recenzje / NOTKI I OPINIE

Sześć głosów o wierszach Jacka Gutorowa

Adam Wiedemann

Konrad Wojtyła

Mieczysław Orski

Piotr Śliwiński

Zdzisław Jaskuła

Komentarze Zdzisława Jaskuły, Andrzeja Nowaka, Mieczysława Orskiego, Piotra Śliwińskiego, Adama Wiedemanna oraz Konrada Wojtyły.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Wszyst­ko, co się tu uzy­sku­je w pro­ce­sie naj­bar­dziej wytę­żo­ne­go roz­po­zna­nia, to fan­to­my – szcze­gól­ne zbio­ro­wi­sko ota­cza­ją­cych z zewnątrz bla­sków, cie­ni, dźwię­ków i docie­ra­ją­cych z wnę­trza sygna­łów świa­do­mo­ści, zna­ków kul­tu­ry, roz­sy­pu­ją­cych się w nie­czy­tel­ną mozai­kę. Nijak się w tym pozbie­rać: gdzie­kol­wiek się ruszyć, w osta­tecz­nym docie­ka­niu moż­na się wydać same­mu sobie zja­wą wyświe­tlo­ną z inne­go świa­ta.

Mie­czy­sław Orski


Guto­row to taki Orfe­usz, co śpie­wa­jąc – zamra­ża, stąd też obec­ne w jego wier­szach emo­cje są jak­by przed chwi­lą wyję­te z lodów­ki.

Adam Wie­de­mann


Odwo­ła­nie do same­go sie­bie. Powtó­rze­nie sie­bie. Nie pierw­sze i nie ostat­nie, bo to istot­na figu­ra poety­ki Guto­ro­wa, chcia­ło­by się rzec auto­cen­ton, nie jed­nak w sen­sie gatun­ko­wym, lecz meta­fo­rycz­nym; pew­ne zda­nia i obra­zy, znie­kształ­co­ne lub frag­men­ta­rycz­ne, spa­ra­fra­zo­wa­ne, ina­czej zwer­sy­fi­ko­wa­ne, nie­kie­dy zapi­sa­ne kur­sy­wą, nie­kie­dy nijak nie­ozna­czo­ne, roz­pry­sku­ją się po roz­ma­itych wier­szach jak okru­chy roz­bi­te­go szkła. Tak­że z nich wzno­szo­ny jest Cry­stal Pala­ce tej poezji. Tak­że, gdyż budu­lec sta­no­wią tu rów­nież zawłasz­czo­ne okru­chy cudzych słów, cyta­ty i odnie­sie­nia poza­au­tor­skie.

Zdzi­sław Jasku­ła


Guto­row (sam poeta twier­dzi, że to pseu­do­nim) pozo­sta­je poetą kre­sów. Nie, nie cho­dzi o kre­sy Wiel­kiej Reczy­po­spo­li­tej – w tym przy­pad­ku nie będzie kolej­ne­go poema­tu o zie­miach utra­co­nych i odzy­ska­nych. Kre­sy są dla poety tym, co mar­gi­na­li­zo­wa­ne, tłu­mio­ne, na pozór nie­istot­ne, przy­cho­dzą­ce spo­za głów­nych nur­tów czło­wie­czeń­stwa, świa­do­mo­ści i poezji. Guto­row chce prze­ma­wiać z offu, z miej­sca nie­okre­ślo­ne­go, pozba­wio­ne­go jasnej inten­cji i toż­sa­mo­ści. Choć jego wier­sze wyda­ją się toczyć nie­ustan­ny dia­log z Tra­dy­cją, to w isto­cie wyko­nu­ją kre­cią robo­tę na zaple­czu histo­rii lite­ra­tu­ry. Z tej nar­ra­cji nic już nie będzie, powta­rza czło­wiek-pseu­do­nim. Koń­czy się sezon na sło­wa.

Andrzej Nowak


Lawi­ru­jąc mię­dzy epo­ką dan­tej­ską i wergi­liań­ską, mię­dzy zaszło­ścią a przy­szło­ścią, mię­dzy tym co było, a tym, co już nigdy się nie wyda­rzy, Guto­row two­rzy mister­ny wzór na wła­sne nie­ist­nie­nie. Wzór pozor­ny, bo nie o zaprze­cze­nie sie­bie czy prze­kre­śle­nie zewnętrz­ne tu cho­dzi, ile raczej o zapeł­nie­nie tego, co wewnątrz, o wyłu­ska­nie sen­su z bez­sen­su, zachwy­tu z nie­by­tu, życia ze śmier­ci.

Kon­rad Woj­ty­ła


Guto­row w impo­nu­ją­cy spo­sób pozo­sta­je wier­ny sty­lo­wi swo­je­go talen­tu, nie ter­ro­ry­zu­jąc go przy uży­ciu całej potę­gi swej este­tycz­nej świa­do­mo­ści. Szu­ka cze­goś w głę­bi sie­bie, anga­żu­jąc do tego języ­ki, któ­re jemu same­mu, lub komuś inne­mu, zdo­ła­ły się do tego przy­dać. Jed­no z naj­uczciw­szych i naj­bar­dziej war­tych uwa­gi przed­się­wzięć poetyc­kich w ostat­nich latach.

Piotr Śli­wiń­ski

O autorach i autorkach

Adam Wiedemann

Poeta, prozaik, eseista, tłumacz. Publikował m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Odrze”, „Kresach”, „Nowym Wieku”, „Czasie Kultury”. Był stałym felietonistą w „Res Publice Nowej” i „Przekroju”. W 2008 r. otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia. Laureat Nagrody im. Kościelskich (1999), trzykrotnie nominowany do nagrody Nike. Mieszka w Warszawie.

Konrad Wojtyła

Urodzony w 1979 roku – poeta, dziennikarz, krytyk literacki. Wiceprezes Fundacji im. Sławomira Mrożka. Publicysta Radia Szczecin. Wydał pięć tomów poetyckich; ostatnio: może boże (Lubuski Wawrzyn Literacki 2010) i Czarny wodewil (2013). W 2014 roku ukazała się jego książka Rewersy. Rozmowy literackie. Rok później przełożył z jidisz na polski nieznane wiersze Eliasza Rajzmana zebrane w tomie Mech płonący (2015). W latach 2005-2009 zastępca redaktora naczelnego kwartalnika literacko-filozoficznego [fo:pa]. Od 2012 do 2014 roku pierwszy redaktor naczelny pisma „eleWator”. Publikował m.in. w „Odrze”, „Twórczości”, „Portrecie”, „FA-arcie”, „Kresach”, „Śląsku”, „Arkadii”, „Pograniczach”, „Przeglądzie Polskim” (USA), „Radarze”, „Gazecie Wyborczej”. Tłumaczony na języki angielski, niemiecki, ukraiński i czeski.

Mieczysław Orski

Urodzony w 1943 roku. Poeta, prozaik i krytyk literacki. Od 1972 roku jest redaktorem miesięcznika "Odra". Mieszka we Wrocławiu.

Piotr Śliwiński

profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kierownik Zakładu Poetyki i Krytyki Literackiej UAM. Krytyk literacki, redaktor, badacz polskiej poezji współczesnej. Autor i współautor książek, m.in. Awangarda przedwojenna, Kraków 2004; Po całości. Szkice, punkty, Poznań 2016 ‒ razem z K. Hoffmannem i M. Jaworskim, a także redaktor blisko dwudziestu książek na temat poezji współczesnej (ostatnio Jakieś rozwiązania. Szkice o poezji (nie tylko) najnowszej, Poznań 2016).

Zdzisław Jaskuła

Urodzony w 1951 roku w Łasku. Poeta, tłumacz. Studiował filologię polską najpierw na Uniwersytecie Łódzkim, potem na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W 1992 roku został dyrektorem Teatru Studyjnego, który w tym czasie odniósł wiele sukcesów i zdobywał nagrody m.in.: „Złote Maski”, „Srebrne Łódki”. Od 2010 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Nowego w Łodzi. Stały felietonista „Fabryki”. Mieszkał i pracował w Łodzi, gdzie zmarł w 2015 roku.

Powiązania