recenzje / ESEJE

Regulamin pracowni. O Preparatach Przemysława Witkowskiego

Przemysław Owczarek

Recenzja Przemysława Owczarka z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Jeśli wiersz jest pre­pa­ra­tem, poeta jest „opraw­cą” języ­ka. Nie na pozio­mie struk­tu­ry, więź­by fone­mów – tu pod­miot sam jest pre­pa­ro­wa­ny – lecz na pozio­mie zda­nia, któ­re wytwa­rza tkan­ki ze zna­czeń. U Wit­kow­skie­go dia­lek­ty­ka zda­rze­nia i sen­su, wewnątrz wier­sza, ufun­do­wa­na jest na nie­co zryt­mi­zo­wa­nym (to narzu­ca­ją­ca się okre­ślo­na czę­sto­tli­wość) krą­że­niu fraz mię­dzy rze­czy­wi­sto­ścią i ima­gi­na­cją. Widać to już w pierw­szym, ini­cju­ją­cym tom wier­szu „Powierz­chow­ne napię­cia”: „ten takt jest sta­tycz­ny”. Skła­da się z „pul­su” i „drgań”. A co z refe­ren­cją? U Wit­kow­skie­go odnie­sie­nie „zatrzy­mu­je się” w poło­wie dro­gi. Nie odsy­ła do wypo­wie­dzia­nych rze­czy ani do mate­rii słów. Zamie­nia się w rodzaj cie­le­sno­ści pod­da­nej sek­cji i pre­pa­ro­wa­nej. Zaczy­na się w „ja”, roz­war­stwia i do „ja” powra­ca. Dookre­śla wła­sne uni­wer­sum, odre­al­nia onto­lo­gię i okre­śla sie­bie w kil­ku wyraź­nych kon­tek­stach.

Naj­pierw prze­strzeń. Bywa zamknię­ta w tery­to­rium blo­ko­wi­ska, gdzie klat­ka sta­je się sło­jem na desty­la­ty i włók­na. Innym razem roz­cią­ga się w siat­ce ulic, knajp i hote­li, gdzie to, co się wyda­rza, ma jesz­cze pożą­da­ny smak mło­do­ści. Cza­sem prze­strzeń kur­czy się do rodzin­nych wspo­mnień owe­go dziec­ka, któ­re zawsze wie wię­cej: […] „kie­dy zosta­wa­li­śmy sami, roz­pa­la­li­śmy ogień – / w tajem­ni­cy przed mat­ką byłem jesz­cze wró­blem” („Gry i zaba­wy na każ­dą oka­zję”[…] pośród drgań, roz­kła­dów jaz­dy w nie­ła­dzie, / wyklu­wał się wte­dy porzą­dek, tam­ten chłop­czyk / z zamknię­ty­mi usta­mi ze zdję­cia.” („Obu­do­wy apa­ra­tów”). Moż­na zapy­tać: z któ­re­go szcze­pu pocho­dzi to dziec­ko? Mnie­mam, wię­cej, jestem prze­ko­na­ny, że Wit­kow­ski nale­ży do zdol­nych uczniów poetów wyobraź­ni (widzę go bar­dziej wśród ima­gi­na­ry­stów), któ­rzy wła­sne i cudze lek­sy­kal­ne natręc­twa (myślę o sil­nej poety­ce Hone­ta) potra­fią pre­pa­ro­wać na odręb­ne spo­so­by. Choć­by ten wiersz: […] „wte­dy spi­sa­no nuty i wypcha­no zwie­rzę­ta. / dłu­go mnie uczo­no – to jest skal­pel, a to roga­tyw­ka; / poka­za­no dokład­nie foto­gra­fie w sepii.” („Tłu­mie­nie drgań”). Tak wła­śnie opi­sał­bym dru­gi kon­tekst: wyraź­ną inspi­ra­cję twór­czo­ścią nad­re­ali­stów (któ­ra nie powo­du­je jed­nak zerwa­nia z real­nym świa­tem) zna­jo­me drga­nia i roz­po­zna­wal­ny rezo­nans w poezji Wit­kow­skie­go. Wie­le w niej roz­sta­jów. Choć­by ten pro­wa­dzą­cy w następ­ny kon­tekst, któ­ry wypeł­nia­ją socjo­lo­gicz­ne tro­py i nie­wy­raź­nie ewo­ko­wa­ne wizje rewo­lu­cji: „znów trzy­stu zabi­tych w ira­ku, trans­mi­sja z pla­ne­ty małp, / remi­sja raka u sąsia­dów, listo­pad, sen mar­twych gołę­bi. […] to jest anty­świat, / mróz wra­ca od gra­nicz­nej rzeź­ni.” („Wycho­wa­nie oby­wa­tel­skie”), „a potem uciek­nij­my stąd i zrób­my rewo­lu­cję / w par­kach, w bra­mach i w miej­skich sza­le­tach. / bo tu już są pla­ny mon­ta­żu, instruk­cje, / cią­gły nasłuch we wszyst­kich klat­kach.” („Zim­na woj­na”); powiesz marks, sły­szysz kurz, więc oto plan: naród papie­ru, / a ja mam zapał­ki – pro­stą gra­ma­ty­kę w ustach i eko­no­mię / miej­skich prze­pa­ści.” („W mod­nych klu­bach rewo­lu­cjo­ni­stów”). Nie nazwał­bym jed­nak tych odnie­sień „zaan­ga­żo­wa­ny­mi”, w sen­sie jaki mogła­by mu nadać bata­lia wywo­ła­na z lewej stro­ny kry­ty­ki. Bio­rę przy­wo­ła­ny powy­żej, „kapi­tal­ny” tytuł za dobrą mone­tę i podą­żam za jaw­ną nostal­gią, spo­koj­ną choć nie pozba­wio­ną iro­nii rezy­gna­cją, któ­ra nazna­czy­ła więk­szość tych wier­szy, bez wzglę­du na to jaki świa­to­po­gląd autor uwa­ża za wła­sny (co praw­da, wiersz mógł wyjść z domu i przy­łą­czyć się do demon­stra­cji): „i trze­ba było zostać oby­wa­te­lem, wyjść z błon i łodyg, / wsłu­chać się w innych ludzi, nauczyć dia­lek­tu reklam. / i są już tak dobre kon­tak­ty, że pięk­nie nale­ży­my. („Trans­for­ma­cje”).

Moż­na wska­zać w Pre­pa­ra­tach Wit­kow­skie­go tak­że inny waż­ny kon­tekst, któ­ry usta­na­wia prze­strzeń tajem­ni­cy. Czy do tego „miej­sca” dopro­wa­dza mnie postać ojca? Być może w kolej­nej lek­tu­rze Pre­pa­ra­tów głę­bo­ka inter­pre­ta­cja nie­któ­rych wier­szy pozwo­li­ła­by nakre­ślić jej wyraź­niej­szy obraz. Kon­tur wojen­nej trau­my, któ­rą prze­ży­ła rodzi­na, dzie­dzicz­ne rany? Ojciec poja­wia się na począt­ku tomu, w gabi­ne­cie, gdzie powsta­ją pre­pa­ra­ty. Ale czy to o nim, w ele­gij­nym nastro­ju, opo­wia­da ostat­ni wiersz, w któ­rym „wid­nie­je”, jako ten, któ­re­go „nie ma”? War­to przy­wo­łać ten utwór w cało­ści:

PEŁNY OBRÓT, ZAMKNIĘCIE KOŁA

widzia­łem. on był. śnił się -
twarz miał jesz­cze bar­dziej pocią­głą.

puste miej­sca są po jego zdję­ciach.
mamy rze­czy nie­zmien­ne, inne moż­na wyrzu­cić,
(gwóźdź tkwi tam, gdzie wbi­ła go jego ręka).

cho­dzi o nostal­gię
– jest w tym kró­le­stwie pro­so i kadzi­dło;
pew­na uczci­wość, pewien brak reak­cji,
zgu­bie­nie w obło­ku, któ­ry cza­sem rzed­nie.

ale już czu­je tęże­nie tych samych mię­śni.
cią­gle śni mi się park przed zamknię­ciem.

Poetyc­kie doj­rza­łość Wit­kow­skie­go wyda­rza się na dro­dze, któ­rej nie­jaw­ną sta­cją jest figu­ra ojca, wyda­rza się na szla­ku poetyc­kich ojców, „przod­ków” wyobraź­ni. Stą­pa­nie po śla­dach ma jed­nak sens, gdy umac­nia je „tęże­nie tych samych mię­śni”, siła potrzeb­na do roz­gryw­ki ze świa­tem i języ­kiem na poetyc­kim meta­po­zio­mie. Nostal­gia to waż­na stra­te­gia języ­ko­wej per­cep­cji Wit­kow­skie­go, ale moty­wu­je ją nie tyl­ko świa­do­mość, że oso­bi­ste losy są „pre­pa­ro­wa­ne” przez oto­cze­nie i kul­tu­rę (w jej kapi­ta­li­stycz­nej i nie­jaw­nie opre­syj­nej wer­sji), ale tak­że przez spo­sób kon­stru­owa­nia wier­sza.

Ta poezja żywi się aso­cja­cja­mi, sym­bio­zą odle­głych zna­czeń, odkry­wa świat nie w lek­sy­kal­nych dys­tryk­tach i stra­ty­fi­ka­cjach, ale w melan­żu ich zaso­bów. Stąd poli­fo­nia Pre­pa­ra­tów, wier­szy, któ­re „pre­pa­ru­ją” cia­ła słów, by w gabi­ne­cie „oso­bli­wo­ści” mogły z nich powstać „nie­śmier­tel­ne” tkan­ki i kon­ste­la­cje. Tak zakła­da „regu­la­min pra­cow­ni”. A nostal­gia? Prze­szłość? Ona tak­że jest pre­pa­ra­tem.

O autorze

Przemysław Owczarek

Urodzony w 1975 roku. Poeta, z zawodu antropolog kultury, doktor nauk humanistycznych, redaktor, animator, muzealnik, wykładowca twórczego pisania. Autor siedmiu książek poetyckich. Laureat Nagrody im. Jacka Bierezina za debiut książkowy. Za poemat prozą Cyklist (2009) nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia i uhonorowany nagrodą Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek za książkę poetycką. Jego wiersze tłumaczono na język angielski, niemiecki, bośniacki i bułgarski.

Powiązania

Rozmowy na koniec: odcinek 35 Przemysław Owczarek

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Przemysław Owczarek

Trzy­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Z ukosa

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Impre­sja Prze­my­sła­wa Owczar­ka na temat poezji Andrze­ja Ilczew­skie­go, wyróż­nio­ne­go w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nia przed debiu­tem wier­szem 2024”.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Katawotra

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Owczarek

Frag­men­ty książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Lite­ra­tu­ra na wysy­pi­sku kul­tu­ry” z udzia­łem Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Mar­ty Pod­gór­nik, Rober­ta Rybic­kie­go i Mar­ty Koron­kie­wicz w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Antropoeta w jarzmie wywiadu

wywiady / o książce Paweł Kaczmarski Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jarz­mo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Antropoeta

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Owczarek

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Owczar­ka do książ­ki Jarz­mo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Stojąc na jednej nodze

dzwieki / RECYTACJE Przemysław Owczarek

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz 2013” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

Rosół czterech kultur

dzwieki / RECYTACJE Przemysław Owczarek

Wiersz Prze­my­sła­wa Owczar­ka zare­je­stro­wa­ny na spo­tka­niu „Odsiecz 2013” pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

Jarzmo (2)

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Owczarek

Frag­ment książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Jarzmo (1)

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Owczarek

Frag­ment książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Honet „dziecko” i dzieci Honeta – nieustanna mediacja

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Owczar­ka z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Preparaty

recenzje / ESEJE Konrad Góra

Recen­zja Kon­ra­da Góry z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Poezja jako kronika

recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski

Recen­zja Bar­to­sza Sadul­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Czas w probówkach

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Tu przemawia dzikie serce

recenzje / ESEJE Marek Bieńczyk

Recen­zja Mar­ka Bień­czy­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej