Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller
nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna MuellerTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
Joanna Mueller: Bianko, Stelle to Twoja ósma książka, w której zgromadzonych jest dokładnie osiemdziesiąt osiem gwiazdozbiorów, do tego ósemka – także wizualnie i symbolicznie (jako pętla wisielca, wstęga Möbiusa, odwrócenie tego samego etc.) – rządzi całym Twoim tomem. Zdradzę, że – zupełnym przypadkiem – ósma była również wersja pliku ze złamaną książką, która w dniu, gdy zaczynamy tę rozmowę, trafia do drukarni. Chciałam zacząć właśnie od tych niesamowitych koincydencji, które stają się współudziałem każdego, kto zapatrzy się w Twoje gwiazdozbiory. Ósemka to tylko jeden z interpretacyjnych „kluczyków”, zdaje się zresztą, że ten akurat leży najbardziej na wierzchu i najłatwiej po niego sięgnąć. Ja miałam to szczęście, że wpuszczałaś mnie do swojego świata w trakcie powstawania Stelli, byłam też redaktorką tomu, zatem pewne ścieżki mam wytyczone. Czy jednak zgodzisz się podać kilka „kluczyków” do swego nieba innym czytelnikom książki?
Bianka Rolando: Joanno, to wyliczanie zaczęło się od Białej książki. Każda z moich książek ma przypisaną liczbę, która porządkuje całość, ale nie jest to jakieś kurczowe trzymanie się formuły, po prostu tego potrzebuję. Osiem, przekręcony w zamku klucz i mamy symbol nieskończoności, prawda? Najwartościowsze w doświadczeniu pisania Stelli jest to, że wielu zbiegów okoliczności nie umiem wytłumaczyć, ale na pewno potrafię je docenić. To była i jest nadal prawdziwa jazda po bandzie, przekraczająca i zmieniająca mój wstępny scenariusz i domniemaną reżyserię. Rozmawiamy o niebie nocnym, każdy wie, jak otwiera się furtkę po ciemku, zazwyczaj nie znajduje się pasujących do siebie form, trudniej je rozpoznać. W przypadku Stelli nagle pojawiały się właściwe klucze, które otwierały furtki, za którymi czekały kolejne klucze do następnych furtek. Wszystkie zaś pozwalały mi na coraz głębsze sondowanie samej siebie, ale nie tylko siebie. Generalnie gdy ktoś wybiera się w taką podróż, musi przygotować się na to, co nieznane i jeszcze nienazwane.
Właśnie – mówisz o otwieraniu furtki po ciemku, o nierozpoznawaniu form… Jestem dzisiaj po badaniu okulistycznym z użyciem atropiny, więc od paru godzin boleśnie odczuwam doświadczenie mglistości widzenia – przy czym wspominam o tym nie ze względu na moje kłopoty z oczami, ale dlatego, że Twoja książka robi wiele niesamowitych rzeczy z naszym zwyczajowym postrzeganiem. Z jednej strony są w niej ilustracje Twojego autorstwa, na których czerń walczy z bielą (o tym zmaganiu piszesz zresztą sugestywnie w kilku miejscach Stelli), z drugiej strony każdy Twój tekst jest dla mnie uderzeniem w automatyzm widzenia, jest zwichnięciem ustalonej akomodacji oka, zmuszeniem czytelnika do tego, by zaczął patrzeć na dookolny świat inaczej niż dotychczas. Z jeszcze innej strony mamy odgórnie nałożone na konstrukt Stelli zarysy gwiazdozbiorów – a przecież zobaczyć w rozproszonych świetlnych punkcikach na niebie pewien wzór, obraz, wpisać w to wszystko mit i historię – to jest również ogromna praca nad postrzeganiem. Myślę sobie, że wchodzenie w Twoją książkę jest jak poddanie się zakropieniu oczu atropiną – czytelnik zgadza się na własną bezradność, pozwala odebrać sobie na jakiś czas zdolność ustalonego widzenia, otwiera swój aparat poznawczy na niepokojącą walkę czerni i bieli, a wszystko po to, żeby w nagrodę zacząć postrzegać inaczej, wyraźniej, bardziej wielowątkowo. Czy tak to sobie obmyśliłaś, Biała Okulistko?
Wszystko przez te delfiny (śmiech). Trudno mi potwierdzić, że obmyśliłam to sobie. Gwiazdozbiory mnie uprowadzały, to skrzydłem, to płetwą, swoim kształtem lub bezkształtem w nocną podróż. W odpowiedzi na nie spisywałam rożne formy wiersza, pieśni, tańca, notacji muzycznej i rysowałam, lepiłam. Doświadczenie ciemności nie zawsze jest zamknięciem, czasem noc bywa otwarciem, gdzie musi się w biegu zgubić: ja, teraz, tu. Dlaczego wspomniałam o delfinach? W Stellach ten gwiazdozbiór pojawia się w kilku miejscach. Jest to seria grafik-rebusów. Delfin kojarzył mi się z obecnością, która jest raz widoczna na zewnątrz, a raz jest skryta, pikująca w głąb. Gwiazdozbiór Delfina przepływa przez całą książkę. Każda z grafik jest związana z tekstem, w swobodny sposób nawiązuje do bardzo różnych tradycji i doświadczeń kaligrafii, rebusu. Jednakże czytelność poszczególnych grafik również zostaje zamazana, zatarta, przesunięta przez ruch i szum.
Inna historia wiąże się z serią fotografii, które są zapisem kształtujących się form w gwiazdozbiorze Kila. Kil to najniższa konstrukcyjna belka szurająca po dnie. Na niej była zapisywana historia podróży (rysy, przetarcia). Wiedziałam, że „Kil” musi być formą zmienną-żywą, czyli związaną z ciałem i tańcem. Ulepiłam dwanaście figur z wilgotnej gliny i z miękkiego ołowiu, który poprzez swoją zmienność od zawsze wiązany był z alchemią. Potem figury fotografowałam i ostatecznie w książce pokazałam dokumentację tego procesu/przemiany w negatywach. „Kil” miał przełamywać kolejną falę nieba swoją kruchością i niepewnością.
Mamy zatem grafiki, rzeźby i fotografie – ale przecież Twój „Kil” to w dodatku dwanaście „figur tanecznych”, które mają zostać wcielone w ruch, „ożywione” przez prawdziwego tancerza (zapis filmowy tego tańca będzie można zobaczyć na Twojej wystawie w Galerii Foksal; potrwa ona od 29 marca do 18 maja). Taniec, zwłaszcza w swoich rytualnych, wręcz szamańskich odsłonach, zakorzeniony w różnych kręgach kulturowych – to obok poetyckości i wizualności kolejna sfera poruszana w Twojej książce. Możesz powiedzieć parę słów o tym, jaką funkcję ma taniec (choćby taniec żurawia, przeskoki kulawych, stepowanie, guedra itd.) w Twoim pisaniu w ogóle, bo nie tylko w Stellach przecież?
Taniec dla mnie w naturalny sposób łączy ruch‒rytm‒wiersz. Jest zdecydowanie pogłębionym doświadczeniem, nie powierzchownym, bardziej przestrzennym, i może, co najważniejsze, relacyjnym oraz wyzwalającym. To doświadczenie otwarcia, przekroczenia swojego ograniczenia. Może opowiem krótko o jednym z tych tańców, które przywołujesz w pytaniu. Pierwszym wierszem w Stellach był „Żuraw”. Powstał w trakcie pisania Paschy i od razu zdawał się dziwnie wobec niej „przeskakiwać”. Wiedziałam, że zapowiada inną książkę, choć splecioną z tą, która powstawała w tamtym czasie. Geranos był tańczony (według mitów) przez Tezeusza i jego towarzyszy. Przechodzili (w tym tańcu) przez pogmatwane ścieżki labiryntu do wyjścia, jednocześnie naśladując specyficzną, taneczną gwałtowność żurawi.
Takim labiryntem, w którym do interpretacyjnego wyjścia (a raczej wielu wyjść) możemy dążyć tylko w taneczny sposób, poddając się rytmowi, a nie swoim lekturowym uprzedzeniom, jest dla mnie także Twoja książka. Możemy po tym labiryncie krążyć z mapą nieba w ręku, opierając swoją lekturę na gwiazdozbiorach – i to już będzie bogate czytanie. Ale przecież ścieżki astralne odbijają się – przeglądają się wzajemnie – w drogach ziemskich, gdyż Stelle to także swoista mapa kręgów kulturowych z całego świata. Podziwiam wielość kontekstów, które zawarłaś w swojej książce – w trakcie jej redagowania zastanawiałyśmy się nawet, czy części wierszy nie należałoby opatrzyć przypisami, ale ostatecznie zdecydowałyśmy się zaufać czytelnikowi (wyposażonemu na szczęście w wyszukiwarkę internetową). Domyślam się, że te konteksty (zwyczaje, rytuały, mity z różnych kultur, cytaty itd.) nie są u Ciebie „wyrozumowane”, tylko że przychodziły do Ciebie w niesamowity, przypadkowy sposób, a Ty im ufałaś i umieszczałaś je na swojej mapie świata i zaświatów. Opowiesz coś o tych „przygodnych przewodnikach”?
Niektóre skarby po prostu pojawiały mi się na drodze, mrugając okiem-wiekiem, układając się w poprzek, tak abym musiała je zauważyć. Pamiętam konsternację ludzi obecnych w ogromnej księgarni. Znalazłam album z drzeworytami Utamaro Kitagawy, przeglądałam je spokojnie, gdy nagle wydobył się ze mnie krzyk: „To! To!” (zaznaczam, że pierwszy raz mi się to zdarzyło, zwykle nie krzyczę w bibliotekach ani księgarniach, szanując ciszę i względny spokój takich miejsc), dopiero później sprawdziłam intrygujący kontekst połączenia wierszy typu kyōka z grafiką. Wszystko idealnie pasowało i uzupełniało się. Podobną historię miałam z anonimowym wierszem z czasopisma australijskiego „Bunyip” z 1865 roku. Pomocnych olśnień było wiele. Zabawne, że zazwyczaj pojawiające się inspiracje sprawdzałam po ich znalezieniu, nie wyszukiwałam ich histerycznie. „Czekały”, jakby chciały być znalezione w taką noc. Musiałam jednak wędrować wszerz i wzdłuż, nie chciałam niczego zgubić, dlatego też trochę szukałam tego, co jest bardziej skryte, poza przetartym szlakiem, i co potrzebuje specyficznego klucza, uwagi, właściwego czasu. Cytaty pojawiające się w książce są wymieszane, jeżeliby je sprawdzić, to okaże się, że w większości z nich nie wiemy, kto to mówi, gdyż autor lub autorka oddaje głos innemu lub chce trochę tym innym głosem być. Zresztą nie da się podróżować w taki sposób w pojedynkę. Dlatego te wszystkie tropy, oparte na tak różnych i tak bliskich doświadczeniach, budowały coś zupełnie nowego, ale wspólnego.
Mówisz, że oddajesz w swojej książce głos temu, co skryte, schowane poza głównymi szlakami, co wymaga szczególnego rodzaju uwagi. Dopowiem, że dla mnie jedną z najważniejszych zalet tej książki jest pochylenie się nad tym, co kalekie, zranione, odrzucone. Wiele u Ciebie jest przetrąconych, zwichniętych bytów, w których imieniu – a raczej: których głosami – mówisz, rezygnując tym samym ze swego silnego poetyckiego „ja”. To dla mnie ważny gest – bardzo gościnny, otwierający na inność, a przy tym (popraw mnie, jeśli nie) mocno kobiecy. Jest u Ciebie wiele wzruszających (dla mnie) scen, kiedy „szary lej”, czyli pewnego rodzaju widzenie mistyczne, szczelina w poszewce doczesności, otwiera się przed bohaterkami właśnie wtedy, gdy kupują kilo morszczuka albo gdy zasypiają na tanim piankowym materacu w pokoju dziecięcym, albo kiedy zmywają naczynia (tu wspaniała postać pomywaczki przewijającej się przez kilka wierszy tomu). Do tego cała galeria przewrotnych postaci, w których zatarta jest płeć, a raczej w jednej wypowiedzi następuje migotliwe płci złączenie: Arlekin/ka, Andromed/a, Perseusz/ka itd. Powiedz, po co Ci te płciowe przeskoki, widoczne przecież nawet w warstwie gramatycznej, bo niektóre wypowiedzi swobodnie lawirują między rodzajem żeńskim i męskim (uspokajamy czytelników, że to nie błąd!)? Czy to jest z Twojej strony gra podobna do tej, którą podejmuje Arlekin w „Strzelcu” – gra o silniejsze wprowadzenie perspektywy kobiecej w sfery dotąd przed głosem kobiet zamknięte?
Tak, interesowała mnie bliskość doświadczenia kobiecego‒męskiego, jednocześnie chciałam przełamać schematyczne mity, którymi nazywano gwiezdne konstelacje przez wieki. Niech w końcu Orionka nie będzie łowczynią, a tą, która uwalnia. Niech Orion okaże się (przez chwilę) jej płochym cieniem. I odwrotnie, co się stanie, gdy Andromedą będzie Andromed, uwolniony przez Perseuszkę/Perseusza jednocześnie? Czasami taka zamiana rozwiązuje się w sposób humorystyczny, czasami okazuje się poważnym i koniecznym uzupełnieniem. W Stellach Arlekin okazuje się kobietą i dzięki temu znajduje wyjście dla siebie, i być może dla innych. Ta gościnność, o której wspomniałaś, wymaga zatarcia granicy męskiej-żeńskiej, po to aby głosy nawzajem się pogłębiły, splecione wreszcie się wspierały, a nie wypierały.
To, o czym mówisz, jest niesłychanie bliskie temu, jak gościnność i etykę różnicy płciowej ujmuje Luce Irigaray (bliska z kolei mojemu osobistemu myśleniu o literaturze). Filozofia Irigaray może być zresztą jednym z całej konstelacji kontekstowych kluczyków, którymi da się otwierać Twoją książkę – wytryszkiem zewnętrznym, a przecież i tych podawanych przez Ciebie od wewnątrz jest sporo. Aby ich jednak nie wręczać czytelnikom w tej rozmowie „za friko”, i żeby nie zagadać kosmicznej ciszy, która do nas mówi, będziemy chyba finiszować z rozmową? Życzę Twoim odbiorcom i odbiorczyniom wspaniałych ziemskich i nieziemskich podróży, a Tobie – dobrych towarzyszek i towarzyszy w tej drodze. Dziękuję Ci za tę książkę i za rozmowę o niej.
Dziękuję Ci, Joanno, za rozmowę i za pomoc.
Urodzona w 1979 w Warszawie. Pisarka i artystka sztuk wizualnych. Absolwentka poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Laureatka Medalu Młodej Sztuki w dziedzinie literatury (2008) i Nagrody Kazimiery Iłłakowiczówny za najlepszy debiut poetycki (2009). Mieszka w Poznaniu.
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Trzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
WięcejCzytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejOdpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejDziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejCzytanie z książki Stelle z udziałem Bianki Rolando w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejAutorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejAutorski komentarz Bianki Rolando do książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Stelle Bianki Rolando, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejFragment zapowiadający książkę Stelle Bianki Rolando, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejRozmowa Bianki Rolando z Martyną Buliżańską, towarzysząca premierze książki wizyjna, wydanej w Biurze Literackim 26 czerwca 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
WięcejZapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
WięcejRecenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejRozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejDziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejSzkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejWybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
WięcejRecenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejGłos Bianki Rolando w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejZ Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
WięcejAutorski komentarz Bianki Rolando do wiersza „Modrzewiowe korony” z książki Modrzewiowe korony, wydanej nakładem Biura Literackiego 10 listopada 2010 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
WięcejEsej Bianki Rolando o książce Odwrócone światło Tymoteusza Karpowicza.
WięcejEsej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
WięcejGłos Bianki Rolando w debacie „Poezja na nowy wiek”.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
WięcejEsej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejCzytanie z książki Stelle z udziałem Bianki Rolando w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Stelle Bianki Rolando, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejAutorski komentarz Bianki Rolando do książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Stelle Bianki Rolando, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Stelle Bianki Rolando, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejRecenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejRecenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
WięcejEsej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
WięcejRecenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejEsej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
WięcejRecenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej