wywiady / o pisaniu

Gdybym to ja wiedział…

Adam Wiedemann

Marcin Baran

Ryszard Krynicki

Rozmowa Marcina Barana i Adama Wiedemanna z Ryszardem Krynickim, towarzysząca premierze jego książki Gdybym wiedział wydanej nakładem Biura Literackiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Mar­cin Baran i Adam Wie­de­mann: Sły­sze­li­śmy, że w cza­sach stu­denc­kich kole­dzy nazy­wa­li Pana „Arcy­bi­sku­pem”. Czy uwa­ża Pan, że zawar­ty w tym okre­śle­niu obraz hie­ra­tycz­ne­go obroń­cy ści­śle okre­ślo­nych zasad etycz­nych traf­nie cha­rak­te­ry­zu­je Pań­ską oso­bę – w tam­tych latach lub w ogó­le?

Ryszard Kry­nic­ki: Pierw­szy raz o tym sły­szę, nie mogę więc komen­to­wać. W cza­sach stu­denc­kich mia­łem za mało kole­gów, żeby mogły o mnie powsta­wać aneg­do­ty, więc może i ta doty­czy kogoś zupeł­nie inne­go. Tak w ogó­le, to zda­rza­ło mi się, że bra­no mnie za duchow­ne­go róż­nych wyznań, ale to zupeł­nie inna histo­ria.

Czy Pań­ska meto­da popra­wia­nia tek­stów wier­szy nie jest spo­so­bem na retu­szo­wa­nie prze­szło­ści? Czy zgo­dził­by się Pan na wyda­nie swo­ich wcze­snych wier­szy, gdy­by nie­moż­li­we było wpro­wa­dza­nie do nich zmian? A czy nie myślał Pan o publi­ko­wa­niu wier­sza we wszyst­kich jego wer­sjach (tak jak Tade­usz Róże­wicz)?

Sta­wia­cie mnie Pano­wie w trud­nej sytu­acji, bo prze­ciw­sta­wia­cie mi jako przy­kład pozy­tyw­ny Tade­usza Róże­wi­cza, a ja nie lubię bro­nić się cudzym kosz­tem. To, że popra­wiam swo­je tek­sty nie słu­ży retu­szo­wa­niu prze­szło­ści, bo każ­dy, komu to jest do cze­goś potrzeb­ne, może porów­nać wcze­śniej­sze wer­sje moich wier­szy z póź­niej­szy­mi. Mówię oczy­wi­ście o tek­stach dru­ko­wa­nych, nie o swo­ich ręko­pi­sach, ale tych zacho­wa­ło się nie­wie­le. Był czas, kie­dy przy­ją­łem za zasa­dę poka­zy­wa­nie wier­sza in sta­tu nascen­di, w jego nie­usta­ją­cej zmien­no­ści, odda­ją­cej płyn­ność ota­cza­ją­ce­go nas świa­ta. Nasze­go świa­ta, bo innych nie zna­my. Pro­blem poja­wił się wte­dy, kie­dy zaczą­łem mieć kło­po­ty z cen­zu­rą i moje wier­sze zaczę­ły uka­zy­wać się w dru­ku oka­le­czo­ne, albo też nie uka­zy­wa­ły się wca­le. Mam też jakieś dziw­ne szczę­ście do błę­dów dru­kar­skich, o czym już gdzieś mówi­łem i pisa­łem. Zda­ję sobie spra­wę z tego, że czy­tel­ni­ko­wi może być trud­no odróż­nić miej­sca, gdzie ja tyl­ko popra­wiam wier­sze znie­kształ­co­ne przez cen­zu­rę lub błę­dy dru­ku, od miejsc, gdzie wpro­wa­dzam wer­sje alter­na­tyw­ne, albo popra­wiam swo­je błę­dy w sztu­ce, jak ci mala­rze, któ­rzy zakra­da­ją się do muze­ów, żeby prze­ma­lo­wać swo­je sta­re obra­zy. Ja nie prze­dru­ko­wu­ję wie­lu swo­ich wcze­snych (ale też i póź­niej­szych) wier­szy z tego pro­ste­go powo­du, iż mam wra­że­nie, że i tak napi­sa­łem za dużo, co mnie teraz powstrzy­mu­je przed publi­ko­wa­niem nowych. Czy­tel­ni­cy moich wier­szy (wie­rzę, że są tacy) wie­dzą z kim mają do czy­nie­nia. Krót­ko mówiąc: po co prze­dru­ko­wy­wać gor­sze wier­sze, sko­ro moż­na wybrać lep­sze? Nie przy­po­mi­nam też sobie, żeby wspo­mnia­ny przez Panów Tade­usz Róże­wicz publi­ko­wał swo­je wier­sze „we wszyst­kich ich wer­sjach”, chy­ba że mają Pano­wie na myśli para­lel­ne wer­sje ręko­pi­śmien­ne w Pła­sko­rzeź­bie, na coś takie­go może sobie jed­nak pozwo­lić tyl­ko kla­syk. W pierw­szej poło­wie lat sześć­dzie­sią­tych opu­bli­ko­wał Róże­wicz co praw­da trzy róż­ne wyda­nia tomi­ku Twarz, pole­ga­ło to jed­nak na tym, że do kolej­nych wydań doda­wał nowe (lub inne) wier­sze, podob­nie jak teraz w zawsze frag­ment. recyc­ling.

Nowa Fala była pol­skim odpo­wied­ni­kiem zachod­nio­eu­ro­pej­skiej neo­awan­gar­dy. Pań­ska „Bia­ła pla­ma” jest rodza­jem waria­cji na temat utwo­ru Joh­na Cage’a 4’33. Czy czu­je Pan jaki­kol­wiek zwią­zek z tym prą­dem?

Dedy­ko­wa­na pamię­ci Bru­no­na Jasień­skie­go „Bia­ła pla­ma” jest alu­zją lite­rac­ką do jego wier­sza „Nic”, któ­ry po raz pierw­szy prze­czy­ta­łem, a raczej zoba­czy­łem, w roku chy­ba 1964, kie­dy to bar­dzo inten­syw­nie stu­dio­wa­łem awan­gar­dę dwu­dzie­sto­le­cia mię­dzy­wo­jen­ne­go. Ponie­waż świa­do­mie uni­kam komen­to­wa­nia swo­ich wier­szy poprze­stań­my na tym, że „Bia­ła pla­ma” z Joh­nem Cage’em aku­rat nie ma nic wspól­ne­go. Czy­ta­łem go, oczy­wi­ście, ale tro­chę póź­niej, począw­szy od bar­dzo inspi­ru­ją­ce­go „Odczy­tu o niczym” w pierw­szym, zda­je się, nume­rze świet­ne­go pisma Res Fac­ta, jed­nak z poczu­ciem, że cho­dzi tu o inne nic, niż to, któ­re mnie drę­czy.

„Nie­pod­le­gli nico­ści” byli odbie­ra­ni jako książ­ka poli­tycz­na. Czy po roku 1989 nicość prze­sta­ła być groź­na, czy tyl­ko zmie­ni­ła swą for­mę, a jeśli tak – to na jaką?

W „Nie­pod­le­głych nico­ści” jest tro­chę wier­szy, o któ­rych moż­na powie­dzieć, że są poli­tycz­ne, jeśli jed­nak cała książ­ka jest odczy­ty­wa­na tyl­ko jako poli­tycz­na, to mnie to oczy­wi­ście bar­dzo mar­twi. Cóż mogę wię­cej powie­dzieć na swo­ją obro­nę? Cyto­wać teo­lo­gów?

„Prze­cho­dząc obok” – czy napi­sa­nie tego wier­sza nie kłó­ci się z sen­ten­cją z inne­go wier­sza: „ukry­wam swą nędzę, żeby niko­go nie zra­nić”?

Mam nadzie­ję, że nie – i dzię­ku­ję za sko­ja­rze­nie tych dwóch wier­szy.

Swo­je daw­ne wier­sze, chy­ba naj­le­piej zna­ne, pisał Pan z pozy­cji „czło­wie­ka udrę­czo­ne­go, cier­pią­ce­go” (tę inter­pre­ta­cję utrwa­lił w swo­im szki­cu Marian Sta­la), przy czym powo­dy owych cier­pień umiej­sco­wio­ne były na zewnątrz, w świe­cie. Czy wobec zmian, jakim świat ostat­nio uległ, prze­stał Pan być czło­wie­kiem cier­pią­cym, czy te zmia­ny wpły­nę­ły na zmia­nę Pań­skiej per­spek­ty­wy pisar­skiej?

Może nie­wy­star­cza­ją­co wyraź­nie, ale pra­wie od same­go począt­ku, sta­ra­łem się oddzie­lić sie­bie od tego, co z bra­ku lep­sze­go okre­śle­nia skłon­ni jeste­śmy nazy­wać pod­mio­tem lirycz­nym. Ina­czej nie odwa­żył­bym się pisać wier­szy. Ma on (ona, ono) coś wspól­ne­go ze mną, lecz nie jest ze mną toż­sa­my. Żyje w świe­cie, któ­ry jest rów­nież cier­pie­niem, ale w odróż­nie­niu od bud­dy­stów, boi się „inne­go” świa­ta. Rozu­miem, że mówiąc o zmia­nach, jakim świat ostat­nio uległ, mają Pano­wie na myśli zmia­ny poli­tycz­ne w naszej, szczę­śliw­szej czą­st­ce tego świa­ta, wol­nej od gło­du i woj­ny.

Jakie rela­cje łączą to, co znaj­du­je się w wier­szu z tym, co ist­nie­je w świe­cie?

Nie wiem, myślę, że wiersz, kie­dy już powsta­je, jest jed­ną z tych prze­mi­ja­ją­cych rze­czy, jaką jest w sta­nie stwo­rzyć czło­wiek.

Czym powi­nien cha­rak­te­ry­zo­wać się tekst poetyc­ki, aby mógł mieć zna­cze­nie w sytu­acji, w któ­rej sło­wa są trak­to­wa­ne coraz mniej serio?

Gdy­bym ja to wie­dział!

Czy tzw. życie lite­rac­kie jest komu­kol­wiek do cze­go­kol­wiek przy­dat­ne?

Zor­ga­ni­zo­wa­ne życie lite­rac­kie? Zapew­ne jed­nym mniej, innym bar­dziej, a jesz­cze innym wca­le. Ja sam w nim od daw­na nie uczest­ni­czę, ale zda­ję sobie spra­wę, że powin­no ist­nieć sto­wa­rzy­sze­nie, któ­re bro­ni praw pisa­rzy. Choć muszę przy­znać, że kie­dy mia­łem powo­dy, żeby sądzić, iż poznań­ski UOP kon­tro­lu­je moje listy, to nie mia­łem poczu­cia, że sto­wa­rzy­sze­nie mogło­by mi pomóc.

Jak wyglą­da­ło­by pismo poświę­co­ne lite­ra­tu­rze, któ­re sygno­wał­by Pan swo­im nazwi­skiem jako redak­tor naczel­ny?

Nigdy nie marzy­łem o tym, żeby być redak­to­rem naczel­nym jakie­go­kol­wiek pisma, zresz­tą nie bar­dzo bym się do tego nada­wał. Dłu­go jed­nak kusi­ła mnie moż­li­wość współ­two­rze­nia praw­dzi­we­go pisma lite­rac­kie­go, stąd mój udział w gro­nie współ­za­ło­ży­cie­li nie­do­szłej Mło­dej Kul­tu­ry, czy póź­niej mój udział w pra­cach zespo­łu redak­cyj­ne­go Zapi­su. Przez krót­ki czas łudzi­łem się, że może uda się stwo­rzyć żywe pismo poetyc­kie przy Wydaw­nic­twie a5, roz­ma­wia­li­śmy kie­dyś o tym, Panie Mar­ci­nie. Ponie­waż mi się nie uda­ło, nie będę pró­bo­wał powie­dzieć, jakie mia­ło­by być.

Na ile tłu­ma­cze­ni przez Pana poeci nie­miec­ko­ję­zycz­ni zado­mo­wi­li się, Pań­skim zda­niem, w świa­do­mo­ści pol­skie­go czy­tel­ni­ka?

Natu­ral­nie zale­ża­ło­by mi na tym, żeby bli­scy mi poeci sta­li się bli­scy innym czy­tel­ni­kom poezji, nie mogę jed­nak oce­niać, czy to się już sta­ło, i ile w tym mojej zasłu­gi. Mogę tyl­ko przy­po­mnieć, że poka­za­łem pol­skie­mu czy­tel­ni­ko­wi inne­go Brech­ta (mój prze­kład „Roz­wią­za­nia” był przez pewien czas tak popu­lar­ny, że aż stał się ano­ni­mo­wy), inne­go Reine­ra Kun­ze (przy­go­to­wu­je­my teraz z Jaku­bem Ekie­rem nowy wybór wier­szy tego poety). Wresz­cie, że sta­ra­łem się poka­zać inne­go Cela­na, że po Zbi­gnie­wie Her­ber­cie już chy­ba jako jedy­ny tłu­ma­czę zapo­mi­na­ną Nel­ly Sachs, żeby przy­po­mnieć tu poetów dla mnie szcze­gól­nie waż­nych.

Czy mil­cze­nia moż­na się nauczyć?

Jeśli cho­dzi o mnie, to uwa­żam, że war­to uczyć się mil­cze­nia w sztu­ce, pró­bu­ję więc nauczyć się go w poezji. Myślę że wier­sze sku­pio­ne lepiej potra­fią wsłu­chać się w innych ludzi. Bo poza tym – chciał­bym nauczyć się mówić, ponie­waż roz­mo­wa z innym czło­wie­kiem jest jed­nym z naj­więk­szych darów, jakie może­my otrzy­mać na tej zie­mi.

O autorach i autorkach

Adam Wiedemann

Poeta, prozaik, eseista, tłumacz. Publikował m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Odrze”, „Kresach”, „Nowym Wieku”, „Czasie Kultury”. Był stałym felietonistą w „Res Publice Nowej” i „Przekroju”. W 2008 r. otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia. Laureat Nagrody im. Kościelskich (1999), trzykrotnie nominowany do nagrody Nike. Mieszka w Warszawie.

Marcin Baran

Urodzony w roku 1963 w Krakowie. Poeta, eseista, dziennikarz. Studiował filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 80. i 90. związany z „bruLionem”, w latach 2000-2003 z tygodnikiem „Przekrój”, ostatnio z „Dziennikiem Polskim”. Pracował w Instytucie Książki oraz TVP Kultura. Laureat Poetyckiej Nagrody Silesius (2013). Mieszka w Krakowie.

Ryszard Krynicki

Urodzony 28 czerwca 1943 roku w Sankt Valentin (Austria). Poeta, tłumacz. Zaliczany do poetów Nowej Fali. Współzałożyciel krakowskiego Wydawnictwa a5, które prowadzi wraz z żoną od 1991 roku. Laureat m.in. niezależnej Nagrody Poetów (1975), Fundacji im. Kościelskich (1976), Fundacji im. Jurzykowskiego (1989), niemieckiej Nagrody Gundolfa (2000) oraz Ministra Kultury (2006). Ostatnio wydał tom Przekreślony początek (2013). Większość życia spędził w Poznaniu, obecnie mieszka w Krakowie.

Powiązania

Tramwaj

dzwieki / WYDARZENIA Ewa Lipska Ryszard Krynicki Urszula Kozioł

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ewy Lip­skiej i Ryszar­da Kry­nic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Trzech poetów słoweńskich

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Aloj­za Iha­na, Mikla­vža Komel­ja, Pete­ra Semo­li­cia, Agniesz­ki Będ­kow­skiej-Kop­czyk i Ada­ma Wie­de­man­na pod­czas Por­tu Lite­rac­kie­go 2004.

Więcej

Koty. Podręcznik użytkownika i Bajki zwierzęce

dzwieki / WYDARZENIA Adam Wiedemann Tomasz Majeran

Zapis całe­go spo­tka­nia Toma­sza Maje­ra­na i Ada­ma Wie­de­man­na pod­czas festi­wa­lu Port Legni­ca 2002.

Więcej

Uroki macheizmu

recenzje / ESEJE Adam Wiedemann

Szkic Ada­ma Wie­de­man­na opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Daj mi tam, gdzie jem kurę w poście, Środa, bar Zdrowie, Plaster (2)

recenzje / KOMENTARZE Adam Wiedemann

Szkic Ada­ma Wie­de­man­na opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Wiersze ludowe i Konwalia

dzwieki / WYDARZENIA Adam Wiedemann Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Woj­cie­cha Bono­wi­cza i Ada­ma Wie­de­man­na pod­czas festi­wa­lu Port Legni­ca 2001.

Więcej

Polityka jest dla mnie obcym światem

wywiady / o książce Ryszard Krynicki Stanisław Bereś

Roz­mo­wa Sta­ni­sła­wa Bere­sia z Ryszar­dem Kry­nic­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­kre­ślo­ny począ­tek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 mar­ca 2017 roku*.

Więcej

Pośród nich, w środku

dzwieki / RECYTACJE Ryszard Krynicki

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Wier­sze z gazet” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Pęd pogoni, pęd ucieczki

nagrania / stacja Literatura Rafał Skonieczny Ryszard Krynicki

Zapis kon­cer­tu „Pęd pogo­ni, pęd uciecz­ki” Ryszar­da Kry­nic­kie­go i zespo­łu RARA w ramach Sta­cji Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Przekreślony początek (2)

utwory / zapowiedzi książek Ryszard Krynicki

Frag­ment dru­gie­go wyda­nia książ­ki Prze­kre­ślo­ny począ­tek Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O wiele prostsze

dzwieki / RECYTACJE Ryszard Krynicki

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Tram­waj” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Przekreślony początek

utwory / zapowiedzi książek Ryszard Krynicki

Frag­ment dru­gie­go wyda­nia książ­ki Prze­kre­ślo­ny począ­tek Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dyskusja „Poeci a ikonosfera współczesności”

nagrania / z fortu do portu Różni autorzy

Krzysz­tof Siw­czyk, Mar­cin Świe­tlic­ki, Andrzej Sosnow­ski, Adam Wie­de­mann i Boh­dan Zadu­ra spie­ra­ją się o iko­nos­fe­rę współ­cze­sno­ści. Port Legni­ca 2002.

Więcej

Gdybym to ja wiedział…

wywiady / o książce Adam Wiedemann Marcin Baran Ryszard Krynicki

Roz­mo­wa Mar­ci­na Bara­na i Ada­ma Wie­de­man­na z Ryszar­dem Kry­nic­kim.

Więcej

Postscriptum 2016

recenzje / KOMENTARZE Ryszard Krynicki

Autor­ski komen­tarz Ryszar­da Kry­nic­kie­go do wzno­wie­nia debiu­tanc­kiej książ­ki Pęd pogo­ni, pęd uciecz­ki, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 18 paź­dzier­ni­ka 2016 roku.

Więcej

Wierzę

dzwieki / RECYTACJE Ryszard Krynicki

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Wier­sze z gazet” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Ryszard KRYNICKI

nagrania / między wierszami Ryszard Krynicki

Pro­gram lite­rac­ki „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Ryszar­dem Kry­nic­kim.

Więcej

Wiersze z gazet

nagrania / z fortu do portu Bohdan Zadura Ryszard Krynicki Zbigniew Machej

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Wier­sze z gazet” z Ryszar­dem Kry­nic­kim, Zbi­gnie­wem Mache­jem i Boh­da­nem Zadu­rą 20. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2015.

Więcej

Język, to dzikie mięso

nagrania / z fortu do portu Ryszard Krynicki

Ryszard Kry­nic­ki pod­czas wie­czo­ru autor­skie­go „Wier­sze z gazet”. Fort Legni­ca 1999.

Więcej

Pęd pogoni, pęd ucieczki

utwory / zapowiedzi książek Ryszard Krynicki

Frag­ment książ­ki Pęd pogo­ni, pęd uciecz­ki Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Filtry i Zima w małym mieście na granicy

nagrania / między wierszami Adam Wiedemann Zbigniew Machej

O książ­kach Zbi­gnie­wa Mache­ja i Ada­ma Wie­de­man­na roz­ma­wia­ją Mar­ta Pod­gór­nik, Krzysz­tof Siw­czyk, Tomasz Maje­ran i Andrzej Fra­na­szek.

Więcej

Dyskusja „Co to jest barbarzyństwo w poezji?”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Mitycz­ne pyta­nie o kla­sy­cy­stów i bar­ba­rzyń­ców zada­ne Dar­ko­wi Fok­so­wi, Tade­uszo­wi Pió­rze, Ada­mo­wi Wie­de­man­no­wi i Boh­da­no­wi Zadu­rze.

Więcej

kosmyk włosów mi zostaw…

utwory / zapowiedzi książek Ryszard Krynicki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pęd pogo­ni, pęd uciecz­ki Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Teraz w Polsce właściwie wszyscy poeci mają szansę być zapomniani

wywiady / o książce Marcin Baran Zbigniew Machej

Ze Zbi­gnie­wem Mache­jem o jego nowym tomie wier­szy Mrocz­ny przed­miot podą­ża­nia i kil­ku innych spra­wach roz­ma­wia Mar­cin Baran.

Więcej

Kraść bezceremonialnie, nie spodziewać się profitów

wywiady / o książce Marcin Baran Wojciech Bonowicz

Z Woj­cie­chem Bono­wi­czem o książ­ce Echa roz­ma­wia Mar­cin Baran.

Więcej

Choroby symboliczne wagi ciężkiej

wywiady / o książce Krzysztof Jaworski Marcin Baran

Z Krzysz­to­fem Jawor­skim o książ­ce Do szpi­ku kości roz­ma­wia Mar­cin Baran.

Więcej

Zamieranie słów

recenzje / ESEJE Marcin Baran

Recen­zja Mar­ci­na Bara­na z książ­ki Farsz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

Warto mówić, co się wie

recenzje / ESEJE Marcin Baran

Recen­zja Mar­ci­na Bara­na z książ­ki Nie­po­ję­te: Jest Maria­na Sta­li.

Więcej

Sześć głosów o wierszach Jacka Gutorowa

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Zdzi­sła­wa Jasku­ły, Andrze­ja Nowa­ka, Mie­czy­sła­wa Orskie­go, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Ada­ma Wie­de­man­na oraz Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

Ta mała na ś

recenzje / IMPRESJE Adam Wiedemann

Esej Ada­ma Wie­de­man­na towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Gładkość slajdu

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann

Nota Ada­ma Wie­de­man­na o książ­ce Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Listopadzie nad Narwią

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Andrzej Sosnowski Bartłomiej Majzel

Komen­ta­rze Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Ada­ma Wie­de­man­na.

Więcej

Nie opowiadam już historyjek

wywiady / o pisaniu Adam Wiedemann Marta Podgórnik

Kla­sycz­nie­je­my? I kto to mówi! Pew­nie, że kla­sycz­nie­je­my, bo się sta­rze­je­my. Mnie coraz mniej rze­czy doko­ła prze­szka­dza, w zasa­dzie jeże­li coś mnie nie doty­ka bez­po­śred­nio, to niech sobie będzie. Nie pod­ję­ła­bym się urzą­dze­nia ide­al­nej rze­czy­wi­sto­ści, gdzie nie ma wojen i wszy­scy czy­ta­ją dobrą poezję…

Więcej

Gdybym wiedział Ryszarda Krynickiego

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go ze zbio­ru roz­mów z Ryszar­dem Kry­nic­kim Gdy­bym wie­dział, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Biblio­te­ka Mło­de­go Czło­wie­ka.

Więcej

Precyzja wiersza

recenzje / ESEJE Jan Burnatowski

Recen­zja Jana Bur­na­tow­skie­go z książ­ki Gdy­bym wie­dział Ryszar­da Kry­nic­kie­go.

Więcej

Poznawanie poety

recenzje / ESEJE Jarosław Czechowicz

Recen­zja Jaro­sła­wa Cze­cho­wi­cza z książ­ki Gdy­bym wie­dział Ryszar­da Kry­nic­kie­go.

Więcej

Ryszard Krynicki jako rozmówca. Kilka myśli wstępnych

recenzje / IMPRESJE Marian Stala

Esej Maria­na Sta­li towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Gdy­bym wie­dział. Roz­mo­wy z Ryszar­dem Kry­nic­kim Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Przełamywanie samotności

recenzje / IMPRESJE Marcin Orliński

Esej Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Gdy­bym wie­dział. Roz­mo­wy z Ryszar­dem Kry­nic­kim Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Poeci: Ryszard KRYNICKI

nagrania / między wierszami Ryszard Krynicki

Pro­gram lite­rac­ki „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Ryszar­dem Kry­nic­kim.

Więcej

Wiersze z gazet

nagrania / z fortu do portu Bohdan Zadura Ryszard Krynicki Zbigniew Machej

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Wier­sze z gazet” z Ryszar­dem Kry­nic­kim, Zbi­gnie­wem Mache­jem i Boh­da­nem Zadu­rą 20. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2015.

Więcej

Język, to dzikie mięso

nagrania / z fortu do portu Ryszard Krynicki

Ryszard Kry­nic­ki pod­czas wie­czo­ru autor­skie­go „Wier­sze z gazet”. Fort Legni­ca 1999.

Więcej

Gdybym wiedział Ryszarda Krynickiego

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go ze zbio­ru roz­mów z Ryszar­dem Kry­nic­kim Gdy­bym wie­dział, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Biblio­te­ka Mło­de­go Czło­wie­ka.

Więcej

Precyzja wiersza

recenzje / ESEJE Jan Burnatowski

Recen­zja Jana Bur­na­tow­skie­go z książ­ki Gdy­bym wie­dział Ryszar­da Kry­nic­kie­go.

Więcej

Poznawanie poety

recenzje / ESEJE Jarosław Czechowicz

Recen­zja Jaro­sła­wa Cze­cho­wi­cza z książ­ki Gdy­bym wie­dział Ryszar­da Kry­nic­kie­go.

Więcej

Ryszard Krynicki jako rozmówca. Kilka myśli wstępnych

recenzje / IMPRESJE Marian Stala

Esej Maria­na Sta­li towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Gdy­bym wie­dział. Roz­mo­wy z Ryszar­dem Kry­nic­kim Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Przełamywanie samotności

recenzje / IMPRESJE Marcin Orliński

Esej Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Gdy­bym wie­dział. Roz­mo­wy z Ryszar­dem Kry­nic­kim Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Warto uczyć się milczenia…

recenzje / ESEJE Justyna Radomińska

Recen­zja Justy­ny Rado­miń­skiej z książ­ki Prze­kre­ślo­ny począ­tek Ryszar­da Kry­nic­kie­go.

Więcej

Granica

recenzje / ESEJE Arkadiusz Morawiec

Recen­zja Arka­diu­sza Moraw­ca z Prze­kre­ślo­ne­go począt­ku Ryszar­da Kry­nic­kie­go.

Więcej