recenzje / ESEJE

Rewizyta z zaświatów na okoliczność lektury

Krzysztof Siwczyk

Recenzja Krzysztofa Siwczyka, towarzysząca wydaniu książki Williama Blake’a Wyspa na Księżycu, w tłumaczeniu Tadeusza Sławka, która ukazała się w Biurze Literackim 2 marca 2020 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W swo­jej wiel­kiej roz­pra­wie U‑bywać. Czło­wiek, świat, przy­jaźń w twór­czo­ści Wil­lia­ma Blake’a[1] Tade­usz Sła­wek wie­lo­pa­smo­wo opi­su­je dzie­ło, któ­re­go prze­past­ność zda­je się ide­al­nie odpo­wia­dać wra­że­niom z lek­tu­ry tek­stów zebra­nych w Wyspie na Księ­ży­cu. Mamy tu Blake’a w sum­mie poetyc­kiej i w arcy­dziel­nym prze­kła­dzie jego naj­lep­sze­go inter­pre­ta­to­ra. Blake’a win­ni­śmy czy­tać uzbro­je­ni po zęby w odnie­sie­nia biblio­gra­ficz­ne, czy­niąc regu­lar­ny zaciąg z egze­ge­tycz­nych aktu­ali­za­cji, jak cho­ciaż­by z retro­spek­tyw­nej lon­dyń­skiej wysta­wy w Tate Modern – być może ostat­nie­go tak roz­le­głe­go przed­się­wzię­cia wysta­wien­ni­cze­go pre­zen­tu­ją­ce­go całość dorob­ku malar­skie­go auto­ra Pie­śni doświad­cze­nia. Oglą­dać i czy­tać nie­do­sko­na­ły świat, „u‑bywać” nie­ustan­nie w nad­mia­ro­wym zaświe­cie – oto pro­gram arty­stycz­ny, z jakim ten wiel­ki Anglik zosta­wił nas na poku­sze­nie pyta­nia o jego ponad­cza­so­wą nośność. Ta zale­ży naj­pew­niej od tego, kto i jak oglą­da albo czy­ta.

Na oko­licz­ność gno­styc­kich ele­men­tów myśli Blake’a Tade­usz Sła­wek ukuł traf­ne okre­śle­nie świa­ta „zbyt­nie­go”. Tak wła­śnie zwy­kle jawi się w swo­ich nad­mia­ro­wych feno­me­nach, dla któ­rych poznaw­cze moż­li­wo­ści czło­wie­ka, wyra­ża­ne w oświe­ce­nio­wej miar­ce wag, cen­ty­li i wszel­kich pojęć racjo­nal­ne­go umy­słu, zda­ją się zaiste instru­men­ta­rium tyleż uśmie­rza­ją­cym, co wzma­ga­ją­cym lęk przed tego „zbyt­ku” pust­ką i fał­szem. Nie­mal każ­dy tekst Blake’a ape­lu­je o inny porzą­dek, o trans­gre­sję doświad­cze­nia rze­czy­wi­sto­ści ku nad(nie)rzeczywistości, któ­rej wek­tor wyzna­cza kre­acja poetyc­ka, pro­fi­lo­wa­na przez – nie­re­du­ko­wal­ną do zin­sty­tu­cjo­na­li­zo­wa­nej reli­gii – wizję zaświa­tów sta­no­wią­cych rodzaj dodat­ko­wej inwe­sty­cji w pozor­ny „zby­tek” empi­rii.

Na oko­licz­ność grun­tow­ne­go prze­my­śle­nia rela­cji Boga i rzą­dzo­ne­go przy­god­nym pra­wem geno­mii czło­wie­ka Bla­ke rów­nież przy­by­wa ze skąd­inąd pocie­szy­ciel­ską wizją bra­ter­skiej „współ­śmier­ci”, mani­fe­stu­ją­cej się w poprze­dza­ją­cym Zmar­twych­wsta­nie wąt­pie­niu w zasad­ność i sens życia. Świę­tość i dosen­sow­nie­nie życia – kolej­na zde­cy­do­wa­na inwe­sty­cja w jego nie­zby­wal­ny cha­rak­ter – są aksjo­ma­tycz­ne tyl­ko w rela­cji z Dru­gim, w ponie­kąd gniew­nym i bun­tow­ni­czym akcie zrze­cze­nia się życia na rzecz Dru­gie­go, w bez­dy­sku­syj­nie filan­tro­pij­nym geście daro­wa­nia życia, wresz­cie w empa­tycz­nej komu­nii przy­jaź­ni rozu­mia­nej jako odda­nie.

Na oko­licz­ność już stric­te poetyc­kich zaplo­tów tra­dy­cji Blake’owskiej i pol­skiej tak w medy­ta­cjach nad twór­czo­ścią Blake’a i Cze­sła­wa Miło­sza kon­kre­ty­zu­je owo odda­nie Tade­usz Sła­wek:

Zatem miast „pozna­wać”, dozna­wać olśnie­nia tym, co nowe i nie­zwy­kłe, powta­rza­my te same obser­wa­cje i spo­strze­że­nia zmy­słów wdro­żo­nych do tego, by przed­sta­wiać świat jako już ufor­mo­wa­ny i ogra­ni­czo­ny.
Świat zachod­niej epi­ste­mo­lo­gii jest świa­tem, poza któ­ry nie moż­na wystą­pić, w któ­rym jedy­nie moż­na się mościć w poczu­ciu waż­no­ści wła­sne­go „ja” (Blake’owskie Self-hood, do oba­le­nia któ­re­go nawo­łu­je w wie­lu utwo­rach; jak trud­ne to zada­nie, widać z wyzna­nia Miło­sza w wier­szu „Zdzie­chow­ski”: „Dłu­go trwa­ła moja nauka powścią­ga­nia siebie”)[2].

Na oko­licz­ność nauki powścią­ga­nia sie­bie – któ­re to „ja” świet­nie mości się rów­nież w jed­no­brz­mią­cych i jed­no­znacz­nych dekla­ra­cjach ide­owych – daje nam Bla­ke całą pano­ra­mę chwy­tów poetyc­kich, w któ­rych łączy to, co nie­łącz­li­we. Gdy sta­je w poprzek frag­men­ta­ry­za­cji doświad­cze­nia świa­ta i jego rady­kal­nej solip­sy­za­cji, wyda­je się wier­ny zasa­dzie coin­ci­den­tia oppo­si­to­rum,
w któ­rej każ­da egzy­sten­cjal­na bła­hość czy drob­nost­ka jest rów­nie god­na podró­ży i głę­bi­no­we­go namy­słu, co naj­dal­sza księ­ży­co­wa eks­kur­sja.

Być może wła­śnie w tym aspek­cie, zwłasz­cza w dzi­siej­szym sta­nie świa­ta i zaświa­tów, tak­że na tę oko­licz­ność nale­ży zwró­cić bacz­ną uwa­gę. Stan świa­ta, ujmo­wa­ny w kate­go­riach post­hu­ma­ni­sty­ki i, co w przy­pad­ku Blake’a waż­niej­sze, w kate­go­riach post­tech­ni­ki, zda­je się wymow­ną mani­fe­sta­cją obaw, jakie ten angiel­ski poeta zgła­szał na począt­ku ery rewo­lu­cji prze­my­sło­wej. Atro­fia cen­tral­ne­go sta­tu­su jed­nost­ki, któ­rą owa rewo­lu­cja uma­so­wi­ła w „Sza­tań­skich Mły­nach” fabryk, dziś zda­je się sto­sun­ko­wo spo­le­gli­wą, wstęp­ną fazą utra­ty pod­mio­to­wo­ści w glo­bal­nej sie­ci mecha­ni­zmów hodow­li czło­wie­ka pono­wo­cze­sne­go. Czło­wie­ka, któ­ry wrzu­co­ny w świat „bez­pod­staw­ny” wybie­ra zale­d­wie egzy­sten­cjal­ne role z coraz bar­dziej ubo­giej pale­ty ryn­ko­wych ofert. Jed­no­cze­śnie czło­wiek ten jest spraw­nie zawia­dy­wa­ny przez coraz sil­niej wyczu­wal­ny powrót pań­stwo­wej prze­mo­cy i dozór tego pań­stwa nad jed­nost­ko­wą wyobraź­nią. Przed tym nad­zo­rem, regla­men­tu­ją­cym eks­ces „poje­dyn­czo­ści” na rzecz orga­ni­zo­wa­nia kole­gial­nej wyobraź­ni pań­stwo­wej, Bla­ke wyraź­nie prze­strze­gał. Skąd­inąd zło­wiesz­czo brzmi w tym kon­tek­ście styg­ma­ty­zu­ją­ce okre­śle­nie „Mad Bla­ke”.

Co się zaś tyczy sta­nu zaświa­tów, rów­nież pod­da­nych spraw­nej musz­trze ide­olo­gicz­nej, to w poezji Blake’a mamy do czy­nie­nia z ich kre­acyj­ną eks­po­zy­cją, wobec któ­rej współ­cze­sny język poetyc­ki pozo­sta­je nie­co nie­my. Niech nas jed­nak nie para­li­żu­je wizja nowe­go Jeru­za­lem – fan­ta­zma­tu świa­ta „zewnętrz­ne­go” wobec glo­bal­ne­go Babi­lo­nu, któ­re­go syno­ni­mem sta­ją się wiel­kie metro­po­lie, takie jak Lon­dyn. Wszak Jeru­za­lem to ścież­ka pra­cy wyobraź­ni trans­cen­du­ją­cej bole­śnie docze­sne, real­ne doświad­cze­nie życia tu i teraz, w tym, a nie innym świe­cie. Stan zaświa­tu jest ści­śle zwią­za­ny ze sta­nem meta­fo­rycz­nej ampli­tu­dy zna­czeń sym­bo­licz­nych, jakie win­ni­śmy przy­da­wać naj­lich­szej chwi­li codzien­nej. Świat i zaświat oka­zu­ją się w poezji Blake’a panop­ty­ko­nem, któ­re­go fun­da­ment loku­je się w rady­kal­nej, nie­mie­rzal­nej narzę­dzia­mi nowo­cze­snych nauk wyobraź­ni tego, któ­ry świat i zaświat pisze. Życie i pisa­nie, este­ty­ka i ety­ka, cia­ło i dusza umy­ka­ją dia­lek­tycz­nym dybom, sta­jąc się inten­syw­nym, języ­ko­wym, daw­czym źró­dłem rze­czy­wi­sto­ści. Bla­ke był­by więc naszym – ludzi zwir­tu­ali­zo­wa­nych – współ­cze­snym, nie­ustan­nie nawo­łu­ją­cym o nową nie­win­ność kre­acji lite­rac­kiej i nowe doświad­cze­nie odzy­ski­wa­nia grun­tu świa­ta pod sto­pa­mi za pomo­cą pra­cy wyobraź­ni. Nie bez racji pisze Tade­usz Sła­wek: „wyobraź­nia to przede wszyst­kim żywioł onto­lo­gicz­ny, bez któ­re­go czło­wiek tra­ci poczu­cie bycia”[3].

Na oko­licz­ność innych osta­tecz­no­ści, któ­rych Bla­ke nie mógł wymy­śleć i zwy­my­ślać, pra­gnę przy­wo­łać ist­nie­nie wymia­ru popkul­tu­ry peł­ny­mi gar­ścia­mi czer­pią­cej z Blake’owskiego empi­reum, gdzie bogo­wie i demo­ny wal­czą o czło­wie­cze dusze w podró­ży koń­czą­cej się na psy­cho­ana­li­tycz­nej kozet­ce. Kul­tu­ra zwie­lo­krot­nio­nych obra­zów wciąż pod­bi­ja staw­kę w grze o gro­zę doświad­cze­nia życia, mając za nic tego życia nie­skoń­cze­nie zło­żo­ne moty­wa­cje. Czy­ta­my więc jak ekfra­zę „Wiel­kie­go czer­wo­ne­go smo­ka i nie­wia­stę oble­czo­ną w słoń­ce”, któ­rzy zosta­li wyta­tu­owa­ni na bar­czy­stym cie­le Ral­pha Fin­ne­sa w thril­le­rze Tho­ma­sa Har­ri­sa. Na moment sce­ny fil­mo­wej kul­tu­ra zwie­lo­krot­nio­nych obra­zów inwe­stu­je w głę­bię, któ­rej u swych począt­ków się wyrze­kła.

Tym­cza­sem prze­kła­dy Tade­usza Sław­ka głę­bię zwra­ca­ją i daru­ją jako szan­sę na dru­gie, lep­sze życie w wier­szu.


Przy­pi­sy:
[1] T. Sła­wek, U‑bywać. Czło­wiek, świat, przy­jaźń w twór­czo­ści Wil­lia­ma Blake’a, Kato­wi­ce 2001.
[2] T. Sła­wek, Bóg, pra­wo, przy­jaźń. Czy­ta­jąc Wil­lia­ma Blake’a i Cze­sła­wa Miło­sza, „Tygo­dnik Powszech­ny – Apo­kryf” 2001, nr 16.
[3] Tam­że.

O autorze

Krzysztof Siwczyk

Ur. 1977. Polski poeta, eseista i krytyk literacki, autor osiemnastu tomów poetyckich oraz licznych książek krytyczno-literackich. Debiutował w 1995 roku zbiorem wierszy Dzikie dzieci. W kolejnych latach wydał m.in. Wiersze dla palących(2001), Centrum likwidacji szkód (2008), Gody (2012) oraz trylogię Krematoria (2021-2022). Jego twórczość była tłumaczona na wiele języków, w tym niemiecki, francuski i włoski. Jest również autorem kilku książek eseistycznych –Ulotne obiekty ataku (2010) i Bezduch (2018). Laureat Nagrody Fundacji Kościelskich, Nagrody Literacka Gdynia i Nagrody Silesius. Był także finalistą francuskiej nagrody Prix de la revue NUNC oraz laureatem międzynarodowej Nagrody Václava Buriana. Ostatnio jego wiersze wybrane A Calligraphy of Days zostały wydane przez Seagull Books (Londyn). Regularnie pisuje felietony do tygodnika „Polityka” i zasiada w jury Nagrody Nike. Mieszka w Gliwicach.

Powiązania

Same dreszcze

wywiady / o książce Juliusz Pielichowski Krzysztof Siwczyk

Roz­mo­wa Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go z Krzysz­to­fem Siw­czy­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Krzysz­to­fa Siw­czy­ka Na prze­cię­ciu arte­rii, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 wrze­śnia 2024 roku.

Więcej

Moje likwidacje

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Roma­na Hone­ta, Mar­ty Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Rację ma robactwo

debaty / ankiety i podsumowania Krzysztof Siwczyk

Odpo­wie­dzi Krzysz­to­fa Siw­czy­ka na pyta­nia Grze­go­rza Dydu­cha w „Kwe­stio­na­riu­szu 2004”.

Więcej

Kochankowie na otwartm morzu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Fie­dor­czuk, Łuka­sza Jaro­sza, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Moi Moskale

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go wokół anto­lo­gii Moi Moska­le pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

W państwie środka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Bogu­sła­wa Kier­ca, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Dariu­sza Sośnic­kie­go i Toma­sza Bro­dy pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Z niedanych jestem

wywiady / o książce Kacper Bartczak Krzysztof Siwczyk

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Dzikie wrażenia kreta (poeci trzech pokoleń)

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Toma­sza Maje­ra­na, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Lite­rac­kie­go 2004.

Więcej

Dowód z tożsamości i Zdania z treścią

dzwieki / WYDARZENIA Jerzy Jarniewicz Krzysztof Siwczyk

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Krzysz­to­fa Siw­czy­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2003.

Więcej

Dopiero wyobraźnia wyzwoli rozum, czyniąc go faktycznie rozumnym

wywiady / o książce Krzysztof Siwczyk Tadeusz Sławek

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Tade­uszem Sław­kiem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Wil­lia­ma Blake’a Wyspa na Księ­ży­cu, w tłu­ma­cze­niu Tade­usza Sław­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 2 mar­ca 2020 roku.

Więcej

Drugie dotknięcie i Dane dni

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Mariusz Grzebalski

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Mariu­sza Grze­bal­skie­go i Krzysz­to­fa Siw­czy­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Dyskusja: O „Wojaczku wielokrotnym”

dzwieki / DYSKUSJE Różni autorzy

Dys­ku­sja wokół książ­ki Sta­ni­sła­wa Bere­sia i Kata­rzy­ny Bato­ro­wicz-Woło­wiec Woja­czek wie­lo­krot­ny z udzia­łem Romu­al­da Cuda­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Sta­ni­sła­wa Sro­kow­skie­go, Macie­ja M. Szcza­wiń­skie­go, Krzysz­tof Siw­czy­ka.

Więcej

Nazywacz

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Siwczyk

Szkic Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do poema­tu Pala­me­des Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2017 roku.

Więcej

Dyskusja „Poeci a ikonosfera współczesności”

nagrania / z fortu do portu Różni autorzy

Krzysz­tof Siw­czyk, Mar­cin Świe­tlic­ki, Andrzej Sosnow­ski, Adam Wie­de­mann i Boh­dan Zadu­ra spie­ra­ją się o iko­nos­fe­rę współ­cze­sno­ści. Port Legni­ca 2002.

Więcej

Dyskusja „Czy poezja może zmienić świat?”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Krzysz­tof Siw­czyk, Anna Pod­cza­szy, Boh­dan Zadu­ra, Jerzy Jar­nie­wicz, Zbi­gniew Machej oraz Tomasz Bro­da o tym, czy poezja to pró­ba „dania w pysk świa­tu”, czy może jego zmia­ny?

Więcej

Dyskusja „Słowa ujemne poetycko”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Zbi­gniew Machej, Krzysz­tof Siw­czyk, Mar­cin Świe­tlic­ki i Boh­dan Zadu­ra zasta­na­wia­ją się, czy ist­nie­ją sło­wa o ujem­nym poten­cja­le poetyc­kim. Port Legni­ca 2002.

Więcej

Rodzaj przenikliwości

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Farsz Mar­cin Sen­dec­kie­go.

Więcej

Osiemdziesiąt pięć prawd o Rafale Wojaczku

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Woja­czek wie­lo­krot­ny. Wspo­mnie­nia, rela­cje, świa­dec­twa Sta­ni­sła­wa Bere­sia i Kata­rzy­ny Bato­ro­wicz-Woło­wiec.

Więcej

„Gra w literackość” i „gra w życie”

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Półświatek

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Koszmarne mroki

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Pięć opa­ko­wań Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

[Blant chwacko przyjmuje…], [Wjazd do osady smutnych religii], [I nadal żywisz urazę…]

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Siwczyk

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do wier­szy z książ­ki Cen­trum likwi­da­cji szkód.

Więcej

O Egzotycznych ptakach i roślinach

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Wajs Julia Fiedorczuk Krzysztof Siwczyk

Komen­ta­rze Julii Fie­dor­czuk, Joan­ny Wajs, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Ustaleniach z Maastricht

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Jac­ka Bie­ru­ta, Karo­la Pęche­rza i Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej

…jak aksjomat na granicy kilku geometrii (o poezji Kacpra Bartczaka)

recenzje / NOTKI I OPINIE Krzysztof Siwczyk

Krzysz­tof Siw­czyk o poezji Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Ludzie, których znacie, Słowa do muzyki, Bez

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Siwczyk

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do wier­szy z książ­ki W pań­stwie środ­ka.

Więcej

Sum, Ortalion, Nadzieja – bez zaskoczeń

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Siwczyk

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do wier­szy z książ­ki List otwar­ty.

Więcej

Cóż, Jeść, Głupi Jaś

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Siwczyk

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do wier­szy z książ­ki Dane dni.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 5 Wyspa na Księżycu

nagrania / między wierszami Tadeusz Sławek William Blake

Pią­ty odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

Dopiero wyobraźnia wyzwoli rozum, czyniąc go faktycznie rozumnym

wywiady / o książce Krzysztof Siwczyk Tadeusz Sławek

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Tade­uszem Sław­kiem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Wil­lia­ma Blake’a Wyspa na Księ­ży­cu, w tłu­ma­cze­niu Tade­usza Sław­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 2 mar­ca 2020 roku.

Więcej

List rozbitka z Wyspy na Księżycu

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Sławek

Autor­ski komen­tarz Tade­usza Sław­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Wil­lia­ma Blake’a Wyspa na Księ­ży­cu, w tłu­ma­cze­niu Tade­usza Sław­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 2 mar­ca 2020 roku.

Więcej

Wyspa na Księżycu (2)

utwory / zapowiedzi książek Tadeusz Sławek William Blake

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wil­lia­ma Blake’a Wyspa na Księ­ży­cu, w tłu­ma­cze­niu Tade­usza Sław­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 2 mar­ca 2020 roku.

Więcej

Wyspa na Księżycu

utwory / zapowiedzi książek Tadeusz Sławek William Blake

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wil­lia­ma Blake’a Wyspa na Księ­ży­cu, w tłu­ma­cze­niu Tade­usza Sław­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 2 mar­ca 2020 roku.

Więcej

O Centrum likwidacji szkód

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Bar­to­sza Sadul­skie­go, Mag­da­le­ny Jędru­siak, Mał­go­rza­ty (Kin­go­si) Nikla­siń­skiej oraz Łuka­sza Badu­li.

Więcej

On młody i genialny był…

recenzje / ESEJE Piotr Śliwiński

Recen­zja Pio­tra Śli­wiń­skie­go z książ­ki List otwar­ty Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej