recenzje / ESEJE

Raz jeszcze, po słowie, w otwartych drzwiach (fragment)

Jacek Gutorow

Recenzja Jacka Gutorowa z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W kolej­nych tomach Jerze­go Jar­nie­wi­cza dzie­je się tak wie­le, że praw­dę mówiąc mam wra­że­nie obco­wa­nia nie z kil­ko­ma, lecz kil­ku­dzie­się­cio­ma książ­ka­mi. Jak on to robi? Jak uda­je mu się opo­wia­dać rów­no­cze­śnie kil­ka histo­rii, i to za pomo­cą kil­ku języ­ków, któ­re w dodat­ku mają odmien­ną into­na­cję, rytm, fra­zo­wa­nie? Zadzi­wia­ją­ce jest przy tym to, że ani przez chwi­lę nie są to wier­sze zma­nie­ro­wa­ne. Wią­zać róż­ne reje­stry i mowy, a jed­no­cze­śnie pro­po­no­wać poezję bar­dzo oso­bi­stą, nazna­czo­ną tym, a nie innym spo­so­bem odczu­wa­nia świa­ta – oto sztu­ka, któ­rą Jar­nie­wicz opa­no­wał w stop­niu naj­wyż­szym.

Maki­jaż, naj­now­szy zbiór poety, potwier­dza jego kla­sę; jest też kon­ty­nu­acją dobrej pas­sy zapo­cząt­ko­wa­nej w 2000 roku tomem Nie­po­zna­ki. Tam­ta książ­ka, choć w grun­cie rze­czy roz­wi­ja­ła pomy­sły i stra­te­gie obec­ne w książ­kach wcze­śniej­szych (do któ­rych też trze­ba by powró­cić), mia­ła przy tym wszel­kie cechy poetyc­kiej kul­mi­na­cji, w któ­rej zawie­ra się to, co naj­lep­sze u poety. Takich kul­mi­na­cji było póź­niej wię­cej. Zarów­no Dowód z toż­sa­mo­ści (2003), jak Oran­ża­da (2005), są wspa­nia­ły­mi poetyc­ki­mi świa­dec­twa­mi; są też poru­sza­ją­cy­mi egzy­sten­cjal­ny­mi rema­nen­ta­mi, doko­ny­wa­ny­mi przez Jar­nie­wi­cza w imię języ­ka – ale i czy­tel­ni­ków. Bo to poezja bar­dzo czy­tel­ni­cza: odno­szą­ca się do czy­tel­ni­ka z sza­cun­kiem (żad­nych nachal­nych prze­ka­zów), a jed­no­cze­śnie sta­wia­ją­ca mu duże wyma­ga­nia; poetyc­ko spław­na i żeglow­na (te wier­sze czy­ta się, jak­by się pły­nę­ło pod peł­ny­mi żagla­mi i przy sil­nym wie­trze), zara­zem jed­nak przy­bie­ra­ją­ca for­mę zaga­dek i śla­dów, dzię­ki cze­mu kolej­ne lek­tu­ry są rów­nie cie­ka­we, co pierw­sza.

Osią całe­go zbio­ru są czte­ry wier­sze tytu­ło­we, roz­miesz­czo­ne w taki spo­sób, że two­rzą jego ramę – zara­zem obrys i sche­mat dzia­ła­nia. Miał­bym ocho­tę napi­sać, że zawie­ra się w nich prze­sła­nie książ­ki, gdy­by nie to, że Jar­nie­wicz przy­wią­zu­je ogrom­ną wagę do auto­no­micz­no­ści każ­de­go tek­stu (mnó­stwo odnie­sień, to praw­da, ale bodaj żad­nej powtór­ki), jak i to, że jest nader podejrz­li­wy w sto­sun­ku do insty­tu­cji prze­sła­nia. To ostat­nie „prze­sła­nia” bowiem bez­po­śred­nie doświad­cze­nie sie­bie, świa­ta, innych – i naj­czę­ściej wcho­dzi w para­dę inten­cji wier­sza. Wyda­je mi się, że tak jak przy oka­zji poprzed­nich ksią­żek, tytuł pro­po­nu­je grę z kon­wen­cja­mi i pro­sty­mi odczy­ta­nia­mi. Nie nale­ży go redu­ko­wać do sta­tu­su łącza zna­czeń, a więc cze­goś, co ma pomóc w wyja­śnie­niu isto­ty poszcze­gól­nych wier­szy i całe­go zbio­ru. Odnie­sie­nie tytu­łu (tytu­łów) do kon­kret­nych tek­stów, tudzież całej książ­ki, przy­bie­ra for­mę bar­dziej skom­pli­ko­wa­ną i prze­bie­ga na wie­lu pla­nach, rów­nież tych zwią­za­nych z reto­ry­ką wła­snych wypo­wie­dzi. Pamię­taj­my, że reto­ry­ka nigdy nie jest wyłącz­nie reto­ry­ką – jest ona splo­tem, któ­ry wią­że i ogar­nia egzy­sten­cję.

Wła­ści­wie wszyst­kie dotych­cza­so­we tomy Jar­nie­wi­cza mają postać maki­ja­żu – cze­goś sztucz­ne­go, nie­na­tu­ral­ne­go, od-twa­rza­ją­ce­go świat i wpro­wa­dza­ją­ce­go doń momen­ty nie­jed­no­znacz­no­ści, nie­obli­czal­no­ści, wresz­cie nie­pew­no­ści. O ile jed­nak w książ­kach poprzed­nich doświad­cze­nie róż­no­rod­no­ści i wie­lo­ra­ko­ści ludz­kich sytu­acji, języ­ków i świa­tów znaj­do­wa­ło wyraz w takich figu­rach jak „dak­ty­lo­sko­pia” czy „palimp­sest”, o tyle teraz wią­że się ono z pro­ble­ma­ty­za­cją doświad­cze­nia miło­ści. War­to zaj­rzeć do umiesz­czo­nej na koń­cu „Noty”, któ­ra da nam poję­cie, jak bar­dzo nowy tom prze­sy­co­ny jest cyta­ta­mi i odnie­sie­nia­mi wzię­ty­mi z już to kano­nicz­nych, już to here­tyc­kich tek­stów trak­tu­ją­cych o miło­ści – od Pie­śni nad Pie­śnia­mi po ero­ty­ki Apollinaire’a, Loli­tę i Beatle­sów.

W pew­nym momen­cie poja­wia się nawią­za­nie do Trud­nej miło­ści Char­lot­ty Lamb. Istot­nie, miłość opi­sy­wa­na w Maki­ja­żu jest czymś trud­nym, nie­da­ją­cym się przy­po­rząd­ko­wać do żad­ne­go ze zna­nych języ­ków. Poja­wia się w naj­mniej ocze­ki­wa­nych momen­tach i miej­scach: w języ­ko­wych kli­szach, w zupeł­nie, wyda­wa­ło­by się, skom­pro­mi­to­wa­nych, osłu­cha­nych kon­wen­cjach, na sty­kach języ­ków, w reto­ry­ce koja­rzo­nej z kul­tu­rą maso­wą. Ba, nawet w kik­sach i błę­dach języ­ko­wych. Nowy tom Jar­nie­wi­cza to wła­ści­wie książ­ka o miło­ści – ale miło­ści „zro­bio­nej na cudo”, to zna­czy ukry­tej pod kolej­ny­mi war­stwa­mi słów i kodów, miło­ści w dużym stop­niu skon­wen­cjo­na­li­zo­wa­nej, może nawet (cza­sa­mi) symu­lo­wa­nej, a prze­cież – tak myślę – poten­cjal­nie auten­tycz­nej, a w naj­bar­dziej poru­sza­ją­cych momen­tach wybi­ja­ją­cej się na mil­czą­cy auten­tyzm.

Nie będę przy­ta­czał cyta­tów z tej książ­ki, choć już teraz, po zale­d­wie kil­ku lek­tu­rach, cho­dzi za mną wie­le fraz i frag­men­tów. To wier­sze do czy­ta­nia i, by tak rzec, roz­sz­nu­ro­wy­wa­nia, w cało­ści. Każ­dy wyją­tek był­by zła­ma­niem ich nie­pi­sa­nej regu­ły, któ­ra mówi, że nie ma w wier­szu rze­czy zbęd­nej. Począw­szy od tytu­łów, a skoń­czyw­szy na inter­punk­cji i rze­ko­mych błę­dach skła­dnio­wych. Aby roz­ło­żyć i ponow­nie zło­żyć wier­sze, nie wol­no omi­nąć żad­ne­go punk­tu instruk­cji. Trze­ba zwra­cać uwa­gę na naj­drob­niej­sze deta­le, bo wła­śnie w nich może kryć się tajem­ni­ca cało­ści. Zresz­tą w odnie­sie­niu do ksią­żek Jar­nie­wi­cza to już nie­omal fra­zes. Są to bez wyjąt­ku tomy dys­kret­ne i dokład­ne, wyma­ga­ją­ce uważ­nej lek­tu­ry, a jed­no­cze­śnie nie­sztam­po­we, to zna­czy zry­wa­ją­ce z logi­ką poetyc­kie­go argu­men­tu (czy ist­nie­je coś takie­go?). Tomy, do któ­rych moż­na wra­cać, bo nie zamy­ka­ją przed nami drzwi.

O autorze

Jacek Gutorow

Urodzony 12 września 1970 roku w Grodkowie. Poeta, krytyk, tłumacz. Pracuje w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego. Laureat Nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny (1998), Fundacji Kultury (2003) oraz Nagrody im. Ludwika Frydego (2003). Nominowany do Nagrody Literackiej Nike, Nagrody Literackiej Gdynia oraz Nagrody Mediów Publicznych Cogito za opublikowany w 2008 roku tom Inne tempo. Mieszka w Opolu.

Powiązania

Spóźnieni śpiewacy

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Har­twig i Jac­ka Guto­ro­wa pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Inne Państwa

dzwieki / WYDARZENIA Dariusz Sośnicki Jacek Gutorow Julia Fiedorczuk

Zapis całe­go spo­tka­nia z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jac­ka Guto­ro­wa i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Nocna zmiana

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Simo­na Armi­ta­ge­’a, Gly­na Maxwel­la, Jac­ka Guto­ro­wa, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Paw­ła Mar­cin­kie­wi­cza w trak­cie festi­wa­lu Port Legni­ca 2003.

Więcej

X i Ruchome święta

dzwieki / WYDARZENIA Jacek Gutorow Tomasz Majeran

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Jac­ka Guto­ro­wa i Toma­sza Maje­ra­na pod­czas Por­tu Legni­ca 2001.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Nieumówione spotkania albo jak czytałem Heaneya po polsku

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa na temat poezji Seamu­sa Heaneya, towa­rzy­szą­cy wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Język to zjawisko widmowe

wywiady / o pisaniu Jacek Gutorow Simon Armitage

Roz­mo­wa Jac­ka Guto­ro­wa z Simo­nem Armitage’em, towa­rzy­szą­ca wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Niezmordowany obserwator

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa książ­ki Spóź­nio­ny śpie­wak Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa w prze­kła­dzie Julii Har­twig, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 5 stycz­nia 2009 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 10 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Trudna kontynuacja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po tęczy Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 wrze­śnia 2007 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 12 lute­go 2018 roku.

Więcej

Hymn do życia

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa książ­ki Nad rze­ką Esther Kin­sky w tłu­ma­cze­niu Sła­wy Lisiec­kiej, wyda­nej przez Biu­ro Lite­rac­kie 25 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Lodowiec

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 listo­pa­da 2012 roku.

Więcej

Zimne, wykalkulowane wiersze

dzwieki / RECYTACJE Jacek Gutorow

Wiersz z tomu Inne tem­po, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Inne pań­stwa” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Inne tempo

nagrania / między wierszami Jacek Gutorow

Z Jac­kiem Guto­ro­wem o wyda­nej w 2009 roku książ­ce roz­ma­wia­ją Mar­ta Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk. Fil­mo­wa etiu­da do wier­sza „Cre­ati­ve wri­ting” w reży­se­rii Anny Jadow­skiej.

Więcej

Implozja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Życie na Korei Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Pierwszy polski Green

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Szkic Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kocha­jąc Hen­ry­’e­go Gre­ena w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Mały duży apokryf Filipa

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Z rozpędu (nowe wiersze Dariusza Sośnickiego)

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Spóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 listo­pa­da 2014 roku.

Więcej

O dwóch książkach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z ksią­żek Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaney­’a oraz Zapi­sy roz­mów. Wywia­dy z poeta­mi bry­tyj­ski­mi Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Poza drzewa, poza języki

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dzie­ła zebra­ne, tom 2 Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza.

Więcej

Laurka dla Edmunda White’a

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

Temat z Tadeusza Pióry (na marginesie tomu „O dwa kroki stąd. 1992- 2011”)

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Notatki o nowej książce Wojtka Bonowicza

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

A imię jego nieprzewidywalność

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Radio­wid­mo Agniesz­ki Mira­hi­ny.

Więcej

O wierszach, które stają na palcach. Nad brzegierz rzeki ? instrukcja obsługi.

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do książ­ki Nad brze­giem rze­ki.

Więcej

To zaangażowanie domaga się zwrotu

wywiady / o książce Jacek Gutorow Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Jac­kiem Guto­ro­wem o książ­ce Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 grud­nia 2009 roku.

Więcej

Wiersze bez odpowiedzi

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

O Firbanku w siedmiu punktach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Rolan­da Fir­ban­ka.

Więcej

Podziemia wyobraźni i wrażliwości

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Pań­stwo P. Dariu­sza Sośnic­kie­go.

Więcej

O Wojaczku wielokrotnym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Bogu­sła­wa Kier­ca, Jac­ka Guto­ro­wa, Jac­ka Łuka­sie­wi­cza, Andrze­ja Zawa­dy.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Po tęczy

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Paw­ła Mac­kie­wi­cza, Kuby Mikur­dy, Igi Nosz­czyk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

„Tęczowe” origami

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Nota Jac­ka Guto­ro­wa o książ­ce Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Zadura – krytyk i eseista

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dwu­to­mo­wej edy­cji Szki­ców, recen­zji, felie­to­nów Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 czerw­ca 2007 roku.

Więcej

Amerykanie według Sommera

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O krok od nich Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Znaki wspólnoty

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Medytacja, Ostatni dzień wakacji, Inwokacja

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do wier­szy z książ­ki Nad brze­giem rze­ki (1990–2010).

Więcej

Makijaż zaczyna się od demakijażu

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Joanna Orska

Roz­mo­wa Joan­ny Orskiej z Jerzym Jar­nie­wi­czem, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Cztery krótkie wiersze dla Doroty Nieznalskiej

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Bieżnia

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Maki­jaż, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Hotel, maki­jaż, pio­sen­ki” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Makijaż

dzwieki / AUDYCJE Jerzy Jarniewicz

Audy­cja poświę­co­na pre­mie­rze książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza z udzia­łem auto­ra.

Więcej

Mokry parkiet

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Maki­jaż, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Hotel, maki­jaż, pio­sen­ki” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Lęk przed sztucznością

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Dominuje technika „makijażu”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Co zgrzyta w języku miłości?

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Czytelnik osobny

recenzje / ESEJE Krzysztof Jaworski

Recen­zja Mar­ci­na Jawor­skie­go z książ­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Głowa pełna zakładek. Wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Portret człowieka nieuformowanego

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Urwa­ny ślad Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Sześć głosów o wierszach Jacka Gutorowa

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Zdzi­sła­wa Jasku­ły, Andrze­ja Nowa­ka, Mie­czy­sła­wa Orskie­go, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Ada­ma Wie­de­man­na oraz Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

„Gra w literackość” i „gra w życie”

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

O ambicji oraz poezji zasłaniającej widoki

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

O Innym tempie

recenzje / NOTKI I OPINIE Jarosław Borowiec Konrad Wojtyła

Komen­ta­rze Sła­wo­mi­ra Kuź­nic­kie­go, Kon­ra­da Woj­ty­ły i Jaro­sła­wa Borow­ca.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej