recenzje / ESEJE

Sto tysięcy uderzeń. O debiucie poetyckim Łukasza Jarosza

Marcin Orliński

Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Soma Łukasza Jarosza.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Po prze­czy­ta­niu tomu wier­szy Łuka­sza Jaro­sza jestem skłon­ny zary­zy­ko­wać tezę, że Soma to – obok tomi­ków takich poetów jak Bar­tosz Kon­strat, Joan­na Wajs czy Jacek Deh­nel – jeden z naj­lep­szych debiu­tów poetyc­kich ostat­nich lat.

Tytuł tomu wywo­dzi się z języ­ka grec­kie­go i ozna­cza cia­ło. Rze­czy­wi­stość, któ­rą pro­po­nu­je nam Jarosz, jest w cało­ści cie­le­sna – mowa tu zarów­no o świe­cie mate­rial­nym jak i o czło­wie­ku. I chy­ba wła­śnie zmy­sło­wa nama­cal­ność świa­ta przed­sta­wio­ne­go ude­rza naj­bar­dziej. Czter­dzie­ści jeden wier­szy, któ­re two­rzą zbiór, to utrzy­ma­na w kla­sycz­nych ryzach rela­cja z codzien­nych wyda­rzeń. Wier­sze Jaro­sza kon­cen­tru­ją się na prze­mi­jal­no­ści świa­ta, w sub­tel­ny spo­sób reje­stru­ją jego powol­ny, nie­uchron­ny roz­pad.

Per­spek­ty­wa cie­le­sno­ści zda­je się zmu­szać auto­ra Somy do przed­sta­wia­nia rze­czy­wi­sto­ści ludz­kiej i poza­ludz­kiej w ten sam spo­sób. Świad­czy o tym nie tyl­ko kon­se­kwent­na opi­so­wość tych wier­szy (prze­wa­ga zdań oznaj­mu­ją­cych, brak pytaj­ni­ków), ale tak­że spo­sób, w jaki struk­tu­ry­zu­ją się zna­cze­nia. Z jed­nej stro­ny poja­wia­ją się opi­sy ludz­kie­go cia­ła, jak w wier­szu „Cyrk i weso­łe mia­stecz­ko opusz­cza­ją kurort”: „chłód znad wody co chwi­lę / tnie nasze cia­ła. Peł­znie po twar­dej kości żebra, / po ostrej skó­rze brzu­cha”. Z dru­giej, ude­rza cie­le­sność świa­ta poza­ludz­kie­go: „Świa­tło liże kuchen­ne scho­dy, leu­ko­cyt / dnia otwie­ra oko, ogrze­wa kasz­ta­no­we / dło­nie liści” („Vinyl”). Zna­czą­cy wyda­je się też u Jaro­sza prze­mien­ny, by tak rzec, kie­ru­nek meta­fo­ry­zo­wa­nia (z jed­nej stro­ny „twar­da kość dnia”, z dru­giej – „słoń­ce śród­sto­pia”).

Moty­wem prze­wod­nim książ­ki jest śmierć. Czy­ta­jąc Somę moż­na odnieść wra­że­nie, że śmierć wdru­ko­wa­na jest w rze­czy­wi­stość. Cią­gle obec­na powra­ca poprzez drob­ne wyda­rze­nia codzien­ne: „roz­bi­ja­ne kamie­niem orze­chy”, „rdze­wie­ją­cy scy­zo­ryk”, „trzask upa­da­ją­cej bomb­ki” czy fale, któ­re „tra­wią zanu­rzo­ne w wodzie wio­sła”. Sko­ja­rze­nie ze śmier­cią poja­wia się nawet nad ranem, kie­dy:

…obej­mu­ję cię, prze­jeż­dżam dło­nią
wzdłuż bli­zny na two­im krę­go­słu­pie.
Pró­bu­ję wyobra­zić sobie jak wyglą­da­my.
W takiej pozy­cji będzie­my leżeć po śmier­ci

„[Kie­ru­ją mną te same przy­zwy­cza­je­nia i namięt­no­ści…]”

Jarosz woli zresz­tą „Nie pisać o miło­ści. Ona pocho­dzi z mózgu. Ser­ca nie ma.” („Do wszyst­kich kotów śpią­cych, smut­nych i prze­cią­ga­ją­cych się”). Naj­bar­dziej „nama­cal­na” jest jed­nak śmierć zwie­rząt: powszech­na, okrut­na i cał­ko­wi­cie na porząd­ku dzien­nym, jak w utwo­rze „Zwie­rzę zabi­te”: „Zwie­rzę zabi­te. Rodzi­ce do póź­na ćwiar­tu­ją mię­so…” czy w wier­szu „Świ­nio­bi­cie”: „Potem cisza. / Na podwór­ku kury dzio­bią ochłap, / roz­ba­wio­ne dziec­ko pom­pu­je świń­ski pęcherz”.

Autor Somy nie war­to­ściu­je przed­sta­wia­nych wyda­rzeń. Nie snu­je abs­trak­cyj­nych ana­liz, a jedy­ne, na co sobie pozwa­la, to sub­tel­na suge­stia, wpro­wa­dza­na na przy­kład za pomo­cą kon­tra­stu: „prze­czy­ta­na w gaze­cie wia­do­mość, jaką kobie­ta / wysła­ła do swe­go męża przed sko­kiem z jede­na­ste­go pię­tra: / Zawia­dom poli­cję, żeby­śmy dłu­go nie leża­ły na bru­ku. / Nie martw się, Klau­du­sia moc­no śpi” („Noir”) czy podo­bień­stwa: „Kolej­ny dzień bez cie­bie w oko­li­cy, w któ­rej / peł­no dzi­kich kotów. Wyja­da­ją z łąk jasz­czur­ki, / jedze­nie z koryt. Wczo­raj jeden zdechł pod bal­ko­nem” „[Kolej­ny dzień bez cie­bie w oko­li­cy, w któ­rej…]”.

Na zasa­dzie kon­tra­stu i podo­bień­stwa zbu­do­wa­ny jest zresz­tą cały tom. Choć razem ze zwie­rzę­ta­mi umie­ra­ją miej­sca (jak w wier­szu „Wujek Rysiek wypro­wa­dza się z domu w Doma­nie­wi­cach”), to czerń, któ­ra „dopo­mi­na się o nas”, bywa prze­kre­ślo­na w imię „pró­by świa­tła”. Tak się dzie­je na przy­kład w utwo­rze „Ćmy”, któ­ry zamy­ka­jąc tomik przy­po­mi­na, że nie­prze­kra­czal­nym hory­zon­tem wszel­kiej reflek­sji jest nasze wła­sne ist­nie­nie:

Czu­ję jak wie­je. Jesz­cze nale­ży­my do tego świa­ta.
Zwę­ża­ją się nam źre­ni­ce, gdy jezio­ro powta­rza blask słoń­ca,
Gdy w oczy ude­rza jasny kwa­drat otwar­te­go okna.


Tekst opu­bli­ko­wa­ny na łamach „Twór­czo­ści” (11/2006). Dzię­ku­je­my za udo­stęp­nie­nie mate­ria­łu.

O autorze

Marcin Orliński

Urodzony w 1980 roku. Poeta, krytyk literacki, publicysta. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Warszawskim i studiów doktoranckich w Instytucie Badań Literackich PAN. Redagował rubrykę „Wiersz Przekroju” w tygodniku „Przekrój” i serię wydawniczą „Biblioteka Debiutów” przy „Zeszytach Poetyckich”. Mieszka w Warszawie.

Powiązania

Malowane nie działa

wywiady / o książce Marcin Orliński Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Mar­ci­na Orliń­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Lata­kia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 grud­nia 2016 roku.

Więcej

Świat w kawałkach

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go, towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Naraz Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Marcin Orliński: Jednak modernizm

recenzje / IMPRESJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Zmienne kadry

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Jerze­go Jar­nie­wi­cza Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Cena cukru, jesionka i kot

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Dariu­sza Sośnic­kie­go Pań­stwo P., któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorliński.pl

Więcej

Zagrywka wobec cierpienia

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Krzysz­to­fa Jawor­skie­go Do szpi­ku kości, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Kamień schron

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z ksią­żek Zima w małym mie­ście na gra­ni­cy i Przy­go­dy przy­ro­dy, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Z czego wyrosłem

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Wszyst­ko Boh­da­na Zadu­ry, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Miasto, którego nie ma

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki moja Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Przełamywanie samotności

recenzje / IMPRESJE Marcin Orliński

Esej Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Gdy­bym wie­dział. Roz­mo­wy z Ryszar­dem Kry­nic­kim Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Czas w probówkach

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Pomyśleć nic

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki zbie­ra­ne Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

Puste łóżko

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Po sobie Julii Szy­cho­wiak, któ­ra uka­za­ła się w „Tygo­dni­ku Powszech­nym”.

Więcej

Pomiędzy kamienicą i światem zewnętrznym

recenzje / ESEJE Marcin Orliński Tomasz Pułka

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Poeci na nowy wiek

Więcej

Świat zrobił się za mały

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­je w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Cierpliwy tropiciel

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Wie­ża myśli­wych Mariu­sza Par­ty­ki.

Więcej

Miłość i żądanie śmierci

recenzje / IMPRESJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Tomasz Mrocz­ny. Sza­leń­stwo dnia Mau­ri­ce­’a Blan­cho­ta.

Więcej

In progress

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Kup kota w wor­ku Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Konkretna nadrealina

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Po tęczy Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Jedzcie dorsze!

wywiady / o książce Kuba Mikurda Łukasz Jarosz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Łuka­szem Jaro­szem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Trochę poety

recenzje / ESEJE Inga Iwasiów

Recen­zja Ingi Iwa­siów z książ­ki Soma Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Las na papierze

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Jarosz

Autor­ski komen­tarz Łuka­sza Jaro­sza w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze e‑booka pt. Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Świat dotkliwie fizyczny

recenzje / IMPRESJE Marek Olszewski

Recen­zja Mar­ka Olszew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Łuka­sza Jaro­sza Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niedziela Palmowa

dzwieki / RECYTACJE Łukasz Jarosz

Wiersz z debiu­tanc­kie­go tomu poety Soma (2006), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Świniobicie

dzwieki / RECYTACJE Łukasz Jarosz

Wiersz z debiu­tanc­kie­go tomu poety Soma (2006), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Symetria i świeżość

recenzje / ESEJE Janusz Pasterski

Recen­zja Janu­sza Paster­skie­go z książ­ki Soma Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Tamten chłopak z Somy

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Jarosz

Autor­ski komen­tarz Łuka­sza Jaro­sza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Soma.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Śmierć zapisuje w nim całe zdania. Krótko o doskonałym debiucie Łukasza Jarosza

recenzje / NOTKI I OPINIE Piotr Kępiński

Recen­zja Pio­tra Kępiń­skie­go z książ­ki Soma Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej