− Dokąd idą małpy po śmierci? − Do wygodnej jamy na uboczu.
leżę wśród obcej bieli. podają mi opary snu do wdychania.
śnię o afrykańskim stepie, sypkich wzgórzach Sahary
i stadzie zgromadzonym wokół na czułe pożegnanie.
w tym rozmytym widoku pawiany płynnie przechodzą
w hordę lekarzy nurzających we mnie instrumenty.
nagle podrywają się do biegu w kierunku ludzkiego młodego
na innym zimnym stole, równie szeroko otwartego,
zostawiając mnie z ziejącym pusto osierdziem.
przywódca, zajęty zamykaniem dziecka, rzuca półgębkiem cave is where the heart is, sorry, bro
kret Tumulus buduje dom pod cmentarzem w Szklarach Górnych
pływanie szuflami łap, ślizganie się
ciałem smukłym jak torpeda przez gliniaste warstwy,
cierpliwe wypychanie ziemi z ziemi.
efekty pracy są piękne i dobre: sypialnia wysłana mchem,
spiżarnia bogata w dżdżownice o przeciętych nerwach. czas wykopać studnię, mówi Tumulus.
i pikuje w głąb zwinniej niż głuptak, szuka wilgoci szorstkimi palcami.
zamiast niej wyczuwa pustkę. przeczucia obce kretom.
w nozdrzach chłód, gorycz, niespełnienie. w głowie
narasta szum, którego nie sposób wyciszyć.
ostrożnie wchodzi do zbutwiałej trumny, czołga się,
zwija w kłębek pod sklepieniem żeber.
przekraczanie
filozofia to potężna szlifowana przez tysiąclecia kolumna,
której od zawsze brakowało kapitelu, lecz niebawem
zwieńczenia dokona
Łajka, radziecka uczona i kosmonautka, duma narodu.
właśnie osiągnęła orbitę okołoziemską (perygeum 211 km,
apogeum 1659 km) na pokładzie Sputnika 2. niedługo
opowie nam o swoich refleksjach, a każde jej słowo
przechwycą mikrofony zamontowane w kapsule.
kiedy stoisz na scenie
to nie ciebie oklaskują
Violetto Tosko Normo Aido
tylko wstążkę w twoich trzewiach
ściskającą ci talię od wewnątrz
uczyniłem cię smukłym owocem
z drzewa poznania bel canto i brutta vita
strzeż się
moje dzieci już kwitną w twoim mięsie
koty Demeter
trzy dramatyczne szmaciątka leżące na ziemi:
lepkie krwią wąsy, rozrzucone łapki,
łuki grzbietów zwieńczone odchyloną głową
‒ konie dęba stężałe, jak Laokoon w marmur.
każde jest miniaturą Persefony
zstępującą po stromych schodach w piwnicę
tylko po to, by znaleźć boczne wyjście
do wnętrza mnie. wrócić.
O autorze
Anna Adamowicz
Urodziła się w 1993 roku w Lubinie, mieszka i pracuje we Wrocławiu. Diagnostka laboratoryjna, poetka, autorka pięciu książek, z których najnowsza to Stłuc. Kręgosłup Tytanii Skrzydło. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia oraz międzynarodowej Nagrody Václava Buriana. Wyróżniona Nagrodą im. Wisławy Szymborskiej. Tłumaczona na języki i obrazy.
Autorski komentarz Laury Osińskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki zmyśl[ ]zmysł, wydanej w Biurze Literackim 10 stycznia 2022 roku.
Fragmenty zapowiadające książkę Laury Osińskiej zmyśl [] zmysł w wyborze i z redakcją Anny Adamowicz, która ukaże się w Biurze Literackim 10 stycznia 2022 roku.
Rozmowa Anny Adamowicz i Patryka Kosendy towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.
Autorski komentarz Anny Adamowicz, towarzyszący wydaniu książki Anny Adamowicz Nebula, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2020 roku.
Rozmowa Karoliny Kapusty z Anną Adamowicz, towrzysząca wydaniu książki Anny Adamowicz Nebula, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2020 roku.
Spotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
Rozmowa Anny Adamowicz z Konradem Górą, towarzysząca wydaniu książki Kalendarz majów Konrada Góry, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 14 maja 2019 roku.
Rozmowa Dawida Mateusza z Anną Adamowicz, towarzysząca wydaniu książki Animalia, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.
Recenzja Dawida Kujawy, towarzyszący wydaniu książki Anny Adamowicz Nebula, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2020 roku.