wywiady / o książce

Chciałem przylgnąć do świata

Przemysław Suchanecki

Roman Honet

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Prze­my­sław Sucha­nec­ki: Chciał­bym zacząć naszą roz­mo­wę od kwe­stii, któ­ra w war­stwie tytu­lar­nej nie­któ­rych Two­ich ksią­żek, tak­że tej naj­now­szej, poja­wia się nawra­ca­ją­co. Czy­ta­li­śmy książ­kę moja, czy­li autor­sko odświe­żo­ny zbiór Two­ich pierw­szych trzech tomów wier­szy, doświad­cza­li­śmy książ­ki świat był mój, któ­ra za spra­wą Nagro­dy Szym­bor­skiej uzy­ska­ła spo­ry roz­głos, w roku 2024 dosta­je­my Two­ją dzie­wią­tą książ­kę, pamięć niczy­ja, cia­ło moje. Cho­dzi mi o porzą­dek posia­da­nia i tra­ce­nia, któ­ry – jak mi się wyda­je – orga­ni­zu­je w pewien spo­sób Two­je pisa­nie. W skró­cie: cze­mu słu­ży, w Two­im prze­ko­na­niu, tak zna­czą­ca obec­ność zaim­ków dzier­żaw­czych, zarów­no w tytu­łach ksią­żek, jak i w samych wier­szach? 

Roman Honet: Chcia­łem przy­lgnąć do prze­mi­jal­no­ści świa­ta, mieć w niej swój udział, choć jej nie pra­gną­łem, choć mnie prze­ra­ża­ła i nadal prze­ra­ża. I nie­skoń­cze­nie prze­ra­sta. Chcia­łem przy­stać na prze­mi­ja­nie. Ponie­waż ina­czej nie moż­na, ponie­waż żaden płyn nie zastą­pi krwi. Żad­ne myśli w prze­bra­niu naj­roz­ma­it­szych reflek­sji, cza­sem dość udat­nych, przy­naj­mniej sen­ten­cjo­nal­nie, może nawet filo­zo­ficz­nie, a cza­sem głu­pa­wych, ani opie­ra­nych na doświad­cze­niu porad i suge­stii nie zdo­ła­ją ocu­cić życia, któ­re kie­dyś sta­nę­ło za nimi. Ponie­waż chcia­łem nale­żeć do świa­ta, chcia­łem mieć w jego prze­mi­ja­niu swój zysk i utra­tę. W prze­mi­ja­niu, ale tak­że w jego mowie i mil­cze­niu, może wła­śnie w mil­cze­niu i mowie, ponie­waż mil­czy i mówi we mnie coś, cze­go nikt nie zna.

To pierw­szy powód, zapew­ne naj­waż­niej­szy. Dru­gi powód, w zasa­dzie histo­rycz­ny, wyni­ka z nie­miec­kie­go dekre­tu ogło­szo­ne­go w lutym 1914 roku, w któ­rym Kaiser, dzia­ła­jąc w ramach wspie­ra­nia ger­ma­ni­za­cji ziem pol­skich, zabrał nam zaim­ki dzier­żaw­cze oraz wyra­że­nie „pięć zło­tych”. Zastą­pi­li­śmy je sło­wem „trzmiel” i odtąd mówi­li­śmy: „Pożycz trzy trzmie­le na ćwiart­kę”.

Tak więc nie­ustan­ny prze­pływ cza­su, zgu­bio­ne dni, mie­sią­ce, lata, ponie­waż zapo­mi­na się łatwo, a naj­moc­niej­sza pamięć rów­nież nicze­go nie przy­wró­ci, nicze­go nie odda tak, jak kie­dyś bra­ła. Tak­że ów nie­ludz­ki dekret Kaise­ra. Nie­ludz­ki, ale mniej waż­ny. Może dla­te­go, że póź­niej spo­tka­łem się z Kaise­rem na obie­dzie i śmia­li­śmy się z tego.

A czas świa­ta, więc tak­że mój czas, nie wra­ca. Zatrza­sku­ją go sło­wa i oso­by, te, któ­rych daw­no nie ma, albo są – ale jak owa­dy, któ­re nie mogą pamię­tać swo­ich poprzed­nich form i pochła­nia­ją swo­je poczwar­ki, swój rodzaj. Swo­je poprzed­nie wcie­le­nia pozo­sta­wia­ją w cie­niu jak wsty­dli­wą cho­ro­bę, któ­rej ist­nie­nia – pomi­mo wszel­kich obja­wów, tak prze­cież widocz­nych – nie wypa­da nawet podej­rze­wać. Kie­dyś zaska­ki­wał mnie Scho­pen­hau­er, gdy tak kate­go­rycz­nie okre­ślał sen, nazy­wał go cza­sem „wzię­tym na kre­dyt u Śmier­ci”. Dla mnie cza­sem „wzię­tym na kre­dyt u Śmier­ci” jest wiersz.

To by jakoś, być może, napro­wa­dza­ło na kwe­stię podzia­łu książ­ki na dwie czę­ści, mia­no­wi­cie „pamięć niczy­ją”, w któ­rej zgro­ma­dzo­ne są wier­sze w Two­im roz­po­zna­wal­nym sty­lu, połą­czo­ne nie­mal man­trycz­nie prze­pla­ta­ją­cy­mi się moty­wa­mi cia­ła i zie­mi – o co jesz­cze chciał­bym Cię dopy­tać póź­niej – i „cia­ło moje”, poemat, w któ­rym doko­nu­je się coś na kształt bru­tal­ne­go egzor­cy­zmu nawra­ca­ją­ce­go wspo­mnie­nia, w każ­dym razie dzie­je się tam coś, co mnie oso­bi­ście, jako czy­tel­ni­ka zna­ją­ce­go Two­je poprzed­nie książ­ki, bar­dzo poru­sza. Powiedz coś o tej dual­nej kon­struk­cji, jak sobie to zamy­śli­łeś, ewen­tu­al­nie: jak ten podział czy­tał­byś teraz?

Naj­pierw myśla­łem, żeby roz­wi­nąć część „pamięć niczy­ja” i pozo­stać wyłącz­nie przy niej.  Dopi­sy­wa­łem następ­ne wier­sze, prze­bie­ga­ło to bez więk­szych trud­no­ści, ale było zwod­ni­cze, ponie­waż osią­ga­ne rezul­ta­ty zaczę­ły mnie odpy­chać, powo­do­wać pew­ną apa­tię. Nudę – może tak. Mnie w poezji zawsze prze­ra­ża­ła nuda, odpy­cha­ła mnie, powo­do­wa­ła iry­ta­cję albo lek­tu­ro­wą obo­jęt­ność, zapew­ne naj­do­tkliw­sze uczu­cie, jakie­go może doświad­czyć czy­tel­nik, a nuda odczu­wa­na przy lek­tu­rze moich wła­snych wier­szy to dla mnie zja­wi­sko po sto­kroć gor­sze, może nawet naj­gor­sze, co może mnie w poezji spo­tkać. Poemat, choć wolę okre­śle­nie poema­to­id, „cia­ło moje” napi­sa­łem wcze­śniej, więc pomy­śla­łem, żeby połą­czyć tę pierw­szą część, któ­ra dla mnie tak­że jest pew­ne­go rodza­ju poema­to­idem, tyle że roz­pi­sa­nym na wier­sze w więk­szym stop­niu wyod­ręb­nio­ne, z „cia­łem moim” i żeby całość nosi­ła tytuł „pamięć niczy­ja, cia­ło moje”. Tak się sta­ło. Ta pamięć to w pew­nym sen­sie tak­że moja pamięć, przy­naj­mniej kie­dyś była moja, lecz teraz nie nale­ży do mnie – jest niczy­ja: zapo­mnia­łem tak wie­le twa­rzy, wyda­rzeń, osób, któ­re kie­dyś trzy­ma­łem tak bli­sko przy moim życiu, nie wyobra­ża­jąc sobie, że mogło­by być ina­czej, ale roz­pro­szy­ły się, zabrał je czas i zatra­cił. Choć wolę okre­śle­nie: czas je powo­łał.

Myślę tu na przy­kład o cza­sie dzie­ciń­stwa, gdy każ­da naj­drob­niej­sza żył­ka świa­ta była rów­no­cze­śnie czę­ścią cia­ła, a jej trą­ce­nie ozna­cza­ło radość lub cier­pie­nie, ponie­waż wobec tej pro­sto­ty nie wypa­da­ło nie być bez­ro­zum­nym. Dopie­ro póź­niej nazwy oddzie­li­ły się od przed­mio­tów i teraz – widząc kłam­stwa mate­rii i słów – trze­ba przy­wra­cać rze­czom ich zna­cze­nie, pierw­sze i czy­ste. A tego nie spo­sób zro­bić, nazy­wa­jąc je tak jak kie­dyś, i wie­rząc, że w rze­czy­wi­sto­ści tak się nazy­wa­ją. Sło­wo, któ­re­go zwią­zek z przed­mio­tem czy czło­wie­kiem został pod­wa­żo­ny, prze­pa­da. Trze­ba zna­leźć inne, nowe, któ­re przy­wró­ci mu jego naj­pierw­szy sens, ale pomie­sza­nie zna­czeń było tak wiel­kie, że gdy­by teraz woda mia­ła nazy­wać się ogniem, a zie­mia powie­trzem, to trze­ba wie­rzyć, że tak wła­śnie jest.

Pozwo­lę sobie przy­wo­łać pew­ne sło­wa. Gen­na­dij Ajgi mówił kie­dyś, że dla nie­go poezja to kwe­stia egzy­sten­cji, ist­nie­nia. Uzna­wał ją za narzę­dzie, śro­dek, spo­sób zdą­ża­nia ku Praw­dzie, zanu­rza­nia się w Praw­dzie, się­ga­nia Praw­dy. Dla mnie poezja to śro­dek i narzę­dzie, pew­na moż­ność, o! wła­śnie tak, zdą­ża­nia ku sobie. Może to prze­ra­ża­ją­ca łatwość, z jaką umysł ludz­ki stwa­rza ilu­zje, nie­mniej widzę tu ogrom­ne nie­bez­pie­czeń­stwo, naj­gor­szą, naj­nędz­niej­szą pułap­kę dla czło­wie­ka – mieć same­go sie­bie. Nie o samot­ność cho­dzi, ale o patrze­nie, ści­ślej: o rodzaj uża­la­nia się. Powiem tak: o spo­glą­da­nie w ciem­ność wła­snych pie­lę­gna­cji, cza­sem dość krę­pu­ją­ce, pod­czas gdy obok w świe­tle żyją ludzie cali w ranach. Może tak.

A jak czy­tał­bym ten tom? Bez podzia­łu. Na jed­nym odde­chu.

Mówisz o swe­go rodza­ju pomy­le­niu się zna­czeń i pomie­sza­niu ele­men­tów, a to przy­po­mi­na mi wspo­mnia­ną wyżej kwe­stię mie­sza­nia się cia­ła i zie­mi, ele­men­tów cokol­wiek pod­sta­wo­wych, oba są wszak zło­żo­ne z twar­dej mate­rii, ale oba też mogą się roz­paść w drob­ny mak. Czy widział­byś tu, na prze­strze­ni naj­now­sze­go tomu, cia­ło i zie­mię jako rów­no­praw­ne ele­men­ty, rów­nie trwa­łe, co nie­trwa­łe, czy jako miej­sca zupeł­nie kłó­cą­ce się ze sobą, pozo­sta­ją­ce jed­nak w egzy­sten­cjal­nym kon­flik­cie (bo w koń­cu to cia­ło jed­nak idzie z cza­sem w zie­mię, nie odwrot­nie)? 

Teraz nasze roz­ma­wia­nie tutaj zaczy­na zmie­rzać do tema­tu śmier­ci, nie­wy­klu­czo­ne, że może zmie­nia się w pew­ne­go rodza­ju maru­dze­nie czy narze­ka­nie: „to cia­ło jed­nak idzie z cza­sem w zie­mię”, mówisz. Nie­wąt­pli­wie tak się dzie­je, nie­mniej mnie to cza­sem męczy, a cza­sem nudzi, tę śmier­tel­ną per­spek­ty­wę mam na myśli. Wła­dy­sław Kunic­ki-Gold­fin­ger twier­dził, że śmierć jest ceną, jaką pła­cą naj­wy­żej uor­ga­ni­zo­wa­ne isto­ty za swo­ją ewo­lu­cję, a świa­do­mość śmier­ci jest ceną, jaką pła­cą za ewo­lu­cję swo­je­go inte­lek­tu. Dość traf­ne i sen­ten­cjo­nal­ne osza­co­wa­nie. Może dla­te­go i tę śmier­tel­ną per­spek­ty­wę, i spo­strze­że­nie Kunic­kie­go-Gold­fin­ge­ra z przy­jem­no­ścią i zain­try­go­wa­niem posta­wił­bym wobec zapi­su Pro­per­cju­sza: „śmierć nie koń­czy wszyst­kie­go”. Peł­niej­szy i nie­skoń­cze­nie pięk­niej­szy zapis frag­men­tu tej ele­gii brzmi: „To, co mówią o duszach, to nie jest baśń: ze stosów/ Umy­ka bla­dy cień; śmierć nie koń­czy wszyst­kie­go”.

Tutaj wró­cę do Two­je­go pyta­nia i odpo­wiem, że i zie­mia, ta zie­mia, zda­wa­ło­by się, tak trwa­le i nie­mal nie­zmien­nie ist­nie­ją­ca, i cia­ło – wraz z jego wydzie­li­na­mi: krwią, nasie­niem, łza­mi, potem – są według mnie wypo­ży­czo­ne. Każ­de­mu czło­wie­ko­wi. Wypo­ży­czo­ne na pewien czas. Tak jak wypo­ży­czo­ne jest powie­trze, pory roku, wrzask, mil­cze­nie, miłość i roz­łą­cze­nie. Na czas wymier­ny i krót­ki. Ale: nie­trwa­łość tego cza­su nie spra­wia, że i życie, i śmierć nie są wiel­kie i wspa­nia­łe. Są. Sam nie potra­fię już racho­wać lat z tą nie­gdyś rze­tel­ną i dość par­szy­wą pre­cy­zją, roz­po­zna­ję je teraz w bez­mia­rze, nie w kalen­da­rzu, więc prę­dzej w samej utra­cie niż w jej szcze­gó­łach, bliż­szych oczom czy doty­ko­wi. Czas prze­stał być dla mnie mia­rą, prze­stał być wymier­ny, rok nic nie zna­czy, dzie­sięć lat jest niczym, wiem, że nie do mnie nale­ży racho­wać czy liczyć. Że poży­czy­łem – i cia­ło, i zie­mię, i sie­bie same­go – tyle wiem, tak mi się wyda­je.

Uspo­ka­jam, że o temat śmier­ci, czy też, ład­niej mówiąc, zjed­no­cze­nia z zie­mią, chcia­łem zaha­czyć tyl­ko na chwi­lę. Bo oto w czę­ści dru­giej książ­ki, pod jej koniec, dzie­je się coś cze­go się total­nie nie spo­dzie­wa­łem. Piszesz: „chciał­bym cię nie widzieć już wię­cej”, a póź­niej nastę­pu­ję sze­reg wyra­żeń jed­no­znacz­nie suge­ru­ją­cych nie­chęć powro­tu do tema­tu żało­by, wręcz tę żało­bę egzor­cy­zmu­ją­cych. Ponie­waż temat opła­ki­wa­nia, sil­nej nostal­gii pochła­niał do tej pory znacz­ną część Two­jej twór­czo­ści, wyda­je mi się, że to bar­dzo zna­czą­cy i poru­sza­ją­cy moment, to zakoń­cze­nie książ­ki. Czy to zna­czy, że uwie­rzy­łeś – czy może Twój boha­ter uwie­rzył – że jest życie poza cier­pią­cą pamię­cią?

Tak, pisa­łem o utra­cie, o smut­ku, o żalu, o prze­mi­ja­niu, co mia­ło i nadal ma dla mnie wiel­ką war­tość, ponie­waż przy­naj­mniej pisa­łem o czymś, co jest esen­cją liry­ki i co moż­na przede wszyst­kim poczuć, a może nawet zoba­czyć bez potrze­by wspo­ma­ga­nia się roz­pra­wa­mi kry­tycz­no-este­tycz­ny­mi, czy­li albo poglą­da­mi ska­mie­nia­ły­mi i pozba­wio­ny­mi sen­su w swo­im skost­nia­łym sza­leń­stwie, albo zręcz­ny­mi gra­mi słow­ny­mi, w któ­rych dzi­siaj prze­wa­ża ten pogląd, a jutro prze­ciw­ny. Naj­więk­szym walo­rem wier­sza jest wywo­ły­wa­nie uczuć, cza­sem zamy­śle­nia, ina­czej nie spo­sób.

Pisa­łem i piszę samo­ist­nie, przy­zna­jąc rację sobie i swo­je­mu odczu­ciu w zetknię­ciu z każ­dym waż­nym dla mnie prze­ja­wem rze­czy­wi­sto­ści. Mam nie­zmier­ną obse­sję, jeśli cho­dzi o wspo­mnia­ny wcze­śniej upływ cza­su, ten rodzaj uza­leż­nie­nia jest w mojej poezji wyraź­nie zako­rze­nio­ny, miesz­ka w niej, nie potra­fię napi­sać wier­sza o ponie­dział­ku albo sobo­cie, nie prze­czę, że tak się wca­le nie da, że może nawet jest to pew­na sztu­ka, ale jest to sztu­ka mała. Może ina­czej: to sztu­ka nie dla mnie. Odcho­dząc od tema­ty­ki wła­snych wier­szy, a zmie­rza­jąc powtór­nie do esen­cji poezji, do jej praw­dy, nie mogę powstrzy­mać się przed prze­ko­na­niem, że naj­więk­szą esen­cją poezji, jej naj­po­tęż­niej­szą praw­dą i wszech­ogar­nia­ją­cą siłą – jest napię­cie. Nawet jeśli jest to zale­d­wie jed­na linij­ka zawie­szo­na w próż­ni. Piszę więc o roz­sta­niu z żało­bą, piszę tak­że o nie­śmier­tel­no­ści, piszę w pew­nym sen­sie o apo­ka­lip­sie, tu dodam, że nie mam na myśli Ewan­ge­lii wg św. Jana czy nie­biań­skich arma­ge­do­nów. Myślę o oso­bi­stej apo­ka­lip­sie, o prze­wrot­nej rado­ści, cza­sem gorz­kiej, odczu­wa­nej przez czło­wie­ka, któ­ry prze­po­wie­dział, załóż­my, koniec świa­ta i ów koniec świa­ta speł­nia się wła­śnie tak, jak to zapo­wie­dział. Ów czło­wiek może odczu­wać satys­fak­cję z oso­bi­stych prze­po­wied­ni o znacz­nie mniej­szym zakre­sie, ponie­waż tak bywa, że lubi­my, gdy speł­nia­ją się baśnie, któ­re sami wymy­śli­li­śmy, nawet jeśli są to baśnie tra­gicz­ne.

Wyżej powie­dzia­łeś: „chcia­łem nale­żeć do świa­ta”. To mnie, jako czy­tel­ni­ka, skła­nia, żeby namó­wić Cię do reflek­sji nad tym, co poza naj­bar­dziej tkli­wą i oso­bi­stą pamię­cią zazna­cza się w Two­jej twór­czo­ści i co może być zgrab­ną klam­rą naszej tu poga­węd­ki. Otóż masz takie wier­sze – czy to w pierw­szych trzech książ­kach, czy to w pią­tym kró­le­stwie, czy w cichych psach – w któ­rych moż­na by doszu­ki­wać się cze­goś na kształt komen­ta­rza spo­łecz­ne­go, czy histo­rycz­ne­go – sło­wem: się­ga­nia w stro­nę mate­rii zewnętrz­nej wobec naj­bar­dziej pry­wat­nych wspo­mnień. Od pew­ne­go cza­su inte­re­su­je mnie to napię­cie w Two­ich książ­kach mię­dzy tym, co pry­wat­ne, a pew­ne­go rodza­ju sfe­rą „publicz­ną”, sfe­rą dostęp­ną, czy obser­wo­wal­ną dla wszyst­kich. Czy to był­by kie­ru­nek, w któ­ry wybie­rze się Twój boha­ter w przy­szło­ści? Czy to może za wcze­śnie, żeby cokol­wiek mu w tej mate­rii pro­gno­zo­wać? Czy nie­po­trzeb­nie to roz­dzie­lam, a te sfe­ry mie­sza­ją się nie­ustan­nie jak w wiel­kim kotle? 

Tak, napi­sa­łem wier­sze tego rodza­ju. Ponie­waż ponio­sło mnie, dość kro­to­chwil­nie ziry­to­wał mnie pewien rodzaj trak­to­wa­nia poezji przez samych poetów, tak­że kry­ty­ków, znie­wie­ścia­ły i namasz­czo­ny. Lek­ce­wa­żą­cy, a rów­no­cze­śnie pełen powa­gi, tyle że wystu­dio­wa­nej i sztucz­nej. W pią­tym kró­le­stwie to „żon­kil”, gdzie poja­wia­ją się „dyżur­ni sza­ma­ni od nie­do­rzecz­no­ści”, pro­wa­dzą dys­kurs, w któ­rym wiersz to zawsze „kon­fek­cja” albo „żart”, cza­sem wca­le nie­śmiesz­ny, prze­waż­nie otrza­ska­ny i dość kiep­skiej pró­by. Zwy­cza­je tego rodza­ju, czy­li nie roz­mo­wę o wier­szu, nie czy­ta­nie wier­sza, w koń­cu nie napi­sa­nie poważ­ne­go wier­sza, ale wymu­ska­ne „prze­ko­ma­rza­nie się” uzna­łem za „manew­ry wra­ków w sys­te­mo­wej mgle”, a odda­ją­cy się im poeci mają to do sie­bie, że „fla­ga żad­ne­go kolo­ru nie pły­nie nad nimi”. Zamiast o kolo­rze myśla­łem wów­czas, może dość kapry­śnie, że nio­są ze sobą pew­ną byle­ja­kość. Obłość, może tak.

Może naj­wię­cej roz­ba­wie­nia, i to do dzi­siaj, czu­ję na wspo­mnie­nie wier­sza „garść soli” z tomu świat był mój. Skła­da się z dwóch prze­pla­ta­ją­cych się wąt­ków, pierw­szy to moje zapi­sy o soli i kamie­niu, a dru­gi to frag­men­ty wywia­du z Lau­rie Ander­son, zamie­ści­łem je w wier­szu dla iro­nii i dla żar­tu, ponie­waż Lau­rie Ander­son się­ga­ła po stwier­dze­nia w rodza­ju: „Lubię wymy­ślać nowe rze­czy. Wyda­wa­ło­by się, że wszyst­ko wie­my, a to wca­le nie­praw­da”. Dalej nie przy­ta­czam, zapi­sy są w wier­szu, śmiech – we mnie.

Tak­że, owszem, chcia­łem nale­żeć do świa­ta, ale nie wyłącz­nie do jego prze­mi­jal­no­ści i nie­trwa­ło­ści, tak­że do jego zakre­sów i miejsc, któ­re przy­bli­ża­ją mnie do odmien­nych odczuć i myśli niż żal i roz­pa­mię­ty­wa­nie.

O autorach i autorkach

Przemysław Suchanecki

Ur. w 1992 r. w Szczecinie. Poeta. Publikował m.in. w „Odrze”, „Opcjach” i „2miesięczniku”. Laureat „Połowu” oraz projektu „Pierwsza książka” w ramach festiwalu Stacja Literatura. Mieszka w Krakowie

Roman Honet

Urodził się w 1974 roku. Poeta, wydał tomy: alicja (1996), Pójdziesz synu do piekła (1998), „serce” (2002), baw się (2008), moja (wiersze wybrane, 2008), piąte królestwo (2011), świat był mój (2014), ciche psy (2017), redaktor antologii Poeci na nowy wiek (2010), Połów. Poetyckie debiuty, współredaktor Antologii nowej poezji polskiej 1990 –2000 (2004). Laureat Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2015 za tom świat był mój. Tłumaczony na wiele języków obcych, ostatnio ukazał się wybór jego poezji w języku rosyjskim Месса Лядзинского (Msza Ladzińskiego, przeł. Siergiej Moreino, Moskwa 2017), tom w języku ukraińskim Світ належав мені (przeł. Iurii Zavadskyi, Tarnopol 2019) i serbskim Svet je bio mój (przeł. Biserka Rajčić, Belgrad 2021).

Powiązania

pamięć niczyja, ciało moje

nagrania / transPort Literacki Malina Midera Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29. Muzy­ka Mali­na Mide­ra.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 34 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Roman Honet

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

żal, może on

nagrania / transPort Literacki Resina Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki żal, może on z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Moje likwidacje

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Roma­na Hone­ta, Mar­ty Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

O

nagrania / stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czy­ta­nie z książ­ki O z udzia­łem Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zemler.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza, czyli ewangeliści przed hotelem Puro

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Raczej szarpnięcie niż chwyt

wywiady / o książce Roman Honet Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

żal, może on (2)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę żal, może on Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

żal, może on (1)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę żal, może on Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Koryto dzikiej rzeki

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Kubą Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Miro­na Bia­ło­szew­skie­go Z dnia robię noc, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2022.

Więcej

Produkcja czułej osoby

wywiady / o książce Przemysław Suchanecki Tomek Gromadka

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Tom­kiem Gro­mad­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Komu­nizm, gów­no i może cię kocham, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lute­go 2022 roku.

Więcej

Schodzenie ze szlaku

wywiady / o książce Michał Mytnik Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Micha­ła Myt­ni­ka z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki O, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Paradoksy i zderzenia czołowe

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach cyklu „Wiersz w dro­dze”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki O, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

O

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę O Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Wtracenie

nagrania / stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czy­ta­nie z książ­ki „Wtra­ce­nie” z udzia­łem Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Dedykuję na prawo i lewo

wywiady / o książce Agata Jabłońska Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Aga­tą Jabłoń­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki dla moich dziew­czyn, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Wierny jak wiersz

wywiady / o książce Antonina Tosiek Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Anto­ni­ny Tosiek z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Pamięć rozmawia z wiatrem

nagrania / stacja Literatura Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki Pamięć roz­ma­wia z wia­trem z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Empatyczny sadyzm

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

EBA

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wtracenie [2]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wtracenie [1]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Czysty układ

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Muel­ler, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Pamięć rozmawia z wiatrem

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pamięć roz­ma­wia z wia­trem Roma­na Hone­ta, któ­ra wkrót­ce uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Trzeba walczyć do końca

wywiady / o pisaniu Robert Rybicki Roman Honet

Zapis roz­mo­wy Roma­na Hone­ta z Rober­tem Rybic­kim, opu­bli­ko­wa­nej w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Pokładanie

utwory / premiery w sieci Przemysław Suchanecki

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go Pokła­da­nie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

Poezja z nagrodami: świat był mój

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Roman Honet odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki świat był mój, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 kwiet­nia 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 5 grud­nia 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

rzeczy używane

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu świat był mój, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Roman HONET

nagrania / między wierszami Roman Honet

Pro­gram tele­wi­zyj­ny „Poeci”, w któ­rym Justy­na Sobo­lew­ska roz­ma­wia z Roma­nem Hone­tem.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Więcej szperania

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojew­ski roz­ma­wia z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Prawo

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Posłuchaj, to o tobie

wywiady / o pisaniu Maciej Konarski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Macie­jem Konar­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Poczucie łączności

wywiady / o książce Joanna Roszak Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Przy­szli nie­do­ko­na­ni, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 5 lute­go 2018 roku.

Więcej

W literaturze zawsze zostaje się w tyle

wywiady / o książce Jakub Winiarski Roman Honet

Roz­mo­wa Jaku­ba Winiar­skie­go z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki ciche psy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 21 sierp­nia 2017 roku.

Więcej

matka współczesna

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go tek­stu”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ciche psy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 sierp­nia 2017 roku.

Więcej

jabłonie

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu świat był mój, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

[moja mała przyjaciółka…]

nagrania / złodzieje wierszy Roman Honet

Wiersz z książ­ki baw się. Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Ciche psy (2)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Ciche psy (1)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­ment książ­ki Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Wiersz na święta: kołyska dla króla

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Poemat pocho­dzi z książ­ki Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Milczenie, powrót, śmierć, dzieciństwo

wywiady / o książce Grzegorz Czekański Roman Honet

Z Roma­nem Hone­tem o książ­ce baw się roz­ma­wia Grze­gorz Cze­kań­ski.

Więcej

otworzyłem sen nie mój, lato 1991. golden boy

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­szy „otwo­rzy­łem sen nie mój” i „lato 1991. gol­den boy” z tomu baw się, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie 9 czerw­ca 2008 roku.

Więcej

Otworzyłem sen nie mój

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu baw się, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Moje likwi­da­cje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

baw się

nagrania / między wierszami Roman Honet

Joan­na Orska, Agniesz­ka Wol­ny-Ham­ka­ło i Rado­sław Wiśniew­ski o czwar­tym tomie poetyc­kim Roma­na Hone­ta; roz­mo­wa z Auto­rem oraz klip do wier­sza „Koro­na” w reży­se­rii Anny Jadow­skiej.

Więcej

[moja mała przyjaciółka…]

nagrania / złodzieje wierszy Roman Honet

Wiersz z książ­ki baw się (2008). Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Dyskusja „Barbarzyńcy czy nie. Dwadzieścia lat po przełomie”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Port Wro­cław 2009: wypo­wie­dzi Dariu­sza Nowac­kie­go, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Dar­ka Fok­sa, Krzysz­to­fa Jawor­skie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Roma­na Hone­ta.

Więcej

Czytajcie sami

recenzje / ESEJE Roman Honet

Recen­zja Roma­na Hone­ta z książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły w wybo­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Opisywanie pobytów w kolejnych systemach wartości i systemach obłudy

recenzje / ESEJE Roman Honet

Połów 2011. Frag­ment ese­ju Roma­na Hone­ta Nie łączyć, nie dzie­lić – o poezji Szy­mo­na Doma­ga­ły-Jaku­cia.

Więcej

Odsiecz

nagrania / z fortu do portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Odsiecz” z Roma­nem Hone­tem, Mar­tą Pod­gór­nik i Fili­pem Zawa­dą w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Kobieta, muzyka, liryka i pies

wywiady / o książce Artur Burszta Roman Honet

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki roz­mo­wa trwa dalej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kiem 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Myśląc o zmienności

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki roz­mo­wa trwa dalej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

miesiąc nieśmiertelnych

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu świat był mój, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Żeby wrzał

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu baw się, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Moje likwi­da­cje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Pieśń o powrotach, całości i częściach

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu baw się, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Moje likwi­da­cje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Komentarz do wiersza „nikt nie zaśnie”

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­sza „nikt nie zaśnie ” z tomu świat był mój

Więcej

Gorycz bliskości niechcianej

wywiady / o książce Roman Honet

Z Roma­nem Hone­tem o książ­ce świat był mój roz­ma­wia Kon­rad Woj­ty­ła.

Więcej

Nie ze względu na piękne obrazy, ale na moc słowa

wywiady / o książce Martyna Buliżańska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Mar­ty­ną Buli­żań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku.

Więcej

Spacerów jestem głodny, niech zima się skończy!

wywiady / o pisaniu Maciej Kulis Roman Honet

Z Macie­jem Kuli­sem o książ­ce Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012 roz­ma­wia Roman Honet.

Więcej

O wierszach Macieja Kulisa

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Roman Honet, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Macie­ja Kuli­sa.

Więcej

Jakby w kamieniu

wywiady / o pisaniu Patryk Czarkowski Roman Honet

Z Patry­kiem Czar­kow­skim o książ­ce Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012 roz­ma­wia Roman Honet.

Więcej

O wierszach Patryka Czarkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Roman Honet, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Patry­ka Czar­kow­skie­go.

Więcej

Połów

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik Roman Honet

Redak­tor według mnie nie powi­nien ogry­wać żad­nej roli. Ma być czy­tel­ni­kiem. Sam tak trak­to­wa­łem auto­rów, któ­rzy tra­fi­li do mnie w Poło­wie.

Więcej

Nie łączyć, nie dzielić

recenzje / IMPRESJE Roman Honet

Roman Honet współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Kami­la Bre­wiń­skie­go, Macie­ja Bur­dy, Szy­mo­na Doma­ga­ły-Jaku­cia i Grze­go­rza Jędr­ka.

Więcej

Czytajcie sami

recenzje / IMPRESJE Roman Honet

Esej Roma­na Hone­ta towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły w wybo­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

„dla mgły, dla pustyni”

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­sza „dla mgły, dla pusty­ni” z książ­ki pia­te kró­le­stwo, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 27 stycz­nia 2013 roku.

Więcej

„ptak już nigdy”

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­sza „ptak już nigdy” z książ­ki pią­te kró­le­stwo.

Więcej

To ja posadziłem palmy i wybrałem małpy

wywiady / o książce Roman Honet

Z Roma­nem Hone­tem o książ­ce pią­te kró­le­stwo roz­ma­wia Kon­rad Woj­ty­ła.

Więcej

O poezji Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej

O poezji Sławomira Elsnera

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Boha­ter Elsne­ra przy­po­mi­na czło­wie­ka znaj­du­ją­ce­go się na skra­ju wyczer­pa­nia, zatem jeśli mia­ła tu miej­sce kon­fron­ta­cja, to wła­śnie jego zmu­szo­no do kapi­tu­la­cji. Do życia uta­jo­ne­go: na dnie, w piw­ni­cy…

Więcej

O poezji Konrada Góry

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Poeta, któ­ry mówi swo­ją praw­dę, nie ma potrze­by oglą­da­nia się wstecz, nie pro­wa­dzi go koniecz­ność kon­fron­to­wa­nia swo­je­go komu­ni­ka­tu wobec inne­go.

Więcej

Czuję się zdecydowanie nieświadomy swojego pisania

wywiady / o pisaniu Roman Honet Tomasz Pułka

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Toma­szem Puł­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 kwiet­nia 2010 roku.

Więcej

Zapis niepewności

wywiady / o książce Jacek Dehnel Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­ne w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Obecnie jestem panterą

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

O poezji Roberta Rybickiego

recenzje / ESEJE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej

O wierszach Urszuli Kulbackiej

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Wyda­je mi się, że w wier­szach Kul­bac­kiej szcze­gól­nie waż­ne jest nie­prze­rwa­ne zacho­wy­wa­nie czuj­no­ści, tyle że powo­dy tego sta­nu – odwrot­nie niż w poprzed­nim wypad­ku – prze­nio­sły się z ludzi, (któ­rzy, ile­kroć by się w liry­ce Kul­bac­kiej nie spo­tka­li, nie­mal zawsze krzy­czą, prze­kli­na­ją, narze­ka­ją) na rze­czy mar­twe i dla­te­go teraz nawet w zetknię­ciu z nimi trze­ba zdać się na obse­syj­ną ostroż­ność…

Więcej

O wierszach Martyny Buliżańskiej

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Buli­żań­ska pisze non­sza­lanc­ko, ale to typ non­sza­lan­cji, któ­ry odno­si się nie do igno­ran­cji, ale do waria­cji powsta­łych dzię­ki jako­ści wyko­na­nia.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Dąbrowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Krzysz­tof Dąbrow­ski ujął mnie swo­ją zachłan­no­ścią na życie. Na świat. Prze­ni­ka­ją­ca pazer­ność. Żar­li­wość. Nie­ocze­ki­wa­ne, bła­he zda­rze­nie, przy­pad­ko­wy epi­zod potę­gu­je głę­bię tego nie­na­sy­ce­nia.

Więcej

O wierszach Dominika Piotra Żyburtowicza

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Dale­ko – to mia­ra z nasze­go świa­ta, mogły­by dosko­na­le wid­nieć na niej dokład­niej­sze i wymier­niej­sze stop­nie, ale tu nie cho­dzi o rachu­nek, ale o wysła­nie pew­ne­go sygna­łu: moż­li­wość osta­tecz­ne­go zni­we­cze­nia – może bez­pow­rot­nej śmier­ci, może roz­sta­nia na zawsze – zosta­je wyklu­czo­na.

Więcej

Połów 2010 okiem Romana Honeta

wywiady / o książce Roman Honet

Cza­sem tra­fia­ły się zesta­wy ory­gi­nal­ne, świad­czą­ce o goto­wo­ści, ale tak­że o zdol­no­ści do pod­ję­cia ryzy­ka przez auto­ra, zda­rza­ło się to spo­ra­dycz­nie, zresz­tą nie spo­dzie­wa­łem się odwrot­nych pro­por­cji, i to wła­śnie owe zesta­wy sta­no­wi­ły dla mnie punkt odnie­sie­nia…

Więcej

Poeci na nowy wiek. Suplement

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Kie­ro­wa­ło mną wyłącz­nie prze­ko­na­nie, że wier­sze przy­wo­ła­nych auto­rów, to, co wnie­śli oraz wnieść mogą do liry­ki pol­skiej, doma­ga się – z racji mojej roli w całym pro­jek­cie – zde­cy­do­wa­nej reak­cji.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2009

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2009. Wśród wyróż­nio­nych: Wal­de­mar Jocher, Mał­go­rza­ta Leb­da, Joan­na Lech, Dawid Majer, Agniesz­ka Mira­hi­na, Tere­sa Radzie­wicz, Bian­ka Rolan­do, Anna Wie­ser.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2008

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2008. Wśród wyróż­nio­nych: Szy­mon Bira, Mar­cin Czer­ka­sow, Sła­wo­mir Elsner, Kon­rad Góra, Iwo­na Kac­per­ska, Iza­be­la Kaw­czyń­ska, Grze­gorz Kwiat­kow­ski, Moni­ka Mosie­wicz, Kami­la Paw­luś, Boh­dan Sła­wiń­ski.

Więcej

Poeci na Nowy wiek. Rocznik 2007

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2007. Wśród wyróż­nio­nych: Kami­la Janiak, Prze­my­sław Owcza­rek, Mar­cin Per­kow­ski, Jakub Przy­by­łow­ski, Jaro­sław Spu­ła, Julia Szy­cho­wiak i Marek Woj­cie­chow­ski.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2005

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2005. Wśród wyróż­nio­nych: Mag­da­le­na Komoń, Bar­tosz Kon­strat, Szcze­pan Kopyt, Piotr Kuśmi­rek, Piotr Mierz­wa, Artur Nowa­czew­ski, Dariusz Pado, Justy­na Rad­czyń­ska, Dag­ma­ra Suma­ra, Anna A. Toma­szew­ska, Adam Zdro­dow­ski.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2004

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2004. Wśród wyróż­nio­nych: Jacek Deh­nel, Tomasz Ger­szberg, Tomasz Jam­ro­ziń­ski, Roman Kaź­mier­ski, Joan­na Wajs.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2003

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2003 (Justy­na Bar­giel­ska, Juliusz Gabry­el, Michał Kasprzak, Paweł Kozioł, Robert Król, Joan­na Muel­ler, Robert Rybic­ki, Rado­sław Wiśniew­ski), towa­rzy­szą­ce pro­jek­to­wi „Poeci na nowy wiek”.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2002

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2002. Wśród wyróż­nio­nych: Jacek Bie­rut, Ryszard Chło­pek, Grze­gorz Gie­drys, Mał­go­rza­ta Jur­czak, Tobiasz Mela­now­ski, Anna Pie­ka­ra, Paweł Sar­na, Mar­cin Siwek.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2001

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2001. Wśród wyróż­nio­nych: Mar­cin Cec­ko, Agniesz­ka Kuciak, Paweł Lek­szyc­ki, Piotr Macie­rzyń­ski, Mar­cin Ożóg, Edward Pase­wicz, Michał Sobol, Mał­go­rza­ta Sochoń.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2000

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2000. Wśród wyróż­nio­nych: Woj­ciech Brzo­ska, Julia Fie­dor­czuk, Krzysz­tof Gedroyć, Anna Pod­cza­szy, Adam Plusz­ka.

Więcej

Żadnego pokolenia nie było

wywiady / o książce Roman Honet

Jeśli ist­nie­je coś takie­go, jak poezja rocz­ni­ków 70., to moż­na być nawet kró­lo­wą angiel­ską, ale lepiej się z tym nie obno­sić, żeby nie wzbu­dzać zain­te­re­so­wa­nia psy­chia­trów. Ale ja tam nie wiem, czy ist­nie­je…

Więcej

[dzień na wyścigach. rzeka niosąca kubły], echa jednego głosu

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Natych­mia­sto­we roz­strzy­gnię­cia w pisa­niu cza­sem są dla mnie rów­no­cze­śnie tak osta­tecz­ne, że sto­ję wobec koniecz­no­ści uzna­nia ich za nie­na­ru­szal­ne, choć powsta­ły za moją przy­czy­ną.

Więcej

O baw się

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Komen­ta­rze Joan­ny Muel­ler, Kon­ra­da Woj­ty­ły, Macie­ja Mila­cha, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Jaku­ba Mom­ry, Bar­tło­mie­ja Maj­zla.

Więcej

pamięć niczyja, ciało moje

nagrania / transPort Literacki Malina Midera Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29. Muzy­ka Mali­na Mide­ra.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 34 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Roman Honet

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

W omatidiach roztrzęsiona afirmacja niepogodzenia

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Pozdrawiam mokrych ludzi przyszłości. Na marginesie O Przemysława Suchaneckiego

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recen­zja Dawi­da Kuja­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki O Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wiersz na święta: kołyska dla króla

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Poemat pocho­dzi z książ­ki Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

„Każde ma na szyi psa”, czyli o nowej książce Romana Honeta

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Kędzierska

Recen­zja Kata­rzy­ny Kędzier­skiej z książ­ki Roma­na Hone­ta świat był mój.

Więcej

Kłębowiska sensu

recenzje / ESEJE Jerzy Madejski

Recen­zja Jerze­go Madej­skie­go z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła we wrze­śniu 2014 roku się w mie­sięcz­ni­ku „Nowe Książ­ki”.

Więcej

Podróż wstecz

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się 9 lip­ca 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

Świat był mój

recenzje / ESEJE Roksana Obuchowska

Recen­zja Rok­sa­ny Obu­chow­skiej z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się 12 listo­pa­da 2014 roku na na stro­nie inter­ne­to­wej DOKiS: Dol­no­ślą­ska Kul­tu­ra i Sztu­ka.

Więcej

Jaki jest świat według Romana Honeta?

recenzje / ESEJE Dominik Borowski

Recen­zja Domi­ni­ka Borow­skie­go z książ­ki świat był mój Roma­na hone­ta, któ­ra uka­za­ła się w lip­cu 2014 roku w Kie­lec­kim Maga­zy­nie Kul­tu­ral­nym „Pro­jek­tor”.

Więcej

Intymna tanatologia serca

recenzje / ESEJE Marianna Kijanowska

Recen­zja Marian­ny Kija­now­skiej z książ­ki ali­cja Roma­na Hone­ta.

Więcej

Genetycznie sensualna fantazja Honeta

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się na por­ta­lu wywrota.pl.

Więcej

Ręce i psy. O przywracaniu ciała w poezji Romana Honeta

recenzje / ESEJE Jacek Mączka

Recen­zja Jac­ka Mącz­ki z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się w 2011 roku w kwar­tal­ni­ku „Fra­za”.

Więcej

„Ostre fale głęboko w nas” — obrazy przejścia w piątym królestwie Romana Honeta

recenzje / ESEJE Monika Kocot

Recen­zja Moni­ki Kocot z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się w 2011 roku w kwar­tal­ni­ku „Fra­za”.

Więcej

Ewangelia odwrócona

recenzje / IMPRESJE Magdalena Rabizo-Birek

Esej Mag­da­le­ny Rabi­zo-Birek towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta.

Więcej

Można znaleźć siebie

recenzje / ESEJE Magdalena Bartnik

Recen­zja Mag­da­le­ny Bart­nik z pią­te­go kró­le­stwa Roma­na Hone­ta.

Więcej

Podróż pośmiertna

recenzje / ESEJE Andrzej Franaszek

Recen­zja Andrze­ja Fra­nasz­ka z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Czarne Tęcze

recenzje / ESEJE Przemysław Witkowski

Recen­zja Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go z książ­ki moja Roma­na Hone­ta.

Więcej

piąte królestwo – pięć uwag

recenzje / NOTKI I OPINIE Piotr Śliwiński

Autor­ski komen­tarz Pio­tra Śli­wiń­skie­go do książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 stycz­nia 2011 roku.

Więcej

Dlaczego potrzebny jest nam Honet?

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta.

Więcej

Nowe sposoby

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Widzenie księdza Romana? Antologia Poeci na nowy wiek

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Dwadzieścia dwa

recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski

Recen­zja Bar­to­sza Sadul­skie­go z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Jeśli zabawa, to własnym kosztem

recenzje / ESEJE Marta Baron

Recen­zja Mar­ty Baron z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Zabawy Honeta

recenzje / ESEJE Alina Świeściak

Recen­zja Ali­ny Świe­ściak z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Robię rock’n’rolla w pustce i kostnicach

recenzje / ESEJE Sylwia Omiotek

Recen­zja Syl­wii Omio­tek z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Honet „dziecko” i dzieci Honeta – nieustanna mediacja

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Owczar­ka z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej