recenzje / ESEJE

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

1

Kie­dyś to wie­dzia­łem, cze­go się trzy­mać. Sfor­mu­ło­wa­nie „poetyc­kie debiu­ty” okre­śla­ło zna­ny mi wyci­nek rze­czy­wi­sto­ści. A teraz co widzę? Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022. Lęk i nie­pew­ność towa­rzy­szą moim kro­kom, pod­kła­da­ją się cie­niem pod pió­ro. Bo cóż ja wiem o współ­cze­snej pro­zie? Podob­no mało w niej rze­czy­wi­sto­ści, a już fre­kwen­cja sło­wa „kom­pu­ter” zupeł­nie zni­ko­ma.

I tak sobie roz­my­śla­jąc o tym, ile w dzie­le musi być „rze­czy­wi­sto­ści”, żeby mogło być zali­czo­ne naj­pierw w ogó­le do lite­ra­tu­ry, a potem do tej współ­cze­snej, zagłę­bia­łem się w lek­tu­rze. Oj, dużo tu rze­czy­wi­sto­ści i to w bar­dzo róż­nych posta­ciach. Ale cóż, pora się przy­znać – w coraz więk­szym stop­niu to już jed­nak nie moja rze­czy­wi­stość. Więc o czym tu pisać? Każ­dy powi­nien pisać o tym, co w mia­rę czu­je (roz­po­zna­je jako wła­sne), taka zawsze przy­świe­ca­ła mi dewi­za. No tak, ale są jesz­cze wzglę­dy śro­do­wi­sko­we i towa­rzy­skie; Artur bar­dzo pro­sił, żebym napi­sał, a dane sło­wo ma to do sie­bie, że doma­ga się jakiejś for­my urze­czy­wist­nie­nia.

Wra­cam do lek­tu­ry. W alma­na­chu sple­cio­no tek­sty pro­za­tor­skie i poetyc­kie tak zręcz­nie, że czy­tel­ni­cza pew­ność rodza­jo­wa i gatun­ko­wa roz­jeż­dża się bar­dzo szyb­ko. Dużo pro­zy w poezji i na odwrót: dużo poezji w pro­zie. Karie­rę liry­ku pro­zą czy pro­zy poetyc­kiej trze­ba uznać za wzno­wio­ną i roz­kwi­ta­ją­cą. Czyż­by pod wpły­wem prak­ty­ki twór­czej Jaku­ba Korn­hau­se­ra? Pew­nie tro­chę tak, ale wska­zy­wał­bym tak­że na to, co zwie się duchem cza­su. Speł­nie­nie w jed­no­rod­nej i zwy­cza­jo­wej sub­stan­cji gatun­ko­wej (nie mylić ze speł­nie­niem koja­rzo­nym z ryn­ko­wym suk­ce­sem) sta­je się coraz rzad­sze. Mło­dym bli­żej do form roz­bież­nych, „zła­ma­nych”, hybry­dycz­nych.

Cho­dzi mi jesz­cze o coś. Na przy­kład w zesta­wie autor­stwa Aga­ty Dycz­ko zaraz po cier­pli­wie dzier­ga­nych rząd­kach (à la „rów­no z lewej, poszar­pa­ne z pra­wej”) wybu­cha nagle line­ar­na pro­za. Zaczą­łem się zasta­na­wiać, w któ­rym „poło­wie” zaist­nia­ła autor­ka, pro­za­tor­skim czy poetyc­kim. A może poza moją wie­dzą powstał już trze­ci połów, spe­cja­li­zu­ją­cy się w hybry­dach? Ale nie, wszyst­ko w porząd­ku. Po posło­wiach ich pozna­cie! Zer­k­ną­łem do posło­wia umiesz­czo­ne­go pod zesta­wem i nie było tam Jaku­ba Skur­ty­sa, za to wid­nia­ło nazwi­sko Alek­san­dry Grzem­skiej. Aha, jed­nak pro­za. À pro­pos tych komen­ta­rzy opie­ku­nów danej gru­py wyło­wio­nych – sta­ra­łem się ich nie czy­tać, cho­ciaż wyglą­da­ły ape­tycz­nie i zachę­ca­ją­co, nęci­ły znaw­stwem, któ­re natych­miast udzie­li­ło­by się takim nie­dziel­nym czy­tel­ni­kom (czy­tel­nicz­kom), jak ja. Wola­łem, że tak powiem, okiem nie­uprze­dzo­nym wej­rzeć w te utwo­ry. Posło­wia zosta­wiam sobie na potem. A już szcze­gól­nie wte­dy, gdy cze­goś nie zro­zu­miem, bo praw­dą jest, że na wal­ce naj­młod­szych poetek i poetów z tymi cho­ler­ny­mi apa­ra­ta­mi semio­ka­pi­ta­li­zmu znam się sła­bo. Na szczę­ście pozo­sta­ją mi inne wal­ki, tutaj wypa­dam nie­co lepiej. I może wła­śnie w tym kie­run­ku pój­dę.

2

Haj­lów­ka to nie Haj­nów­ka, już w nazwie rze­ko­mo wła­snej uka­za­no cały „prze­kręt” tej cha­rak­ter­nej pro­zy. Mówię o tym, co pisze Mar­cin Czer­niaw­ski, ude­rza­jąc w ser­decz­ny splot pol­skie­go pro­win­cjo­na­li­zmu, kle­ry­ka­li­zmu i nacjo­na­li­zmu. Lepiej, z więk­szym wigo­rem, chy­ba nie dało­by się tego opo­wie­dzieć. O, to zna­ny mi wyci­nek rze­czy­wi­sto­ści. Było się mini­stran­tem, było, ale pie­nię­dzy z tacy się nie pod­kra­da­ło. Owszem, pew­ne­go razu całej naszej eki­pie wino mszal­ne ude­rzy­ło do gło­wy i w przy­stę­pie odwa­gi wbi­ło się kil­ka dodat­ko­wych pie­czą­tek do ksią­żecz­ki mini­stran­ta, win­du­jąc w górę pulę zbie­ra­nych punk­tów. Wszyst­ko to odda­ne tu bły­sko­tli­wie i pre­cy­zyj­nie. A żeby mogło być tak odda­ne, trze­ba było rzu­cić się wir języ­ka jak w dzi­ką rze­kę. Czer­niaw­ski sko­czył z wyso­kiej ska­ły w tę kipiel pol­sz­czy­zny. I nie uto­nął. Widzę go już na brze­gu, jesz­cze nie­jed­no poka­że, „juwe­nil­ny trans ponie­sie go w świe­tla­ną przy­szłość kolej­nych prób”.

Wspo­mnia­na już wcze­śniej Aga­ta Dycz­ko jest autor­ką dru­gie­go w kolej­no­ści tek­stu. I znów muszę powtó­rzyć: o, to jest zna­na mi, „doty­kal­na” rze­czy­wi­stość – histo­ria zago­spo­da­ro­wy­wa­nia ziem naby­tych, zamie­nia­nia See Suc­kow w Żuko­wo. Ale za to wszyst­ko, co podob­no za dar­mo naby­te, trze­ba zapła­cić. Przy­cho­dzi więc cho­ro­ba, dopa­da i wynisz­cza kobie­ty. Począ­tek jest poetyc­ki, lecz potem robi się coraz bar­dziej epic­ko, to zna­czy wcho­dzi się w sen­su­al­ny, kon­kret­ny świat ura­sta­ją­cy z każ­dym zda­niem do roz­mia­rów uni­wer­sal­nych, para­bo­licz­nych. Histo­ria o zago­spo­da­ro­wa­niu zie­mi i zaczy­na­niu na niej od nowa zamie­nia się szyb­ko, spraw­nie i, prze­pra­szam za sło­wo, magicz­nie w kaf­kow­ską, wiją­cą się mean­drycz­nie nar­ra­cję o mie­sza­niu się tego, co ludz­kie z tym, co poza­ludz­kie. Oto jeste­śmy w rze­czy­wi­sto­ści, któ­rej byt wyzna­cza­ją czte­ry myszy i ich decy­du­ją­ce o wszyst­kim ruchy. Czło­wiek wta­pia się w zwie­rzę­ce i roślin­ne cia­ła, zaczy­na ist­nieć jak­by „poza-antro­po­cen­trycz­nie”. Co praw­da, to jego opo­wieść, jego ramy per­cep­cyj­ne i nar­ra­cyj­ne, ale Dycz­ko potra­fi tak zro­bić, tak zacza­ro­wać, że ludz­ka omni­po­ten­cja „mysie­je”, gaśnie i zani­ka. Rzad­ka umie­jęt­ność.

Pierw­szy wiersz z zesta­wu autor­stwa Miło­sza Fle­sza­ra przy­po­mniał coś z kli­ma­tów za szyb­ko zapo­mnia­nej poezji Kami­la Bre­wiń­skie­go, tyle że „club­bing” z pier­wo­wzo­ru ura­sta do roz­mia­rów pie­kiel­nych, bo tu mamy „infer­no club­bing”. „Cza­sem wznie­ca się ope­ret­ko­wy nie­mal­że pożar, by zatu­szo­wać ple­bej­skie mor­der­stwo (języ­ka)” – może nie aż tak, ale coś w tym sty­lu (według słów Mar­ty Pod­gór­nik doty­czą­cych debiu­tu Ber­wiń­skie­go). Na tym podo­bień­stwa może się koń­czą, sam nie wiem, a może tyl­ko płyn­nie prze­cho­dzą w inne pokre­wień­stwa. Gdy czy­tam „ran jest wie­le, ale w domu naj­wię­cej”, to zaraz tęt­nią  w gło­wie inne pio­sen­ki. Na przy­kład te z Sosnow­skie­go, z jego Domu ran. Czyż­by debiu­tant prze­czy­tał wszyst­ko, zanim przy­stą­pił do pisa­nia, do fina­li­zo­wa­nia pro­jek­tu wysła­ne­go na „Połów”? Chwa­li mu się to, a że pew­ne fra­zy (i ogól­nie skłon­no­ści) odbi­ja­ją się czkaw­ką, to inna spra­wa. Być może to, o czym mówię, pogłę­bia wra­że­nie sztucz­no­ści. Od razu dopre­cy­zuj­my – nie jest to mimo­wol­na, debiu­tanc­ka sztucz­ność, to sztucz­ność wyra­cho­wa­na, bar­dzo świa­do­mie pro­wa­dzo­na. Jed­no z jej imion to „odrze­czy­wist­nie­nie”. Fle­szar zaczy­na z bar­dzo wyso­ka, trak­tu­jąc pro­blem repre­zen­ta­cji jako daw­no już prze­ro­bio­ny przez wspo­mnia­nych poprzed­ni­ków, a tak­że na przy­kład przez Toma­sza Puł­kę. Sko­ro jest się we „wnę­trzu srebr­nej kuli”, to moż­na pozo­stać w niej na zawsze, gene­ru­jąc coraz bar­dziej skom­pli­ko­wa­ne, „wewnętrz­ne” i „kuli­ste”, komu­ni­ka­ty. A do cze­goś takie­go to, co ota­cza kulę (poda­wa­ne do wie­rze­nia jako rze­czy­wi­stość), potrzeb­ne jest w małym stop­niu. W tym kon­tek­ście sku­pia­ją uwa­gę szcze­gó­ły ist­nie­nia wspól­ne­go, bo jest jakaś „ona”, a chwi­la­mi nawet „my”. Czy to gru­pa rówie­śni­ków, któ­rzy jakimś cudem zmie­ści­li się w kuli? Tak, to oni i one, „dobre chło­pa­ki i dziew­czy­ny”, któ­rzy i któ­re „pię­trzą babel 2.0”. Tak wyglą­da dzi­siej­sza „rzecz czar­no­le­ska”, „syn­te­za mowy”. Kar­po­wicz wca­le by się nie zdzi­wił. Ale dość gry­ma­sów: zaska­ku­ją­co dobry debiut w zadzi­wia­ją­cy spo­sób natu­ra­li­zu­ją­cy „poSo­snow­skie” zaszło­ści.

Przy jak­by „gno­micz­nych”, syn­te­ty­zu­ją­cych wier­szach Fle­sza­ra tek­sty Jaku­ba Gra­bia­ka wyda­ją się łobu­zer­sko pusz­czo­ne, wręcz eks­ta­tycz­ne, a wykrzyk­ni­ki falu­ją na wie­trze niczym u Šala­mu­na, i nawet w podob­nych momen­tach zawie­sza­nia oczy­wi­sto­ści, redu­ko­wa­nia napo­ru rze­czy­wi­sto­ści. Oj, zno­wu „rze­czy­wi­stość”, pęta się tu, bied­na, jak kula u nogi. Pierw­sze sko­ja­rze­nie z pisa­niem Jul­ka Rosiń­skie­go oka­za­ło się chy­bio­ne wła­śnie w tym miej­scu, przy oka­zji szu­ka­nia pro­bie­rza real­no­ści. Wspo­mnia­ny Rosiń­ski, owszem, od cza­su do cza­su spusz­cza wyobraź­nię ze smy­czy, nato­miast Gra­biak w ogó­le już smy­czy nie uży­wa, pisząc eufo­rycz­nie i jak­by na haju. I to jest nawet do jakie­goś cza­su pory­wa­ją­ce, potem zaczy­na się nudzić. Pod­kre­ślam, mnie się zaczy­na nudzić, nato­miast sio­strom i bra­ciom z poko­le­nia auto­ra na pew­no nie.

Nato­miast wier­sze Jaku­ba Gut­kow­skie­go, wyczu­wa­ny w nich rytm i pusz­cza­ny na okrą­gło stre­aming z życia zosta­ją w pamię­ci na dłu­żej, o czym być może decy­du­je wyraź­nie sta­wia­na pie­częć rze­czy­wi­sto­ści. Nie ma co od niej ucie­kać, trze­ba ją ura­biać – taką tu sły­szę dewi­zę postę­po­wa­nia poetyc­kie­go. Cze­go efek­tem są tek­sty będą­ce kon­den­sa­cją „syn­te­tycz­no­ści” à la Sosnow­ski i hip­no­tycz­nych „zawie­szeń” spod zna­ku Šala­mu­na. Te dwie matry­ce lirycz­ne zosta­ły prze­ro­bio­ne i wchło­nię­te. Dla­te­go na tle tek­stów Fle­sza­ra i Gra­bia­ka wier­sze Gut­kow­skie­go wyda­ją się doj­rzal­sze, trwa­ją­ce dłu­żej, mniej jed­no­ra­zo­we. Po pro­stu wię­cej się w nich splo­tło – i we fra­zie, i w bystrej, iro­nicz­nej obser­wa­cji póź­no­ka­pi­ta­li­stycz­ne­go świa­ta.

Zaraz po wier­szach Gut­kow­skie­go napo­tka­łem na coś, co zaczę­ło sta­wiać geno­lo­gicz­ny opór jesz­cze więk­szy niż przy lek­tu­rze dzie­ła Aga­ty Dycz­ko. Pod­da­łem się po kil­ku­na­stu linij­kach i pobie­głem po ratu­nek do posło­wia. A tu kon­ster­na­cja, bo nie zna­la­złem ani Grzem­skiej, ani też Skur­ty­sa. Zoba­czy­łem nazwi­sko Ada­ma Kacza­now­skie­go i zro­zu­mia­łem, że w tym ukła­dzie sta­ło się ono sym­bo­lem dezyn­wol­tu­ry, a więc ja jako czy­tel­nik mogę sobie czy­tać Love song Karo­li­ny Kra­sny jak Pie­śni Mal­do­ro­ra Lau­tre­mon­ta, i nikt nie będzie z tre­ści prze­py­ty­wać. Mogę sobie odpły­nąć wraz z autor­ką, zosta­wia­jąc kwe­stie póź­ne­go kapi­ta­li­zmu dale­ko za sobą. On, jak wia­do­mo, nie zosta­wia nas samych ani na moment, czuj­nie patrząc w nasze oczy nawet w toa­le­cie. Ale co tam, na razie mamy pie­śni i mamy wol­ną miłość, tyle nasze­go, co napro­du­ku­je roz­sza­la­ła wyobraź­nia. Czy­ta­jąc dzie­ło Karo­li­ny Kra­sny, zapo­mnij­cie o „uwol­nio­nej wyobraź­ni”. To coś, ten żywioł obra­zo­wo-słow­ny nigdy nie był uwię­zio­ny, zatem bez­ce­lo­wym aktem jest jego uwal­nia­nie; bo to coś odwiecz­ne­go, nur­tu­ją­ce­go, pra­cu­ją­ce­go bez prze­rwy, tyl­ko powin­no­ści spod zna­ku „rze­czy­wi­sto­ści” prze­sła­nia­ją, spy­cha­ją coraz bar­dziej w głąb. Teraz nastał czas wydo­by­wa­nia tej „gli­ny” z poukry­wa­nych doł­ków. Szko­da, że Hen­ryk Bere­za nie dożył, dopie­ro by się roz­tkli­wił przy tej pro­po­zy­cji. Widzę w pro­zo­po­ezji Karo­li­ny Kra­sny speł­nie­nie nie­któ­rych z jego marzeń.

A potem spo­tka­łem utwo­ry Joan­ny Łępic­kiej, i to rze­czy­wi­ście było spo­tka­nie; cho­ciaż na począt­ku myśla­łem, że sur­re­ali­stycz­ne odbar­wie­nie rze­czy­wi­sto­ści w sty­lu „mał­piej, źró­dla­nej róż­ni­cy” sta­je się nużą­cą manie­rą, ale to była tyl­ko pod­pu­cha; to, co mia­łem za ciąg dal­szy fajer­wer­ków wyobraź­nio­wych Karo­li­ny Kra­sny, oka­za­ło się jed­nak czym innym. Z roz­pły­wa­ją­cej się w ustach pro­zy poetyc­kiej zaczę­ło się coś desty­lo­wać. Zaraz napa­to­czy­ła się myśl, że oto rośnie gwiaz­da poetyc­ka pierw­szej wiel­ko­ści, że to styl w sam raz pod nomi­na­cje i nagro­dy. Uwol­nio­ny od owej paskud­nej myśli, zaczą­łem się pła­wić. Czy­sta roz­kosz. Świet­na jest ta nowa poezja, albo­wiem bez­kar­nie pozwa­la się pła­wić. Wróć­my do desty­la­tów: pięk­ne są, tre­ści­we, dyna­micz­ne i nagłe (w sen­sie zaska­ki­wa­nia następ­stwem brzmień i scen). Inte­rak­tyw­ne są, bo ocze­ku­ją od czy­tel­ni­ka jakie­goś opo­wie­dze­nia się albo coś w tym rodza­ju. Widzę ruch, magię, rze­czy­wi­ste dzia­ła­nie sło­wa, ukie­run­ko­wa­ny akty­wizm. Tak się dzie­je u naj­lep­szych, u Rim­bau­da na przy­kład. Może to wła­śnie podob­ny talent? I pomy­śleć, że to na razie tyl­ko skrom­ny „zeszyt ćwi­czeń”, ech.

Przy pro­zie Ewy Ton­dys-Koh­mann zda­łem sobie spra­wę z poznaw­cze­go błę­du. Dany nam do czy­ta­nia kawa­łek pro­zy, trak­to­wa­ny w pierw­szej chwi­li jako samo­dziel­ne opo­wia­da­nie, jest w isto­cie frag­men­tem powie­ści, czę­ścią więk­szej, trud­nej do wyobra­że­nia, cało­ści. Moje impre­sje mają się zatem jak pięść do oka; dopie­ro będąc efek­tem lek­tu­ry cało­ści, mia­ły­by jakiś sens. W takim razie zosta­ję przy tym frag­men­cie i dzie­lę się pierw­szym wra­że­niem. A jest ono takie: opo­wieść ini­cja­cyj­na, gru­pa chło­pa­ków pene­tru­je i zdo­by­wa dostęp­ny im teren, wycią­ga­jąc z tych doświad­czeń, co się da. Mnó­stwo już było takich, podwór­ko­wych i chło­pac­kich, opo­wie­ści, ale muszę przy­znać, że mnie wciąż poru­sza­ją, od razu wrzu­ca­jąc w głąb dzie­ciń­stwa. Tu język jest tak dostęp­ny i otwar­ty, tak pojem­ny, że dopusz­cza do sie­bie nawet śred­nio zain­te­re­so­wa­nych pro­zą tego typu. Swa­da, wigor, dyna­mi­ka nar­ra­cji od razu ude­rza­ją i przy­cią­ga­ją. Kawał krwi­stej pro­zy bez szcze­gól­ne­go uga­nia­nia się za rze­czy­wi­sto­ścią. Jeże­li umiesz opo­wia­dać, ona sama przy­cho­dzi bez łaski.

Ina­czej w pro­zie Łuka­sza Woj­ty­ski. Co chcę powie­dzieć przez to „ina­czej”? Mniej mito­lo­gii, zanu­rze­nia w cza­sie, mniej nostal­gii i przy­wo­ły­wa­nia, mniej tego cze­goś kla­sycz­ne­go, a raczej odwrot­nie: wybu­cha przed czy­tel­nicz­ką i czy­tel­ni­kiem jakieś wiel­kie „tu i teraz”. Ja wiem, czy takie wiel­kie… W każ­dym razie esen­cja teraź­niej­szo­ści, a że ona bywa miał­ka i mała, to inna spra­wa. Jej ana­li­zą zaj­mu­je się Woj­ty­sko. Robi to jako arty­sta, a nie socjo­log czy repor­ter. Wrzu­ca nas w sam śro­dek dzia­nia się rela­cji, postaw, zatrud­nień i zajęć, poka­zu­je ich powierz­chow­ność i byle­ja­kość odbi­te w szyb­ko kar­le­ją­cym języ­ku. Nicze­go i niko­go nie oszczę­dza, dla­te­go chwi­la­mi tro­chę mdli przy lek­tu­rze. Tak ma być.

Myśla­łem o Nata­lii Malek, czy­ta­jąc wier­sze Ame­lii Żyw­czak. Wiem, głu­pie sko­ja­rze­nie, nie tędy dro­ga; w ogó­le muszę się otrzą­snąć, wziąć w garść, nie myśleć o tym, że poet­ka ma kota o imie­niu Poe (tego nie robi się Poe’mu?), i on wcho­dzi jej pod koł­drę – bo wca­le tak nie jest (co udo­wad­nia Jakub Skur­tys w posło­wiu, twier­dząc, że Poe to pająk). No to w koń­cu jak jest? – pyta się czy­tel­nicz­ka (i ja też) przy każ­dym wier­szu. Zdro­wy i świe­ży fer­ment onto­lo­gicz­ny – co i jak jest? – to rzecz nor­mal­na i nie tyl­ko w awan­gar­do­wej poezji wystę­pu­ją­ca. Co poet­ka ma, jaki poka­zu­je język i co się do nie­go raz po raz, przy dłuż­szym lub krót­szym strza­le, przy­kle­ja? I co, tak zle­pio­ne, zło­żo­ne usi­łu­je zna­czyć? A może nie usi­łu­je? Może sobie tyl­ko tak lek­ce pół-zna­czy? Taka czy­tel­nicz­ka sta­rej daty, jak ja, to by tyl­ko o zna­cze­nie pyta­ła, a nie­raz trze­ba odpu­ścić, zado­wa­la­jąc się brzmie­niem gło­sek i sło­wa­mi tak cudow­nie na wol­no­ści. Więc odpusz­czam i natych­miast robi się mniej zobo­wią­zu­ją­co.

3

Tyle tych pierw­szych wra­żeń, impre­sji śli­zga­ją­cych się po inte­re­su­ją­cych powierzch­niach. Może czy­tel­nik poczu­je się zapro­szo­ny, a może ten spo­sób refe­ro­wa­nia odrzu­ci go i posta­no­wi nie się­gać po oma­wia­ny alma­nach. Niech tego ostat­nie­go nie robi. bowiem stra­ci szan­sę na wej­rze­nie w to, co jest po dru­giej stro­nie lustra – lite­rac­kie­go, spo­łecz­ne­go, poko­le­nio­we­go. Zmia­na zacho­dzi coraz szyb­ciej. Trud­no za nią nadą­żyć. Czy napraw­dę muszę?

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry – pań­stwo­we­go fun­du­szu celo­we­go.

 

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / o książce Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022 z udzia­łem Mar­ci­na Czer­niaw­skie­go, Aga­ty Dycz­ko, Miło­sza Fle­sza­ra, Jaku­ba Gra­bia­ka, Jaku­ba Gut­kow­skie­go, Karo­li­ny Kra­sny, Joan­ny Łępic­kiej, Ewy Ton­dys-Koh­mann, Łuka­sza Woj­tysk i Ame­li Żyw­czak w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Wspólne podwórko

wywiady / o książce Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Roz­mo­wa Iwo­ny Bas­sy i Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Slalom między obrazami

wywiady / o pisaniu Amelia Żywczak Jakub Grabiak

Roz­mo­wa Jaku­ba Gra­bia­ka z Ame­lią Żyw­czak, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, zbieramy się w lasach, by śpiewać do przebranych za bóstwa plantatorów i morderców, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę

wywiady / o pisaniu Agata Dyczko Łukasz Wojtysko

Roz­mo­wa Łuka­sza Woj­ty­ski z Aga­tą Dycz­ko, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza: „praga”

recenzje / KOMENTARZE Amelia Żywczak

Autor­ska impre­sja Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Dojrzeć międzygatunkowy transfer

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impre­sja Alek­san­dry Grzem­skiej na temat pro­zy Aga­ty Dycz­ko, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego akapitu: Stado

recenzje / KOMENTARZE Agata Dyczko

Autor­ska impre­sja Aga­ty Dycz­ko, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (proza)

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

międzymiastowie

utwory / premiera w sieci z Połowu Amelia Żywczak

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Ame­lii Żyw­czak mię­dzy­mia­sto­wie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza zawęzić kontekst

recenzje / KOMENTARZE Jakub Gutkowski

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Nie pisze się w próżni

wywiady / o pisaniu Amelia Żywczak Jakub Gutkowski

Roz­mo­wa Ame­lii Żyw­czak z Jaku­bem Gut­kow­skim, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

livestream

utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Gutkowski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Jaku­ba Gut­kow­skie­go live­stre­am. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Maszynka naiwnego bluźnierstwa na podobieństwo Maszyny Pragnącej

wywiady / o książce Karolina Krasny Marcin Czerniawski

Roz­mo­wa Karo­li­ny Kra­sny z Mar­ci­nem Czer­niaw­skim, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Łobuzy

utwory / premiera w sieci z Połowu Marcin Czerniawski

Pre­mie­ro­wa pro­za Mar­ci­na Czer­niaw­skie­go Łobu­zy. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Współczesna powieść łotrzykowska: Marcin Czerniawski, Łobuzy

recenzje / IMPRESJE Adam Kaczanowski

Impre­sja Ada­ma Kacza­now­skie­go na temat pro­zy Mar­ci­na Czer­niaw­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego akapitu: Pochwała flegmatycznego rozumu?

recenzje / KOMENTARZE Marcin Czerniawski

Autor­ski komen­tarz Mar­ci­na Czer­niaw­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza: „inferno clubbing”

recenzje / KOMENTARZE Miłosz Fleszar

Autor­ski komen­tarz Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

O zastygniętym czasie, lepiącym się do podniebienia?

wywiady / o pisaniu Jakub Gutkowski Miłosz Fleszar

Roz­mo­wa Jaku­ba Gut­kow­skie­go z Miło­szem Fle­sza­rem, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Sekstans

utwory / premiera w sieci z Połowu Miłosz Fleszar

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Miło­sza Fle­sza­ra Sek­stans. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

W domach z betonu nie ma wolnych relacji

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impre­sja Alek­san­dry Grzem­skiej na temat pro­zy Łuka­sza Woj­ty­ski, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego akapitu: „Alejki z chodnikowych płyt”

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Wojtysko

Autor­ski komen­tarz Łuka­sza Woj­ty­ski, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Oki to pa

utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Wojtysko

Pre­mie­ro­wa pro­za Łuka­sza Woj­ty­ski „Cien­ka gra­ni­ca” z tomu opo­wia­dań Oki to pa. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022.

Więcej

Piramida Achillesa

wywiady / o pisaniu Ewa Tondys-Kohmann Łukasz Wojtysko

Roz­mo­wa Ewy Ton­dys-Koh­mann z Łuka­szem Woj­ty­ską, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Zeszyt ćwiczeń

utwory / premiera w sieci z Połowu Joanna Łępicka

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Joan­ny Łępic­kiej Zeszyt ćwi­czeń. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza: „City of Zeugma”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łępicka

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Uwertura do posłowia

wywiady / o pisaniu Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Roz­mo­wa Miło­sza Fle­sza­ra z Joan­ną Łępic­ką, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Sześćset stron do końca świata

wywiady / o pisaniu Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann

Roz­mo­wa Aga­ty Dycz­ko z Ewą Ton­dys-Koh­mann, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego akapitu: „Pętko prawdy”

recenzje / KOMENTARZE Ewa Tondys-Kohmann

Autor­ski komen­tarz Ewy Ton­dys-Koh­mann, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Nie nazywajmy tego po imieniu

utwory / premiera w sieci z Połowu Ewa Tondys-Kohmann

Pre­mie­ro­wa pro­za Ewy Ton­dys-Koh­mann Nie nazy­waj­my tego po imie­niu. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Preppering na mikrokryzys

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impre­sja Alek­san­dry Grzem­skiej na temat pro­zy Ewy Ton­dys-Koh­mann, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza: „[las odszedł na kurzej nodze]”

recenzje / KOMENTARZE Jakub Grabiak

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne

utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Grabiak

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Jaku­ba Gra­bia­ka Ludzie w stra­żac­kich kaskach mają dzi­siaj wol­ne. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej