utwory / zapowiedzi książek

Teksty odzyskane (2)

Tadeusz Różewicz

Fragmenty zapowiadające książkę Teksty odzyskane Tadeusza Różewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 18 kwietnia 2022 roku.

Biuro Literackie

O tej porze

Nad Selen­gą w jur­tach przy­kuc­nę­li obok ognia paste­rze, dym idzie do nie­ba. Koby­ły, zwró­co­ne łba­mi do środ­ka, czu­wa­ją nad źre­bię­ta­mi. Na drew­nia­nych sio­dłach świe­cą srebr­ne i mie­dzia­ne ozdo­by. W skó­rza­nych wor­kach cierp­ki kumys. Na ste­pie leżą czasz­ki koni jak obcę­gi i bia­łe roz­wią­za­ne krę­go­słu­py. Na sto­le baran ugo­to­wa­ny na cześć gości. Ogon, bochen tłusz­czu. Smut­ny łeb z ocza­mi i usza­mi w rękach naj­do­stoj­niej­sze­go. Zgrab­ny nóż zwi­ja się dooko­ła uszu i warg. Po ste­pie lecą małe koni­ki z dłu­gi­mi ogo­na­mi; czer­wo­ne, nie­bie­skie, żół­te kafta­ny świe­cą w słoń­cu. W gli­nia­nych misecz­kach prze­zro­czy­sta zie­le­ni się archi. Już wiel­błą­dy z obwi­słą war­gą pod­no­szą się z klę­czek. Sączą śli­nę i stę­ka­ją, usta­wia­jąc olbrzy­mie juki na sęka­tych nogach. Mięk­kie koły­sa­nie. Ostre tra­wy. Step nagi jak czasz­ka. „Dla­cze­go kon­wa­lię nazy­wa­ją srebr­ną. Epi­tet winien ryso­wać przed­miot, dawać obraz, tym­cza­sem to, co tu mamy, jest wyobra­że­niem naj­zu­peł­niej fał­szy­wym. I tak bywa u wszyst­kich poetów…”

O tej porze nie tyl­ko ja jestem opusz­czo­ny. O tej porze dłu­gie hal­le Luw­ru są puste. Mię­dzy ścia­na­mi nie ma podzi­wia­ją­cych oczu. Nikt nie prze­ży­wa i nie dzie­li się swo­im zachwy­tem. A prze­cież Gio­con­da uśmie­cha się tajem­ni­czo i pra­co­wi­cie. Przy­pusz­cza­cie, że się nie uśmie­cha? A co robią inne obra­zy? W nocy. Czy odpo­czy­wa­ją? Pra­cu­ją bez prze­rwy, wytwa­rza­ją olbrzy­mie ilo­ści pięk­na. Ale tego pięk­na nie oce­nia­ją znaw­cy. Oni przy­cho­dzą prze­cież w dzień. W dzień łatwiej jest oce­niać i wygła­szać opi­nie. Zawsze znaj­dzie się jakiś słu­chacz. W dzień tak łatwo mówić, robić porów­na­nia, miny. Przy świe­tle. Ale co robić w nocy. Kie­dy nie ma świa­tła ani kolo­rów. Wszyst­ko jest w ciem­no­ści. Do cze­go porów­nać w nocy oko albo pierś, albo usta, albo łono. Albo do cze­go porów­nać język. Pal­ce u rąk. Całe życie spę­dzi­li na porów­ny­wa­niu i prze­no­sze­niu. Ależ to kome­dia. Nud­na. Kobie­ta kwiat. Idio­ci.

[„Odra” 1959, nr 21, s. 7]


Wymiar ilu­zji

Dro­gi Panie Jerzy! Prze­sy­łam Panu kil­ka nota­tek, któ­re – mam nadzie­ję – przy­czy­nią się do zaciem­nie­nia i zmą­ce­nia (tre­ści i for­my) pań­skie­go pro­jek­tu Bez­wy­miar ilu­zji.

A

Ogra­ni­czę się do foto­gra­fii. Do zdję­cia, podo­bi­zny, por­tre­tu. Odbit­ki… Czło­wie­ka.

Foto­gra­fia zdej­mu­je tyl­ko czas teraź­niej­szy czło­wie­ka… foto­gra­fia nie zdej­mu­je ani prze­szło­ści, ani przy­szło­ści… Tyl­ko „tu i teraz” moż­na zro­bić foto­gra­fię. Ma ona utrwa­lić ten „wymiar” isto­ty ludz­kiej (w cza­sie i prze­strze­ni), któ­ry ist­nie­je jak­by poza foto­gra­fią… Model, oso­ba nie­prze­rwa­nie odcho­dzi od sie­bie, opusz­cza swo­je poprzed­nie wcie­le­nia… każ­dą chwi­lą obec­ną prze­mi­ja, wcho­dzi w swo­ją przy­szłość aż do odej­ścia, zaśnię­cia „w Panu” („poko­ju wiecz­nym”), w bez­ist­nie­niu i bez­ru­chu. Foto­gra­fia pró­bu­je utrwa­lić jed­ną z form zmie­nia­ją­cej się isto­ty ludz­kiej, powło­ki cie­le­snej… Czło­wiek powo­li gaśnie, ale jego twarz ist­nie­je w rodzin­nym albu­mie jak zio­ło, liść, kwiat w ziel­ni­ku… Albu­my rodzin­ne mia­ły w sobie coś z ziel­ni­ków.

Foto­gra­fia nie jest ilu­zją, ale rze­czą real­ną, zja­wi­skiem żyją­cym w sobie wła­ści­wym bez­wy­mia­rze ilu­zji, któ­ry zamie­nia się w fakt… tyl­ko w obli­czu patrzą­ce­go na nią czło­wie­ka… Tyl­ko czło­wie­ka… ani wół, ani osioł, ani pies, ani koń nie „roz­po­zna­ją” foto­gra­fii… dla­te­go psu poli­cyj­ne­mu daje się do pową­cha­nia skar­pet­kę, czap­kę, ręka­wicz­kę prze­stęp­cy (lub ofia­ry), nie poka­zu­je się mu foto­gra­fii, podo­bi­zny… być może będą kie­dyś robio­ne foto­gra­fie pach­ną­ce… (np. model­ką i „jej” per­fu­ma­mi).

B

To ja – patrzą­cy, oglą­da­ją­cy – stwa­rzam dla foto­gra­fii śro­do­wi­sko, w któ­rym ona odzy­sku­je „życie”. Stąd takie przy­wią­za­nie do „podo­bi­zny”. Trwa­ją­ce od wie­ków spo­ry o auten­tycz­ność odbi­cia twa­rzy Chry­stu­sa na cału­nie turyń­skim świad­czą o nie­na­sy­co­nej potrze­bie oglą­da­nia podo­bi­zny Zba­wi­cie­la. Ludzie pra­gną oglą­dać „praw­dzi­wą” – foto­gra­ficz­ną (nie malar­ską) podo­bi­znę Boga-Czło­wie­ka. Innym dowo­dem, że isto­ta ludz­ka – od wie­ków, aż po dzień dzi­siej­szy – pra­gnie zoba­czyć obli­cze swe­go Boga, jest chu­s­ta św. Wero­ni­ki – vera eikon. Czło­wiek stwo­rzo­ny na obraz i podo­bień­stwo Boga – może widzieć w jed­nej ludz­kiej twa­rzy lub w pię­ciu miliar­dach (i jed­nej) twa­rzy obli­cze Boga. Jest podo­bi­zną Boga… tak więc i Bóg, żeby zoba­czyć sie­bie, stwo­rzył czło­wie­ka, Syna-Czło­wie­cze­go… Czło­wiek, isto­ta śmier­tel­na, nie wytrzy­mu­je bez­wy­mia­ru swo­je­go Stwór­cy – chce zło­wić Jego obli­cze, chce spoj­rzeć w oczy Boga Żywe­go… podob­no obli­cze nie­zna­ne­go męż­czy­zny na cału­nie turyń­skim ma wszel­kie wła­ści­wo­ści nega­ty­wu foto­gra­ficz­ne­go.

C

Foto­gra­fia twa­rzy ludz­kiej – któ­rą nazy­wa­my też „zdję­ciem”, podo­bi­zną – jest w „swo­jej isto­cie” rów­nie tajem­ni­cza jak dusza… być może jest zdję­ciem duszy ludz­kiej, któ­ra pra­gnie się ujaw­nić w wyra­zie twa­rzy. Foto­graf jest więc pod­glą­da­czem tajem­ni­cy i psy­cho­lo­giem, a foto­gra­fia – wej­ściem do „wnę­trza” czło­wie­ka. Dla­te­go foto­gra­fo­wi przy­padł w udzia­le jedy­ny (w swo­im rodza­ju) przy­wi­lej, że może on „zdjąć” nie tyl­ko „cha­rak­ter”, ale i duszę ludz­ką… zależ­nie od wraż­li­wo­ści może odczy­tać (podob­nie jak psy­chia­tra) pew­ne wła­ści­wo­ści isto­ty ludz­kiej (por. foto­gra­fie Hitle­ra, Mus­so­li­nie­go, Sta­li­na)… dla­te­go ludzie, któ­rzy two­rzy­li por­tre­ty tych dyk­ta­to­rów-prze­stęp­ców (i praw­do­po­dob­nie psy­cho­pa­tów), byli tak pil­no­wa­ni. Tyl­ko wybra­ni foto­gra­fo­wie mie­li dostęp do Oso­bi­sto­ści… wie­le foto­gra­fii ule­gło znisz­cze­niu, inne („kom­pro­mi­tu­ją­ce”, choć wier­ne) – zosta­ły zamknię­te w kasach pan­cer­nych, archi­wach, nigdy nie ujrza­ły świa­tła dzien­ne­go. Są cza­sem ujaw­nia­ne i wywo­łu­ją u ludzi strach, roz­ba­wie­nie, śmiech, zdu­mie­nie. Patrzy­my na ich podo­bi­zny, myśli­my o milio­nach oszu­ka­nych, pomor­do­wa­nych, uwie­dzio­nych… patrzy­my i mówi­my „ale to jest nie­moż­li­we!!!”. Foto­gra­fia dema­sku­je… foto­gra­fów nale­ży wygnać z pań­stwa dosko­na­łe­go.

D

Foto­gra­fia…

Jest to jeden z „cudów świa­ta”. Przez foto­gra­fię doty­ka­my cza­su, w któ­rym żyje­my i prze­mi­ja­my. Foto­graf zdej­mu­je obli­cza naszych cza­sów… Być może powsta­nie kie­dyś nie tyl­ko histo­ria foto­gra­fii, ale arche­olo­gia foto­gra­fii, psy­cho­ana­li­za foto­gra­fii, moral­ność foto­gra­fii, por­no­gra­fia, pod­słuch foto­gra­fii, agre­sja foto­gra­fii, meta­fi­zy­ka foto­gra­fii…

E

Destruk­cja rze­czy­wi­sto­ści, cia­ła, rze­czy, natu­ry i zda­rze­nia… poprzez foto­gra­fię i jej twór­cę. Foto­graf – uczeń czar­no­księż­ni­ka – cza­ro­dziej i ilu­zjo­ni­sta. Foto­gra­fo­wie przed­mio­ty uczy­ni­li isto­ta­mi żywy­mi i agre­syw­ny­mi, zdol­ny­mi nie tyl­ko uwieść, ale i znisz­czyć ludz­ką psy­chi­kę, myśl, zdol­ność sądu („zdro­wy rozum”?). Zobacz­cie w kolo­ro­wych tygo­dni­kach rekla­my samo­cho­dów, kosme­ty­ków, przed­się­biorstw tury­stycz­nych, spodni, biu­sto­no­szy… albo „zwy­kłe­go” maka­ro­nu. Foto­gra­fie żyją w swo­im nie/-/ludz­kim wymia­rze. Czło­wiek sta­je się dodat­kiem do butów, spodni, koszu­li, samo­cho­du, gumy do żucia…

F

„Pstry­ka­nie”… ile milio­nów  (miliar­dów) apa­ra­tów foto­gra­ficz­nych (kamer) znaj­du­je się w rękach ludzi?… ile zdjęć robi­my (robi „ludz­kość”) w cią­gu 24 godzin? Wszy­scy „pstry­ka­ją”…

Ja cie­bie pstryk­nę ty pstryk­niesz mnie potem my pstryk­nie­my was a wy pstryk­nie­cie nas… wszy­scy pstry­ka­ją wszyst­kich i wszyst­ko. I tak „pstry­ka­jąc”, czę­sto nie widzi­my świa­ta… zapstry­ka­ni nie widzi­my, co się dzie­je za naszy­mi ple­ca­mi.

G

Foto­gra­fia jest ilu­zo­rycz­nym obra­zem przy­ro­dy, czło­wie­ka, mia­sta, przed­mio­tu… Foto­gra­fia „w swej isto­cie” jest mar­twą rze­czą, któ­ra tyl­ko w obli­czu widza zaczy­na się napeł­niać tre­ścią i zaczy­na ist­nieć w nowym wymia­rze ilu­zji; o ile ż y w a  p a m i ę ć  towa­rzy­szy „praw­dzi­we­mu” zda­rze­niu, np. kata­stro­fie lub wypad­ko­wi… o tyle pamięć, któ­ra doty­ka foto­gra­fii jakie­goś wypad­ku, jest mar­twa… set­ki naj­strasz­liw­szych kata­strof, któ­re oglą­da­my na zdję­ciach w gaze­tach, nie poru­sza nas tak jak prze­je­cha­nie kota, jeża, kury, psa (w któ­rym bie­rze­my bez­po­śred­ni udział)… samo­lot lub pociąg zamie­nio­ny w górę meta­lu i pło­mie­ni… jest dla nas jak­by mar­twą natu­rą… foto­gra­fie z woj­ny w Jugo­sła­wii, Ira­ku lub masa­kry w Rwan­dzie w gaze­cie, któ­rą prze­glą­da­my przy śnia­da­niu lub po obie­dzie… (gaze­tę wraz z pamię­cią foto­gra­fii wyrzu­ca­my na śmiet­nik).

W cza­sie pisa­nia poema­tu „Woda w gar­nusz­ku, Nia­ga­ra i auto­iro­nia” mia­łem przed sobą (na biur­ku) kolo­ro­wą „wido­ków­kę” – (powie­la­ną bez koń­ca) – foto­gra­fię Wodo­spa­du… W Kana­dzie sta­łem tam oko w oko z wodo­spa­dem, a w ręce trzy­ma­łem ową wido­ków­kę… widzia­łem lawi­nę wody żywej, któ­ra spa­da­ła bez prze­rwy w prze­paść… widzia­łem bia­łe pia­ny, spo­glą­da­łem znów na foto­gra­fię-kart­kę i widzia­łem maleń­ki wodo­spad… kolo­ro­wy i mar­twy w mojej dło­ni… potem prze­no­si­łem wzrok na praw­dzi­wy wodo­spad… wypeł­niał mój wzrok i słuch, cały orga­nizm…

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry – pań­stwo­we­go fun­du­szu celo­we­go

O autorze

Tadeusz Różewicz

Urodzony 9 października 1921 roku w Radomsku. Poeta, prozaik, dramaturg. Laureat wielu nagród literackich zagranicznych i polskich, m.in. Nagrody Polskiego PEN-Clubu (1997), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1997), Śląskiego Wawrzynu Literackiego (1999), Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury (2000), Nagrody Literackiej Nike (2000), "Złotego Berła" (2006), Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius za całokształt twórczości (2008). Odznaczony Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski (1996). Zmarł 24 kwietnia 2014 we Wrocławiu.

Powiązania

Wiersze ostatnie (1)

utwory / zapowiedzi książek Tadeusz Różewicz

Frag­men­ty książ­ki Tade­usza Róże­wi­cza Wier­sze ostat­nie, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Teksty odzyskane (1)

utwory / zapowiedzi książek Tadeusz Różewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Odwrócona strefa

nagrania / stacja Literatura Tadeusz Różewicz Tymoteusz Karpowicz

Czy­ta­nie z książ­ki Odwró­co­na stre­fa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

O „młodości poetyckiej”

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Różewicz

Autor­ski komen­tarz Tade­usza Róże­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze jego książ­ki Wier­sze odzy­ska­ne, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 paź­dzier­ni­ka 2021 roku.

Więcej

Odwrócona strefa (2)

utwory / zapowiedzi książek Tadeusz Różewicz Tymoteusz Karpowicz

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Odwró­co­na stre­fa, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Wiersze odzyskane

utwory / zapowiedzi książek Tadeusz Różewicz

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Wier­sze odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 paź­dzier­ni­ka 2021 roku.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Poeta po końcu świata

wywiady / o pisaniu Stanisław Bereś Tadeusz Różewicz

Roz­mo­wa Sta­ni­sła­wa Bere­sia z Tade­uszem Róże­wi­czem, towa­rzy­szą­ca nowe­mu wyda­niu książ­ki Ostat­nia wol­ność, któ­re uka­zu­je się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Tak i Nie

wywiady / o pisaniu Tadeusz Różewicz Witold Zalewski

Roz­mo­wa Witol­da Zalew­skie­go* z Tade­uszem Róże­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Historia wiersza „Zwierciadło”

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Różewicz

Histo­ria wier­sza „Zwier­cia­dło” Tade­usza Róże­wi­cza – od ręko­pi­sów do wer­sji osta­tecz­nej.

Więcej

Credo

utwory / zapowiedzi książek Tadeusz Różewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Tade­usza Róże­wi­cza Cre­do w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

List do ludożerców

nagrania / złodzieje wierszy Tadeusz Różewicz

Zdo­byw­ca II nagro­dy w IV. edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz” – edy­cji poświę­co­nej Tade­uszo­wi Róże­wi­czo­wi. Film na pod­sta­wie wier­sza pod tym samym tytu­łem.

Więcej

Totentanz – wiersz barokowy

nagrania / złodzieje wierszy Tadeusz Różewicz

Zdo­byw­ca II nagro­dy w IV. edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz” – edy­cji poświę­co­nej Tadu­szo­wi Róże­wi­czo­wi. Klip na pod­sta­wie wier­sza pod tym samym tytu­łem.

Więcej

Miasteczko

nagrania / złodzieje wierszy Tadeusz Różewicz

Zdo­byw­ca I nagro­dy w IV. edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz” – edy­cji poświę­co­nej Tade­uszo­wi Róże­wi­czo­wi. Klip na pod­sta­wie wier­sza „Bystrzy­ca Kłodz­ka”.

Więcej

Nauka chodzenia

nagrania / z fortu do portu Tadeusz Różewicz

Cere­mo­nia przy­zna­nia Tade­uszo­wi Róże­wi­czo­wi Wro­cław­skiej Nagro­dy Poetyc­kiej Sile­sius 2008 za cało­kształt twór­czo­ści.

Więcej

Kup kota w worku

nagrania / między wierszami Tadeusz Różewicz

Pre­mie­ra książ­ki Kup kota w wor­ku i frag­ment wie­czo­ru autor­skie­go w Zakła­dzie Naro­do­wym im. Osso­liń­skich 10. wrze­śnia 2008 roku. Ani­ma­cja do wier­sza „zabie­ga­na i nomi­no­wa­ny” Tomasz Bro­da i Sam­bor Dudziń­ski.

Więcej

Normalny poeta

nagrania / złodzieje wierszy Tadeusz Różewicz

Wiersz Tade­usza Róże­wi­cza z książ­ki Kup kota w wor­ku (wor­ku in pro­gress). Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Różewicz nieznany – odsłona druga

recenzje / ESEJE Przemysław Dakowicz

Posło­wie Prze­my­sła­wa Dako­wi­cza do książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Teksty odzyskane (1)

utwory / zapowiedzi książek Tadeusz Różewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Różewicz nieznany – odsłona druga

recenzje / ESEJE Przemysław Dakowicz

Posło­wie Prze­my­sła­wa Dako­wi­cza do książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Tadeusza Różewicza wiersze fantomowe

recenzje / ESEJE Przemysław Dakowicz

Posło­wie Prze­my­sła­wa Dako­wi­cza towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Wier­sze odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 paź­dzier­ni­ka 2021 roku.

Więcej

Korekta twarzy

wywiady / o książce Artur Burszta Przemysław Dakowicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Prze­my­sła­wem Dako­wi­czem towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze odzy­ska­ne, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 paź­dzier­ni­ka 2021 roku.

Więcej

Pośmiertne życie poety

recenzje / ESEJE Tomasz Kunz

Recen­zja Toma­sza Kun­za towa­rzy­szą­ca nowe­mu wyda­niu książ­ki Ostat­nia wol­ność, któ­re uka­zu­je się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Wstęp do Historii…

recenzje / ESEJE Bogusław Michnik

Szkic Bogu­sła­wa Mich­ni­ka opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Ostatnia wolność Tadeusza Różewicza

recenzje / IMPRESJE Agnieszka Grabowska

Recen­zja Agniesz­ki Gra­bow­skiej z książ­ki Ostat­nia wol­ność Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Wszystkie pożegnania Różewicza

recenzje / ESEJE Włodzimierz Jurasz

Recen­zja Wło­dzi­mie­rza Jura­sza z książ­ki Ostat­nia wol­ność Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Pośmiertna maska poezji

recenzje / ESEJE Piotr Bratkowski

Recen­zja Pio­tra Brat­kow­skie­go z książ­ki Kup kota w wor­ku (work in pro­gress) Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Don Kiszot z Radomska

recenzje / ESEJE Andrzej Franaszek

Recen­zja Andrze­ja Fra­nasz­ka z książ­ki Kup kota w wor­ku (work in pro­gress) Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Furtka do realności

recenzje / ESEJE Krystyna Dąbrowska

Recen­zja Kry­sty­ny Dąbrow­skiej z książ­ki to i owo Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

To i owo z Różewicza

recenzje / ESEJE Joanna Lisiewicz

Recen­zja Joan­na Lisie­wicz z książ­ki to i owo Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Ewangeliczny połów

recenzje / KOMENTARZE Jan Stolarczyk

Komen­tarz Jana Sto­lar­czy­ka do wier­sza „Połów” Tade­usza Róże­wi­cza z książ­ki to i owo, któ­ra uka­za­ła się 29 listo­pa­da 2012 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Dedykacje

recenzje / KOMENTARZE Jan Stolarczyk

Dedy­ka­cje Zbi­gnie­wa Bień­kow­skie­go i Kazi­mie­rza Wyki z nota­mi Jana Sto­lar­czy­ka.

Więcej

Różewicz z neonem na głowie

recenzje / ESEJE Piotr Kępiński

Recen­zja Pio­tra Kępiń­skie­go z książ­ki Wbrew sobie Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Twarze Różewicza

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Wbrew sobie Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Pięćset stron Wbrew sobie i o sobie

recenzje / ESEJE Jan Stolarczyk

Szkic Jana Sto­lar­czy­ka z książ­ki Wbrew sobie Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Różewicz: możliwość milczenia

recenzje / IMPRESJE Przemysław Dakowicz

Esej Prze­my­sła­wa Dako­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wbrew sobie Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Różewicz 90: Kup kota w worku

recenzje / ESEJE Grzegorz Chojnowski

Recen­zja Grze­go­rza Choj­now­skie­go z książ­ki Kup kota w wor­ku (work in pro­gress) Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Bez odwołania

recenzje / ESEJE Mieczysław Orski

Recen­zja Mie­czy­sła­wa Orskie­go z książ­ki Wyciecz­ka do muzeum Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Stary poeta krytykuje

recenzje / ESEJE Olga Szmidt

Recen­zja Olgi Szmidt z książ­ki Mar­gi­nes, ale… Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Różewicz złożony i rozrzucony

recenzje / ESEJE Tadeusz Nyczek

Recen­zja Tade­usza Nycz­ka z książ­ki Kar­to­te­ka: reprint Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Poezja poza wierszem

recenzje / IMPRESJE Janusz Drzewucki

Esej Janu­sza Drze­wuc­kie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Histo­ria pię­ciu wier­szy Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Na marginesie Różewicza

recenzje / ESEJE Tadeusz Nyczek

Recen­zja Tade­usza Nycz­ka z książ­ki Mar­gi­nes, ale… Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Kartoteka w skoroszycie

recenzje / IMPRESJE Janusz Drzewucki

Esej Janu­sza Drze­wuc­kie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kar­to­te­ka: reprint Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Primaaprilisowa kropka Tadeusza Różewicza

recenzje / IMPRESJE Zbigniew Solski

Esej Zbi­gnie­wa Sol­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kar­to­te­ka: reprint Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Nauczyciel nowej poezji

recenzje / ESEJE Krzysztof Lisowski

Recen­zja z książ­ki Mar­gi­nes, ale… Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Różności Rózewicza

recenzje / ESEJE Justyna Sobolewska

Recen­zja Justy­ny Sobo­lew­skiej z książ­ki Mar­gi­nes ale… Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w 2011 roku na łamach „Poli­ty­ki”.

Więcej

Głosy z marginesu

recenzje / ESEJE Wojciech Browarny

Recen­zja Woj­cie­cha Bro­war­ne­go z książ­ki Mar­gi­nes, ale… Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

W teatrze wojny, w teatrze życia. Refleksje z lektury Wycieczki do muzeum

recenzje / ESEJE Marcin Malczewski

Recen­zja Mar­ci­na Mal­czew­skie­go z książ­ki Wyciecz­ka do muzeum Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Zacząć od końca

recenzje / ESEJE Janusz Drzewucki

Recen­zja Janu­sza Drze­wuc­kie­go z książ­ki Kup kota w wor­ku Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

In progress

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Kup kota w wor­ku Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Wierszem na odlew

recenzje / ESEJE Piotr Śliwiński

Recen­zja Pio­tra Śli­wiń­skie­go z książ­ki Kup kota w wor­ku Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

O Kup kota w worku

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Tade­usza Nycz­ka, Pio­tra Kępiń­skie­go, Maria­na Sta­li, Andrze­ja Skren­dy i Rober­ta Rybic­kie­go

Więcej

Y=

recenzje / IMPRESJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki nauka cho­dze­nia / gehen ler­nen Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Lekcja Różewicza

recenzje / NOTKI I OPINIE Wojciech Bonowicz

Nota Woj­cie­cha Bono­wi­cza o książ­ce nauka cho­dze­nia / gehen ler­nen Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Rzutowanie poezji na powierzchnię płaską pokrytą drukiem w porządku określonym przez program AutoCAD 2008/Get 2007

recenzje / IMPRESJE Mirosław Ratajczak

Recen­zja Miro­sła­wa Rataj­cza­ka z książ­ki nauka cho­dze­nia / gehen ler­nen Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Dlaczego nie mamy dość Różewicza

recenzje / ESEJE Piotr Śliwiński

Recen­zja Pio­tra Śli­wiń­skie­go z książ­ki nauka cho­dze­nia Tade­usz Róże­wi­cza.

Więcej