recenzje / ESEJE

Przyszłość poezji

Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Nie pamię­tam już, kto sie­dział w łodzi i odwra­cał twarz do kame­ry tak, jak o to pro­si­ła Jolan­ta Kowal­ska. Wspo­mi­nam nagra­nie tele­wi­zyj­ne sprzed wie­lu lat. Rolę wzbu­rzo­ne­go morza współ­cze­snej poezji odgry­wał staw w par­ku, bodaj w Kudo­wie-Zdro­ju. Wyda­je mi się, że po kolei mówi­li, wsia­da­jąc do wątłe­go czół­na, Krzysz­tof Siw­czyk, Tomasz Maje­ran i przede wszyst­kim Mar­cin Sen­dec­ki. Wyda­je mi się, że była tam tak­że, jako „wyło­wio­na”, Mar­ta Pod­gór­nik. W koń­cu popro­szo­no i mnie o kil­ka słów na roz­chy­bo­ta­nej łód­ce, wci­ska­jąc w dłoń węd­kę. Mia­łem mieć sku­pio­ną twarz i z namasz­cze­niem wyko­ny­wać arche­ty­picz­ne gesty ryba­ka. Potem powie­dzia­no mi, że nie­po­trzeb­nie bawi­łem się koło­wrot­kiem, źle to wyszło na zdję­ciach. Takie obra­zy towa­rzy­szą mi, gdy myślę o począt­kach nie­zwy­kle poży­tecz­nej akcji wyła­wia­nia nowych talen­tów poetyc­kich. A tych z bie­giem lat gar­nę­ło się do Biu­ra Lite­rac­kie­go coraz wię­cej.

Przed „Poło­wem” rolę prze­szu­ki­wa­nia zaso­bów tego, co wśród debiu­tów naj­lep­sze, peł­ni­ła akcja o nazwie „Odsiecz”. To wła­śnie w ramach tej akcji orga­ni­za­to­rzy For­tu Legni­ca ’99 (4. Euro­pej­skich Spo­tkań Pisa­rzy) zapro­si­li Roma­na Hone­ta, Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Dariu­sza Suskę, Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, Fili­pa Zawa­dę i Mar­tę Pod­gór­nik. Zapro­szo­ny Śliw­ka nie doje­chał. Artur Bursz­ta widząc powo­dze­nie pro­jek­tu, dalej kon­se­kwent­nie inwe­sto­wał w tę szan­sę na inność i świe­żość. Tak więc w następ­nych latach jury (w nim obok Bursz­ty: Som­mer, Zadu­ra, Sosnow­ski, Pió­ro i Sen­dec­ki) zasu­ge­ro­wa­ło wysła­nie zapro­sze­nia do Ceza­re­go Doma­ru­sa, Jaro­sła­wa Jaku­bow­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca, Bar­to­sza Muszyń­skie­go, Kla­ry Nowa­kow­skiej, Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la, Macie­ja Rober­ta. Swo­istą kon­ty­nu­acją „Odsie­czy” był pro­jekt „Poeci na nowy wiek”, zapo­cząt­ko­wa­ny w 2010 roku, w któ­rym zapre­zen­to­wa­no naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów pierw­szej deka­dy XXI wie­ku, m.in. Justy­nę Bar­giel­ską, Kon­ra­da Górę, Joan­nę Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­kę. W roku 2013 wró­co­no po wie­lu latach do tra­dy­cji „Odsie­czy”, zwra­ca­jąc uwa­gę na takich mło­dych twór­ców, jak Bar­ba­ra Klic­ka, Iza­be­la Kaw­czyń­ska, Tomasz Bąk, Wal­de­mar Jocher, Dawid Majer, Jako­be Mansz­tajn i Prze­my­sław Owcza­rek.

„Połów” zaist­niał po raz pierw­szy pod­czas 10. Por­tu Wro­cław, lecz alma­nach z wier­sza­mi wyło­wio­nych w kolej­nej edy­cji poja­wił się dopie­ro pięć lat póź­niej. Mówię o anto­lo­gii pod redak­cją Roma­na Hone­ta (pre­zen­tu­ją­cej „dzie­siąt­kę naj­le­piej roku­ją­cych pol­skich poetów, będą­cych przed debiu­tem książ­ko­wym”) z roku 2010. Przy­po­mnij­my te nazwi­ska: Mar­cin Bies, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Krzysz­tof Dąbrow­ski, Rafał Gawin, Urszu­la Kul­bac­ka, Mariusz Par­ty­ka, Bar­tosz Sadul­ski, Krzysz­tof Sze­re­me­ta, Filip Wyszyń­ski, Domi­nik Żybur­to­wicz. Moc­ny począ­tek! Oczy­wi­ście tych nazwisk zna­czą­cych (Sła­wo­mir Elsner, Kata­rzy­na Fetliń­ska, Łukasz Jarosz, Szcze­pan Kopyt, Szy­mon Słom­czyń­ski, Julia Szy­cho­wiak, Kamil Bre­wiń­ski, Maciej Tara­nek itd.) było wię­cej. Oprócz wspo­mnia­ne­go Hone­ta dru­gą oso­bą ofiar­nie pra­cu­ją­cą z debiu­tan­ta­mi sta­ła się Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka kolej­nych anto­lo­gii. Do tego zespo­łu dołą­czy­ła Joan­na Muel­ler, a następ­nie wcze­śniej „wyło­wio­ny” Dawid Mate­usz. To im zawdzię­cza­my zwró­ce­nie uwa­gi w ostat­nich edy­cjach m.in. na: Jaku­ba Pszo­nia­ka, Pau­lę Gotsz­lich, Jana Rojew­skie­go, Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, Ninę Manel, Patry­ka Kosen­dę, Pau­li­nę Pidzik, Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, Kata­rzy­nę Szau­liń­ską czy Mar­ci­na Pod­la­skie­go.

Mam w ręce naj­now­sze dzie­ło z tej serii przy­gód roz­wi­ja­ją­ce­go się czy mean­dru­ją­ce­go wier­sza. Prze­la­tu­ją przez gło­wę myśli zwią­za­ne z teraź­niej­szo­ścią i przy­szło­ścią pol­skiej poezji. Co zosta­nie i wła­ści­wie po co? Dla kogo? Dla tej garst­ki kone­se­rów? Tak, wła­śnie dla nich. I nic mnie w tej chwi­li nie obcho­dzą gad­ki o „niszy nisz”. Czy­tam, okre­ślam się i zda­ję z tego spra­wę.

Przy­szłość zatem według Nata­lii Kubi­cius powin­na być wście­kła, zain­te­re­so­wa­na świa­tem i ostra. Mówię o jej wizji poezji, o jej pro­gno­zach co do sen­su i „zapa­łu serc”. Pro­test i jed­no­cze­śnie kpi­na z pro­te­stu (iro­nicz­ny nawias?), to chy­ba jej znak fir­mo­wy. Język, co prze­żu­wa wszyst­kie śmie­ci z tele­wi­zo­ra i inter­ne­tu, z tzw. spo­łecz­no-medial­ne­go dys­kur­su, by przy­rzą­dzić napraw­dę dobre i pikant­ne „jedze­nie śmie­cio­we”. Podo­ba mi się jej zacie­kłość, któ­ra nie jest zacie­kła, a raczej roz­gry­wa­na, fin­go­wa­na. Tak, jak­by doro­sło dru­gie poko­le­nie szcze­gól­nie zaan­ga­żo­wa­nych (zain­te­re­so­wa­nych?) poetek, pre­zen­tu­ją­cych „szy­de­rę” bar­dziej straw­ną, z mniej zaci­śnię­ty­mi usta­mi. Te raczej są roz­war­te w kpią­cym uśmie­chu. – Takie zaan­ga­żo­wa­nie to ja rozu­miem – powie­dział pod­bie­ra­ją­cy mi tomi­ki zna­jo­mek. Wywnio­sko­wa­łem z tej wypo­wie­dzi, że są jakieś „zaan­ga­żo­wa­nia” mniej zro­zu­mia­łe. I że one, jego zda­niem, tra­fia­ją kulą w płot, bo – prze­zna­czo­ne dla kil­ku­na­stu człon­ków sek­ty – nie otwie­ra­ją się na prze­cięt­ne­go czy­tel­ni­ka. Kubi­cius jest cał­ko­wi­cie po dru­giej stro­nie: ostre, bystre, inte­li­gent­ne komu­ni­ka­ty miesz­czą się w kon­wen­cji, postu­lo­wa­nej nie­gdyś przez Jac­ka Pod­sia­dłę, „poezji zro­zu­mia­łej”. A zna­jom­ko­wi jakoś nie zdą­ży­łem wyja­śnić, że to nie zaan­ga­żo­wa­nie, a raczej „zain­te­re­so­wa­nie” w odmia­nie dość sil­nej i wital­nej. Zda­je się, że on na te dys­tynk­cje pozo­stał­by obo­jęt­ny.

Nie będę go zatem wię­cej przy­wo­ły­wał, bo przy­pusz­czam, że pozo­stał­by rów­nież głu­chy na uro­ki poezji Mar­le­ny Nie­miec, Klau­dii Piesz­czoch i Aga­ty Puwal­skiej. Nie­wie­le by zro­zu­miał. I podob­nie jest ze mną, ale ja swo­ją bez­rad­ność przy kon­tak­cie z każ­dą mało reali­stycz­ną poezją potra­fię w coś tam prze­kuć. Nie w oręż czy narzę­dzie. W coś raczej kru­che­go, lecz jakoś rezo­nu­ją­ce­go, potra­fią­ce­go rozu­mie­nie zastą­pić intu­icją i czu­ciem. I tak wła­śnie radzi­łem sobie z wier­sza­mi Mar­le­ny Nie­miec. Jeże­li czy­tam w jed­nym wier­szu, że usi­łu­je się coś widzieć, wci­snąw­szy pier­wej „gał­ki oczne w głąb czasz­ki’, to ja już wiem, o co cho­dzi. O cały sze­reg widzeń wewnętrz­nych, o jazgot kon­fa­bu­lo­wa­nych obra­zów, o „wgląd w pamięć gatun­ku”, a chwi­la­mi – odno­szę wra­że­nie – w pamięć o wie­le szer­szą, ziem­ską i kosmicz­ną. O „wizyj­ną” ruchli­wość na prze­cię­ciu wie­lu sfer, tych cał­kiem przy zie­mi i głę­bo­ko w zie­mi oraz tych wzno­szą­cych się coraz wyżej. O goto­wość języ­ka towa­rzy­szą­ce­go tej ruchli­wo­ści i stwa­rza­ją­ce­go ją. Języ­ka, któ­ry jest jak bło­na, kli­sza, sub­stan­cja wraż­li­wo­ści goto­wej na kolej­ne odci­śnię­cie się tzw. świa­ta, a tak­że zaświa­ta. Wier­sze Nie­miec (rów­nież Piesz­czoch) wyzwa­la­ją tak zawrot­ne czy sur­re­al­ne nastro­je, że przy nich Kubi­cius to tyl­ko bły­sko­tli­wa publi­cyst­ka poru­sza­ją­ca się na powierzch­ni zda­rzeń i wra­żeń. Jed­nak deli­kat­nie przy­po­mi­nam, że mój zna­jo­mek wybrał Kubi­cius, taką poety­kę oce­nił naj­wy­żej. A to coś zna­czy. I jest dla mnie mia­rą ocze­ki­wań pew­ne­go typu współ­cze­sne­go czy­tel­ni­ka.

Sko­ro padło nazwi­sko Klau­dii Piesz­czoch, to chciał­bym kil­ka słów o tej autor­ce i jej twór­czo­ści. Utwór zaty­tu­ło­wa­ny „cią­gle jesz­cze nie mówi­my ama­zo­nia­mi” mógł wyjść spod pió­ra Nie­miec: „bierz­cie i jedz­cie ze mnie wszyst­kie gatun­ki i warstwy/ porzu­co­ne przed­mio­ty poła­ma­ne skrzy­dła niech się zrastają/ zda­nia na obdar­tych źre­bię­tach sca­la w jed­ną połać język/ jak bela jedwa­biu niech się rozwija/ pod­czas upad­ku lśni”; ale na tym podo­bień­stwa się koń­czą. Boha­ter­ka Piesz­czoch o wie­le czę­ściej wysta­wia gło­wę z foto­gra­ficz­no-nad­re­al­nej ciem­ni. U Nie­miec obra­zy w niej umiesz­czo­ne dopie­ro schną, jakoś docho­dząc do sie­bie, nato­miast wizje Piesz­czoch są już sfor­ma­to­wa­ne, pod­da­ne osą­do­wi i innym ope­ra­cjom (nazwij­my je tak robo­czo) lite­rac­kim. Mówiąc naj­pro­ściej: Nie­miec lubi pozo­sta­wać w lawie obra­zów, ich gorącz­ce, Piesz­czoch wyła­wia, co się da, nie patrząc na moż­li­wość popa­rze­nia. I tu się chy­ba zaczy­na lite­ra­tu­ra, przy oka­zji takie­go wybo­ru, przy pod­da­niu się napię­ciu, jakie zazwy­czaj wybo­ro­wi towa­rzy­szy. Dla­te­go te obra­zy wyda­ją się bar­dziej czy­ste, skoń­czo­ne. Nie­raz kosz­tem suro­wej, wstęp­nej ener­gii, któ­ra je wyszar­pa­ła z jaź­ni. „Naj­wy­raź­niej cho­dzi o to by wyklu­ła się jakaś for­ma”. Tak, tak, jesz­cze raz tak.

Poezja Aga­ty Puwal­skiej wyda­je się w zupeł­nie innym miej­scu, cho­ciaż obra­zo­wo i „poko­le­nio­wo” współ­gra z utwo­ra­mi rówie­śni­czek. Nawet w tych swo­ich obra­zo­wych mikro­struk­tu­rach się­ga po te same dro­bi­ny mate­rii i ele­men­ty rze­czy­wi­sto­ści – od zie­mi i jej ingre­dien­cji po „liście drew­nia­ne bud­ki kobalt spra­ną zie­leń”. U Puwal­skiej jed­nak wię­cej tęsk­not za ska­lą makro, za jakąś mniej­szą czy więk­szą ojczy­zną, za „wisłą i powi­ślem”, za ple­mie­niem, jego mita­mi i sym­bo­la­mi. Oczy­wi­ście, wszyst­ko to pozo­sta­je w sfe­rze alu­zji i nie­do­mó­wień, lecz w jakiś tajem­ni­czy spo­sób spa­ja kolej­ną małą nar­ra­cję o czymś. O wie­le czę­ściej niż przy wier­szach Nie­miec i Piesz­czoch mamy wra­że­nie, że nawet wie­my o czym. O wie­le nam bli­żej do w mia­rę traf­nej intu­icji, do wspól­ne­go zna­cze­nia. Krą­ży się tu mię­dzy pro­sto­tą mają­cą pew­ne ambi­cje, a wysu­bli­mo­wa­ną kom­pli­ka­cją, któ­rej marzy się pro­sto­ta. Te napię­cia for­mal­ne wyda­ją się wia­ry­god­ne, ufa się tej ener­gii.

Nato­miast mam pro­blem z ener­gią Paw­ła Har­len­de­ra roz­sa­dza­ją­cą nie­któ­re jego wier­sze na drob­ne kawał­ki. Kawał­ki, któ­re muszę zbie­rać, by uciu­łać jakie­kol­wiek wra­że­nie, myśl, oce­nę. Oczy­wi­ście, że rozu­miem jego zapał rewo­lu­cyj­ny wymie­rzo­ny we współ­cze­snych nowo­bo­gac­kich, w este­ty­kę obsłu­gi­wa­ną przez roz­ma­ite for­my dzi­siej­sze­go „jele­nia na ryko­wi­sku”, jed­nak więk­sze wra­że­nie robi­ło­by to na mnie w bar­dziej powścią­ga­nej for­mie. Szko­da ener­gii na tri­ki wyczer­pa­ne już przez wcze­śniej­sze awan­gar­dy. Ale cóż, mogę sobie gadać… Para­doks pole­ga na tym, że ta ener­gia musi się wyszu­mieć, wystrze­lać, porwać i roz­wa­lić co się da. W dzie­jach poezji okre­so­wo wystę­pu­je tego typu mus i bywa on ozdro­wień­czy, gdy spoj­rzy się po cza­sie na to, co się wła­ści­wie wyda­rzy­ło. Jeśli w krót­kiej per­spek­ty­wie widzi­my w roli podob­nych budzi­cie­li Kon­ra­da Górę i Toma­sza Puł­kę, to jeste­śmy bli­sko takiej wizji poetyc­kie­go gestu, jaka cha­rak­te­ry­zu­je wystą­pie­nie Har­len­de­ra. Dorzu­cił­bym jesz­cze Rober­ta Rybic­kie­go i Toma­sza Bąka. Być może to tyl­ko sko­ja­rze­nia ratun­ko­we, bo Har­len­der wyra­sta­jąc z nich, jed­no­cze­śnie z bra­wu­rą prze­kra­cza hory­zont przez nich wyzna­cza­ny.

„Dzię­ki mię­so raz jesz­cze” Paw­ła Kusia­ka przy­wo­łu­je Kry­nic­kie­go „język to dzi­kie mię­so” i nie­gdy­siej­szy bitew­ny zapał Nowej Fali. Taki też zapał bucha z wier­szy same­go Kusia­ka, zapał łącze­nia nie­przy­sta­ją­cych, gwał­tow­nie poda­nych, obser­wa­cji o cha­rak­te­rze języ­ko­wym i jed­no­cze­śnie spo­łecz­nym. Kusiak „tra­fia w temat”, cel­nie przy­ta­cza coś z ple­nią­cej się nowo­mo­wy i natych­miast ota­cza bystrym, ory­gi­nal­nym poetyc­kim komen­ta­rzem. Przy Har­len­de­rze wyda­wa­ło mi się, że autor nie do koń­ca panu­je nad żywio­łem, któ­ry wyzwa­la, nato­miast przy wier­szach Kusia­ka odczu­wa się coś prze­ciw­ne­go – za każ­dym razem uda­je się stad­ko osza­la­łych słów i pół­obłą­ka­nych zwro­tów zago­nić do jakiejś zagro­dy. Jest coś, co dodat­ko­wo spa­ja jego gesty: biblij­no-modli­tew­ny zaśpiew, język gęsty od alu­zji reli­gij­nych czy quasi-reli­gij­nych. W ich uży­ciu przy­po­mi­na inne­go „biu­ro­we­go” debiu­tan­ta sprzed lat, Szy­mo­na Doma­ga­łę-Jaku­cia. Kusiak jest już jed­nak krok dalej, nie­uf­nie przy­glą­da­jąc się fuzji języ­ków z róż­nych para­fii. Dawid Mate­usz w swo­im komen­ta­rzu nazy­wa to „hipo­te­zą połą­cze­nia się języ­ków reli­gii i kapi­ta­li­zmu”.

Nie wiem, jakie języ­ki łączą się bądź nie, doga­du­ją i wadzą w utwo­rach Micha­ła Myt­ni­ka. Przed laty mia­łem to samo z wier­sza­mi Kami­la Bre­wiń­skie­go. Wyraź­nie czu­łem, że mnie jako czy­tel­ni­ka nie chcą, sycząc „spie­przaj, dzia­du”. Tak dzi­siaj mam z Myt­ni­kiem, też mi coś zgrzy­ta i syczy. Dobrze sły­szę to mod­ne teraz „ok, boomer”. To głos wydo­by­wa­ją­cy się z zamknię­cia w mło­dzie­żo­wej gryp­ser­nii. Taki Dawid Mate­usz ma co roz­ko­do­wy­wać i z cze­go się cie­szyć. Mnie zosta­ją już tyl­ko reszt­ki, podob­ne tym świer­kom patrzą­cym spode łba na nasze ludz­kie oby­cza­je i tra­dy­cje. Podo­ba mi się to „spode łba”. Tego patrze­nia (niby to aro­ganc­kie­go) jest wię­cej w tych wier­szach. Wię­cej faj­nych mik­sów i sam­pli. I jesz­cze świet­na jest pal­ma, bo się prze­wra­ca i potem coś pro­du­ku­je, a nawet zacze­pia to, co rdzen­ne, pol­skie. Poza­ludz­kie, przyj­mu­jąc ludz­kie nawy­ki, wska­zu­je na naszą nicość. Antro­po­cen spły­wa w pod­sko­kach. Zda­je się, że wraz z roz­pusz­cza­ją­cy­mi się lodow­ca­mi.

