Dziecinada
dzwieki / WYDARZENIA Piotr Sommer Zbigniew MachejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Zbigniewa Macheja i Piotra Sommera podczas Portu Wrocław 2008.
WięcejEsej Zbigniewa Macheja o poezji Tadeusza Różewicza, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury
Nie należy chwalić dnia przed zachodem słońca. Nie należy dokonywać przedwczesnych, pochopnych bilansów. Trudno bilansować całe dekady, zwłaszcza w literaturze, której życie jest częściowo utajone. Nie sposób robić to w biegu, doraźnie, bez szerszej perspektywy, bez wyraźnej świadomości procesów, które toczą się poza kalendarzem, a trwają nieraz wieki. W literaturze na bilanse zawsze jest za wcześnie, a im później się to robi, tym lepiej. Dotyczy to szczególnie poezji rozumianej jako jedna z dziedzin kultury, dotyczy to zarówno – chociaż inaczej – jej twórców jak i jej odbiorców. Dotyczy to również i mnie jako autora wierszy jak i czytelnika wierszy, cudzych i własnych. Nie czuję więc potrzeby bilansowania ostatniej dekady polskiej poezji. Nie jestem buchalterem, księgowość mnie brzydzi. Nie znaczy to jednak, że nie mogę (lub nie chcę) wypunktować pewnych zjawisk w polskiej poezji ostatniego dziesięciolecia, które są dla mnie ważne i wydają mi się ważne dla polskiej literatury. Ograniczę się jednak do liryków urodzonych przed 1960 rokiem. I tylko do trzech nazwisk: Różewicz, Zadura, Sosnowski.
Tadeusz Różewicz jest, według mnie, najważniejszym poetą polskim nie tylko ostatniego dziesięciolecia, ale i całego okresu po drugiej wojnie światowej. „Płaskorzeźba”, „Historia pięciu wierszy”, „zawsze fragment ” i „zawsze fragment. recycling” to najważniejsze dzieło polskiej poezji końca tego stulecia. Jestem też przekonany, że jest to również dzieło istotne dla literatury światowej. Nie wydaje mi się, by trzeba było powyższe mniemania tutaj uzasadniać. Warto jednak zwrócić uwagę na zmianę w recepcji Różewicza, jaka nastąpiła w latach 90. Krytycy – np. Marian Stala – którzy w latach 80. uważali Różewicza za brzydkiego nihilistę (co wtedy w ich mniemaniu stanowiło najgorszą obelgę), w następnej dekadzie nawrócili się na niego. Twórczość Różewicza pomógł im zutylizować Miłosz, ich najwyższy autorytet.
Bohdan Zadura jest jednym z najważniejszych poetów polskich ostatniej dekady nie tylko dlatego, że kilka lat temu pozycję jego twórczości poetyckiej wyznaczył Piotr Sommer oświadczając na łamach Tygodnika Powszechnego, że Zadura jest jedynym sensownym punktem odniesienia dla naszej nowej poezji. To z lekka prowokacyjne, zwłaszcza dla Krakowa, twierdzenie, dziś już nie jest aktualne, co wcale nie umniejsza rangi tej twórczości. Obecna ranga poezji Zadury jest konsekwencją niebywałej rozpiętości skali jego poetyki oraz niesłychanej subtelności, a zarazem przewrotności jego języka. Jest to poezja, która w niejednorodny i intensywny sposób komunikuje się zarówno z rzeczywistością pozajęzykową jak i z tradycją literacką. Jest to poezja – że się tak nieładnie wyrażę – pluralistyczna, multimedialna i interaktywna. Krytycy, którzy do niedawna ją ignorowali (np. Marian Stala), muszą się teraz pogodzić z tym, jak wielki jest zakres jej oddziaływania. Choć na pewno nadal będą traktować ją wybiórczo – jedne rzeczy chwalić, na inne wybrzydzać, a jeszcze inne pomijać.
Jednym z najważniejszych poetów polskich ostatniej dekady jest także Andrzej Sosnowski. Jego „Życie na Korei” (Przedświt, Warszawa 1992) to najwybitniejszy debiut poetycki lat 90. Twórczość Sosnowskiego – wiersze, prozę, przekłady – należy traktować kompleksowo i integralnie. To poeta totalny. Jego dzieło jest rewolucyjne, a jego rewolucyjność należy mierzyć miarą Rimbauda, Roussela i Peipera. Ta rewolucja ma charakter literacki i metafizyczny zarazem. Swego czasu nie bez powodu Artur Międzyrzecki nazwał Andrzeja Sosnowskiego „literackim opryszkiem”. Sosnowski to nie tylko literacki opryszek, to niebezpieczny zamachowiec, który wysadza w powietrze dotychczasową literaturę polską, tak jakby była jakąś tamą, którą trzeba rozwalić, abyśmy mogli być ochrzczeni świeżym, oceanicznym przypływem. Realizowany przez niego projekt jest zamachem na naszą rzeczywistość. Dzięki niemu pewnego dnia można się obudzić i stwierdzić, że wszystko jest inaczej. Nie stwierdzą tego natomiast ci (np. Marian Stala), którzy zawsze będą czekali aż Sosnowski dostanie jeszcze raz nagrodę Kościelskich lub nagrodę Nike, by mogli wreszcie napisać to, o czym inni mówili od dawna.
Różewicza, Zadurę, Sosnowskiego wyróżnia i zbliża do siebie także to, że pracują w środku literatury, a nie na jej powierzchni.
Cieszyn, 6–7 stycznia 1999 rokuUrodził się w 1958 roku w Cieszynie. Poeta, tłumacz poezji czeskiej, słowackiej i angielskiej, eseista. Autor piętnastu zbiorów wierszy. Wieloletni pracownik polskiej dyplomacji kulturalnej w Czechach i na Słowacji. Dotychczas w Biurze Literackim opublikował tomy: Kraina wiecznych zer (2000), Prolegomena. Nieprzyjemne wiersze dla dorosłych (2003), Wspomnienia z poezji nowoczesnej (2005), Wiersze przeciwko opodatkowaniu poezji (2007) oraz książkę poetycką dla dzieci Przygody przyrody (2008); nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius i Nagrody Literackiej Gdynia.
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Zbigniewa Macheja i Piotra Sommera podczas Portu Wrocław 2008.
WięcejOdpowiedzi Zbigniewa Macheja na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Zbigniewa Macheja i Tomasza Majerana podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejSpotkanie wokół książek Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, Przełykanie włosa Jána Ondruša i Pernambuco Ivana Wernischa z udziałem Bogusławy Sochańskiej, Zbigniewa Macheja, Leszka Engelkinga, Karola Maliszewskiego i Joanny Orskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Bogusława Kierca, Zbigniewa Macheja, Krzysztofa Siwczyka, Dariusza Sośnickiego i Tomasza Brody podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejKomentarz Zbigniewa Macheja towarzyszący premierze przetłumaczonej przez niego książki Przełykanie włosa Jána Ondruša, wydanej w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.
WięcejRozmowa Karola Maliszewskiego ze Zbigniewem Machejem, towarzysząca premierze książki Przełykanie włosa, wydanej w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Jána Ondruša Przełykanie włosa, w tłumaczeniu Zbigniewa Macheja, która ukaże się w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Bogusława Kierca, Zbigniewa Macheja i Anny Podczaszy w trakcie festiwalu Port Legnica 2003.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Zbigniewa Macheja i Tadeusza Pióry podczas Portu Legnica 2000.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Zbigniewa Macheja w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Wiersze z gazet” z Ryszardem Krynickim, Zbigniewem Machejem i Bohdanem Zadurą 20. festiwalu literackiego Port Wrocław 2015.
WięcejO książkach Zbigniewa Macheja i Adama Wiedemanna rozmawiają Marta Podgórnik, Krzysztof Siwczyk, Tomasz Majeran i Andrzej Franaszek.
WięcejKrzysztof Siwczyk, Anna Podczaszy, Bohdan Zadura, Jerzy Jarniewicz, Zbigniew Machej oraz Tomasz Broda o tym, czy poezja to próba „dania w pysk światu”, czy może jego zmiany?
WięcejZbigniew Machej, Krzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki i Bohdan Zadura zastanawiają się, czy istnieją słowa o ujemnym potencjale poetyckim. Port Legnica 2002.
WięcejRozmowa Michała Domagalskiego ze Zbigniewem Machejem, towarzysząca premierze e‑booka Telefon z antypodów. Wiersze z młodości w epoce minionej (1978–1990), wydanego w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Zbigniewa Macheja w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Telefon z antypodów. Wiersze z młodości w epoce minionej (1978–1990), wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.
WięcejWiersz zarejestrowany podczas spotkania „Wiersze z gazet” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejWiersze z książki Przygody przyrody. Fragment spotkania autorskiego „Dziecinada” z udziałem poetów, ilustratorów oraz aktorów Teatru Lalek we Wrocławiu.
WięcejWiersz z książki Kraina wiecznych zer (2000).
WięcejFragment zapowiadający książkę Telefon z antypodów. Wiersze z młodości w epoce minionej (1978 – 1990) Zbigniewa Macheja.
WięcejFragment zapowiadający książkę Telefon z antypodów. Wiersze z młodości w epoce minionej (1978 – 1990) Zbigniewa Macheja.
WięcejWiersz z książki Mroczny przedmiot podążania (2014).
WięcejGłos Zbigniewa Macheja w debacie „Jak zapodawać poezję”.
WięcejKomentarz Zbigniewa Macheja do wiersza „Z psa na psa skacze pchła”, który wraz z ilustracją Ewy Kozyry-Pawlak znalazł się w książce dla dzieci Sposoby na zaśnięcie, wydanej w Biurze Literackim 13 lipca 2015 roku.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejWiersz zarejestrowany podczas spotkania „Wiersze z gazet” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejWiersz Zbigniewa Macheja z książki Kraina wiecznych zer.
WięcejGłos Zbigniewa Macheja w debacie „Wakacje z książkami”.
WięcejWiersz z tomu Wiersze przeciwko opodatkowaniu poezji, zarejestrowany podczas spotkania „Wiersz polski średniej długości” na festiwalu Port Wrocław 2007.
WięcejWiersz z tomu Prolegomena, zarejestrowany podczas spotkania premierowego na festiwalu Port Legnica 2003.
WięcejKomentarz do wiersza z nowej książki Zbigniewa Macheja Mroczny przedmiot podążania.
WięcejZe Zbigniewem Machejem o jego nowym tomie wierszy Mroczny przedmiot podążania i kilku innych sprawach rozmawia Marcin Baran.
WięcejGłos Zbigniewa Macheja w debacie „Z Fortu do Portu”.
WięcejGłos Zbigniewa Macheja w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejGłos Zbigniewa Macheja w debacie „Książka 2008”.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Meleckiego, Zbigniewa Macheja, Macieja Roberta.
WięcejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Marty Podgórnik, Zbigniewa Macheja, Michała Cichego.
WięcejRozmowa Kuby Mikurdy ze Zbigniewem Machejem.
WięcejAutorski komentarz Zbigniewa Macheja do wierszy z książki Wspomnienia z poezji nowoczesnej.
WięcejAutroski komentarz Zbigniewa Macheja do wierszy z książki Prolegomena. Nieprzyjemne wiersze dla dorosłych.
WięcejAutorski komenatrz Zbigniewa Macheja do wierszy z książki Kraina wiecznych zer.
WięcejWiersz z tomu Kraina wiecznych zer, zarejestrowany podczas spotkania premierowego na festiwalu Port Legnica 2000.
WięcejWiersz z tomu Kraina wiecznych zer, zarejestrowany podczas spotkania premierowego na festiwalu Port Legnica 2000.
WięcejZe Zbigniewem Machejem o książce Kraina wiecznych zer rozmawia Bartłomiej Majzel.
WięcejSzkic Adama Wiedemanna opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejRecenzja Marcina Orlińskiego z książek Zima w małym mieście na granicy i Przygody przyrody, która ukazała się na stronie marcinorlinski.pl.
WięcejSzkic Grzegorza Tomickiego towarzyszący premierze nowej książki Zbigniewa Macheja Mroczny przedmiot podążania, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 czerwca 2014 roku.
WięcejRecenzja Marcina Barana z książki Zbigniewa Macheja.
WięcejKomentarze Wojciecha Bonowicza, Tomasza Fijałkowskiego, Anny Kałuży oraz Bohdana Zadury.
WięcejKomentarze Tomasza Fijałkowskiego, Bogusława Kierca i Bartłomieja Majzla.
WięcejRecenzja Adama Pluszki z książki Wspomnienia z poezji nowoczesnej Zbigniewa Macheja.
WięcejRecenzja Grzegorza Tomickiego towarzysząca premierze Kraina wiecznych zer Zbigniewa Macheja.
WięcejKomentarz Henryka Berezy do książki Prolegomena. Nieprzyjemne wiersze dla dorosłych Zbigniewa Macheja.
Więcej