wywiady / o książce

Mam wrażenie, że kaleczę język polski

Aleksandra Olszewska

Sławomir Elsner

Rozmowa Aleksandry Olszewskiej ze Sławomirem Elsnerem, towarzysząca premierze książki Mów, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2016 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Alek­san­dra Olszew­ska: Wra­że­nie nie­moż­no­ści, pew­ne­go opo­ru jaki sta­wia sło­wo, towa­rzy­szy mi od pierw­sze­go wier­sza otwie­ra­ją­ce­go Twój tom. Czy to wadze­nie się ze sło­wem,  to odczu­cie, że sło­wa „zaty­ka­ją usta”, to dla Cie­bie jako poety waż­ny stan, waż­ny moment?

Sła­wo­mir Elsner: Wal­ka z wier­szem to wal­ka z samym sobą. W zasa­dzie jest to dla mnie isto­ta poezji. Dość wkur­wia­ją­ca, ale moż­na z tym żyć [śmiech]. W pisa­niu nie mam żad­nych waż­nych sta­nów. Pisa­nie jest sta­nem samym w sobie, któ­ry cały czas we mnie sie­dzi. Cza­sa­mi się wychy­la i wte­dy wiem, że mogę spró­bo­wać coś napi­sać.  Sta­ram się rów­nież nie pod­cho­dzić do wier­sza lek­ce­wa­żą­co, bo kie­dy sta­wiam się w roli zwy­cięz­cy już po pierw­szym wer­sie, zazwy­czaj prze­gry­wam. Pisa­nie wier­sza jest bar­dzo oso­bli­wym aktem i pew­nie każ­dy piszą­cy prze­ży­wa go ina­czej. Ja z wier­szem wal­czę, wal­czy­łem w Anty­po­dach i wal­czę w Mów.

Na ten tom czy­tel­ni­cy cze­ka­li dłu­go – aż osiem lat. Stąd moje pyta­nie o Twój spo­sób pra­cy nad wier­szem: przez cały ten czas pisa­łeś czy też mia­łeś jakiś okres zupeł­nej „pisar­skiej abs­ty­nen­cji”? A jak już pra­cu­jesz nad wier­szem, to jak ta pra­ca wyglą­da? Podob­nie jak u boha­te­ra wier­sza, Twój pla­sti­ko­wy kosz w kuch­ni jest pełen pognie­cio­nych kar­tek z napi­sa­nym pierw­szym wer­sem?

Nie pisa­łem cały czas, zaczą­łem jakieś pięć lat temu. Po Anty­po­dach posta­no­wi­łem odpo­cząć od poezji – nie pisa­łem, nie czy­ta­łem. Byłem tym wszyst­kim zmę­czo­ny. W mię­dzy­cza­sie oże­ni­łem się i spło­dzi­łem dwóch synów. O powro­cie do pisa­nia w daw­nym sty­lu nie było mowy. Już się bałem, że zosta­nę poetą jed­nej książ­ki [śmiech]. Póź­niej coś ruszy­ło, nie pamię­tam jak i kie­dy. Uczy­łem się pisać w nowej rze­czy­wi­sto­ści spo­łecz­nej, z nowym spoj­rze­niem na sie­bie i wiersz.

Pra­ca nad wier­szem doko­nu­je się w mojej gło­wie. Pra­wie nigdy nie ukoń­czy­łem wier­sza przed moni­to­rem, to zna­czy czę­sto wyda­je mi się, że go skoń­czy­łem, ale on się nie pod­da­je, sie­dzi w gło­wie jesz­cze jakieś dwa tygo­dnie i bar­dziej lub mniej się mody­fi­ku­je. To rów­nież jest dla mnie męczą­ce.

Odno­szę wra­że­nie, że kolej­nym tema­tem tego tomu mogła­by być codzien­ność i sta­bi­li­za­cja. Zda­je się, że im więk­sza sta­bi­li­za­cja, tym poetyc­ko (a może też egzy­sten­cjal­nie) trud­niej? Sta­bi­li­za­cja to zagro­że­nie?

Zde­cy­do­wa­nie tak. Sta­bi­li­za­cja, rodzi­na, dzie­ci – to nauka wyrze­czeń. Codzien­nie dzie­lisz się sobą z inny­mi i przyj­mu­jesz cząst­kę ich do sie­bie. W moim przy­pad­ku nie są to warun­ki sprzy­ja­ją­ce pisa­niu.  Dużo łatwiej pisze się pro­wa­dząc nie­chluj­ne, samot­ne życie [śmiech]. Na szczę­ście i nie­szczę­ście zosta­wi­łem sobie w środ­ku tro­chę bała­ga­nu i to mi w zupeł­no­ści wystar­cza. Wiesz, no nie powiem trzy­lat­ko­wi, któ­ry chce się bawić, żeby wyszedł, bo tata teraz pisze wiersz.

A napi­sa­łeś kie­dyś coś dla swo­ich synów?

Nie­ste­ty nie. Kie­dyś pró­bo­wa­łem ale chy­ba nie potra­fię pisać dla kogoś czy na jakiś kon­kret­ny temat. Nie mam lek­kie­go pió­ra. Ogól­nie to cza­sa­mi mam wra­że­nie, że kale­czę język pol­ski.

Choć „sta­bil­ne warun­ki”, jak mówisz, nie sprzy­ja­ją pisa­niu, to jed­nak zda­je się, że w pew­nym sen­sie ich potrze­bu­jesz  / potrze­bu­je ich boha­ter Two­ich wier­szy, któ­ry z jed­nej stro­ny lubi pisać nocą, ale lubi też, gdy sło­wa sta­ją w gar­dle; któ­ry wal­czy z ruty­ną, a jed­no­cze­śnie potrze­bu­je jej o tyle, że nie­jed­no­krot­nie „upy­cha ją” do wier­sza. Rze­czy­wi­stość, w jakiej funk­cjo­nu­jesz, jest dla Cie­bie wła­śnie taka para­dok­sal­na?

To nie do koń­ca tak. Boha­ter tych wier­szy po pro­stu obser­wu­je i prze­twa­rza rze­czy­wi­stość. Nicze­go nie potrze­bu­je, po pro­stu bie­rze to co jest i doda­je szczyp­tę tej swo­jej histe­rii [śmiech]. Życie w komór­ce spo­łecz­nej, zwa­nej rodzi­ną, takie wła­śnie jest: powta­rzal­ne, ruty­no­we. Nie wiem, czy pro­wa­dzi to do zobo­jęt­nie­nia, ale na pew­no rela­cje part­ner­skie na tym tra­cą. Skła­da się na to wie­le czyn­ni­ków.

A jest w tym świe­cie zauto­ma­ty­zo­wa­nych zacho­wań i ruty­no­wych czyn­no­ści jesz­cze miej­sce na szcze­rość, na coś auten­tycz­ne­go, na dru­gie­go czło­wie­ka? Było­by to dość smut­ne, gdy­by ta auten­tycz­ność zare­zer­wo­wa­na była tyl­ko dla chwil bez­rad­no­ści, bra­ku goto­wych reak­cji (jak wte­dy, gdy kolej­ny już rok zapa­la się zni­cze na gro­bie bli­skie­go).

To pierw­sze zda­nie z Two­je­go pyta­nia tro­chę mnie prze­ra­ża [śmiech]. Myślę, że w Mów jest tro­chę wię­cej miej­sca dla innych niż było w Anty­po­dach – książ­ce total­nie zamknię­tej, sku­pio­nej na sobie. Tutaj atmos­fe­ra jest tro­chę bar­dziej roz­rze­dzo­na, bar­dziej przy­stęp­na – takie mam wra­że­nie.

Dzię­ku­ję.

O autorach i autorkach

Aleksandra Olszewska

absolwentka filologii polskiej w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zarządzania Projektami w ramach studiów podyplomowych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Z Biurem Literackim związana od 2013 roku. Koordynatorka projektów zagranicznych, odpowiadająca za kontakty z partnerskimi festiwalami i instytucjami literackimi z Europy i świata, a także za współpracę z Instytutami Polskimi oraz zagranicznymi przedstawicielstwami.

Sławomir Elsner

Urodzony w 1976 roku. Poeta. Laureat projektu Połów 2008. Za debiutancki tom Antypody otrzymał w 2009 roku Nagrodę Złoty Środek Poezji oraz nominowany był do Nagrody Literackiej Nike oraz Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Mieszka w Irlandii.

Powiązania

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Wszystko gubione

dzwieki / WYDARZENIA Bohdan Zadura Krystyna Miłobędzka Sławomir Elsner

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Kry­sty­ny Miło­będz­kiej i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Połów 2008

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Kor­ne­lii Pie­li, Rafa­ła Pra­sz­czał­ka i Rafa­ła Sko­niecz­ne­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Eksperyment i skok w nieznane

wywiady / o książce Aleksandra Olszewska Nataša Kramberger

Roz­mo­wa Alek­san­dry Olszew­skiej z Nata­šą Kram­ber­ger, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Nie­bo w jeży­nach Nata­šy Kram­ber­ger, w tłu­ma­cze­niu Agniesz­ki Będ­kow­skiej-Kop­czyk, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 lip­ca 2020 roku.

Więcej

Ktoś naprawdę wyjątkowy

wywiady / o książce Aleksandra Olszewska Artur Burszta

Roz­mo­wa Alek­san­dry Olszew­skiej z Artu­rem Bursz­tą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Gdy­by ktoś o mnie pytał, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 mar­ca 2020 roku.

Więcej

Odsiecz 2002

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Ceza­re­go Doma­ru­sa, Jaro­sła­wa Jaku­bow­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca, Bar­to­sza Muszyń­skie­go, Kla­ry Nowa­kow­skiej i Tade­usza Pió­ry w trak­cie Por­tu Legni­ca 2002.

Więcej

Poza czasem, poza stylem

wywiady / o książce Aleksandra Olszewska Artur Burszta Filip Łobodziński

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty i Oli Olszew­skiej z Fili­pem Łobo­dziń­skim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Pat­ti Smith Nie gódź się, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 lute­go 2019 roku.

Więcej

Kto za tym stoi

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z orga­ni­za­to­ra­mi festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Damian Banasz, Artur Bursz­ta, Mate­usz Grze­go­rzew­ski, Alek­san­dra Grzem­ska, Poli­na Justo­wa, Dawid Mate­usz, Mina, Joan­na Muel­ler, Alek­san­dra Olszew­ska, Tomasz Piech­nik, Juliusz Pie­li­chow­ski, Mag­da­le­na Riga­mon­ti i Mak­sy­mi­lian Riga­mon­ti.

Więcej

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / o pisaniu Różni autorzy

Dys­ku­sja redak­cji Biu­ra Lite­rac­kie­go z udzia­łem: Alek­san­dry Grzem­skiej, Dawi­da Mate­usza, Joan­ny Muel­ler, Alek­san­dry Olszew­skiej, Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go i Artu­ra Bursz­ty na temat festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Językowe obrazowanie świata

wywiady / o książce Aleksandra Olszewska Bronka Nowicka

Roz­mo­wa Alek­san­dry Olszew­skiej z Bron­ką Nowic­ką, towa­rzy­szą­ca nowe­mu i roz­sze­rzo­ne­mu wyda­niu książ­ki Nakar­mić kamień. Obra­zy rze­czy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Wiersz miłosny

dzwieki / RECYTACJE Sławomir Elsner

Sła­wo­mir Elsner czy­ta wiersz z książ­ki Anty­po­dy. Frag­ment spo­tka­nia „Wszyst­ko gubio­ne” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Druga książka

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Dru­ga książ­ka” z udzia­łem Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Jaku­ba Głu­sza­ka, Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go i Pau­li­ny Mało­chleb w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Literary Europe Live: Leanne Ellul

wywiady / o pisaniu Aleksandra Olszewska Leanne Ellul

Czwar­ty odci­nek cyklu wywia­dów Oli Olszew­skiej, zaty­tu­ło­wa­ne­go „Lite­ra­ry Euro­pe” – roz­mo­wa z Lean­ne Ellul.

Więcej

Literary Europe Live: Jeney Zoltán

wywiady / o pisaniu Aleksandra Olszewska Jeney Zoltán

3 odci­nek cyklu wywia­dów Oli Olszew­skiej zaty­tu­ło­wa­ne­go „Lite­ra­ry Euro­pe” – roz­mo­wa z Jeney Zol­tánem.

Więcej

Literary Europe Live: Övgü GÖKÇE

wywiady / o pisaniu Aleksandra Olszewska Övgü Gökçe

2 odci­nek cyklu wywia­dów Oli Olszew­skiej zaty­tu­ło­wa­ne­go „Lite­ra­ry Euro­pe” – roz­mo­wa z Övgü Gökçe.

Więcej

Literary Europe Live: Alexandra Büchler

wywiady / o pisaniu Aleksandra Olszewska Alexandra Büchler

1 odci­nek cyklu wywia­dów Oli Olszew­skiej zaty­tu­ło­wa­ne­go „Lite­ra­ry Euro­pe” – roz­mo­wa z Ale­xan­drą Büchler.

Więcej

Niedziela

recenzje / KOMENTARZE Sławomir Elsner

Komen­tarz Sła­wo­mi­ra Elsne­ra w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Mów, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 wrze­śnia 2016 roku.

Więcej

Proces

dzwieki / RECYTACJE Sławomir Elsner

Sła­wo­mir Elsner czy­ta wiersz z arku­sza Afekt. Frag­ment spo­tka­nia „Połów 2008” z festi­wa­lu Port Wro­cław.

Więcej

Antypody i senne porządki

nagrania / między wierszami Jakub Wojciechowski Sławomir Elsner

Sła­wo­mi­ra Elsne­ra i Jaku­ba Woj­cie­chow­skie­go prze­py­tu­ją na oko­licz­ność debiu­tu Mar­ta Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk. Fil­mo­wa etiu­da do wier­sza „Dio­da” Sła­wo­mi­ra Elsne­ra w reży­se­rii Anny Jadow­skiej.

Więcej

Afekt

nagrania / z fortu do portu Sławomir Elsner

Wier­sze z arku­sza poetyc­kie­go Afekt. Frag­ment spo­tka­nia autor­skie­go w ramach 13. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2008.

Więcej

Kobieta bez cienia

utwory / zapowiedzi książek Sławomir Elsner

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mów Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Lato, rynek

utwory / zapowiedzi książek Sławomir Elsner

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mów Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Stonowany

dzwieki / RECYTACJE Sławomir Elsner

Sła­wo­mir Elsner czy­ta wiersz z arku­sza Afekt. Frag­ment spo­tka­nia „Połów 2008” z festi­wa­lu Port Wro­cław.

Więcej

Proces

nagrania / złodzieje wierszy Sławomir Elsner

Wiersz pocho­dzi z książ­ki Anty­po­dy (2008). Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Mięśnie niezbędne by być zdolnym do empatii

wywiady / o pisaniu Aleksandra Olszewska Juana Adcock

Roz­mo­wa Alek­san­dry Olszew­skiej z Juaną Adcock. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu Nowe gło­sy z Euro­py.

Więcej

Stonowany, Pamięci

recenzje / KOMENTARZE Sławomir Elsner

Autor­ski komen­tarz Sła­wo­mi­ra Elsne­ra do wier­szy z książ­ki Anty­po­dy.

Więcej

Piosenka pijaka II, Milcz

recenzje / KOMENTARZE Sławomir Elsner

Autor­ski komen­tarz Sła­wo­mi­ra Elsne­ra do wier­szy z książ­ki Afekt.

Więcej

Mowność według Sławomira Elsnera

recenzje / ESEJE Maciej Krzyżan

Recen­zja Macie­ja Krzy­ża­na książ­ki Mów Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, któ­ra uka­za­ła się w wer­sji elek­tro­nicz­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 18 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Słowa po prostu wypowiedziane

recenzje / ESEJE Dominik Borowski

Recen­zja Domi­ni­ka Borow­skie­go książ­ki Mów Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, któ­ra uka­za­ła się w wer­sji elek­tro­nicz­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 18 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Jak linoskoczek…

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mów Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 wrze­śnia 2016 roku.

Więcej

Niedziela

recenzje / KOMENTARZE Sławomir Elsner

Komen­tarz Sła­wo­mi­ra Elsne­ra w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Mów, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 wrze­śnia 2016 roku.

Więcej

Kobieta bez cienia

utwory / zapowiedzi książek Sławomir Elsner

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mów Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Lato, rynek

utwory / zapowiedzi książek Sławomir Elsner

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mów Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Subtelność przesady, urok dekadencji

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go z książ­ki Anty­po­dy Sła­wo­mi­ra Elsne­ra.

Więcej

Człowiek ubrany w ciało

recenzje / ESEJE Patrycja Wojkowska

Recen­zja Patry­cji Woj­kow­skiej z książ­ki Anty­po­dy Sła­wo­mi­ra Elsne­ra.

Więcej

O poezji Sławomira Elsnera

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Boha­ter Elsne­ra przy­po­mi­na czło­wie­ka znaj­du­ją­ce­go się na skra­ju wyczer­pa­nia, zatem jeśli mia­ła tu miej­sce kon­fron­ta­cja, to wła­śnie jego zmu­szo­no do kapi­tu­la­cji. Do życia uta­jo­ne­go: na dnie, w piw­ni­cy…

Więcej

O Antypodach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Mar­ka K. E. Baczew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Łuka­sza Jaro­sza, Grze­go­rza Wysoc­kie­go oraz Macie­ja Woź­nia­ka do książ­ki Anty­po­dy Sła­wo­mi­ra Elsne­ra.

Więcej