recenzje / ESEJE

Zmęczony burz szaleństwem

Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki Jarzmo Przemysława Owczarka, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2017 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Idę po szczę­ście swo­je. Po ciszę. Do kogo?
Któ­rę­dy? Ach, jak śle­piec! Zwy­czaj­nie – przed sie­bie.

J. Tuwim

To nie będzie łatwa lek­tu­ra. Prze­my­sław Owcza­rek zawsze wyma­gał od czy­tel­ni­ka wyjąt­ko­we­go sku­pie­nia, uwa­gi i cier­pli­wo­ści, mie­szał wizyj­ność z inte­lek­tu­ali­zmem, obmy­ślał pro­jek­ty ksią­żek i tak też roz­gry­wał wier­sze wewnątrz tomów – mię­dzy sobą oraz prze­ciw sobie. Z Jarz­mem jest podob­nie, a i sam tytuł nie obie­cu­je lek­tu­ro­wej swo­bo­dy. Będzie­my się poru­szać raczej w kon­tek­stach nie­wo­li, znie­wo­le­nia, brze­mie­nia, ogra­ni­cze­nia, cię­ża­ru, ujarzmia­nia, zasta­na­wiać się nad pięt­nem, ale też nad tym, co łączy i spa­ja (jak w ety­mo­lo­gicz­nych korze­niach sło­wa). Nie będzie to zatem lek­tu­ra łatwa, ale war­ta zacho­du.

Autor jest z wykształ­ce­nia antro­po­lo­giem i czuć to w więk­szo­ści wier­szy, ale tym razem widać to rów­nież w kon­cep­cie. Pod­ty­tuł obwiesz­cza czy­tel­ni­ko­wi, że ma do czy­nie­nia z „zapi­ska­mi na pogra­ni­czu poezji”, a tek­sty kon­se­kwent­nie roz­wi­ja­ją trop geno­lo­gicz­ny fisz­ki. Są to jed­nak zapi­ski innej natu­ry, niż w np. w Woły­niu Bourne’a Dar­ka Fok­sa: ich cha­rak­ter jest prze­my­śla­ny i celo­wy, przy­po­mi­na raczej poetyc­ki dzien­nik, w któ­rym „ja” odbi­ja się w lustrach kolej­nych zawo­dów, miejsc i obo­wiąz­ków. Fisz­ki uzu­peł­nio­ne są ponad­to o nie­ba­nal­ne zesta­wie­nia i meta­fo­ry, któ­re two­rzą napię­cia już w obrę­bie tytu­łów, np.: „len­no. fisz­ka akwi­zy­to­ra”, „rada pro­gra­mo­wa. fisz­ka cze­lad­ni­ka”, „rewanż. fisz­ka żni­wia­rza”. Oba czło­ny tytu­łów napę­dza­ją następ­nie tema­ty­kę wier­szy, a cza­sem wręcz sta­ją się meta­po­etyc­ką dźwi­gnią, jak w „Tuwim zlazł z ław­ki i włó­czy Ste­fę po Łodzi. fisz­ka nad fisz­ka­mi” czy w „wystar­czą trzy sło­wa, żeby roz­pę­dzić wiersz. fisz­ka par­ta­cza”:

dziw­ka?
żelaz­ko?
bur­le­ska?

król jasz­czur z bom­bą w dupie

i antro­po­log na jego tro­pie w asy­ście
poważ­nie uspo­so­bio­nej mumii
melan­cho­lij­ne­go jeste­stwa. (jak się tu wśli­zgną­łeś

gadzi dopeł­nia­czu?)
(…)

Tom skła­da się z pię­ciu czę­ści: „pro­log”, „tu”, „gdzie­nie­gdzie”, „mię­dzy” oraz „epi­log”, i – zgod­nie z ideą zapi­sków „na pogra­ni­czu” – owo pogra­ni­cze eks­plo­ru­je w stop­niu jak naj­bar­dziej dosłow­nym, meta­fo­ry prze­strzen­ne i świa­do­mość utek­sto­wie­nia świa­ta zmie­nia­jąc w rodzaj etno­gra­ficz­nych stu­diów nad usy­tu­owa­niem „ja” (poetyc­kie­go i real­ne­go). Zacznij­my jed­nak od mot­ta, pisa­ne­go z iście biblij­nym, pro­roc­kim roz­ma­chem, w któ­rym czuć jesz­cze styl Owczar­ka z Pasji:

Ten, któ­ry odkry­wa, albo­wiem jest w tere­nie, umie­ra Tu, jako autor, sam nakła­da­jąc na sie­bie jarz­mo książ­ki. Ale zmar­twych­wsta­je, ponie­waż był Tam wie­rząc, że cia­ło i pismo są świa­tem, nawet jeśli badacz wędro­wał tyl­ko po wła­snej gło­wie i korzy­stał z tego, co ma pod ręką. I wte­dy Tam jest Tu albo Tu jest wszę­dzie, co zresz­tą pod­le­ga nie­ustan­nym nego­cja­cjom. Toteż wiersz sta­je się fisz­ką a fisz­ka wier­szem, lecz ich twór­ca może być tyl­ko maj­ster­ko­wi­czem.

Auto­rem mot­ta jest sam Owcza­rek i – jak gło­si pod­pis – datu­je jego pocho­dze­nie na wła­sne, czter­dzie­ste uro­dzi­ny. Spró­buj­my ten frag­ment roz­pi­sać, wydo­być z nie­go tema­ty, któ­re mogły­by jakoś zorien­to­wać samą książ­kę. Powyż­szy frag­ment jest zara­zem iście meta­fi­zycz­nym trak­ta­tem i swo­istą instruk­cją obsłu­gi, biblij­nym okru­chem i meta­re­flek­sją o dys­cy­pli­nach (lite­ra­tu­rze i etno­gra­fii rów­no­cze­śnie) w ich stric­te nowo­cze­snym rozu­mie­niu, ale to wła­śnie rozu­mie­nie pró­bu­ją­cą prze­kro­czyć. Mamy zatem meta­fi­zycz­ne opo­zy­cje Tu i Tam, któ­re zosta­ją w pew­nej chwi­li zawie­szo­ne. Warun­kiem tego zawie­sze­nia jest albo zmar­twych­wsta­nie, albo sama wia­ra. Tutaj moż­na się oczy­wi­ście zasta­na­wiać, czy wia­ra „że cia­ło i pismo są świa­tem” wystar­cza, żeby doszło do zmar­twych­wsta­nia, czy też powin­no wyda­rzyć się coś jesz­cze, jakiś rodzaj prze­mie­nie­nia.

Tym, któ­ry zmar­twych­wsta­je, a wpierw musi oczy­wi­ście umrzeć (Tu), jest Autor (Ten), fetysz nowo­cze­sno­ści w jej wszyst­kich odmia­nach. W kryp­to­te­olo­gii Owczar­ka Autor oka­zu­je się rów­no­cze­śnie Bada­czem, tym, któ­ry pisze, i tym, któ­ry odkry­wa (w tere­nie, Tam), a więc pozna­je sie­bie i świat. Nie tyl­ko zatem wytwa­rza, ale też prze­twa­rza, naśla­du­je, korzy­sta ze świa­ta i z sie­bie, z już goto­wych ele­men­tów. Nie ma boskich mocy kre­owa­nia ex nihi­lo, ale ma moc syn­te­zy, jest bowiem nosi­cie­lem boskich przy­mio­tów, albo ina­czej: figu­rą Boga, któ­ry stał się czło­wie­kiem i umarł jak czło­wiek (Tu), aby doko­nać syn­te­zy (Tu i Tam, cia­ła i sło­wa).

Coś jed­nak się nie mie­ści w tej reli­gij­nej otocz­ce, wymy­ka jej abso­lut­ne­mu roz­strzy­gnię­ciu, a więc i jakiej­kol­wiek sil­nej meta­fi­zy­ce: koniecz­ność nie­ustan­nych nego­cja­cji mię­dzy Tu a Tam. Ta wstaw­ka brzmi cokol­wiek post­mo­der­ni­stycz­nie. Nego­cja­cje to (łac.) neg-otia, zaprze­cze­nie otium, czy­li cza­su wol­ne­go, próż­no­wa­nia, a zatem czas prze­zna­czo­ny na inte­re­sy, pra­cę i han­del. Jaka para­dok­sal­na eko­no­mia zawią­zu­je się mię­dzy Tu i Tam i jaka pra­ca musi zostać zatem wyko­na­na? Kolej­ne zda­nie jest w tym sen­sie kon­se­kwent­ne i spój­ne z całym wywo­dem: pra­cą będzie pisa­nie, zapi­sy­wa­nie, rozu­mia­ne jako pro­ces maj­ster­ko­wa­nia; rze­mieśl­ni­cze­go, choć z zało­że­nia pro­wa­dzo­ne­go dla przy­jem­no­ści skła­da­nia arte­fak­tów z ele­men­tów pierw­szych. Echa eko­no­micz­ne­go jarz­ma, któ­re na lite­ra­tu­rę nakła­da poję­cia uży­tecz­no­ści i uto­wa­ro­wie­nia, będą jed­nak powra­cać w tomie, a duch Poun­da dosta­nie swój oga­rek:

natu­ral­nie poeta jest pośred­ni­kiem.
her­mes papie­ros napa­la się, a zga­sły
schy­la po kasę

widział, jak duch zosta­je mone­tą.
kadru­je mate­riał z tere­nu. sabo­tu­je audyt.
już pięć lat gra kura­to­ra pod nie­uf­nym

wąsem cen­tra­li (…)

(„tau­to. fisz­ka lata­ją­cych butów”)

Nego­cja­cje powo­du­ją, że wiersz sta­je się fisz­ką, że sta­no­wi dopi­sek, notat­kę. Zysku­je przez to dwie wła­ści­wo­ści: nie­go­to­wość i prag­ma­tycz­ność. Oczy­wi­ście nikt nie uwie­rzy po lek­tu­rze kil­ku pierw­szych tek­stów Owczar­ka, że są one nie­go­to­we oraz że powin­ny mieć cha­rak­ter wyłącz­nie prag­ma­tycz­ny, tak jak fisz­ki poma­ga­ją zapa­mię­tać i upo­rząd­ko­wać infor­ma­cje, czę­sto bła­he, codzien­ne. To raczej postu­lat: pró­ba nawią­za­nia połą­cze­nia mię­dzy auto­no­mią lite­rac­ką, kolej­nym jarz­mem, z któ­rym zma­gać się będzie każ­dy poeta nowo­cze­sny, a samym świa­tem, zdol­no­ścią do bycia w nim, inter­wen­cji czy pozna­nia. Jesz­cze bar­dziej cie­ka­wi mnie jed­nak to połą­cze­nie ze spój­ni­kiem prze­ciw­sta­wie­nia „lecz”. Rodzą się pyta­nia: czy to źle, że twór­ca fiszek/wierszy jest maj­ster­ko­wi­czem?; czy „tyl­ko” odno­si się do jakie­goś deza­wu­owa­nia jego pra­cy (wobec kogo?), czy raczej celo­wo ogra­ni­cza poten­cjal­ność ludz­kich dzia­łań wobec boskiej omni­po­ten­cji?; czy wyni­ka to z pierw­sze­go czło­nu, doty­czą­ce­go natu­ry wiersza/fiszki, czy jakaś zależ­ność zosta­ła tu pomi­nię­ta (może nego­cjo­wal­ność wła­śnie, nie­osta­tecz­ność roz­strzy­gnięć, syn­te­za nie­do­sko­na­ła)? Czy­tam mot­to do tomu Owczar­ka, jak­bym ana­li­zo­wał wiersz, co może się wydać nad­uży­ciem, ale zwróć­my uwa­gę, na ile tro­pów rów­no­cze­śnie napro­wa­dza nas poeta: Śmierć i Powrót Auto­ra, opo­zy­cja Tu i Tam, lite­ra­tu­ry (auto­no­mii) i świa­ta, poję­cia pra­cy (w sło­wie) i wia­ry (w sło­wo), nowo­cze­sna mito­lo­gia zabu­rza­na nagle jakimś rodza­jem spro­za­izo­wa­nia (fisz­ki). Cały czas koczu­je­my w gniaz­dach reli­gij­nych sen­sów, zale­d­wie koczu­je­my, by opu­ścić je w pro­fa­na­cyj­ną goni­twę przez mia­sto (współ­cze­sną Łódź) i życie.

O czym jest zatem Jarz­mo? Posłu­żę się cyta­ta­mi z pro­lo­gu i epi­lo­gu: „o tym jak chłop­ca okła­mał teren” oraz o tym, że „był sobie etno­graf kąsa­ny przez ducha”. Nie wiem, na ile tym chłop­cem i etno­gra­fem chciał­by być sam Owcza­rek, a na ile to tyl­ko maski dla pod­mio­tu, któ­ry książ­ka odgry­wa, uśmier­ca i oży­wia na zmia­nę, testu­jąc gra­ni­ce jego wytrzy­ma­ło­ści i pro­duk­tyw­no­ści. Figu­ry „ducha” i „tere­nu” są jed­nak w tomie istot­ny­mi ele­men­ta­mi, boha­ter Owczar­ka jest bowiem zara­zem usy­tu­owa­ny (we wszyst­kich aspek­tach sło­wa, rów­nież tych poli­tycz­nych) w kon­kret­nej prze­strze­ni i momen­cie histo­rycz­nym i nawie­dza­ny przez ducha wła­śnie, przez jakiś rodzaj lite­rac­kiej meta­fi­zy­ki z prze­szło­ści, próż­ną wia­rę w poezję. Czy zatem Owcza­rek napi­sał tom reli­gij­ny, czy raczej post­se­ku­lar­ny? Jego poprzed­nie osią­gnię­cia kie­ro­wa­ły­by w tę dru­gą stro­nę, co sygna­li­zu­ję nie­pew­nie, onie­śmie­lo­ny taką moż­li­wo­ścią lek­tu­ry. Kato­li­cyzm zosta­je tu wie­lo­krot­nie wydrwio­ny i ośmie­szo­ny jako ele­ment pustej kon­wen­cji, a same­mu poecie bli­żej chy­ba do pogań­stwa czy innej, antro­po­lo­gicz­nie moty­wo­wa­nej sakral­no­ści:

podob­nie koją mnie msze w lesie. sto­ję,
nie wie­rzę, ale czu­ję obec­ność zie­mi,
jak na zaran­nych łowach z cano­nem. widzę
der­ka­cza w prze­lo­cie. za nim nad­cią­ga jastrząb
poga­nia­ny przez jaskół­ki (…)

(„Mouton Cadet de Słaj­sze­wo. fisz­ka dla lep­szych chwil”)


Ma jed­nak Owcza­rek nie­roz­wią­za­ny kon­flikt z chrze­ści­jań­stwem, obra­ca jak mone­tę jego sym­bo­le, nie tyl­ko pro­wo­ku­je, ale też pro­fa­nu­je („pij mnie Jezu na moją pamiąt­kę”). Naj­bar­dziej prze­ko­nu­ją jed­nak w Jarz­mie te iście wirp­szow­skie momen­ty inte­lek­tu­al­ne z począt­ku książ­ki, try­by dys­kur­su zdą­ża­ją­ce­go dążą­ce­go do opi­sa­nia same­go sie­bie, do mówie­nia z pozio­mu zero, for­mu­ło­wa­nia defi­ni­cji, z któ­rych wyła­nia się rodzaj prze­pa­ści mię­dzy lite­ra­tu­rą a codzien­no­ścią:

teren pisze nie­wi­dzial­na ręka.
teren otwie­ra się jak księ­ga
o kuli­stym kształ­cie i licz­nych
obro­tach: spraw odświęt­nych

i potocz­nych. cen­trum to wid­mo. obwód
nik­nie w sobie. nie da się oddzie­lić
wód nie­bie­skich od pod­ziem­nych. i nie wiesz,
w któ­rej rze­ce obmy­łeś twarz,
tak ją roz­ma­za­ły podwój­ne krę­gi.

teren tkwi w kuli. „ja” kwi­li w cen­trum, i bywa,
że wni­ka w sie­bie mimo­wol­nie, gdy obwód
to wid­mo i wchła­nia go dal, ponęt­ne pismo.

(„reten­cja. fisz­ka pastu­cha”)

A jed­nak codzien­ność, bycie-w-świe­cie („w tere­nie”), zmie­nio­ne za pomo­cą nauko­we­go nad­dat­ku w rodzaj etno­gra­ficz­nych stu­diów nad sobą samym, jest kon­sty­tu­tyw­nym ele­men­tem tej poezji, napę­dza ją, jak choć­by w iście bit­ni­kow­skiej „radzie pro­gra­mo­wej. fisz­ka cze­lad­ni­ka”, dedy­ko­wa­nej zmar­łe­mu nie­daw­no Zdzi­sła­wo­wi Jasku­le, patro­no­wi łódz­kie­go śro­do­wi­ska lite­rac­kie­go (wró­ci on zresz­tą – jak sądzę – „w orsza­ku pię­cior­ga mistrzów. fisz­ka odcię­ta ze sznu­ra” jako ten „Za Któ­rym Tęsk­nisz”, w przej­mu­ją­cej koń­ców­ce: „w ciem­nym poko­ju, w Brze­zi­nach, widzia­łeś jak znikał/ w oknie, wysy­sa­ny przez cho­ro­bę i świa­tło. łkałeś,/ jak­byś się jed­nał z ojcem”).

„Tu” jest doświad­czo­ne, łódz­kie, miej­skie, urba­ni­stycz­ne, pofa­brycz­ne, powo­li zmie­nia­ją­ce się w inną prze­strzeń, ale mimo wszyst­ko obcią­żo­ne swo­im dzie­dzic­twem (jarz­mem?) i świa­do­me jego kon­se­kwen­cji („za póź­no, by opu­ścić miasto,/ za wcze­śnie, by śnić ina­czej”, „poła­mie cię mia­sto. przyj­dą z zęba­mi polerowanymi// w cie­niu”). Pisa­łem kie­dyś, że jest coś w tomach współ­cze­snych łódz­kich poetów, że ich zwią­zek z mia­stem przy­bie­ra róż­ne for­my, ale zwy­kle zosta­je wypo­wie­dzia­ny w wier­szu, ulo­ko­wa­ny w kon­kret­nych tek­stach, peł­nych odnie­sień geo­gra­ficz­nych i nasy­co­nych nie­po­wta­rzal­nym kli­ma­tem. Nie mam oczy­wi­ście na myśli żad­nej „dyk­cji łódz­kiej”, bo obec­ność mia­sta nie jest tu mia­ro­daj­ną dys­tynk­cją, ale odru­cho­wo szu­kam w kolej­nych tomach tego, co u Owczar­ka znaj­du­ję aż w nad­mia­rze. Widać zatem w Jarz­mie gniew, blu­zgi, dosad­ny, moc­ny i męski język, roz­mi­ło­wa­ny w nazy­wa­niu świa­ta i swo­je­go wobec tego świa­ta sto­sun­ku.

Zara­zem cały czas bazu­je się na reli­gij­nym pato­sie, nie jest to jed­nak sza­leń­stwo pro­ro­ka w sty­lu Doma­ga­ły-Jaku­cia z Hote­lu Jah­we, nie jest to gniew Boga; to zwy­czaj­nie ludz­ka agre­sja, banal­na i zna­na wszyst­kim fru­stra­cja, prze­kli­na­nie i zakli­na­nie jutra.

Więk­szy pro­blem mam jed­nak z „Tam” (tzn. „gdzie­nie­gdzie”), z czę­ścią, w któ­rej „ja” Owczar­ka zosta­je wypra­wio­ne w dro­gę, opusz­cza dobrze zna­ną Łódź, a lokal­ne kon­tek­sty ustę­pu­ją tym glo­bal­nym: komen­ta­rzom do współ­cze­snych wojen czy poli­ty­ki („Afry­ka. fisz­ka spę­ka­na jak zie­mia czy dymał cię Syjon. fisz­ka rze­za­ka”). Chciał­bym napi­sać, że jest to jakiś model zaan­ga­żo­wa­nia, któ­ry war­to roz­wa­żyć, ale wygła­sza­ne z pozio­mu poetyc­kiej auto­no­mii komu­ni­ka­ty poli­tycz­no-filo­zo­ficz­ne na temat ter­ro­ry­zmu i wojen oraz ich uwi­kła­nia w glo­bal­ny kapi­tał wyda­ją się raczej książ­ko­wym dys­kur­sem, niż pró­ba­mi stu­diów tere­no­wych. Owcza­rek poprzez kon­flikt mię­dzy ja-publicz­nym i ja-pry­wat­nym zmie­rza do syn­te­zy, do poka­za­nia ich współ­ist­nie­nia, ale to wła­śnie reto­ry­ka kon­flik­tu domi­nu­je w Jarz­mie na tyle, że do żad­nej syn­te­zy dojść nie może. „Ja” nie osią­ga spo­ko­ju, wybie­ra raczej pry­wat­ność, z któ­rej od cza­su do cza­su wyru­szyć musi w miej­ską lub pla­ne­tar­ną wędrów­kę, dać się poką­sać duchom i zostać odpo­wied­nio obi­te, bo taki rodzaj kon­tak­tu wybie­ra poeta. Jak­by woj­na i kon­flikt były uni­wer­sal­ną dys­po­zy­cją rze­czy­wi­sto­ści i czło­wie­ka w niej zanu­rzo­ne­go, jak­by to wła­śnie w star­ciach mia­ła się aktu­ali­zo­wać jakaś pier­wot­na siła, ini­cju­ją­ca dzia­ła­nie, pra­cę i sens. I jak­by nie­tz­sche­ań­ski bój mię­dzy Panem i Nie­wol­ni­kiem doty­czył tego „ja” w spo­sób bar­dziej bez­po­śred­ni, niż innych współ­cze­snych pod­mio­tów lirycz­nych.

Czy Owcza­rek jest wciąż tym samym „filo­zo­fem wiej­skim” ze Sto­jąc na jed­nej nodze, czy zmie­nił się zno­wu, prze­obra­ził np. w ujarzmia­ją­ce­go i ujarzmio­ne­go etno­gra­fa? A może to jed­no i to samo wcie­le­nie, roz­pi­sa­ne po pro­stu na kil­ka spo­łecz­nych ról, któ­re na róż­ne spo­so­by kon­tak­tu­ją się ze świa­tem? Jest prze­cież rów­no­cze­śnie „filo­zo­fem miej­skim”, któ­ry nawią­zał orga­nicz­ny wręcz kon­takt z Łodzią, prze­tra­wił ją w sobie, prze­żuł. Jeśli zło­żyć powyż­sze sty­li­za­cje i role, a fisz­ki o codzien­no­ści połą­czyć z jakąś bachicz­ną i zara­zem bez­na­dziej­ną świa­do­mo­ścią eks­ta­zy, toczą­cym się w becz­ce Dio­ge­ne­sem, na hory­zon­cie zja­wi się naj­waż­niej­szy chy­ba patron poezji Owczar­ka: Julian Tuwim, po któ­rym ten przej­mu­je sche­dę kry­ty­ka nowo­cze­sno­ści, bła­zna i sło­wia­rza w jed­nym.

Jesz­cze raz zatem: o czym jest Jarz­mo? O tru­dzie codzien­ne­go życia. O byciu pisa­rzem, mężem, ojcem, dyrek­to­rem Łódz­kie­go Domu Lite­ra­tu­ry, bada­czem. O speł­nia­niu tych wszyst­kich ról na raz, bo one rów­nież są jarz­mem, tym, co uwie­ra. Ale jarz­mem jest też dla Owczar­ka kwe­stia zaan­ga­żo­wa­nia w spra­wy spo­łecz­ne, obo­wiąz­kiem i zara­zem zada­niem, nie­da­ją­cym się wypeł­nić w medium lite­rac­kim, syzy­fo­wą pra­cą, któ­rą poeta naj­chęt­niej by zapew­ne porzu­cił, ale któ­ra wra­ca do nie­go jak bume­rang. Może dla­te­go w czę­ści „tu” jest aż tyle Łodzi: jej urba­ni­sty­ki i histo­rii, jej deli­rycz­nej i pul­su­ją­cej w jakiś roz­pacz­li­wy spo­sób ener­gii, w któ­rą uwie­rzy­ła for­ma­cja „mŁO­DZI LITERACKIEJ” z Owczar­kiem i Gawi­nem na cze­le.

Piotr Gaj­da pisał o Pasji: „Owcza­rek, któ­re­go natu­ra wypo­sa­ży­ła w umie­jęt­ność odpo­wied­nie­go roz­przę­ga­nia zmy­słów, grzecz­ny nigdy nie był i od zawsze pły­nął wraz z fra­zą oraz pły­na­mi ustro­jo­wy­mi pośród odgło­sów czkaw­ki alko­ho­lo­wej, pro­wa­dząc przy tym trans­gre­syj­no-pro­fe­tycz­ny dys­kurs ze wscho­dzą­cym w nim prze­czu­ciem, iż taniec wokół zasta­wio­ne­go wik­tu­ała­mi sto­łu nad ranem zamie­ni się w potęż­ne­go kaca.” Z kolei Max Nałęcz doda­wał, że w Sto­jąc na jed­nej nodze: „Bitew nie bra­ku­je, momen­ta­mi moż­na ulec wra­że­niu, że autor jest wiel­bi­cie­lem prze­mo­cy pomię­dzy rze­czy­wi­sto­ścia­mi, woju­ją­cych ze sobą pół­kul mózgo­wych, sys­te­mów”. Oba te spo­strze­że­nia mają zasto­so­wa­nie rów­nież do naj­now­sze­go tomu, z drob­ny­mi korek­ta­mi. W roz­dy­ma­nym, eks­ta­tycz­nym „ja” Owczar­ka Bachus, pła­wią­cy się w alko­ho­lu Poeta, pan mizo­gi­nicz­nych spo­strze­żeń i sek­su­al­nej maska­ra­dy, toczy bój z Ojcem, figu­rą odpo­wie­dzial­ne­go pra­wo­daw­cy i zma­ga­ją­cej się z rze­czy­wi­sto­ścią gło­wy rodzi­ny. Wiecz­na teraź­niej­szość i żywioł spo­ty­ka­ją się z myśla­mi o przy­szło­ści, a pro­fa­na­cyj­ne gesty na reli­gii, tkan­ce miej­skiej i porząd­ku sym­bo­licz­nym z gesta­mi utwier­dza­ją­cy­mi ten porzą­dek, nad­pi­su­ją­cy­mi go na wła­sną, poetyc­ką korzyść. „Ja” – wypro­wa­dza­ne w teren (w pole?), wier­ne swo­istej „ety­ce badań tere­no­wych”, któ­rej nie zaznał Pla­ton („wypad. fisz­ka pod­pa­la­cza”), zmu­sza­ne do wery­fi­ka­cji meta­fi­zy­ki w kon­fron­ta­cji ze świa­tem – toczy swo­je małe woj­ny, mikro­kon­flik­ty, w któ­rych zde­rza­ją się róż­no­ra­kie spo­łecz­ne figu­ry i role. Pro­wa­dzi to oczy­wi­ście do pro­duk­tyw­ne­go roz­wo­ju owe­go „ja”, do wypra­co­wy­wa­nia wła­sne­go spo­so­bu życia (lub rezy­gno­wa­nia z nie­go), wła­snej filo­zo­fii bycia zara­zem publicz­nym i pry­wat­nym, „Tu” i „Tam”, gdzieś pomię­dzy:

nicze­go nie ocze­kuj.

zachłan­ne „ja” to refleks. skoń­czy się
gastro­sko­pią i wyrzy­gasz zdwo­jo­ne­go sie­bie.
idź ścież­ką pomię­dzy

cwa­nia­kiem, co w lewo zezu­je za kasą,
a kazno­dzie­ją, co kur­czo­wo trzy­ma się
topo­su (…)

(„sakwa. fisz­ka wzię­ta w dyby”)

O autorze

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Powiązania

Język łamanego oporu

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kar­ni­ster Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wiersz niejedno zniesie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Zdar­te okład­ki roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

Antropoeta w jarzmie wywiadu

wywiady / o książce Paweł Kaczmarski Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jarz­mo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Antropoeta

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Owczarek

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Owczar­ka do książ­ki Jarz­mo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Jarzmo (2)

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Owczarek

Frag­ment książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Jarzmo (1)

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Owczarek

Frag­ment książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej