Proza ma najwięcej wspólnego z wolnością
debaty / ankiety i podsumowania Krzysztof ChronowskiOdpowiedzi Krzysztofa Chronowskiego na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Nieobecność Krzysztofa Chronowskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.
61.
Pod łukowym sklepieniem krzyżują się plany na przyszłość i smukłe klingi floretów. Plakat przy wejściu przedstawia scenę kolonialną stylizowaną na francuską grawiurę: biały pan pędzi przed sobą czarnych niewolników. Rzezany w glinie herb któregoś z władców dzielnicowych i przyszpilony do drzwi palarni schemat procesu warzenia piwa. Nie patrzę jej w oczy, choć czuję, że szuka mojego spojrzenia. Ty nie możesz oderwać od niej wzroku. Czy jej tęczówki są zielone? Muszą być zielone, bo jakżeby inaczej? Nie możesz uwierzyć, że siedzicie tutaj razem i że ma na sobie lureksową bluzkę od ciebie. Wisiorek z kameą wpukla się w dekolt. Jest zbyt wyraźna, układasz ją sobie w głowie, żeby nagle nie prysnąć gdzie pieprz rośnie. Ja też ślepnę od świateł, umacniam się w cudzie. Włosy postawione na lakier grają rolę, dezinformują w najlepsze; przeciwległe policzki pałają pozytywnymi fluidami. Jej usta, na które pada gazowe światło, są żywo czerwone. Z antyramy do szklanek zagląda miejscowa szyszka. Kardigan otwiera się na koszulę wizytową ze stójką. Zapachy dymu i perfum mieszają. Krzesła – co to szkodzi? – mogą być te same.
Twoja żona gasi w kuchni papierosa. Nie wygląda przez okno, nie czeka. Przecież pojechałeś z kolegami przeczesywać lasy za szpeniem, który urwał się z transportu. To zadziwiający typ urody, raz jest Polą Raksą, kiedy indziej: Dorotą Kamińską, Ireną Jarocką, słowem: woltyżerka, wolne żarty. Jej nieznośna wierność, jej kwocze przywiązanie, fryzura złapana w kordonkową siatkę wytrąca cię nocami z domu. Kawa plujka stygnie w zahartowanej szklance. Jej słowa – jeśli w ogóle jakieś wypowiada – uderzają o ścianę.
Tutaj Paul Anka, Stonesi, Beatlesi, Cliff Richard śpiewa. Albo Shakira czy Las Ketchup. U szyi wisi ci żakardowy krawat ze spinką. Czarno obwiedzione źrenice mają się trochę ku sobie. Futro w panterkę i płaszcz flauszowy z kapturem obejmują oparcia krzeseł. Z drugiej strony skórzana kurtka za cztery i pół miliona oraz pikowana kurtka na watolinie. Grubas obok rzuca na ciebie krótkie, niepewne spojrzenia; ledwie mieści bąblasty brzuch pod blatem. Ma „śpiochy” na powiekach, może cię kojarzy? Chłopaki na ławie przy ścianie sączą z tuby chrzczone piwo, dziewczyny o perłowych włosach wybierają im z talerzy oliwki. Wszystkie oczekują zaskoczenia, solidarności w gestach. Spodnie z diagonalu marszczą mi się na udach, są zawinięte na cholewkę, nie zdążyłem ich jeszcze skrócić. Choć nie kręcisz głową, widzisz wszystkich. Mnie widzą wszyscy.
Mówisz jej coś, czego nie rozumiesz, tyle że znowu właściwie dobierasz słowa, jesteś modelowym prestidigitatorem, barwnym kuglarzem zdań podrzędnie złożonych, więc nienachalnie nabiera rumieńców. W końcu Kalibabka zaszczepił ci sekrety, subtelne tajemnice wiary. Jej głos głaszcze. Lornety flankują talerze. Grzane wino ze skórką pomarańczową i goździkami. Jest też torcik węgierski plus wiśnia skąpana w syropie. Samym sobą dokonujesz przewrotu, zamachu stanu, oczy nabierają koloru, nabierają na kolor, postanawiasz, że postanowi w ciebie uwierzyć.
Z torebek wychylają się: korektor i przezroczyste puzderko zbrylonego pudru. Przesuwa mi palcami po głowie, odsłania gniazdko, pewnego dnia, ani chybi, rozrośnie się w tonsurę. Pokazujesz, że umiesz wstrzymać oddech na dwie minuty, to zdolność nie w kij dmuchał, jeszcze nie raz, nie dwa będzie się przydawać!
Patrzę na zegarek, ale nie widzę godziny. Jeszcze raz i znowu to samo, nadal nie wiem, która godzina! Zna wszystkie rośliny zimozielone na naszej szerokości geograficznej, wymienia je alfabetycznie jedna po drugiej. Przerzucacie się wyćwiczonymi spojrzeniami. Wie, co to jest propedeutyka, wie, jak się pisze „nie” z czasownikami, więc rozwiązuje twoje zadania domowe z technikum wieczorowego. Ponad wycięciem bluzki pociąga łyk miodowego piwa, rozważa, czy to już. Bąbelki uderzają w nozdrza, jeszcze trochę. Biorę głęboki wdech, to już prawie ruch!
Nie umiesz szukać, znalazłeś jednak kwiat paproci. Jej spojrzenie to już nie obietnica, błysk źrenic daje ostrogę, jest iskrą w stogu siana. Jak to robi, że jest ładniejsza od Catherine Oxenberg? Jak to robi, że jest piękniejsza od Kate Beckinsale? Mówi, że najsmutniejszą flagą jest flaga Bangladeszu. Mój stupor versus jej toczone ramiona i przepastne wykłady o maxi sprawach. Prostujesz kolana, gotujesz się do oracji na stojąco. Żadna kobieta nie kocha tak łodzi podwodnych, a może chodzi tu o Seana Connery’ego? Zbiera wojskowe menażki i grywa – nie do wiary! – Mokujinem lub Columbus Blue Jackets z Krzysztofem Oliwą. Lustro za nią nie nadąża. Szkicujesz w kurzu mapę Ogrodu Tuileryjskiego, a przed sobą masz zdumiewającą dziewczynę Bonda.
– Kto mówi?
– Słodkich słów.
89.
Idę. Latarnie garbią się nad przecinającą wieś żwirówką. Jak ty idziesz, jeszcze nie ma ani jednej, światło ledwie ćmi się z okien. Lato. Noc. Jak niemal każda tutaj, gęsta i lepka, przywiera do mokrego ciała. Niezakłócone gwiazdy rozpinają się nad głową, nigdzie nie ma takiego nieba! Mrok zalega w obejściach, które mijam, które mijamy. Ocynkowane blachy dachów mrugają. Psy kąsają mnie wzrokiem, warczą, ślina cieknie im z pysków, tłuką łapami w siatki ogrodzeń. Nawołują się, przejmują wycie po sobie, czuję, jakby skowyt miał wpaść pod przycupnięty za domami horyzont, zamaszyście obiec świat i wypaść zaraz z drugiej strony niesiony ruchem kołowrotnym. Zabawa weselna w centrum kultury odbija się od murów. W ręku butelka Johnny’ego Walkera. W ręku butelka czystej.
Z gazonów przy szkole wyrasta jakieś postrzępione zielsko. Okna tych zabudowań patrzyły na twoją młodość, schody słuchały twoich kroków. Mija was w drodze do pracy w zakładzie fryzjerskim. Siadam na schodach. Siadasz. Nie dajesz im po sobie poznać, nie zauważyli jej, ale czujesz serce w skroniach. Zapach płynu do płukania tkanin, przechodzi mimo. To jej tyle lat nie widziałeś? Dziewczyna o bladej cerze pokrytej pajęczynką niebieskich żyłek na przedramionach. Meszek na skórze. Myszka na wewnętrznej stronie lewego uda. Półprzeźroczyste, trochę jakby bufiaste rękawy spływają na łokcie, gdzie ściągają je tasiemki. Wcześniej zbierała jagody drucianą maszynką i sprzedawała w skupie, żeby móc wyjechać na kolonie (a ty masz przecież swoje jabłka, pamiętasz?). Jak siedzieliście razem nad rzeką, wasze usta usypały w kobiałce górkę z truskawkowych szypułek.
Zapalasz pierwszego papierosa w życiu. Jest też z wami Mundek, wtedy wszędzie ze sobą chodziliście. Pokazuje ci, jak się zaciągać. Zaciągasz się jak stary palacz. Chłopaki są pod wrażeniem, nie tego się spodziewali, myśleli, że posiniejesz na twarzy, zaczniesz się krztusić, że będzie przy tym sporo zabawy. Nic z tych rzeczy, wypalasz całego papierosa skręconego z tytoniowej krajanki, bierzesz drugiego, obrywasz ustnik, jesteś brawurowy, ponosi cię, jak zawsze w takich sytuacjach. Bardzo chcesz, by wrażenie głęboko w nich zapadło.
Pierwszy raz sam się upiłem, kiedy twoja średnia córka dostała ataku wyrostka. Łaskocze mnie w karku. Butelki są już prawie puste. Kubeł wypełniony po grdykę, dławi się śmieciami. Na skórkach od bananów leżą buty sportowe z wywiniętymi językami. Oddechy skraplają się na wnętrzach szkieł. Pod wiatą przystanku chłopak z ospowatą twarzą zagaduje o papierosa. Częstuję go? Czy pokazuję na migi, że mam ostatniego? Raz, drugi, przełykam krzyk. Potem krzyczę na całe gardło, wyję, wyrzuca mi się z płuc, razem z treścią żołądka.
Kiedy stanąłeś pod domem tego bandyty, wydzierając się wniebogłosy, czmychnął tylnymi drzwiami. Sam się zaskoczyłeś, że potrafisz tak krzyczeć. Widziałeś, jak zasunął firankę. Wiedział, że wychodzisz z wojska. Wycofywał się, śledząc twoje ruchy, patrzył, jak gmerasz przy kaburze u parcianego paska, którego nie zdałeś, bo ktoś w intendenturze nie chciał albo nie umiał liczyć.
Przed oczyma przelatują nam wędliny, portrety zawieszone in effigie, śledź w salsie, ziemniaki z okrasą. Oleiste powietrze rozmięka, prześlizguje się z czoła na policzki, tchnie z tancbudy skiśniętym potem. Gówniarzeria obłapia się na przystanku, kiecka zadarta, ręka między udami, stęka przeciągle, robią teatr na całego. Po drugiej stronie na ławce gość o chocholej fizjonomii bawi się nasadą sflaczałego członka.
To jednak niesamowite, że w takich chwilach świat nie staje w miejscu! Ludzie nadal chodzą drogami i jeżdżą ulicami. Ile razy zakradałeś się pod jego dom? Teraz też się zakradasz. Leży w rozwidleniu rzeki pod lasem, opodal grożącego zawaleniem drewnianego młyna. Tam, gdzie łopatki wiatraka od siedemdziesięciu lat z okładem wydają ten sam skrzypiący odgłos. Jak poruszane wiatrem huśtawki z horroru zgrzytliwie płoszą ciszę, która chciałaby tu zalegać. Trzeba wspiąć się na skarpę, stamtąd widać wszystko jak na dłoni. Leżałeś w tym brudnym piachu i gryzłeś knykcie do kości. Leżałeś. Leżysz. Leżymy. Co widzisz, patrząc w dół, dodając do tego oddech i niepewność podlaną alkoholem? Czujesz ciężar słońca na karku? Wiatrak roztrząsa krople, które padają w nurt wiązkami iskier? Pies modli się do sadzawki, podszerstek unoszą nierówne oddechy. Chłód stali przyciska się do brzucha. Teraz to agroturystyka, jego wnuki ze swoją przyciężką biżuterią jak kit klajstrują wyrwy w krajobrazie. W łożysku strumyka odkładają się kamienne zatory. Tafla zalewu po zachodzie słońca jest jak zastygła rtęć. Naskórek wody wibruje, kiedy dźwięki disco polo ślizgają się po powierzchni.
Coś smyrga pod nogami. Szczur? Jeż? Ona się zatrzymuje. Zatrzymuje się, by ją zawołać? Wołasz. Krzyk wstrząsa powietrzem. Twój krzyk? Jej? Czy mój? Nie myśl sobie, ja też mam kogoś takiego! Na krawędzi ciemności słyszysz muzykę. Jak ślepiec przyciągasz ją do siebie, obejmujesz rękami mrok. Czy idziemy w tym samym kierunku? Za późno, już zaczyna się las, czarna ściana pni wyrasta przed oczami i wspina na wzgórze. Sosny trzymają się za ręce, wystrzeliwują w powietrze. Gałęzie parcelują niebo, zapalają się na koniuszkach, pocierając o siatkę gwiazd jak o draskę. Tam gdzieś wyżej musi być żydowski cmentarz, którego nikt nie widział.
– Nie warto iść pod górę. Ugrzęźnie pan w bagnach.
Słyszę, ale przecież nikogo tu nie ma.
Z drugiej strony lasu na oblanej przez księżyc polanie potężne koła ciężarówki buksują w miejscu. Pryskają pecynami błota.
Urodzony w 1985 roku we Wrocławiu. Laureat ogólnopolskich konkursów literackich w kategoriach prozy i dramatu. Teksty prozatorskie publikował m.in. w „Arteriach”, „Akancie”, „Afroncie”, „Twórczości” i „Pocisku”. Laureat projektu „Pierwsza książka prozą 2020” Biura Literackiego. Ukończył studia administracyjne i prawnicze. Mieszka we Wrocławiu.
Odpowiedzi Krzysztofa Chronowskiego na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejCzytanie z książki Nieobecność z udziałem Krzysztofa Chronowskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
WięcejTrzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejAutorski komentarz Krzysztofa Chronowskiego w ramach cyklu „Powieść w drodze”, towarzyszący premierze książki Nieobecność, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.
WięcejPiętnasty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Jakuba Kornhausera z Krzysztofem Chronowskim, towarzysząca premierze książki Nieobecność, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.
WięcejOpowiadanie Krzysztofa Chronowskiego. Prezentacja w ramach projektu „Debiut prozą”.
WięcejCzytanie z książki Nieobecność z udziałem Krzysztofa Chronowskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
WięcejTrzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejAutorski komentarz Krzysztofa Chronowskiego w ramach cyklu „Powieść w drodze”, towarzyszący premierze książki Nieobecność, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.
WięcejRecenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Nieobecność Krzysztofa Chronowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.
WięcejPiętnasty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Jakuba Kornhausera z Krzysztofem Chronowskim, towarzysząca premierze książki Nieobecność, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.
WięcejRecenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Nieobecność Krzysztofa Chronowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.
Więcej