Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 4
debaty / ankiety i podsumowania Paweł ChmielewskiGłos Pawła Chmielewskiego w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Dusze monet Krzysztofa Jaworskiego
„25 őre i metafizyka wszechświata…” – tak rozpoczyna się najnowszy tomik Krzysztofa Jaworskiego Dusze monet.
Autor (rocznik 1966), pracownik polonistyki Akademii Świętokrzyskiej, opublikował dotychczas m.in. zbiory Kameraden, Czas triumfu gołębi, Kapitał, powieść Batalion misiów, książki i artykuły krytyczne o twórczości Brunona Jasieńskiego. Szerszej publiczności jest znany jako narrator telewizyjnego cyklu o poezji polskiej awangardy 20-lecia międzywojennego. Jego „Nieodwracalne skutki rusyfikacji” (Czas triumfu gołębi) czy „Pamięci Krzysztofa Jaworskiego” (5 poematów) to jedne z ciekawszych propozycji polskiej liryki współczesnej. I po pięciu latach milczenia pojawia się na rynku trzydzieści króciusieńkich wierszy tworzących spójną, konsekwentną, przemyślaną całość.
Minimalizm Jaworskiego sprowokował niektórych krytyków do porównań z malarstwem Kazimierza Malewicza. Tam czarny kwadrat na białym tle, tutaj biała kartka i wiersz zatytułowany „Nienawiść”. Mielibyśmy więc suprematyzm w poezji. Skojarzenie czytelne i efektowne, lecz tylko w zakresie oszczędności formy. Suprematyzm zaś postulował maksymalne oddalenie od realnego życia, zaś liryka Jaworskiego jest, pomimo swej metafizyki, najbliższa jak to tylko można rzeczywistości. Ociera się o jej skórę. Czytając: „Martwi mnie, co się stanie o 11:08” („Zaniepokojenie [11:07]”) czy „Rozsypałaś pieprz! We wtorek!” („Zły znak”) mamy ochotę za poetą powtórzyć, że „Skóra, to nasze trzecie płuco”.
(„Radiowa rewelacja”).
I przywołać Białoszewskiego. Dusze monet nieodmiennie mi się z nim kojarzą. Nie tylko kondensacją formy, ale dostrzeganiem poezji w najbanalniejszym wydarzeniu – „Dokąd wędrują dusze monet?/ Gdzie się podziewa ciało astralne/ tych 25 őre, które zgubiłem/ na lotnisku Kastrup”, żartem podszytym melancholią: „Od lat ten sam stary screensaver” („Apatia”), wyczuleniem na mowę potoczną („Rozmowa z matką”), trawestacją codziennej frazeologii („Ostatnie przykazanie miłości”). I jeszcze literackim dowcipem z Kochanowskiego („Urocze córki państwa Goebbelsów”), aby zakończyć ontologiczną refleksją: „Najdoskonalszą substancją jest woda./ Tylko ona mnie interesuje./ Myślę, że Bóg chciał stworzyć wodę./ Reszta, to kwestia zabrudzenia”. („Woda”).
Dusze monet to tomik po przeczytaniu, którego gdybym był poetą i wiersze pisał z zazdrości zzieleniałbym.
Urodzony w 1971 roku. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Redaktor naczelny kieleckiego magazynu kulturalnego „Projektor”. Publikował m.in. w „Zeszytach Komiksowych”, „Studiach sienkiewiczowskich”. Autor m.in. książek Słowacki w supermarkecie i Kilku panów przy barze nie licząc Yorgiego. Opowieść o kieleckim komiksie. Mieszka w Kielcach.
Głos Pawła Chmielewskiego w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejEsej Pawła Chmielewskiego towrzyszący premierze książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 października 2014 roku.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Do szpiku kości Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Wiersze i proza 1964–1971 Rafała Wojaczka.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Komiks wierszem w trybie żeńskim.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Drażniące przyjemności (1988–2008) Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Warzywniak i inne opowiadania Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Powrót Barbarzyńców i nie.
WięcejKomentarze Bohdana Zadury, Marcina Sendeckiego, Bartłomieja Majzla i Tomasza Fijałkowskiego.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Krzysztofem Jaworskim, towarzysząca premierze książki Dusze monet, wydanej w Biurze Literackim 29 stycznia 2007 roku.
Więcej