wywiady / o książce

Brodząc w habitusie

Joanna Mueller

Szymon Żuchowski

Rozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Joan­na Muel­ler: Szy­mo­nie, chcia­ła­bym zapy­tać o Two­je pierw­sze spo­tka­nie z Natha­lie Sar­rau­te i o impuls, któ­ry spra­wił, że prze­ło­ży­łeś jej Tro­pi­zmy. Od razu, zanim odpo­wiesz, przy­znam się, że ja do tej pory zna­łam autor­kę głów­nie z nazwi­ska, któ­re koja­rzy­łam – jak pew­nie wie­lu pol­skich czy­tel­ni­ków – z regu­łek defi­niu­ją­cych nouve­au roman, ze skryp­tów do teo­rii lite­ra­tu­ry (tu oczy­wi­ście jako fla­go­we nazwi­sko anty­po­wie­ści), a tak­że (już pry­wat­nie) z ese­jów i innych wypo­wie­dzi Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza. A zatem – w jaki spo­sób i kie­dy dla Cie­bie Sar­rau­te zaist­nia­ła nie tyl­ko jako nazwi­sko?

Szy­mon Żuchow­ski: Jakiś czas temu Artur Bursz­ta zapy­tał gru­pę tłu­ma­czy, w tym mnie, o tytu­ły ksią­żek nale­żą­cych do sze­ro­ko poję­tej kla­sy­ki lite­ra­tu­ry euro­pej­skiej, któ­re nie docze­ka­ły się dotąd prze­kła­du na pol­ski. Zapro­po­no­wa­łem kil­ka, a wśród nich debiut Sar­rau­te. Nie jest łatwo zna­leźć niszę w takim gąsz­czu rze­czy prze­ło­żo­nych, auto­rów już przy­swo­jo­nych – posłu­ży­łem się więc ponie­kąd kry­te­rium ksią­żek sław­nych, ale mało zna­nych. Tak jak mówisz – wie­le osób sły­sza­ło o Tro­pi­zmach w kon­tek­ście lite­ra­tu­ro­znaw­czym, a sto­sun­ko­wo nie­wie­le je czy­ta­ło. Ja też zetkną­łem się z nimi na zaję­ciach z lite­ra­tu­ry fran­cu­skiej jako z pew­nym kamie­niem milo­wym, o któ­rym wszy­scy wie­dzą, że był, ale mało kto widział na wła­sne oczy. Podob­nie było z Podró­żą dooko­ła poko­ju Xavie­ra de Maistre’a, któ­rą tłu­ma­czy­łem – to tak­że przez wie­le lat, ponad dwie­ście, była książ­ka sław­na, ale mało komu zna­na. Ze spo­lsz­cze­nia takiej pozy­cji wypły­wa duża satys­fak­cja, ale spe­cy­ficz­na, bo z jed­nej stro­ny ma się poczu­cie doło­że­nia kształt­nej cegieł­ki, a z dru­giej świa­do­mość, że bez niej mur i tak od lat stoi. Ale jak to z lite­ra­tu­rą bywa, praw­dzi­we zna­cze­nie pew­nych rze­czy ujaw­nia się dopie­ro po latach. Tak czy ina­czej dosze­dłem do wnio­sku, że – z uwa­gi na swo­ją spe­cy­fi­kę – jeśli gdzieś ten tekst może zna­leźć dla sie­bie miej­sce, to naj­prę­dzej w Biu­rze Lite­rac­kim, któ­re publi­ku­je dużo poezji i w któ­rym poja­wia­ją się też książ­ki na pogra­ni­czu gatun­ków.

Kar­po­wicz, o któ­rym wspo­mnia­łam, „pod­roz­mo­wę” Sar­rau­te sta­wiał obok „teatru ubo­gie­go” Gro­tow­skie­go, „języ­ka prze­dzna­cze­nio­we­go” Ione­sco i Bec­ket­ta, „śmier­ci poezji” Róże­wi­cza. Wszyst­kie te „anty­for­my” postrze­gał jako gesty samo­bój­cze, auto­de­struk­cyj­ne, uwa­żał je za śle­pe zauł­ki lite­ra­tu­ry, wręcz za znie­wa­ża­nie sen­su i sło­wa, któ­re­mu on sam chciał przy­wró­cić god­ność dzię­ki pro­po­no­wa­nej przez sie­bie kon­cep­cji „sztu­ki nie­moż­li­wej”. Jak Ty to widzisz?

W dużej mie­rze zga­dzam się z postrze­ga­niem Tro­pi­zmów w kate­go­riach samo­bój­czych, a przy­naj­mniej pro­zy samo­bój­czej pod wzglę­dem, nazwij­my to, prag­ma­ty­ki recep­cyj­nej, czy mówiąc wprost: w sen­sie czy­sto komer­cyj­nym, choć autor­ka na brak poczyt­no­ści osta­tecz­nie nie narze­ka­ła. Rozu­miem Kar­po­wi­cza i mam z tyłu gło­wy podob­ne myśli, ale jako tłu­macz nie muszę się zako­chi­wać w tym, co tłu­ma­czę (jak powie­dział Jerzy Jar­nie­wicz, tłu­macz wręcz nie może być kochan­kiem tek­stu). Mogę dostrze­gać w nim war­tość, prze­wi­dy­wać rolę, jaką tekst może mieć do speł­nie­nia, chcieć jak naj­le­piej udo­stęp­nić go nowe­mu odbior­cy – tyl­ko i aż tyle.

Więc nie wiem, czy Sar­rau­te to śle­py zaułek, czy tyl­ko inne spoj­rze­nie na plan mia­sta i jego funk­cjo­nal­ność. Któ­ra zresz­tą nie jest dla wszyst­kich taka sama – więk­szość ludzi w mie­ście pra­gnie apar­ta­men­tu na strze­żo­nym osie­dlu, ale jakaś część popu­la­cji, na przy­kład ja, chce miesz­kać w blo­ku z lat 50. albo w pod­nisz­czo­nej kamie­ni­cy, bo tam, wśród gra­tów w bab­ci­nym sty­lu, czu­je się lepiej niż wśród mebli z kata­lo­gu. Ina­czej też widzi się oto­cze­nie z wyso­ko­ści tych, powiedz­my, oko­ło 170–180cm wzro­stu, ina­czej patrzy się cho­ciaż­by w rzu­cie z góry, ina­czej w ruchu, a ina­czej w bez­ru­chu. Sar­rau­te zaska­ku­je opty­ką i to jest chy­ba istot­na war­tość jej pro­zy. Poza tym, mówiąc szcze­rze, Tro­pi­zmy to dobry utwór tak­że dla­te­go, że krót­ki – for­ma trzy­ma rów­no­wa­gę, nie pęka pod wła­snym cię­ża­rem. Ktoś (Glenn Gould?) powie­dział, że naj­więk­sze wyzwa­nie w pisa­niu fugi to wie­dzieć, kie­dy ją skoń­czyć. I w tym leży część mistrzo­stwa Sar­rau­te: nie każ­dy umie powie­dzieć tyle, ile trze­ba, i nic ponad­to.

Pomiń­my może kwe­stię aku­rat­no­ści Kar­po­wi­czow­skie­go ata­ku (to był zresz­tą prze­łom lat 70. i 80., kie­dy nowa powieść naj­lep­sze lata mia­ła za sobą), a poroz­ma­wiaj­my o tym, jak według Cie­bie oso­bi­ście twór­czość Sar­rau­te – na cze­le z Tro­pi­zma­mi i Erą podejrz­li­wo­ści – sytu­uje się na tle XX-wiecz­nej lite­ra­tu­ry. Czy też, jak dzien­nik „Le Mon­de”, uznał­byś jej debiut za jed­ną ze stu naj­waż­niej­szych ksią­żek ubie­głe­go stu­le­cia?

Mam spo­ry pro­blem z oce­nia­niem tego, co jest waż­ne i pozo­sta­nie takie w dłuż­szej per­spek­ty­wie. Im dłu­żej mam stycz­ność z lite­ra­tu­rą od stro­ny prak­tycz­nej, tym więk­szy to kło­pot. Nie poma­ga w tym fakt, że wszyst­ko sta­je się inte­re­su­ją­ce, jeśli się temu wystar­cza­ją­co dłu­go przy­glą­dać. Obser­wa­tor swo­je zaan­ga­żo­wa­nie w sam akt obser­wa­cji, któ­ra sta­no­wi pod­nie­tę inte­lek­tu­al­ną i emo­cjo­nal­ną, może (myl­nie?) wziąć za przy­miot, war­tość obiek­tu, któ­re­mu się przy­glą­da. A co dopie­ro mówić o tłu­ma­czu, któ­ry robi coś znacz­nie wię­cej niż obser­wa­cja, nie jest tyl­ko odbior­ni­kiem – jest też nadaj­ni­kiem. Stąd miał­bym bar­dzo ostroż­ny sto­su­nek do swo­je­go tak zwa­ne­go obiek­ty­wi­zmu w tej mie­rze. A już do list typu „Top Ten” i „The Best” to w ogó­le – prze­ra­ża mnie myśl, że two­rzą­cy je ludzie mogli­by nie mieć wąt­pli­wo­ści przy ich ukła­da­niu, choć z pew­no­ścią dzię­ki takim zesta­wie­niom nie­któ­re utwo­ry mogły mieć swo­je pięć minut albo dekad.

Tro­pi­zmy mia­ły wła­ści­wie dwie pre­mie­ry – pierw­szą w 1939 roku jako debiut Sar­rau­te, przy czym wte­dy wła­ści­wie prze­mknę­ły nie­zau­wa­żo­ne, i dru­gą w roku 1957, już po wyda­niu powie­ści Por­tret nie­zna­jo­me­go (1949) oraz szki­cu teo­re­tycz­ne­go Era podejrz­li­wo­ści (1956), kie­dy wresz­cie padły na podat­ny grunt. W Pol­sce – popraw mnie, jeśli się mylę – uka­zał się do tej pory tyl­ko Por­tret nie­zna­jo­me­go w roku 1959.

Uka­za­ła się jesz­cze książ­ka Sły­szy pan te śmie­chy? (1975, przeł. Kry­sty­na Dola­tow­ska), ale nie czy­ta­łem. Co do Tro­pi­zmów – fak­tycz­nie, naj­pierw odrzu­ci­li je naj­bar­dziej reno­mo­wa­ni fran­cu­scy wydaw­cy (Gal­li­mard, Gras­set), a po pre­mie­rze, mimo pochleb­nych opi­nii Jeana Gene­ta i Jeana-Pau­la Sartre’a, książ­ka nie zyska­ła roz­gło­su aż do dru­gie­go wyda­nia. A potem mia­ła swo­je pięć dekad i przy­czy­ni­ła się do odnie­sie­nia przez autor­kę nie tyl­ko suk­ce­su pre­sti­żo­wo-lite­rac­kie­go, ale też zdo­by­cia spo­rej popu­lar­no­ści na świe­cie (prze­kła­dy na oko­ło 30 języ­ków), tak że jesz­cze za życia Natha­lie Sar­rau­te tra­fi­ła do wąskie­go gro­na pisa­rzy wyda­nych w pomni­ko­wej Biblio­thèque de la Pléia­de Gal­li­mar­da. A więc krze­pią­ca dla nie­jed­ne­go adep­ta lite­ra­tu­ry histo­ria o twór­cy, któ­re­mu wydaw­ca odmó­wił debiu­tu, by po latach włą­czyć jego dzie­ła do swo­jej naj­bar­dziej kano­nicz­nej serii.

Czy uwa­żasz, że wyda­ne teraz przez Biu­ro Lite­rac­kie Tro­pi­zmy, i to w serii, w któ­rej jed­no­cze­śnie uka­zu­ją się inne, excu­sez le mot, „awan­gar­do­we” książ­ki, choć­by Epi­fa­nie Jame­sa Joyce’a czy Nie­dzie­la życia Ray­mon­da Quene­au, tra­fią na rów­nie podat­ny grunt? Czy to jest ten kon­tekst, ta chwi­la?

W przy­pad­ku tej kon­kret­nej ksią­żecz­ki Joyce’a oraz Tro­pi­zmów Sar­rau­te odpo­wiedź wią­że się z kolej­nym pyta­niem: o kon­dy­cję poezji i pro­zy nie­fa­bu­lar­nej w ogól­no­ści. Czy mają czy­tel­ni­ków? Ilu? Podat­ny grunt pew­nie jest, pyta­nie, czy star­czy­ło­by go na to, żeby wykieł­ko­wa­ła sil­na rośli­na. Tro­pi­zmy nada­ją się, że tak powiem, do roz­ma­itych zasto­so­wań, moż­na czy­tać je na róż­nych pozio­mach – jako krót­kie tek­sty, z pozo­ru dość lek­kie, cza­sem dow­cip­ne, zło­śli­we, kie­dy indziej melan­cho­lij­ne, oni­rycz­ne; jako pro­zę poetyc­ką sil­nie zryt­mi­zo­wa­ną powtó­rze­nia­mi i klau­stro­fo­bicz­nie zre­du­ko­wa­nym słow­nic­twem; wresz­cie moż­na je świa­do­mie stu­dio­wać jako eks­pe­ry­ment for­mal­ny z kon­se­kwen­cja­mi dla roz­wo­ju lite­ra­tu­ry.

Może teraz jest czas na coś bar­dziej „pre­po­st­mo­der­ni­stycz­ne­go”, a zara­zem prze­cież już bar­dzo nie­kon­wen­cjo­nal­ne­go? Może fascy­na­cja Der­ri­da­mi i Barthes’ami przy­ga­śnie, jak przy­ga­sła moda na Jun­ga i Elia­de­go, może waha­dło się wychy­li i wię­cej ludzi zwró­ci się do korze­ni, pni pew­nych zja­wisk lite­rac­kich, zamiast wyłącz­nie robić lub kon­su­mo­wać sałat­kę z owo­ców, któ­re na nich wyro­sły?

Tytu­ło­we Tro­pi­zmy – nota­be­ne prze­pięk­ny tytuł, zazdrosz­czę! – ozna­cza­ją ruchy roślin, ich reak­cje na roz­ma­ite bodź­ce, zaś w war­stwie meta­fo­rycz­nej odsy­ła­ją do „roślin­nych” cech ludzi, do ich odru­chów bez­wa­run­ko­wych, któ­re bio­rą górę nad racjo­nal­no­ścią, do auto­ma­ty­zmów, mario­net­ko­wo­ści posta­ci itd. Kie­dy czy­ta­łam o „tro­picz­nych” zacho­wa­niach boha­te­rów i boha­te­rek Natha­lie Sar­rau­te, mia­łam w pamię­ci film Meta­mor­pho­sis of plants (jest dostęp­ny w ser­wi­sie vimeo) Uli Zającz­kow­skiej – poet­ki i bota­nicz­ki, któ­ra aku­rat na tro­pi­zmach zna się świet­nie. W fil­mie Uli tan­cerz Patryk Wal­czak naśla­du­je ruchy roślin, u Sar­rau­te z kolei widzi­my mimo­zo­wa­te panien­ki, któ­rych głów­ki podą­ża­ją – jak helio­tro­py – za bla­skiem skle­po­wych witryn, obser­wu­je­my wię­zi mię­dzy­ludz­kie opla­ta­ją­ce jak lia­ny: coraz cia­śniej i cia­śniej, doświad­cza­my jemio­ło­wa­tej paso­żyt­ni­czo­ści i kon­sump­cyj­nej absorp­cji w sto­sun­kach spo­łecz­nych, współ­dzie­li­my naj­de­li­kat­niej­sze tro­pi­zmy boha­te­rów – osi­ko­we drże­nie, wycią­ga­nie kieł­ków do cie­pła, nie­do­strze­gal­ne ruchy wzro­stu i obumie­ra­nia. Takie uro­ślin­nie­nie pod­mio­tu to cie­ka­wy, moż­na powie­dzieć: eko­po­etycz­ny, przty­czek Sar­rau­te w antro­po­cen­tryzm – czy też tak to postrze­gasz? I czy to jakoś odróż­nia Sar­rau­te od jej kole­gów po „nowo­po­wie­ścio­wym” fachu, np. od Claude’a Simo­na, Miche­la Buto­ra czy Ala­ina Rob­be-Gril­le­ta?

Jak sama Sar­rau­te pod­kre­śla­ła w wywia­dach, nowa powieść to nie był zwar­ty ruch lite­rac­ki w peł­nym zna­cze­niu tego sło­wa. Nie orga­ni­zo­wa­no narad, nie wyło­nio­no przy­wód­cy, nie wypra­co­wy­wa­no wspól­nej linii tema­tycz­nej czy este­tycz­nej. Wyda­je mi się, że tych pisa­rzy łączy­ły raczej wspól­ne pro­ble­my, któ­re dostrze­ga­li w pisar­skim fachu, niż pogoń za jed­no­li­ty­mi roz­wią­za­nia­mi. Okre­śle­nia nouve­au roman uży­to naj­pierw w zna­cze­niu pejo­ra­tyw­nym, podob­nie jak było z okre­śle­niem „impre­sjo­ni­ści”, i z cza­sem uję­to nim dość sze­ro­ki wachlarz metod i tema­tów pisar­skich.

Cie­ka­we, że wspo­mi­nasz o fil­mach Urszu­li Zającz­kow­skiej. Na Festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21 w Stro­niu Ślą­skim mie­li­śmy we wrze­śniu przed- i popre­mie­ro­we czy­ta­nia z Nie­dzie­li życia (Han­na Igal­son-Tygiel­ska), Morza Kara­lu­chów (Anna Wasi­lew­ska), Por­tre­tu arty­sty w wie­ku mło­dzień­czym (Jerzy Jar­nie­wicz), Epi­fa­nii (Adam Popra­wa) i Tro­pi­zmów. Wła­śnie wte­dy Iza­be­la Popra­wa pole­ci­ła mi tę bota­nicz­no-poetyc­ką twór­czość, któ­ra dowo­dzi, że takie uro­ślin­nie­nie jest bar­dzo żyzne meta­fo­rycz­nie i sku­tecz­ne komu­ni­ka­cyj­nie, a poza tym atrak­cyj­ne este­tycz­nie. Podob­nie u Sar­rau­te – obraz­ki są ład­ne i har­mo­nij­ne, lecz to, co się za nimi kry­je, zakra­wa na wyszep­ta­ny wpraw­dzie, ale jed­nak czy­tel­ny mani­fest rów­no­ścio­wy, anty­prze­mo­co­wy w sen­sie sym­bo­licz­nym, może w ogó­le mizan­tro­picz­ny? Boha­te­ro­wie Sar­rau­te nie­zbyt czę­sto bywa­ją szczę­śli­wi – jed­ni mają defi­cyt ener­gii, a inni jej nad­miar, i nawet tam, gdzie rodzi to komizm, czuć coś uwie­ra­ją­ce­go. Nie wyda­je mi się, żeby autor­ka Tro­pi­zmów była naj­lep­sze­go zda­nia na temat tego, co ludzie ludziom.

W książ­ce cie­ka­we rze­czy dzie­ją się też z per­spek­ty­wą, ze sfe­rą widze­nia (co zresz­tą zbli­ża Tro­pi­zmy choć­by do Żalu­zji Rob­be-Gril­le­ta, ale też np. do kon­struk­cji zna­nych z powie­ści Vir­gi­nii Woolf). Każ­de zda­rze­nie, z zało­że­nia efe­me­rycz­ne, jak i wszyst­kie oso­bi­ste odczu­cia boha­te­rów są u Sar­rau­te fil­tro­wa­ne – czy raczej wła­śnie zamą­ca­ne – przez tak­su­ją­ce spoj­rze­nia i cudze oce­ny. Autor­ka opi­su­je to wszyst­ko z poetyc­kim wdzię­kiem, lek­ko­ścią i dow­ci­pem, a jed­nak nie mogłam się oprzeć wra­że­niu, że jej boha­te­ro­wie są zamknię­ci w wię­zie­niu obcych spoj­rzeń, ople­ce­ni siat­ką krzy­żu­ją­cych się per­spek­tyw, zawie­sze­ni na hakach osą­dów. Sło­wem – że czai się w tym gro­za Foucaul­tow­skie­go panop­ti­ko­nu: apa­rat wzro­ku jest apa­ra­tem nad­zo­ru i kary. Czy Ty też tak to odczu­wasz?

Bar­dzo. Z tym że w odróż­nie­niu od Hux­leya, Orwel­la czy Bradbury’ego, któ­rzy wprzę­gli do swo­ich genial­nych, ponu­rych fan­ta­zji na temat opre­sji pewien apa­rat tech­no­lo­gicz­ny plus spo­ro gro­te­ski, Sar­rau­te poprze­sta­je na doj­mu­ją­co reali­stycz­nym w swym mini­ma­li­zmie daw­ko­wa­niu sytu­acji, któ­re więk­szość czy­tel­ni­ków kie­dyś prze­ży­ło: zakło­po­ta­nia, znu­dze­nia, nie­pew­no­ści, lęku, nad­mier­nej eks­cy­ta­cji, chę­ci przy­po­do­ba­nia się, przy czym – co nale­ży pod­kre­ślić – autor­ce nie tyle zale­ży na opi­sa­niu tych sytu­acji i odczuć, ile na ich wytwo­rze­niu w czy­tel­ni­ku. Tro­pizm nie daje się zaob­ser­wo­wać; powi­nien się dać zre­pro­du­ko­wać w odbior­cy.

Zacie­ka­wił mnie w książ­ce Sar­rau­te motyw inte­lek­tu­ali­zmu. Zwłasz­cza w roz­dzia­łach XI i XII widać, jak się z nim draż­ni, jak w nim – że zacy­tu­ję – „gme­ra chci­wy­mi pal­ca­mi”, jak z nim flir­tu­je, by w porę się odwi­nąć i czmych­nąć. Mamy tu obra­zek pogry­wa­ją­cej sobie z tajem­ni­cą (tajem­ni­cą inter­pre­ta­cji?) panien­ki – zesta­wio­ny z por­tre­tem wykła­dow­cy uni­wer­sy­tec­kie­go, któ­ry wsu­wa „zwin­ną rękę pod ubra­nie Pro­usta czy Rim­bau­da, aby wpraw­nym gestem pro­fe­sjo­na­li­sty” obna­żyć przed stu­den­ta­mi rze­ko­me tajem­ni­ce ich dzieł. W ogó­le wie­dza i wła­dza są tutaj moc­no zwią­za­ne, czę­sto poka­zy­wa­ne w rela­cjach prze­mo­cy, mole­sto­wa­nia (naiw­nej dzier­lat­ki przez uczo­ne­go star­ca). Kto według Cie­bie wygry­wa w tej Sarraute’owskiej ustaw­ce?

Ha, żeby to jesz­cze była ustaw­ka – zakła­da­ła­by ona umo­wę dwóch mniej wię­cej rów­nych stron, że będą się napa­rzać, a tutaj nie mamy ani rów­no­ści, ani kon­sen­su­al­no­ści. Mam wra­że­nie, że wszech­wie­dzą­cy pro­fe­sor z roz­dzia­łu XII i lek­ko oble­śny wuj­cio z XV wyprze­dza­ją słu­cha­czy i sio­strze­ni­cę – mają lep­szą pozy­cję star­to­wą. W sumie wszy­scy, choć słu­cha­cze i sio­strze­ni­ca w więk­szym stop­niu, gra­ją w grę, któ­rej regu­ły zosta­ły im narzu­co­ne, i nawet kie­dy sta­ra­ją się przy­jąć nasta­wie­nie pod­mio­to­we, jak ta dziew­czy­na z roz­dzia­łu XI, to wciąż bro­dzą w habi­tu­sie, poza któ­ry nie potra­fią wyjść, niczym roślin­ka ze zro­bio­ne­go przez Mar­ci­na Nie­wi­ro­wi­cza zdję­cia na okład­ce. Ten kwia­tek z donicz­ki nigdy nie zdo­ła dosię­gnąć okna i wyjść do „praw­dzi­we­go życia”, któ­re jest na zewnątrz, gdzie szu­mią sobie drze­wa. Albo go nie ma. Bo o tym Sar­rau­te raczej nie prze­są­dza – po wie­lo­krot­nej lek­tu­rze jej książ­ki nie umiem stwier­dzić, czy autor­ka uwa­ża, że poza tymi pęta­mi i wię­za­mi jest jakieś „życie”, czy to one wła­śnie nim są.

 Chcia­łam Cię jesz­cze zapy­tać o „kobie­cą sygna­tu­rę” w książ­ce Sar­rau­te. Tak się zło­ży­ło, że czy­ta­łam Tro­pi­zmy rów­no­le­gle ze świet­ną roz­pra­wą Linie kobie­co­ści. Jak róż­ni­ca płcio­wa prze­kształ­ci­ła lite­ra­tu­rę i filo­zo­fię Joan­ny Bed­na­rek – i Sar­rau­te wyda­ła mi się nie­sły­cha­nie bli­ska przy­wo­ły­wa­nym tam pisar­kom, takim jak Ger­tru­de Ste­in, Vir­gi­nia Woolf czy Debo­ra Vogel. Zwłasz­cza ta ostat­nia, naj­mniej zna­na, autor­ka – i jej wyda­ne w 1935 roku Aka­cje kwit­ną – wypa­dła­by bar­dzo cie­ka­wie w zesta­wie­niu z Sar­rau­te i jej Tro­pi­zma­mi. Ude­rza­ją­co podob­na jest u obu pisa­rek zarów­no kon­struk­cja boha­te­rów – ich mario­net­ko­wość, roślin­na bez­wol­ność, pod­da­wa­nie się „nagie­mu życiu”, odpod­mio­to­wie­nie – jak i „rucho­my” układ ksią­żek: opar­ty na tech­ni­ce mon­ta­żu, z zabu­rze­niem logi­ki przy­czy­no­wo-skut­ko­wej, z odrzu­ce­niem tra­dy­cyj­nej akcji powie­ścio­wej, zastą­pio­nej tutaj przez „dzia­nie się” same­go życia. Bed­na­rek odczy­tu­je takie posu­nię­cia for­mal­ne w per­spek­ty­wie femi­ni­stycz­nej – widzi w nich mia­no­wi­cie cechy cha­rak­te­ry­stycz­ne dla pisa­nia kobiet. Czy dla Cie­bie, jako tłu­ma­cza Sar­rau­te, ale nie tyl­ko, ta róż­ni­ca płcio­wa jest dostrze­gal­na, istot­na –czy może zupeł­nie nie ma to zna­cze­nia?

Nie znam się na teo­rii femi­ni­zmu i może dla­te­go nie rozu­miem potrze­by jasne­go roz­gra­ni­cza­nia lite­ra­tu­ry męskiej od kobie­cej, czy to pod wzglę­dem pocho­dze­nia, czy prze­zna­cze­nia. Mam zagwozd­kę z tym, jak takie kate­go­ry­zo­wa­nie współ­gra ze świa­do­mo­ścią pro­ble­ma­ty­ki płci kul­tu­ro­wej, sze­rzej zna­nej jako demo­nicz­ny gen­der, któ­ra badacz(k)om nie powin­na być obca… Być może da się to jakoś skwan­ty­fi­ko­wać lite­ra­tu­ro­znaw­czo i powie­dzieć: tak czę­ściej piszą kobie­ty, a tak męż­czyź­ni, ale nie bar­dzo wiem, dokąd mia­ło­by to pro­wa­dzić – byle nie do duali­za­cji tego, co dobrze mieć zin­te­gro­wa­ne. Ale może to naiw­ne poj­mo­wa­nie rze­czy z mojej stro­ny.

Tak czy ina­czej ani przy tłu­ma­cze­niu Sar­rau­te, ani poprzed­niej książ­ki dla Biu­ra Lite­rac­kie­go, Zapo­mi­na­nia Ele­ny Edmun­da White’a, rów­nież awan­gar­do­wej i anty­po­wie­ścio­wej, zupeł­nie nie wyczu­wa­łem takie­go napię­cia w sfe­rze, hm, meta­tek­stu­al­nej. No, ale może tak bywa, kie­dy gej tłu­ma­czy geja i ma ten kom­fort, że nie musi loko­wać swo­je­go poj­mo­wa­nia tek­stu na dycho­to­micz­nym kon­ti­nu­um męsko-żeń­skim tam, gdzie nie jest to nie­zbęd­ne z punk­tu widze­nia dyna­mi­ki i sty­lu prze­kła­du (jak cho­ciaż­by w Zapi­sa­nym na cie­le Jeanet­te Win­ter­son, gdzie płeć bohaterów/bohaterek przez dłu­gi czas powin­na pozo­stać nie­okre­ślo­na). Nie wyda­je mi się, żeby w war­stwie sty­li­stycz­nej lub zna­cze­nio­wej napię­cie mię­dzy kobie­cym a męskim ujaw­nia­ło się u Sar­rau­te bar­dziej niż inne rela­cje domi­na­cji i ule­gło­ści w sze­ro­kim sen­sie.

Dyna­mi­ka Tro­pi­zmów nie jest nija­ka, ale wła­śnie roślin­na; to nie bieg przez płot­ki ani wal­ka w rin­gu – tyl­ko ruchy bar­dziej podob­ne do peł­za­nia lub wspi­nacz­ki, gdzie kobie­ty i męż­czyź­ni w róż­nym wie­ku i o róż­nym sta­tu­sie wyda­ją się o tyle rów­ni, że tak samo uwi­kła­ni w ogra­ni­cze­nia i regu­ły. Jak gdy­by ani rzą­dzą­cy, ani rzą­dzo­ny nie potra­fi­li nic pora­dzić na łączą­cą ich syzy­gię. Nie czu­ję, żeby tej książ­ce moż­na było przy­pi­sać rodzaj. Chy­ba że się­gnę­li­by­śmy do szwedz­kie­go, w któ­rym, obok rodza­ju nija­kie­go, neu­trum, jest nośny sym­bo­licz­nie rodzaj gra­ma­tycz­ny utrum. A to zna­czy tyle co „wspól­ny, ogól­ny, nie­ni­ja­ki”. Nie ozna­cza to andro­gy­nii, tyl­ko nie­opo­zy­cyj­ne współ­ist­nie­nie rodza­ju męskie­go i żeń­skie­go w jed­nej kate­go­rii. Jest w idei Tro­pi­zmów coś bar­dzo ega­li­tar­ne­go i głę­bo­ko zwią­za­ne­go z wege­ta­cją. O ile jed­nak w przy­pad­ku roślin wege­ta­cja ozna­cza okres inten­syw­ne­go wzro­stu i roz­wo­ju, o tyle w odnie­sie­niu do ludzi nabie­ra zupeł­nie inne­go wydźwię­ku.

Szy­mo­nie, pozo­sta­je mi podzię­ko­wać Ci za roz­mo­wę, ale przede wszyst­kim za tę kru­chą jak rośli­na i rów­nie moc­ną w swym tro­picz­nym tań­cu ksią­żecz­kę Sar­rau­te.

To ja przy oka­zji tak­że chciał­bym podzię­ko­wać dwóm oso­bom, bez któ­rych ta książ­ka nie mogła­by mieć kształ­tu, jaki osta­tecz­nie otrzy­ma­ła – jej redak­to­rom, Annie Krzy­wa­ni i Toma­szo­wi Swo­bo­dzie – za bar­dzo miłą i owoc­ną współ­pra­cę.

belka_2

O autorach i autorkach

Joanna Mueller

Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.

Szymon Żuchowski

Poeta, tłumacz, krytyk muzyczny. Tłumaczył między innymi Edmunda White’a, D. A. Powella, Nathalie Sarraute, Xaviera de Maistre’a i Pabla Nerudę. Redaktor prowadzący „Polish Libraries” (Biblioteka Narodowa), stały współpracownik „Kultury Liberalnej”. Autor tomów wierszy Ars amandi, vita brevis (Zeszyty Literackie, 2014) oraz Podział odcinka (Zeszyty Literackie, 2016, finał Nagrody Poetyckiej Orfeusz).

Powiązania

Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna Mueller

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Śmianko przez łzy, czyli Gryczanka superbajaderka

wywiady / o książce Aleksandra Kasprzak Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Alek­san­drą Kasprzak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wydrąż mi rodzi­nę w serze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2024 roku.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko

nagrania / transPort Literacki Joanna Łańcucka Joanna Mueller Resina

Czy­ta­nie z książ­ki „Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko” z udzia­łem Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Neuroprzekaźnik musów. O „Umalmu” Łukasza Woźniaka

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Łuka­sza Woź­nia­ka, lau­re­ata 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Pod prąd, w nieważkość. O „gatunkach anadromicznych” Karola Brzozowskiego

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Karo­la Brzo­zow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

Blade Runner 2023. O „państwach miastach i okolicach” Kamila Plicha

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Kami­la Pli­cha, lau­re­ata 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Moja reakcja na. O „bezoarach” Julii Jankowskiej

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Julii Jan­kow­skiej, lau­re­at­ki 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Turbuj te kółka, turlaj! O „Regule trzech” Aleksandry Góreckiej

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Alek­san­dry Górec­kiej, lau­re­at­ki 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Historia jednego wiersza: „tsundere: podmalówka”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki tru­le, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Rozprężanie wdrukowanych krat

wywiady / o książce Joanna Mueller Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Popędziłybyśmy sobie, ale pchamy wózek

wywiady / o książce Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Kata­rzy­ną Szau­liń­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

trule (2)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller

Frag­men­ty książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

trule (1)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller

Frag­men­ty książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

W oku cyklonu, na ostrzu granicy

wywiady / o książce Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­ca towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze kami­shi­baj­ki Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: Na to rwało się, rwało się Serce

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko (2)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Hista & her sista

nagrania / stacja Literatura Joanna Mueller

Czy­ta­nie z książ­ki Hista & her sista z udzia­łem Joan­ny Muel­ler w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Siostrzeństwo to gryps upuszczany skrycie do innych klatek

debaty / ankiety i podsumowania Joanna Mueller

Odpo­wie­dzi Joan­ny Muel­ler na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Amerykańska Szkoła Pisania

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Ame­ry­kań­ska Szko­ła Pisa­nia Eli­za­beth Bishop z udzia­łem Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, Mar­ci­na Szu­stra, Jerze­go Jar­nie­wicz i Joan­ny Muel­ler w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Żywa obecność

wywiady / o książce Bogusława Sochańska Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Bogu­sła­wą Sochań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 wrze­śnia 2021 roku.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

stubezgłowa (filetowanie)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Hista & her sista, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 9 Hista & her sista

nagrania / między wierszami Joanna Mueller

Dzie­wią­ty odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

Poczułam się w świecie bardziej jak w domu

wywiady / o książce Adda Djørup Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Addą Djørup, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Naj­słab­szy opór, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 maja 2021 roku.

Więcej

Nadal wierzę w siostrzeństwo

wywiady / o książce Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej z Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Hista & her sista, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Hista & her sista

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Joan­ny Muel­ler Hista & her sista, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Łemkowski palimpsest, odwrotność wymazania

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recen­zja Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Santarém, Samotność przestrzeni oraz Nie gódź się

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek San­ta­rém Eli­za­beth Bishop, Samot­ność prze­strze­ni Emi­ly Dic­kin­son i Nie gódź się Pat­ti Smith z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Muel­ler oraz Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Waruj

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki „Waruj Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej z udzia­łem Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Łań­cuc­kiej, Anny Ada­mo­wicz oraz Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Zerwane ze smyczy

wywiady / o książce Joanna Łańcucka Joanna Mueller Sylwia Głuszak

Roz­mo­wa Syl­wii Głu­szak z Joan­ną Łań­cuc­ką i Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Czysty układ

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Muel­ler, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Straż graniczna w Morzu Własnym

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Autor­skie komen­ta­rze Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­ce wyda­niu książ­ki Waruj, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Waruj

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Joan­ny Łań­cuc­kiej & Joan­ny Muel­ler Waruj, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Dziurka od Klucza jest mgławicą

wywiady / o książce Bianka Rolando Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Bian­ką Rolan­do, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Stel­le, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 mar­ca 2019 roku.

Więcej

Kto za tym stoi

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z orga­ni­za­to­ra­mi festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Damian Banasz, Artur Bursz­ta, Mate­usz Grze­go­rzew­ski, Alek­san­dra Grzem­ska, Poli­na Justo­wa, Dawid Mate­usz, Mina, Joan­na Muel­ler, Alek­san­dra Olszew­ska, Tomasz Piech­nik, Juliusz Pie­li­chow­ski, Mag­da­le­na Riga­mon­ti i Mak­sy­mi­lian Riga­mon­ti.

Więcej

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 17

debaty / ankiety i podsumowania Szymon Żuchowski

Głos Szy­mo­na Żuchow­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O miłości i wymierających językach

utwory / premiery w sieci Juana Adcock Szymon Żuchowski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Juany Adcock w prze­kła­dzie Szy­mo­na Żuchow­skie­go. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Przekuwanie krzyku

wywiady / o książce Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler i Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki San­ta­rém (wier­sze i trzy małe pro­zy) Eli­za­beth Bishop w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 listo­pa­da 2018 roku.

Więcej

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / o pisaniu Różni autorzy

Dys­ku­sja redak­cji Biu­ra Lite­rac­kie­go z udzia­łem: Alek­san­dry Grzem­skiej, Dawi­da Mate­usza, Joan­ny Muel­ler, Alek­san­dry Olszew­skiej, Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go i Artu­ra Bursz­ty na temat festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 6

debaty / ankiety i podsumowania Joanna Mueller

Głos Joan­ny Muel­ler w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Pół metra pod kadrem. O podpatrywaniu Whitmana

wywiady / o książce Juliusz Pielichowski Szymon Żuchowski

Roz­mo­wa Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go z Szy­mo­nem Żuchow­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Życie i przy­go­dy Jac­ka Engle’a Wal­ta Whit­ma­na w prze­kła­dzie Szy­mo­na Żuchow­skie­go, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 21 maja 2018 roku.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Z ana­lo­go­wych remi­sji Lucju­sza Blan­cju­sza Patry­ka Kosen­dy, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Poza geo­me­trią Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Życie i przygody Jacka Engle’a (2)

utwory / zapowiedzi książek Szymon Żuchowski Walt Whitman

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Życie i przy­go­dy Jac­ka Engle’a Wal­ta Whit­ma­na w prze­kła­dzie Szy­mo­na Żuchow­skie­go, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Dzieci szybciej zrozumieją

wywiady / o książce Joanna Mueller Maria Liczner

Roz­mo­wa Marii Licz­ner z Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pira­ci dobrej robo­ty, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 23 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go tek­stu”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pira­ci dobrej robo­ty, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 23 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

trofea i tropy, wnyki i wymyki

dzwieki / RECYTACJE Joanna Mueller

Wiersz z tomu inti­ma thu­le, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Joanna Mueller

nagrania / z fortu do portu Joanna Mueller

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe sytu­acje w Try­bie żeń­skim” z Joan­ną Muel­ler w ramach 19. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2014.

Więcej

Piraci dobrej roboty: Fragment

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pira­ci dobrej robo­ty Joan­ny Muel­ler z ilu­stra­cja­mi autor­stwa Marian­ny Szty­my, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

Piraci dobrej roboty: Wierszowiązałki

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pira­ci dobrej robo­ty Joan­ny Muel­ler z ilu­stra­cja­mi autor­stwa Marian­ny Szty­my, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

Debiuty dawniej

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie z udzia­łem Han­ny Igal­son-Tygiel­skiej, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Anny Wasi­lew­skiej, Szy­mo­na Żuchow­skie­go i Ada­ma Lip­szy­ca w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Tropizmy – czas wiecznie niedokonany*

recenzje / KOMENTARZE Szymon Żuchowski

Komen­tarz Szy­mo­na Żuchow­skie­go do Tro­pi­zmów Natha­lie Sar­rau­te, wyda­nych w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 31 paź­dzier­ni­ka 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 24 kwiet­nia 2017 roku.

Więcej

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / z fortu do portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go z lau­re­ata­mi kon­kur­su „Nakręć wiersz” w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zimo­we kró­le­stwo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Nigdy to „ydgin” pisane wspak

wywiady / o książce Joanna Mueller Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 lute­go 2017 roku.

Więcej

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recen­zja Joan­ny Muel­ler z książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej w wybo­rze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Zamieszkaj w tekście, który czytasz

wywiady / o książce Joanna Mueller Klaudia Muca

Roz­mo­wa Klau­dii Mucy z Joan­ną Muel­ler.

Więcej

Niewymuszone gry z tożsamością

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Połów 2011. Frag­ment ese­ju Joan­ny Muel­ler Kuter do bazy! – o poezji Macie­ja Taran­ka.

Więcej

Trochę ziemia nieznana

wywiady / o książce Jakub Głuszak Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jaku­bem Głu­sza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 21 wier­szy miło­snych, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Faza liminalna

recenzje / NOTKI I OPINIE Szymon Żuchowski

Gło­sy o twór­czo­ści Juany Adcock, wybra­ne przez Szy­mo­na Żuchow­skie­go. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu Nowe gło­sy z Euro­py.

Więcej

Poeci na nowy wiek

nagrania / z fortu do portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Poeci na nowy wiek” z Justy­ną Bar­giel­ską, Joan­ną Muel­ler i Julią Szy­cho­wiak w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Pod włos, o głos (czego się nauczyłam, miotając Warkoczami)

debaty / ankiety i podsumowania Joanna Mueller

Głos Joan­ny Muel­ler w deba­cie „Jesz­cze jed­na dys­ku­sja o pary­te­tach”.

Więcej

Blisko intymnego świata

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Roz­mo­wa Karo­li­ny Sał­dec­kiej z Joan­ną Muel­ler.

Więcej

Poeci: Joanna Mueller

nagrania / między wierszami Joanna Mueller

Dzie­wią­ty odci­nek pro­gra­mu lite­rac­kie­go „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Joan­ną Muel­ler.

Więcej

Pisanie jest też pewną formą myślenia

wywiady / o książce Jacek Dehnel Szymon Żuchowski

Roz­mo­wa Szy­mo­na Żuchow­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Seria w ciem­ność, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / o książce Różni autorzy

Dzie­ci zada­ją pyta­nia auto­rom i autor­kom książ­ki Spo­so­by na zaśnię­cie, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 13 lip­ca 2015 roku.

Więcej

Nie papier, nie nożyczki. O Nakarmić kamień Bronki Nowickiej

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nakar­mić kamień Bron­ki Nowic­kiej, któ­ra uka­za­ła się 29 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Marsjańska gościnność

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jerzym Jar­nie­wi­czem towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Woda na Mar­sie, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 25 maja 2015 roku.

Więcej

Anarchistyczna szczepionka Podsiadły – testowana na dzieciach

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Szkic Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Przed­szkol­ny sen Marian­ki Jac­ka Pod­sia­dły, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 kwiet­nia 2015 roku.

Więcej

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Zawsze roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Komentarz do wiersza „dąsy, musy, winy”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Jonan­ny Muel­ler do wier­sza „dąsy, musy, winy” z książ­ki inti­ma thu­le, któ­ra uka­za­ła się 12 stycz­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

„To jakby architektoniczna wersja matrioszek”

wywiady / o książce Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joan­ną Muel­ler o książ­ce inti­ma thu­le roz­ma­wia Prze­my­sław Rojek

Więcej

Andrzej Falkiewicz o książce ta chwila

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Falkiewicz Joanna Mueller

Wybór Joan­ny Muel­ler auto­ko­men­ta­rzy Andrze­ja Fal­kie­wi­cza z książ­ki ta chwi­la, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w serii Pro­za 19 grud­nia 2013 roku.

Więcej

Komentarz do szkicu Prenatal w powidoku (kolekta)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler do szki­cu „Pre­na­tal w powi­do­ku (kolek­ta)”.

Więcej

W miejscu otwierania się cielesności „rytm traumi refrenem” litanii

wywiady / o książce Anita Jarzyna Joanna Mueller

Z Joan­ną Muel­ler o książ­ce Powle­kać rosną­ce roz­ma­wia Ani­ta Jarzy­na.

Więcej

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

W trasie najczęściej beżowy

wywiady / o książce Joanna Mueller Szymon Słomczyński

Z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim o książ­ce Nad­jeż­dża roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki War­szaf­ka pło­nie, któ­ra uka­za­ła się 4 kwiet­nia 2013 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o wier­szach Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

W klinczu konstrukcji i konstytucji – o „apokaliptycznych apokryfach” Seweryna Górczaka

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012 o wier­szach Sewe­ry­na Gór­cza­ka.

Więcej

Otwarty proces o ubezwłasnowolnienie

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler opu­bli­ko­wa­ny w 2012 roku na łamach „Waka­tu”.

Więcej

Kuter do bazy!

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Kata­rzy­ny Kacz­ma­rek, Macie­ja Taran­ka i Joan­ny Żab­nic­kiej.

Więcej

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recen­zja Joan­na Muel­ler z książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej w wybo­rze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Rubry­ki strat i zysków roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Rezy­den­cja sury­ka­tek roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Linki pomocnicze

wywiady / o książce Joanna Mueller Monika Glosowitz

Z Joan­ną Muel­ler o książ­ce Wylin­ki roz­ma­wia Moni­ka Glo­so­witz.

Więcej

Wiersz w drodze – krymu mir, cry & crime

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler do wier­sza „kry­mu mir, cry & cri­me” z książ­ki Wylin­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2010 roku.

Więcej

Co to dzisiaj znaczy być poetą?

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Stra­ty­gra­fie.

Więcej

Mały cień wielkiego czarnoksiężnika

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler o Tymo­te­uszu Kar­po­wi­czu.

Więcej

Księga astygmacji – ZOOM

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler o książ­ce ZOOM Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ołówkiem, farbą, plasteliną…

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler o twór­czo­ści Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

24 sceny z życia

recenzje / ESEJE Ewa Kuliś

Recen­zja Ewy Kuliś, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tro­pi­zmy Natha­lie Sar­rau­te w prze­kła­dzie Szy­mo­na Żuchow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 31 paź­dzier­ni­ka 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 24 kwiet­nia 2017 roku.

Więcej

Tropizmy – czas wiecznie niedokonany*

recenzje / KOMENTARZE Szymon Żuchowski

Komen­tarz Szy­mo­na Żuchow­skie­go do Tro­pi­zmów Natha­lie Sar­rau­te, wyda­nych w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 31 paź­dzier­ni­ka 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 24 kwiet­nia 2017 roku.

Więcej

Poezja backstage’u

recenzje / ESEJE Katarzyna Szopa

Recen­zja Kata­rzy­ny Szo­py, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko – forma obecności

recenzje / ESEJE Joanna Roszak

Recen­zja Joan­ny Roszak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Rzewna podżegaczka

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Recen­zja Moni­ki Glo­so­witz towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Joan­ny Muel­ler Hista & her sista, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Blisko intymnego świata

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Roz­mo­wa Karo­li­ny Sał­dec­kiej z Joan­ną Muel­ler.

Więcej

Dom, w którym straszy tak pięknie

recenzje / ESEJE Michał Tabaczyński

Recen­zja Micha­ła Taba­czyń­skie­go z książ­ki Joan­ny Muel­ler inti­ma thu­le, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Fabu­la­rie”.

Więcej

Intima thule: topografia intymności

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Szopa

Esej Kata­rzy­ny Szo­py towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki intu­ma thu­le Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 12 stycz­nia 2015 roku.

Więcej

Macierzyństwo i kobiecość

recenzje / ESEJE Paulina Małochleb

Recen­zja Pau­li­ny Mało­chleb z książ­ki Powle­kać rosną­ce (apo­kry­fy pre­na­tal­ne) Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­za­ła się w 2014 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

Pępkowe

recenzje / IMPRESJE Anita Jarzyna

Esej Ani­ty Jarzy­ny towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Powle­kać rosną­ce Joan­ny Muel­ler.

Więcej

Blizny na słowach

recenzje / ESEJE Monika Balach

Recen­zja Moni­ki Bolach z książ­ki Wylin­ki, któ­ra uka­za­ła się w mar­cu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwar­tal­nik Lite­rac­ki”.

Więcej

Żywioły języka

recenzje / ESEJE Jarosław Borowiec

Recen­zja Jaro­sła­wa Borow­ca z książ­ki Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­za­ła się w mar­cu 2011 roku na łamach „Nowych Ksią­żek”.

Więcej

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Wylin­ki Joan­ny Muel­ler.

Więcej