recenzje / ESEJE

Uzależnienia

Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W naj­now­szej książ­ce, Pio­sen­ce o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach, Tka­czy­szyn-Dyc­ki pisze, że „isto­tą poezji jest nie tyle zasadność/ co bez­za­sad­ność napo­mknień i powtó­rzeń” i, rzecz jasna, nie mamy powo­du mu nie wie­rzyć. Bo wła­śnie „bez­za­sad­ność” pew­nych powra­ca­ją­cych fraz w jego poezji robi wiel­kie wra­że­nie. Tłu­ma­czy też, jak to się dzie­je, że Tka­czy­szyn, cały czas robiąc to samo i w taki sam spo­sób, uwo­dzi, nie­po­koi i eks­cy­tu­je. W Pio­sen­ce o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach, po nie­zbyt uda­nych Dzie­jach rodzin pol­skich, w któ­rych „zasad­ność” uży­tych słów odbie­ra­ła im spo­ro uro­ku, zno­wu bez­za­sad­ność napo­mknień – uwo­dzi­ciel­ska, olśnie­wa­ją­ca – gra pierw­sze skrzyp­ce, a my sta­ra­my się uchwy­cić to, co tak bar­dzo nie ma zna­cze­nia, że aż sta­je się koniecz­ne.

Tka­czy­szyn jako poeta jest bowiem uza­leż­nio­ny i usi­łu­je cał­kiem sku­tecz­nie (przy­naj­mniej nie­któ­rych) uza­leż­nić od takich wła­śnie „bez­za­sad­nych” wąt­ków, słów, zawo­łań, z któ­rych wypro­wa­dza dłu­gą nar­ra­cję, cyklicz­ne warian­ty fraz, zafik­so­wa­ne (aku­rat w tym zbio­rze) na podob­nych sło­wach: mat­ka, przy­ja­ciel, ksiądz, księ­go­zbio­ry, nekro­lo­gii, poezja, śli­ma­ki. Gdy pisze: „jestem/ Dyc­ki z tych, co nie­po­ko­ją sobą” w „Koły­san­ce”, to jak­by doko­ny­wał naj­lep­szej auto­pre­zen­ta­cji. Gdy w wier­szu XXXVI poja­wia­ją się dwie zagu­bio­ne po śmier­ci mat­ki łyżecz­ki, o któ­rych pod­miot nie może zapo­mnieć, gdy w szpi­ta­lu roz­ma­wia o śli­ma­kach, a naj­bar­dziej, gdy „defi­niu­je” oso­bę, któ­ra speł­nia kry­te­ria „bycia przy­ja­cie­lem” – wszę­dzie tam mamy do czy­nie­nia z zwod­ni­czą arbi­tral­no­ścią, któ­ra w wyni­ku powtó­rzeń, meta­mor­foz i róż­nych innych odkształ­ceń wyda­je się abso­lut­nie koniecz­na. Nawet jeste­śmy w sta­nie uwie­rzyć, że nekro­lo­gii powin­ny zastą­pić księ­go­zbio­ry.

W jego książ­kach, któ­re nale­ży trak­to­wać jak pro­jekt cało­ścio­wy, roz­pi­sa­ny na kil­ka­dzie­siąt lat, spraw­dza­ją się sło­wa opo­wie­ści o czer­wo­nym kolo­rze lisie­go ogo­na: wróż­ka obie­ca­ła chłop­czy­ko­wi, że speł­nią się wszyst­kie jego życze­nia, jeśli tej nocy nie pomy­śli ani raz o czer­wo­nym kolo­rze lisie­go ogo­na. Jak łatwo się domy­ślić, chłop­czyk całą noc myślał o czer­wo­nej lisiej kicie. Jean Bau­dril­lard, przy­wo­łu­ją­cy tę histo­rię, komen­tu­je ją jed­nym zda­niem: „nie zapo­mnieć cze­goś, co nic nie zna­czy”. W grun­cie rze­czy mogła­by to być defi­ni­cja pew­nych kon­cep­cji poezji, a poezję Tka­czy­szy­na, jak sądzę, to zda­nie okre­śla w mia­rę ade­kwat­nie. On tak­że sta­ra się bez­za­sad­ność wcią­gnąć na listę spraw „do zapa­mię­ta­nia”.

A co dalej z tym pro­jek­tem? – moż­na się zasta­na­wiać. Autor Pere­gry­na­rza stwo­rzył tak obse­syj­ną, klau­stro­fo­bicz­ną wizję świa­ta, że wszyst­kie ele­men­ty jego ukła­dan­ki w jakim­kol­wiek nie były­by miej­scu – i tak są na swo­im. Od począt­ku jego pisa­nie było zasta­wia­niem na sie­bie pułap­ki, licz­ba kom­bi­na­cji w zamknię­tym ukła­dzie jest skoń­czo­na, ruchy pole­ga­ją­ce na doda­wa­niu nowych ele­men­tów – nie zmie­nia­ją wie­le w sys­te­mie, inno­wa­cyj­ność to staw­ka w poezji, któ­ra nie pocią­ga Tka­czy­szy­na. Jed­nak w pro­jek­cie, w któ­rym dobro­wol­nie „ska­zał” się na mikro­ru­chy, jego głos jest tak pew­ny i tak łatwo roz­po­zna­wal­ny, że każ­dy poeta mógł­by o tym poma­rzyć, a aku­rat w Pio­sen­ce o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach poka­zu­je, że pułap­ki to jego żywioł.


Tekst po raz pierw­szy uka­zał się w „Gaze­cie Nagro­dy Lite­rac­kiej Gdy­nia” (nr 3 [4], 2009). Dzię­ku­je­my redak­cji za zgo­dę na prze­druk.

O autorze

Anna Kałuża

Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.

Powiązania

Afirmacja w splątaniu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Anny Kału­ży i Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

fuck off giorgio

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kiry Pie­trek Cze­ski zeszyt, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2021 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Nasze dupy, nasze dusze

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 20

debaty / ankiety i podsumowania Anna Kałuża

Głos Anny Kału­ży w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Materia splątania i niewspółmierność: ustanowienie wiersza

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

O Piosence o zależnościach i uzależnieniach

recenzje / IMPRESJE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Edwar­da Pase­wi­cza i Toma­sza Puł­ki do książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Aż pęknie jej serce*

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2013 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku.

Więcej

Nowe imiona

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anna Kału­ży z książ­ki Imię i zna­mię Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

„Szturm na Pałac Zimowy”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Jane Bowles: Smugi

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Dwie poważ­ne damy. W let­nim dom­ku Jane Bow­les w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Sytuacje paradoksalne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Skąd­inąd (1977–2007) Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Wylin­ki Joan­ny Muel­ler.

Więcej

Sprawa szerszego programu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak

Z Anną Kału­żą o książ­ce Bume­rang roz­ma­wia Kac­per Bart­czak.

Więcej

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży o książ­ce Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Gra w kości

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Dominuje technika „makijażu”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Mariusz Grzebalski: Niepiosenki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nie­pio­sen­ki Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Szkic Anny Kału­ży o wier­szach Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Trapie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Ada­ma Zdro­dow­skie­go, Julii Szy­cho­wiak, Kami­la Zają­ca, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Jesieni Zuzanny

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Julii Fie­dor­czuk, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Antologii hałasu

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Łukasz Jarosz Rafał Derda

Komen­ta­rze Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Anny Kału­ży, Rafa­ła Der­dy, Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Światy własne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bio Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

O Piosence o zależnościach i uzależnieniach

recenzje / IMPRESJE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Edwar­da Pase­wi­cza i Toma­sza Puł­ki do książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Piosenka o zależnościach i uzależnieniach

nagrania / między wierszami Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Euge­niusz Tka­czy­szyn-Dyc­ki opo­wia­da o swo­jej poezji. Fil­mo­we etiu­dy do wier­szy Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go w reży­se­rii Anny Jadow­skiej i Jolan­ty Kowal­skiej.

Więcej

Wiersze bez odpowiedzi

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Bumerang jako gest negatywny

recenzje / ESEJE Tomasz Pawlus

Recen­zja Toma­sza Paw­lu­sa z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży, któ­ra uka­za­ła się w 2010 roku na stro­nie „art­Pa­pier”.

Więcej

Próby nowej krytyki

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Esej Joan­ny Orskiej poświę­co­ny książ­kom Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler i Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Anna Kałuża: Bumerang

recenzje / ESEJE Michał Gustowski

Recen­zja Micha­ła Gustow­skie­go z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej