recenzje / KOMENTARZE

Towar

Tadeusz Pióro

Autorski komentarz Tadeusza Pióry do wierszy z książki Pieśni miłosne, wydanej nakładem Biura Literackiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Towar

I (Prze­mi­ja­nie)

Stycz­nio­we połu­dnie na Polu Moko­tow­skim:
razi słoń­ce i gru­bo pada śnieg
tłu­mi stu­kot kopyt konia.
Kobie­ta w sio­dle nie widzi nas
ani zatrwo­żo­nych psów
tego świa­ta, zni­ka jak słoń­ce
i śnieg w nagłej czer­ni.
Z ulgą śli­zga­my się
do baru bli­żej biblio­te­ki
woła­jąc „Azor!” na każ­de­go psa.
Lecz cie­ka­wi­my tyl­ko jed­ne­go
z wypro­wa­dzo­nych w śnie­ży­cę
i nawet nasz „Azor” odbie­ga
kie­dy zamiast wołać, mówi­my ciszej
o Spi­no­zie albo miło­ści do mira­ży.

Trud­no je kochać po tym pierw­szym.
Wygnać zmy­sły z labo­ra­to­rium
bez pamię­ci brać objaw za wizję
potra­fił­by duch, gdy­by ist­niał
na innych polach i pusty­niach.
Mil­czysz, bo spa­dłeś ze słoń­ca.
Mówię, bo ciszej nie moż­na.


II (Ars poeti­ca)

Dasz nam spo­kój
prze­cząc tyl­ko sobie


III (Zaan­ga­żo­wa­nie, posta­wa)

1 wrze­śnia
wycho­waw­czy­ni
cału­je dzie­ci w usta
po waka­cjach cie­ka­we
tro­chę głod­ne
zosta­wia je same
w kla­sie
mają pisać wypra­co­wa­nie
zamiast wypra­co­wa­nia
chłop­cu każe pisać
na kart­ce nazwi­ska
tych któ­rzy gada­li
tak zadba o ciszę
i oce­ny
chło­piec nie chce
oddać pustej kart­ki
pisze na tabli­cy
cicho skur­wy­sy­ny
jak pisa­ło na fil­mie
bitwa o anglię
dzie­ci złe dono­szą
wycho­waw­czy­ni
rodzi­ce chłop­ca
mają nie­przy­jem­no­ści
następ­nym razem
chło­piec będzie mądrzej­szy
a inny zapi­sze go
na kart­ce
jutro idziesz do szko­ły
teraz wycho­waw­czy­nie
dla nie­po­zna­ki
cału­ją wycho­waw­ców
nie daj się nabrać
zapi­suj wszyst­kich
któ­rzy gada­ją
na każ­de żąda­nie


IV (Miś)

Anto­lo­gist­ka z Ber­li­na pro­si
o wier­sze róż­ne i now­sze.
Niech eks­po­nu­ją – to ide­ał -
zwią­zek miło­ści ze śmier­cią.
Chciał­bym dogo­dzić, bo umie­ram
lecz miłość to mistrzy­ni z kosmo­su
wstrze­mięź­li­wa jak SMS – na wię­cej
niko­go nie stać, więc tra­cę
i tra­cę i nie stać mnie na nic
niech więc stra­cę „i” raz na zawsze
jak wszyst­ko, któ­re­goś dnia.

W kolej­ce po pomnik
śle­dzi­my miłość jak gim­na­sty­kę
na małym ekra­nie – i trzy
i czte­ry mia­ło być bez
nie raz nie dwa inne sło­wa
są puste pod cudzym coko­łem.
Z tej fra­zy skok za mur.
Nie ma tam jak wyjść na swo­je.
Cały czas na powie­trzu.
Chleb i sól.


V (Pięk­no przy­ro­dy)

Wsta­je­my z gro­bu Sylvii Plath
i scho­dzi­my stro­mą ścież­ką
do gospo­dy, potem dalej w dół
autem, dro­gą wzdłuż stru­my­ka
sza­re­go jak zmierzch, kamie­nie
i cza­pla wpa­trzo­na w nurt.
Naśla­du­jąc jej bez­ruch, mil­cząc
cze­ka­my aż szy­ja i tułów rzu­cą się
za dzio­bem i cof­ną, jak­by ktoś
odgwiz­dał fal­start, a nie­chęt­ne
żyjąt­ko w dzio­bie było zwi­dem
czy balo­ni­kiem pary. Opła­ci­ło się:
dziób piku­je, szy­ja zgi­na i wyprę­ża.
Coś grzęź­nie na chwi­lę w prze­ły­ku
potem już samo tra­fia niżej,
głę­biej, żeby wni­kli­wa i sztyw­na
cza­pla mogła odzy­skać dosto­jeń­stwo.
Tak bez nicze­go.


Czy­ta­jąc opa­słe anto­lo­gie poezji wyda­wa­ne w USA spo­strze­głem, ze dobór wier­szy odby­wa się według pew­ne­go klu­cza: zawsze jest coś o przy­ro­dzie, o sztu­ce pisa­nia, o miło­ści i śmier­ci, o prze­mi­ja­niu i o poli­ty­ce lub spra­wach spo­łecz­nych (o ile dany poeta o tym wszyst­kim pisał). Towar jest na sprze­daż. „Miś” to mię­dzy inny­mi akro­nim „Miło­ści i śmier­ci”. Na gro­bie Sylvii Plath byłem z Julią Fie­dor­czuk, Marzan­ną Kie­lar i Andrze­jem Sosnow­skim wio­sną 2003. Zamiast ich nazwisk w wier­szu poja­wi­ły się alu­zje do Nie­tz­sche­go (i afir­ma­tyw­no­ści nie­świa­do­mo­ści) oraz Dosto­jew­skie­go. Film „Bitwa o Anglię” oglą­da­łem jako pią­to­kla­si­sta. Afo­ryzm pt. „Ars poeti­ca” doty­czy iro­nii, a wła­ści­wie nie­chę­ci, jaką ona budzi u naiw­nych czy­tel­ni­ków. Konia w zamie­ci śnież­nej na Polu Moko­tow­skim widzia­łem ze Sław­kiem Kowal­czy­kiem w 1979.

O autorze

Tadeusz Pióro

Urodzony 15 marca 1960 roku w Warszawie. Poeta, tłumacz, felietonista. W roku 1993 obronił doktorat na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley (o twórczości Jamesa Joyce'a i Ezry Pounda). Do roku 1997 wykładał na Southern Methodist University w Dallas, obecnie adiunkt anglistyki w Instytucie Anglistyki. W latach 2000-2005 felietonista kulinarny „Przekroju”, oraz miesięcznika „Pani” (w latach 2005-2013). Redaktor naczelny „Dwukropka” (2002-2003). Mieszka w Warszawie.

Powiązania

Oclone przyjemności

dzwieki / WYDARZENIA Bogusław Kierc Krzysztof Jaworski Tadeusz Pióro

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Krzysz­to­fa Jawor­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Osobne przyjemności

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Elż­bie­ty Siwec­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Moi Moskale

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go wokół anto­lo­gii Moi Moska­le pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Lament na dancingu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Dar­ka Fok­sa, Mar­ty Pod­gór­nik, Dag­ma­ry Suma­ry, Ada­ma Zdro­dow­skie­go i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Niewalczyk

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Tade­usza Pió­ry i Mar­ci­na Ham­ka­ły pod­czas Por­tu Lite­rac­kie­go 2004.

Więcej

Odsiecz 2002

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Ceza­re­go Doma­ru­sa, Jaro­sła­wa Jaku­bow­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca, Bar­to­sza Muszyń­skie­go, Kla­ry Nowa­kow­skiej i Tade­usza Pió­ry w trak­cie Por­tu Legni­ca 2002.

Więcej

Kraina wiecznych zer i Wola i Ochota

dzwieki / WYDARZENIA Tadeusz Pióro Zbigniew Machej

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Zbi­gnie­wa Mache­ja i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Rzeczywista przyjemność

recenzje / ESEJE Tadeusz Pióro

Recen­zja Tade­usza Pió­ry anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Parce qu’en français c’est plus facile d’écrire sans style

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

12. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Wielkie święto polskiej sztuki awangardowej: o wystawie Karola Hillera

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

9. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Burzliwy romans Elizy Orzeszkowej i Fiodora Dostojewskiego

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

7. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Od psychoanalizy do literackości, czyli jak czytać „Sanatorium”

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

6. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Nagroda Nobla w dziedzinie literatury 2017. Komentarz (część II)

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

5. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Nagroda Nobla w dziedzinie literatury 2017. Komentarz (część I)

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

4. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Wpływ szkoły nowojorskiej na poezję polską minionego ćwierćwiecza

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

3. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Artysta i obywatel w twórczości Jamesa Joyce’a

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

2 odci­nek cyklu „Cykl na nowo” autor­stwa Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Dyskusja „Co to jest barbarzyństwo w poezji?”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Mitycz­ne pyta­nie o kla­sy­cy­stów i bar­ba­rzyń­ców zada­ne Dar­ko­wi Fok­so­wi, Tade­uszo­wi Pió­rze, Ada­mo­wi Wie­de­man­no­wi i Boh­da­no­wi Zadu­rze.

Więcej

Afrykańskie dzieciństwo – Cogito i basta

dzwieki / AUDYCJE Tadeusz Pióro

Tade­usz Pió­ro w audy­cji radio­wej Paw­ła Kem­py.

Więcej

Dom bez kantów

nagrania / z fortu do portu Andrzej Sosnowski Tadeusz Pióro

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Dom bez kan­tów” z Andrze­jem Sosnow­skim, Tade­uszem Pió­rą i Fan­to­ma­sem w ramach 20. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Tadeusz Pióro

nagrania / między wierszami Tadeusz Pióro

Pro­gram lite­rac­ki „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Tade­uszem Pió­rą.

Więcej

Nowe, piękne i zadziwiające tony

recenzje / ESEJE Tadeusz Pióro

Szkic Tade­usza Pió­ry towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kocha­jąc Hen­ry­’e­go Gre­ena w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Komentarz do wiersza „Dlaczego jestem frajerem”

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Pióro

Komen­tarz Tade­usza Pió­ry do wier­sza „Dla­cze­go jestem fra­je­rem” z tomu Powąz­ki, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 lute­go 2015 roku.

Więcej

„Może być krokodyl”

wywiady / o książce Kamil Nolbert Tadeusz Pióro

Roz­mo­wa Kami­la Nol­ber­ta z Tade­uszem Pió­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Powąz­ki wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Widok z przytułku dla zubożonych poetów

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

9 odci­nek cyklu „Oso­bi­sta histo­ria języ­ka” autor­stwa Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Na jawie

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Pióro

Autor­ski komen­tarz Tade­usza Pió­ry do wier­sza „Na jawie” z książ­ki O dwa kro­ki stąd, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 listo­pa­da 2011 roku.

Więcej

Czas to biurokracja którą tworzą wszyscy

recenzje / IMPRESJE Tadeusz Pióro

Esej Tade­usza Pió­ry o książ­ce Kon­wój. Ope­ra Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Płeć kursywy

recenzje / ESEJE Tadeusz Pióro

Recen­zja Tade­usza Pió­ry z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

O Od pieśni do skowytu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Tade­usza Pió­ro, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

Rozrachunek z teraźniejszością

recenzje / ESEJE Dominik Borowski

Recen­zja Domi­ni­ka Borow­skie­go z książ­ki Tade­usza Pió­ry Powąz­ki, któ­ra uka­za­ła się w  kie­lec­kim maga­zy­nie kul­tu­ral­nym „Pro­jek­tor”.

Więcej

„Nóż ma być długi i bardzo prosty”. Powązki Tadeusza Pióry

recenzje / IMPRESJE Marcin Jurzysta

Esej Mar­ci­na Jurzy­sty towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Powąz­ki Tade­usza Pió­ry, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 lute­go 2015 roku.

Więcej

„Może być krokodyl”

wywiady / o książce Kamil Nolbert Tadeusz Pióro

Roz­mo­wa Kami­la Nol­ber­ta z Tade­uszem Pió­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Powąz­ki wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Złodziej serc i snów

recenzje / ESEJE Aldona Kopkiewicz

Recen­zja Aldo­ny Kop­kie­wicz z książ­ki O dwa kro­ki stąd (1992–2011) Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O niepowtarzalnych okolicznościach

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Temat z Tadeusza Pióry (na marginesie tomu „O dwa kroki stąd. 1992- 2011”)

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Pięć tez o Tadeuszu Piórze

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Adam Popra­wy z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O Abecadle Tadeusza Pióry

recenzje / ESEJE Adam Zdrodowski

Recen­zja Ada­ma Zdro­dow­skie­go z książ­ki Abe­ca­dło Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Szkic Anny Kału­ży o wier­szach Tade­usza Pió­ry.

Więcej