wywiady / o książce

Mała, rozbita dusza

Jacek Dehnel

Kuba Mikurda

Z Jackiem Dehnelem o książce Ekran kontrolny rozmawia Kuba Mikurda.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Kuba Mikur­da: W dwóch miej­scach Ekra­nu kon­tro­l­ne­go zda­jesz się otwar­cie pole­mi­zo­wać z pro­gra­mo­wy­mi tek­sta­mi Miło­sza („Przed­mo­wa”) i Her­ber­ta („Dla­cze­go kla­sy­cy”). W otwie­ra­ją­cych tom „Cze­re­śniach” piszesz „Nic z tego się nie da / oca­lić”, a w „Hote­lu Rze­szów” – „Oto temat dla sztu­ki (niech się Tuki­dy­des / przed nim scho­wa, wraz z flo­tą, w ska­li­stej zatocz­ce) – / płacz kochan­ków w hote­lu”. Dwa dość kate­go­rycz­ne zda­nia. Jak opi­sał­byś ewo­lu­cję swo­je­go myśle­nia o poezji? Czy utoż­sa­mia­łeś się kie­dyś ze sta­no­wi­ska­mi Miło­sza i Her­ber­ta? Czy – sko­ro poezja to tyl­ko jed­no z owych licz­nych, bez­na­dziej­nych „usi­ło­wań”, war­to cią­gnąć to dalej? A może odpo­wiedź kry­je się w poin­cie wier­sza „Gwiaz­da”, jeśli nie trak­to­wać jej iro­nicz­nie – „we wszyst­kich / tych sta­ra­niach, by odczuć i by zapa­mię­tać / coś pięk­ne­go – jeste­śmy jakoś tam zba­wie­ni”?

Jacek Deh­nel: Z uryw­kiem z Her­ber­ta pole­mi­zu­ję bar­dziej wprost, z Miło­szem bar­dziej ogól­nie, ale tak, oczy­wi­ście. I, rów­no­cze­śnie, utoż­sa­mia­łem się i wciąż się utoż­sa­miam z ich poezją w jakimś zakre­sie, na tyle, na ile moż­na się utoż­sa­mić z cudzą myślą. Ale sam Miłosz miał prze­cież takie cud­ne przy­pi­sy do swo­ich wier­szy: że dwa z nich, sąsia­du­ją­ce ze sobą w jed­nym tomie, mają prze­ciw­ną wymo­wę, ale za każ­dym razem były szcze­rym zapi­sem praw­dzi­wych roz­my­ślań. Więc zosta­wił oba, bo poezja nie musi być zapi­sem jakichś wiecz­no­tr­wa­łych prawd, reto­rycz­nym popi­sem, agit­ką; czę­ściej jest zapi­sem zwąt­pień i roz­te­rek, wewnętrz­nych sprzecz­no­ści. I Miłosz, i Her­bert zawsze byli dla mnie poeta­mi bar­dzo waż­ny­mi (pierw­szy z nich waż­niej­szym chy­ba, ale nie będzie­my ich tu odmie­rzać jak w apte­ce), nato­miast tego frag­men­tu o pła­czu kochan­ków w hote­lu nie zno­si­łem. Od począt­ku. Tej pogar­dy dla „małej, roz­bi­tej duszy” jako tema­tu sztu­ki. Dla mnie płacz kochan­ków w hote­lu – i abs­tra­hu­ję już od oso­bi­stych doświad­czeń, mówię o tym wszyst­kim, co rozu­mie­my pod tym skró­tem – jest spra­wą zupeł­nie zasad­ni­czą. „Kwar­tet alek­san­dryj­ski” to płacz kochan­ków w hote­lu, podob­nie obra­zy Hop­pe­ra (i ten świet­ny tekst Miło­sza, ekfra­za jed­ne­go z nich), ogrom­na ilość zna­ko­mi­tej sztu­ki i lite­ra­tu­ry to obła­żą­ca ze ścia­ny tape­ta i zapuch­nię­te twa­rze. Rozu­miem zachwyt Her­ber­ta nad lako­nicz­no­ścią róż­nych Tuki­dy­de­sów, nad jego odra­zą do tanich uspra­wie­dli­wień; ale rów­no­cze­śnie nie rozu­miem tej potrze­by, by doko­pać „małym, roz­bi­tym duszom”, któ­re nie­kie­dy tyl­ko wiersz może jako-tako skle­ić. Myślę, że w samym Her­ber­cie było to pęk­nię­cie, ten pęd do pisa­nia o małych roz­bi­tych duszach, wła­snych i cudzych (czym innym jest esej o Tor­ren­tiu­sie? Albo „Opusz­czo­ny”? A wiersz o ojcu, co palił Przed­ni Mace­doń­ski?), a rów­no­cze­śnie sprzecz­na z nim chęć by utwier­dzać sie­bie i innych w sur­mach i lau­rach i hono­rach, w „bądź­wier­ny­idziach” róż­nych swo­ich, bo takie jego zda­niem były powin­no­ści cza­sów, w któ­rych żył; jestem pewien, że gdy­by Her­bert nie żył w PRLu, był­by wiel­kim poetą zmy­sło­wym, lirycz­nym, epi­ku­rej­skim, a nie mora­li­stą z desecz­ką „tak-tak nie-nie”.

Trud­no mi mówić o ewo­lu­cji moje­go myśle­nia o poezji, bo wszyst­ko to jest bar­dzo płyn­ne i intu­icyj­ne; już-już wyda­je mi się, że coś rozu­miem, że coś zła­pa­łem, a nie rozu­miem nicze­go, idę po omac­ku. Ale jeśli wczy­tać się w Ekran to pew­nie widać, w któ­rym kie­run­ku idę teraz; w kie­run­ku roz­cza­ro­wań i świa­do­mo­ści, że każ­dy śro­dek prze­ciw­bó­lo­wy, któ­ry sobie apli­ku­je­my, czy to będzie reli­gia, czy sztu­ka, czy coś jesz­cze inne­go, prę­dzej czy póź­niej oka­że się nie­wy­star­cza­ją­cy. Czy­li: war­to cią­gnąć to dalej, dla same­go cią­gnię­cia. Ale nie nale­ży sobie nicze­go po tym obie­cy­wać.

Czy­ta­jąc Ekran kon­tro­l­ny (a wcze­śniej Żywo­ty rów­no­le­głe i Brzy­twę oka­mgnie­nia) trud­no nie pomy­śleć o Amba­sa­do­rach Hol­be­ina. Przy­po­mnij­my: obraz, na pierw­szy rzut oka, przed­sta­wia dwóch męż­czyzn, ubra­nych z prze­py­chem, oto­czo­nych dro­gi­mi przed­mio­ta­mi, eks­po­nu­ją­cych sym­bo­le pozy­cji spo­łecz­nej (czy Amba­sa­do­ro­wie to nie XVI-wiecz­ny odpo­wied­nik zdję­cia pro­fi­lo­we­go na naszej-kla­sie?). Jedy­ny pro­blem to dziw­ny, obły kształt na pierw­szym pla­nie, któ­ry – gdy zmie­nić kąt patrze­nia – oka­zu­je się czasz­ką, gorz­ko poin­tu­jąc ziem­skie wysił­ki i pozy.

Wyda­je się, że podob­ny, „ana­mor­ficz­ny” zabieg jest ci dość bli­ski – jak choć­by w otwie­ra­ją­cym wier­szu „Cze­re­śnie”, gdzie prze­ła­mu­jesz zawrot­ną, zmy­sło­wą sekwen­cję (kolo­ry, sma­ki, fak­tu­ry) nagłym nawia­sem („cicho, na par­te­rze / ktoś od daw­na umie­ra”), któ­ry – jak Hol­be­ino­wa czasz­ka – suge­ru­je coś, co zysku­je wyraz w dru­giej czę­ści wier­sza (od słów „Nic z tego się nie da oca­lić”). Albo w wier­szu „www.gaydar.pl”, gdzie „para­dę ciał” i „sekwen­cję wnętrz” (w tek­ście domi­nu­ją wyli­cze­nia) poin­tu­je „inna rze­ka, naj­głęb­sza, [co] pły­nie bez słów”.

Ha, ule­ga dzie­jów wosk ich nie­omyl­nym śla­dom: / to Geo­r­ge de Selve, obie­cu­ją­cy dyplo­ma­ta / i Jean de Din­te­vil­le, fran­cu­ski amba­sa­dor. Gdy­by to mia­ło być zdję­cie na naszej-kla­sie, to idą­ce cał­kiem pod prąd por­ta­lu: nie­po­ko­ją­ce i pod­wa­ża­ją­ce wszyst­kie splen­do­ry, odma­lo­wa­ne z takim kunsz­tem; była­by to raczej dekon­struk­cja naszo­kla­so­wo­ści, kpi­na z niej. Oczy­wi­ście nie zmie­nia to fak­tu, że dziś de Din­te­vil­le i de Selve są pamię­ta­ni tyl­ko jako boha­te­ro­wie obra­zu Hol­be­ina, co jest na swój spo­sób bar­dzo zabaw­ne: Hol­be­in nama­lo­wał obraz mówią­cy „Wszyst­ko mar­ność, nic po was nie zosta­nie” i to wła­śnie ten vani­ta­tyw­ny przy­tyk ich unie­śmier­tel­nił.

Te „ana­mor­fo­zy”, dyso­nan­se wystę­pu­ją w tek­stach, któ­re są – a przy­naj­mniej w zamie­rze­niu mia­ły być – wier­sza­mi-pułap­ka­mi, wier­sze pro­wa­dzą­cy­mi czy­tel­ni­ka ład­ną ulicz­ką czy ścież­ką i wkła­da­ją­cy­mi mu znie­nac­ka do kie­sze­ni bom­bę. Nie wiem, na ile jest to bom­ba dzia­ła­ją­ca, a na ile nie­wy­pał, to już oce­nią czy­tel­ni­cy – ale stop­nio­wo coraz bar­dziej inte­re­su­je mnie w lite­ra­tu­rze pod­pusz­cza­nie. Bo wyro­bio­ny czy­tel­nik jest już tak zbla­zo­wa­ny, tak szyb­ko roz­po­zna­je tro­py i tak pręd­ko wie, cze­go się spo­dzie­wać, że jeśli go nie pod­pu­ści­my, to wiersz go nie kop­nie. Sły­sza­łem wła­śnie histo­rię o wiel­kim wło­skim tłu­ma­czu, któ­ry opo­wia­dał, jak to prze­kła­da książ­ki: zosta­wia trud­ne miej­sca, odcho­dzi od pra­cy, zapo­mi­na, co mu przy­cho­dzi­ło do gło­wy, a po jakimś cza­sie wra­ca i „bie­rze te sło­wa z zasko­cze­nia”. Podo­ba mi się taka stra­te­gia, i w tłu­ma­cze­niu, i w poezji czy w pro­zie. Osta­tecz­nie, więk­szość „Lali” to wpusz­cza­nie czy­tel­ni­ka w mali­ny: „Taś, taś, naści opo­wieść sie­lan­ko­wą o daw­nych cza­sach”, a kie­dy się na to nabie­rze, to wycho­dzi z wor­ka szy­dło, czy­li książ­ka o śmier­ci i odcho­dze­niu.

A jesz­cze – do podob­ne­go, ana­mor­ficz­ne­go prze­su­nię­cia, docho­dzi czę­sto w wier­szach, któ­re wycho­dzą od obser­wa­cji, opi­su zdję­cia, miej­sca, twa­rzy, ale prze­ry­wa­ją wpół zda­nia, dostrze­ga­jąc coś, co rady­kal­nie zmie­nia per­spek­ty­wę. Co nagle przy­ku­wa uwa­gę, pochła­nia­jąc patrzą­ce­go. Jak w wier­szu „Bażant”, w któ­rym piszesz „Moment. Patrzę, patrzę, poza nim nie widzę / nicze­go.” Ale też w „Wizje­rze” (prze­rę­bel) czy „Ple­śni” (organ­ki). Jak­by – mimo, że o fak­tycz­nej wymia­nie spoj­rzeń nie może być mowy – coś w polu widze­nia nagle spoj­rza­ło na patrzą­ce­go.

I w „Wizje­rze” i w „Bażan­cie”, któ­re są tek­sta­mi bar­dzo sobie bli­ski­mi, czło­wiek patrzy na zwie­rzę i vice ver­sa, i to wła­śnie czło­wiek oka­zu­je się tym słab­szym, nie­fo­rem­nym, zbęd­nym może. Kolei w „Ple­śni” to nie zwie­rzę może, ale ktoś na mar­gi­ne­sie czło­wie­czeń­stwa (przy­naj­mniej w opi­nii prze­cho­dzą­ce­go tłu­mu): żebracz­ka tak brud­na, tak pozba­wio­na nie­mal twa­rzy, że wyda­je się tyl­ko kupą szmat, ale to ona jest odbi­ciem czy zapo­wie­dzią ale­go­rii z jakie­goś pod­nio­słe­go obraz­ka, bóstwem antycz­nym, anio­łem, nie wia­do­mo, to jej odpo­wied­nik będzie odgry­wał pom­pa­tycz­no-gro­te­sko­wy lament po ludz­ko­ści, kie­dy minie­my. Za każ­dym razem w tych tek­stach to, co uzna­wa­ne za słab­sze, mniej war­to­ścio­we czy wręcz bez­war­to­ścio­we, oka­zu­je się sil­niej­sze i waż­niej­sze, niż głu­pio zado­wo­lo­ny z sie­bie obser­wa­tor. Bo też i tak chy­ba jest: mamy wpo­jo­ne ego­istycz­ne prze­ko­na­nie o wła­snej waż­no­ści i wyż­szo­ści – i jedy­ne, co może wyple­nić te zgub­ne nało­gi, to uważ­ne przy­glą­da­nie się Inne­mu, pró­ba spoj­rze­nia na sie­bie samych z zewnątrz; spoj­rze­nia na sie­bie od stro­ny „pola widze­nia”; dopie­ro z tego bie­rze się skrom­ność i roz­wia­nie ilu­zji o wła­snej wiel­ko­ści. Tyl­ko empa­tycz­ne, wni­kli­we oglą­da­nie świa­ta może pomóc nam w zro­zu­mie­niu naszej skrom­nej ska­li.

