wywiady / o książce

Katastrofa jest zasadą świata

Marek Doskocz

Wojciech Bonowicz

Rozmowa Wojciecha Bonowicza z Markiem Doskoczem.

Marek Doskocz: Dla­cze­go aku­rat Wła­dy­sław Seby­ła został wzno­wio­ny przez Biu­ro Lite­rac­kie?

Woj­ciech Bono­wicz: No cóż, wraz z poja­wie­niem się serii „44” otwar­ła się moż­li­wość przy­po­mnie­nia poetów sła­biej pamię­ta­nych lub nie­mal cał­ko­wi­cie nie­pa­mięt­nych i nie­czy­ta­nych. W moim odczu­ciu Seby­ła nale­ży do tej dru­giej kate­go­rii. Naj­czę­ściej wspo­mi­na się go, jako jed­ną z ofiar zbrod­ni katyń­skiej, obok inne­go poety, Lecha Piwo­wa­ra. Piwo­war docze­kał się przy­naj­mniej pięk­ne­go por­tre­tu we Wspo­mnie­niach sta­ro­biel­skich Józe­fa Czap­skie­go. Seby­ła nie ma nawet tego. Jego nazwi­sko wymie­nia­ne jest też w kon­tek­ście Wspól­ne­go poko­ju Zbi­gnie­wa Uni­łow­skie­go. Jed­nak śro­do­wi­sko „Kwa­dry­gi”, z któ­rym był zwią­za­ny, któ­re współ­two­rzył i któ­re zosta­ło spor­tre­to­wa­ne w tej powie­ści, to – z dzi­siej­szej per­spek­ty­wy – gru­pa o nie­wiel­kim zna­cze­niu na tle tego, co się dzia­ło w lite­ra­tu­rze pol­skiej XX wie­ku. Jedy­nym poetą, któ­ry kon­se­kwent­nie upo­mi­nał się o Seby­łę w obec­nym stu­le­ciu, był Cze­sław Miłosz.

Owszem, są w Pol­sce śro­do­wi­ska, któ­re kul­ty­wu­ją pamięć o auto­rze „Pie­śni szczu­ro­ła­pa” (poeta ma na przy­kład swo­je kon­to na face­bo­oku), ale to wszyst­ko odby­wa się na sto­sun­ko­wo małą, naj­czę­ściej lokal­ną ska­lę. Robiąc wybór wier­szy Seby­ły, sko­rzy­sta­łem więc z nada­rza­ją­cej się oka­zji, żeby przy­po­mnieć, że ktoś taki ist­niał i miał coś do powie­dze­nia w poezji.

Z cze­go wyni­ka to zapo­mnie­nie poezji Seby­ły?

Prze­mia­ny poezji współ­cze­snej poszły w takim kie­run­ku, któ­re­go Seby­ła nie mógł prze­wi­dzieć. Nawet jeże­li w nie­któ­rych swo­ich utwo­rach się­gał na przy­kład po żywą mowę, to prze­wa­ża­ją u nie­go wier­sze, któ­re na nas dzi­siaj robią wra­że­nie wysty­li­zo­wa­nych. To Mło­da Pol­ska. Pod­da­na kry­ty­ce, ale jed­nak Mło­da Pol­ska: Miciń­ski, Szcze­pań­ski, Tet­ma­jer. To oczy­wi­ście dla dzi­siej­sze­go ucha musi brzmieć obco.

Miał 38 lat, gdy został zamor­do­wa­ny przez NKWD, wydał czte­ry tomi­ki wier­szy. Co może prze­ka­zać współ­cze­sne­mu odbior­cy?

Seby­ła pew­nie był­by bar­dzo zdzi­wio­ny, gdy­by musiał sta­nąć przed dzi­siej­szą publicz­no­ścią i czy­tać swo­je wier­sze. Był wpraw­dzie świad­kiem naj­waż­niej­szej rewo­lu­cji, jaka doko­na­ła się w lite­ra­tu­rze w cią­gu ostat­nich stu lat, ale praw­do­po­dob­nie wyobra­żał sobie, że jej kon­se­kwen­cje są odwra­cal­ne. W spo­rze „wizja prze­ciw rów­na­niu” sta­nął­by zapew­ne po stro­nie wizji. Może być jed­nak inte­re­su­ją­cy dla dzi­siej­sze­go czy­tel­ni­ka z powo­du szcze­gól­ne­go połą­cze­nia w jego twór­czo­ści pro­ble­ma­ty­ki spo­łecz­nej z meta­fi­zycz­ną. U Seby­ły kry­ty­ka kapi­ta­li­zmu i mili­ta­ry­zmu to jest część wiel­kie­go spo­ru z Bogiem o świat i rzą­dzą­ce nim zasa­dy.

Co Ty odkry­wasz dla sie­bie w wier­szach Seby­ły?

Ciem­no­ści. Naj­moc­niej przej­mu­ją mnie te jego wier­sze, w któ­rych jest naj­bar­dziej enig­ma­tycz­ny. Szczy­to­wym osią­gnię­ciem jest tu cykl „Osiem nok­tur­nów”: wizja świa­ta zmę­czo­ne­go ist­nie­niem, zapa­da­ją­ce­go się w „nie­na­sy­co­ną czerń”, w nicość. Co rusz dobie­ga zeń jakiś krzyk, płacz – bez­rad­na zapo­wiedź nad­cią­ga­ją­ce­go nie­szczę­ścia. Kata­stro­fizm Seby­ły jest sto­sun­ko­wo mało eks­pre­syj­ny, ale za to total­ny: kata­stro­fa jest zasa­dą świa­ta. Na tym tle przej­mu­ją­co brzmią jego modli­twy i anty­mo­dli­twy: „Ojcze nasz, któ­re­go nie ma…”.

Mógł­byś wska­zać jakichś kon­ty­nu­ato­rów tej poezji w naszych cza­sach?

Nie, dzi­siaj nie. Wywarł wpływ na wcze­sne­go Miło­sza, Baczyń­skie­go. W następ­nych poko­le­niach jego oddzia­ły­wa­nie jest śla­do­we.

Jak sam piszesz w swo­im wybo­rze poło­ży­łeś akcent na wier­sze meta­fi­zycz­ne. Seby­ła według cie­bie był poetą reli­gij­nym?

Tak, był czło­wie­kiem odczu­wa­ją­cym świat reli­gij­nie i poetą się­ga­ją­cym po reli­gij­ne gesty języ­ko­we.

Dia­log w ciem­no­ściach to repre­zen­ta­tyw­na anto­lo­gia jego wie­rzy czy są jakieś, któ­re chcia­łeś zamie­ścić w zbio­rze, ale bra­kło na nie miej­sca?

Myślę, że to repre­zen­ta­tyw­ny wybór, choć oczy­wi­ście moż­na by jesz­cze dodać doń jeden, dwa czy pięć innych wier­szy, zwłasz­cza wcze­snych. Ale chy­ba nicze­go istot­ne­go (poetyc­ko) tu nie bra­ku­je. I myślę, że Seby­ła w tym wybo­rze mimo wszyst­ko zabrzmi jakoś inte­re­su­ją­co dla tych wszyst­kich, któ­rzy są prze­ko­na­ni, że poezja powin­na się od cza­su do cza­su zmie­rzyć z tak zwa­ny­mi wiel­ki­mi tema­ta­mi.

Te wiel­kie tema­ty jak o nich mówisz chy­ba ostat­nio nie są zbyt popu­lar­ne. Co współ­cze­sne­mu czy­tel­ni­ko­wi poezja Seby­ły ma jesz­cze do prze­ka­za­nia?

Myślę, że wiel­kie tema­ty – Bóg, życie, świat, cier­pie­nie, śmierć, pro­blem praw­dy, rela­cji mię­dzy języ­kiem a świa­tem, sens twór­czo­ści i co tam, kto chciał­by jesz­cze dodać – nigdy tak napraw­dę nie są odło­żo­ne na bok. Zmie­nia­ją się nato­miast języ­ki, jaki­mi się o nich mówi. Było­by dziw­ne, gdy­by nic się w tej sfe­rze nie zmie­nia­ło, sko­ro cała kul­tu­ra się zmie­nia. Pew­ne spo­so­by mówie­nia mar­twie­ją, obumie­ra­ją, rodzą się nowe. Są okre­sy, kie­dy poezja bar­dziej zaj­mu­je się sama sobą, i to też jest potrzeb­ne. To tak jak­by zbie­ra­ła ener­gię do kolej­ne­go sko­ku. Może zresz­tą żaden kolej­ny skok nie jest moż­li­wy i rację mają ci, któ­rzy piszą o este­ty­ce wyczer­pa­nia. Seby­ła to apo­ka­lip­sa pięk­nie powi­ta­na. Ale było­by nie­zręcz­nie witać apo­ka­lip­sę tak pięk­nie jesz­cze raz i jesz­cze. Podob­nie z jego wier­sza­mi bluź­nier­czy­mi. To są bluź­nier­stwa kogoś, kto jest auten­tycz­nie prze­ję­ty tym, „jak się spra­wy się mają”. Kon­wen­cja jest tu pochod­ną powa­gi, z jaką się je trak­tu­je. A dziś bluź­nier­stwem naj­czę­ściej posłu­gu­ją się ci, któ­rych „spra­wy” w ogó­le nie obcho­dzą. U Seby­ły głód sen­su i głód obec­no­ści są bar­dzo sil­ne.

Dzię­ku­ję za roz­mo­wę.

Dzię­ku­ję bar­dzo.


Roz­mo­wa uka­za­ła się pier­wot­nie 3 lute­go 2012 roku w Biu­ro­wym por­ta­lu Przy­stań jako tekst towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze wybo­ru wier­szy Wła­dy­sła­wa Seby­ły Dia­log w ciem­no­ści.

O autorach i autorkach

Marek  Doskocz

Urodzony w 1983 roku. Krytyk literacki, dziennikarz, redaktor naczelny "KWARTALNIKA" i "Głosu Fantastyki". Mieszka w Prudniku.

Wojciech Bonowicz

Urodzony 10 stycznia 1967 roku w Oświęcimiu. Poeta, publicysta, dziennikarz. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Otrzymał wyróżnienie w Konkursie na Brulion Poetycki (1989), nagrodę główną w konkursach poetyckich "Nowego Nurtu" (1995) oraz im. K.K. Baczyńskiego (1995). Laureat Nagrody Literackiej Gdynia za tom Pełne morze (2007). Do Nagrody Literackiej Nike nominowano biografię Tischner (2001) oraz Pełne morze (2007). Tom Echa (2013) nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Stale współpracuje z "Tygodnikiem Powszechnym" (jako felietonista) i miesięcznikiem "Znak". Mieszka w Krakowie.

Powiązania

Poezja „szkieletu”, ogołocenia

recenzje / ESEJE Wojciech Bonowicz

Recen­zja Woj­cie­cha Bono­wi­cza, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze pre­mie­rze książ­ki Do środ­ka Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Samochód na babilońskich numerach

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski Julia Szychowiak Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Julii Szy­cho­wiak pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Rozmowy rodzinne po latach

dzwieki / WYDARZENIA Bogusław Kierc Mariusz Grzebalski Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mariu­sza Grze­bal­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Wieczór, Center, Piasek, Kruki, Występek, Wzgórze

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Szkic Woj­cie­cha Bono­wi­cza opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Wiersze ludowe i Konwalia

dzwieki / WYDARZENIA Adam Wiedemann Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Woj­cie­cha Bono­wi­cza i Ada­ma Wie­de­man­na pod­czas festi­wa­lu Port Legni­ca 2001.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Poeci: Marcin SENDECKI

nagrania / między wierszami Marcin Sendecki Wojciech Bonowicz

Odci­nek nowe­go pro­gra­mu lite­rac­kie­go „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Mar­ci­nem Sen­dec­kim.

Więcej

Dialog w ciemności – posłowie

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Autor­ski komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły.

Więcej

Dwa wiersze z komentarzami

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do wier­szy „Jesz­cze raz” i „Świa­tecz­ne popo­łu­dnie” pocho­dzą­cych z książ­ki Echa.

Więcej

Kraść bezceremonialnie, nie spodziewać się profitów

wywiady / o książce Marcin Baran Wojciech Bonowicz

Z Woj­cie­chem Bono­wi­czem o książ­ce Echa roz­ma­wia Mar­cin Baran.

Więcej

Sebyła. Wojna zabrała mu życie, ale oszczędziła archiwum

recenzje / IMPRESJE Wojciech Bonowicz

Esej Woj­cie­cha Bono­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły.

Więcej

Dialog w ciemności – posłowie

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Autor­ski komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 lute­go 2012.

Więcej

O Przygodach przyrody

recenzje / NOTKI I OPINIE Bohdan Zadura Tomasz Fijałkowski Wojciech Bonowicz

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Anny Kału­ży oraz Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Hieny, Pickpocket

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Autor­ski komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do wier­szy z książ­ki Hur­tow­nia ran i Wier­sze ludo­we.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

Lekcja Różewicza

recenzje / NOTKI I OPINIE Wojciech Bonowicz

Nota Woj­cie­cha Bono­wi­cza o książ­ce nauka cho­dze­nia / gehen ler­nen Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

O Po sobie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Pio­tra Kępiń­skie­go, Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

Albo-albo, Znaleźli o świcie

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Autor­ski komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do wier­szy z książ­ki Wybór więk­szo­ści i Wier­sze z oko­lic.

Więcej

Powinno mówić niewyrażalne

wywiady / o książce Kuba Mikurda Wojciech Bonowicz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Woj­cie­chem Bono­wi­czem.

Więcej

„Pół świata nas / nienawidzi. / Drugie pół to my”, czyli esencja i ekstaza w ogrodzie detali

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Echa Woj­cie­cha Bono­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się 20 grud­nia 2013 roku na stro­nie Biblio­te­ka Mło­de­go Czło­wie­ka.

Więcej

Powrót podmiotu odłożony

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Pol­skie zna­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Alt + a i inne polskie znaki Wojciecha Bonowicza

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki Pol­skie zna­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Polska: tyle, ile znaczy z perspektywy dżdżownicy

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki Pol­skie zna­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Nie (wy)obrażać sobie za wiele…

recenzje / IMPRESJE Konrad Wojtyła

Recen­zja Kon­ra­da Woj­ty­ły z książ­ki Pol­skie zna­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Notatki o nowej książce Wojtka Bonowicza

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

Znaki dla odważnych

recenzje / ESEJE Marian Stala

Recen­zja Maria­na Sta­li z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Znaki wspólnoty

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej