recenzje / ESEJE

Ronald Firbank: Literatura jako model życia

Julia Fiedorczuk

Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Co łączy Ray­mon­da Rous­se­la, Lau­rę Riding i Ronal­da Fir­ban­ka? Otóż fakt, że u każ­de­go z tej trój­ki pisa­rzy naj­cie­kaw­sze rze­czy dzie­ją się na samej powierzch­ni języ­ka. I nie cho­dzi tu po pro­stu o eks­pe­ry­men­ty for­mal­ne, ale o fakt, że for­ma sta­je się jed­no­cze­śnie naj­waż­niej­szym ele­men­tem tre­ści utwo­ru lite­rac­kie­go. W ten spo­sób na pierw­szy plan wysu­wa się sztucz­ność lite­ra­tu­ry, a co za tym idzie – sztucz­ność wszel­kie­go doświad­cze­nia.

Wzmian­ka o „powierzch­ni” języ­ka jest ryzy­kow­na, przy­wo­dzi bowiem na myśl dia­lek­ty­kę powierzch­ni i głę­bi, jakiś rodzaj pla­toń­skie­go duali­zmu, w któ­rym mie­li­by­śmy do czy­nie­nia z ukry­tą rze­czy­wi­sto­ścią i nało­żo­ny­mi na nią jej ułom­ny­mi repre­zen­ta­cja­mi. Tym­cza­sem w twór­czo­ści wymie­nio­nych prze­ze mnie auto­rów docho­dzi do cał­ko­wi­te­go znie­sie­nia opo­zy­cji pomię­dzy powierzch­nią a głę­bią. Głę­bia doświad­cze­nia, inten­syw­ność emo­cji, to w lite­ra­tu­rze wyłącz­nie kwe­stia odpo­wied­niej for­my. A sko­ro w lite­ra­tu­rze, to tak­że w życiu.

Ronal­da Fir­ban­ka zaba­wa for­mą ma zatem cha­rak­ter stu­pro­cen­to­wo poważ­ny, albo­wiem jest to w grun­cie rze­czy zaba­wa z samą rze­czy­wi­sto­ścią. Manie­rycz­ność dia­lo­gów i opi­sów Fir­ban­ka dopro­wa­dza osta­tecz­nie do odkry­cia pew­nej zasad­ni­czej praw­dy na temat sto­sun­ków mię­dzy­ludz­kich i spo­so­bów postrze­ga­nia rze­czy­wi­sto­ści: nie ma w nich nicze­go natu­ral­ne­go, są sztucz­ne, skon­stru­owa­ne. Podob­nie jak w uję­ciu Judith Butler drag sta­no­wi uni­wer­sal­ny model odgry­wa­nia płci, odsła­nia­ją­cy jej wyso­ce teatral­ny cha­rak­ter, tak Fir­bank wydo­by­wa na świa­tło dzien­ne teatral­ność naszych codzien­nych gestów i inte­rak­cji. Taka jest praw­da Fir­ban­ka: praw­da, któ­ra, jak mawiał Lacan, zawsze ma struk­tu­rę fik­cji.

Moż­na pójść o krok dalej: jeśli dla Butler drag ujaw­nia per­for­ma­tyw­ny cha­rak­ter płci, to dla Fir­ban­ka teatral­ność płci jest dowo­dem na per­for­ma­tyw­ny cha­rak­ter całej ludz­kiej rze­czy­wi­sto­ści. W posło­wiu do powie­ści Zdep­ta­ny kwia­tu­szek Andrzej Sosnow­ski (autor prze­kła­du) pisał, że tekst Fir­ban­ka „roz­kła­da” dwie pod­sta­wo­we kate­go­rie porząd­ku­ją­ce rze­czy­wi­stość, „dwie instan­cje wła­dzy Bogu miłe­go porząd­ku: czy­tel­ność sło­wa i rela­cji płci”. Związ­ki pomię­dzy tymi dwie­ma „instan­cja­mi wła­dzy” dało­by się zba­dać na spo­sób psy­cho­ana­li­tycz­ny, żeby się jed­nak nie zagłę­biać w skom­pli­ko­wa­ny wywód teo­re­tycz­ny, odno­tuj­my jedy­nie, że płeć sta­no­wi jeden z pod­sta­wo­wych zna­ków w naszej kul­tu­rze, moż­na wręcz zary­zy­ko­wać stwier­dze­nie, że sta­no­wi para­dyg­mat wszel­kie­go zna­cze­nia. Płeć jako zna­cze­nie nie­ro­ze­rwal­nie wią­że się z cią­gle na nowo pona­wia­ną koniecz­no­ścią usta­na­wia­nia nor­my (jesz­cze raz Butler) i, co za tym idzie, z pro­duk­cją odpa­dów, czy­li tego, co nie mie­ści się w ramach nor­my, co porząd­ku­ją­ca znaczenie/płeć matry­ca musi odrzu­cić, aby uzy­skać pożą­da­ny kształt rze­czy­wi­sto­ści, wszyst­ko co inne, dziw­ne, czy­li (jesz­cze raz Butler) queer.

U Fir­ban­ka mamy do czy­nie­nia z rado­snym (chcia­ła­bym powie­dzieć: gay) uwy­pu­kle­niem pro­ce­su pro­duk­cji nor­my, a tak­że z fascy­na­cją non-sen­sow­ny­mi odpa­da­mi tego pro­ce­su. W posło­wiu do Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Grze­gorz Jan­ko­wicz (któ­ry wraz z Andrze­jem Sosnow­skim prze­tłu­ma­czył zebra­ne w tym tomie wcze­sne utwo­ry Fir­ban­ka) pyta: „A jakie jest natu­ral­ne śro­do­wi­sko Fir­ban­ka?” I od razu odpo­wia­da: „To prze­strzeń dzi­wac­twa i prze­sa­dy, któ­rą tak dobrze widać w pre­zen­to­wa­nych w niniej­szym tomie ‘Sce­nach z życia Ronal­da Fir­ban­ka’ ”. Okre­śle­nie „dzi­wac­twa i prze­sa­dy” mia­nem „śro­do­wi­ska natu­ral­ne­go” jest tyl­ko pozor­nie para­dok­sal­ne. „Dzi­wac­two i prze­sa­da” to śro­do­wi­sko natu­ral­ne wszel­kiej sztu­ki, a życie, jak zauwa­żył Roland Bar­thes już jakiś czas temu w słyn­nym ese­ju śmierć auto­ra, „naśla­du­je książ­kę”. Żywio­łem lite­ra­tu­ry jest sztucz­ność i wła­śnie dla­te­go (bo prze­cież nie dla­te­go, że opo­wia­da prze­ko­ny­wa­ją­ce histo­rie) mówi nam ona coś o życiu.

W tytu­ło­wym opo­wia­da­niu zbio­ru Lady Agnes Char­ters wypo­wia­da nastę­pu­ją­cą kwe­stię: „Powin­nam stop­nio­wo prze­far­bo­wać wło­sy na rudo – powie­dzia­ła – zło­ty mnie zmę­czył; oczy­wi­ście, te żół­te her­ba­cia­ne róże dosko­na­le pasu­ją, ale żół­ty robi się mono­ton­ny”. Następ­nie zbli­ża się do sto­łu zawa­lo­ne­go książ­ka­mi i wybie­ra wolu­men z sza­rą opra­wą, myśląc „Sza­ry akcent upięk­szy moją suk­nię” . Oka­zu­je się, że sza­ry tom to jed­na ze sztuk Maeter­linc­ka, Lady Agnes cie­szy się więc, bo prze­cież „Tak roz­kosz­nie być przy­ła­pa­ną na czy­ta­niu Maeter­linc­ka. To takie deka­denc­kie!”. Dzię­ki świet­nym spo­lsz­cze­niom Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza i Andrze­ja Sosnow­skie­go będzie­my teraz mie­li roz­kosz­ną oka­zję, aby nas przy­ła­pa­no na czy­ta­niu Fir­ban­ka. War­to. To takie wywro­to­we!

O autorze

Julia Fiedorczuk

Urodzona w Warszawie. Prozaiczka, poetka, tłumaczka. Na Uniwersytecie Warszawskim prowadzi zajęcia z literatury amerykańskiej, teorii literatury i ekokrytyki. Nagrodzona przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek za najlepszy debiut (2002). Laureatka austriackiej nagrody Huberta Burdy (2005). Członkini ASLE (Association for the Study of Literature and the Environment). Mieszka w Warszawie.

Powiązania

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Pospieszny Legnica-Wroclaw

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis roz­mo­wy z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jolan­ty Kowal­skiej, Kuby Mikur­dy, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Inne Państwa

dzwieki / WYDARZENIA Dariusz Sośnicki Jacek Gutorow Julia Fiedorczuk

Zapis całe­go spo­tka­nia z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jac­ka Guto­ro­wa i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Kochankowie na otwartm morzu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Fie­dor­czuk, Łuka­sza Jaro­sza, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Moi Moskale

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go wokół anto­lo­gii Moi Moska­le pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Poetki z Wysp

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Lavi­nii Gre­en­law, Carol Rumens, Julii Fie­dor­czuk, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jerze­go Jar­nie­wi­cza pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Damski boks

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk, Kla­ry Nowa­kow­skiej, Mar­ty Pod­gór­nik, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło oraz Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Listopad nad Narwią i danc

dzwieki / WYDARZENIA Anna Podczaszy Julia Fiedorczuk

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk i Anny Pod­cza­szy pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Ułamek świetności

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk książ­ki Spóź­nio­ny śpie­wak Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa w prze­kła­dzie Julii Har­twig, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 5 stycz­nia 2009 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 10 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Tajemnicze zaułki Williamsa

wywiady / o książce Julia Fiedorczuk Julia Hartwig

Roz­mo­wa Julii Fie­dor­czuk z Julią Har­twig, towa­rzy­szą­ca uka­za­niu się książ­ki Spóź­nio­ny śpie­wak Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa w prze­kła­dzie Julii Har­twig, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 5 stycz­nia 2009 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 10 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Powiedzieć to inaczej niż tak i niż nie…

recenzje / ESEJE Julia Fiedorczuk

Szkic Julii Fie­dor­czuk poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Dzisiaj przemocy dokonuje się za zgodą ofiar

felietony / cykle PISARZY Julia Fiedorczuk

7 odci­nek cyklu „Ule i mrów­ki” autor­stwa Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Będą kwiaty

dzwieki / RECYTACJE Julia Fiedorczuk

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Plastik to my. O Polimerach Adama Dickinsona

felietony / cykle PISARZY Julia Fiedorczuk

5 odci­nek cyklu „Ule i mrów­ki” autor­stwa Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Wiersz jako organizm. O Wylinkach Joanny Mueller

felietony / cykle PISARZY Julia Fiedorczuk

4 odci­nek cyklu „Ule i mrów­ki” autor­stwa Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Survival

dzwieki / RECYTACJE Julia Fiedorczuk

Wiersz z tomu Pla­ne­ta rze­czy zagu­bio­nych (2006). Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Wieczorem

dzwieki / RECYTACJE Julia Fiedorczuk

Wiersz z tomu Pla­ne­ta rze­czy zagu­bio­nych (2006). Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Fort-Da

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do wier­sza „Fort-Da” z książ­ki tuż-tuż.

Więcej

What next, big sky? (fragment)

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Frag­ment posło­wia Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Język przy­szło­ści Lau­rie Ander­son, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w 2012 roku.

Więcej

Julia Fiedorczuk o książkach Laury Riding

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do ksią­żek Obro­ty cudów i Koro­na dla Han­sa Ander­se­na Lau­ry (Riding) Jack­son, wyda­nych nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 stycz­nia 2012 roku.

Więcej

Gottfried Benn: Ziemia woła

recenzje / ESEJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Nigdy samot­niej i inne wier­sze Got­t­frie­da Ben­na.

Więcej

Rozbitka

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski kome­natrz Julii Fedor­czuk do książ­ki Bia­ła Ofe­lia, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 14 kwiet­nia 2011 roku.

Więcej

Poranek Marii… Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Pora­nek Marii i inne opo­wia­da­nia.

Więcej

Przychody i rozchody sensu

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Doba hote­lo­wa Bar­tło­mie­ja Maj­zla.

Więcej

Być więc i nie być

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Esej Julii Fie­dor­czuk towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ciężko utrzymać poziom, ale jeszcze trudniej wiarygodność poetycką

debaty / wydarzenia i inicjatywy Różni autorzy

Gło­sy Julii Fie­dor­czuk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Mate­usza Kotwi­cy, Mar­ty Kuchar­skiej i Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go w deba­cie „Dożyn­ki 2008”.

Więcej

Blanchot: śmierć jako forma życia

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Tomasz Mrocz­ny. Sza­leń­stwo dnia Mau­ri­ce­’a Blan­cho­ta.

Więcej

Dziwadełko, Wiersz

recenzje / Julia Fiedorczuk

Auto­ko­men­tarz Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Tlen.

Więcej

Żółty pępek snu

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Esej Julii Fie­dor­czuk o wier­szach Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa.

Więcej

O „Najryzykowniej”

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Dariu­sza Sośnic­kie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Julii Fie­dor­czuk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

O Egzotycznych ptakach i roślinach

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Wajs Julia Fiedorczuk Krzysztof Siwczyk

Komen­ta­rze Julii Fie­dor­czuk, Joan­ny Wajs, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej

O Jesieni Zuzanny

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Julii Fie­dor­czuk, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

Przygoda ze słowami

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Listo­pad nad Narwią, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Arizona Dream, Jeden jeż, [Kiedy cowieczorny skurcz strachu]

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Listo­pad nad Narwią.

Więcej

Fotosynteza, Przejście

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Komen­ta­rze Julii Fie­dor­czuk do wier­szy z książ­ki Bio, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­rza Lite­rac­kie­go.

Więcej

Zdarzenie: tęcza na farfoclisku (fragmenty)

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Studium temperamentu

recenzje / ESEJE Jerzy Jarniewicz

Recen­zja Jerze­go Jar­nie­wi­cza z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Płeć kursywy

recenzje / ESEJE Tadeusz Pióro

Recen­zja Tade­usza Pió­ry z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Baśń dla znużonych ludzi

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Półświatek

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Firbankowskie bibeloty

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Dehnel

Recen­zja Jac­ka Deh­ne­la towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ronal­da Fir­ban­ka Stu­dium tem­pe­ra­men­tu, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lute­go 2009 roku.

Więcej

O Firbanku w siedmiu punktach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Rolan­da Fir­ban­ka.

Więcej

Julia Fiedorczuk prozatorsko i w pełnym metrażu

recenzje / ESEJE Michał Mazur

Recen­zja Micha­ła Mazu­ra z książ­ki Bia­ła Ofe­lia Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

tuż-tuż, czyli coraz bliżej i coraz dalej

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki tuż-tuż Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Ofelia V.2.2

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Recen­zja Moni­ki Glo­so­witz z książ­ki Bia­łą Ofe­lia Julii Feidor­czuk, któ­ra uka­za­ła się 1 grud­nia 2011 roku na łamach por­ta­lu art­Pa­pier.

Więcej

Jesteś, ale cię nie ma

recenzje / ESEJE Marta Cuber

Recen­zja Mar­ty Cuber z książ­ki Pora­nek Marii i inne opo­wia­da­nia Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Maria i Julia (Poranek Marii)

recenzje / ESEJE Anna Wajner

Recen­zja Anny Waj­ner z książ­ki Pora­nek Marii i inne opo­wia­da­nia Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Szpilki zdań

recenzje / ESEJE Justyna Sobolewska

Recen­zja Justy­ny Sobo­lew­skiej z książ­ki Pora­nek Marii i inne opo­wia­da­nia Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Drwina z listopada. Impresje na marginesie

recenzje / ESEJE Radosław Kobierski

Recen­zja Rado­sła­wa Kobier­skie­go z książ­ki Listo­pad nad Narwią Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Przyszłam tu, żeby oddychać. O Tlenie Julii Fiedorczuk i innych cząstkach

recenzje / ESEJE

Recen­zja Grze­go­rza Cze­mie­la z książ­ki Tlen Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Pustka i czułość

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Tlen Julii Fie­dro­czuk.

Więcej

Ludzki sposób na przetrwanie

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Listo­pad nad Narwią Julii Fie­dor­czuk. .

Więcej

Światy własne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bio Julii Fie­dor­czuk.

Więcej