Oclone przyjemności
dzwieki / WYDARZENIA Bogusław Kierc Krzysztof Jaworski Tadeusz PióroZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Krzysztofa Jaworskiego, Bogusława Kierca i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejEsej Bogusława Kierca towarzyszący wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.
Wydaje mi się jednym z najpiękniejszych wierszy Rafała Wojaczka. Taka egzaltowana aksjologia może śmieszyć. Pewnie powinien bym, zamiast takiego wyznania, dociekliwie zanalizować tekst, uwydatnić jego toposy i tropy wyobraźni, odsłonić utajnienia erotyki autora.
No tak, ale moje relacje z tym wierszem są nad wyraz osobiste, rzekłbym: niebezpiecznie osobiste. Uosobiony początek poezji jest mi fenomenem tak bliskim i formułującym mnie, że mógłbym powiedzieć, że niemal wszystkie moje tak zwane (jak u Joyce’a) epifanie są konsekwencją spotkania z uosobionym początkiem poezji.
Ciekawe, czy gdybym zwrócił się do którejś z tych osób, które mam za początek poezji, przyjęłyby moją wdzięczność (i utajoną adorację) za coś konkretnie oczywistego w doczesnej wymianie darów. Chyba nie. A sam pewnie uznany byłbym za sentymentalistę, uwiedzionego natchnieniem zesłanym przez wizję ucieleśnioną w powabie tych upostaciowań abstrakcyjnych pojęć Miłości. Bo początek poezji (Początek Poezji) jest, śmiejcie się, śmiejcie, miłością. Co stwierdzając, niczego nie odkrywam ‒ podzielam przekonanie Mandelsztama, dla którego wiersz był aktem miłości. I przecież nie tylko dla niego.
W czerwcu 1969 roku spotkali się w Astorii (zakopiańskim domu pracy twórczej) i prawdopodobnie przypadli sobie – jak to się mówi – do gustu, przebywający tam, stypendysta Związku Literatów Polskich Rafał Wojaczek i wybitny tłumacz literatury francuskiej, krytyk Julian Rogoziński, którego Rafał (w liście do ojca) wymienia wśród „znakomitych” pensjonariuszy obok Stanisława Lema i Janusza Maciejewskiego. Był tam także wtedy Kazimierz Ratoń [któremu „Miło (…) było poznać człowieka o złym samopoczuciu i obojętnego”] i „dwie jakieś wielce powściągliwe niestare niewiasty i jedna stara”.
Rogozińskiemu zadedykował ten wiersz, powstały – jak oznajmia w liście – przy jego „ciągłej obecności (…) za drzwiami, na schodach i na ulicy”. Myślę, że większą „atrakcją” był dla Rogozińskiego Wojaczek niż dla Wojaczka Rogoziński, choć Rafał pewnie inaczej to widział. Był w tym Domu Pracy Twórczej „prawdziwym” literatem, któremu „śniadanie dostarczają do łóżka”. Rozmowy z, obcującym w ich języku, „wyrazicielem” Prousta (którego w Astorii czytał i który „dostarczał” mu „zmiennych wrażeń”), Becketta, Dumasa, Cendrars’a, świetnym literaturoznawcą i krytykiem, były z pewnością czymś nobilitującym, a zarazem potwierdzającym ważność i jedyność Rafała w tym światku literackim.
Skąd się wzięła Atlantyda? Niewykluczone, że w ich rozmowach Tatry pojawiły się jako morzyszcze po Atlantydzie, zważywszy na szczególne poczucie humoru obu panów. A może zabłąkał się tam jakiś Platon?
Myślę sobie, że również zdanie „O, początek poezji swoimi chodzi drogami” może być efektem porannego spotkania przy śniadaniu albo przy obiedzie, bo śniadanie mogło wszak być podane do łóżka.
Nie pytam o „drogiego chłopca” ze snu. Kim jest, kim był po tej stronie jawy. Jeśli był.
Błędna przełęcz, kierpce splecione z włókien ciszy jakoś przywodzą na myśl okoliczności zakopiańskiego „sztafażu” podczas pobytu Rafała w tym siedlisku przy Drodze do Białego. Zakopane jako Atlantyda? Ściślej – morzyszcze po Atlantydzie żeńsko zantopomorfizowane? (Nie wiem, czy pojęcie morzyszcza było Rafałowi przydatne. Ale mogło było, choćby po lekturze Przybosia „Miejsca dwu mórz”). I raptem w tej żeńskiej przełęczy, błędnej, ale jakoś ściśle określonej – między piersiami – jawi się „początek poezji” jako „drogi chłopiec”. Drwiący ze snu (w którym i którym jest) i z poety, któremu się śni, ukazując nie tylko dziewczęcą wdzięczną maskę, ale całą resztę nagości. Resztę, bo stopy obute ma w kierpce splecione z włókien ciszy i dłonie umyślnie wcisnął w rękawiczki, tak by odcisków palców nie zwęszył głód poety, i jeszcze chłodny hełm ma na głowie, gdyż nie podpala mu włosów nawet rozpędzony promień jasnowidzenia. Promień jasnowidzenia śniącego poety.
Drwiący ze snu i śniącego, drogi chłopiec, budzi w nim jednak pragnienie, czy nawet żądzę, by dotknął, potknął się „o kłącze/ Żądzy, które niekiedy aż poza sen wyrasta”.
Nie wiem, czy poza snem, czy poza zakopiańską (rozprzężoną, jak wynika to z listów do ojca) jawą można szukać owego „drogiego chłopca” będącego wcieleniem „początku poezji”.
Doszukiwanie się tropów homoseksualnych może doprowadzić do efektów pięknie zaprzeczających takiej względnej oczywistości.
Nagi jak szczera róża chłopiec jest kimś (czymś?) niesamowicie wyjątkowym wśród bohaterów wierszy Rafała Wojaczka. Bezwstydne oznajmienie, że „gdybym był kobietą dawno miałbym w ustach”, można by uznać za dokonane. Cielesna, erotyczna metafora początku poezji tym jest właśnie: mam w ustach nagość szczerej róży. Tymi ustami wypowiadam każdy Początek Poezji.
Tak napisane, staje się „poetycznością”. Tak napisane o tym, co napisał Wojaczek. A tu nie o poetyczności, czy nawet poetyckości mowa.
Pod tytułowym pytaniem „Czy wiersz może nie być kobietą” , podana nam jest jego ampli- fikacja: ten, co stał się, mnie jedząc/ Wiersz rankiem napisany, nakarmiony nocą,/ Czyż może nie być kobietą?”
W naiwnej zabawie chciałoby się odpowiedzieć: nie może. W takich „okolicznościach”.
Trudno dzisiaj dociec, czy „Początek poezji” jest wierszem rankiem napisanym, ale, że – „nakarmiony nocą”, sam mówi. Zatem wiersz, ten wiersz, jest kobietą i warunkowe „gdybym był” poety przemienia się w dokonane. Ale pamiętajmy o róży Rafała Wojaczka, że jest różą życia. Bez nadużyć metaforycznych w jego mistycznym rozarium.
W wierszu „Dał się nabrać na język, którego nie było” pisze o tym (sobie), który przeżył/ Stuwargową różę nie do całowania.// – Karatową różę/ Nie do wyrażenia?”.
Szczera róża chłopięcej nagości snu jest tą samą różą. Nie do całowania. Nie do wyrażenia.
W ustach.
Poeta, aktor, reżyser, pedagog. Edytor utworów Rafała Wojaczka, dramaturg. Mieszka we Wrocławiu.
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Krzysztofa Jaworskiego, Bogusława Kierca i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Wojciecha Bonowicza, Mariusza Grzebalskiego i Bogusława Kierca podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego wokół antologii Moi Moskale podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejSpotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Bogusława Kierca, Zbigniewa Macheja, Krzysztofa Siwczyka, Dariusza Sośnickiego i Tomasza Brody podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
WięcejSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Bogusławem Kiercem, towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Bogusława Kierca, Zbigniewa Macheja i Anny Podczaszy w trakcie festiwalu Port Legnica 2003.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Sławomira Elsnera, Cezarego Domarusa, Jarosława Jakubowskiego, Bogusława Kierca, Bartosza Muszyńskiego, Klary Nowakowskiej i Tadeusza Pióry w trakcie Portu Legnica 2002.
WięcejDyskusja wokół książki Stanisława Beresia i Katarzyny Batorowicz-Wołowiec Wojaczek wielokrotny z udziałem Romualda Cudaka, Bogusława Kierca, Stanisława Srokowskiego, Macieja M. Szczawińskiego, Krzysztof Siwczyka.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejKomentarz Bogusława Kierca do trzech dramatów Tymoteusza Karpowicza.
WięcejRozmowa Joanny Roszak z Bogusławem Kiercem towarzysząca premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.
WięcejKomentarz Bogusława Kierca do czwartego wydania książki Wierszy zebranych (1964–1971) Rafała Wojaczka.
WięcejGłos Bogusława Kierca w debacie „Adaptacje literackie”.
WięcejGłos Bogusława Kierca w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejFragment posłowia Bogusława Kierca do wyboru wierszy Anny Kamieńskiej Rzeczy małe.
WięcejKomentarz Bogusława Kierca do wiersza „L. i L.” z książki Manatki.
WięcejRozmowa Magdy Piekarskiej z Bogusław Kiercem o jego nowej książce Manatki, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 stycznia 2013 roku.
WięcejEsej Bogusława Kierca towarzyszący premierze książki Furia instynktu Janusza Stycznia.
WięcejGłos Bogusława Kierca w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejAutorski komentarz Bogusława Kierca do wiersza z książki Rtęć, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 19 sierpnia 2010 roku.
WięcejGłos Bogusława Kierca w debacie „Z Fortu do Portu”.
WięcejGłos Bogusława Kierca w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejRecenzja Bogusława Kierca z książki Zdarte okładki Piotra Matywieckiego.
WięcejNota Bogusława Kierca o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WięcejGłos Bogusława Kierca w debacie „Książka 2008”.
WięcejKomentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
WięcejAutorski komentarz Bogusława Kierca do wierszy z książki Cło.
WięcejKomentarze Bogusława Kierca, Jacka Gutorowa, Jacka Łukasiewicza, Andrzeja Zawady.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Bogusława Kierca i Pawła Mackiewicza.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Bogusława Kierca, Pawła Mackiewicza.
WięcejKomentarze Jacka Gutorowa, Karola Maliszewskiego i Bogusława Kierca.
WięcejKomentarze Tomasza Fijałkowskiego, Bogusława Kierca i Bartłomieja Majzla.
WięcejKomentarze Bogusława Kierca, Krzysztofa Siwczyka i Bartłomieja Majzla.
WięcejAutorski komentarz Bogusława Kierca do wierszy z książki Szewski poniedziałek.
WięcejAutorski komentarz Bogusława Kierca do wierszy z książki Zaskroniec, która ukazała się nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Bogusławem Kiercem, towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, w opracowaniu Bogusława Kierca, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 11 maja 2020 roku.
WięcejRecenzja Pawła Tańskiego z książki Manatki Bogusława Kierca.
WięcejRecenzja Katarzyny Lisowskiej z książki Manatki Bogusława Kierca.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki Manatki Bogusława Kierca.
WięcejRecenzja Arkadiusza Morawca z książki Rtęć Bogusława Kierca, która ukazała się w listopadzie 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejKomentarze Anny Podczaszy, Jacka Dehnela, Tobiasza Melanowskiego, Pawła Sarny oraz Jakuba Winiarskiego, towarzyszące premierze książki Bogusława Kierca Cło, wydanej w Biurze Literackim 16 czerwca 2008 roku.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego z książki Plankton Bogusława Kierca.
WięcejRecenzja Pawła Mackiewicza z książki Zaskroniec Bogusława Kierca.
Więcej