Wię­cej, mimo wszyst­ko, zapra­sza­ją­cych zna­ków zna­la­złem w tek­stach Jaku­ba Sęczy­ka. Może mi bli­żej do wro­cław­skich „grep­sów”, kra­kow­skie są za trud­ne? Może po pro­stu jesz­cze dość szcze­rze cenię całą tę post-Góro­wą sty­li­sty­kę i na razie mi się nie znu­dzi­ła? Ej, to nie tak. Zawsze cho­dzi o coś inne­go. Tutaj może o lita­nie nie­sio­ne ryt­mem pan­tum, może o szcze­gó­ły wro­cław­skie­go bycia, któ­re znam z innej mło­do­ści sprzed wie­lu dekad. Naj­bar­dziej jed­nak przy­cią­ga­ją mnie dobrze poetyc­ko zro­bio­ne echa zatrud­nień, licz­nych „sto­sun­ków pra­cy”, w któ­rych pozo­sta­je boha­ter, poeta, chwi­lo­wo zamia­ta­ją­cy, sprzą­ta­ją­cy, dźwi­ga­ją­cy, pil­nu­ją­cy swo­je­go miej­sca w bry­ga­dzie i na trze­ciej – powiedz­my – zmia­nie. Pozo­sta­li boha­te­ro­wie, pozo­sta­łe boha­ter­ki tej książ­ki przy tym, zala­ta­nym i spra­co­wa­nym, wyda­li mi się dziw­nie lek­cy, wol­ni, dość swo­bod­nie „upra­wia­ją­cy sztu­kę”. Tyl­ko on pisze o „koń­czą­cych zmia­nę”, tyl­ko on opie­wa ich syzy­fo­wy trud, zesta­wia­jąc go z codzien­nym „arty­zmem” kapi­ta­li­zmu. No może jesz­cze Kubi­cius.

Przy­szłość poezji widzę ogrom­ną. I dla nie­licz­nych. Cała w tym pocie­cha. Dzię­ku­ję za (per­wer­syj­ną) przy­jem­ność lek­tu­ry.

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry, uzy­ska­nych z dopłat usta­no­wio­nych w grach obję­tych mono­po­lem pań­stwa, zgod­nie z art. 80 ust. 1 usta­wy z dnia 19 listo­pa­da 2009 r. o grach hazar­do­wych

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / o książce Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2019

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019 z udzia­łem Paw­ła Har­len­de­ra, Nata­li Kubi­cius, Paw­ła Kusia­ka, Micha­ła Myt­ni­ka, Mar­le­ny Nie­miec, Klau­dii Piesz­czoch, Aga­ty Puwal­skiej i Jaku­ba Sęczy­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Soundtrack do nekrokapitalizmu

wywiady / o książce Adam Partyka Weronika Janeczko

Roz­mo­wa Wero­ni­ki Janecz­ko i Ada­ma Par­ty­ki, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Po pracy praca, czasem nawet poprzez sen

wywiady / o pisaniu Jakub Sęczyk Natalia Kubicius

Roz­mo­wa Nata­lii Kubi­cius z Jaku­bem Sęczy­kiem, lau­re­atem 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Czterobrygadówka

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Kata­log ofert Jaku­ba Sęczy­ka, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Katalog ofert

utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Sęczyk

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Jaku­ba Sęczy­ka Kata­log ofert. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2019”.

Więcej

Uważność w nadmiarze potrafi być zabójcza

wywiady / o pisaniu Agata Puwalska Michał Mytnik

Roz­mo­wa Micha­ła Myt­ni­ka z Aga­tą Puwal­ską, aure­at­ką 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

„Haka!” Czyli wygrażanie przed lustrem

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Haka! Aga­ty Puwal­skiej, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

tylko jedno odbicie

recenzje / KOMENTARZE Agata Puwalska

Autor­ski komen­tarz Aga­ty Puwal­skiej, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Uważność – rola tła – życie flory – linie, punkty, kreski – próba „odwidzenia”

wywiady / o pisaniu Klaudia Pieszczoch Marlena Niemiec

Roz­mo­wa Mar­le­ny Nie­miec z Klau­dią Piesz­czoch, lau­re­at­ką 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Między łykiem a drewnem

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Ogród w szkle Klau­dii Piesz­czoch, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

bylina

recenzje / KOMENTARZE Klaudia Pieszczoch

Autor­ski komen­tarz Klau­dii Piesz­czoch, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ogród w szkle

utwory / premiera w sieci z Połowu Klaudia Pieszczoch

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Klau­dii Piesz­czoch Ogród w szkle. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2019”.

Więcej

Trip w patrzenie

wywiady / o pisaniu Marlena Niemiec Paweł Kusiak

Roz­mo­wa Paw­ła Kusia­ka z Mar­le­ną Nie­miec, lau­re­at­ką 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dynamika transgresji, zimno mikrobiologii

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Jasno­zie­lo­ne albo zmar­twych­wsta­nę w sło­necz­ni­kach Mar­le­ny Nie­miec, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Jasnozielone albo zmartwychwstanę w słonecznikach

utwory / premiera w sieci z Połowu Marlena Niemiec

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Mar­le­ny Nie­miec Jasno­zie­lo­ne albo zmar­twych­wsta­nę w sło­necz­ni­kach. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2019”.

Więcej

Jak widzę w wierszu miłość to coś tam coś tam

wywiady / o pisaniu Michał Mytnik Paweł Harlender

Roz­mo­wa Paw­ła Har­len­de­ra z Micha­łem Myt­ni­kiem, lau­re­atem 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Rezultat spojenia oddziałujących na siebie świateł o różnych częstotliwościach

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Hood­shit Micha­ła Myt­ni­ka, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Sam na siebie kręcę gryps

wywiady / o pisaniu Agata Puwalska Paweł Kusiak

Roz­mo­wa Aga­ty Puwal­skiej z Paw­łem Kusia­kiem, lau­re­atem 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Teoria literatury istnieje tylko w praktyce

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Gryp­sy pro­ro­ków Paw­ła Kusia­ka, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Składam dymisję, usuwam konto

recenzje / KOMENTARZE Paweł Kusiak

Autor­ski komen­tarz Paw­ła Kusia­ka, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Grypsy proroków

utwory / premiera w sieci z Połowu Paweł Kusiak

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Paw­ła Kusia­ka Gryp­sy pro­ro­ków. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2019”.

Więcej

Śmieszę, ale i przestraszam

wywiady / o pisaniu Klaudia Pieszczoch Natalia Kubicius

Roz­mo­wa Klau­dii Piesz­czoch z Nata­lią Kubi­cius, lau­re­at­ką 14. Edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Sami sobie zgotowaliśmy samozatrudnienie

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Imre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Umo­wa śmie­cio­wa Nata­lii Kubi­cius, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Jakie miasto, taki Times Square

recenzje / KOMENTARZE Natalia Kubicius

Autor­ski komen­tarz Nata­lii Kubi­cius, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Umowa śmieciowa

utwory / premiera w sieci z Połowu Natalia Kubicius

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Nata­lii Kubi­cius Umo­wa śmie­cio­wa. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2019”.

Więcej

Czy warto być radykalnym, wąchając kwiaty?

wywiady / o pisaniu Jakub Sęczyk Paweł Harlender

Jakub Sęczyk roz­ma­wia z Paw­łem Har­len­de­rem, lau­re­atem 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Przekłady demontażu ciemni

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Zakła­dy mon­ta­żu jaź­ni Paw­ła Har­len­de­ra, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

7 + 12/12

recenzje / KOMENTARZE Paweł Harlender

Autor­ski komen­tarz Paw­ła Har­len­de­ra, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Zakłady montażu jaźni

utwory / premiera w sieci z Połowu Paweł Harlender

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Paw­ła Har­len­de­ra Zakła­dy mon­ta­żu jaź­ni. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2019”.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej