wywiady / o książce

Klasycyzm płodny czy też kuriozalny?

Jacek Dehnel

Przemysław Witkowski

Elżbieta Martysz i Przemysław Witkowski spierają się o nową książkę Jacka Dehnela Ekran kontrolny.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Elż­bie­ta Matysz: Po pierw­szej, pobież­nej lek­tu­rze wier­szy Jac­ka Deh­ne­la zawar­tych w naj­now­szym tomie Ekran kon­tro­l­ny mia­łam co praw­da mie­sza­ne uczu­cia, ale teraz już nie mam żad­nych wąt­pli­wo­ści, iż jest to wyda­rze­nie nie­zwy­kle waż­ne, dla mnie oso­bi­ście i dla moje­go postrze­ga­nia poezji.

Prze­my­sław Wit­kow­ski: Tak sądzisz? Ja oso­bi­ście mam pro­blem z poezją Jac­ka Deh­ne­la. Nie jestem w sta­nie zro­zu­mieć, dla­cze­go wśród neo­kla­sy­cy­stów to wła­śnie jego wier­sze spo­ty­ka­ją się z tak entu­zja­stycz­nym przy­ję­ciem. Moim zda­niem podob­nej poezji jest cał­kiem spo­ro i daj­my na to, czy to Toma­szew­ska, czy to Kędzier­ski, czy Pie­trzak repre­zen­tu­ją te same nie­spe­cjal­nie mnie inte­re­su­ją­ce reje­stry – to zna­czy owszem bole­śnie to spraw­ne, tech­nicz­nie wycy­ze­lo­wa­ne do gra­nic moż­li­wo­ści, ale dla mnie to tyle. Dla mnie z tej poezji wie­je nie­ste­ty nudą. Jak rozu­miem Tobie ta książ­ka się podo­ba­ła?

Tak, uwa­żam, że to po pro­stu dobra książ­ka. Pod­czas gdy Brzy­twa oka­mgnie­nia była czymś cie­ka­wym, cie­szą­cym oko kunsz­tow­no­ścią for­my i umysł wyszu­ka­nym kon­cep­tem to Ekran kon­tro­l­ny sta­wia, według mnie, Deh­ne­la w pan­te­onie poetów wybit­nych. Muszę Ci powie­dzieć, że cenię tę poezję za to, że jest w pewien spo­sób zaan­ga­żo­wa­na, jest ona wię­cej waż­na od tej, któ­ra jest celem samym w sobie, któ­ra odno­si się wyłącz­nie do jed­nost­ko­we­go doświad­cze­nia, tutaj pro­ste praw­dy zosta­ły przed­sta­wio­ne w spo­sób nie­zwy­kle poru­sza­ją­cy. Nie wiem dla­cze­go uwa­żasz, że są te wier­sze wycy­ze­lo­wa­ne, mną wstrzą­snął napraw­dę potęż­ny dreszcz.

Wycy­ze­lo­wa­ne for­mal­nie to one są i to nie jest zarzut – każ­de wier­sze takie być powin­ny, bo for­ma to for­ma i wiersz bez spraw­no­ści w tej mate­rii to beł­kot – nie od para­dy na ASP, choć­by ktoś chciał robić doce­lo­wo video art i insta­la­cje, zaczy­na od stu­dium posta­ci i mar­twych natur; nie spo­sób for­my omi­nąć, ale poza for­mą nie­wie­le mi zosta­je z tej książ­ki – nie­za­awan­so­wa­na meta­fi­zy­ka, oczy­wi­sto­ści ubra­ne w ślicz­ne forem­ki, choć momen­ta­mi ocie­ra­ją­ce się o sen­ty­men­ta­lizm, język pod­le­gły ryt­mom i rymom w spo­sób feu­dal­ny, uro­cza sta­ro­świec­kość (koafiu­ra, kle­ma, oko­wi­ta, sze­lak, itd., itd. – po co? na co? kto tak mówi?), wszech­obec­ne zdrob­nie­nia i pró­by kolo­kwia­li­zmów god­ne osiem­dzie­się­cio­let­nie­go Róże­wi­cza.
Co do Brzy­twy Oka­mgnie­nia i suge­ro­wa­nej przez Cie­bie wyszu­ka­nia kon­struk­cyj­ne­go tam­tej książ­ki – prze­cież i Ekran na kon­cep­tach się głow­nie opie­ra – to wyszu­ka­na mecha­nicz­na zabaw­ka, dość sen­ty­men­tal­na w wymo­wie, któ­rej pod­miot lirycz­ny bar­dzo chce mi – czy­tel­ni­ko­wi udzie­lić rad i porad, co do spraw wiel­kiej wagi, z powierz­chow­ną meta­fi­zy­ką włącz­nie, poka­zać, że zgłę­bił, pojął i zro­zu­miał i że wszyst­ko toczy się nie z nim, ale wokół nie­go. Nie­ste­ty rady i pora­dy po zerwa­niu kolo­ro­wych papier­ków – rymów, ryt­mów, form i fore­mek, w jakie zosta­ły oble­czo­ne, oka­zu­ją się dla mnie raczej mało odkryw­cze.

Według mnie są to wier­sze mądre i rów­nież trud­ne, gdyż obna­ża­ją krę­pu­ją­cą praw­dę o nas samych, prze­ma­wia przez nie zwłasz­cza gorz­ka iro­nia pastwią­ca się nad płyt­ko­ścią współ­cze­sne­go świa­ta i jego dege­ne­ra­cją, nad śmiet­ni­ko­wym języ­kiem, któ­rym się czę­sto­kroć posłu­gu­je­my.

Mnie ta mądrość nie prze­ko­nu­je. Praw­dy mi prze­ka­zy­wa­ne wyda­ją się raczej banal­ne, i to ja czu­ję się przy lek­tu­rze skrę­po­wa­ny; wier­sze z Ekra­nu wyda­ją mi się być pisa­ne „z wyso­ko­ści” i to jest w moim poj­mo­wa­niu poezji poważ­ny zarzut. Pod­miot już wie, poznał praw­dę i teraz może czy­tel­ni­ko­wi udzie­lać rad i porad. Nie zada­je meta­fi­zycz­nych pytań, tyl­ko na nie odpo­wia­da. Deh­nel wyda­je się wie­dzieć, o czym dokład­nie będzie wiersz i jak go napi­sze, zanim go napi­sze.

Jeże­li cho­dzi o zarzut, że wier­sze są pisa­ne nie­ja­ko z góry, z pozy­cji czło­wie­ka, któ­ry mówi o sobie „to ja wiem wię­cej”, to ja odnio­słam takie wra­że­nie, że cho­dzi tu raczej o to by udo­wod­nić, że moż­na też pisać w inny spo­sób niż robi się to teraz (gdy weź­mie­my kil­ka utwo­rów współ­cze­snych poetów to zazwy­czaj z tru­dem moż­na je od sie­bie odróż­nić, nad czym ubo­le­wam), zapew­ne rów­nież autor chciał poka­zać, że utwo­ry mogą też ład­nie wyglą­dać pod wzglę­dem este­tycz­nym, nie­ko­niecz­nie ozna­cza to, że jest od razu jakoś zadu­fa­ny w sobie. W tym, że wier­sze wyda­ją się być napi­sa­ne nie­ja­ko „z wyso­ko­ści” możesz mieć tro­chę racji, ale tyl­ko po czę­ści, według mnie, autor sta­ra się bowiem tym spo­so­bem odma­lo­wać por­tret współ­cze­sne­go inte­li­gen­ta, uka­zu­je go jed­nak w krzy­wym zwier­cia­dle. Jest to czło­wiek, któ­ry ma na wycią­gnię­cie ręki „całe góry przy­jem­no­ści”, jest znu­dzo­ny zato­pie­niem w rze­czy­wi­sto­ści hedo­ni­stycz­nej, gdzie funk­cjo­nu­je kult cia­ła i zatra­ce­nie jakich­kol­wiek war­to­ści, a o intym­no­ści roz­ma­wia się publicz­nie bez zaże­no­wa­nia, jed­no­cze­śnie okre­śla się mia­nem inte­lek­tu­ali­sty i nie prze­sta­je sobie zada­wać pytań o tema­ty­ce egzy­sten­cjal­nej, nie chcąc wyjść na igno­ran­ta. Mali­szew­ski powie­dział kie­dyś takie oto zda­nie „Kla­sy­cyzm może być płod­ny gdy wypro­wa­dza się go z muze­ów na uli­ce i wtrą­ca we wła­sne życie” i mnie się wyda­je, że Deh­nel te postu­la­ty poprzez swo­ją twór­czość ide­al­nie speł­nia, przede wszyst­kim dla­te­go, że stoi bli­sko pro­ste­go czło­wie­ka (nawet jeśli go kry­ty­ku­je), poprzez obser­wa­cję uświa­da­mia sobie, że łączą go wła­śnie z tym prze­cięt­nym i pro­stym podob­ne sła­bo­ści. Nie­kie­dy mam nawet wra­że­nie, że on nie innych pra­gnie pouczyć, ale same­go sie­bie.

I moim zda­niem kla­sy­cyzm Deh­ne­la na tej­że uli­cy wyglą­da dość kurio­zal­nie – niby zauwa­ża popo­we rekwi­zy­ty, niby znaj­du­ją one swo­je miej­sce w jego wier­szach, ale odbie­ram to tyl­ko jako sza­farz. Draż­ni mnie kotur­no­wość uży­cia tego rekwi­zy­to­rium, ten pod­miot lirycz­ny obser­wu­je ota­cza­ją­cy świat z góry, zza szy­by – to nie jest jego świat, nie jest w nie­go zanu­rzo­ny, li tyl­ko wyci­na z gazet kolo­ro­we obraz­ki i wkle­ja do zeszy­tu od histo­rii.

Powiedz, czy coś mimo wszyst­ko zatrzy­ma­ło na dłu­żej Two­ją uwa­gę przy tych wier­szach? Co powiesz na przy­kład o frag­men­tach poetyc­kiej pro­zy, gdzie jest uka­za­ne prze­ni­ka­nie się kul­tu­ry maso­wej z wyso­ką poprzez zasto­so­wa­nie moim zda­niem cie­ka­we­go kon­cep­tu (np., jakiś śre­dnio­wiecz­ny uczo­ny oglą­da na You Tube fil­mik)?

Ja ten obraz widzę, jako dość dzi­wacz­ny i uczy­nio­ny na siłę. Tak samo mam z wier­szem „Poste­ri­ty”, któ­ry owszem przy­kuł moja uwa­gę – ale raczej sko­ja­rze­niem z pro­gra­mem TV o dwóch przy­by­szach z Mat­pla­ne­ty Pi i Sig­mie, na tyle kurio­zal­nie przed­sta­wiał przy­szłość. Podej­rze­wam zamia­rem auto­ra mia­ło być odda­nie vani­tas, wyka­za­nie, że jed­nak nie non omnis moriar itd., ale koniec koń­ców wyszedł mu kiks. Moż­li­we, że dome­ną kla­sy­cy­zo­wa­nia jest pisa­nie „z wyso­ko­ści góry Par­nas”, cyze­lo­wa­nie for­my i nie­spe­cjal­nie skom­pli­ko­wa­na meta­fi­zy­ka, ale śmiem twier­dzić, że prze­czy­ta­łem na tyle nie­złych wier­szy daw­niej­szych auto­rów tego nur­tu i same­go Jac­ka Deh­ne­la, że pozwa­lam sobie uwa­żać, że jest jed­nak ina­czej.

Oczy­wi­ście, ten obraz jest nie­co dzi­wacz­ny, bo też taki ma być. Każ­dy może sobie wejść na You Tube i tak od nie­chce­nia zacząć obco­wać z wybit­ny­mi dzie­ła­mi, jed­nak ta bez­po­śred­niość dostę­pu spra­wia, że prze­ista­cza się to w bez­wy­sił­ko­wą, bez­ro­zum­ną kon­sump­cję, gdyż za pośred­nic­twem Inter­ne­tu dzie­ło tra­ci war­tość, zamie­nia się jedy­nie w „struż­kę zero jedy­nek”. Utwór „Poste­ri­ty” to pyta­nie o cel postę­pu, zabaw­ny a zara­zem też nie­co prze­ra­ża­ją­cy obra­zek przed­sta­wia­ją­cy sytu­ację, gdy trans płcio­we pra­pra­wnu­ki bra­ta auto­ra oglą­da­ją w archi­zbio­rach foto­gra­fie z prze­szło­ści posłu­gu­jąc się zale­d­wie jaki­miś strzęp­ka­mi zdań. W kon­klu­zji powsta­je pyta­nie: Jeże­li daw­ne cywi­li­za­cje wspo­mi­na­my z dumą, to jak to jest, że nie umie­my nic mądre­go po sobie pozo­sta­wić?

„Pyta­nie o cel postę­pu” napi­sa­ne prze­dziw­ny­mi neo­lo­gi­zma­mi, odpo­wied­ni­mi dla Lema w latach 50tych – to raz…„hyper-sebastos-mega-super-port?” trans­pł­cio­we pra­wnu­ki, cóż to jest? Dwa, że i kon­klu­zja nie jest jakoś pory­wa­ją­co odkryw­cza. Co jesz­cze mnie zatrzy­ma­ło? Na przy­kład wiersz „Bażant”, to jest dopie­ro uro­czo prze­gię­ta poezja, vani­tas w wer­sji przy­rod­ni­czej.

Może bażant i trans­pł­cio­we pra­wnu­ki mają jakiś wspól­ny mia­now­nik?

Jac­ka Deh­ne­la, któ­ry o tym napi­sał i oczy­wi­ście prze­mi­ja­nie i ulot­ność świa­ta tego, któ­re jak mnie­mam autor chciał uczy­nić leit­mo­ti­vem obu tych wier­szy.

Owszem, to są dosyć kurio­zal­ne obra­zy, ale dla mnie jest to eks­pe­ry­ment podob­ny nowe­mu wize­run­ko­wi Róże­wi­cza, pole­ga­ją­cy rów­nież na ośmie­sza­niu kon­wen­cji. Mamy więc celo­we prze­mie­sza­nie kul­tu­ry maso­wej z wyso­ką, momen­ta­mi wra­że­nie sło­wo­to­ku i mamy czło­wie­ka, któ­ry cheł­pi się posia­da­niem pew­nej wie­dzy, któ­ra jest jed­nak wyryw­ko­wa, zamie­nia się w beł­kot, w stru­mień zero­je­dyn­ko­wy.

Też zauwa­żam wni­kli­wość ana­li­zy popkul­tu­ry god­ną osiem­dzie­się­cio­ośmio­let­nie­go Róże­wi­cza i podob­ne uży­cie kolo­kwia­li­zmów czy nowo­mo­wy popkul­tu­ry. Kon­cept był, podej­rze­wam taki, lek­kie forem­ki skie­ro­wać na cięż­kie tema­ty, tyl­ko moim zda­niem te forem­ki tych tema­tów nie unio­sły. Do tego Deh­nel pisze o podo­bień­stwie swo­im, bażan­ta, ludzi i daw­nych cywi­li­za­cji w prze­mi­ja­niu, czy­li pod­miot powi­nien zna­leźć się wewnątrz dzia­nia, a odczy­tu­je go jak­by na ska­le stał ponad mierz­wą ludz­ką i mówił o praw­dach życia, któ­re pojął, dostrze­ga. Może to tyko moje odczy­ta­nie, ale śmiem twier­dzić, że to w tych tek­stach widać

Poza tym wyda­je mi się, że powin­ni­śmy bar­dziej może poroz­ma­wiać o idei przy­świe­ca­ją­cej temu tomi­ko­wi niż kry­ty­ko­wać kla­sy­cyzm… Spodo­ba­ło mi się, że w tej poezji jest tyle odnie­sień, nie­mal w każ­dym utwo­rze, nato­miast aneks na koń­cu książ­ki spra­wił, że zaczę­łam drą­żyć, szu­kać i poczu­łam się zain­spi­ro­wa­na, odkry­łam na przy­kład genial­ne zdję­cia Alber­ta Watsona…Tym samym twier­dzę, że autor raczej wycho­dzi czy­tel­ni­ko­wi naprze­ciw.

Mnie ten aneks odro­bi­nę zaże­no­wał. Kto umiesz­cza w poezji przy­pi­sy, uwa­ża czy­tel­ni­ka za dur­nia. Napraw­dę Jacek Deh­nel myśli, że czy­tel­nik nie zna pań­stwa Urar­tu czy też nie wie, kto śpie­wa „Sag mir wo die Blu­men sind?”. Co praw­da nie prze­bi­ja to odno­śni­ków w Brzy­twie oka­mgnie­nia, gdzie wyja­śniał kim są Andy War­hol i Ger­tru­da Ste­in, jed­nak, ja jako czy­tel­nik poczu­łem się odro­bi­nę ura­żo­ny, że autor powąt­pie­wa w to, czy ukoń­czy­łem liceum ogól­no­kształ­cą­ce, w któ­re­go to cho­ciaż­by pro­gra­mie zna­leźć moż­na powyż­sze infor­ma­cje. Jest to moim zda­niem kolej­ny symp­tom tego, o czym mówi­łem już wcze­śniej – są to wier­sze pisa­ne „z wyso­ko­ści”. Gra­tu­lu­je auto­ro­wi, oczy­ta­nia, zna­jo­mo­ści osób, ter­mi­nów i dat, ale z tego nie robi się poezji.