Odro­bi­nę zasko­czy­ła mnie obec­ność wier­sza „KFC”. Nie mogłem się opę­dzić od sko­ja­rze­nia ze sce­ną z Życia i całej resz­ty (2003) Woody­’e­go Alle­na, w któ­rej boha­ter – będą­cy odpo­wied­ni­kiem Alle­na w wer­sji neu­ro­tycz­nej – mówi swo­je­mu przy­ja­cie­lo­wi po spo­tka­niu z dwo­ma dre­sia­rza­mi: „Życie jest nie­spra­wie­dli­we, sam to powie­dzia­łeś. Ci goście mają mię­śnie, a my mamy talent. Póź­niej, w jakiejś cichej i spo­koj­nej kawiar­ni, może­my napi­sać uszczy­pli­wą saty­rę i bru­tal­nie obna­żyć ich sła­bo­ści. A potem śmiać się z nich do roz­pu­ku.” Oczy­wi­ście, ów przy­ja­ciel – Allen w wer­sji psy­cho­tycz­nej – nie daje się prze­ko­nać i wybie­ga na uli­cę z kijem gol­fo­wym.

W tym tomie jest kil­ka tek­stów z pozo­ru bar­dzo bła­hych, ale jakoś naświe­tla­ją­cych pod innym kątem to, co tek­sty poważ­nie oma­wia­ją z powa­gą. To takie dodat­ko­we fase­ty, odbla­śni­ce. I ten tekst łączy się np. z „Bażan­tem” czy ze „zwie­rząt­kiem czło­wiek” z inne­go wier­sza, a kon­kret­nie: z pew­ną świa­do­mo­ścią bycia i zara­zem nie bycia gatun­kiem zwie­rzę­cym. Ta ambi­wa­len­cja jest bar­dzo bole­sna i brze­mien­na w skut­ki, bo w ogó­le gene­alo­gia, i bli­ska, i dale­ka, na pniu ewo­lu­cyj­nym, stwa­rza naj­roz­ma­it­sze pro­ble­my i wywo­łu­je z lasu wil­ka kło­po­tów. Nie cho­dzi­ło mi o jakieś tam przy­wa­le­nie kijem bejs­bo­lo­wym saty­ry, to naj­ła­twiej­sze – raczej o to, co ozna­cza, że jeste­śmy bli­żej naczel­nych niż droż­dży albo że w pew­nym sen­sie czło­wiek, choć­by cał­kiem róż­ny od nas, będzie zawsze bliż­szy nam, niż naj­uko­chań­sze zwie­rzę. Co ma to zresz­tą dra­ma­tycz­ne skut­ki etycz­ne – w więk­szo­ści sys­te­mów etycz­nych i praw­nych rzeź­ni­ko­wi nie sta­nie się krzyw­da, a jaka­kol­wiek idea „praw zwie­rząt” jest wyna­laz­kiem rela­tyw­nie mło­dym; strasz­ne rze­czy robi­my swo­im dal­szym kuzy­nom. Co mówię z peł­ną świa­do­mo­ścią bycia nie­po­praw­nym mię­so­żer­cą.

W krót­kiej pro­zie Hör ich das Lied­chen klin­gen dia­gno­zu­jesz cie­ka­wy, kry­tycz­ny moment – kie­dy roz­pa­da się fan­ta­zja o doro­sło­ści, a ści­ślej kie­dy dome­ną fan­ta­zji prze­sta­je być doro­słość (wcze­śniej jesz­cze nie­do­stęp­na), a sta­je się nią dzie­ciń­stwo i mło­dość (już nie­do­stęp­ne). „Któż mógł podej­rze­wać, że nasze życia sta­ną się tak nużą­co nie­cie­ka­we (…) [a] tam­to nabie­rze takiej siły, że tak się nama­gne­ty­zu­je, roz­bły­śnie?”

Czy ów moment prze­kła­da się rów­nież na two­je pisa­nie? Sko­ro tym, co naj­do­tkliw­sze jest kres poten­cjal­no­ści – czy czu­jesz, że kolej­ne książ­ki w jakiś spo­sób zawę­ża­ją two­je moż­li­wo­ści wybo­ru? A może pisa­nie jest dla cie­bie jedy­ną prze­strze­nią, gdzie owa poten­cjal­ność nigdy się nie koń­czy?

Och, to było­by wspa­nia­łe roz­wią­za­nie, ale, nie­ste­ty, nie. Oczy­wi­ście, mogę sobie powie­dzieć, że zamiast być arche­olo­giem czy pia­ni­stą zawsze mogę napi­sać powieść z takim boha­te­rem i jakoś sobie zre­kom­pen­so­wać bra­ki, zre­kom­pen­so­wać to, że każ­dy rok odci­na mi pozo­sta­łe poten­cjal­ne życia (wokół tego krą­ży­ło zresz­tą kil­ka tek­stów z Żywo­tów rów­no­le­głych, w tym tytu­ło­wy cykl) – ale to prze­cież żad­na rekom­pen­sa­ta, gorzej, to liza­nie cukier­ka przez szy­bę wysta­wo­wą. Zacie­śnia­nie poten­cjal­no­ści, obci­na­nie jej, obrób­ka skra­wa­niem, nie wyni­ka z wybo­rów życio­wych, ale z natu­ry cza­su i śmier­tel­no­ści wszyst­kie­go; gdy­by nie one, mogli­by­śmy spró­bo­wać każ­de­go zawo­du, każ­de­go sys­te­mu etycz­ne­go, związ­ku lub przy­jaź­ni z każ­dym czło­wie­kiem na zie­mi; a tak kalen­darz urzą­dza nas na sza­ro. Zacie­śnia do jed­ne­go obraz­ka.

W ostat­nim zda­niu tytu­ło­we­go poema­tu przy­zna­jesz się do poraż­ki – „[I] on też się nie klei, i pali jak lawa. // I wszyst­ko kwa­dra­to­we. I wszyst­ko na siłę.” Czy – wobec wszyst­kie­go, co powie­dzie­li­śmy – zgo­dził­byś się ze słyn­nym zda­niem Bec­ket­ta, wypo­wie­dzia­nym w roz­mo­wie z Geo­r­ge­sem Duthu­it: „być arty­stą to prze­gry­wać tak, jak nikt inny nie odwa­żył się prze­grać”?

To bar­dzo pięk­ne zda­nie i – zauważ – jak z więk­szo­ści pięk­nych zdań, nie wyni­ka z nie­go nic kon­kret­ne­go, moż­na je sobie obra­cać na róż­ne stro­ny, a sens dalej pozo­sta­nie tyl­ko w prze­czu­ciu; zresz­tą, być może to wła­śnie wyso­ki poziom poten­cjal­no­ści sen­sów decy­du­je o pięk­nie para­dok­sów i afo­ry­zmów? A może i całej lite­ra­tu­ry? Z upły­wem cza­su coraz mniej inte­re­su­je mnie poezja reto­rycz­na rozu­mia­na jako prze­ka­zy­wa­nie jed­nej opi­nii, jakie­goś sta­te­men­tu; coraz bar­dziej – jako two­rze­nie tek­stów-puła­pek, któ­re zmie­nia­ją alian­se. Wie­le z tych wier­szy, jeśli przyj­rzeć im się uważ­nie, jest „odwra­cal­nych”, inter­pre­to­wal­nych na roz­ma­ite, nie­kie­dy prze­ciw­ne spo­so­by; Ekran miał być – w zało­że­niu przy­naj­mniej – „ogro­dem roz­wi­dla­ją­cych się ście­żek”. Moż­na te utwo­ry czy­tać wprost, moż­na się sku­pić na iro­nii, któ­ra pod­mi­no­wu­je więk­szość z nich, moż­na też, co naj­trud­niej­sze, bo idą­ce na prze­kór naszym przy­zwy­cza­je­niom czy­tel­ni­czym, szu­kać rów­no­wa­gi mię­dzy tymi dwo­ma odczy­ta­nia­mi. Lek­tu­ra „tak – nie tak – nie tak, ale jed­nak tro­chę tak” jest zde­cy­do­wa­nie moją ulu­bio­ną, choć wciąż nie­spe­cjal­nie popu­lar­ną.

O autorach i autorkach

Jacek Dehnel

Urodzony 1 maja 1980 roku w Gdańsku. Poeta, prozaik, tłumacz. Zajmuje się także malarstwem i rysunkiem. Laureat m.in. Nagrody Fundacji im. Kościelskich (2005), Paszportu "Polityki" (2007), Nagrody Splendor Gedanensis (2008) oraz Nagrody Śląski Wawrzyn Literacki (2009). Nominowany do Nagrody Literackiej Nike w 2009 i w 2010 roku. W 2014 roku nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej i Nagrody Literackiej m.st. Warszawy za tom Języki obce (2013). Mieszka w Warszawie.

Kuba Mikurda

Urodzony w 1981 roku. Dziennikarz, filmoznawca, psycholog, filozof. Członek zespołów redakcyjnych „Wide Screen”, „International Journal for Žižek Studies” i „Krytyki Politycznej”. Współpracuje z Katedrą Kultury Współczesnej UJ, Centre for Advanced Studies in the Humanities UJ. Nagrodzony w konkursie im. Krzysztofa Mętraka (2007, 2008). W 2008 roku zwycięzca polskiej edycji konkursu „International Young Screen Entrepreneur” organizowanego przez British Council. Mieszka w Krakowie.

Powiązania

Kanapeczka, Ogień

nagrania / wydarzenia Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Osta­pa Sły­wyn­skie­go, Kār­li­sa Vēr­di­ņša, Boh­da­na Zadu­ry i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Preparaty, Ekran, Widmo

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Agniesz­ki Mira­hi­ny i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Pospieszny Legnica-Wroclaw

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis roz­mo­wy z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jolan­ty Kowal­skiej, Kuby Mikur­dy, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Spóźnieni śpiewacy

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Har­twig i Jac­ka Guto­ro­wa pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Śnieg w kwietniową niedzielę

nagrania / transPort Literacki Hubert Zemler Jacek Dehnel Philip Larkin

Czy­ta­nie z książ­ki Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę Phi­li­pa Lar­ki­na z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zemler.

Więcej

Wyższa szkoła empatii

wywiady / o książce Jacek Dehnel Katarzyna Szaulińska

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę. 44 wier­sze Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Przebieżka na setne urodziny Larkina

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę. 44 wier­sze Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Śnieg w kwietniową niedzielę (2)

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel Philip Larkin

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Śnieg w kwietniową niedzielę

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel Philip Larkin

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Kochankowie na otwartm morzu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Fie­dor­czuk, Łuka­sza Jaro­sza, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Najdziwniejsze

nagrania / stacja Literatura Jacek Dehnel

Czy­ta­nie z książ­ki Naj­dziw­niej­sze z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Pora się obudzić

wywiady / o książce Bronka Nowicka Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Jaku­ba Mikur­dy z Bron­ką Nowic­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Bron­ki Nowic­kiej Kodeks Pomy­lo­nych, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Telegrafista i jego meldunki

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

O wierszu „Clavdivs Rex Daniæ Dixit”

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

Najdziwniejsze

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Naj­dziw­niej­sze Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

Nowotwór trzynastozgłoskowcem

wywiady / o książce Anna Adamowicz Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Anny Ada­mo­wicz z Jac­kiem Deh­ne­lem towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Ser­ce Cho­pi­na, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 czerw­ca 2018 roku.

Więcej

Reiner R. otrzymuje nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Wiersz z książ­ki Rubry­ki strat i zysków, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Justy­na Bar­giel­ska Jacek Deh­nel i Dariusz Suska” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Jeden akapit: „Zimowe królestwo”

nagrania / stacja Literatura Jacek Dehnel

Spo­tka­nie „Jeden aka­pit” wokół książ­ki Zimo­we kró­le­stwo Phi­li­pa Lar­ki­na z udzia­łem tłu­ma­cza Jac­ka Deh­ne­la w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Serce Chopina (2)

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Ser­ce Cho­pi­na Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 czerw­ca 2018 roku.

Więcej

Serce Chopina (1)

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Ser­ce Cho­pi­na Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 czerw­ca 2018 roku.

Więcej

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zimo­we kró­le­stwo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Niewielki kontynent*

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do Zimo­we­go kró­le­stwa Phi­li­pa Lar­ki­na, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Jedzcie dorsze!

wywiady / o książce Kuba Mikurda Łukasz Jarosz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Łuka­szem Jaro­szem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Pisanie jest też pewną formą myślenia

wywiady / o książce Jacek Dehnel Szymon Żuchowski

Roz­mo­wa Szy­mo­na Żuchow­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Seria w ciem­ność, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Wiersz o tytule, którego nie ma. Na marginesie vilanelli

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Seria w ciem­ność, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie męskim: Jacek Dehnel

nagrania / z fortu do portu Jacek Dehnel

Zapis spo­tka­nia „Nowe sytu­acje w Try­bie męskim” pod­czas festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2014.

Więcej

Hotel Rzeszów

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Nieszpory

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Jacek Deh­nel czy­ta wiersz z tomu Brzy­twa oka­mgnie­nia. Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Jutrznia

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Jacek Deh­nel czy­ta wiersz z tomu Brzy­twa oka­mgnie­nia. Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Bażant

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Seria w ciem­ność Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Antinous się wynurza

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Odko­pa­nie posą­gu Anti­no­usa w Del­fach, 1894 towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Języ­ki obce, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Konstrukcje i rewolucje

wywiady / o książce Jacek Dehnel Maciej Woźniak

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Języ­ki obce roz­ma­wia Maciej Woź­niak.

Więcej

Przodownica Nimfa, przodownik Tryton

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Na wydo­by­cie pan­cer­ni­ka „Gne­ise­nau” Jaro­sła­wa Iwasz­kie­wi­cza, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wiel­kie, pobru­dzo­ne, zachwy­co­ne zwie­rzę, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 lute­go 2013 roku.

Więcej

Ten stary szelma, Larkin

wywiady / o książce Jacek Dehnel Jakub Winiarski

Roz­mo­wa Jaku­ba Winiar­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem i Jerzym Jar­nie­wi­czem o książ­ce Zebra­ne Phi­li­pa Lar­ki­na, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

O Hotelu de Dream

wywiady / o książce Edmund White Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Jac­ka Deh­ne­la i Pio­tra Tar­czyń­skie­go z Edmun­dem White’em o książ­ce Hotel de Dre­am, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Kindertotenlieder

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza „Kin­der­to­ten­lie­der”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Rubry­ki strat i zysków roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Zapis niepewności

wywiady / o książce Jacek Dehnel Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­ne w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Ph. Glass: Glassworks – 5. Façades

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Ph. Glass: Glas­sworks – 5. Faça­des, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Klasycyzm płodny czy też kuriozalny?

wywiady / o książce Jacek Dehnel Przemysław Witkowski

Elż­bie­ta Mar­tysz i Prze­my­sław Wit­kow­ski spie­ra­ją się o nową książ­kę Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny.

Więcej

Come to Me

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do utwo­ru Come to me Kār­li­sa Vēr­di­ņša, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nio­słem ci kana­pecz­kę, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 sierp­nia 2009 roku.

Więcej

Pożyczone style

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kārlis Vērdiņš

Kār­lis Vēr­di­ņš, autor wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 sierp­nia 2009 roku książ­ki Nio­słem ci kana­pecz­kę, w roz­mo­wie z Jac­kiem Deh­ne­lem.

Więcej

Firbankowskie bibeloty

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Dehnel

Recen­zja Jac­ka Deh­ne­la towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ronal­da Fir­ban­ka Stu­dium tem­pe­ra­men­tu, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lute­go 2009 roku.

Więcej

Pomnę, pomnę, Wybuch

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do dwóch wier­szy Phi­li­pa Lar­ki­na, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zebra­ne, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 lip­ca 2008 roku.

Więcej

Odsłuchiwanie Larkina (bez dreszczy)

wywiady / o książce Grzegorz Czekański Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem, tłu­ma­czem wyda­nej przez Biu­ro Lite­rac­kie książ­ki Phi­li­pa Lar­ki­na Zebra­ne.

Więcej

O Dokumentach mających służyć za kanwę

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Joh­na Ash­be­ry­’e­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Kuby Mikur­dy oraz Ada­ma Zdro­dow­skie­go.

Więcej

O Cle

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Pod­cza­szy, Jac­ka Deh­ne­la, Tobia­sza Mela­now­skie­go, Paw­ła Sar­ny oraz Jaku­ba Winiar­skie­go, towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Bogu­sła­wa Kier­ca Cło, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 czerw­ca 2008 roku.

Więcej

O Po tęczy

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Paw­ła Mac­kie­wi­cza, Kuby Mikur­dy, Igi Nosz­czyk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

O jedno jabłko za dużo

wywiady / o pisaniu Kuba Mikurda Rafał Skonieczny

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Rafa­łem Sko­niecz­nym.

Więcej

Siostra stereofoniczna

wywiady / o książce Karol Pęcherz Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Karo­lem Pęche­rzem o pły­cie Trac­kless Andrze­ja Sosnow­skie­go & Cha­in Smo­kers.

Więcej

Samurajska brzytwa

wywiady / o książce Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Anny Krzy­wa­ni z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu w Biu­rze Lite­rac­kim książ­ki Phi­li­pa Lar­ki­na Zabra­ne.

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Powinno mówić niewyrażalne

wywiady / o książce Kuba Mikurda Wojciech Bonowicz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Woj­cie­chem Bono­wi­czem.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Niewymuszone znaczenia

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Kuba Mikurda

Z Kac­prem Bart­cza­kiem roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Bez płaczów, dąsów i rzucania mięchem

wywiady / o pisaniu Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem, tłu­ma­czem poezji Phi­li­pa Lar­ki­na z wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim książ­ki Zebra­ne, roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Nieustanny ruch znaczeń

wywiady / o pisaniu Kuba Mikurda Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy ze Zbi­gnie­wem Mache­jem.

Więcej

Dziewczynka z zapałkami (wypisy okolicznościowe)

recenzje / NOTKI I OPINIE Kuba Mikurda

Esej Kuby Mikur­dy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ach, Sosnowski…

recenzje / IMPRESJE Kuba Mikurda

Recen­zja Kuby Mikur­dy z książ­ki Nouvel­les Impres­sions d’A­me­ri­que Andrze­ja Sosnow­skie­go

Więcej

Na szczęście obaj jesteśmy ludźmi dyskretnymi, Brunner

wywiady / o pisaniu Andrzej Sosnowski Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Andrze­jem Sosnow­skim.

Więcej

Ph. Glass: Glassworks – 5. Façades

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Ph. Glass: Glas­sworks – 5. Faça­des, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Klasycyzm płodny czy też kuriozalny?

wywiady / o książce Jacek Dehnel Przemysław Witkowski

Elż­bie­ta Mar­tysz i Prze­my­sław Wit­kow­ski spie­ra­ją się o nową książ­kę Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny.

Więcej

Transfer wieczności w mainstream

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Świat zrobił się za mały

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­je w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Dyskretne kuksańce

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Niespodziewane

recenzje / ESEJE Eliza Kącka

Recen­zja Eli­zy Kąc­kiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

FOTO-wiersz

recenzje / ESEJE Judyta Gulczyńska

Recen­zja Judy­ty Gul­czyń­skiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Seria w ciem­ność, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Gdzieś między minionym a teraz. Języki obce Jacka Dehnela

recenzje / ESEJE Dominika Ciechanowicz

Recen­zja Domi­ni­ki Cie­cha­no­wicz z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Literacka przygoda z formą. O zyskach i stratach poety Jacka Dehnela

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Tłumacz się

recenzje / ESEJE Sylwia Sekret

Recen­zja Syl­wii Sekret z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Lubimyczytać.pl.

Więcej

Poziomy zaawansowania

recenzje / ESEJE Aleksandra Reimann

Recen­zja Alek­san­dry Reimann z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2014 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

„Był dzień do opisania i nie było pointy”, czyli poeta zrozumiały w świecie tonów dekadenckich.

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Między mówić a milczeć

recenzje / IMPRESJE Janusz Drzewucki

Esej Janu­sza Drze­wuc­kie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Rytm i forma, inne tory współczesnej poezji polskiej

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

Przyczynek do nauki o liryce dworskiej

recenzje / ESEJE Paweł Kozioł

Recen­zja Paw­ła Kozio­ła towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

Na brzegu lustra

recenzje / ESEJE Artur Nowaczewski

Recen­zja Artu­ra Nowa­czew­skie­go z książ­ki Żywo­ty rów­no­le­głe Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Transfer wieczności w mainstream

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Dyskretne kuksańce

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Świat zrobił się za mały

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­je w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

O poezji Jacka Dehnela (laudacja)

recenzje / IMPRESJE Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Nie ma potrze­by po raz kolej­ny powta­rzać, że pisze poezję kla­sy­cy­zu­ją­cą lub neo­kla­sy­cy­zu­ją­cą. Nie w tym zawie­ra się, jak sądzę, atrak­cyj­ność i nośność jego pro­po­zy­cji…

Więcej