recenzje / ESEJE

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki Nocne życie Bohdana Zadury.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Ponie­waż pol­ska kry­ty­ka aka­de­mic­ka wciąż uty­sku­je na bra­ki pamię­ci u pol­skiej kry­ty­ki towa­rzy­szą­cej, a spra­wa bia­łych i czar­nych pla­mek (czy to nie cza­sem odwiecz­na, typo­gra­ficz­na isto­ta dru­ku?) jest dziś, w dobie zbio­ro­we­go pod­my­wa­nia grun­tów, nie­zwy­kle waż­na, kil­ka nader cel­nych wypo­wie­dzi na począ­tek:

Na ogół panu­je tu sys­tem poetyc­kiej autar­kii, poszcze­gól­ne wier­sze są w tej mie­rze samo­wy­star­czal­ne, samo­wy­ja­śnial­ne. Pod­su­wa­ją dość infor­ma­cji, by więk­szość alu­zji była czy­tel­na, przy­naj­mniej tych, któ­re autor uczy­tel­nić miał ocho­tę. Fakt, że pisarz się do czy­tel­ni­ka nie wdzię­czy, nie zna­czy wszak wca­le, że ma wszyst­kich w nosie.

P. Som­mer, „Nowy Jork jak wło­sto­wic­ki cmen­tarz (o nowych wier­szach Boh­da­na Zadu­ry)”, [w:] tegoż, Smak deta­lu, s. 122.

 Rewo­lu­cja? Nie do koń­ca. Zadu­ra nie jest efek­cia­rzem. Jeże­li rewo­lu­cja, to wewnętrz­na. Autor Ciszy zna język jak mało kto i wie, że prze­wro­tu nie doko­na. Cza­sa­mi może tyl­ko doko­pać piew­com sche­ma­tów. A przy tym – to waż­ne – uni­ka labi­ryn­tów, w któ­rych jego poezja tra­ci swo­je świa­tło. Jest świa­dom jak łatwo wpaść w kole­iny cudzych wier­szy.

P. Kępiń­ski, „Pie­kiel­nie fine­zyj­ny kolaż. Boh­dan Zadu­ra myli tro­py”, [w:] tegoż, Bez stem­pla. Opo­wie­ści o wier­szach, s. 68–69.

 Ewo­lu­cja poetyc­ka Zadu­ry odzwier­cie­dla w pew­nym sen­sie prze­mia­ny całej nowej poezji pol­skiej. (…) Z owe­go zde­rza­nia i skle­ja­nia roz­ma­itych strzęp­ków fra­ze­olo­gicz­nych bie­rze się jakiś rodzaj jąka­ne­go, chro­pa­we­go dys­kur­su poetyc­kie­go, doty­czą­ce­go naszej współ­cze­sno­ści, ist­nie­nia pośród agre­syw­nych, czę­sto sprzecz­nych, języ­ków.

K. Mali­szew­ski, Nowa poezja pol­ska 1989–1999, s. 51 [ew. te same zda­nia powtó­rzo­ne (żeby się lepiej utrwa­li­ły) w Roz­pro­szo­nych gło­sach. Notat­kach kry­ty­ka, s. 195]

 Czym jest taka dzi­siej­sza współ­cze­sność w poezji (z przy­szło­ścią albo i bez przy­szło­ści)? Może przede wszyst­kim jest to taki kli­mat, w jakim autor reali­stycz­nie wie, co i jak może zasad­nie wie­dzieć, a wie­dząc to – co i jak może real­nie powie­dzieć. Czy­li na pew­no jest to spra­wa zna­jo­mo­ści języ­ka, w któ­rym dzie­je się współ­cze­sność (…) Wie­rzę więc, że wiersz Boh­da­na Zadu­ry to jest naj­lep­szy wiersz współ­cze­sny. ‘Współ­cze­sny’ zna­czy też w isto­cie wie­lo­stron­ny, czy­li otwar­ty na róż­ne stro­ny i obrot­ny (za spra­wą współ/życia z cza­sem, zanu­rze­nia w cza­sie teraź­niej­szym), a tak­że bez­pod­staw­ny i zmien­ny.

A. Sosnow­ski, „Współ­cze­sność Zadu­ry”, [w:] tegoż, „Naj­ry­zy­kow­niej”, s. 33–34.

Nasza kry­ty­ka lite­rac­ka mówi­ła o Boh­da­nie Zadu­rze już razy tyle, że z samych szki­ców i recen­zji uło­ży­ło­by się dosko­na­łą opo­wieść, któ­ra w peł­ni wystar­czy­ła­by na potrze­by nie tyl­ko jed­ne­go, ale i kil­ku jesz­cze nie­wy­da­nych tomów. Tym razem zatem, nie mamy ani na co narze­kać, ani nad czym boleć, a obfi­tość mate­ria­łu zda­je się wle­wać we wszyst­kie zna­cze­nio­we szpa­ry i skła­dnio­we pułap­ki, któ­re poeta zasta­wił na swo­ich czy­tel­ni­ków. Był u Zadu­ry porzu­co­ny w latach 70. neo­kla­sy­cyzm, któ­rym zasłu­żył sobie na popar­cie Iwasz­kie­wi­cza, było rodze­nie się „nowej dyk­cji”, była legen­dar­na lek­cja poezji ame­ry­kań­skiej, któ­rej to lek­cji udzie­lił nam wraz z Pio­trem Som­me­rem, było i uwiel­bie­nie ze stro­ny mło­dych oraz swo­ista rola nauczy­cie­la „współ­cze­snej poezji pol­skiej”.

Wszyst­ko słusz­nie, wszyst­ko zasłu­że­nie. Wobec takich tyrad, aż trud­no mi więc przy­znać, że nowy tomik Zadu­ry nie zachwy­ca… ale też natych­miast miar­ku­ję się w swo­ich zapę­dach: bo chy­ba nie taka była też jego rola. Otóż, od pew­ne­go cza­su puław­ski poeta przy­zwy­cza­ja nas wła­śnie do poetyc­kiej nor­mal­no­ści, swo­iste­go „sta­nu zero”, w któ­rym powin­no­ścią pisa­rza jest obser­wo­wać, zapi­sy­wać, dopi­sy­wać i poszu­ki­wać – przede wszyst­kim (a wła­ści­wie tyl­ko i wyłącz­nie) na tere­nie języ­ka. Zadu­ra, ze zna­ną więc sobie zacię­to­ścią i nader kla­row­nym słu­chem, kon­se­kwent­nie śle­dzi codzien­ność, wysta­wia na pró­bę skład­nię, ale tak­że eks­po­nu­je to, co samo już się „wysta­wi­ło”, ośmie­szy­ło lub zuży­ło:

ludzie ludzią zgo­to­wa­li ten los

[„Dys­gra­fia”]

Czy też w innym wier­szu:

W dniu roz­po­czę­cia pro­ce­su
gene­ra­ła Jaru­zel­skie­go
pra­wi­co­wy publi­cy­sta
mówi w TVN24:
„mia­łem przy­jem­ność
czy­ta­nia ste­no­gra­mów
pro­ce­su norym­ber­skie­go”

[„De gusti­bus”]

W pierw­szej chwi­li, jak zawsze u Zadu­ry, te ana­ko­lu­tycz­ne kon­struk­cje śmie­szą, a w dru­giej skła­nia­ją do reflek­sji i rewi­zji wcze­śniej­szych sądów. Poeta, pra­cu­jąc prze­cież zawsze w języ­ku, wybie­ra bowiem te z jego współ­cze­snych mani­fe­sta­cji i reje­strów, w któ­rych wyda­je się on wszech­obec­ny, wszech­wład­ny i mecha­nicz­nie (nad)używany. Jest to zatem język w pewien spo­sób odhu­ma­ni­zo­wa­ny, któ­re­mu na powrót trze­ba przy­wró­cić uży­tecz­ność. Owszem, nie jest to poetyc­ka rewo­lu­cja, nie jest to spon­ta­nicz­ny zalew słow­nym poto­kiem, za to bar­dzo traf­ne sku­pie­nie na deta­lu, w wyra­zie, któ­re­go ładu­nek daje się zauwa­żyć dopie­ro w chwi­lach odchy­le­nia od nor­my, nie­ocze­ki­wa­ne­go spię­cia róż­nych kodów i pozio­mów komu­ni­ka­cji: „Misia w Korei/ Misia na Bałkanach/ Misia na wzgó­rzach Golan/ Misia w Cza­dzie” [„Jak Misia wędro­wa­ła”].

Zadu­ra wycze­ku­je, usta­wia swo­ją poetyc­ką kame­rę i ujmu­je w kadrze wszyst­ko, co przy­pad­ko­wo w nie­go wbie­gnie (wle­ci?), by potem wyko­rzy­stać tech­ni­kę mon­ta­żu i na pozio­mie gry z tytu­łem stwo­rzyć peł­ny wiersz. I jak powie­dział nie­gdyś Piotr Som­mer (w momen­cie wła­sne­go try­um­fu w posta­ci nagro­dy Sile­sius), jest to takie poszu­ki­wa­nie słów, dzię­ki któ­re­mu każ­de z osob­na – ale rów­nież te drob­ne połą­cze­nia mię­dzy nimi – mogą opo­wie­dzieć sobą całą histo­rię; dają się potem w nie­skoń­czo­ność roz­pi­sy­wać, a zara­zem pozo­sta­ją nie­skoń­cze­nie oczy­wi­ste. Taka histo­ria musi być nie tyle opo­wie­dzia­na dzię­ki sło­wom, nie tyle zobra­zo­wa­na, ale zawar­ta w samym mate­ria­le, ukształ­to­wa­na wraz z chwi­lą „rodze­nia się” wier­sza. Tę umie­jęt­ność nasłu­chu posiadł daw­niej Bia­ło­szew­ski, posiadł ją rów­nież Som­mer, a od wie­lu lat kon­se­kwent­nie zachwy­ca nią rów­nież Zadu­ra. Jak w począt­ku wier­sza o wymow­nym tytu­le „Z nasłu­chu”, w któ­rym na prze­strze­ni dwóch wer­sów roz­gry­wa się komu­ni­ka­cyj­ny para­doks:

Nie mogę z tobą wię­cej roz­ma­wiać
jeste­śmy poże­gna­ni

Pro­sto­ta, umie­jęt­ność takie­go „uło­że­nia” zda­nia, żeby nie­po­trzeb­nie nie błą­dzi­ło w labi­ryn­tach, o któ­rych wspo­mniał cyto­wa­ny już Kępiń­ski. Ale to tyl­ko jed­na ze stron tej twór­czo­ści. W tomie prze­mie­sza­ne są bowiem krót­kie, afo­ry­stycz­ne for­my, w któ­rych naj­le­piej spraw­dza się skład­nię (podob­nie jak w Wier­szach ze słów Som­me­ra), dłuż­sze wier­sze oraz przede wszyst­kim, do cze­go przy­zwy­cza­ił już autor Ciszy, tek­sty, któ­rych gatun­ko­wym cię­ża­rem nale­ża­ło­by obar­czyć poemat. W tym przy­pad­ku jest to tytu­ło­we „Noc­ne życie w począt­kach kwiet­nia 2009”, „Czte­ry kobie­ty” i „Moje kom­pro­mi­sy”. W tych (choć nie tyl­ko w tych) tek­stach Zadu­ra para­dok­sal­nie z „poety języ­ko­we­go” – żeby nie użyć tu ter­mi­nu lin­gwi­sta, któ­ry – sta­je się poetą pamię­ci, kodu­je prze­ciw­ny bie­gun, a jego tro­pie­nie potknięć i poty­czek ze skład­nią ustę­pu­je pró­bie swo­bod­ne­go, intym­ne­go zapi­su wła­snej histo­rii.

Trud­no odpo­wie­dzieć na pyta­nie, czym jest tytu­ło­wy poemat: reflek­sją o podró­żo­wa­niu i prze­kra­cza­niu gra­nic – zarów­no tych kul­tu­ro­wych, jak i wewnętrz­nych; pró­bą zapi­su spo­tka­nia z rze­czy­wi­sto­ścią, któ­re odby­wa się na pro­gu snu, a więc jest zarów­no wej­ściem w sie­bie, jak i cią­głym wychy­la­niem się ku Inne­mu; a może spra­woz­da­niem z doświad­czeń lite­ra­ta i tłu­ma­cza, a więc poezją, któ­ra cały czas przy­po­mi­na o sta­tu­sie „prze­kła­du” jako jedy­nej for­mie komu­ni­ka­cji. W tym jak­że waż­nym tek­ście prze­pla­ta­ją się fabu­lar­nie na płasz­czyź­nie kil­ku dni (kil­ku nocy wła­ści­wie), uło­żo­nych po sobie, całe lata przy­zwy­cza­jeń, nawy­ków, dozna­nych i zapo­mnia­nych zda­rzeń, któ­re w wiel­kiej ukła­dan­ce, powo­do­wa­ne jakąś sur­re­ali­stycz­ną (czy może raczej oni­rycz­ną) figu­rą juk­sta­po­zy­cji, zbli­ża­ją się do sie­bie, po czym znów roz­ry­wa je czas – czas wier­sza, czas czy­ta­nia, czas czy­tel­ni­ka wresz­cie. Poemat, a zara­zem jego nar­ra­tor, pozo­sta­je w nie­ustan­nym „pomię­dzy”, w nocy z dnia na dzień, jak­by na skra­ju rze­czy­wi­ste­go świa­ta, w chwi­li prze­kra­cza­nia gra­nic, kon­fron­to­wa­nia się z wła­sny­mi pra­gnie­nia­mi z prze­szło­ści i ich pro­jek­cja­mi w przy­szłość. Z pozo­ru „reali­stycz­ny” frag­ment:

W nocy z trze­cie­go na czwar­te­go
odwie­dzam cho­re­go na raka płuc przy­ja­cie­la
uświa­da­miam sobie że mam komór­kę
w komór­ce apa­rat foto­gra­ficz­ny
żeby uchwy­cić i jego
i jego syna

bar­dzo szyb­ko prze­cho­dzi w sen­ną fata­mor­ga­nę, w któ­rej zawo­dzą pra­wa i kon­wen­cje, a led­wie wysło­wio­ny akt zdra­dy, doko­na­nej z żoną przy­ja­cie­la, może zostać pod­su­mo­wa­ny jedy­nie wyzna­niem winy, z całą kon­se­kwen­cją nie­lo­gicz­no­ści i nie­wy­tłu­ma­czal­no­ści:

cią­ży na mnie strasz­li­we
brze­mię nie­wie­dzy
jak do tego doszło

Zadu­ra zda­je się zauwa­żać, że dzie­je świa­ta, któ­re oglą­da­my i w któ­rych uczest­ni­czy­my, są wła­śnie niczym to „noc­ne życie” – owszem, zaha­czo­ne o pew­ne miej­sca, ale zara­zem nie­za­ko­twi­czo­ne, płyn­ne, w sta­nie cią­głej podró­ży, a logi­ka cza­su rwie się nam już w pierw­szym wer­sie prze­ży­wa­nej histo­rii: „W nocy z pierw­sze­go na drugiego/ spę­dzi­łem trzy dni/ na Bia­ło­ru­si”. Wszyst­ko – podob­nie jak sama nar­ra­cja – dzie­je się w pra­esens con­ti­nu­um, cza­sie teraź­niej­szym cią­głym (jak zaty­tu­ło­wał poeta jeden z daw­nych cykli), nie pozo­sta­wia­jąc pola na reflek­sję, a tym bar­dziej inter­wen­cję, nie­co mimo­wol­nie i sen­nie zara­zem. Poeta two­rzy tyl­ko, jak każ­dy czło­wiek, pry­wat­ną opo­wieść, notu­jąc pew­ne fak­ty, do innych wra­ca­jąc pamię­cią, pozo­sta­łe zaś rekon­fi­gu­ru­jąc i prze­sta­wia­jąc w nie­skoń­czo­ność. Dla­te­go w wier­szach Zadu­ry pozo­sta­je tyle repor­ta­żo­wo­ści, tyle indy­wi­du­al­nej, kon­fe­syj­nej intym­no­ści, a zara­zem zda­ją się one zawi­sać w cza­sie, zaświad­czać nie tyle o kon­kret­nej chwi­li, co o samym pro­ce­sie kodo­wa­nia, wyła­wia­nia frag­men­tów i poszu­ki­wa­nia mię­dzy nimi związ­ków. Wszak: „noc­ne życie się nie kończy/ ale począ­tek kwietnia/ dobiegł kre­su”, ale czy jest to ów kon­kret­ny kwie­cień roku 2009, czy też roz­cią­gnię­ty i zme­ta­fo­ry­zo­wa­ny kwie­cień jako czas życia: auto­ra, pod­mio­tu, wier­sza, pozo­sta­je się domy­ślać. Bowiem począ­tek kwiet­nia jest w tym poema­cie miej­scem spo­tka­nia, podob­nie jak Puła­wy, Góry Ska­li­ste, Dęblin czy dom Janu­sza Szu­be­ra, deta­lem, nazwą, a więc, jak­by to ujął Paul Celan, punk­tem prze­cię­cia się porząd­ków, któ­ry za każ­dym razem ocze­ku­je odpo­wie­dzi for­mu­ło­wa­nej od nowa.

Jed­ne­go trze­ba Zadu­rze jed­nak odmó­wić: szczę­ścia do kon­stru­owa­nia tomi­ków. Kil­ka utwo­rów wybi­ja się w nich zwy­kle (i to nie­ko­niecz­nie ze wzglę­du na poziom) nad inne, przy­tła­cza­jąc i przy­ćmie­wa­jąc swo­ją siłą. Na ich tle zacie­ra się nie­co resz­ta wier­szy: i tych słab­szych, i tych lep­szych, choć pozo­sta­ją nie mniej inte­re­su­ją­ce. Nie dają się jed­nak ująć razem, nie pozwa­la­ją w peł­ni zsyn­te­ty­zo­wać, a więc spro­wa­dzić do jed­nej, naj­prost­szej zasa­dy. Bo jeśli „poezja uważ­nie przy­glą­da­ją­ca się języ­ko­wi, a zara­zem zako­twi­czo­na w deta­lu” ma być ety­kie­tą, któ­ra towa­rzy­szyć będzie puław­skie­mu twór­cy, to trze­ba pamię­tać o zwy­cza­jo­wym „ale” i „nie zawsze”. I tak też, naj­czę­ściej to wła­śnie poema­ty Zadu­ry jako pierw­sze przy­ku­wa­ją uwa­gę – wyzy­wa­ją czy­tel­ni­ka, nie pozwa­la­jąc pomi­nąć się w żad­nej recen­zji. Cier­pi na tym resz­ta wier­szy, cier­pi sam Zadu­ra, choć może to wła­śnie uszla­chet­nia Noc­ne życie: przy­pad­ko­wa infor­ma­cja, nad­da­tek sen­su, tło, któ­re pozo­sta­je, gdy prze­to­czy się już po nim burza zda­rzeń:

Po ogro­dze­niu z siat­ki
nie mogłem się spo­dzie­wać
nicze­go dobre­go
kie­dy kil­ka­na­ście lat temu
budo­wa­no dro­gę
spy­chacz naru­szył żela­zne słup­ki
zamiast wystą­pić
o napra­wie­nie szkód
zapła­ci­łem
opła­tę adia­cenc­ką
dzię­ki cze­mu wiem
co to jest
opła­ta adia­cenc­ka
i nie koja­rzy
mi się już
z wodą oli­go­ceń­ską

[„Moje kom­pro­mi­sy”]

Teraz nastą­pić powin­na efek­tow­na puen­ta, ale podob­nie jak w przy­pad­ku wier­szy Zadu­ry, tak i tutaj nic efek­tow­ne­go nie będzie. Dobry wiersz jest raczej efek­tyw­ny (wedle sta­rych pra­wi­deł gier słow­nych), cel­ny i tra­fia w samo sed­no. A powo­łu­jąc się na bada­nia, opi­sa­ne w naj­now­szym „Tygo­dni­ku Powszech­nym” (nr 34, 2010), „zwy­kły czy­tel­nik” zakoń­czy przy­go­dę gdzieś na trze­cim aka­pi­cie – więc do sed­na mu jesz­cze dale­ko.

O autorze

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Powiązania

Język łamanego oporu

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kar­ni­ster Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wiersz niejedno zniesie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Zdar­te okład­ki roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

Poezja z nagrodami: Nocne życie

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Boh­dan Zadu­ra odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Noc­ne życie, wyda­nej w wer­sji elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 11 lip­ca 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Samotny na polu walki

recenzje / IMPRESJE Andrij Lubka

Recen­zja Andri­ja Lub­ki z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Poeta w dwóch odsłonach, czyli szaleństwo oniriady

recenzje / ESEJE Elżbieta Winiecka

Recen­zja Elż­bie­ty Winiec­kiej z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry, któ­ra uka­za­ła się w 2010 roku na łamach „Cza­su Kul­tu­ry”.

Więcej

Notatki starego cynika

recenzje / ESEJE Paweł Bernacki

Recen­zja Paw­ła Ber­nac­kie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2010 roku.

Więcej

Detale i sny – parataksa

recenzje / ESEJE Marcin Jaworski

Recen­zja Mar­ci­na Jawor­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2010 roku.

Więcej

Barbarzyńca w parku

wywiady / o książce Bohdan Zadura Jarosław Borowiec

Z Boh­da­nem Zadu­rą o książ­ce Noc­ne życie roz­ma­wia Jaro­sław Boro­wiec.

Więcej

Do pełnego szczęścia zabrakło dziewięciu centymetrów

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autor­ski komen­tarz Boh­da­na Zadu­ry do wier­sza Bia­ły anioł z książ­ki Noc­ne życie, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 21 paź­dzier­ni­ka 2010 roku.

Więcej