Moim zda­niem Jacek Deh­nel pozo­sta­wia adre­sa­ta z kil­ko­ma głę­bo­ki­mi teza­mi, któ­re war­te są pod­da­niu świa­do­mej reflek­sji (cho­ciaż­by cykl „Ekran kon­tro­l­ny”), ponad­to te wier­sze wca­le nie są takie pro­ste jak to się może wyda­wać, czy­tel­nik nie prze­śli­zgu­je się po nich z łatwo­ścią, zwłasz­cza gło­śna lek­tu­ra sta­no­wi pewien wysi­łek. Chcia­ła­bym z Tobą poroz­ma­wiać o tytu­le całe­go tomi­ku, jak rów­nież o cyklu noszą­cym taki sam tytuł znaj­du­ją­cym się na koń­cu książ­ki. Jak Ty go rozu­miesz, ten tytu­ło­wy „Ekran”? Mam wra­że­nie, że „ekran” to musi być jakieś świa­teł­ko w pod­świa­do­mo­ści, któ­re nas odczło­wie­cza, powo­du­je, że uni­ka­my ludz­kich reak­cji, krę­pu­jąc się uczuć, bojąc się, że są prze­ter­mi­no­wa­ne, to oczy­wi­ście jedy­ne okno na świat dla nie­któ­rych, szkla­ny ekran tele­wi­zo­ra czy kom­pu­te­ra, cie­kaw­scy śle­dzą bacz­nie wyda­rze­nia, jed­nak sytu­acja, gdy jed­na waż­na sytu­acja poga­nia dru­gą powo­du­je, że ule­ga­ją one szyb­ko przedaw­nie­niu pozo­sta­wia­jąc w umy­śle jedy­nie skraw­ki jakie­goś wra­że­nia, jakieś odpa­dy histo­rii mie­sza­ją się tutaj np. z meczem i poczy­na­nia­mi rzą­du. Wyda­je mi się, że jed­nak autor pozo­sta­wia nas z jakąś nadzie­ją na koniec.

Zga­dzam się z Two­ją inter­pre­ta­cją. To co zosta­je po koń­cu nada­wa­nia, to tyl­ko ekran kon­tro­l­ny; ekran uprosz­czo­ny, zło­żo­ny z kil­ku kolo­rów, wie­lu kwa­dra­tów i pro­sto­ką­tów. Pro­gram był boga­ty, były bażan­ty, slaj­dy z dzie­ciń­stwa, serial tele­wi­zyj­ny, You Tube, tro­chę fan­ta­sty­ki, infor­ma­cje ze świa­ta, pro­gram wspo­min­ko­wy o zna­jo­mych i krew­nych, prze­miesz­cza­nie się środ­ka­mi trans­por­tu, a na koń­cu był ekran kon­tro­l­ny. Nie­ste­ty podob­nie mia­łem z nową książ­ka Jac­ka Deh­ne­la – naj­pierw dużo się dzia­ło, prze­łą­cza­łem kana­ły, żeby zna­leźć coś dla mnie cie­ka­we­go, aż tu nagle koniec nada­wa­nia i ekran kon­tro­l­ny, a ja nie­wie­le zapa­mię­ta­łem z tego, co było mi poka­za­ne i bar­dzo bolą mnie oczy. Nie­ste­ty jestem na „nie”.

O autorach i autorkach

Jacek Dehnel

Urodzony 1 maja 1980 roku w Gdańsku. Poeta, prozaik, tłumacz. Zajmuje się także malarstwem i rysunkiem. Laureat m.in. Nagrody Fundacji im. Kościelskich (2005), Paszportu "Polityki" (2007), Nagrody Splendor Gedanensis (2008) oraz Nagrody Śląski Wawrzyn Literacki (2009). Nominowany do Nagrody Literackiej Nike w 2009 i w 2010 roku. W 2014 roku nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej i Nagrody Literackiej m.st. Warszawy za tom Języki obce (2013). Mieszka w Warszawie.

Przemysław Witkowski

Urodzony we Wrocławiu. Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Wrocławskim, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Jego teksty publikowały m.in. „Odra”, „Tygodnik Powszechny”, „Tygiel Kultury”, „Krytyka Polityczna”, „Gazeta Wyborcza” i „Twórczość”. W 2008 roku finalista Konkursu im. Jacka Bierezina, a w 2009 r. nominowany do nagrody kulturalnej "Gazety Wyborczej" wARTo. Stale współpracuje z czasopismem literacko-artystycznym „Rita Baum”, magazynem „Ha!art” i „Krytyką Polityczną”. Od 2008 r. współredaguje "młodoliteracki" dział miesięcznika „Odra” (8. Arkusz Odry). Mieszka we Wrocławiu.

Powiązania

Kanapeczka, Ogień

nagrania / wydarzenia Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Osta­pa Sły­wyn­skie­go, Kār­li­sa Vēr­di­ņša, Boh­da­na Zadu­ry i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Preparaty, Ekran, Widmo

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Agniesz­ki Mira­hi­ny i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Spóźnieni śpiewacy

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Har­twig i Jac­ka Guto­ro­wa pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Połów 2009

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia z udzia­łem Agniesz­ki Mira­hi­ny, Micha­ła Pięt­nie­wi­cza, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Jaku­ba Woj­cie­chow­skie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Śnieg w kwietniową niedzielę

nagrania / transPort Literacki Hubert Zemler Jacek Dehnel Philip Larkin

Czy­ta­nie z książ­ki Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę Phi­li­pa Lar­ki­na z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zemler.

Więcej

Wyższa szkoła empatii

wywiady / o książce Jacek Dehnel Katarzyna Szaulińska

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę. 44 wier­sze Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Przebieżka na setne urodziny Larkina

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę. 44 wier­sze Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Śnieg w kwietniową niedzielę (2)

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel Philip Larkin

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Śnieg w kwietniową niedzielę

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel Philip Larkin

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Kochankowie na otwartm morzu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Fie­dor­czuk, Łuka­sza Jaro­sza, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Najdziwniejsze

nagrania / stacja Literatura Jacek Dehnel

Czy­ta­nie z książ­ki Naj­dziw­niej­sze z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Telegrafista i jego meldunki

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

O wierszu „Clavdivs Rex Daniæ Dixit”

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

Najdziwniejsze

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Naj­dziw­niej­sze Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

Dyskusja: O „Kup kota w worku”

dzwieki / DYSKUSJE Różni autorzy

Zapis dys­ku­sji wokół książ­ki Tade­usza Róże­wi­cza Kup kota w wor­ku z udzia­łem Mar­ty Pod­gó­nik, Karo­la Pęche­rza, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Nowotwór trzynastozgłoskowcem

wywiady / o książce Anna Adamowicz Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Anny Ada­mo­wicz z Jac­kiem Deh­ne­lem towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Ser­ce Cho­pi­na, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 czerw­ca 2018 roku.

Więcej

Reiner R. otrzymuje nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Wiersz z książ­ki Rubry­ki strat i zysków, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Justy­na Bar­giel­ska Jacek Deh­nel i Dariusz Suska” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Jeden akapit: „Zimowe królestwo”

nagrania / stacja Literatura Jacek Dehnel

Spo­tka­nie „Jeden aka­pit” wokół książ­ki Zimo­we kró­le­stwo Phi­li­pa Lar­ki­na z udzia­łem tłu­ma­cza Jac­ka Deh­ne­la w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Serce Chopina (2)

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Ser­ce Cho­pi­na Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 czerw­ca 2018 roku.

Więcej

Serce Chopina (1)

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Ser­ce Cho­pi­na Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 czerw­ca 2018 roku.

Więcej

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zimo­we kró­le­stwo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Niewielki kontynent*

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do Zimo­we­go kró­le­stwa Phi­li­pa Lar­ki­na, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

preparaty, 2000

dzwieki / RECYTACJE Przemysław Witkowski

Wiersz z arku­sza Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2009” na festi­wa­lu Port Wro­cław.

Więcej

Pisanie jest też pewną formą myślenia

wywiady / o książce Jacek Dehnel Szymon Żuchowski

Roz­mo­wa Szy­mo­na Żuchow­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Seria w ciem­ność, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Wiersz o tytule, którego nie ma. Na marginesie vilanelli

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Seria w ciem­ność, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie męskim: Jacek Dehnel

nagrania / z fortu do portu Jacek Dehnel

Zapis spo­tka­nia „Nowe sytu­acje w Try­bie męskim” pod­czas festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2014.

Więcej

Hotel Rzeszów

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Nieszpory

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Jacek Deh­nel czy­ta wiersz z tomu Brzy­twa oka­mgnie­nia. Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Jutrznia

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Jacek Deh­nel czy­ta wiersz z tomu Brzy­twa oka­mgnie­nia. Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Bażant

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Seria w ciem­ność Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Ogień podsycano śmieciami i benzyną

recenzje / ESEJE Przemysław Witkowski

Recen­zja Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Ósmym Arku­szu Odry.

Więcej

Antinous się wynurza

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Odko­pa­nie posą­gu Anti­no­usa w Del­fach, 1894 towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Języ­ki obce, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Konstrukcje i rewolucje

wywiady / o książce Jacek Dehnel Maciej Woźniak

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Języ­ki obce roz­ma­wia Maciej Woź­niak.

Więcej

Czarne Tęcze

recenzje / ESEJE Przemysław Witkowski

Recen­zja Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go z książ­ki moja Roma­na Hone­ta.

Więcej

Przodownica Nimfa, przodownik Tryton

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Na wydo­by­cie pan­cer­ni­ka „Gne­ise­nau” Jaro­sła­wa Iwasz­kie­wi­cza, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wiel­kie, pobru­dzo­ne, zachwy­co­ne zwie­rzę, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 lute­go 2013 roku.

Więcej

Ten stary szelma, Larkin

wywiady / o książce Jacek Dehnel Jakub Winiarski

Roz­mo­wa Jaku­ba Winiar­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem i Jerzym Jar­nie­wi­czem o książ­ce Zebra­ne Phi­li­pa Lar­ki­na, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

O Hotelu de Dream

wywiady / o książce Edmund White Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Jac­ka Deh­ne­la i Pio­tra Tar­czyń­skie­go z Edmun­dem White’em o książ­ce Hotel de Dre­am, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Kindertotenlieder

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza „Kin­der­to­ten­lie­der”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Rubry­ki strat i zysków roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Zapis niepewności

wywiady / o książce Jacek Dehnel Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­ne w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Mała, rozbita dusza

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Ekran kon­tro­l­ny roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Ph. Glass: Glassworks – 5. Façades

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Ph. Glass: Glas­sworks – 5. Faça­des, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

„Możesz czuć się bezpiecznie” czyli o najlepszych debiutach ostatniej dekady

debaty / ankiety i podsumowania Przemysław Witkowski

Głos Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go w deba­cie „Poeci na nowy wiek”.

Więcej

„Wielki piątek w towarzystwie tych który odeszli”

recenzje / ESEJE Przemysław Witkowski

Recen­zja Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go z książ­ki Arty­ku­ły pocho­dze­nia zwie­rzę­ce­go Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

Come to Me

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do utwo­ru Come to me Kār­li­sa Vēr­di­ņša, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nio­słem ci kana­pecz­kę, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 sierp­nia 2009 roku.

Więcej

Pożyczone style

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kārlis Vērdiņš

Kār­lis Vēr­di­ņš, autor wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 sierp­nia 2009 roku książ­ki Nio­słem ci kana­pecz­kę, w roz­mo­wie z Jac­kiem Deh­ne­lem.

Więcej

Skaczemy po górach, czyli rysowanie grubą kreską najważniejszych punktów odniesienia

debaty / ankiety i podsumowania Różni autorzy

Gło­sy Artu­ra Bursz­ty, Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Ada­ma Popra­wy, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Firbankowskie bibeloty

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Dehnel

Recen­zja Jac­ka Deh­ne­la towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ronal­da Fir­ban­ka Stu­dium tem­pe­ra­men­tu, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lute­go 2009 roku.

Więcej

a one już wiedziały, 1987, globus, period oraz melankolia, 1989

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Witkowski

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go do wier­szy z książ­ki Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób.

Więcej

Wokół „Kup kota w worku (work in progress)”

debaty / książki i autorzy Różni autorzy

Deba­ta „Wokół ‘Kup kota w wor­ku (work in pro­gress”) z udzia­łem Karo­la Pęche­rza, Mar­ty Pod­gór­nik, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O sennych porządkach

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ci­na Bie­sa, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Micha­ła Pięt­nie­wi­cza, Ada­ma Zdro­dow­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Pomnę, pomnę, Wybuch

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do dwóch wier­szy Phi­li­pa Lar­ki­na, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zebra­ne, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 lip­ca 2008 roku.

Więcej

Odsłuchiwanie Larkina (bez dreszczy)

wywiady / o książce Grzegorz Czekański Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem, tłu­ma­czem wyda­nej przez Biu­ro Lite­rac­kie książ­ki Phi­li­pa Lar­ki­na Zebra­ne.

Więcej

Kwiaty czy barykady, czyli czy kanon to gościnna lokacja

debaty / książki i autorzy Przemysław Witkowski

Głos Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go w deba­cie „Co nam po kla­sy­kach? Lar­kin, Rous­sel, Ste­vens – czy­li kano­ni­zo­wa­nie”.

Więcej

O Cle

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Pod­cza­szy, Jac­ka Deh­ne­la, Tobia­sza Mela­now­skie­go, Paw­ła Sar­ny oraz Jaku­ba Winiar­skie­go, towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Bogu­sła­wa Kier­ca Cło, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 czerw­ca 2008 roku.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Samurajska brzytwa

wywiady / o książce Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Anny Krzy­wa­ni z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu w Biu­rze Lite­rac­kim książ­ki Phi­li­pa Lar­ki­na Zabra­ne.

Więcej

Bez płaczów, dąsów i rzucania mięchem

wywiady / o pisaniu Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem, tłu­ma­czem poezji Phi­li­pa Lar­ki­na z wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim książ­ki Zebra­ne, roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Mała, rozbita dusza

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Ekran kon­tro­l­ny roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Ph. Glass: Glassworks – 5. Façades

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Ph. Glass: Glas­sworks – 5. Faça­des, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Transfer wieczności w mainstream

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Świat zrobił się za mały

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­je w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Dyskretne kuksańce

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Niespodziewane

recenzje / ESEJE Eliza Kącka

Recen­zja Eli­zy Kąc­kiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

FOTO-wiersz

recenzje / ESEJE Judyta Gulczyńska

Recen­zja Judy­ty Gul­czyń­skiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Seria w ciem­ność, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Gdzieś między minionym a teraz. Języki obce Jacka Dehnela

recenzje / ESEJE Dominika Ciechanowicz

Recen­zja Domi­ni­ki Cie­cha­no­wicz z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Literacka przygoda z formą. O zyskach i stratach poety Jacka Dehnela

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Tłumacz się

recenzje / ESEJE Sylwia Sekret

Recen­zja Syl­wii Sekret z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Lubimyczytać.pl.

Więcej

Poziomy zaawansowania

recenzje / ESEJE Aleksandra Reimann

Recen­zja Alek­san­dry Reimann z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2014 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

„Był dzień do opisania i nie było pointy”, czyli poeta zrozumiały w świecie tonów dekadenckich.

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Między mówić a milczeć

recenzje / IMPRESJE Janusz Drzewucki

Esej Janu­sza Drze­wuc­kie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Rytm i forma, inne tory współczesnej poezji polskiej

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

Przyczynek do nauki o liryce dworskiej

recenzje / ESEJE Paweł Kozioł

Recen­zja Paw­ła Kozio­ła towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

O poezji Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Regulamin pracowni. O Preparatach Przemysława Witkowskiego

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Owczar­ka z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Preparaty

recenzje / ESEJE Konrad Góra

Recen­zja Kon­ra­da Góry z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Poezja jako kronika

recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski

Recen­zja Bar­to­sza Sadul­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Czas w probówkach

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Na brzegu lustra

recenzje / ESEJE Artur Nowaczewski

Recen­zja Artu­ra Nowa­czew­skie­go z książ­ki Żywo­ty rów­no­le­głe Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Transfer wieczności w mainstream

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Dyskretne kuksańce

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Świat zrobił się za mały

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­je w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Bachanalia w przedsionku wiersza

recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało

Nota Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło o książ­ce Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Świat składa się ze słów, rytmów, kobiet

recenzje / IMPRESJE Bartosz Sadulski

Bar­tosz Sadul­ski o wier­szach z książ­ki Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Gładkość slajdu

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann

Nota Ada­ma Wie­de­man­na o książ­ce Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Wydaje mi się, że gdzieś wzbiera

recenzje / NOTKI I OPINIE Radosław Wiśniewski

Recen­zja Rado­sła­wa Wiśniew­skie­go z arku­sza Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Lekkich czasach ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc

Nota Bogu­sła­wa Kier­ca o książ­ce Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

O poezji Jacka Dehnela (laudacja)

recenzje / IMPRESJE Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Nie ma potrze­by po raz kolej­ny powta­rzać, że pisze poezję kla­sy­cy­zu­ją­cą lub neo­kla­sy­cy­zu­ją­cą. Nie w tym zawie­ra się, jak sądzę, atrak­cyj­ność i nośność jego pro­po­zy­cji…

Więcej