recenzje / IMPRESJE

Z rozpędu (nowe wiersze Dariusza Sośnickiego)

Jacek Gutorow

Esej Jacka Gutorowa towarzyszący premierze książki Spóźniony owoc radiofonizacji Dariusza Sośnickiego, wydanej w Biurze Literackim 3 listopada 2014 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Nowa książ­ka poetyc­ka Dar­ka Sośnic­kie­go. Zna­ko­mi­ta.

Pierw­sze wra­że­nie takie jak przy spo­tka­niu z poprzed­ni­mi zbio­ra­mi tego poety. Wier­sze zaska­ku­ją, nie spo­sób prze­wi­dzieć, w jakim kie­run­ku podą­żą, bier­ne czy­ta­nie nie wystar­czy. Rzecz doty­czy nie tyl­ko pierw­szej lek­tu­ry, lecz chy­ba nawet bar­dziej kolej­nych czy­tel­ni­czych spo­tkań, kie­dy w zasa­dzie powin­ni­śmy oswo­ić się z tek­sta­mi i odbie­rać zaska­ku­ją­ce zra­zu meta­fo­ry i obra­zy jako coś dobrze już udo­mo­wio­ne­go i zna­ne­go. Tym­cza­sem kolej­ne zda­nia i zwrot­ki sku­tecz­nie i z kil­ko­ma kro­pla­mi ozdro­wień­czej iro­nii pod­ko­pu­ją nasze ocze­ki­wa­nia i przy­zwy­cza­je­nia. To coś wię­cej niż lek­tu­ra. To radość czy­ta­nia.

Jeden z rzad­kich talen­tów poznań­skie­go poety: instynk­tow­nie bądź z pre­me­dy­ta­cją odkry­wa on w języ­ku miej­sca chwiej­ne, nie­jed­no­znacz­ne, roz­bi­ja­ją­ce logi­kę wywo­du, i z nich czy­ni rucho­me fun­da­men­ty wier­szy. Efek­tem takiej nie­co par­ty­zanc­kiej robo­ty jest czy­tel­ni­cze wra­że­nie, że tekst poetyc­ki lada chwi­la stra­ci spój­ność, rozej­dzie się w szwach, tudzież runie pod cię­ża­rem wła­snej nie­jed­no­znacz­no­ści. Nic podob­ne­go. Ba, wła­śnie dzię­ki miej­scom nie­do­okre­śle­nia i nie­do­czy­ta­nia, dzię­ki nagłym usko­kom bądź wywa­żo­nym prze­ła­ma­niom języ­ko­wych tra­jek­to­rii, dzię­ki skru­pu­lat­nym ope­ra­cjom pole­ga­ją­cym na wysa­dze­niu z sio­dła dotych­cza­so­wej argu­men­ta­cji tek­stu, zachę­ca­ją­ce­go z począt­ku swo­ją pro­sto­tą i poto­czy­sto­ścią, ale nie­omal jed­no­cze­śnie poda­ją­ce­go w wąt­pli­wość sens i pra­wo­moc­ność takich cnót jak bez­po­śred­niość uży­wa­ne­go na co dzień języ­ka czy jego przej­rzy­stość – dzię­ki temu wszyst­kie­mu wier­sze Sośnic­kie­go pozo­sta­ją nie­oswo­jo­ne. Ich poten­cjał nie ule­ga wyczer­pa­niu, i choć solen­nie obie­cu­je­my sobie, że następ­nym razem zro­zu­mie­my wresz­cie, cze­mu w tym czy tam­tym miej­scu poeta wrzu­cił nie­spo­dzie­wa­nie inny bieg i wtrą­cił nie­spo­dzie­wa­ne sło­wo bądź zda­nie, nic takie­go nie nastę­pu­je. Wciąż jeste­śmy zaska­ki­wa­ni, nie­ja­sno­ści pogłę­bia­ją się, wier­sze uty­ka­ją pomię­dzy sło­wa­mi, na ich sty­kach, w prze­strze­niach pomię­dzy mniej lub bar­dziej ele­men­tar­ny­mi i oczy­wi­sty­mi sen­sa­mi.

W tej paję­czej robo­cie cho­dzi, jak sądzę, o ura­to­wa­nie pod­sta­wo­wych doświad­czeń kru­cho­ści i płyn­no­ści świa­ta. To bez wąt­pie­nia poezja zwró­co­na ku rze­czy­wi­sto­ści. Pozo­sta­je pyta­nie – obse­syj­nie nawie­dza­ją­ce poezję Sośnic­kie­go – na ile i w jaki spo­sób rze­czy­wi­stość jest bądź sta­je się rze­czy­wi­sto­ścią; skąd pew­ność o trwa­łym cha­rak­te­rze rze­czy; skąd odczu­cie oczy­wi­sto­ści naszych doznań. Odpo­wie­dzią poznań­skie­go poety jest naj­czę­ściej pró­ba języ­ka. Pró­ba na języ­ku. Pró­ba języ­ka żywe­go. Nie towa­rzy­szy temu (na szczę­ście) żad­ne prze­ko­na­nie. Wszak żywy język nigdy nie jest do koń­ca udo­mo­wio­ny. I chy­ba nikt lepiej od Sośnic­kie­go nie opi­sał oso­bli­wej bez­dom­no­ści ludz­kiej mowy. Choć tyle jego wier­szy opo­wia­da o domu, to w isto­cie są to opo­wie­ści o nie­moż­no­ści zado­mo­wie­nia. Na ten moment trze­ba zwró­cić szcze­gól­ną uwa­gę, bo w twór­czo­ści Sośnic­kie­go ma on już swo­ją histo­rię. Przy­po­mnij­my cho­ciaż­by, że poznań­ski poeta przez wie­le lat pra­co­wał nad prze­kła­dem cyklu W. H. Aude­na Thanks­gi­ving for a Habi­tat, sekwen­cji wier­szy skon­cen­tro­wa­nych na jed­nym domu (prze­kład uka­zał się w 2013 roku). Wybór tego aku­rat tek­stu nie był przy­pad­ko­wy. Zauwa­żo­no już, że figu­ra domu odgry­wa w wier­szach Sośnic­kie­go rolę klu­czo­wą, i że nie jest to dla nie­go figu­ra uspo­ka­ja­ją­ca. Wręcz prze­ciw­nie, miej­sce zamiesz­ka­nia jest u poety naj­czę­ściej prze­strze­nią nie­pew­no­ści, cza­sa­mi nawet zagro­że­nia. Zna­mien­ne, że już w pierw­szym zda­niu nowej książ­ki poja­wia się dom-wid­mo, do któ­re­go poeta zapra­sza nic nie podej­rze­wa­ją­ce­go (jesz­cze) czy­tel­ni­ka. Zapro­sze­nie nader dwu­znacz­ne, a i samo domo­stwo podej­rza­ne: „okna, przez któ­re doj­rzę cię z daleka/ i przej­rzę, by odna­leźć nie­czy­ste inten­cje”; „scho­dy… żeby cię sko­ło­wać”; „zej­ście do piwnicy/ gdzie za rega­łem z weka­mi są drzwi do kolej­nej piw­ni­cy”. Otóż jasne się sta­je, że poeta opi­su­je tu tak­że prze­strzeń wła­snej poezji. Wiersz jest domem. I być może natu­ral­ne jest, że chcie­li­by­śmy się w nim zagnieź­dzić. Ale wrę­czo­ne nam przez auto­ra zapro­sze­nie to zapro­sze­nie do lek­tu­ry nie­spo­koj­nej, nie­rów­nej, wytrą­co­nej z rów­no­wa­gi i z wąt­pli­wy­mi pre­ten­sja­mi do lirycz­nych czy hip­no­tycz­nych prze­żyć (osob­no trze­ba by poru­szyć kwe­stię upar­tej trzeź­wo­ści języ­ka poetyc­kie­go, jego kry­tycz­ne­go racjo­na­li­zmu i świa­do­mej iro­nii; nie są to bynaj­mniej momen­ty u Sośnic­kie­go mar­gi­nal­ne).

W nowym tomie odnaj­dzie­my typo­we dla wier­szy Sośnic­kie­go żywio­ły. Żywioł rodzin­ny, bada­ny jak­by pod mikro­sko­pem i być może dla­te­go przy­bie­ra­ją­cy czę­sto fan­ta­sma­go­rycz­ne, sur­re­ali­stycz­ne for­my. Żywioł ani­mal­ny, kto wie, czy nie naj­bar­dziej nie­po­ko­ją­cy w twór­czo­ści tego poety: gęsty, mrocz­ny, pod­su­wa­ją­cy obra­zy koja­rzą­ce się ze śre­dnio­wiecz­ny­mi ale­go­ria­mi i bestia­ria­mi, poja­wia­ją­ce się w naj­mniej ocze­ki­wa­nych miej­scach i kon­tek­stach, przy­ku­wa­ją­ce uwa­gę obse­syj­ny­mi powtó­rze­nia­mi i prze­two­rze­nia­mi. Wresz­cie żywioł, prze­pra­szam za wyra­że­nie, auto­te­ma­tycz­ny – w kil­ku istot­nych miej­scach Sośnic­ki zasta­na­wia się nad rolą i miej­scem poety, czy­niąc to w typo­wy dla sie­bie, nie­jed­no­znacz­ny spo­sób. Świa­do­mie pod­kre­ślam żywio­ło­wość obec­nej w tych wier­szach tema­ty­ki i moty­wi­ki. Choć dla poznań­skie­go poety zawsze istot­na była idea porząd­ku (este­tycz­ne­go, epi­ste­mo­lo­gicz­ne­go, egzy­sten­cjal­ne­go), prze­ja­wia­ją­ca się choć­by w mister­nych kon­struk­cjach wie­lu wier­szy, inte­re­su­ją­co zor­kie­stro­wa­nych dłuż­szych for­mach czy nader ory­gi­nal­nych sche­ma­tach ryt­micz­nych i splo­tach rymów, to jesz­cze wię­cej jest u nie­go momen­tów zakłó­ca­ją­cych czy­stość rysun­ku i czy­tel­ność prze­ka­zu. Tra­dy­cja dobrze skro­jo­ne­go wier­sza, nie­wąt­pli­wie waż­na dla Sośnic­kie­go, bywa czę­sto sabo­to­wa­na za spra­wą nie­spo­koj­nej wyobraź­ni, któ­ra nie może zado­wo­lić się kon­wen­cją i z pasją roz­bi­ja poetyc­kie wzo­ry i for­mu­ły. Efek­ty są wyraź­niej­sze, kie­dy czy­ta się te tek­sty na głos albo słu­cha poety. Wie­le jako­ści obec­nych w tej poezji zwią­za­nych jest z into­na­cją zda­nia, brzmie­niem poszcze­gól­nych słów, pod­słu­cha­nym zaśpie­wem mowy. Czy prze­sa­dzę mówiąc, że to w dużej mie­rze wier­sze dla ucha?

Tom zróż­ni­co­wa­ny, zaska­ku­ją­cy, ale też pomy­śla­ny jako całość – choć bynaj­mniej nie jako całość logicz­na. Poeta zaczy­na od prze­glą­du wid­mo­we­go domu, koń­czy na obra­zie trzech tysię­cy mar­twych kosów, a w mię­dzy­cza­sie pro­wa­dzi nas mean­drycz­ny­mi ścież­ka­mi i ukry­ty­mi przej­ścia­mi. W jed­nym z kil­ku krót­kich frag­men­tów pro­zą wtrą­ca: „oczy­wi­stość, któ­ra od zawsze mówi sama za sie­bie, zaczy­na sły­szeć zba­wien­ne echo”.  Spóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji (przy­pusz­czam, że nie wszyst­kim przy­pad­nie do gustu ten tytuł) to tak­że ana­to­mia świa­ta, któ­ry uległ zdwo­je­niu i prze­stał być oczy­wi­sty. W naj­mniej ocze­ki­wa­nych momen­tach zja­wia się echo – niby powtó­rze­nie słów i cień lek­tu­ry, w rze­czy­wi­sto­ści jed­nak nowa kon­ste­la­cja języ­ko­wa, roz­świe­tlo­na i roz­świe­tla­ją­ca wyobraź­nia, któ­rej nie moż­na zła­pać za rękę czy ogon, któ­ra budzi w nas pra­gnie­nie nowej muzy­ki, inne­go świa­ta. Chcia­ło­by się, aby to echo ule­gło prze­dłu­że­niu. Ale żywio­ły wie­dzą lepiej.

O autorze

Jacek Gutorow

Urodzony 12 września 1970 roku w Grodkowie. Poeta, krytyk, tłumacz. Pracuje w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego. Laureat Nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny (1998), Fundacji Kultury (2003) oraz Nagrody im. Ludwika Frydego (2003). Nominowany do Nagrody Literackiej Nike, Nagrody Literackiej Gdynia oraz Nagrody Mediów Publicznych Cogito za opublikowany w 2008 roku tom Inne tempo. Mieszka w Opolu.

Powiązania

Spóźnieni śpiewacy

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Har­twig i Jac­ka Guto­ro­wa pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Inne Państwa

dzwieki / WYDARZENIA Dariusz Sośnicki Jacek Gutorow Julia Fiedorczuk

Zapis całe­go spo­tka­nia z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jac­ka Guto­ro­wa i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Nocna zmiana

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Simo­na Armi­ta­ge­’a, Gly­na Maxwel­la, Jac­ka Guto­ro­wa, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Paw­ła Mar­cin­kie­wi­cza w trak­cie festi­wa­lu Port Legni­ca 2003.

Więcej

X i Ruchome święta

dzwieki / WYDARZENIA Jacek Gutorow Tomasz Majeran

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Jac­ka Guto­ro­wa i Toma­sza Maje­ra­na pod­czas Por­tu Legni­ca 2001.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Nieumówione spotkania albo jak czytałem Heaneya po polsku

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa na temat poezji Seamu­sa Heaneya, towa­rzy­szą­cy wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Język to zjawisko widmowe

wywiady / o pisaniu Jacek Gutorow Simon Armitage

Roz­mo­wa Jac­ka Guto­ro­wa z Simo­nem Armitage’em, towa­rzy­szą­ca wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Niezmordowany obserwator

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa książ­ki Spóź­nio­ny śpie­wak Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa w prze­kła­dzie Julii Har­twig, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 5 stycz­nia 2009 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 10 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Trudna kontynuacja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po tęczy Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 wrze­śnia 2007 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 12 lute­go 2018 roku.

Więcej

Hymn do życia

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa książ­ki Nad rze­ką Esther Kin­sky w tłu­ma­cze­niu Sła­wy Lisiec­kiej, wyda­nej przez Biu­ro Lite­rac­kie 25 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Lodowiec

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 listo­pa­da 2012 roku.

Więcej

Zimne, wykalkulowane wiersze

dzwieki / RECYTACJE Jacek Gutorow

Wiersz z tomu Inne tem­po, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Inne pań­stwa” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Inne tempo

nagrania / między wierszami Jacek Gutorow

Z Jac­kiem Guto­ro­wem o wyda­nej w 2009 roku książ­ce roz­ma­wia­ją Mar­ta Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk. Fil­mo­wa etiu­da do wier­sza „Cre­ati­ve wri­ting” w reży­se­rii Anny Jadow­skiej.

Więcej

Implozja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Życie na Korei Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Pierwszy polski Green

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Szkic Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kocha­jąc Hen­ry­’e­go Gre­ena w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Mały duży apokryf Filipa

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

O dwóch książkach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z ksią­żek Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaney­’a oraz Zapi­sy roz­mów. Wywia­dy z poeta­mi bry­tyj­ski­mi Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Poza drzewa, poza języki

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dzie­ła zebra­ne, tom 2 Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza.

Więcej

Laurka dla Edmunda White’a

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

Temat z Tadeusza Pióry (na marginesie tomu „O dwa kroki stąd. 1992- 2011”)

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Notatki o nowej książce Wojtka Bonowicza

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

A imię jego nieprzewidywalność

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Radio­wid­mo Agniesz­ki Mira­hi­ny.

Więcej

O wierszach, które stają na palcach. Nad brzegierz rzeki ? instrukcja obsługi.

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do książ­ki Nad brze­giem rze­ki.

Więcej

To zaangażowanie domaga się zwrotu

wywiady / o książce Jacek Gutorow Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Jac­kiem Guto­ro­wem o książ­ce Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 grud­nia 2009 roku.

Więcej

Raz jeszcze, po słowie, w otwartych drzwiach (fragment)

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Wiersze bez odpowiedzi

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

O Firbanku w siedmiu punktach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Rolan­da Fir­ban­ka.

Więcej

Podziemia wyobraźni i wrażliwości

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Pań­stwo P. Dariu­sza Sośnic­kie­go.

Więcej

O Wojaczku wielokrotnym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Bogu­sła­wa Kier­ca, Jac­ka Guto­ro­wa, Jac­ka Łuka­sie­wi­cza, Andrze­ja Zawa­dy.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Po tęczy

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Paw­ła Mac­kie­wi­cza, Kuby Mikur­dy, Igi Nosz­czyk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

„Tęczowe” origami

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Nota Jac­ka Guto­ro­wa o książ­ce Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Zadura – krytyk i eseista

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dwu­to­mo­wej edy­cji Szki­ców, recen­zji, felie­to­nów Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 czerw­ca 2007 roku.

Więcej

Amerykanie według Sommera

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O krok od nich Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Znaki wspólnoty

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Medytacja, Ostatni dzień wakacji, Inwokacja

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do wier­szy z książ­ki Nad brze­giem rze­ki (1990–2010).

Więcej

Niech tak zostanie

wywiady / o książce Dariusz Sośnicki Marcin Jaworski

Z Dariu­szem Sośnic­kim o książ­ce Spóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji roz­ma­wia Mar­cin Jawor­ski.

Więcej

Co to za radio? Ramówka Sośnickiego

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Esej Mar­ka Olszew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Spóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji Dariu­sza Sośnic­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 listo­pa­da 2014 roku.

Więcej

TLK Starosta. Odcinek Warszawa – Zielona Góra

recenzje / KOMENTARZE Dariusz Sośnicki

Komen­tarz Dariu­sza Sośnic­kie­go do wier­sza „TLK Sta­ro­sta. Odci­nek War­sza­wa-Zie­lo­na Góra” z tomuSpóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 listo­pa­da 2014 roku.

Więcej

Instrukcje dla Kolonii M.

dzwieki / RECYTACJE Dariusz Sośnicki

Wiersz z tomu Spóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Amba­sa­do­rzy Poezji” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Dariusz Sośnicki

nagrania / między wierszami Dariusz Sośnicki

Pro­gram lite­rac­ki „Poeci”, w któ­rym Justy­na Sobo­lew­ska roz­ma­wia z Dariu­szem Sośnic­kim.

Więcej

Mity pod lupą

recenzje / ESEJE Małgorzata Angielska

Recen­zja Mał­go­rza­ty Angiel­skiej z książ­ki Dariu­sza Sośnic­kie­go Spóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji.

Więcej

Wszędzie dobrze, ale w domu…

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recen­zja Toma­sza Fijał­kow­skie­go z książ­ki Spóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji Dariu­sza Sośnic­kie­go.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Czytelnik osobny

recenzje / ESEJE Krzysztof Jaworski

Recen­zja Mar­ci­na Jawor­skie­go z książ­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Głowa pełna zakładek. Wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Portret człowieka nieuformowanego

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Urwa­ny ślad Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Sześć głosów o wierszach Jacka Gutorowa

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Zdzi­sła­wa Jasku­ły, Andrze­ja Nowa­ka, Mie­czy­sła­wa Orskie­go, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Ada­ma Wie­de­man­na oraz Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

„Gra w literackość” i „gra w życie”

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

O ambicji oraz poezji zasłaniającej widoki

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

O Innym tempie

recenzje / NOTKI I OPINIE Jarosław Borowiec Konrad Wojtyła

Komen­ta­rze Sła­wo­mi­ra Kuź­nic­kie­go, Kon­ra­da Woj­ty­ły i Jaro­sła­wa Borow­ca.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej