wywiady / o książce

Afirmacja w splątaniu

Anna Kałuża

Kacper Bartczak

Zuzanna Sala

Rozmowa Anny Kałuży i Zuzanny Sali z Kacprem Bartczakiem, towarzysząca premierze książki Czas kompost Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 28 sierpnia 2023 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Zuzan­na Sala: Czy­tam Two­ją naj­now­szą książ­kę w kon­ste­la­cji: z jed­nej stro­ny z poprzed­nim tomem Wido­ki wyma­zy, z dru­giej – z roz­ma­ity­mi dys­kur­syw­ny­mi wypo­wie­dzia­mi (o Louise Glück, któ­rej został zresz­tą w nowej książ­ce dedy­ko­wa­ny jeden z wier­szy; o poezji Jerze­go Jar­nie­wi­cza itd.). Nie od dziś inte­re­su­je Cię gra­ni­ca mię­dzy auto­bio­gra­fią i auto­kre­acją, mię­dzy wyzna­niem a twór­czym prze­two­rze­niem odru­chu kon­fe­syj­ne­go. W Cza­sie kom­po­ście jed­nak zda­je się ona głów­nym (lub jed­nym z głów­nych) przed­mio­tów zain­te­re­so­wa­nia. Dla­cze­go? Co jest tak inte­re­su­ją­ce­go w eks­plo­ro­wa­niu tych roz­róż­nień? (A może to spe­cy­fi­ka cza­sów i aktu­al­ne­go ryn­ku wydaw­ni­cze­go pro­wa­dzi do koniecz­no­ści roz­wa­że­nia tych pro­ble­mów? W tek­ście o Baga­żu Jar­nie­wi­cza rzu­ci­łeś wszak zna­mien­ną fra­zę: „Dziś, w epo­ce sza­leń­stwa mówie­nia o sobie…”)

Kac­per Bart­czak: Mam nadzie­ję, że jed­nak uda­je mi się włą­czać apa­rat auto­bio­gra­ficz­ny w jakiś inny spo­sób i pozo­sta­wać poza tym sza­leń­stwem (tę tezę pod­trzy­mu­ję, ale to jest osob­ny temat). Potrze­bu­ję pod­mio­tu auto­bio­gra­ficz­ne­go jako jed­ne­go z por­tów wej­ścia do innych pro­ce­sów czy zja­wisk. Przede wszyst­kim – do testo­wa­nia tego, jak dziś rozu­mie­my mate­rial­ność, a nawet samą mate­rię, i naszą zależ­ność od niej w róż­nych aspek­tach, poli­tycz­nym, ale też psy­cho­lo­gicz­nym. Więc to był­by jeden powód – taki stra­te­gicz­no-for­mal­ny.

Innym może być prze­ko­ra – sko­ro tak ogrom­ne poła­cie lite­ra­tu­ry zda­ją się dziś iść tro­pem cze­goś w rodza­ju nowej szcze­ro­ści, nowej dosłow­no­ści, a przede wszyst­kim nowej czu­ło­ści, to ja sta­ram się zro­bić ruch w tę stro­nę, ale po to, żeby nabrać ener­gii do odsko­ku. Impuls kon­fe­syj­ny nadal wyda­je mi się sil­ny, teraz czę­sto w wyda­niu popraw­no­ścio­wym… To jest inny spo­sób reali­za­cji nasze­go wybu­ja­łe­go nar­cy­zmu; w tej for­mu­le bio­gra­fia wła­sna jest nie­sły­cha­nie prze­ce­nia­na. Char­les Bern­ste­in pisze gdzieś o „fał­szu auto­bio­gra­fi­zmu” – myl­nym prze­ko­na­niu, że tam jest ten boga­ty mate­riał. Ja się z nim zga­dzam.

Ale, wra­ca­jąc do poprzed­niej myśli, posłu­gu­ję się nie­raz pod­mio­tem auto­bio­gra­ficz­nym, z przy­czyn już wymie­nio­nych, a tak­że żeby pod­trzy­mać namysł nad auto­kre­acją, czy­li rolą prze­wod­nią same­go zda­rze­nia wier­sza, jego spraw­czo­ści. To wła­śnie ta spraw­czość pozwa­la mi snuć docie­ka­nia o natu­rze mate­rii. Więc auto­kre­acja w celu bada­nia mate­rial­no­ści.

I jest jesz­cze jed­na przy­czy­na gry z auto­bio­gra­fią, bar­dzo zwy­czaj­na i bar­dzo ludz­ka. Stra­ta ojca. Oka­za­ła się bar­dzo bole­sna, rezo­nu­ją­ca we mnie na wie­lu pozio­mach, sta­le obec­na w codzien­nych poczy­na­niach. To, plus wła­sny wiek bio­lo­gicz­ny, wzmac­nia flan­kę auto­bio­gra­ficz­ną. Mam jed­nak nadzie­ję, że nawet w tym trud­nym tema­cie to jest eks­plo­ra­cja poza-kon­fe­syj­na, wypo­wiedź stro­nią­ca od pro­ste­go wyle­wu emo­cji.

Anna Kału­ża: Zasta­na­wiam się, czy ta pró­ba wyj­ścia poza eks­pre­sję nar­cy­stycz­ne­go pod­mio­tu nie wią­że się z bar­dzo intry­gu­ją­cym, oso­bli­wym pocho­dem obra­zów-nie-obra­zów w Two­ich wier­szach. Oso­bli­wość pole­ga­ła­by na tym, że trud­no tę obra­zo­wość prze­ło­żyć na wizu­al­ny kon­kret, jest raczej czymś w rodza­ju pali­wa dla wyobraź­ni np. „głę­bo­ki czło­wiek w cien­kim mie­ście”. U Cie­bie zawsze sil­niej­szy jest dźwięk, ale co z tymi obra­za­mi, któ­rych nie moż­na zoba­czyć?

Dźwięk – z pew­no­ścią. Dźwięk i rytm. A to się reali­zu­je w kon­struk­cji wer­su, przy czym oczy­wi­ście natych­miast wcho­dzi w grę obec­ność innych wer­sów. Z kolej te zbit­ki wer­sy­fi­ka­cyj­ne zale­żą jed­nak od tego, jak wiersz ma wyglą­dać w cało­ści. Sta­ram się kore­lo­wać te pozio­my. Testem jest z pew­no­ścią to, jak to zabrzmi w czy­ta­niu, ale nie cho­dzi mi o „pięk­ną mową”, o uro­dę pol­sz­czy­zny (nie mam nic prze­ciw­ko uro­dzie pol­sz­czy­zny, czy­tam dla przy­jem­no­ści Iwasz­kie­wi­cza, wcze­sne­go Rym­kie­wi­cza, ostat­nio Co to jest drozd – język pora­ża­ją­co pięk­ny), ani o mowę nie tyl­ko pięk­ną, ale rów­nież natu­ral­ną; może prze­ciw­nie: chcę, żeby rze­czy brzmia­ły cie­ka­wie, w jakimś lek­kim wykrzy­wie­niu, chcę to posta­wić na jakiejś gra­ni­cy. To ma brzmieć i oddzia­ły­wać, ale tak, żeby brzmie­nia wywie­ra­ły pre­sję na sens.

Ale zda­je się, że ucie­kłem od Two­je­go pyta­nia: co z tymi obra­za­mi. Hmmm… no nie wiem… Obraz – czy­li widzial­ność, praw­da? Zna­cze­nie tego, co widać, nawet jeśli nie widać wie­le… Czy widzial­ność i obra­zo­wość nie czer­pią z tej gry mię­dzy sen­sem a brzmie­niem? Czy za tym, co widzi­my, nie stoi zawsze kon­struk­cja widze­nia i obra­zu? Być może za obra­zem stoi sta­le dzia­ła­ją­cy w tle pro­gram, jakiś kod, któ­ry ja tą grą poję­cio­wo-dźwię­ko­wą pró­bu­ję pisać?

Anna Kału­ża: Tak, mnie też się wyda­je, że wej­ścia do tych obra­zów, któ­re u Cie­bie zatrzy­mu­ją się na gra­ni­cy widze­nia i wyobra­że­nia, moż­li­we są przez ryt­my i dźwięk. Ale jest też w takiej moż­li­wo­ści pewien para­doks, bo – takie mam wra­że­nie – ten spe­cy­ficz­ny sens obra­zo­wo­ści poza widzial­no­ścią jest siłą wyrzu­ca­ją­cą nas (czy­tel­nicz­ki) ze zmy­sło­wo­ści real­ne­go świa­ta. Pra­ca zmysłów/percepcji nie kie­ru­je nas ku mate­rii ukształ­to­wa­nej, zna­nej, codzien­nie i zwy­cza­jo­wo odczu­wa­nej. Wcho­dzisz z nami w inne tory, w inne ścież­ki, na któ­rych musi­my się zanu­rzyć tak­że w poza­zmy­sło­we doświad­cze­nie i uwie­rzyć w to, cze­go nie może­my ani usły­szeć, ani dotknąć. Jak o tym myślisz?

Mnie by się zda­wa­ło, że to jest gra­ni­ca czu­cia i poj­mo­wa­nia, jakaś tran­zy­tyw­na mem­bra­na sta­no­wią­ca ste­row­nik dla odko­do­wa­nia czy­ste­go bodź­ca fizycz­ne­go i prze­two­rze­nia go w dane, prze­pusz­cze­nia go do stre­fy rozu­mie­nia. Albo może da się do tego podejść ina­czej: czę­sto – ale oczy­wi­ście nie zawsze – ope­ru­ję w jakimś zagęsz­cze­niu, któ­re samo w sobie, mam nadzie­ję, prze­cho­wu­je to, co nazy­wa­my odczu­ciem zmy­sło­wym. Sta­ram się uzy­ski­wać ukła­dy języ­ko­we, któ­re da się odbie­rać jako pew­ne kom­pre­sje. Ale jeśli tak, to zna­czy, że zmy­sło­wość dzia­ła, tyle że na innym pozio­mie. Włą­cza się jakaś pod­skór­na syne­ste­zja. Z pew­no­ścią prze­cho­wu­ją się dotyk i dźwięk. Ale może obraz, a cho­ciaż­by bar­wa, bywa­ją dale­ką pochod­ną.

Anna Kału­ża: A czy myślisz, że dalej są aktyw­ne kon­ku­ren­cyj­ne usta­wie­nia mię­dzy obra­za­mi a językiem/mową? To sta­ra opo­zy­cja, któ­ra od cza­su do cza­su jesz­cze pra­cu­je – jed­ni uwa­ża­ją, że na począt­ku było sło­wo, inni – że obraz. Od tego idą zupeł­nie inne linie este­tyk. Cza­sa­mi odno­si­łam wra­że­nie, że nie bar­dzo doga­du­jesz się z obra­za­mi, zwłasz­cza tymi medial­ny­mi. Wiem, że to gru­by podział, bo – zwłasz­cza dziś – obraz jest tak bar­dzo wie­lo­znacz­ny, że za każ­dym razem trze­ba go dookre­ślać, no i jeste­śmy po tych wszyst­kich spek­ta­ku­lar­nych kry­ty­kach wizu­al­no­ści, obra­zu, domi­na­cji wzro­ku. Ale jed­no­cze­śnie zmie­nia się tak­że myśle­nie o języ­ku i komu­ni­ka­cji i ich związ­kach z obra­za­mi.

Te obra­zy, któ­re robią na nas wra­że­nie, któ­re pozo­sta­ją, któ­re sta­ją się „zna­czą­ce” – nigdy nie są tyl­ko i wyłącz­nie efek­tem dzia­ła­nia zmy­sło­wo­ści poję­tej jako obszar oddzie­lo­ny, jako czy­sty fizy­kal­ny bodziec. Za tymi obra­za­mi stoi cała apa­ra­tu­ra kogni­tyw­na, pamię­cio­wa, kul­tu­ro­wa. Dla uprosz­cze­nia – za obra­za­mi stoi wcze­śniej­sza obrób­ka, któ­rej zosta­li­śmy pod­da­ni. Przez co? Moż­na oczy­wi­ście wymie­niać dłu­gie listy, w zależ­no­ści od szko­ły filo­zo­ficz­nej, reli­gij­nej bądź psy­cho­lo­gicz­nej, pod któ­rej jest się wpły­wem. Ale jako poeta, tłu­macz, lite­ra­tu­ro­znaw­ca powiem, że autor tej obrób­ki jest zbio­ro­wy i tek­stu­al­ny. Są nim tek­sty, któ­ry­mi się nasią­kło. Pro­zy w Wido­kach wyma­zach są tu chy­ba dobrym przy­kła­dem. Na przy­kład ta pro­za o prze­my­ka­niu mię­dzy róż­ny­mi frag­men­ta­mi mia­sta, w któ­rej wizu­alia wystę­pu­ją, ale zawsze w związ­ku z całym apa­ra­tem selek­cyj­nym, prze­pu­sto­wym. Wizu­alia wcho­dzą do tego apa­ra­tu już w jakimś sen­sie zapo­śred­ni­czo­ne, ale ten apa­rat jest kolej­nym prze­two­rze­niem – żeby nie było tak, że to przy­ję­cie godzi się bier­nie korzy­stać z wcze­śniej wgra­nej w nas matry­cy i przy­ję­cie kolej­ne­go mate­ria­łu jest bier­ne. Ta matry­ca – ten grunt w nas, na któ­rym moż­li­we jest odko­do­wa­nie wizu­aliów, włą­cze­nie ich – sama zawsze zakła­da nie­kom­plet­ność, a tym samym aktyw­ność, ruch w cza­sie. Tam­ta pro­za z Wido­ków wyma­zów (to się zaczy­na­ło od słów: „Na począt­ku lip­ca wspa­nia­ły, roz­pro­mie­nio­ny dzień”) ma więc też w sobie ele­ment tem­po­ral­ny – sta­ra się wypra­co­wać sta­le aktyw­ny kanał komu­ni­ka­cyj­ny mię­dzy tym, co się umow­nie zwie przy­szło­ścią i prze­szło­ścią. Da się to oma­wiać wid­mon­to­lo­gicz­nie, może psy­cho­logcz­nie. Albo może po pro­stu to jakieś kolej­ne roze­gra­nie „momen­tu Pro­ustow­skie­go”, tyl­ko przy pomo­cy innej tech­no­lo­gii – takiej pro­zy, któ­ra ma wspar­cie w wier­szach.

Zuzan­na Sala: Czas kom­post to kolej­na – po Pokar­mie suwe­re­nie i Wido­kach wyma­zach – książ­ka zaty­tu­ło­wa­na wyra­że­niem skła­da­ją­cym się z rze­czow­ni­ka i epi­te­tu tak­że w for­mie rze­czow­ni­ko­wej (w prze­ci­wień­stwie do bar­dziej kla­sycz­nych kon­struk­cji gra­ma­tycz­nych Domów medio­wych lub Wier­szy orga­nicz­nych). Zasta­na­wia mnie to przej­ście do rze­czow­ni­ka, któ­re wyda­je mi się zamie­rzo­ne, opar­te na kon­kret­nym dąże­niu – być może celu­ją­cym wła­śnie w budo­wa­nie wspo­mnia­nych przez Anię obra­zów-nie-obra­zów (w koń­cu przy­miot­ni­ki upla­stycz­nia­ją nam obraz, a Ty świa­do­mie z nich rezy­gnu­jesz). Wyda­je mi się, że czę­ści mowy są u Cie­bie hie­rar­chi­zo­wa­ne: że przy­miot­ni­ki mniej sobie cenisz (choć rzecz jasna z nich nie rezy­gnu­jesz) niż np. cza­sow­ni­ki i rze­czow­ni­ki (a nawet przy­im­ki). Nie chcę, żeby to zabrzmia­ło zbyt szkol­nie, ale mam ocho­tę Cię o tę hie­rar­chi­za­cję czę­ści mowy pod­py­tać: choć­by o to, czy myślisz o tym gra­ma­tycz­nym podzia­le, gdy piszesz? 

Przy­im­ki lubię. Bywa­ją fiku­śne. Albo spój­ni­ki, szcze­gól­nie takie, któ­re uda­ją rela­cje gra­ma­tycz­ne, albo osła­bia­ją hipo­tak­sę. Cza­sem też bawię się w opusz­cze­nia przy­im­ka lub spój­ni­ka, któ­ry był tam wcze­śniej. Oby­dwie te czę­ści mowy są waż­ne w wier­szu „Wiel­ka Filo­lo­gia”. Ale rze­czy­wi­ście pew­nie w tym tomie stro­nię od gład­kich zdań sil­niej niż tyl­ko przez roz­luź­nie­nie związ­ków zda­nio­wych. Jest chy­ba jakaś ten­den­cja do zagęsz­cze­nia, może nawet ten­den­cja nie­co asce­tycz­na? Wiersz tytu­ło­wy zaczy­na się od takie­go frag­men­tu: „błysk jak opó/ przed pojem­nym zda­niem ogniem/ w makrach doku­men­tu glo­bu”. Ist­nie­je opu­bli­ko­wa­na wcze­śniej­sza wer­sja tego wier­sza, w któ­rej począ­tek był nie­co inny: „dziw­ny strach/ przed pojem­nym zda­niem / ogniem”. Nie jestem w sta­nie tego zin­ter­pre­to­wać, ale sam się zdzi­wi­łem na tę linij­kę, tę jej wcze­śniej­szą wer­sję, i posta­no­wi­łem nie­co z nią popra­co­wać; głów­na myśl jed­nak zosta­ła: opór przed zda­niem. Może być tak, że dla mnie wiersz jest wypad­ko­wą sił od- i do-środ­ko­wych. Te pierw­sze są oczy­wi­ście dys­junk­tyw­ne; dru­gie prze­ciw­nie, będą cią­żyć w kie­run­ku skład­ni. Róż­ne moje wier­sze to róż­ne histo­rie tych napięć. Być może bied­ne przy­miot­ni­ki naj­bar­dziej cier­pią na tych tar­ciach (naj­szyb­ciej się w nich ście­ra­ją?).

Inna moż­li­wość jest taka: w zeszłym roku musia­łem sobie zafun­do­wać potęż­ną por­cję lek­tu­ry wier­szy Rober­ta Lowel­la, w ory­gi­na­le i pol­skim prze­kła­dzie. Ten to sobie przy­miot­ni­ków nie żało­wał! Jechał na nich cały­mi fala­mi. Więc może tro­chę odre­ago­wy­wa­łem.

Ale jesz­cze inna per­spek­ty­wa: przy­miot­ni­ki, przez ogra­ni­cze­nie ich czę­sto­tli­wo­ści, zysku­ją na zna­cze­niu stra­te­gicz­nym (teraz to dopie­ro stwier­dzam) – zwra­cam uwa­gę na koń­ców­kę wier­sza „Szó­sty zmysł” (to jest mój ulu­bio­ny wiersz w tomie), albo, podob­nie, na koń­ców­kę „Wier­sza śro­do­wi­sko­we­go”.

I osta­tecz­nie, moż­na by w tym kon­tek­ście powie­dzieć coś o pro­zach. Te ogra­ni­cze­nia, na któ­re wska­zu­jesz, mogą być wła­śnie ich gene­zą. Pro­zy mogą dzia­łać jak odskocz­nia od tych gra­ma­tycz­nych tarć gra­wi­ta­cyj­nych w kawał­kach zwer­sy­fi­ko­wa­nych.

Anna Kału­ża: A co z pręd­ko­ścią wier­sza i spo­wol­nie­niem cza­su w pro­zach? Two­je wier­sze są jak wiry wod­ne, żeby się z nich wynu­rzyć, trze­ba zejść głę­bo­ko pod zasy­sa­ją­cą siłę wiru, a pro­zy dość spo­koj­nie (leni­wie) roz­cią­ga­ją się/rozlewają w cie­le czy­tel­ni­czek.

Bo pro­zy to już jest ta bar­dziej psy­cho­lo­gicz­nie i feno­me­no­lo­gicz­nie zna­jo­ma, zwy­czaj­na, usta­bi­li­zo­wa­na cza­so­wość. To złu­dze­nie usta­bi­li­zo­wa­nej cza­so­wo­ści, następ­czo­ści nar­ra­cyj­nej. Tutaj jedy­ną zmien­ną jest wła­śnie ta kwe­stia tem­pa, czas pły­nie wol­no lub szyb­ko, jak to w opo­wia­da­niu, ale to jest jak­by narzu­co­ne z góry. Nato­miast wier­sze naru­sza­ją tę domi­na­cję cza­so­wo­ści, ata­ku­ją dyk­tat wymia­ru tem­po­ral­ne­go poję­te­go mecha­ni­stycz­nie. Wier­sze prze­do­sta­ją się do sub­stra­tu, w obrę­bie któ­re­go cza­so­wość jest bar­dziej demo­kra­tycz­nie wtło­czo­nym uczest­ni­kiem rów­na­nia, do któ­re­go nale­żą też masa, ener­gia, pamięć, powrót real­ne­go, roz­pacz, żal, żało­ba, świa­tło, ciem­ność, eufo­ria, eufo­rycz­na afir­ma­cja uczest­nic­twa w tym całym splą­ta­niu, radość pły­ną­ca z tego, że jest się aktyw­nym uczest­ni­kiem apa­ra­tu, któ­rym osta­tecz­nie jest wiersz. Być może w Czas kom­post są pro­zy, któ­re sil­niej naru­sza­ją ten podział.

Zuzan­na Sala: Jed­ną z rze­czy, któ­ra szcze­gól­nie mnie w cza­sie lek­tu­ry zain­try­go­wa­ła, była „uwa­ga o meto­dzie” (znaj­du­ją­ca się w pod­ty­tu­le jed­nej z czę­ści poema­tu „Błąd w legen­dzie (waka­cyj­na przy­go­da)”). Zbu­do­wa­na tam para­le­la mię­dzy momen­tem pra­cy poetyc­kiej a Kar­te­zjań­ską moral­no­ścią tym­cza­so­wą bar­dzo pasu­je mi do Two­jej dro­gi twór­czej: dyna­micz­nej, peł­nej prze­kształ­ceń, nie­sta­ją­cej w miej­scu (a tym bar­dziej nie osia­da­ją­cej na lau­rach). Myślę jed­nak, że wpro­wa­dze­nie kate­go­rii wąt­pli­wo­ści jest tu pew­nym novum. O tzw. „pro­jek­tach” poetyc­kich zwy­kli­śmy myśleć jako o czymś, cze­go autor musi być pewien, by utrzy­mać koniecz­ną myślo­wą dys­cy­pli­nę czy warsz­ta­to­wą kon­se­kwen­cję. Ty nam pod­su­wasz inny trop: poeta jest jak oso­ba prze­bu­do­wu­ją­ca dom, któ­ra musi jed­nak na czas budo­wy zadbać o miesz­ka­nie tym­cza­so­we; naśla­du­je „podróż­nych, któ­rzy, zbłą­kaw­szy się w lesie, nie powin­ni błą­dzić, kołu­jąc to w jed­ną, to w dru­gą stro­nę, ani, tym mniej, zatrzy­my­wać się w miej­scu, ale iść zawsze naj­pro­ściej jak zdo­ła­ją w tym samym kie­run­ku, i nie zmie­niać go dla bła­hych racji, mimo że z począt­ku może sam tyl­ko przy­pa­dek skło­nił ich do jego wybo­ru; za pomo­cą bowiem tego środ­ka, jeśli nie idą ści­śle tam, gdzie pra­gną, doj­dą przy­naj­mniej w koń­cu gdzieś, gdzie praw­do­po­dob­nie będzie im lepiej niż w pośrod­ku lasu”. W któ­rych zatem miej­scach eks­plo­ru­jesz naj­wię­cej wąt­pli­wo­ści? Czy dopro­wa­dzi­ły Cię one ostat­nio do miejsc, któ­rych się nie spo­dzie­wa­łeś?

No to tu mnie masz, z tym Kar­te­zju­szem. On nie był, i chy­ba nie jest, moim sojusz­ni­kiem. To pod­miot zaję­ty zada­niem repre­zen­to­wa­nia świa­ta oraz znaj­do­wa­nia pew­no­ści, punk­tów sta­łych. Zawsze sta­ra­łem się pisać wier­sze w kie­run­ku prze­ciw­nym – wła­śnie w kie­run­ku bada­nia włą­cza­ne­go w sytu­acji rady­kal­nej nie­pew­no­ści, zagu­bie­nia, pozna­wal­no­ści tyleż waż­nej, co utrud­nio­nej. Tam­ten pod­ty­tuł trak­to­wa­łem raczej jako sygnał w kie­run­ku meta­świa­do­mo­ści – wiersz jako bada­nie, jako pewien apa­rat łączą­cy spraw­czo­ści ludz­kie i nie­ludz­kie – musi sobie zda­wać spra­wę ze swo­jej budo­wy. W sumie to chy­ba nie jest u mnie nowe… Ja tam też tro­chę wspo­mi­nam „pro­jek­ty­wi­stów”; nie cho­dzi mi o jakąś ści­słe nawią­za­nia, ale o taką ogól­ną sche­dę po róż­nych Poun­dach, Wil­liam­sach i Olso­nach. W tam­tej tra­dy­cji poja­wił się kie­dyś pomysł „kom­po­zy­cji pro­jek­ty­wi­stycz­nej”, czy też kom­po­zy­cji pola. Więc ja się tym tro­chę tak bawię… ten wiersz seryj­ny jest dosłow­nie o łaże­niu po super­nie­atrak­cyj­nych tury­stycz­nie polach, któ­re jest wyzwa­niem dla wyobraź­ni: zobacz, inni mają te swo­je Kana­ry i Gre­cje, a ty tu gdzieś pod Łeb­czem, w pyle i upa­le. Pokaż, że tu też potra­fisz… I to ma być takie doświad­cze­nie tego pyłu, prze­strze­ni, agry­kul­tu­ry, naszej zależ­no­ści od tak czy siak pro­jek­to­wa­nej mate­rii, od takiej czy sia­kiej inży­nie­rii gene­tycz­nej, od sił tzw. „natu­ry” (któ­rej już nie ma, choć siły pozo­sta­ją, albo wiel­kie masy – może to jesz­cze pozo­sta­je z natu­ry: ogrom­ne pro­ce­sy maso­we, jak gra­wi­ta­cja, świa­tło, na któ­re nie mamy jed­nak wpły­wu) oraz naszych prób wyj­ścia na swo­je w tym gąsz­czu.

Więc cho­ciaż tym tro­pem Kar­te­zjań­skim bym nie szedł (może jed­nak zbyt sła­bo znam Kar­te­zju­sza), to tro­pem wąt­pie­nia, ogól­ne­go scep­ty­cy­zmu, ale scep­ty­cy­zmu sta­no­wią­ce­go kan­wę docie­ka­nia, docie­ka­nia, któ­re zakła­da roz­wią­za­nia, jeśli nawet doraź­ne i tym­cza­so­we –  już jak naj­bar­dziej oczy­wi­ście tak. Nie jestem pewien, czy te meto­dy wąt­pie­nia, czy raczej docie­ka­nia, dopro­wa­dzi­ły mnie w nowe rejo­ny. Sta­ram się pod­su­wać czy­tel­ni­ko­wi ksią­żecz­ki, któ­re nie będą go nudzi­ły. Tutaj, podob­nie jak w Wido­kach wyma­zach, a może nawet w więk­szym stop­niu, liczy­łem na grę wyła­nia­ją­cą się mię­dzy wier­sza­mi i pro­za­mi. To jak­by dwie nie­co inne tech­no­lo­gie; w ich zakre­sie moż­li­we są dwa nie­co odmien­ne gatun­ki przed­mio­tów mate­rial­nych, dwa rodza­je ośrod­ków. Zasko­czy­ły mnie wyła­nia­ją­ce się w spo­sób nie­za­mie­rzo­ny przy­le­ga­nia i echa. Na przy­kład – w cał­kiem nie­za­pla­no­wa­ny spo­sób wyła­nia­ją­cy się temat cza­su jako zja­wi­ska fizycz­ne­go.

Anna Kału­ża: Pozo­sta­jąc jesz­cze przy roz­róż­nia­nych, albo lepiej – dyna­mi­ce i prze­obra­że­niach wypo­wie­dzi arty­stycz­nej, chcia­ła­bym Cię zapy­tać o zna­czą­cy udział nar­ra­cyj­ne­go ele­men­tu w Two­ich ostat­nich książ­kach. Dla mnie naj­bar­dziej oczy­wi­ste jest to, że nar­ra­cja każe Ci ina­czej budo­wać zda­nia, sta­jesz się bar­dziej pokor­ny wobec skład­ni i gra­ma­ty­ki (jak­by zdol­ny do zaak­cep­to­wa­nia sys­te­mu), w for­mach bar­dziej skon­den­so­wa­nych, kom­pak­to­wych czę­sto nie pozwa­lasz zda­niom się osa­dzić w wier­szu. Moż­na tu dopi­sy­wać inne pla­stycz­no­ści. Ale w związ­ku z taką dyna­mi­ką i Two­im prze­ko­na­niem o mate­rial­no­ści wier­sza i jego zda­rze­nio­wo­ści, dzia­niu się, czy mógł­byś powie­dzieć, z cze­go według Cie­bie powstaje/robi się wiersz/wypowiedź języ­ko­wą? Mnie ostat­nio bar­dzo zacie­ka­wi­ło prze­ko­na­nie dada­istów, że wier­sze powsta­ją z liter, że ich pod­sta­wo­wym budul­cem wca­le nie jest zda­nie czy wyraz. Jak to wyglą­da u Cie­bie?

Zacznij­my od nar­ra­cji. Ja nie ufam nar­ra­cjom. Te moje pro­zy to są takie symu­la­cje nar­ra­cji. Ich życie jest moż­li­we tyl­ko mię­dzy wier­sza­mi. Wier­sze wyko­nu­ją tę pra­cę w tle, dostar­cza­ją obwo­dów, oka­blo­wa­nia, przy­go­to­wu­ją pole. Dopie­ro na nim może się poja­wić symu­la­cja nar­ra­cji. Widzę te swo­je pro­zy jako byty wir­tu­al­ne, efe­me­rycz­ne pochod­ne wier­szy, umoż­li­wio­ne przez nie. Mam wra­że­nie, że wiersz, tak jak, ja go rozu­miem, jest two­rem onto­lo­gicz­nie sil­niej­szym, w tym sen­sie, że robi taką robo­tę pod­sta­wo­wą, oddol­ną, maj­ster­ku­je przy rze­czy­wi­sto­ści, uczest­ni­czy w jej pro­jek­to­wa­niu, żeby pro­za miał gdzie zaist­nieć. Cho­ciaż tutaj są też takie pro­zy, któ­re uda­ją nar­ra­cję i wra­ca­ją wła­śnie do tej pra­cy w głę­bo­kim tle, na przy­kład kawa­łek zaczy­na­ją­cy się od słów: „Leża­łem w ciem­nym poko­ju”… To jest taka fan­ta­zja bada­ją­ca warun­ki two­rze­nia i bie­gną­ca gdzieś na gra­ni­cy mate­rii oraz cał­ko­wi­tej abs­trak­cji.

Dla mnie budul­cem wier­sza jest napię­cie powsta­ją­ce mię­dzy tą zaaran­żo­wa­ną kon­struk­cją dźwię­ko­wą, o któ­rej wspo­mnie­li­śmy – kon­struk­cją roz­cią­ga­ją­cą się mię­dzy wer­sem, ukła­dem wer­sów, ukła­dem więk­szych sek­cji wier­sza – a sen­sa­mi, zna­cze­nia­mi, czy poję­cia­mi. To jest też napię­cie powsta­ją­ce przez testo­wa­nie gra­ni­cy języ­ka jako two­rzy­wa – język bie­rze się z komu­ni­ka­cji i inten­cji, a jed­no­cze­śnie jest pla­stycz­ną czę­ścią naszych inte­rak­cji ze śro­do­wi­skiem, współ­two­rzy to śro­do­wi­sko, jest prze­kaź­ni­kiem ener­gii mię­dzy nami, a tym co wokół nas; jest więc ośrod­kiem nie­jed­no­rod­nym: czę­ścio­wo wycho­dzi ku pro­ce­som, któ­re opi­su­ją komu­ni­ka­cję (praw­dzi­wość zdań, seman­ty­ka, słyn­na refe­ren­cyj­ność lub jej rów­nie słyn­ne zawie­sze­nie), a czę­ścio­wo nale­ży do sta­nów nie­wy­mier­nych, afek­tyw­nych i cie­le­snych i tutaj zbli­ża się do sta­nów mate­rii.

Anna Kału­ża: Chcia­ła­bym Cię jesz­cze namó­wić o auto­bio­gra­ficz­no-meta­kry­tycz­ne zwie­rze­nia. Nie cho­dzi mi o to, żebyś pra­co­wał za kry­ty­ków, ale czy mógł­byś spoj­rzeć na swo­je pisa­nie z per­spek­ty­wy cza­su i powie­dzieć o tym, jak zmie­nia­ło się Two­je podej­ście do wier­sza i poezji?  

Być może dało­by się wykre­ślić jakąś ewo­lu­cję, na jed­nym torze meta­kry­tycz­ną, na dru­gim zaś, rów­no­le­głym, este­tycz­ną. W obu przy­pad­kach cho­dzi o trak­to­wa­nie wypo­wie­dzi poetyc­kiej jako przy­glą­da­nie się spo­so­bom odnaj­do­wa­nia się ucie­le­śnio­ne­go pod­mio­tu ludz­kie­go, naj­czę­ściej męskie­go, w mate­rii, przy czym zawsze cho­dzi o odświe­że­nie rela­cji mię­dzy tym, jak rozu­mie­my mate­rię, jak to rozu­mie­nie się zmie­nia, i jakie w związ­ku z tym powsta­ją napię­cia lub prze­pły­wy mię­dzy ośrod­kiem języ­ko­wym i mate­rial­nym. Być może począt­ki dało­by się okre­ślić jako bar­dziej ide­ali­stycz­ne, ale wyda­je mi się że nawet ten począt­ko­wy ide­alizm ewo­lu­ował w kie­run­ku przy­glą­da­nia się, jak sta­ny pod­mio­to­we zale­żą od sytu­acji komu­ni­ka­cyj­nych. Póź­niej da się być może stwier­dzić, że inte­re­so­wa­ła mnie kon­dy­cja tego sztucz­nie wyło­nio­ne­go pod­mio­tu wobec róż­nie poję­tych nad­mia­ru i wie­lo­ści – wie­lo­ści i ogól­no­ści zawar­tej w samym języ­ku, wie­lo­ści rze­czy­wi­sto­ści, któ­re two­rzy­my, a wresz­cie pew­ne­go nad­mia­ru – czy też szu­mu, a nawet nie­bez­piecz­nej intru­zyw­no­ści, zabor­czo­ści – przy­cho­dzą­ce­go do nas z bar­dzo zwy­czaj­nie poję­te­go zewnę­trza. Na tym obsza­rze zaczę­ło mnie w pew­nym momen­cie nur­to­wać zja­wi­sko psy­cho­po­li­ty­ki. Powiedz­my ogól­nie, że cho­dzi tu o nasy­ce­nia komu­ni­ka­tu przy­cho­dzą­ce­go z zewnątrz tre­ścią sta­no­wią­cą pew­ne obcią­że­nie psy­chicz­ne, a być może tre­ścią, któ­ra jest już tak zapro­jek­to­wa­na, żeby tym obcią­że­niem być. Póź­niej­sza faza łączy chy­ba te dwa kie­run­ki: bada­nie prze­pły­wów mię­dzy języ­ko­wo­ścią a mate­rią w powią­za­niu ze zja­wi­ska­mi czy sta­na­mi psy­cho­po­li­tycz­ny­mi. Naj­sil­niej­szy tego wyraz, jak uwa­żam, znaj­du­je się w Pokarm suwe­ren. To jest sza­leń­cza książ­ka, któ­rej kom­plet­nie nie rozu­mia­łem, kie­dy powsta­wa­ła. Dziś uwa­żam, że pra­co­wa­łem w niej z takim nie­uświa­do­mio­nym pyta­niem: czy da się w świat mate­rial­ny wtło­czyć sta­ny typo­we dla mode­li psy­cho­lo­gicz­nych? Czy mate­ria ma swo­ją poli­tycz­ną pod­świa­do­mość, czy mate­ria ma swo­je „real­ne”? Jeśli tak – to jak to zro­bić, żeby wiersz prze­my­cił się w te rejo­ny? Nie jest przy­pad­kiem, że tam­ten ton powsta­wał w okre­sie pol­skiej prze­mia­ny poli­tycz­nej. W każ­dym razie, jeśli ktoś mi powie, że ucie­kam od poli­ty­ki, to odsy­łam do tam­te­go tomu. Następ­ny tom, Nawo­ra­dio­wa, był pró­bą prze­or­ga­ni­zo­wa­nia zaso­bów pod­mio­tu w obrę­bie nad­mia­ru róż­nie poję­te­go zewnę­trza. Wido­ki wyma­zy wpro­wa­dzi­ły albo ugrun­to­wa­ły wcze­śniej obec­ną grę z widzial­no­ścią, o któ­rej wspo­mnia­łaś. Z poprzed­nich tomów, przede wszyst­kim Nawo­ra­dio­wej, zacho­wu­je się w Wido­kach… namysł nad sta­na­mi pod­mio­to­wy­mi w obrę­bie gwał­tow­nie ewo­lu­ują­ce­go rozu­mie­nia mate­rii. Poja­wia się myśl o pod­mio­to­wo­ści odna­wial­nej (taka pod­mio­to­wa eko­lo­gia), co jest może jakąś póź­ną for­mą tej wcze­snej myśli o wier­szu jako orga­ni­zmie mówią­cym. Wspo­mniał­bym też o dołą­cza­ją­cym do tych zja­wisk wąt­ku psy­cho-teo­lo­gicz­nym lub też psy­cho-post-seku­lar­nym. To jest zło­żo­na spra­wa, ale moż­na tu powie­dzieć, że wią­że się ona z pyta­niem o to, czy do mate­rii przy­na­le­ży­my cał­ko­wi­cie, czy jed­nak nie chce­my zacho­wać napię­cia mię­dzy tym czymś, czym być może, ewen­tu­al­nie, jeste­śmy, a wła­śnie mate­rią. Ja chcę zacho­wać to napię­cie. Tyl­ko dopo­wiem, że ja ten post-seku­la­ryzm uwa­żam za skład­nik koniecz­ny pisa­nia wier­szy. Zacho­wu­ję go jako ostat­nią linię obro­ny przed wpi­sa­niem nas w potwor­ność nad­cho­dzą­cej algo­ryt­micz­nej Jed­ni. Mój wiersz do niej nie nale­ży, tak samo, jak nie do koń­ca nale­ży do Jed­ni mate­rial­nej sub­stan­cji. Więc badam to napię­cie – i o tym, z mojej per­spek­ty­wy, jest Czas kom­post.

Zuzan­na Sala: W kon­tek­ście tego, co powie­dzia­łeś, chcia­ła­bym Cię jesz­cze zapy­tać o Twój sto­su­nek do jed­nost­ki. Mam bowiem wra­że­nie, że jest on nie­jed­no­znacz­ny: psy­cho­po­li­ty­ka to coś, co osta­tecz­nie ma punkt doj­ścia w wybo­rach jed­nost­ki, ale to nie o jed­nost­kę się w niej roz­cho­dzi. W tomie gdzie­nie­gdzie pole­mi­zu­jesz z poję­ciem wspól­no­ty (np. w kon­tek­ście kate­go­rii naro­du), z kolei w pierw­szej pro­zie zamiesz­czo­nej w Czasie kom­po­ście docho­dzi do swo­iste­go prze­mie­sza­nia: indy­wi­du­al­na obse­sja (na punk­cie dro­gich zegar­ków) zaczy­na migro­wać mię­dzy boha­te­ra­mi (od przy­ja­cie­la po mówią­ce­go). Mam wra­że­nie, że jed­nost­ka scho­dzi na dru­gi plan: nie­waż­ne kto, ale waż­ne co (robi). Jestem cie­ka­wa, czy byś się z tym zgo­dził lub spro­ble­ma­ty­zo­wał tę kwe­stię w jesz­cze inny spo­sób?

Faj­nie to wychwy­ci­łaś, tę płyn­ność. Pew­nie na niej mi wła­śnie naj­bar­dziej zale­ża­ło. Jeśli psy­cho­po­li­ty­ka, w jed­nym przy­naj­mniej z moż­li­wych ujęć, jest pró­bą mani­pu­la­cji w ska­li całej popu­la­cji (a więc for­mą bio-poli­ty­ki?), to zada­niem jed­nost­ki, któ­ra chce pozo­stać jed­nost­ką, jest wytwo­rze­nie jakiś mecha­ni­zmów obron­nych; jeśli cały czas dzia­ła­ją na nas bodź­ce roz­pusz­cza­ją­ce naszą jed­nost­ko­wość, to tę jed­nost­ko­wość war­to jed­nak pod­trzy­my­wać. Dla­cze­go? Bo żyje­my i umie­ra­my jako jed­nost­ki. I w ten spo­sób two­rzy­my sens – nada­je­my sens całej tej histo­rii przy­god­no­ści psy­cho-mate­rial­nych, z któ­rej absur­dal­nie się wzię­li­śmy. Po to jest czy­ta­nio-pisa­nie. Poza tym, uwa­żam, że wspól­no­ty poli­tycz­ne mają się lepiej, jeśli w ich obrę­bie znaj­du­ją się jed­nost­ki zdol­ne nie tyl­ko do pod­trzy­my­wa­nia poglą­dów i prze­ko­nań, ale do ich ana­li­zy, a nawet zmia­ny. Ina­czej wszyst­ko jest już tyl­ko atra­pą i pro­pa­gan­dą. Wyda­je mi się, że kate­go­ria naro­du tra­ci tę ela­stycz­ność. Więc może jest tak, w tej pro­zie, że tam cho­dzi o uchwy­ce­nie tych pły­wów? A może przy tym uchwy­ce­nie swo­jej osob­no­ści? Z kogo i cze­go skła­da się ten mówią­cy i czy ma szan­sę na uzy­ska­nie spraw­czo­ści wśród tych pły­wów? Albo cho­ciaż szan­sę na wgląd w te pro­ce­sy prze­le­wo­we – to już by było coś.

O autorach i autorkach

Anna Kałuża

Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.

Kacper Bartczak

Ur. w 1972 roku. Poeta, krytyk, tłumacz poezji, amerykanista. Wydał kilka tomów poetyckich, m.in. Wiersze organiczne (2015), za które był nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody Literackiej Nike, Pokarm suweren (2017), a także zbiór Naworadiowa (2019). Autor monografii o Johnie Ashberym (2006) oraz zbioru esejów o poezji i teorii Świat nie scalony (2009), za który otrzymał Nagrodę „Literatury na Świecie”. Tłumaczył wiersze Johna Ashbery’ego, Rae Armantrout, Charlesa Bernsteina i Petera Gizziego. Stypendysta Fundacji Fulbrighta (dwukrotny) i Fundacji im. T. Kościuszki. Wykłada literaturę amerykańską na Uniwersytecie Łódzkim. Mieszka w Łodzi.

Zuzanna Sala

Ur. 1994, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w ramach programu literaturoznawstwo. Wiceredaktorka naczelna kwartalnika literackiego „KONTENT”, kieruje wydawnictwem poetyckim o tej samej nazwie. Publikowała teksty krytyczne m.in. w „Czasie Kultury”, „Odrze”, „Stonerze Polskim”, „Nowej Dekadzie Krakowskiej” czy „Wakacie”. Pochodzi z Bierutowa.

Powiązania

Autobiografia śmierci

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Kim Hyesoon Lynn Suh

Spo­tka­nie z udzia­łem Kim Hyeso­on, Lyn­na Suh, Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozejrzeć się w świecie wiersza

wywiady / o książce Joanna Łępicka Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Joan­ną Łępic­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czas kompost

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozprężanie wdrukowanych krat

wywiady / o książce Joanna Mueller Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Uwagi wstępne do lektury „Autobiografii śmierci” Kim Hyesoon

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Auto­bio­gra­fia śmier­ci Kim Hyeso­on w tłu­ma­cze­niu Ewy Suh, Lyn­na Suha i Kata­rzy­ny Szu­ster-Tar­di, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Błąd w legendzie (wakacyjna przygoda)”

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Autokreacja postkonfesyjna i jej program nieczysty

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Raczej szarpnięcie niż chwyt

wywiady / o książce Roman Honet Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Dalej pójdzie jak z płatka

debaty / ankiety i podsumowania Kacper Bartczak

Odpo­wie­dzi Kac­pra Bart­cza­ka na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Widoki wymazy

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Wido­ki wyma­zy z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Ruch do wewnątrz

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Komu­nizm, gów­no i może cię kocham Tom­ka Gro­mad­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lute­go 2022 roku.

Więcej

Najsłabszy opór i Zegary w pokoju matki

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek „Naj­słab­szy opór” Addy Djørup i „Zega­ry w poko­ju mat­ki” Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić z udzia­łem Addy Djørup, Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić, Kac­pra Bart­cza­ka i Bogu­sła­wy Sochań­skiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

fuck off giorgio

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kiry Pie­trek Cze­ski zeszyt, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2021 roku.

Więcej

Dywersja, schizma, herezja

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Historia jednego (lub więcej) wiersza, z trzema dygresjami i kodą

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Z niedanych jestem

wywiady / o książce Kacper Bartczak Krzysztof Siwczyk

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Świat w ogniu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Świat w ogniu Char­le­sa Bern­ste­ina z udzia­łem Char­le­sa Bern­ste­ina, Kac­pra Bart­cza­ka, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Widoki wymazy

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Kac­pra Bart­cza­kaWido­ki wyma­zy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

„Ulotne momenty performatywnego zatracenia”, czyli formy życia politycznego

wywiady / o książce Charles Bernstein Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­le­sem Bern­ste­inem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Żywiczne wtrącenia, czyli „badania zakrzywione” Charlesa Bernsteina

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Szkic Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy (2)

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Listy z wewnątrz

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Ramie­go Al-Asze­ka, Fadie­go Dżo­ma­ra, Kac­pra Bart­cza­ka i Nata­lii Malek w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Naworadiowa

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Nawo­ra­dio­wa z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Nasze dupy, nasze dusze

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Ciemna materia

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak Rae Armantrout

Spo­tka­nie wokół książ­ki Ciem­na mate­ria z udzia­łem Rae Arman­tro­ut, Kac­pra Bart­cza­ka i Bar­to­sza Kraj­ki w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Substancja nie esencja

wywiady / o książce Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Naworadiowa

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 20

debaty / ankiety i podsumowania Anna Kałuża

Głos Anny Kału­ży w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Poza granicą czasu i przestrzeni

wywiady / o książce Kacper Bartczak Rae Armantrout

Roz­mo­wa z Rae Arman­tro­ut, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Ciemna materia i błona wiersza

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Esej Kac­pra Bart­cza­ka doty­czą­cy książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Materia splątania i niewspółmierność: ustanowienie wiersza

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Intymność w wierszu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Asja Bakić, Char­lot­te Van den Bro­eck, Llŷr Gwyn Lewis i Kac­per Bart­czak.

Więcej

Nowa Faza*

wywiady / o książce Jakub Nowacki Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jaku­bem Nowac­kim na temat alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

O Piosence o zależnościach i uzależnieniach

recenzje / IMPRESJE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Edwar­da Pase­wi­cza i Toma­sza Puł­ki do książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Zbiegi okoliczności

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali książ­ki Puste noce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Llŷr Gwyn LEWIS

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Llŷr Gwyn Lewis. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Charlotte VAN DEN BROECK

wywiady / o pisaniu Charlotte Van den Broeck Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­lot­te Van den Bro­eck. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Asja BAKIĆ

wywiady / o pisaniu Asja Bakić Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Asją Bakić. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu Nowe gło­sy z Euro­py.

Więcej

Echo-sfera wiersza

wywiady / o książce Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza, czyli pamięć wielu rzeczy

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nieistniejąca pocztówka

dzwieki / RECYTACJE Kacper Bartczak

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Pokarm suweren (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Pokarm suweren (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nowe głosy z Europy 2016: Poezja

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Zapis ze spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe gło­sy z Euro­py 2016: Poezja i Pro­za”, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Anja Golob, Juana Adcock oraz Árpád Kol­lár. Spo­tka­nie odby­ło się w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Julii Miki „Wier­sze czysz­czą­ce”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersz na święta: Konsubstancje

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Wiersz pocho­dzi z książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Kuby Pszo­nia­ka „Chy­ba na pew­no”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Bart­ka Zdun­ka „Sól z zie­mi”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Musimy wpatrywać się w brak

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 21 wier­szy miło­snych Adrien­ne Rich, wyda­nej w prze­kła­dzie Jaku­ba Głu­sza­ka w Biu­rze Lite­rac­kim 11 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Można umierać

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Justy­ny Bar­giel­skiej Chi­na ship­ping wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Aż pęknie jej serce*

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2013 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku.

Więcej

Nowe imiona

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anna Kału­ży z książ­ki Imię i zna­mię Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

„Szturm na Pałac Zimowy”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Jane Bowles: Smugi

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Dwie poważ­ne damy. W let­nim dom­ku Jane Bow­les w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Sytuacje paradoksalne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Skąd­inąd (1977–2007) Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Wylin­ki Joan­ny Muel­ler.

Więcej

Sprawa szerszego programu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak

Z Anną Kału­żą o książ­ce Bume­rang roz­ma­wia Kac­per Bart­czak.

Więcej

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży o książ­ce Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Gra w kości

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

Dominuje technika „makijażu”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Uzależnienia

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mariusz Grzebalski: Niepiosenki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nie­pio­sen­ki Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Szkic Anny Kału­ży o wier­szach Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Żółtym popołudniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Raju w obrazkach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Ane­ty Kamiń­skiej, Kami­la Zają­ca i Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka o książ­ce Raj w obraz­kach D.J. Enri­gh­ta.

Więcej

O Trapie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Ada­ma Zdro­dow­skie­go, Julii Szy­cho­wiak, Kami­la Zają­ca, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Jesieni Zuzanny

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Julii Fie­dor­czuk, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Antologii hałasu

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Łukasz Jarosz Rafał Derda

Komen­ta­rze Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Anny Kału­ży, Rafa­ła Der­dy, Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Niewymuszone znaczenia

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Kuba Mikurda

Z Kac­prem Bart­cza­kiem roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Światy własne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bio Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Wymknąć się każdemu bogu

recenzje / IMPRESJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka z książ­ki Dowód z toż­sa­mo­ści Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czas kompost

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Nieczyste kompozycje

recenzje / ESEJE Łukasz Żurek

Recen­zja Łuka­sza Żur­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Błąd w legendzie (wakacyjna przygoda)”

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Nieczyste kompozycje

recenzje / ESEJE Łukasz Żurek

Recen­zja Łuka­sza Żur­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Bumerang jako gest negatywny

recenzje / ESEJE Tomasz Pawlus

Recen­zja Toma­sza Paw­lu­sa z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży, któ­ra uka­za­ła się w 2010 roku na stro­nie „art­Pa­pier”.

Więcej

Próby nowej krytyki

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Esej Joan­ny Orskiej poświę­co­ny książ­kom Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler i Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Anna Kałuża: Bumerang

recenzje / ESEJE Michał Gustowski

Recen­zja Micha­ła Gustow­skie­go z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Przeciw scaleniu. Krytyczne tropy

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej