recenzje / ESEJE

W głąb „czarnej dziury”

Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze e-booka Telefon z antypodów. Wiersze z młodości w epoce minionej (1978-1990), wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

1

Już pierw­szy wiersz mówi coś o kłam­stwie, od razu wrzu­ca­jąc odbior­cę w czas etycz­ne­go mak­sy­ma­li­zmu. Rze­czy­wi­ście „epo­ka minio­na”. I jesz­cze – nie wiem, czy słusz­ne – sko­ja­rze­nie z „okre­ślo­ną epo­ką”. Naj­waż­niej­sze i pierw­sze wspo­mnie­nie zwią­za­ne jest z impe­ra­ty­wem mówie­nia praw­dy. Przy­po­mi­na, że było się po stro­nie, za czymś opo­wia­da­ło. I mot­to pierw­szej czę­ści jak­że sto­sow­ne do tego nasze­go (prze­pra­szam za poko­le­nio­we utoż­sa­mie­nie) albo-albo. Bo w pew­nym sen­sie „ewan­ge­licz­ne” to były cza­sy. Wyra­zi­ste, mimo pozor­ne­go roz­ma­za­nia – w „czar­nej dziu­rze” pisa­ło się jasne, etycz­ne wier­sze. Było, minę­ło. Ale czy na pew­no słusz­nie minio­na epo­ka? Czy nagle nie tęsk­ni się za czymś razem z wcze­sny­mi wier­sza­mi Zbi­gnie­wa Mache­ja, z tą nagle wyrzu­co­ną przez fale butel­ką? Owszem, brzmi to jak głos z bar­dzo dale­ka czy „tele­fon z anty­po­dów”, lecz nie cał­kiem umar­ło, jakoś nie zdą­ży­ło pokryć się kurzem. Coś cią­gle ćmi, boli. Przy­naj­mniej mnie, rówie­śni­ka tych gestów i roz­te­rek.

Naj­bar­dziej dotkli­wy był kon­trast – i te utwo­ry dosko­na­le to poka­zu­ją – mię­dzy mało­ścią codzien­no­ści a wznio­sło­ścią sumie­nia. Tutaj Jezus mówi o Juda­szu jak o przy­ja­cie­lu, a więc jest coś ponad tym, co jest, co wyda­je się i co się sądzi. Z dru­giej stro­ny obser­wu­je­my „grze­bień z wycze­sa­ny­mi wło­sa­mi”, wyli­cza­my przed­mio­ty i szcze­gó­ły, w niczym nie znaj­du­jąc opar­cia. Fałsz i nie­smak to głów­ne sygna­tu­ry opi­sy­wa­nej rze­czy­wi­sto­ści, do któ­rej z tru­dem przy­kła­da się ewan­ge­licz­ne wzor­ce. Dla­te­go się­ga się dalej. Po bar­dziej suge­styw­ne przy­kła­dy moral­nej wyra­zi­sto­ści zwią­za­ne z oku­pa­cją i holo­kau­stem. I wte­dy takie wier­sze są jak jaskra­we pla­my na tle sza­rzy­zny, znie­ru­cho­mie­nia, znie­chę­ce­nia.

2

Gdy­by tyl­ko tyle dało się powie­dzieć o tych utwo­rach, to nie war­to było­by do nich wra­cać. Tak jak już nie wra­ca się do innych przy­kła­dów lirycz­ne­go kom­ba­tanc­twa. Ory­gi­nal­ność Mache­ja pole­ga­ła na połą­cze­niu prze­wi­dy­wal­ne­go ety­zmu z nie­prze­wi­dy­wal­nym este­ty­zmem, z zupeł­nie wła­sną i kapry­śną melo­dycz­no-obra­zo­wą linią wier­sza. Takie były nauki i wpły­wy w owych latach poszu­ki­wa­nia poetyc­kich wzo­rów. W każ­dym z nas ina­czej ukła­da­ły się zna­jo­me tony i zaska­ku­ją­ce akcen­ty. Dzi­siaj czy­ta­ny mło­dy Machej ujmu­je świe­żo­ścią, ener­gią i bie­gło­ścią w sca­le­niu zapo­ży­czo­nych gło­sów. W sca­le­niu tak zupeł­nym, że pra­wie nie­zau­wa­żal­nym. I melan­cho­lia, i posta­wio­ny na bacz­ność zmysł etycz­ny, i patos gdzieś tam dźwię­czą­cy w gło­so­wych stru­nach, i wisiel­czy humor – wszyst­ko to doga­du­je się w raz moc­nym i dra­pież­nym, to zno­wu sen­nym i som­nam­bu­licz­nym ryt­mie. Jak­by ktoś chciał pogo­dzić Man­delsz­ta­ma z Gał­czyń­skim (ba! „Mickiewicza/ z Janis Joplin”), Elio­ta z sur­re­ali­sta­mi, Miło­sza z Wojacz­kiem, Her­ber­ta z Bur­są. I godzi. Bo wszyst­ko wyda­je się być na swo­im miej­scu. Brzmi, jak nale­ży.

3

Mot­to dru­giej czę­ści nakie­ro­wu­je na to, co poszcze­gól­ne i lokal­ne. Roz­wa­ża­nia o ple­mie­niu, naro­dzie czy czło­wie­czeń­stwie uzu­peł­nia się o mało­mia­stecz­ko­we rapor­ty, bo praw­dę trze­ba „w sobie wyczy­tać”. Bli­żej, wokół, w zasię­gu ręki jest goto­wa o niej opo­wieść. Naj­pierw wybór posta­ci i sytu­acji, a potem cier­pli­wa obrób­ka obser­wa­cji i scen. Wiersz jest dopra­co­wa­ny w każ­dym calu, a mimo to przez swą lek­kość i muzycz­ność stwa­rza wra­że­nie empa­tycz­nej notat­ki na gorą­co.

Lokal­ność powra­ca w innym sty­lu i ryt­mie w cyklu zapi­sków pro­zą opa­trzo­nych mot­tem z Baudelaire’a. Znów cho­dzi o praw­dę, o docho­dze­nie do niej, o pra­cę praw­dy słu­żą­cą wier­no­ści i sile sztu­ki. „Tyle rze­czy za zamknię­ty­mi okna­mi” – repor­ter wra­ca do wyobraź­ni, bo to cie­kaw­sze niż zwy­kłe patrze­nie. Obser­wa­cje nakła­da­ją się, inten­cje kumu­lu­ją. W ten spo­sób powsta­je cykl liry­ków pro­zą, chy­ba jeden z cie­kaw­szych w dru­giej poło­wie dwu­dzie­ste­go wie­ku. W pewien spo­sób podob­nych do pisa­nych w tym samym cza­sie przez Olgę Tokar­czuk krót­kich próz, któ­rych cykl autor­ka Mia­sta w lustrach zaty­tu­ło­wa­ła wła­śnie Okna. Do miesz­czu­chów ukry­tych za szczel­nie zamknię­ty­mi okna­mi i bra­ma­mi w jesz­cze inny spo­sób dobie­ra­li się wte­dy Jacek Pod­sia­dło i Krzysz­tof Śliw­ka. W „czar­nej dziu­rze” lat osiem­dzie­sią­tych tyle się dzia­ło, pisa­ło i szu­ka­ło.

Co moż­na opo­wie­dzieć o życiu w małej mie­ści­nie? Czym roz­sa­dzić cia­sny gor­set oglą­du i odczu­cia? Humo­rem, absur­dem, sur­re­ali­zmem, naru­sze­niem przy­ję­tych zasad repre­zan­ta­cji. Jasne, że opo­wia­da się o Cie­szy­nie, ale jesz­cze wię­cej o spo­so­bie patrze­nia na mitycz­ny, stwo­rzo­ny, lite­rac­ki Cie­szyn jako emble­mat małej, zaklę­śnię­tej w sobie, rze­czy­wi­sto­ści sta­nu wojen­ne­go. Nawet moż­na się doszu­kać paro­dii wyso­kie­go sty­lu mówie­nia o kom­ba­tanc­kich powin­no­ściach. Roz­mo­wy pol­skie latem 1984 Mache­ja to, sty­li­zo­wa­ny na „natursz­czy­kow­ski”, mono­log roz­ga­da­nych kobiet z mia­stecz­ka. Nie poru­sza­ją wiel­kich tema­tów, nie wspo­mi­na­ją o Con­ra­dzie i pożą­da­nej posta­wie, nie obra­bia­ją po wie­le­kroć „ojczy­zny”, „patrio­ty­zmu” i „hono­ru”. One po pro­stu z wiel­kim prze­ję­ciem oma­wia­ją to, co naj­bliż­sze i naj­waż­niej­sze – bul­wer­su­ją­ce małą spo­łecz­ność eks­cy­tu­ją­ce zda­rze­nia oby­cza­jo­wo-kry­mi­nal­ne. Tak opi­sa­ny świat wyda­je się autar­kicz­ny i „nie­prze­ma­kal­ny”: hero­icz­ne dyle­ma­ty moral­ne nie docie­ra­ją doń wca­le. Boha­ter wspo­mi­na dzie­ciń­stwo, komen­tu­je fakt wła­ma­nia do apte­ki Pod Błę­kit­nym Sło­niem, opi­su­je wygląd i zwy­cza­je fry­zje­ra Palu­cha, a potem mło­de­go szew­ca, nie pomi­ja­jąc – rzecz jasna – dok­to­ra Made­ja i cór­ki hodow­cy nutrii Szlau­era. I tak od scen­ki do scen­ki two­rzy się łań­cu­szek pew­nej koniecz­no­ści, prze­wi­dy­wal­ne­go bycia w zamknię­tym krę­gu, bycia chwi­la­mi barw­ne­go, a nie­kie­dy odstrę­cza­ją­ce­go; jeże­li na spo­sób sur­re­ali­stycz­ny i humo­ry­stycz­ny moż­na poka­zać zapy­zia­łość, to tutaj tak wła­śnie z powścią­gli­wo­ścią i sma­kiem zro­bio­no. Pły­ną te histo­ryj­ki, docie­ra­jąc do isto­ty natu­ry ludz­kiej – czło­wie­ko­wi, owszem, zda­rza­ją się momen­ty wiel­ko­ści, lecz sto­sun­ko­wo rzad­ko. I nie mają one więk­sze­go zna­cze­nia w osta­tecz­nym roz­ra­chun­ku, bowiem ten zwią­za­ny jest z jed­no­staj­no­ścią i bana­łem, zaś egzy­sten­cjal­ne śred­niac­two tyl­ko od cza­su do cza­su roz­świe­tla­ją race dzi­wac­twa lub występ­ku. Seria obraz­ków zmie­rza do fina­łu, do ujaw­nie­nia skry­wa­nej inten­cji: „W naszej mie­ści­nie jest mnó­stwo szu­braw­ców, głup­ców, zawist­ni­ków, oszczer­ców i wszel­kiej innej bez­in­te­re­sow­nie nie­życz­li­wej swo­ło­czy, bez wzglę­du na to, czy jest stan wojen­ny, czy zaczy­na się demo­kra­tycz­na zmia­na ustro­ju. Pew­ne­go dnia muszę się spa­ko­wać i stąd wyje­chać. Wyje­chać i nigdy nie wró­cić. Cze­kam tyl­ko na tele­fon zza oce­anu albo z anty­po­dów”.

4

Spa­ko­wać, zamknąć za sobą drzwi, wyje­chać. Ten nowy tom sta­rych wier­szy poka­zu­je to, co zosta­wio­no za sobą, od cze­go poszło się w stro­nę innych moż­li­wo­ści eks­pre­sji. Nie czu­ję się na siłach, żeby to jakoś pod­su­mo­wać, choć­by i z tego wzglę­du, że pro­ces roz­wo­ju i szu­ka­nia wciąż trwa.

Rzuć­my okiem na ostat­nie czę­ści. Obie moc­no przez mot­ta nazna­czo­ne suge­stią praw­dy. Pod­kre­ślam – już nie impe­ra­ty­wem, lecz tyl­ko suge­stią. Mot­to z Wata mówi o tym, że praw­da przy­cią­ga, ale też odpy­cha. Za tą tezą stoi obraz pły­wa­ka, któ­ry „zasnął na wodzie w zacisz­nej pły­ciź­nie zatoki/ obok meduz i sam jak­że medu­zie podobny,/ bier­ny zarów­no fali tamtej,/ co go zabiera,/ i tej, któ­ra odno­si”, a mnie się zaraz mgli­ście przy­po­mi­na coś z Bec­ket­ta mówią­ce­go o tym, że jed­no­cze­śnie pły­nie się i tonie. Taka więc praw­da. Dobrze się w niej zanu­rzyć, byle nie zachły­snąć.

Nato­miast przy­wo­ły­wa­ny w ostat­niej czę­ści Mie­czy­sław Pio­trow­ski pod­kre­śla, że „kości­ste wnę­trze jest jedy­ną tre­ścią”, a praw­da ulot­na – jeden nie­ostroż­ny ruch, mają­cy za cel jej przy­bli­że­nie, spło­szy ją, unie­waż­ni. I wier­sze pod takim styg­ma­tem (ostroż­no­ści, nie­pew­no­ści) umiesz­czo­ne, kru­sze­ją, wyda­ją się ulot­ne. I żeby cał­kiem nie ule­cia­ły, coraz czę­ściej zanu­rza­ne są w utrwa­la­ją­cym je kata­ryn­ko­wym ryt­mie. Tak jak­by for­ma sta­ła się pew­ni­kiem, czymś, cze­mu moż­na w osta­tecz­nym rachun­ku zawie­rzyć. Bo te wier­sze ostat­nie mówią o zawie­dzio­nych rachu­bach, o aksjo­lo­gicz­nej roz­syp­ce, któ­re może prze­chy­trzyć tyl­ko rze­mieśl­ni­czy upór poety, litaj­nij­ny, a więc modli­tew­ny, rytm: „Jest to taniec sło­dy­czy ze stra­chem, mrozu/ z oło­wiem, potu z krwią”. Tań­co­wi rymów i uwie­dze­niu ryt­mem towa­rzy­szy nie­zwy­kle wyostrzo­na świa­do­mość gestu. Nie­któ­re roz­ko­ły­sa­ne i śpiew­ne wier­sze koń­czą się „zim­no­krwi­sty­mi” dodat­ka­mi w sty­lu: „Tę lita­nię moż­na wydłużać/ w nie­skoń­czo­ność. Ozna­cza ona/ tyl­ko jed­no: im jestem starszy,/ tym bar­dziej jestem świadomy./ A im bar­dziej świadomy,/ tym mniej czegokolwiek/ pew­ny”.

Chwi­le pew­no­ści zwią­za­ne są z miło­ścią i przy­ro­dą. Życie spo­łecz­ne i zwal­cza­ją­ce się nawza­jem sumie­nia, poli­ty­ka i jej powta­rzal­ne koro­wo­dy, szu­ka­nie praw­dy poza samym sobą, poza swo­imi uczu­cia­mi i goto­wo­ścią do czuj­nej, skrom­nej epi­fa­nii – sko­ja­rzo­no z pust­ką i nico­ścią. Przej­ście od mło­dzień­cze­go mak­sy­ma­li­zmu do kry­sta­li­zu­ją­cej się (ale ciem­ny to krysz­tał) doj­rza­łej świa­do­mo­ści obra­zu­ją – chy­ba naj­moc­niej­sze w tomie – wier­sze koń­co­we. Wyko­rzy­stu­jąc moc­no zako­rze­nio­ne w pol­skiej tra­dy­cji lirycz­nej „nuty lozań­skie”, Machej kreu­je rytu­ał przej­ścia, „prze­po­czwa­rza­nia się w wiek męski, wiek klę­ski”: „Dzie­dzic­twa i przeznaczenia/ zamie­nia­ły się maska­mi. Pieczęcie/ krwi roz­sy­py­wa­ły się w proch./ Nie mia­łem już niko­go. Nie/ mia­łem nawet imie­nia i nazwi­ska.” Tak oto po raz kolej­ny ktoś sta­je się na nowo. Przed nim nowe życie do odkry­cia, nazwi­sko do napi­sa­nia, imię do wymó­wie­nia. I jesz­cze do wyar­ty­ku­ło­wa­nia prze­czu­cie, że „Zwąt­pie­nie zamknie wyobraź­nię poetów/ w widzial­nym, rze­czy­wi­stym świe­cie”.

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / o książce Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Stare wiersze z czarnej dziury i nowa utopia

wywiady / o książce Michał Domagalski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Micha­ła Doma­gal­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Mój najbardziej znany wiersz

recenzje / KOMENTARZE Zbigniew Machej

Autor­ski komen­tarz Zbi­gnie­wa Mache­ja w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Ballada o parnym dniu

utwory / zapowiedzi książek Zbigniew Machej

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978 – 1990) Zbi­gnie­wa Mache­ja.

Więcej

w tej chwili morze

utwory / zapowiedzi książek Zbigniew Machej

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978 – 1990) Zbi­gnie­wa Mache­ja.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej