recenzje / ESEJE

Znaki wspólnoty

Jacek Gutorow

Recenzja Jacka Gutorowa z książki Pełne morze Wojciecha Bonowicza.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Przede mną nowa książ­ka poetyc­ka Woj­cie­cha Bono­wi­cza. Tom rów­nie uda­ny co trzy poprzed­nie. Nie­ła­twy w lek­tu­rze, choć wca­le nie z powo­du zawi­łej skład­ni, skom­pli­ko­wa­nych meta­for bądź eru­dy­cyj­nych odnie­sień. Kło­pot z odbio­rem tych wier­szy pole­ga na ich upar­tym mini­ma­li­zmie – Bono­wicz świa­do­mie uni­ka cią­gło­ści wywo­du i daje czy­tel­ni­ko­wi frag­men­ty, któ­re przy pierw­szych lek­tu­rach wyda­ją się do sie­bie nie paso­wać. Wier­sze są krót­kie, ale pisa­ne wyraź­nie na dłuż­szą metę: jed­ną ze wspa­nial­szych rze­czy, jakie odnaj­du­ję w książ­kach Bono­wi­cza, jest umie­jęt­ność języ­ko­wej kon­den­sa­cji. Z tymi wier­sza­mi trze­ba się zżyć, trze­ba pozwo­lić im roz­brzmie­wać w języ­ku. Efekt gwa­ran­to­wa­ny: powo­li wyła­nia się opo­wieść, budu­je dra­mat, obra­zy nabie­ra­ją wyra­zi­sto­ści i peł­niej­sze­go zna­cze­nia.

Bono­wicz, rocz­nik 1967, zaczy­nał sto­sun­ko­wo póź­no. Opu­bli­ko­wa­ny w 1995 roku tom Wybór więk­szo­ści był jed­nym z waż­niej­szych debiu­tów dru­giej poło­wy lat dzie­więć­dzie­sią­tych. Pro­po­zy­cja była wyra­zi­sta, ory­gi­nal­na i dobrze roku­ją­ca. Kolej­ne książ­ki potwier­dzi­ły kla­sę Bono­wi­cza: Hur­tow­nia ran (2000) i Wier­sze ludo­we (2001) to zbio­ry o nie­prze­cięt­nych walo­rach poetyc­kich, two­rzą­ce osob­ny, cudow­nie mało­mów­ny i zagęsz­czo­ny świat. Przy tym wszyst­kim poeta nie zabie­gał i nie zabie­ga o popu­lar­ność: dość rzad­ko udzie­la wywia­dów, wyda­je się tez dość odpor­ny na zabie­gi foto­re­por­te­rów (cecha zupeł­nie dzi­siaj zani­ka­ją­ca). Taka jest też ta poezja – raczej wyco­fa­na, z całą pew­no­ścią nie narzu­ca­ją­ca się czy­tel­ni­ko­wi, ope­ru­ją­ca ści­szo­nym gło­sem. Nie przy­pad­kiem w jed­nym z wier­szy poja­wia się postać Pau­la Cela­na. Bono­wicz naj­wy­raź­niej i szczę­śli­wie dla nas woli wiersz nie­do­mó­wio­ny, jak­by urwa­ny, przy­po­mi­na­ją­cy szkic. Jest coś nie­rze­czy­wi­ste­go w tej poezji, tak jak­by zmie­rza­ła ona ku rejo­nom zupeł­nie obcym, nie­za­zna­czo­nym na mapach czy­tel­ni­czej wraż­li­wo­ści.

Jest w Peł­nym morzu kil­ka powta­rza­ją­cych się moty­wów. Naj­waż­niej­szy z nich odwo­łu­je się chy­ba do uku­te­go przez Józe­fa Tisch­ne­ra sfor­mu­ło­wa­nia „filo­zo­fia dra­ma­tu” – nar­ra­to­rem tych wier­szy jest nie­wąt­pli­wie isto­ta dra­ma­tycz­na, a zatem ktoś, kto prze­ży­wa swój czas mając wokół sie­bie innych ludzi i zie­mię jako sce­nę pod sto­pa­mi, i kto trak­tu­je egzy­sten­cję jako dra­mat z nagły­mi zwro­ta­mi akcji i momen­ta­mi roz­po­zna­nia. U Bono­wi­cza roz­po­zna­nia są zazwy­czaj bole­sne i wią­żą się z moż­li­wo­ścią cier­pie­nia i śmier­ci. Zara­zem są one nie­zbęd­nym ele­men­tem peł­nej, nie­za­fał­szo­wa­nej egzy­sten­cji. Odwo­ła­nie do Tisch­ne­ra jest ponie­kąd oczy­wi­ste – Bono­wicz jest auto­rem poru­sza­ją­cej książ­ki o filo­zo­fie – ale nie do koń­ca. Sta­wia­ne przez Tisch­ne­ra pro­ble­my etycz­ne i meta­fi­zycz­ne są u kra­kow­skie­go poety roz­pi­sa­ne na gło­sy, a przez to bar­dziej nie­jed­no­znacz­ne. Bono­wi­cza inte­re­su­je przede wszyst­kim kon­kret­na sytu­acja, kon­kret­ny obraz – te zaś bar­dzo czę­sto wymy­ka­ją się sło­wom, pozo­sta­jąc w dużej mie­rze nie­wy­po­wie­dzia­ne.

Kwe­stie języ­ka i mowy poru­szo­ne zosta­ją w waż­nym wier­szu „Noc”: „Wiersz/ naj­pierw zamy­ka cię w sobie./ Nie chce/ żebyś roz­glą­dał się szukał/ innych słów/ w innych wierszach/… Wiersz/ ma swo­ją wyobraźnię./ Zbu­do­wał ją sobie w twojej/ a potem zamknął/ żeby się uwol­nić”. Wiersz jest waż­ny, bo poka­zu­je, w jak dużym stop­niu poeta uza­leż­nio­ny jest od słów. Poezja nie jest filo­zo­fią i rzą­dzi się swo­imi wła­sny­mi pra­wa­mi, z któ­rych naj­waż­niej­sze jest pra­wem cią­że­nia słów. Bono­wicz czę­sto to pra­wo sabo­tu­je, ale jed­no­cze­śnie, jak każ­dy dobry poeta, pozo­sta­je jego zakład­ni­kiem. I kie­dy pod koniec pisze: „W koń­cu wiersz/ otwo­rzy się” – to odczy­tu­ję to jako opis wyzwo­le­nia do kolej­nych wier­szy, nie zaś jako opis wyj­ścia z poezji. Ale są też kontr­ar­gu­men­ty – na przy­kład w wier­szu „Wol­ność”:

N. mnie intry­gu­je. N. od daw­na
pisze tyl­ko dla psów. Tyl­ko one wie­dzą któ­rę­dy
przejść pod ogro­dze­niem ze słów do środ­ka
jądra do ogro­du. N. jest bogi­nią jed­ne­go miej­sca.

Zająć sie­bie – oto ide­ał N. Zająć abso­lut­nie.

Czy­ta­jąc te nowe wier­sze zasta­na­wia­łem się nad roz­brzmie­wa­ją­cym w nich gło­sem. Do kogo nale­ży? Kto wła­ści­wie mówi i w czy­im imie­niu? pod jakim adre­sem? Co cie­ka­we, w wie­lu tek­stach mamy do czy­nie­nia z pod­mio­tem i/lub adre­sa­tem zbio­ro­wym – bar­dzo czę­sto mówi się tutaj „my”, „wy”, „oni”. Choć­by wiersz „Na stro­ny”, jeden z moich ulu­bio­nych w tomie:

Śnieg nocy i śnieg dnia to dwa róż­ne śnie­gi.
Noc zabie­ra swój śnieg i scho­dzi pod zie­mię.
Dzień świe­ci swo­im śnie­giem na całe ist­nie­nie.
A kie­dy noc już wej­dzie w naj­głęb­sze mil­cze­nie
wów­czas w okrą­głej ciszy toczy­my przed sie­bie
nasze upar­te kule nad nie­rów­ne brze­gi.

Moja for­mu­ła na opis tych wier­szy: poezja wspól­no­ty; poezja opo­wia­da­ją­ca o wspól­nym cier­pie­niu i wspól­nym dra­ma­cie; poezja sta­wia­ją­ca jed­nost­kę w obli­czu gru­py. A zara­zem: pró­ba wyra­że­nia indy­wi­du­al­ne­go gło­su na sce­nie, w zbio­ro­wo­ści – „wobec” innych, „dla” innych, a wresz­cie „o” innych. Przy czym akcent pada po stro­nie wspól­no­ty: rodzi­ny, gru­py rówie­śni­ków, a bar­dzo czę­sto bez­i­mien­nych bliź­nich. Cza­sa­mi opis ma gorz­ki cha­rak­ter, jak w wier­szu „Obser­wa­cje poli­tycz­ne” (napi­sa­nym w 1995 roku, ale opu­bli­ko­wa­nym w książ­ce dopie­ro teraz) czy w wier­szu „Sąd”:

Bóg trzy­ma ich w sie­ci. Wyso­ko wzno­si
zaci­śnię­tą dłoń. „To nie mia­ło­by sen­su”
woła­ją ci któ­rzy sami się potę­pi­li.
Nie rozu­mie­ją że naj­gor­sze już się doko­na­ło:
w dniu w któ­rym porzu­ci­li kró­lew­skie koro­ny
żeby zało­żyć cza­pecz­ki z papie­ru i pokrzyw.

Wyda­je mi się, że język wspól­no­to­wy jest u Bono­wi­cza przede wszyst­kim moż­li­wo­ścią wyzwo­le­nia, nawet jeśli ozna­cza ono zakwe­stio­no­wa­nie wła­sne­go „ja” i porzu­ce­nie zato­ki oswo­jo­nych, udo­mo­wio­nych sen­sów. W tej per­spek­ty­wie są to wier­sze opty­mi­stycz­ne, dają bowiem nadzie­ję na osta­tecz­ne pojed­na­nie (jest to szcze­gól­nie wyra­zi­ste w wier­szu koń­czą­cym tom: „Wzno­szę się i ukry­wam przed spo­koj­nym wzrokiem/ ste­war­de­sy że czu­ję się na chwi­lę świę­ty. Wzięty/ na krót­ko w nie­bo co wszyst­kich pochło­nie”).

Peł­ne morze to zbiór wier­szy o roz­po­zna­wal­nym tem­pie, mają­cych wła­sną tona­cję i napi­sa­nych w cha­rak­te­ry­stycz­nych dla Bono­wi­cza reje­strach niskich i szorst­kich. Nie zdzi­wił­bym się, gdy­by uzna­no ją za naj­cie­kaw­szy zbiór poetyc­ki tego roku – to wier­sze zupeł­nie wyjąt­ko­we, zysku­ją­ce w mia­rę czy­ta­nia i pozo­sta­ją­ce z czy­tel­ni­kiem na dobre.


Tekst opu­bli­ko­wa­ny po raz pierw­szy w „Dzien­ni­ku”. Dzię­ku­je­my za zgo­dę na prze­druk.

O autorze

Jacek Gutorow

Urodzony 12 września 1970 roku w Grodkowie. Poeta, krytyk, tłumacz. Pracuje w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego. Laureat Nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny (1998), Fundacji Kultury (2003) oraz Nagrody im. Ludwika Frydego (2003). Nominowany do Nagrody Literackiej Nike, Nagrody Literackiej Gdynia oraz Nagrody Mediów Publicznych Cogito za opublikowany w 2008 roku tom Inne tempo. Mieszka w Opolu.

Powiązania

Spóźnieni śpiewacy

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Har­twig i Jac­ka Guto­ro­wa pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Inne Państwa

dzwieki / WYDARZENIA Dariusz Sośnicki Jacek Gutorow Julia Fiedorczuk

Zapis całe­go spo­tka­nia z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jac­ka Guto­ro­wa i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Nocna zmiana

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Simo­na Armi­ta­ge­’a, Gly­na Maxwel­la, Jac­ka Guto­ro­wa, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Paw­ła Mar­cin­kie­wi­cza w trak­cie festi­wa­lu Port Legni­ca 2003.

Więcej

X i Ruchome święta

dzwieki / WYDARZENIA Jacek Gutorow Tomasz Majeran

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Jac­ka Guto­ro­wa i Toma­sza Maje­ra­na pod­czas Por­tu Legni­ca 2001.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Nieumówione spotkania albo jak czytałem Heaneya po polsku

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa na temat poezji Seamu­sa Heaneya, towa­rzy­szą­cy wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Język to zjawisko widmowe

wywiady / o pisaniu Jacek Gutorow Simon Armitage

Roz­mo­wa Jac­ka Guto­ro­wa z Simo­nem Armitage’em, towa­rzy­szą­ca wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Niezmordowany obserwator

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa książ­ki Spóź­nio­ny śpie­wak Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa w prze­kła­dzie Julii Har­twig, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 5 stycz­nia 2009 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 10 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Trudna kontynuacja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po tęczy Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 wrze­śnia 2007 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 12 lute­go 2018 roku.

Więcej

Hymn do życia

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa książ­ki Nad rze­ką Esther Kin­sky w tłu­ma­cze­niu Sła­wy Lisiec­kiej, wyda­nej przez Biu­ro Lite­rac­kie 25 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Lodowiec

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 listo­pa­da 2012 roku.

Więcej

Zimne, wykalkulowane wiersze

dzwieki / RECYTACJE Jacek Gutorow

Wiersz z tomu Inne tem­po, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Inne pań­stwa” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Inne tempo

nagrania / między wierszami Jacek Gutorow

Z Jac­kiem Guto­ro­wem o wyda­nej w 2009 roku książ­ce roz­ma­wia­ją Mar­ta Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk. Fil­mo­wa etiu­da do wier­sza „Cre­ati­ve wri­ting” w reży­se­rii Anny Jadow­skiej.

Więcej

Implozja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Życie na Korei Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Pierwszy polski Green

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Szkic Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kocha­jąc Hen­ry­’e­go Gre­ena w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Mały duży apokryf Filipa

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Z rozpędu (nowe wiersze Dariusza Sośnickiego)

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Spóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 listo­pa­da 2014 roku.

Więcej

O dwóch książkach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z ksią­żek Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaney­’a oraz Zapi­sy roz­mów. Wywia­dy z poeta­mi bry­tyj­ski­mi Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Poza drzewa, poza języki

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dzie­ła zebra­ne, tom 2 Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza.

Więcej

Laurka dla Edmunda White’a

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

Temat z Tadeusza Pióry (na marginesie tomu „O dwa kroki stąd. 1992- 2011”)

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Notatki o nowej książce Wojtka Bonowicza

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

A imię jego nieprzewidywalność

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Radio­wid­mo Agniesz­ki Mira­hi­ny.

Więcej

O wierszach, które stają na palcach. Nad brzegierz rzeki ? instrukcja obsługi.

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do książ­ki Nad brze­giem rze­ki.

Więcej

To zaangażowanie domaga się zwrotu

wywiady / o książce Jacek Gutorow Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Jac­kiem Guto­ro­wem o książ­ce Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 grud­nia 2009 roku.

Więcej

Raz jeszcze, po słowie, w otwartych drzwiach (fragment)

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Wiersze bez odpowiedzi

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

O Firbanku w siedmiu punktach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Rolan­da Fir­ban­ka.

Więcej

Podziemia wyobraźni i wrażliwości

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Pań­stwo P. Dariu­sza Sośnic­kie­go.

Więcej

O Wojaczku wielokrotnym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Bogu­sła­wa Kier­ca, Jac­ka Guto­ro­wa, Jac­ka Łuka­sie­wi­cza, Andrze­ja Zawa­dy.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Po tęczy

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Paw­ła Mac­kie­wi­cza, Kuby Mikur­dy, Igi Nosz­czyk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

„Tęczowe” origami

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Nota Jac­ka Guto­ro­wa o książ­ce Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Zadura – krytyk i eseista

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dwu­to­mo­wej edy­cji Szki­ców, recen­zji, felie­to­nów Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 czerw­ca 2007 roku.

Więcej

Amerykanie według Sommera

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O krok od nich Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Medytacja, Ostatni dzień wakacji, Inwokacja

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do wier­szy z książ­ki Nad brze­giem rze­ki (1990–2010).

Więcej

Notatki o nowej książce Wojtka Bonowicza

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Powinno mówić niewyrażalne

wywiady / o książce Kuba Mikurda Wojciech Bonowicz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Woj­cie­chem Bono­wi­czem.

Więcej

Znaki dla odważnych

recenzje / ESEJE Marian Stala

Recen­zja Maria­na Sta­li z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Czytelnik osobny

recenzje / ESEJE Krzysztof Jaworski

Recen­zja Mar­ci­na Jawor­skie­go z książ­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Głowa pełna zakładek. Wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Portret człowieka nieuformowanego

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Urwa­ny ślad Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Sześć głosów o wierszach Jacka Gutorowa

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Zdzi­sła­wa Jasku­ły, Andrze­ja Nowa­ka, Mie­czy­sła­wa Orskie­go, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Ada­ma Wie­de­man­na oraz Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

„Gra w literackość” i „gra w życie”

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

O ambicji oraz poezji zasłaniającej widoki

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

O Innym tempie

recenzje / NOTKI I OPINIE Jarosław Borowiec Konrad Wojtyła

Komen­ta­rze Sła­wo­mi­ra Kuź­nic­kie­go, Kon­ra­da Woj­ty­ły i Jaro­sła­wa Borow­ca.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej