wywiady / o książce

Gesty zaufania i oddania

Jakub Skurtys

Przemysław Suchanecki

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Prze­my­sław Sucha­nec­ki: Jaku­bie, spo­ty­ka­my się tu, na tych łamach, z oka­zji spo­rzą­dzo­ne­go przez Cie­bie pie­czo­ło­wi­cie wybo­ru liry­ków Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go pod dość zna­mien­nym tytu­łem Ina­czej nie będzie. Zna­mien­nym (nomen omen!), szcze­gól­nie w kon­tek­ście obie­go­wych opi­nii, jakie o poezji Dyc­kie­go krą­żą: że to wła­ści­wie jeden wiersz, że zapę­tlo­ny, że uwię­zio­ny w klat­ce tych samych fan­ta­zma­tów – zna­my tę śpiew­kę aż za dobrze. Jakie ty oso­bi­ście masz podej­ście do tego fra­ze­su o rze­ko­mej „powta­rzal­no­ści” wier­szy Dyc­kie­go? Czy to fak­tycz­nie taka jed­na wiel­ka saga poetyc­ka, roz­pi­sa­na na kolej­ne książ­ki, czy może tyl­ko takie uprosz­cze­nie, dzię­ki któ­re­mu może­my umknąć uwie­dze­niu, obro­nić się przed dzia­ła­niem Dycio­wej hip­no­zy? 

Jakub Skur­tys: Cześć Prze­mku, miło mi być tym razem po dru­giej stro­nie, wresz­cie jako inda­go­wa­ny, a nie inda­gu­ją­cy. Sam trop pisa­nia jed­ne­go i tego same­go wier­sza pod­rzu­cił czy­tel­ni­kom Dyc­ki, roz­pi­sał go w kolej­nych tek­stach – zaczę­ło się chy­ba już w Nenii… od meta­fo­ry „wier­sza o śmier­ci” i fra­zy „a ja zno­wu ten wiersz piszę od począt­ku i nie umiem skoń­czyć”. Kry­ty­ce było to oczy­wi­ście bar­dzo na rękę. Wiem, że zawsze się z tym zma­ga­my, bo jakaś bru­lio­no­wa for­ma, czy – jeśli się cof­nie­my – silva rerum, rodzaj szla­chec­kie­go dzien­ni­ka-notat­ni­ka, prze­cho­dzą­ce­go w poemat, dobrze zgry­wa się z naszym myśle­niem o życio­pi­sa­niu i o zmia­nie życia w wiersz, w lite­ra­tu­rę pięk­ną. To są takie moder­ni­stycz­ne mity, z któ­ry­mi dalej jest nam do twa­rzy. Myślę, że ta idea pisa­nia „jed­ne­go wier­sza” jest wręcz czę­ścią tych wszyst­kich hip­no­tycz­nych, uwo­dzą­cych prak­tyk. Ona nas nie bro­ni przed niczym, tyl­ko zapra­sza w śro­dek lek­tu­ry, do cze­goś – para­dok­sal­nie – trans­owe­go i zara­zem dobrze nam zna­ne­go, oswo­jo­ne­go.

Grze­gorz Jan­ko­wicz roz­wi­nął ten kon­cept „jed­ne­go wier­sza” filo­zo­ficz­nie, w opo­wieść o jed­nym jedy­nym Poema­cie, któ­ry wraz z nowo­cze­sno­ścią się roz­sy­pał, a Dyc­ki pisze go teraz z ruin, świa­do­my, że nigdy nie zdo­ła skle­ić cało­ści. Mamy więc nie poemat, a jego ruiny, te zaś są bar­dzo róż­no­rod­ne. Inny z anto­lo­gi­stów, Jacek Guto­row, wyra­ził coś bliż­sze­go moje­mu pra­gnie­niu: spoj­rze­nie na wiersz jako jed­nost­kę, pró­bę wyrwa­nia go z sideł opo­wie­ści o życiu, i w grun­cie rze­czy odkrył wów­czas, że nie da się, że te „Dycio­we” epi­fa­nie mają skłon­ność do ukła­da­nia się wzglę­dem sie­bie w jakieś histo­rie. Więc niby jeden wiersz, ale jed­nak nie, bo nie odsy­ła on do „jed­ne­go” źró­dła czy zwor­ni­ka (choć­by był nim sam poeta), ale dzia­ła na zasa­dzie addy­tyw­nej: kumu­lu­je się, roz­war­stwia, two­rzy nowe warian­ty i powo­łu­je do życia nowe pod­mio­ty. Kupu­ję obie wer­sje tej opo­wie­ści: że ta twór­czość skła­da się z przy­pi­sów do jed­ne­go, nie­obec­ne­go już, źró­dło­we­go wier­sza, któ­ry – jak nie­biań­ska wer­sja Tory – zawie­ra w sobie wszyst­kie te poten­cjal­no­ści, i że mamy do czy­nie­nia z zupeł­nie odręb­ny­mi tek­sta­mi, któ­re odsła­nia­ją swo­ją epi­fa­nij­ną moc wła­śnie w tej osob­no­ści.

Zaczę­li­śmy tro­chę od środ­ka, to jesz­cze dla kon­tek­stu – powiedz kil­ka słów o samym Ina­czej nie będzie: jak to się sta­ło, od kulis, że wybór ten w ogó­le powstał? 

Dosta­łem chy­ba we wrze­śniu tele­fo­nicz­ną pro­po­zy­cję do Artu­ra, któ­rą przy­ją­łem, cho­ciaż cza­su było bar­dzo mało. Na szczę­ście koń­czy­łem wów­czas popra­wiać swój esej książ­ko­wy o twór­czo­ści Dyc­kie­go, więc mia­łem wszyst­ko prze­czy­ta­ne „na świe­żo”, a jesz­cze nie zdą­ży­łem się zmę­czyć tema­tem, cho­ciaż reda­go­wa­nia same­go sie­bie mia­łem po dziur­ki w nosie. Chy­ba nawet zadzia­ła­ło to odświe­ża­ją­co, bo nagle mogłem na chwi­lę zapo­mnieć o swo­jej pisa­ni­nie, o tych wszyst­kich szki­cach i recen­zjach, i – mając w gło­wie cały pomysł – napi­sać to po pro­stu raz jesz­cze, w krót­szej, bar­dziej intym­nej for­mie. Euge­niusz pode­słał nam też garść roz­pro­szo­nych wier­szy, publi­ko­wa­nych w róż­nych miej­scach, któ­re być może wej­dą do jego kolej­nych ksią­żek, a ja wybra­łem z nich kil­ka, czu­jąc, że dobrze się wpa­su­ją w to, co chcia­łem powie­dzieć w tym wybo­rze. Osią kon­struk­cyj­ną pozo­sta­wa­ły tek­sty otwar­cie „dona­cyj­ne”, wier­sze o dawa­niu (się), o udzie­la­niu, o łasce, wier­sze-proś­by i dzięk­czy­nie­nia oraz cały cykl „Ad bene­vo­lum lec­to­rem”. Nie chcia­łem uło­żyć kolej­nej histo­rii ab ovo, kolej­ne­go mitycz­ne­go życio­ry­su od poetyc­kich naro­dzin do jakiejś meta­fo­rycz­nej śmier­ci i zmar­twych­wsta­nia, bo takiej pró­by pod­jął się już Guto­row, moim zda­niem cał­kiem sku­tecz­nie – jego Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste… to nadal moje ulu­bio­ne uję­cie tej poezji, jeśli cho­dzi o anto­lo­gie i wybo­ry. Od począt­ku wie­dzie­li­śmy też, że to nie będzie wybór chro­no­lo­gicz­ny, że mamy ogra­ni­cze­nie w licz­bie tek­stów, oscy­lu­ją­ce wokół sześć­dzie­się­ciu – żeby zacho­wa­ło to uro­dzi­no­wą for­mę, cho­ciaż bez­po­śred­nim pre­tek­stem do kolej­ne­go „pod­su­mo­wa­nia” była raczej Mię­dzy­na­ro­do­wa Nagro­da Poetyc­ka mia­sta Mün­ster, waż­na dla Dyc­kie­go, może waż­niej­sza nawet niż sam kon­tekst uro­dzi­no­wy, bo ten – wia­do­mo – zawsze tro­chę przy­tła­cza. Nato­miast tytuł wybo­ru zapro­po­no­wał Euge­niusz z całej listy, któ­rą spo­rzą­dził wcze­śniej, wła­ści­wie nie zna­jąc jesz­cze nawet moje­go wybo­ru i pomy­słu na nie­go. I powiem tak: to jest naj­lep­szy tytuł, jaki mógł się nam tra­fić. Chwi­lę się do nie­go przy­zwy­cza­ja­łem, osłu­chi­wa­łem się z nim, a potem poczu­łem, że po pro­stu ina­czej być nie mogło (śmiech).

Cie­ka­wi mnie bar­dzo kwe­stia podzia­łu wybo­ru – czy te sześć ksiąg, zawie­ra­ją­cych kolej­ne dzie­siąt­ki wier­szy to przy­pa­dek, czy kie­ro­wał Tobą jakiś zamysł? Szu­ka­łem z począt­ku jakie­goś klu­cza, potem mi się gdzieś roz­le­ciał. Rozu­miem, że przede wszyst­kim mia­ło cho­dzić po pro­stu o uro­dzi­no­we sześć dzie­sią­tek, ale czy wystę­pu­je tu jakaś dra­ma­tur­gia moty­wów? 

Jak na pew­no zauwa­ży­łeś, osta­tecz­nie nie jest to wca­le „sześć dzie­sią­tek”, bo czę­ści mają róż­ną dłu­gość i wca­le nie trzy­ma­ją się tych regu­lar­nych podzia­łów. Sam kon­cept ksiąg i ich łaciń­skiej nume­ra­cji to oczy­wi­ście taki żar­to­bli­wy ukłon w stro­nę poezji Dyc­kie­go; żar­to­bli­wy, bo co to za księ­ga, któ­ra skła­da się z kil­ku lub kil­ku­na­stu tek­stów. Gdy­bym powie­dział, że kie­ro­wał mną przy­pa­dek, było­by to pięk­nie sur­re­ali­stycz­ne wyzna­nie, ale chy­ba poległ­bym wów­czas jako anto­lo­gi­sta i autor wybo­ru. Bo jed­nak nie o samo posło­wie cho­dzi w takiej książ­ce, o te kil­ka – cza­sem zbęd­nych – słów, w któ­rych stresz­cza się kon­cep­cja albo otwie­ra jakaś roz­mo­wa na przy­szłość. W samym wybo­rze też musi zostać zacho­wa­na jakaś dra­ma­tur­gia. Zawsze sta­ram się uło­żyć opo­wie­ści, cho­ciaż o róż­nej dyna­mi­ce, bo zupeł­nie ina­czej wyglą­da­ło to u Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło czy Czar­ka Doma­ru­sa, a ina­czej tutaj. Na pew­no myśla­łem o klam­rze kom­po­zy­cyj­nej, o wycho­dze­niu wier­sza z domu i jego powro­cie, o zapro­sze­niu i odrzu­ce­niu (ewen­tu­al­nie: zdra­dzie), a potem akcep­ta­cji czy innej for­mie obiet­ni­cy, w któ­rej się to wszyst­ko, co roz­pro­szo­ne, na powrót odnaj­dzie – to tak z ogól­nej ramy. Nato­miast poszcze­gól­ne księ­gi rze­czy­wi­ście są zor­ga­ni­zo­wa­ne wokół pew­nych moty­wów, szer­szych kon­cep­cji, ale nie jest to układ tema­tycz­ny. Było­by to bar­dzo zubo­ża­ją­ce dla poezji Dyc­kie­go, wręcz szkol­ne, gdy­bym uło­żył jego wier­sze po pro­stu tema­tycz­nie – o śmier­ci, o cho­ro­bie, o przy­jaź­ni. Nie dość, że te wąt­ki się łączą w wie­lu tek­stach, to jesz­cze nie­któ­re z utwo­rów, z powo­du tej łań­cu­cho­wej kon­struk­cji, wymu­sza­ją po sobie kolej­ne i zaczy­na­ją dzia­łać dopie­ro jako tria­dy albo całe cykle. Więc o tych moty­wach głów­nych nie będę mówił, zosta­wię to czy­tel­ni­kom. Myśla­łem o tych księ­gach jako pew­nych aura­tycz­nych całost­kach, zamknię­tych zbio­rach emo­cji, w każ­dym z przy­pad­ków skon­cen­tro­wa­nych na nie­co innej gęsto­ści prze­ży­wa­nia. Może dla­te­go księ­ga pią­ta jest naj­krót­sza? Naj­bar­dziej meta­fi­zycz­na, modli­tew­na i ponu­ra? Czy ten ton uniósł­by wię­cej wier­szy? Chy­ba nie.

A czy w poszu­ki­wa­niu „praw­dy” o Dyciu zda­rzy­ło Ci się poje­chać do Wól­ki Kro­wic­kiej? Albo może cho­ciaż „znasz kogoś, kto był”? Zada­ję takie pyta­nie, bo wyda­je mi się, że żeby zro­zu­mieć dogłęb­nie taką poezję, krą­żą­cą nie­ustan­nie wokół źró­deł, rodzin­nych i geo­gra­ficz­nych, trze­ba by wręcz fizycz­nie odwie­dzić stro­ny, z któ­rych się wywo­dzi, doświad­czyć na wła­snych zmy­słach tej samej prze­strze­ni. Czy może tak być, czy wystar­czy rakie­ta logos-logos?

Nie, nie zda­rzy­ło mi się poje­chać do Wól­ki Kro­wic­kiej. Byłem za to na spa­ce­rze śla­da­mi Waży­ka po jego (oczy­wi­ście już nie­ist­nie­ją­cej) War­sza­wie, o któ­rym to auto­rze napi­sa­łem dok­to­rat, i bar­dzo się wynu­dzi­łem. Byłem też w Muzeum Cze­cho­wi­cza w Lubli­nie, bo to kolej­ny z moich uko­cha­nych poetów, aku­rat na wysta­wie poświę­co­nej twór­czo­ści Julii Har­twig. Wisia­ło tam też jakieś pal­to Cze­cho­wi­cza, jakiś dzwo­ne­czek, nie pamię­tam, już do cze­go słu­żył. Ale nigdy nie wpa­dło mi do gło­wy, żeby jechać za nim np. do Sło­bód­ki albo Wło­dzi­mie­rza Wołyń­skie­go, a to też – podob­nie jak Dyc­ki – poeta tego same­go mniej wię­cej, mitycz­ne­go i mity­zo­wa­ne­go „wscho­du”. Jasne, geo­gra­ficz­ność i przy­wią­za­nie do zie­mi jest u nie­któ­rych twór­ców szcze­gól­nie istot­ne, ale ja po pro­stu chy­ba nie zali­czam się do tego typu szpe­ra­czy-wędrow­ców, któ­rzy wie­rzą w tak rozu­mia­ną praw­dę zde­po­no­wa­ną w jakimś miej­scu, w to, co okre­śli­łeś jako „krą­że­nie wokół źró­deł”. Wiem, że nie­któ­rzy, żeby lepiej zro­zu­mieć jakie­goś pisa­rza i poczuć kli­mat jego lite­ra­tu­ry, koniecz­nie muszą się prze­nieść w zwią­za­ne z nim miej­sce. Ale to jest w naszej gło­wie, bo tego miej­sca już daw­no prze­cież nie ma (a może nigdy nie było – zosta­ło skon­stru­owa­ne siłą języ­ka w tej jedy­nej, idio­ma­tycz­nej posta­ci, jak Pra­ga Kaf­ki czy Gdańsk Chwi­na), więc tak napraw­dę podzi­wia­my wido­ki, ale całą „aurę” dopo­wia­da­my sobie sami, w naj­gor­szym wypad­ku wpa­da­jąc jesz­cze w przy­go­to­wa­ne zawcza­su, uto­wa­ro­wio­ne doświad­cze­nie tury­stycz­ne (wła­śnie „śla­da­mi Kaf­ki” czy Sher­loc­ka Hol­me­sa).

Może gdy­bym pisał bio­gra­fię, rze­czy­wi­ście sku­sił­bym się na taką podróż. Pamię­tam książ­kę Agniesz­ki Dauk­szy z 2019 roku, pra­wie że mojej rówie­śnicz­ki, choć o nie­po­mier­nie więk­szych osią­gnię­ciach badaw­czych i lite­rac­kich. Dauk­sza napi­sa­ła bio­gra­fię Marii Jare­my Jare­mian­ka, wycho­dząc wła­śnie od tego „sca­le­nia”, choć­by od pró­by przej­ścia po jej zatar­tych, pary­skich ścież­kach, o czym opo­wia­da­ła w wywia­dach. Na począt­ku spo­tka­ło się to z nega­tyw­nym przy­ję­ciem, było kil­ka dru­zgo­cą­cych recen­zji, któ­re wyty­ka­ły wła­śnie ten rodzaj repor­ta­żo­we­go nad­uży­cia, opie­ra­ją­ce­go się na wie­rze w oso­bi­ste świa­dec­two i moż­li­wość doświad­cze­nia aury miej­sca i jakiejś dziw­nej media­cji. A potem książ­ka tra­fi­ła w try­by dzien­ni­kar­skiej maszy­ny i sta­ła się abso­lut­nym hitem. Lawi­no­wo zaczę­ły pły­nąć pochleb­ne recen­zje, a za nimi nagro­dy, doty­czą­ce tego same­go, co wcze­śniej zosta­ło skry­ty­ko­wa­ne. Więc jak to w koń­cu z tym pak­tem jest? Trze­ba jechać i „wejść w czy­jeś buty”, czy to tyl­ko złu­dze­nie, któ­re dobrze się sprze­da­je? Czy doty­ka­jąc pły­ty nagrob­nej Jima Mor­ri­so­na na Père-Lacha­ise jesteś bli­żej jego pio­se­nek i wier­szy niż kie­dy czy­tasz je z tomi­ków lub słu­chasz ze Spo­ti­fy? Nie wiem. A tak z aneg­do­ty: w Wól­ce Kro­wic­kiej dzia­ła podob­no klub pił­kar­ski LKS „Rol­nik” (mają swo­je­go fb), jest też Auto-Moto Ser­wis i Usłu­gi Tyn­kar­skie, czy­li jak w każ­dej wsi (tak przy­naj­mniej twier­dzi wujek Google). Widzia­łeś, żeby w któ­rymś wier­szu Dyc­kie­go było coś o tym?

Widzę nazwy tych punk­tów usłu­go­wych, zamiast kolej­nych nazwisk Dyc­kich i Hrud­ny­chów i cie­ka­we rze­czy dzie­ją się z moją wyobraź­nią (śmiech). Muszę przy­znać, że pod­czas mojej 8 lat już trwa­ją­cej przy­go­dy z wier­sza­mi Dyc­kie­go, gdy wgry­złem się już w tkan­kę tego wier­sza głę­biej, zaczą­łem zauwa­żać, że wypa­tru­ję z książ­ki na książ­kę jakichś, choć­by nie­znacz­nych, sygna­łów meta­mor­fo­zy tema­tycz­nej – i na szczę­ście je odnaj­du­ję. Tu się coś roz­ja­śni, tam się otwo­rzy jakaś nie­co inna per­spek­ty­wa. Jak ty to widzisz? Ocze­ku­jesz od ETD świa­dec­twa zmian?  

Pew­nie Cię zasko­czę, ale nie, nie ocze­ku­ję „świa­dec­twa zmian”. W ogó­le nie ocze­ku­ję od ETD żad­ne­go świa­dec­twa, i to chy­ba jest jed­na z cech, a może zna­mion, mojej lek­tu­ry. Bar­dzo cenię jego wier­sze, daję się im nie­jed­no­krot­nie uwieść, nawet w tym wybo­rze, choć sta­ram się nie prze­kra­czać jakieś gra­ni­cy intym­no­ści w kon­tak­cie z nimi, bo taka poezja to dość deli­kat­na spra­wa. A zara­zem nie trak­tu­ję ich jako praw­dy obja­wio­nej, za któ­rą kry­je się jakaś magicz­na toż­sa­mość, jakieś zobo­wią­za­nie psy­cho­lo­gicz­ne czy w ogó­le – sam Dycio. W związ­ku z tym, choć oczy­wi­ście jako kry­tyk musia­łem te zmia­ny śle­dzić i odno­to­wy­wać, a to poja­wie­nie się ojca, a to zmia­nę toż­sa­mo­ści mat­ki, a to wypra­co­wa­nie jakiejś nowej meta­fo­ry, któ­ra zaczy­na sku­piać wokół sie­bie „kolej­ny etap” recep­cji tych wiersz, im jestem star­szy, tym mniej jestem podat­ny na ten impe­ra­tyw „nowe­go” – nowej histo­rii, nowe­go tema­tu, nowe­go frag­men­tu tajem­ni­cy. To „wypa­try­wa­nie zmian” też się oczy­wi­ście z czymś wią­że – że chce­my być cały czas przez te wier­sze zaska­ki­wa­ni, bo wie­rzy­my, że mogą nam powie­dzieć coś inne­go, nowe­go, albo że zro­bią to w inny spo­sób. Ale czy rze­czy­wi­ście mogą? Czy Dyc­ki nie powie­dział wszyst­kie­go już w pierw­szym tomie: o mat­ce, przy­jaź­ni, umie­ra­niu i rodze­niu się jako poeta, o grze­chu i cho­ro­bie, o wie­rze w Boga i Poezję, o nawie­dza­niu przez duchy i wid­mo­wej natu­rze same­go języ­ka? To się oczy­wi­ście roz­ra­sta, mno­ży się jako kolej­ne dopi­ski i przy­pi­sy, skła­da w cykle, ale prze­cież ta wycze­ki­wa­na przez nas „praw­da” zosta­ła wyło­żo­na już na samym począt­ku.

Zamiast sfe­ry tema­tów inte­re­su­je mnie więc doświad­cze­nie este­tycz­ne, rodzaj prze­ży­cia, któ­re za każ­dym razem jest nie­co inne, ale do tego wca­le nie trze­ba nowo­ści. Prze­ciw­nie: powtó­rze­nie dzia­ła tu bar­dzo na korzyść, co zresz­tą wiesz – desty­lu­je i wysub­tel­nia naszą lek­tu­rę, cza­sa­mi pozwa­la na zupeł­nie nie­ocze­ki­wa­ne sko­ja­rze­nia. Wła­śnie o takim powra­ca­ją­cym czy­tel­ni­ku-tłu­ma­czu marzył też Ważyk, o kimś, kto może i uległ jed­no­ra­zo­wej epi­fa­nii tek­stu, ale całość jego doświad­cze­nia to roz­cią­gnię­te w cza­sie mie­rze­nie się z jakimś utworem/autorem. Jak tam mam wła­śnie z Dyc­kim. Nato­miast kolej­na lek­tu­ra tych tek­stów, prze­pro­wa­dzo­na chro­no­lo­gicz­nie, od począt­ku do naj­now­szych ksią­żek, uświa­do­mi­ła mi, że może waż­niej­sza od zmian tema­tycz­nych jest sama zmia­na sty­li­stycz­na: że coś się dzie­je z dłu­go­ścią wer­su, że zmniej­sza się ozdob­ność fraz, że z cza­sem ścią­ga Dyc­ki z jakąś część modli­tew­no-meta­fi­zycz­ne­go cię­ża­ru z wier­sza. I cho­ciaż dalej mean­dru­je, klu­czy, powta­rza wer­sy i two­rzy gniaz­da wier­szy wokół wyj­ścio­wych meta­for, robi to nie­co bar­dziej oszczęd­nie, tro­chę nawet lako­nicz­nie.

W kon­tek­ście „prze­czy­ta­nia” Dyc­kie­go przez pol­skich czy­tel­ni­ków, o któ­rym piszesz w posło­wiu do wybo­ru, zasta­na­wia mnie zawsze kwe­stia jego ewen­tu­al­ne­go wpły­wu na piszą­cą mło­dzież. Mam wra­że­nie, że tyl­ko u Jako­be Mansz­taj­na wprost doszu­ki­wa­no się inspi­ra­cji tą liry­ką, ale jed­no­cze­śnie – że gdzieś pod­skór­nie, jak biją­ce spod zie­mi źró­deł­ko, ten wpływ pro­mie­niu­je jed­nak na młod­sze poko­le­nia. Zaob­ser­wo­wa­łeś takie zja­wi­sko? Czy to zupeł­ny prze­strzał, a młod­si z Dyc­kim nie znaj­du­ją wspól­ne­go języ­ka?

Z tymi wpły­wa­mi w ogó­le jest pro­blem, bo nie do koń­ca wie­my, co rozu­mieć przez wpływ, a tym bar­dziej przez „prze­czy­ta­nie” jakie­goś poety. Czy będzie­my do nie­go zali­czać krą­że­nie kon­kret­nych zdań, ukło­ny przez cyto­wa­nie (jak z Sosnow­skim), czy jakiś rodzaj ago­nu, poje­dyn­ku mię­dzy pod­mio­ta­mi na czy­stość gło­su, czy może jesz­cze coś inne­go? To jest bar­dzo nowo­cze­sne rozu­mie­nie rela­cji lite­rac­kich, a ja nie jestem prze­ko­na­ny, czy rze­czy­wi­ście jeste­śmy jesz­cze aż tak nowo­cze­śni. Oczy­wi­ście wpływ czy patro­nat to zręcz­ne klu­cze kry­tycz­no­li­te­rac­kie, ale czy aby nie przede wszyst­kim klu­cze? Wia­do­mo, że poezja Dyc­kie­go mia­ła wpływ na nie­co star­szych piszą­cych. Jest go dużo u Grze­go­rza Tomic­kie­go, moim zda­niem znaj­dzie­my echa u Edka Pase­wi­cza, z młod­szych pew­nie u Tom­ka Dala­siń­skie­go, wska­zy­wa­ło się też tro­py u Justy­ny Kuli­kow­skiej, innym razem u Pio­tra Przy­by­ły czy – z oczy­wi­stych wzglę­dów – Szy­mo­na Doma­ga­ły-Jaku­cia, któ­ry wprost z Dyc­kim roz­ma­wiał. U wywo­ła­ne­go przez Cie­bie Mansz­taj­na było pew­nie po rów­no Świe­tlic­kie­go i Dyc­kie­go, ale to nie było podob­ne pisa­nie, tyl­ko wyko­rzy­sty­wa­nie figur, któ­re z ich poezji pocho­dzi­ły. Nie da się po pro­stu „pisać Dyc­kim”, bo powsta­je z tego albo pastisz, albo nie­za­mie­rzo­na paro­dia. To zawsze była poezja dość osob­na, łatwa do języ­ko­we­go „pod­ro­bie­nia”, ale z mizer­nym efek­tem, bo z lek­tu­rą tych wier­szy wią­że się moim zda­niem swo­isty pakt, rodzaj zaufa­nia auto­ro­wi, wia­ry w jego opo­wieść, ale i w manie­rę czy bla­gę, a tego nie da się ot tak „prze­pi­sać” czy stra­we­sto­wać. Dyc­kie­go czy­ta się teraz już w szko­łach, ja sam nie jestem już naj­młod­szym jego czy­tel­ni­kiem, co chy­ba widać po tym wybo­rze. W grun­cie rze­czy nie wiem, co sądzą o tej poezji naj­młod­si czy­tel­ni­cy. Ale wyda­je mi się, że – po pierw­sze – cza­sem trze­ba do tych wier­szy po pro­stu doro­snąć, tak jak dora­sta się do czy­ta­nia Iwasz­kie­wi­cza, Gro­cho­wia­ka, Kocha­now­skie­go czy Sen­dec­kie­go, ale też – po dru­gie – jest w nich jesz­cze dużo sub­wer­syw­nej siły, któ­rą war­to pod­rzu­cać kolej­nym poko­le­niom. Jak widzisz, mniej inte­re­so­wa­ły mnie w tym wybo­rze kwe­stie geo­gra­ficz­ne czy histo­rycz­ne, a nawet poli­tycz­ne, a bar­dziej ta chwiej­na toż­sa­mość „ja”, budo­wa­nie jej na prze­gię­ciach i wykro­cze­niach, ale też na gestach zaufa­nia i odda­nia. Jakaś sub­tel­na nić opo­wie­ści o męsko­ści, cie­le­sno­ści, pięk­nie i przy­jaź­ni (oraz o ich rewer­sach: wyklu­cze­niu, cho­ro­bie, grze­chu, zdra­dzie) wpi­su­je Dyc­kie­go w dłu­gą tra­dy­cję lirycz­ną, któ­ra się nie sta­rze­je, nawet jeśli zmie­nia się nasze podej­ście do tych kate­go­rii (pew­nie stąd w posło­wiu nagle Kawa­fis).  Po trze­cie – Dyc­ki jest atrak­cyj­ny nawet dla nie­wpra­wio­nych czy­tel­ni­ków, wiem, że jego tek­sty dzia­ła­ją tam, gdzie naj­now­sza poezja napo­ty­ka opór; jest wie­le pozio­mów odbio­ru tej liry­ki, od takie­go zupeł­nie naiw­ne­go, wzru­sze­nio­we­go, przez taki nawią­zu­ją­cy do roman­tycz­nych tęsk­not i szu­ka­ją­cy w nim nowe­go wiesz­cza, oczy­wi­ście w zupeł­nie innym wyda­niu, raczej odpra­wia­ją­ce­go dzia­dy, niż wio­dą­ce­go naro­dy, aż po ten filo­lo­gicz­ny, zli­cza­ją­cy akcen­ty i śle­dzą­cy grę poszcze­gól­nych figur, jak kie­dyś w świet­nym szki­cu z „Pamięt­ni­ka Lite­rac­kie­go” Wacław Foraj­ter. I każ­dy z tych pozio­mów może zna­leźć i swo­ich czy­tel­ni­ków, i poetyc­kich naśla­dow­ców.

Na sam koniec pyta­nie bez­po­śred­nio odno­szą­ce się do oka­zji: cze­go życzył­byś Dycio­wi na 60. uro­dzi­ny?

Chy­ba odpo­wiem tro­chę żar­to­bli­wie, para­fra­za­mi – cia­ła wier­sza, któ­re się nie psu­je od gło­wy oraz słów, któ­re kres nazwą kre­sem i pozwo­lą w nim tań­czyć.

O autorach i autorkach

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Przemysław Suchanecki

Ur. w 1992 r. w Szczecinie. Poeta. Publikował m.in. w „Odrze”, „Opcjach” i „2miesięczniku”. Laureat „Połowu” oraz projektu „Pierwsza książka” w ramach festiwalu Stacja Literatura. Mieszka w Krakowie

Powiązania

Język łamanego oporu

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kar­ni­ster Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Chciałem przylgnąć do świata

wywiady / o książce Przemysław Suchanecki Roman Honet

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

O

nagrania / stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czy­ta­nie z książ­ki O z udzia­łem Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zemler.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Koryto dzikiej rzeki

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Kubą Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Miro­na Bia­ło­szew­skie­go Z dnia robię noc, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2022.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Produkcja czułej osoby

wywiady / o książce Przemysław Suchanecki Tomek Gromadka

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Tom­kiem Gro­mad­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Komu­nizm, gów­no i może cię kocham, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lute­go 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Schodzenie ze szlaku

wywiady / o książce Michał Mytnik Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Micha­ła Myt­ni­ka z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki O, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Paradoksy i zderzenia czołowe

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach cyklu „Wiersz w dro­dze”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki O, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

O

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę O Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Wtracenie

nagrania / stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czy­ta­nie z książ­ki „Wtra­ce­nie” z udzia­łem Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Dedykuję na prawo i lewo

wywiady / o książce Agata Jabłońska Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Aga­tą Jabłoń­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki dla moich dziew­czyn, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wiersz niejedno zniesie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Wierny jak wiersz

wywiady / o książce Antonina Tosiek Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Anto­ni­ny Tosiek z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Empatyczny sadyzm

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

EBA

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wtracenie [2]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wtracenie [1]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Pokładanie

utwory / premiery w sieci Przemysław Suchanecki

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go Pokła­da­nie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Więcej szperania

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojew­ski roz­ma­wia z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Prawo

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Posłuchaj, to o tobie

wywiady / o pisaniu Maciej Konarski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Macie­jem Konar­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Zdar­te okład­ki roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

Historia jednego wiersza, czyli lisiejamskie ciotki i nie tylko

recenzje / KOMENTARZE Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Autor­ski komen­tarz Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Inaczej nie będzie (2)

utwory / zapowiedzi książek Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Inaczej nie będzie (1)

utwory / zapowiedzi książek Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Pozdrawiam mokrych ludzi przyszłości. Na marginesie O Przemysława Suchaneckiego

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recen­zja Dawi­da Kuja­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki O Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej