recenzje / ESEJE

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki poems Andrzeja Sosnowskiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Przy­wy­kli­śmy już chy­ba, że Andrzej Sosnow­ski poni­żej pew­ne­go pozio­mu nie scho­dzi, a każ­dym kolej­nym tomi­kiem dopra­co­wu­je i uści­śla (a raczej roz­bi­ja, zaciem­nia, wymy­ka się i wykpi­wa!) swój poetyc­ki sys­tem. To wszak mistrz hiper­tek­stu, autor, któ­ry z ror­tiań­skiej filo­zo­fii „wie­lu rów­no­rzęd­nych słow­ni­ków” uczy­nił jed­ną z bar­dziej twór­czych zasad współ­cze­snej poezji. Autor­ski kon­cept Sosnow­skie­go: wier­sze, któ­rych egzy­sten­cja wyczer­pu­je się poprzez mno­że­nie i powta­rza­nie kolej­nych gło­sów, a rów­no­cze­śnie roz­ra­sta się i ule­ga entro­pii przez absorp­cję wszyst­kie­go, co nazwać byśmy mogli „szu­mem sys­te­mu”, jest nadal w Pol­sce nie­do­ści­gnio­ny. Poeta nie spo­czął wszak na lau­rach i odda­je nam kolej­ny, na pozór skrom­ny tomik, pod tyleż pro­stym, co zagad­ko­wym tytu­le: poems. Szyb­ko oka­zu­je się jed­nak, że przejść przez wier­sze Sosnow­skie­go, to jak przejść na dru­gą stro­nę języ­ka, w miej­sce, gdzie zapę­tla­ją się zna­cze­nia. Jak stwier­dził autor w roz­mo­wie z Tom­kiem Maje­ra­nem i Ada­mem Zdro­dow­skim, nie­kie­dy nie moż­na oprzeć się „cza­so­prze­strzen­nie­mul­ti­me­dial­ne­mu wra­że­niu, że wszyst­ko się zacię­ło i nie ma wyj­ścia z serii nie­ustan­nie powra­ca­ją­cych utra­pień i non­sen­sów”. Ta zasa­da prze­ni­ka w wier­sze Sosnow­skie­go, sta­wia­jąc nas wobec czy­stej moż­li­wo­ści, wie­lo­ści świa­tów i sys­te­mów, któ­re obse­syj­nie powra­ca­ją jako frag­men­ty, refre­ny i moty­wy. Nas – to zna­czy nasz głos, bowiem fizycz­na obec­ność zatar­ła się w tej poezji nie­mal do gra­nic, a pró­ba przy­wró­ce­nia pod­mio­to­wo­ści (w poems naresz­cie „ja” „mówi za sie­bie”) pod­da­wa­na jest cią­głej wery­fi­ka­cji. Osta­tecz­nie zosta­je wła­śnie ów głos:

poma­lut­ku mówię mój głos ma tyle warstw
sto warstw sce­nicz­nych szep­tów i usko­ków
zaka­mar­ków scho­dów wind to są rusz­to­wa­nia
dla utwo­rów

Autor Po tęczy kon­se­kwent­nie zazna­cza nie­pew­ność, gdy po raz kolej­ny wymy­ka mu się język, a refe­ren­cja zaim­ków zosta­je pod­wa­żo­na cudzy­sło­wem. Mamy do czy­nie­nia z wier­sza­mi, w któ­rych „mój” i „ja” są zale­d­wie cyta­ta­mi z sys­te­mu języ­ka, podob­nie jak „arcy­po­etyc­kie”, wyuży­te daw­no apo­stro­fy do muzy, moty­wy ero­ty­ków czy for­my bal­la­do­we, któ­re na rów­nych pra­wach zesta­wia Sosnow­ski („pani ręka na „mym” kola­nie jest… uro­cza”). Tym­cza­sem jeste­śmy świad­ka­mi roz­pa­du; roz­pa­du świa­do­me­go, choć mimo­wol­ne­go. Głos zosta­je roz­pi­sa­ny cyfro­wo, uka­za­ny w per­spek­ty­wie prze­strze­ni, w wie­lo­ści świa­tów, w któ­rych może brzmieć i prze­pa­dać. Tak powsta­ją „rusz­to­wa­nia dla utwo­rów” – mate­riał dla spe­cja­li­stów od aran­ża­cji dźwię­ku, bo to „im przy­pa­da / świat”. Sosnow­ski stu­diu­je sytu­ację czło­wie­ka w nowych realiach, w świe­cie na poły wir­tu­al­nym, symu­la­krum hiper­tek­stów, two­rzo­nych przez coraz to nowe narzę­dzia. Otrzy­mu­je­my tomik, któ­ry przy­naj­mniej w jed­nym z odczy­tań, oka­zu­je się pre­cy­zyj­nym cię­ciem, wiwi­sek­cją „gło­su”, któ­rej autor doko­nu­je z chi­rur­gicz­ną pre­cy­zją w roz­ra­sta­ją­cym się dia­lo­gu z poetyc­ką muzą, sym­bo­lem i tra­dy­cją:

obie­ca­łem ci wier­sze i co z tego wyszło
co było nam pisa­ne mono­ton­na muzo
pani chce robić biop­sję „mego” gło­su

Poeta po raz kolej­ny sta­wia waż­ne dzi­siaj pyta­nie: czy moż­li­wa i potrze­ba jest obro­na nie­za­leż­no­ści gło­su w prze­strze­ni gene­ro­wa­nej przez mecha­ni­zmy, maszy­ny, przy­rzą­dy, w świe­cie zre­ifi­ko­wa­nym do gra­nic? W takim bowiem świe­cie musi on zaist­nieć, zna­leźć dla sie­bie lukę, ale też współ­brz­mieć z całym ima­gi­na­rium. Do koń­ca nie wie­my więc, czy nasz głos jest gło­sem pod­mio­tu (może pod­miot daw­no już wyka­so­wa­no z tek­stu?), czy też pochod­ną dzia­ła­nia mecha­ni­zmów, w któ­rych żyje:

wycią­gam wier­sze jak żela­zne dru­ty
wszyst­kie przy­rzą­dy mówią swo­im gło­sem
laryn­go­graf spek­tro­graf stro­bo­skop spek­tro­fon
że w inwer­sji w raku sekun­dy pój­dą na wspak

Powra­ca do nas refren, w któ­rym wszyst­kie te gło­sy zle­wa­ją się w jed­no, a ich mecha­ni­cyzm zawie­ra w sobie coś z fascy­na­cji tajem­ni­cą bytu, uję­tą w tej wła­śnie chwi­li:

czu­ły sprzęt robi pi pi czu­wa­ją świa­teł­ka
świet­ne przy­rzą­dy mówią jed­nym tchem

Głos jest poli­fo­nicz­ny, mul­ti­me­dial­ny, amor­ficz­ny i z koniecz­no­ści – sie­cio­wy. Wokół nie­go współ­ist­nie­je sys­tem postrze­ga­nia cza­su i prze­strze­ni, w któ­rym nara­sta­ją kolej­ne mani­fe­sta­cje naszych żyć. Sys­tem niczym rak roz­prze­strze­nia się, pochła­nia, uza­leż­nia, ale i roz­sze­rza. Pod­miot roz­pa­da się w sys­te­mie i zara­zem sta­je się nim:

bie­gnę do cie­bie i tak bło­go się roz­pa­dam
mój pro­fil ład­nie świe­ci i mio­ta się w sie­ci
traf­ne prze­rzu­ty z nie­świa­do­mych węzłów
chłon­nych skład­ni wypro­mie­nio­wa­nych

Na pla­nie filo­zo­ficz­nym tom ma być pole­mi­ką z Sein und Zeit, co zresz­tą postu­lu­je Sosnow­ski w posło­wiu, któ­re współ­two­rzy, obok mot­ta i kolej­nych wier­szy otwar­cia: „Sor­tes”, oraz dwóch zna­nych nam już z innych publi­ka­cji poema­tów („zaba­wy wio­sen­ne” i „dr caglia­ri rese­tu­je świat”), praw­dzi­wy teatral­ny spek­takl odczy­tań. To kolej­na z moż­li­wo­ści: czy­tać ten tom zgod­nie z kolej­no­ścią, klu­cza­mi Sosnow­skie­go, wejść od począt­ku w ową inter­tek­stu­al­ność, któ­ra z każ­dym utwo­rem roz­ra­sta się, i obser­wo­wać niczym duch to, co prze­ni­ka przez odbior­cę. Sor­tes był sta­ro­żyt­nym spo­so­bem wró­że­nia z tek­stów, pole­ga­ją­cym na odczy­ta­niu przy­pad­ko­we­go wer­su jak wróż­by. Tę meto­dę, bli­ską wszak awan­gar­do­wym eks­pe­ry­men­tom, wyko­rzy­stał Sosnow­ski, jako pod­kład uży­wa­jąc Ajschy­lo­sa i Eury­pi­de­sa. Oba tek­sty „Sor­tes” są jak­by odpo­wie­dzią Joan­nie Orskiej na jej recen­zję w Deka­dzie Lite­rac­kiej („Genial­ny upa­dek”, DL nr 3, 2009). Sosnow­ski stwo­rzył wresz­cie nie­na­pi­sa­ny dotąd dra­mat – tra­ge­dię chó­ru, któ­rą ukła­da z prze­strze­ni i cza­su, akcen­tu­jąc nastę­pu­ją­ce po sobie cykle wejść i wyjść, pozy­cję rekwi­zy­tów, miej­sce przy­szłej akcji. Cały tom jest bowiem opo­wie­ścią o tym, co dotąd było dru­gim pla­nem – opo­wie­ścią o prze­strze­ni roz­ry­wa­nej przez czas, o tre­ści, któ­ra wypeł­nia wie­lo­ma gło­sa­mi ramę antycz­nej tra­ge­dii. Poezji Sosnow­skie­go wtó­ru­ją poszat­ko­wa­ne zdję­cia-sce­ny wyko­na­ne przez Bian­kę Rolan­do – frag­ment świa­ta, któ­ry z każ­dym kolej­nym obraz­kiem sta­je się peł­niej­szy, ale nigdy nie osią­gnie peł­ni. Od stro­ny muzycz­nej (tutaj po raz kolej­ny Sosnow­ski wykra­cza poza tra­dy­cyj­ne ramy, dając nam boga­ty przy­pis w posta­ci ambit­ne­go odau­tor­skie­go komen­ta­rza i … lin­ków do YouTu­be­’a) tom jawi się rów­nie boga­to, zabie­ra­jąc nas w podróż przez dzie­je muzy­ki popu­lar­nej, jako dosko­na­łe­go lustra świa­ta, bli­skie­go ducho­wi przy­wo­ły­wa­nych wciąż roman­ty­ków. W ten spo­sób odby­wa­my przy­go­dę, w któ­rą wpro­wa­dza nas mistycz­ny kawa­łek Tric­ky­’e­go: „Ghost Town/Poems” i opa­tru­je­my kolej­ne wier­sze kon­tek­sta­mi, przez Elvi­sa, Mal­col­ma McLa­re­na i Las Ket­chup, aż po mani­fest Joh­na Len­no­na „Instant Kar­ma”, do któ­re­go nawią­zu­je frag­ment zamy­ka­ją­cy cykl:

czym był­by ten świat bez che­er­le­ade­rek
na pusty­ni groź­ny duchu powierzch­ni
pięk­ny jak dred­not pod bły­ska­wi­ca­mi
trzy poma­rań­cze w bez­kre­snej pusty­ni
(ot war­to war­to war­to war­to war­to)
na wie­trze i nie­zmien­nie we all shi­ne on
like the moon and the stars and the sun

Nawią­zań tam zresz­tą bez liku, od roman­ty­zmu angiel­skie­go Schel­leya („hap­py tho­se for whom the fold / of / szczę­śli­wi dla któ­rych fałd / ów”), przez Höl­der­li­na i Bia­ło­szew­skie­go, po śre­dnio­wiecz­ną nie­miec­ką legen­dę o upro­wa­dze­niu dzie­ci z Hame­lin. Sosnow­ski z peł­ną bie­gło­ścią poru­sza się mię­dzy tra­dy­cja­mi: lite­rac­ką, muzycz­ną i fil­mo­wą, wpla­ta­jąc w to wąt­ki ludo­we i dając nam obraz praw­dzi­wej som­nam­bu­licz­nej syne­ste­zji:

pustyn­nik to jest taki skocz­ny ptak
namiot­nik to jest taka zna­na ćma
(pięk­na pani mia­ła zaś namiot­kę)
wild water king­dom timex show
jaki dziw­ny letar­gicz­ny trans
trwa oblę­że­nie tle­nu w H2O
aż będzie tyl­ko ha dwa
ha ha

Z dru­giej stro­ny, pomi­ja­jąc cały moder­ni­stycz­ny czy też post­mo­der­ni­stycz­ny szta­faż, któ­ry obu­do­wu­je lite­rac­ką świa­do­mość auto­ra, moż­na by przy­to­czyć tu zna­ny wiersz Świe­tlic­kie­go: „Oczy­wi­ście, że nie ma miło­ści. / Moż­na już ode­tchnąć, moż­na wetch­nąć / reszt­ki swo­je­go cie­pła / w reszt­ki cie­pła świa­ta.” i dosko­na­le nada­wał­by się on na począ­tek pole­mi­ki z Sosnow­skim. Autor Życia na Korei rzu­ca wszak wyzwa­nie całej współ­cze­snej poezji pol­skiej, któ­ra temat miło­ści uzna­ła za lite­rac­ką for­muł­kę, a jego poru­sza­nie otar­ło się głów­nie o patos, bru­ta­lizm lub gro­te­skę. Z wnę­trza tek­stów co chwi­la ata­ku­je nas w posta­ci pew­nych idio­mów jeden z naj­waż­niej­szych pro­ble­mów póź­ne­go roman­ty­zmu, prze­nie­sio­ny w nowo­cze­sne realia i świa­do­my języ­ko­we­go zapo­śred­ni­cze­nia. Sosnow­ski snu­jąc swo­je „histo­rie miło­sne” bada bar­dzo cien­ką, a być może już cał­ko­wi­cie wir­tu­al­ną gra­ni­cę mię­dzy kon­wen­cją a natu­ral­no­ścią. Para­dyg­mat roman­ty­zmu, któ­ry w myśli potocz­nej nie został nadal zastą­pio­ny żad­nym innym sys­te­mem, zosta­je w tych wier­szach posta­wio­ny pod murem, obna­żo­ny, ale nie roz­strze­la­ny. W języ­ko­wej maestrii kon­tek­stów domi­nu­je bowiem u Sosnow­skie­go mię­si­stość obra­zu, a w tych kil­ku zale­d­wie danych nam apo­stro­fach-ero­ty­kach pozo­sta­je prze­czu­cie „zacho­wa­nej tajem­ni­cy”. O war­to­ści wyzwa­nia sta­no­wi tym razem detal, wyrwa­ny z roman­tycz­nej poety­ki frag­men­tu i dosko­na­le pasu­ją­cy do współ­cze­snych sylw. Detal jest roz­dar­ciem szcze­li­ny mię­dzy tym, co tyl­ko kon­wen­cjo­nal­ne, tym co nie­ist­nie­ją­ce, a tym co zna­ne i zapo­zna­ne. Jak pisał Jaro­sław Rym­kie­wicz w swo­im stu­dium o Mic­kie­wi­czu, są tyl­ko dwie siły, „któ­re wspie­ra­ją ist­nie­nie w jego odwiecz­nej wal­ce z nie­ist­nie­niem: nasza pamięć i nasza wyobraź­nia”. Sosnow­ski wtó­ru­je mu, z wyobraź­ni czy­niąc akt woli, a pamię­cią ilu­stru­jąc języ­ko­wą jakość sys­te­mu. Głos tej nocy „z cza­sem bła­hej bez­sen­nej i bez dna” bory­ka się wciąż z zapo­śred­ni­cze­niem, mając do dys­po­zy­cji cywi­li­za­cję śmier­ci i wła­sną przy­god­ność, wobec któ­rej roman­tycz­ne prze­ło­my tra­cą meta­fi­zycz­ny wydźwięk:

gdy gustaw digi­mor­fu­je w kon­ra­da
w bla­skach ace­to­nu i poświa­tach próż­ni
dal­sze muta­cje bez ilu­mi­na­cji
kon­rad jowisz sens na małą ska­lę
halo ale ale
jesz­cze deta­le
w ory­gi­na­le

Detal, neo­lo­gicz­ny punkt w języ­ku, ano­ma­lia, któ­ra zwra­ca uwa­gę i bynaj­mniej nie jest u Sosnow­skie­go efek­ciar­skim wybie­giem, to cha­rak­te­ry­stycz­na stro­na tej poezji. Cały medycz­no-instru­men­tal­ny posmak (choć­by genial­na „nekro­my­cy­na i nean­ty­zy­na sio­stro”) towa­rzy­szy nam jako sta­lo­we, zim­ne i cha­otycz­ne tło świa­ta, języ­ko­wy ekwi­wa­lent utra­co­nych moż­li­wo­ści bycia. Autor powo­łu­je się w war­stwie ide­olo­gicz­nej, pisząc posło­wie do czy­tel­ni­ka, na książ­kę Har­ri­sa Kult car­go. Kre­dyt i czas, ale zasta­no­wić się nale­ży, na ile jego zwrot w stro­nę tego dzie­ła jest rze­czy­wi­sty, a na ile bazu­je tyl­ko na naszym przy­zwy­cza­je­niu do inter­tek­stu­al­no­ści, do tego, że tek­sty żywią się same sobą. Czy książ­ka Har­ri­sa w ogó­le ist­nie­je ‑to jed­no z pytań, dru­gie: czy owa pole­mi­ka z Heideg­ge­rem nie jest jedy­nie tro­pem inter­pre­ta­cyj­nym, przez któ­ry Sosnow­ski cha­rak­te­ry­zu­je wła­sny tekst? Na ile bez­czel­nie zagrał tym razem autor z czy­tel­ni­kiem, two­rząc wid­mo­wy przy­pis do nie­ist­nie­nia i jak bar­dzo jego świa­do­mość lub nie­świa­do­mość może zmie­nić recep­cję tego tomu, niech każ­dy odpo­wie we wła­snej lek­tu­rze. Sosnow­ski pro­wo­ku­je i nie­ja­ko wycho­dzi naprze­ciw naszym ocze­ki­wa­niom, po to by poka­zać zno­wu, że każ­dy sche­mat ule­ga w jego twór­czo­ści natych­mia­sto­we­mu roz­pa­do­wi. Obok wid­mo­wej książ­ki mamy rów­nie wid­mo­wą i amor­ficz­ną biblio­gra­fię przy­pi­sów (lin­ki z datą dostę­pu to wszak kolej­na pró­ba uchwy­ce­nia nie­trwa­ło­ści, rela­ty­wi­zmu cza­su i prze­strze­ni) oraz hip­no­tycz­ną wizję świa­ta. Sosnow­ki po raz kolej­ny recytuje/resetuje wbrew wszyst­kim („nie­win­nie bez ser­ca i z dale­ka / dok­tor cali­ga­ri recy­tu­je świat”). Kult car­go w peł­ni, a na sprze­daż wiel­kie show: zegar­ki Timex, igni­spar­ki, wagi­na­lia i fan­to­my, wokół któ­rych prze­paść; fan­ta­zma­tycz­ny sen w ciem­no­ści:

cóż było nam pisa­ne jed­no­staj­na muzo
noc z cza­sem bez­den­na bła­ha i bez tchu
wykwint snu i śnieć pleśń naciek ropa rdza

O autorze

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Powiązania

Język łamanego oporu

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kar­ni­ster Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wiersz niejedno zniesie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Zdar­te okład­ki roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

poems

dzwieki / RECYTACJE Andrzej Sosnowski

Wiersz Andrze­ja Sosnow­skie­go z tomu poems, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Jestem, język, poems” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Doktor Caligari re-cytuje świat

recenzje / ESEJE Inez Okulska

Recen­zja Inez Okul­skiej z książ­ki Poems Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mar­cu 2010 roku na łamach „Cza­su Kul­tu­ry”.

Więcej

A poem should not mean but live. Oznaki życia w późnej poezji Andrzeja Sosnowskiego

recenzje / ESEJE Agata Bielik-Robson

Esej Aga­ty Bie­lik-Rob­son towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książk poems Andrze­ja Sosnow­skie­go,

Więcej