Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda
nagrania / stacja Literatura Różni autorzyDwudziesty dziewiąty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejMaciej Konarski rozmawia z Katarzyną Szwedą, laureatką 12. edycji „Połowu”.
Maciej Konarski: Czy w ramach wstępu zechciałabyś pokrótce się przedstawić?
Katarzyna Szweda: Wychowałam się na Wrzosowej Polanie, to nazwa osiedla w Kotani, małej wsi położonej w Beskidzie Niskim. Właściwie to tylko cztery bloki o skośnych dachach, położone na górce i otoczone ze wszystkich stron lasem. Literatura towarzyszyła mi od najmłodszych lat. Recytowałam wiersze Brzechwy, Tuwima, wciągał mnie świat baśni braci Grimm czy Andersena. Wiersze zaczęłam pisać w wieku 12 lat. Ponad rok temu ukończyłam studia w Niemczech i wróciłam do Polski. Wtedy też wróciłam do pisania po kilkuletniej przerwie. Przeglądałam publikacje laureatów zeszłorocznego „Połowu” i myślałam, że to byłoby ogromne osiągnięcie – znaleźć się tutaj.
By wyczerpać zasób typowych pytań, których autorów jesteś skłonna uznać za swoich patronów? Czyja poezja porusza Cię najbardziej i dlaczego?
Czytam sporo nowości, ale równie chętnie sięgam po klasykę. Lista autorów, do których zawsze wracam jest bardzo długa. Wymienię tylko kilku polskich poetów: Maliszewski, Lebda, Świetlicki, Baran, Honet, Barańczak, Tkaczyszyn-Dycki, Sosnowski. Właściwie każdego z pisarzy, których twórczość cenię mogłabym uznać za patrona, każdy mnie czegoś uczy, inspiruje, wzbogaca i uwrażliwia. A kto najbardziej? No cóż, trudno byłoby wybrać tylko jednego, więc przemilczę.
Przejdę teraz do Twoich wierszy. Sporo w nich natury. Czy postrzegasz ją jako romantyczną? Skąd takie podejście u XXI-wiecznej poetki?
Wychowałam się na wsi, człowiek tutaj wciąż jest w bardzo dużym stopniu uzależniony od praw rządzących przyrodą, która potrafi być jednocześnie okrutna i obojętna, zresztą tak jak ludzie. Człowiek jest jej nierozerwalną częścią, nawet jeśli usilnie próbuje o tym zapomnieć. Rzeczywiście natura jest w mojej poezji, tak jak u poetów romantyzmu, nie tylko tłem, ale też bohaterem, uczy życia i utraty. Szczególne znaczenie ma dla mnie rzeka, nierozerwalny element krajobrazu z mojego dzieciństwa.
Wśród najbardziej pamiętnych z Twojego zestawu wymieniłbym wers: „takie dni wlokły się na kolanach z nosem przy ziemi”. W wierszu „-maziarz-„ piszesz: „stare darły pióra każdej zimy / przez te wszystkie lata”. Bardzo często odnosisz się do sfery wspomnień, istotną rolę w Twoich tekstach gra czas. Jakie ma on dla Ciebie znaczenie? Czym dla Ciebie jest cykliczność?
Powrót na wieś, po kilku latach spędzonych w mieście, obudził we mnie całą gamę uczuć i wspomnień. Możliwe, że na pewnym etapie życia pojawia się potrzeba zrozumienia przeszłości, poznania swoich korzeni, znalezienia oparcia dla własnej tożsamości. Cykliczność natomiast wprowadza porządek, pozwala uporządkować pewne rzeczy, ale też zmusza do abstrakcyjnego myślenia. Narodziny i śmierć, dzień i noc, pory roku, sprzężenie człowieka z naturą, jego zależność i podległość dokładnie takim samym prawom.
Jeden z Twoich wierszy, zresztą znakomity, nosi tytuł „-guajira-”. Wyjaśnisz czytelnikom „biblioteki”, co kryje się pod tym terminem i dlaczego zatytułowałaś nim wspomniany tekst?
Bardzo się cieszę, że Ci się podoba. Jedno ze znaczeń hiszpańskiego słowa guajira to pieśń wielbiąca wieś. Zawsze tytułuję wiersze dopiero po ich napisaniu. W tym przypadku było inaczej, po prostu chciałam napisać wiersz o właśnie takim tytule.
Wśród rekwizytów zawartych w Twoich wierszach znajdziemy zawodzące staruchy, łemkowskie dzieci, ostatnią skibkę, czternaście (osób) w jednej izbie. Co sądzisz o współczesności? Czy skok w stronę ludowej etyki to ucieczka od teraźniejszości, czy rodzaj pouczenia?
Jeśli się teraz nad tym zastanawiam, to wydaje mi się, że ani jedno, ani drugie. To jest bardziej próba zrozumienia teraźniejszości poprzez ciągłe poznawanie przeszłości. Patrząc na świat przez pryzmat obrazów i doświadczeń z dzieciństwa próbuję wyrazić właśnie współczesność. Ludowość w mojej poezji bierze się również z czystej fascynacji.
W wierszu „-bosorka-” nawiązujesz do ludowych wierzeń. Czy na zabobon jest miejsce w mieście? Czy możliwe jest przeniesienie pełnej przesądów etyki wiejskiej na grunt miasta? Wreszcie – czy dobór miejsca akcji ma nieść konkretny przekaz etyczny?
Myślę, że mógłby to być ciekawy zabieg. Piszę o wsi, ponieważ jest mi bliska, przemawia do mnie bardziej niż miasto, jest bardzo głęboko zakorzeniona w mojej świadomości.
Twój zestaw zatytułowany jest „Pogranicza”. Uwidacznia się to głównie na płaszczyźnie zmysłowości. Erotyzm kontrastuje w Twoich wierszach z niewinnością pierwszych spojrzeń. Co chcesz wyeksponować, zderzając te dwie sfery?
Raczej jest to nieświadomy zabieg. Rzeczywiście zmysłowość odgrywa dużą rolę w moich wierszach, zmysłowość przeżywana na wiele sposobów, również mocno związana z bliskością człowieka z naturą. Chciałam przedstawić pogranicze polsko-ruskie, jego różnorodność pod względem historycznym, kulturowym i społecznym, jego odmienność. To świat, który bardzo się zmienił, opustoszał. Czuję się związana z autochtonicznymi mieszkańcami Beskidu Niskiego, nie tylko ze względu na swoje korzenie, ale chociażby na sam fakt, że dorastałam wśród ich historii. Pogranicza pozostawiają tutaj zatem wiele miejsca na interpretację, bardzo dziękuję za Twoje spostrzeżenia.
W Twojej poezji wyraźnie odczuwa się kobiecy pierwiastek. Skąd więc wybór męskiego podmiotu lirycznego?
Może dlatego, że miałam być Kubą? (śmiech). Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, chyba nie ma konkretnego powodu. Może kiedyś dopuszczę w swojej poezji również żeński podmiot liryczny do głosu, to pewnie tylko kwestia czasu.
Jakich nowych możliwości upatrujesz w poezji osadzonej na peryferiach?
Dla mnie to przede wszystkim autentyczność takich miejsc. Lubię pisać o rzeczach prostych, oczywistych, mają dla mnie ogromną wartość. Wbrew pozorom, wiele jest tam jeszcze do odkrycia.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Poetka, fotografka, tłumaczka. Wychowywała się w Beskidzie Niskim na Wrzosowej Polanie. Autorka tomu Bosorka (Biuro Literackie, 2020), za który została nominowana do Nagrody Literackiej im. Wiesława Kazaneckiego, Nagrody-Stypendium im. Stanisława Barańczaka oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius w kategorii debiut. Wyróżniona Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. Laureatka sekcji ShowOFF Miesiąca Fotografii w Krakowie 2022.
urodziłem się w 1983 roku (w tym gorszym półroczu) w Poznaniu. Studiowałem budownictwo na Politechnice Wrocławskiej, obecnie pracuję jako asystent projektanta konstrukcji w biurze projektowym. Próbuję pisać wiersze. Publikowałem m.in. w Odrze, Ricie Baum, biBLiotece. Mieszkam we Wrocławiu.
Dwudziesty dziewiąty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejCzytanie z książki zemla vulgaris z udziałem Katarzyny Szwedy w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejAutorska impresja Katarzyny Szwedy, towarzysząca premierze książki zemla vulgaris Katarzyny Szwedy, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2023 roku.
WięcejRozmowa Marleny Niemiec z Katarzyną Szwedą, towarzysząca premierze książki zemla vulgaris Katarzyny Szwedy, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę zemla vulgaris Katarzyny Szwedy, która ukaże się w Biurze Literackim 29 maja 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę zemla vulgaris Katarzyny Szwedy, która ukaże się w Biurze Literackim 29 maja 2023 roku.
WięcejCzytanie z książki Bosorka z udziałem Katarzyny Szwedy w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejPiąty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejPierwszy odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejAutorski komentarz Katarzyny Szwedy, towarzyszący wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
WięcejRozmowa Agaty Puwalskiej z Katarzyną Szwedą, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukaże się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Macieja Konarskiego Nauczki przyrodnicze. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka 2018”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Katarzyny Szwedy Bosorka. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka 2018”.
WięcejSpotkanie w ramach festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Paweł Bień, Maciej Konarski, Patryk Kosenda, Nina Manel, Paulina Pidzik, Jan Rojewski, Krzysztof Schodowski, Przemysław Suchanecki, Katarzyna Szweda.
WięcejAutorski komentarz Katarzyny Szwedy, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Katarzyny Szwedy. Prezentacja laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Kasi Szwedy z Janem Rojewskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Maciejem Konarskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Macieja Konarskiego. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy finalisty 12. edycji projektu „Połów”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy trzeciej finalistki 12. edycji Połowu.
WięcejSpotkanie w ramach festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Paweł Bień, Maciej Konarski, Patryk Kosenda, Nina Manel, Paulina Pidzik, Jan Rojewski, Krzysztof Schodowski, Przemysław Suchanecki, Katarzyna Szweda.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Jakubem Nowackim na temat almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.
WięcejRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.
WięcejImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Pogranicza Katarzyny Szwedy, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Katarzyny Szwedy, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Katarzyny Szwedy. Prezentacja laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejJan Rojewski rozmawia z Przemysławem Suchaneckim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Przemysława Suchaneckiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Przemysława Suchaneckiego. Prezentacja laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejNina Manel rozmawia z Grzegorzem Smolińskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Pauliny Pidzik z Krzysztofem Schodowskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Kasi Szwedy z Janem Rojewskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Święte obrazy Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Patryka Kosendy z Pauliną Pidzik, laureatką 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Prawo lasu Pauliny Pidzik, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Pauliny Pidzik, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Pauliny Pidzik Prawo lasu. Prezentacja w ramach „Połowu”.
WięcejRozmowa Grzegorza Smolińskiego z Patrykiem Kosendą, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Patryk Kosenda, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Patryka Kosendy. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Maciejem Konarskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Macieja Konarskiego. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Pawła Bienia z Niną Manel, laureatką 12. edycji „Połowu”
WięcejImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Niny Manel. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Krzysztofa Schodowskiego z Pawłem Bieniem, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Święto ofiarowania Pawła Bienia, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Pawła Bienia, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Pawła Bienia. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WięcejRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki zemla vulgaris Katarzyny Szwedy, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
WięcejImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Pogranicza Katarzyny Szwedy, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
Więcej