wywiady / o pisaniu

Na szczęście obaj jesteśmy ludźmi dyskretnymi, Brunner

Andrzej Sosnowski

Kuba Mikurda

Rozmowa Kuby Mikurdy z Andrzejem Sosnowskim.

Kuba Mikur­da: Słyn­na pisar­ska meto­da Rous­se­la prze­no­si wła­sno­ści poezji na teren pro­zy, umoż­li­wia gene­ro­wa­nie obra­zów, posta­ci, fabuł z arbi­tral­no­ścią przy­po­mi­na­ją­cą rygo­ry rymu, ryt­mu, zewnętrz­nych reguł wer­sy­fi­ka­cyj­nych. Impuls pocho­dzi więc ze źró­dła poetyc­kie­go – z war­stwy brzmie­nio­wej, skąd już tak bli­sko do porząd­ku muzycz­ne­go. Czy ktoś przed Rous­se­lem zdo­był się na podob­ne prak­ty­ki w pro­zie? Czy oprócz naśla­dow­ców miał i poprzed­ni­ków?

Andrzej Sosnow­ski: Nie wiem, nie sły­sza­łem o poprzed­ni­kach, nie ma też naśla­dow­ców, są głów­nie entu­zja­ści, zresz­tą nie­zbyt licz­ni, któ­rzy dzia­ła­ją sto­sun­ko­wo skrom­nie, na ogra­ni­czo­nym polu, w nie­wiel­kich rze­czach „eks­pe­ry­men­tal­nych” – nikt chy­ba nie zary­zy­ko­wał korzy­sta­nia z Rous­se­low­skich metod na więk­szą ska­lę. Być może jest to po pro­stu nie­moż­li­we, dla­te­go że meto­da zna­na jest wła­ści­wie w wiel­kim skró­cie – wie­dza o niej to coś jak pozna­nie maleń­kie­go frag­men­tu łań­cu­cha DNA, ale DNA isto­ty nie cał­kiem z tej zie­mi. John Ash­be­ry napi­sał o twór­czo­ści Rous­se­la, że „jest ona tak dale­ka od rze­czy­wi­sto­ści, że wyglą­da na jakąś inną pla­ne­tę, gdzie dzia­ła­ją inne pra­wa gra­wi­ta­cji i ina­czej pły­nie czas”. Cytu­ję z pamię­ci. Oczy­wi­ście, Rous­sel zro­bił wra­że­nie na Ouli­pij­czy­kach, na Quene­au, Pere­cu i Har­rym Mathew­sie, któ­rzy go nazwa­li ich naj­więk­szym „pla­gia­to­rem przez anty­cy­pa­cję”. A co do porząd­ku muzycz­ne­go: to jest zawo­ła­nie moder­ni­stycz­ne, kwe­stia Wal­te­ra Pate­ra, że każ­da sztu­ka dąży do tego, aby zna­leźć się w kon­dy­cji muzy­ki. Tyle że pro­za Rous­se­la nie ma żad­nych walo­rów muzycz­nych, przy­naj­mniej w takim sen­sie, w jakim się zazwy­czaj o tych walo­rach mówi. Cho­ciaż z dru­giej stro­ny, meta­fo­rycz­nie, moż­na by mówić o ana­lo­gii z muzy­ką dwu­na­sto­to­no­wą. Brzmie­nio­wo opra­co­wa­na seria wyty­cza zda­nie, aka­pit, roz­dział, ale, na przy­kład, melo­dii mamy w tym wszyst­kim tyle, ile zechciał napła­kać słyn­ny kot.

Rous­sel pisał swo­ją pierw­szą powieść „La Doublu­re” w nie­by­wa­łej eufo­rii, lecz książ­ka prze­szła zupeł­nie nie­zau­wa­żo­na, kry­ty­cy i czy­tel­ni­cy byli wyjąt­ko­wo zgod­nie znie­chę­ce­ni. Cięż­ki kry­zys psy­chicz­ny, w jaki potem popadł, dopro­wa­dził go do kli­ni­ki Pier­re­’a Jane­ta, któ­ry poświę­cił mu obszer­ny ustęp książ­ki De l’An­go­is­se a l’E­xta­se. Jakie kon­se­kwen­cje dla R.R. miał ten mło­dzień­czy epi­zod? Jak wpły­nął na jego dzie­ło?

Rous­sel tę pierw­szą powieść napi­sał wier­szem, co samo w sobie musia­ło być z pre­me­dy­ta­cją sza­lo­ne: w dwu­dzie­stym wie­ku [fak­tycz­nie: 1897, przyp. K.M.] nie pisze­my dłuż­szych histo­rii wier­szem. Nie zaczy­na­my pisać regu­lar­nym wier­szem histo­rii miło­snej, aby w pew­nym momen­cie jak­by się roz­my­ślić i w tej samej mono­to­nii wier­sza dać ni stąd, ni zowąd dwie­ście stron opi­su kar­na­wa­ło­wej para­dy. Efekt jest zara­zem żmud­ny i pio­ru­nu­ją­cy (nie­któ­re oksy­mo­ro­ny są moż­li­we chy­ba tyl­ko w związ­ku z tym auto­rem). Kochan­ko­wie ucie­ka­ją do Nicei, gdzie jed­nak roz­sta­ją się i gubią w tłu­mie – aku­rat trwa kar­na­wał i ta ścia­na deta­lu i dźwię­ku w dwu­stu­stro­ni­co­wym opi­sie kar­na­wa­łu daje abso­lut­nie fizycz­ne odczu­cie ich roz­sta­nia, dry­fu i zagu­bie­nia. Taki efekt wyko­rzy­sty­wa­li fil­mow­cy, na przy­kład Anto­nio­ni w kil­ku zakoń­cze­niach: wyobraź­my sobie, że wir­tu­al­ny tenis na koń­cu Powięk­sze­nia trwa czter­dzie­ści pięć minut. No i pomysł, że w ten spo­sób powsta­je arcy­dzie­ło i best­sel­ler, też jest wyłącz­nie Rous­se­low­ski. A wszyst­kie kon­se­kwen­cje wywo­dzą się z tam­tej eufo­rii, któ­ra była dlań jak przyj­ście na inny świat: Rous­sel prze­żył jakąś nie­opi­sa­ną eufo­rię zwią­za­ną ze sta­wia­niem słów i potem coraz mister­niej kom­bi­no­wał, aby ją w sobie odtwo­rzyć. Zna­my te serie: Som­no­thy­ril, Sone­ryl, Ruto­nal, Dec­lo­nol, Veria­ne (w sumie jakieś czter­dzie­ści table­tek dzien­nie). Sła­ba eufo­ria. Plus sie­dem­na­ście bute­lek szam­pa­na. Wiel­ka eufo­ria. Plus dwa­na­ście godzin pisa­nia. Brak słów. Cytu­ję z pamię­ci.

Jeże­li prze­śle­dzi­my lite­rac­ki życio­rys Rous­se­la, to oka­że się on cią­giem takich spek­ta­ku­lar­nych pora­żek, w dodat­ku sumien­nie opła­ca­nych (sam finan­so­wał publi­ka­cje swo­ich ksią­żek, pła­cił teatrom za wysta­wia­nie sztuk, czę­sto musiał prze­ku­py­wać akto­rów, żeby wycho­dzi­li na sce­nę sta­wić czo­ło roz­ju­szo­nej publicz­no­ści). Czy Rous­sel rze­czy­wi­ście mógł nie zda­wać sobie spra­wy z rze­czy­wi­ste­go wymia­ru klęsk?

Być może Rous­sel pro­wo­ko­wał apo­geum klęsk. Gdy­by do lite­ra­tu­ry zasto­so­wać popu­lar­ny kon­cept świę­to­ści, to pierw­szo­pla­no­wą posta­cią powi­nien zostać Rous­sel, nie Flau­bert, nie Joy­ce, nie Mal­lar­me, czy któ­ryś z tak zwa­nych poetów prze­klę­tych, lecz Ray­mond Rous­sel: on wyjąt­ko­wo dosłow­nie poświę­cił życie samej isto­cie lite­ry, czy­li lite­ra­tu­ry, czy­li, rzecz natu­ral­na, świę­to­ści.

Pisze Michel Leiris: „Rous­sel odkrył jeden z naj­star­szych i naj­sze­rzej uży­wa­nych wzo­rów ludz­kie­go umy­słu: kształ­to­wa­nie mitów, któ­re bio­rą począ­tek w sło­wach. Cho­dzi mia­no­wi­cie (zupeł­nie jak­by chciał zilu­stro­wać teo­rię Maxa Mül­le­ra, że mity rodzą się ze swe­go rodza­ju „cho­ro­by języ­ka”) o trans­po­zy­cję tego, co wpierw było pro­stym fak­tem języ­ko­wym w akcję dra­ma­tycz­ną.” Czy i tobie bli­skie jest spoj­rze­nie na Rous­se­la jako mito­twór­cę na pozio­mie – by tak rzec – fun­da­men­tal­nym?

Tak, cho­dzi o baśń. Że wszyst­kie ponad­fi­zycz­ne kon­struk­cje są reto­rycz­nym maja­cze­niem słów, oni­ria­dą słów, gra­ma­tycz­ną oni­ria­dą. Jeśli dasz mi serię loso­wo dobra­nych słów, stwo­rzę z nich całą teo­go­nię. Tyle Rous­sel. I Rous­sel sam sie­bie obró­cił w postać sub­tel­nie legen­dar­ną. „Jak napi­sa­łem nie­któ­re z moich ksią­żek” to jest taki akt peł­nej wdzię­ku, smut­nej i wyci­szo­nej auto­ha­gio­gra­fii. Mimo­cho­dem narze­ka, że powo­dze­niem cie­szył się jedy­nie w dzie­ciń­stwie. „Suk­ces przy­nio­sły mi tyl­ko pio­sen­ki śpie­wa­ne w salo­nach i ske­cze, w któ­rych naśla­do­wa­łem akto­rów, zwy­kłych ludzi i Boga”. To jest nie­sły­cha­ne zda­nie, zwłasz­cza pod koniec.

„Następ­nie oznaj­miw­szy, że zna­ne nam już są wszyst­kie sekre­ty jego par­ku, Can­te­rel skie­ro­wał się na powrót ku wil­li, gdzie też wszy­scy spo­tka­li­śmy się wkrót­ce przy weso­łej kola­cji.” Jaką kola­cję zapo­wia­da ten (ostat­ni) aka­pit Locus Solus? Czy możesz raz jesz­cze podzie­lić się wra­że­nia­mi?

Jesz­cze nie mam wra­żeń, bo bar­dzo jestem cie­kaw, co wymy­śli Tade­usz Pió­ro. Może Tade­usz zechciał­by przy­go­to­wać fan­to­ma­tycz­ną kola­cję a la Can­te­rel. Musia­ła­by to być kola­cja cokol­wiek heglow­ska. Wca­le nie twier­dzę, że Hegel dobrze jadał. Hegel być może jadał cał­kiem nie­cie­ka­wie. Ale cho­dzi o to, że wła­ści­wie nie wia­do­mo, co ci ludzie mie­li­by jesz­cze robić. Zoba­czy­li wszyst­ko, pozna­li te wszyst­kie cudow­ne histo­rie i wszyst­kie wyja­śnie­nia. Co dalej? Dla nich w ogó­le nie ma już żad­ne­go dalej, więc weso­łość tej kola­cji musi być skraj­nie nie­zwy­kła.

„Żądaj mego życia, ale nie żądaj poży­cze­nia jakie­goś Juliu­sza Ver­ne­’a. Odno­szę się z takim fana­ty­zmem do jego dzieł, że jestem o nie zazdro­sny” – pisał Rous­sel w liście do Miche­la Leiri­sa. Jak takie lek­tu­ry Rous­se­la mogły wpły­nąć na lite­rac­ki kształt jego dzie­ła? I jesz­cze ina­czej: czy nale­ży sytu­ować Rous­se­la w jakiejś tra­dy­cji lite­rac­kiej, czy zaufać Foucaul­to­wi i przy­znać mu rzad­ką auto­no­mię?

Innym ulu­bień­cem był Pier­re Loti. Jesz­cze innym: Flam­ma­rion. Jules Ver­ne: tu może też cho­dzić o pew­ne wyobra­że­nie szczę­ścia, któ­re da się pew­nie powią­zać z tam­tą weso­łą kola­cją. Wzru­sza szczę­ście poryw­cze, zawrót gło­wy i unie­sie­nie, ale cza­sem oczy wil­got­nie­ją nam na myśl, że któ­re­goś pięk­ne­go dnia mogli­by­śmy usiąść w fote­lu, zapa­lić faj­kę, uśmiech­nąć się i powie­dzieć: wszyst­kie zagad­ki są już roz­wią­za­ne. War­to było żyć, aby je roz­wią­zać. I w sumie nie jest aż tak źle, i nie ma już nic do robo­ty, więc teraz chodź­my na porząd­ny spa­cer. Ale naj­pierw zjedz­my coś dobre­go i napij­my się tego wybor­ne­go por­to. Ogień w komin­ku dzi­siaj tak przy­jem­nie trza­ska. Opo­wiedz jesz­cze raz o tym, jak wytro­pi­łeś skarb. Tak wyglą­da­ją kli­ma­ty nie­któ­rych zakoń­czeń Juliu­sza Ver­ne­’a. Osta­tecz­nie idyl­licz­na prze­zro­czy­stość przy­go­dy i pro­zy, peł­ne wie­dzy roz­po­go­dze­nie.

Prze­glą­da­jąc zawar­tość odna­le­zio­ne­go w 1989 roku „kufra Rous­se­la”, Mark Ford pisze o kom­pul­sji (ot, choć­by dru­gi akt nie­pu­bli­ko­wa­ne­go dra­ma­tu La Seine, sie­dem tysię­cy wer­sów, przez któ­re prze­wi­ja się pra­wie czte­ry­sta wymie­nio­nych z imie­nia posta­ci, pro­wa­dzą­cych banal­ne roz­mo­wy). Jeże­li jed­nak zde­cy­du­je­my się porzu­cić inter­pre­ta­cję kli­nicz­ną, jaka otchłań otwo­rzy się przed nami? Co Rous­sel sta­rał się „wypi­sać” z tak mon­stru­al­ną deter­mi­na­cją?

„Gada­tli­wą maszy­nę nasze­go cza­su”, że spa­ra­fra­zu­ję linij­kę Joh­na Ash­be­ry­’e­go, któ­ra na pew­no nie ma z Rous­se­lem żad­ne­go związ­ku. Jeśli wska­zów­ki, sprę­żyn­ki, cie­kły krysz­tał, wychwyt Gra­ha­ma, woda albo pia­sek mogą dawać jakieś poję­cie o upły­wie cza­su, to cze­mu nie zaprząc do takiej pra­cy nie­mal ambient­nych, atmos­fe­rycz­nych prze­bie­gów słów i zdań? Przy­ta­czam aneg­do­tę: mia­łem głę­bo­kie poczu­cie cza­su w Lon­don (Onta­rio) w Kana­dzie, kie­dy w teatrze stu­denc­kim oglą­da­łem kawa­łek „Star Trek”. Stu­den­ci posta­no­wi­li na deskach teatru dać całość listy dia­lo­go­wej popu­lar­ne­go seria­lu „Star Trek”, czy­li spek­takl trwa­ją­cy dwie, trzy doby non-stop. Może nawet dłu­żej, i bez sce­no­gra­fii. Same tek­sty: nasza pręd­kość, kapi­ta­nie? Pada odpo­wiedź. Jakie mamy pole, kapi­ta­nie? Odpo­wiedź. Pro­szę przy­go­to­wać wyga­sza­nie pola, kapi­ta­nie. Mamy awa­rię pra­we­go czuj­ni­ka, sir. Pro­szę włą­czyć sys­tem awa­ryj­nych czuj­ni­ków, kapi­ta­nie. Tra­cę kon­tro­lę nad stat­kiem, sir. Pro­szę przejść na ręcz­ne ste­ro­wa­nie, kapi­ta­nie. Odzy­ska­łem kon­tro­lę nad stat­kiem, sir. I tak dalej. To było tro­chę jak utwór Eri­ka Satie „Vexa­tions”. Tyle że w sło­wach. Czło­wiek zaczy­nał się zasta­na­wiać, jaka poza­ziem­ska inte­li­gen­cja mogła stwo­rzyć tak nie­ska­zi­tel­ną para­dę ele­ganc­kich for­muł nie­praw­do­po­dob­nych. To była sztu­ka dla sztu­ki. To było dada­istycz­ne, hip­no­tycz­ne i zara­zem dosko­na­le mime­tycz­ne, to zna­czy, pomi­mo całej skłon­no­ści do moc­nych zna­czeń, esen­cji i sen­sa­cji, przez spo­rą część nasze­go życia praw­do­po­dob­nie w dość mono­ton­ny spo­sób okre­śla­my swo­je nie­zbyt weso­łe i zara­zem gór­no­lot­ne poło­że­nie w zasa­dzie zdu­mie­wa­ją­co banal­ny­mi albo nie­po­ję­ty­mi zda­nia­mi, któ­re tyka­ją jak zega­rek i wiszą wyso­ko w obło­kach, mając się nijak do cze­go­kol­wiek bądź. I to jest „szko­ła” pew­ne­go rodza­ju wyra­zu, w sumie nie­zbyt dale­ka od este­ty­ki camp. Camp, czy­li, powiedz­my, kapi­tan Hans Kloss. Cytu­ję z pamię­ci: – Gdy­bym był czło­wie­kiem nie­dy­skret­nym, spy­tał­bym, skąd wy wła­ści­wie macie na te pię­cio­mar­ko­we cyga­ra, Brun­ner… – A gdy­bym ja był czło­wie­kiem nie­dy­skret­nym, panie puł­kow­ni­ku… – Na szczę­ście obaj jeste­śmy ludź­mi dys­kret­ny­mi, Brun­ner. – I tak dalej. Na szczę­ście może­my tak w nie­skoń­czo­ność, pomi­mo wszel­kich nie­po­myśl­nych filo­zo­fii.

O autorach i autorkach

Andrzej Sosnowski

Poeta, tłumacz. Pracownik redakcji "Literatury na Świecie". Laureat nagród: im. Kazimiery Iłłakowiczówny (1992), Fundacji Kultury (1994 i 1999), Kościelskich (1997), "Odry" za całokształt twórczości (1998), Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2008) oraz Nagrody Literackiej Gdynia – specjalne wyróżnienie (2011). Mieszka w Warszawie.

Kuba Mikurda

Urodzony w 1981 roku. Dziennikarz, filmoznawca, psycholog, filozof. Członek zespołów redakcyjnych „Wide Screen”, „International Journal for Žižek Studies” i „Krytyki Politycznej”. Współpracuje z Katedrą Kultury Współczesnej UJ, Centre for Advanced Studies in the Humanities UJ. Nagrodzony w konkursie im. Krzysztofa Mętraka (2007, 2008). W 2008 roku zwycięzca polskiej edycji konkursu „International Young Screen Entrepreneur” organizowanego przez British Council. Mieszka w Krakowie.

Powiązania

Jestem, Język, Poems

nagrania / wydarzenia Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Julii Szy­cho­wiak pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Pospieszny Legnica-Wroclaw

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis roz­mo­wy z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jolan­ty Kowal­skiej, Kuby Mikur­dy, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Taxi

nagrania / transPort Literacki Andrzej Sosnowski Grzegorz Jankowicz Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Taxi Andrze­ja Sosnow­skie­go z udzia­łem Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Studium temperamentu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Anny Wasi­lew­skiej pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Osobne przyjemności

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Elż­bie­ty Siwec­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Samochód na babilońskich numerach

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski Julia Szychowiak Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Julii Szy­cho­wiak pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Dożynki

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Krystyna Miłobędzka

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Moi Moskale

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go wokół anto­lo­gii Moi Moska­le pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Andrze­ja Sosnow­skie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Pora się obudzić

wywiady / o książce Bronka Nowicka Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Jaku­ba Mikur­dy z Bron­ką Nowic­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Bron­ki Nowic­kiej Kodeks Pomy­lo­nych, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Dzikie wrażenia kreta (poeci trzech pokoleń)

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Toma­sza Maje­ra­na, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Lite­rac­kie­go 2004.

Więcej

Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania (2)

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Eli­za­beth Bishop Ame­ry­kań­ska Szko­ła Pisa­nia. Szki­ce i opo­wia­da­nia, w tłu­ma­cze­niu, wybo­rze i opra­co­wa­niu Andrze­ja Sosnow­skie­go, Mar­ci­na Szu­stra, Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Santarém, Samotność przestrzeni oraz Nie gódź się

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek San­ta­rém Eli­za­beth Bishop, Samot­ność prze­strze­ni Emi­ly Dic­kin­son i Nie gódź się Pat­ti Smith z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Muel­ler oraz Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Eli­za­beth Bishop, Ame­ry­kań­ska Szko­ła Pisa­nia. Szki­ce i opo­wia­da­nia, w tłu­ma­cze­niu, wybo­rze i opra­co­wa­niu Andrze­ja Sosnow­skie­go, Mar­ci­na Szu­stra, Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Taxi

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Andrze­ja Sosnow­skie­go pod­czas Por­tu Legni­ca 2003.

Więcej

Cztery wiersze

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Autor­ski komen­tarz Andrze­ja Sosnow­skie­go, opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Poeci z Wysp 2002

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia Mar­ka For­da, Ste­phe­na Rome­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Andrze­ja Sosnow­skie­go pod­czas festi­wa­lu Port Legni­ca 2002.

Więcej

Kruszywo i Wiersze

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Niewiadomski Andrzej Sosnowski

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Andrze­ja Nie­wia­dom­skie­go i Andrze­ja Sosnow­skie­go pod­czas Por­tu Legni­ca 2001.

Więcej

W 73, gdy rozmawialiśmy w Częstochowie

wywiady / o pisaniu Andrzej Sosnowski Marcin Świetlicki

Zapis roz­mo­wy Andrze­ja Sosnow­skie­go z Mar­ci­nem Świe­tlic­kim opu­bli­ko­wa­nej w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Końce poezji („druga prezentacja” Elizabeth Bishop)

recenzje / ESEJE Andrzej Sosnowski

Esej Andrze­ja Sosnow­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki San­ta­rém (wier­sze i trzy małe pro­zy) Eli­za­beth Bishop, w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 listo­pa­da 2018 roku.

Więcej

Jedna linijka: z wiersza Elizabeth Bishop

nagrania / drażniące przyjemności Andrzej Sosnowski

Siód­my odci­nek cyklu, w któ­rym Andrzej Sosnow­ski oma­wia wers z wier­sza Eli­za­beth Bishop „The Map”.

Więcej

REM (początek)

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Autor­ski komen­tarz Andrze­ja Sosnow­skie­go do książ­ki Syl­wet­ki i cie­nie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 6 grud­nia 2012 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 24 paź­dzier­ni­ka 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Wiersze (2)

utwory / zapowiedzi książek Andrzej Sosnowski Elizabeth Bishop

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę San­ta­rém (wier­sze i trzy małe pro­zy) Eli­za­beth Bishop, w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 listo­pa­da 2018 roku.

Więcej

Anoksja

dzwieki / KONCERTY Andrzej Sosnowski

Frag­ment kon­cer­tu Andrze­ja Sosnow­skie­go oraz The Cha­in Smo­kers w ramach festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Inspiracje dla wierszy

nagrania / między wierszami Andrzej Sosnowski Jerzy Jarniewicz

Jerzy Jar­nie­wicz i Andrzej Sosnow­ski zdra­dza­ją, z któ­rej stro­ny nad­cho­dzi inspi­ra­cja dla wier­sza.

Więcej

Wiersze (1)

utwory / zapowiedzi książek Andrzej Sosnowski Elizabeth Bishop

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę San­ta­rém (wier­sze i trzy małe pro­zy) Eli­za­beth Bishop, w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 listo­pa­da 2018 roku.

Więcej

Biała środa 2008

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2007/2008, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Andrze­jem Sosnow­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Wiersz i płacz

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski

Wykład Andrze­ja Sosnow­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2007/2008.

Więcej

Wiersz i śmiech

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski

Wykład Andrze­ja Sosnow­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2007/2008.

Więcej

Wiersz i jawa

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski

Wykład Andrze­ja Sosnow­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2007/2008.

Więcej

Wiersz i sen

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski

Wykład Andrze­ja Sosnow­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2007/2008.

Więcej

Wiersz i seks

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski

Wykład Andrze­ja Sosnow­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2007/2008.

Więcej

Mihi i tibi

dzwieki / RECYTACJE Andrzej Sosnowski

Wiersz z tomu Po tęczy, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Samo­chód na babi­loń­skich nume­rach” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2008.

Więcej

Jeden akapit: „Kochając”

nagrania / stacja Literatura Andrzej Sosnowski Henry Green Marcin Sendecki

Spo­tka­nie „Jeden aka­pit” wokół książ­ki Kocha­jąc Hen­ry­’e­go Gre­ena w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go z udzia­łem Mar­ci­na Sen­dec­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Wiersz i taniec

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski

Wykład Andrze­ja Sosnow­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2007/2008.

Więcej

Wiersz dla czytelnika

dzwieki / KONCERTY Andrzej Sosnowski

Frag­ment kon­cer­tu Andrze­ja Sosnow­skie­go oraz The Cha­in Smo­kers z oka­zji wyda­nia pły­ty Trac­kless – Port Wro­cław, 15 kwiet­nia 2007 roku.

Więcej

Awizo

dzwieki / RECYTACJE Andrzej Sosnowski

Wiersz z tomu Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi, zare­je­stro­wa­ny pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2005.

Więcej

Życiorys

dzwieki / RECYTACJE Andrzej Sosnowski

Wiersz z tomu Dożyn­ki (1987–2007), zare­je­stro­wa­ny pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Poeci: Andrzej Sosnowski

nagrania / między wierszami Andrzej Sosnowski

Pro­gram tele­wi­zyj­ny „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Andrze­jem Sosnow­skim.

Więcej

poems

dzwieki / RECYTACJE Andrzej Sosnowski

Wiersz Andrze­ja Sosnow­skie­go z tomu poems, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Jestem, język, poems” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Dyskusja „Brzmienie i rytm”

nagrania / między wierszami Andrzej Sosnowski Anna Podczaszy

Anna Pod­cza­szy i Andrzej Sosnow­ski mówią o brzmie­niu, ryt­mie i melo­dii wier­sza.

Więcej

Dyskusja „Poeci a ikonosfera współczesności”

nagrania / z fortu do portu Różni autorzy

Krzysz­tof Siw­czyk, Mar­cin Świe­tlic­ki, Andrzej Sosnow­ski, Adam Wie­de­mann i Boh­dan Zadu­ra spie­ra­ją się o iko­nos­fe­rę współ­cze­sno­ści. Port Legni­ca 2002.

Więcej

Dyskusja „Poezja a język niski”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Co poezji po wul­ga­ry­zmach? Odpo­wia­da­ją Woj­ciech Wil­czyk, Mar­cin Świe­tlic­ki, Darek Foks i Andrzej Sosnow­ski.

Więcej

Jedna linijka: z wiersza Jarosława Iwaszkiewicza

nagrania / drażniące przyjemności Andrzej Sosnowski

Dru­gi odci­nek cyklu, w któ­rym Andrzej Sosnow­ski oma­wia wers z wier­sza „Mapa pogo­dy” Jaro­sła­wa Iwasz­kie­wi­cza.

Więcej

Jedna linijka: z wiersza Adama Mickiewicza

nagrania / drażniące przyjemności Andrzej Sosnowski

Szó­sty odci­nek cyklu, w któ­rym Andrzej Sosnow­ski oma­wia wers z wier­sza Ada­ma Mic­kie­wi­cza ”[Śni­ła się zima. Ja bie­głem w sze­re­gu]”.

Więcej

Dom bez kantów

nagrania / z fortu do portu Andrzej Sosnowski Tadeusz Pióro

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Dom bez kan­tów” z Andrze­jem Sosnow­skim, Tade­uszem Pió­rą i Fan­to­ma­sem w ramach 20. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2015.

Więcej

Jedna linijka: z wiersza Bohdana Zadury

nagrania / drażniące przyjemności Andrzej Sosnowski

Pią­ty odci­nek cyklu, w któ­rym Andrzej Sosnow­ski oma­wia wers z wier­sza „Płyn Lugo­la” Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Rok 1987

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Autor­ski komen­tarz Andrze­ja Sosnow­skie­go w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze e‑booka pt. Życie na Korei, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Kronika Portowa: Barbarzyncy i nie – Andrzej Sosnowski

nagrania / z fortu do portu Andrzej Sosnowski

Archi­wal­ne nagra­nie z udzia­łem Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Jedna linijka: z wiersza Tadeusza Peipera

nagrania / drażniące przyjemności Andrzej Sosnowski

Trze­ci odci­nek cyklu, w któ­rym Andrzej Sosnow­ski oma­wia wers z wier­sza „Powo­jen­ne wezwa­nie” Tade­usza Peipe­ra.

Więcej

Po tęczy

nagrania / z fortu do portu Andrzej Sosnowski

Wier­sze z książ­ki Po tęczy. Frag­ment spo­tka­nia autor­skie­go w ramach 13. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2008.

Więcej

Jedzcie dorsze!

wywiady / o książce Kuba Mikurda Łukasz Jarosz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Łuka­szem Jaro­szem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Komentarz do wiersza „Hegel”

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Autor­ski komen­tarz Andrze­ja Sosnow­skie­go do wier­sza „Hegel” z książ­ki Dom ran, któ­ra uka­za­ła się 9 lute­go 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

„Pamiętne słowa. Czemu nie?”

wywiady / o książce Andrzej Sosnowski Dawid Bujno

O książ­ce Dom ran Dawid Buj­no roz­ma­wia z Andrze­jem Sosnow­skim.

Więcej

Przekład w drodze

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Komen­tarz Andrze­ja Sosnow­skie­go, tłu­ma­cza książ­ki Joh­na Cage­’a do utwo­ru „45′ dla pre­le­gen­ta”.

Więcej

Mała, rozbita dusza

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Ekran kon­tro­l­ny roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

O Dokumentach mających służyć za kanwę

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Joh­na Ash­be­ry­’e­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Kuby Mikur­dy oraz Ada­ma Zdro­dow­skie­go.

Więcej

O wierszach Michała Piętniewicza

recenzje / NOTKI I OPINIE Andrzej Sosnowski

Nota Andrze­ja Sosnow­skie­go o wier­szach Micha­ła Pięt­nie­wi­cza.

Więcej

O wierszach Jakuba Wojciechowskiego

recenzje / IMPRESJE Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnow­ski o wier­szach z książ­ki sen­ne porząd­ki Jaku­ba Woj­cie­chow­skie­go.

Więcej

O Po sobie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Pio­tra Kępiń­skie­go, Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

[Godzi się/ uczcić ten blask], [Tak więc płynęły dni i nic się w istocie nie działo]

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Autor­ski komen­tarz Andrze­ja Sosnow­skie­go do wier­szy z książ­ki Po tęczy.

Więcej

O Po tęczy

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Paw­ła Mac­kie­wi­cza, Kuby Mikur­dy, Igi Nosz­czyk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

O Przygodach, etc.

recenzje / NOTKI I OPINIE Andrzej Sosnowski Grzegorz Olszański

Komen­ta­rze Andrze­ja Sosnow­skie­go i Grze­go­rza Olszań­skie­go.

Więcej

O Listopadzie nad Narwią

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Andrzej Sosnowski Bartłomiej Majzel

Komen­ta­rze Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Ada­ma Wie­de­man­na.

Więcej

O jedno jabłko za dużo

wywiady / o pisaniu Kuba Mikurda Rafał Skonieczny

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Rafa­łem Sko­niecz­nym.

Więcej

Siostra stereofoniczna

wywiady / o książce Karol Pęcherz Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Karo­lem Pęche­rzem o pły­cie Trac­kless Andrze­ja Sosnow­skie­go & Cha­in Smo­kers.

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Powinno mówić niewyrażalne

wywiady / o książce Kuba Mikurda Wojciech Bonowicz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Woj­cie­chem Bono­wi­czem.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Niewymuszone znaczenia

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Kuba Mikurda

Z Kac­prem Bart­cza­kiem roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Bez płaczów, dąsów i rzucania mięchem

wywiady / o pisaniu Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem, tłu­ma­czem poezji Phi­li­pa Lar­ki­na z wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim książ­ki Zebra­ne, roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Nieustanny ruch znaczeń

wywiady / o pisaniu Kuba Mikurda Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy ze Zbi­gnie­wem Mache­jem.

Więcej

Glossa do Tęczy: zgłoś się!

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Autor­ski komen­tarz Andrze­ja Sosnow­skie­go do książ­ki Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi.

Więcej

Prawdę mówiąc

wywiady / o książce Andrzej Sosnowski Bohdan Zadura

Roz­mo­wa Andrze­ja Sosnow­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kla­syk na luzie. Roz­mo­wy z Boh­da­nem Zadu­rą, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 wrze­śnia 2011 roku.

Więcej

Dziewczynka z zapałkami (wypisy okolicznościowe)

recenzje / NOTKI I OPINIE Kuba Mikurda

Esej Kuby Mikur­dy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ach, Sosnowski…

recenzje / IMPRESJE Kuba Mikurda

Recen­zja Kuby Mikur­dy z książ­ki Nouvel­les Impres­sions d’A­me­ri­que Andrze­ja Sosnow­skie­go

Więcej

Latem 1987, Chodź, Tachymetria, Glossa

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Autor­ski komen­tarz Andrze­ja Sosnow­skie­go do wier­szy z książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007).

Więcej

Wiersz (Trackless), Dalekowidz, Tańczące maleństwa

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Autor­ski komen­tarz Andrze­ja Sosnow­skie­go do wier­szy „Wiersz (Trac­kless)”, „Dale­ko­widz”, „Tań­czą­ce maleń­stwa” z książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007).

Więcej

Dokąd jedziemy?

recenzje / ESEJE Grzegorz Jankowicz

Frag­ment posło­wia Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza do książ­ki Taxi Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2023 roku.

Więcej

Pisane światłem

recenzje / IMPRESJE Alina Świeściak

Esej Ali­ny Świe­ściak towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Syl­wet­ki i cie­nie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 6 grud­nia 2012 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 24 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Trudna kontynuacja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po tęczy Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 wrze­śnia 2007 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 12 lute­go 2018 roku.

Więcej

Powiedzieć to inaczej niż tak i niż nie…

recenzje / ESEJE Julia Fiedorczuk

Szkic Julii Fie­dor­czuk poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Wymiar ludzkiej egzystencji

recenzje / ESEJE Małgorzata Angielska

Recen­zja Mał­go­rza­ty Angiel­skiej z książ­ki Andrze­ja Sosnow­skie­go Dom ran, któ­ra uka­za­ła się w kie­lec­kim maga­zy­nie kul­tu­ral­nym „Pro­jek­tor”.

Więcej

Teraźniejszość jest sprawą otwartą

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Trop w trop. Roz­mo­wy z Andrze­jem Sosnow­skim Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

Sam język

recenzje / IMPRESJE Grzegorz Jankowicz

Esej Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sta­re śpiew­ki Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Swa i jego wolność (wokół Sosnowskim)

recenzje / IMPRESJE Maja Staśko

Esej Mai Staś­ko o twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Poetyka ekstremalna

recenzje / IMPRESJE Jerzy Madejski

Esej Jerze­go Madej­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Syl­wet­ki i cie­nie Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Piosenka po końcu świata, czyli Sosnowski dzieckiem podszyty

recenzje / ESEJE Inez Okulska

Recen­zja Inez Okul­skiej z książ­ki Syl­wet­ki i cie­nie Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Rozkosz z nieznajomą panią

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w książ­ce Pisa­ne osob­no. O poezji pol­skiej lat pierw­szych (WBPi­CAK, Poznań 2010).

Więcej

Czym nie jest poezja?

recenzje / ESEJE Marcin Jaworski

Recen­zja Mar­ci­na Jawor­skie­go z książ­ki Dożyn­ki (1987–2003) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Wszystkie ciała Sosnowskiego

recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz

Recen­zja Mar­ty Koron­kie­wicz z książ­ki Dożyn­ki (1987–2003) Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się  w książ­ce Wier­sze na głos. Szki­ce o twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go (WBPi­CAK, Poznań 2011).

Więcej

Doktor Caligari re-cytuje świat

recenzje / ESEJE Inez Okulska

Recen­zja Inez Okul­skiej z książ­ki Poems Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mar­cu 2010 roku na łamach „Cza­su Kul­tu­ry”.

Więcej

A poem should not mean but live. Oznaki życia w późnej poezji Andrzeja Sosnowskiego

recenzje / ESEJE Agata Bielik-Robson

Esej Aga­ty Bie­lik-Rob­son towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książk poems Andrze­ja Sosnow­skie­go,

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Lekcja podejrzliwego języka

recenzje / ESEJE Michał Gustowski

Recen­zja Micha­ła Gustow­skie­go z książ­ki Trop w trop. Roz­mo­wy z Andrze­jem Sosnow­skim Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

Gentelmeński układ

recenzje / ESEJE Krzysztof Hoffmann

Recen­zja Krzysz­to­fa Hof­f­man­na z książ­kiTrop w trop. Roz­mo­wy z Andrze­jem Sosnow­skim Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

Trop albo Trud. Na marginesie rozmów z Andrzejem Sosnowskim

recenzje / IMPRESJE Konrad Wojtyła

Recen­zja Kon­ra­da Woj­ty­ły z książ­ki Trop w trop Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czas to biurokracja którą tworzą wszyscy

recenzje / IMPRESJE Tadeusz Pióro

Esej Tade­usza Pió­ry o książ­ce Kon­wój. Ope­ra Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Księga astygmacji – ZOOM

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler o książ­ce ZOOM Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Być więc i nie być

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Esej Julii Fie­dor­czuk towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ta mała na ś

recenzje / IMPRESJE Adam Wiedemann

Esej Ada­ma Wie­de­man­na towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Poetyka rygoru

recenzje / IMPRESJE Grzegorz Jankowicz

Esej Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

 

Więcej

Konkretna nadrealina

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Po tęczy Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

O „Najryzykowniej”

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Dariu­sza Sośnic­kie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Julii Fie­dor­czuk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

O Po tęczy

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Paw­ła Mac­kie­wi­cza, Kuby Mikur­dy, Igi Nosz­czyk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

„Tęczowe” origami

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Nota Jac­ka Guto­ro­wa o książ­ce Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Świat „Po tęczy”

recenzje / NOTKI I OPINIE Paweł Mackiewicz

Nota Paw­ła Mac­kie­wi­cza o książ­ce Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Siostra stereofoniczna

wywiady / o książce Karol Pęcherz Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Karo­lem Pęche­rzem o pły­cie Trac­kless Andrze­ja Sosnow­skie­go & Cha­in Smo­kers.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Zdarzenie: tęcza na farfoclisku (fragmenty)

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Dziewczynka z zapałkami (wypisy okolicznościowe)

recenzje / NOTKI I OPINIE Kuba Mikurda

Esej Kuby Mikur­dy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ach, Sosnowski…

recenzje / IMPRESJE Kuba Mikurda

Recen­zja Kuby Mikur­dy z książ­ki Nouvel­les Impres­sions d’A­me­ri­que Andrze­ja Sosnow­skie­go

Więcej

Szatnia systemu

recenzje / IMPRESJE Grzegorz Jankowicz

Recen­zja Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza z książ­ki Taxi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej