wywiady / o pisaniu

Nierozerwalny element krajobrazu

Katarzyna Szweda

Maciej Konarski

Maciej Konarski rozmawia z Katarzyną Szwedą, laureatką 12. edycji „Połowu”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Maciej Konar­ski: Czy w ramach wstę­pu zechcia­ła­byś pokrót­ce się przed­sta­wić?

Kata­rzy­na Szwe­da: Wycho­wa­łam się na Wrzo­so­wej Pola­nie, to nazwa osie­dla w Kota­ni, małej wsi poło­żo­nej w Beski­dzie Niskim. Wła­ści­wie to tyl­ko czte­ry blo­ki o sko­śnych dachach, poło­żo­ne na gór­ce i oto­czo­ne ze wszyst­kich stron lasem. Lite­ra­tu­ra towa­rzy­szy­ła mi od naj­młod­szych lat. Recy­to­wa­łam wier­sze Brze­chwy, Tuwi­ma, wcią­gał mnie świat baśni bra­ci Grimm czy Ander­se­na. Wier­sze zaczę­łam pisać w wie­ku 12 lat. Ponad rok temu ukoń­czy­łam stu­dia w Niem­czech i wró­ci­łam do Pol­ski. Wte­dy też wró­ci­łam do pisa­nia po kil­ku­let­niej prze­rwie. Prze­glą­da­łam publi­ka­cje lau­re­atów zeszło­rocz­ne­go „Poło­wu” i myśla­łam, że to było­by ogrom­ne osią­gnię­cie – zna­leźć się tutaj.

By wyczer­pać zasób typo­wych pytań, któ­rych auto­rów jesteś skłon­na uznać za swo­ich patro­nów? Czy­ja poezja poru­sza Cię naj­bar­dziej i dla­cze­go?

Czy­tam spo­ro nowo­ści, ale rów­nie chęt­nie się­gam po kla­sy­kę. Lista auto­rów,  do któ­rych zawsze wra­cam jest bar­dzo dłu­ga. Wymie­nię tyl­ko kil­ku pol­skich poetów: Mali­szew­ski, Leb­da, Świe­tlic­ki, Baran, Honet, Barań­czak, Tka­czy­szyn-Dyc­ki, Sosnow­ski. Wła­ści­wie każ­de­go z pisa­rzy, któ­rych twór­czość cenię mogła­bym uznać za patro­na, każ­dy mnie cze­goś uczy, inspi­ru­je, wzbo­ga­ca i uwraż­li­wia. A kto naj­bar­dziej? No cóż, trud­no było­by wybrać tyl­ko jed­ne­go, więc prze­mil­czę.

Przej­dę teraz do Two­ich wier­szy. Spo­ro w nich natu­ry. Czy postrze­gasz ją jako roman­tycz­ną? Skąd takie podej­ście u XXI-wiecz­nej poet­ki?

Wycho­wa­łam się na wsi, czło­wiek tutaj wciąż jest w bar­dzo dużym stop­niu uza­leż­nio­ny od praw rzą­dzą­cych przy­ro­dą, któ­ra potra­fi być jed­no­cze­śnie okrut­na i obo­jęt­na, zresz­tą tak jak ludzie. Czło­wiek jest jej nie­ro­ze­rwal­ną czę­ścią, nawet jeśli usil­nie pró­bu­je o tym zapo­mnieć. Rze­czy­wi­ście natu­ra jest w mojej poezji, tak jak u poetów roman­ty­zmu, nie tyl­ko tłem, ale też boha­te­rem, uczy życia i utra­ty. Szcze­gól­ne zna­cze­nie ma dla mnie rze­ka, nie­ro­ze­rwal­ny ele­ment kra­jo­bra­zu z moje­go dzie­ciń­stwa.

Wśród naj­bar­dziej pamięt­nych z Two­je­go zesta­wu wymie­nił­bym wers: „takie dni wlo­kły się na kola­nach z nosem przy zie­mi”. W wier­szu „-maziarz-„ piszesz: „sta­re dar­ły pió­ra każ­dej zimy / przez te wszyst­kie lata”. Bar­dzo czę­sto odno­sisz się do sfe­ry wspo­mnień, istot­ną rolę w Two­ich tek­stach gra czas. Jakie ma on dla Cie­bie zna­cze­nie? Czym dla Cie­bie jest cyklicz­ność?

Powrót na wieś, po kil­ku latach spę­dzo­nych w mie­ście, obu­dził we mnie całą gamę uczuć i wspo­mnień. Moż­li­we, że na pew­nym eta­pie życia poja­wia się potrze­ba zro­zu­mie­nia prze­szło­ści, pozna­nia swo­ich korze­ni, zna­le­zie­nia opar­cia dla wła­snej toż­sa­mo­ści. Cyklicz­ność nato­miast wpro­wa­dza porzą­dek, pozwa­la upo­rząd­ko­wać pew­ne rze­czy, ale też zmu­sza do abs­trak­cyj­ne­go myśle­nia. Naro­dzi­ny i śmierć, dzień i noc, pory roku, sprzę­że­nie czło­wie­ka z natu­rą, jego zależ­ność i pod­le­głość dokład­nie takim samym pra­wom.

Jeden z Two­ich wier­szy, zresz­tą zna­ko­mi­ty, nosi tytuł „-guaji­ra-”. Wyja­śnisz czy­tel­ni­kom „biblio­te­ki”, co kry­je się pod tym ter­mi­nem i dla­cze­go zaty­tu­ło­wa­łaś nim wspo­mnia­ny tekst?

Bar­dzo się cie­szę, że Ci się podo­ba. Jed­no ze zna­czeń hisz­pań­skie­go sło­wa guaji­ra to pieśń wiel­bią­ca wieś. Zawsze tytu­łu­ję wier­sze dopie­ro po ich napi­sa­niu. W tym przy­pad­ku było ina­czej, po pro­stu chcia­łam napi­sać wiersz o wła­śnie takim tytu­le.

Wśród rekwi­zy­tów zawar­tych w Two­ich wier­szach znaj­dzie­my zawo­dzą­ce sta­ru­chy, łem­kow­skie dzie­ci, ostat­nią skib­kę, czter­na­ście (osób) w jed­nej izbie. Co sądzisz o współ­cze­sno­ści? Czy skok w stro­nę ludo­wej ety­ki to uciecz­ka od teraź­niej­szo­ści, czy rodzaj poucze­nia?

Jeśli się teraz nad tym zasta­na­wiam, to wyda­je mi się, że ani jed­no, ani dru­gie. To jest bar­dziej pró­ba zro­zu­mie­nia teraź­niej­szo­ści poprzez cią­głe pozna­wa­nie prze­szło­ści. Patrząc na świat przez pry­zmat obra­zów i doświad­czeń z dzie­ciń­stwa pró­bu­ję wyra­zić wła­śnie współ­cze­sność. Ludo­wość w mojej poezji bie­rze się rów­nież z czy­stej fascy­na­cji.

W wier­szu „-bosor­ka-” nawią­zu­jesz do ludo­wych wie­rzeń. Czy na zabo­bon jest miej­sce w mie­ście? Czy moż­li­we jest prze­nie­sie­nie peł­nej prze­są­dów ety­ki wiej­skiej na grunt mia­sta? Wresz­cie – czy dobór miej­sca akcji ma nieść kon­kret­ny prze­kaz etycz­ny?

Myślę, że mógł­by to być cie­ka­wy zabieg. Piszę o wsi, ponie­waż jest mi bli­ska, prze­ma­wia do mnie bar­dziej niż mia­sto, jest bar­dzo głę­bo­ko zako­rze­nio­na w mojej świa­do­mo­ści.

Twój zestaw zaty­tu­ło­wa­ny jest „Pogra­ni­cza”. Uwi­dacz­nia się to głów­nie na płasz­czyź­nie zmy­sło­wo­ści. Ero­tyzm kon­tra­stu­je w Two­ich wier­szach z nie­win­no­ścią pierw­szych spoj­rzeń. Co chcesz wyeks­po­no­wać, zde­rza­jąc te dwie sfe­ry?

Raczej jest to nie­świa­do­my zabieg. Rze­czy­wi­ście zmy­sło­wość odgry­wa dużą rolę w moich wier­szach, zmy­sło­wość prze­ży­wa­na na wie­le spo­so­bów, rów­nież moc­no zwią­za­na z bli­sko­ścią czło­wie­ka z natu­rą. Chcia­łam przed­sta­wić pogra­ni­cze pol­sko-ruskie, jego róż­no­rod­ność pod wzglę­dem histo­rycz­nym, kul­tu­ro­wym i spo­łecz­nym, jego odmien­ność. To świat, któ­ry bar­dzo się zmie­nił, opu­sto­szał. Czu­ję się zwią­za­na z auto­chto­nicz­ny­mi miesz­kań­ca­mi Beski­du Niskie­go, nie tyl­ko ze wzglę­du na swo­je korze­nie, ale cho­ciaż­by na sam fakt, że dora­sta­łam wśród ich histo­rii. Pogra­ni­cza pozo­sta­wia­ją tutaj zatem wie­le miej­sca na inter­pre­ta­cję, bar­dzo dzię­ku­ję za Two­je spo­strze­że­nia.

W Two­jej poezji wyraź­nie odczu­wa się kobie­cy pier­wia­stek. Skąd więc wybór męskie­go pod­mio­tu lirycz­ne­go?

Może dla­te­go, że mia­łam być Kubą?  (śmiech). Nie potra­fię odpo­wie­dzieć na to pyta­nie, chy­ba nie ma kon­kret­ne­go powo­du. Może  kie­dyś dopusz­czę w swo­jej poezji rów­nież żeń­ski pod­miot lirycz­ny do gło­su, to pew­nie tyl­ko kwe­stia cza­su.

Jakich nowych moż­li­wo­ści upa­tru­jesz w poezji osa­dzo­nej na pery­fe­riach?

Dla mnie to przede wszyst­kim auten­tycz­ność takich miejsc. Lubię pisać o rze­czach pro­stych, oczy­wi­stych, mają dla mnie ogrom­ną war­tość. Wbrew pozo­rom, wie­le jest tam jesz­cze do odkry­cia.

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry

 

belka_1

O autorach i autorkach

Katarzyna Szweda

Poetka, fotografka, tłumaczka. Wychowywała się w Beskidzie Niskim na Wrzosowej Polanie. Autorka tomu Bosorka (Biuro Literackie, 2020), za który została nominowana do Nagrody Literackiej im. Wiesława Kazaneckiego, Nagrody-Stypendium im. Stanisława Barańczaka oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius w kategorii debiut. Wyróżniona Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. Laureatka sekcji ShowOFF Miesiąca Fotografii w Krakowie 2022.

Maciej Konarski

urodziłem się w 1983 roku (w tym gorszym półroczu) w Poznaniu. Studiowałem budownictwo na Politechnice Wrocławskiej, obecnie pracuję jako asystent projektanta konstrukcji w biurze projektowym. Próbuję pisać wiersze. Publikowałem m.in. w Odrze, Ricie Baum, biBLiotece. Mieszkam we Wrocławiu.

Powiązania

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

zemla vulgaris

nagrania / stacja Literatura Katarzyna Szweda Resina

Czy­ta­nie z książ­ki zemla vul­ga­ris z udzia­łem Kata­rzy­ny Szwe­dy w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Historia jednego wiersz: naturalne wezbranie

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szweda

Autor­ska impre­sja Kata­rzy­ny Szwe­dy, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

Pozwolić starej rzece wyschnąć, a zużytemu językowi zamilknąć

wywiady / o książce Katarzyna Szweda Marlena Niemiec

Roz­mo­wa Mar­le­ny Nie­miec z Kata­rzy­ną Szwe­dą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

zemla vulgaris (2)

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szweda

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

zemla vulgaris

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szweda

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

Bosorka

nagrania / stacja Literatura Katarzyna Szweda

Czy­ta­nie z książ­ki Bosor­ka z udzia­łem Kata­rzy­ny Szwe­dy w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 1 Bosorka

nagrania / między wierszami Katarzyna Szweda

Pierw­szy odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

guajira

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szweda

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Szwe­dy, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

„wysiedlam się szybciej niż oni”

wywiady / o książce Agata Puwalska Katarzyna Szweda

Roz­mo­wa Aga­ty Puwal­skiej z Kata­rzy­ną Szwe­dą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Bosorka

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szweda

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Nauczki przyrodnicze

utwory / premiery w sieci Maciej Konarski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Macie­ja Konar­skie­go Naucz­ki przy­rod­ni­cze. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Bosorka

utwory / premiery w sieci Katarzyna Szweda

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

-na pograniczu-

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szweda

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pytania, które mnie frapują

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Katarzyna Szweda

Roz­mo­wa Kasi Szwe­dy z Janem Rojew­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Posłuchaj, to o tobie

wywiady / o pisaniu Maciej Konarski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Macie­jem Konar­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autor­ski komen­tarz Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

Nowa Faza*

wywiady / o książce Jakub Nowacki Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jaku­bem Nowac­kim na temat alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Ballady z pogranicza

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pogra­ni­cza Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

-na pograniczu-

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szweda

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Więcej szperania

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojew­ski roz­ma­wia z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wtrącenie

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Prawo

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Żeby wiersz był bryłą (którą i tak będzie jako wiersz)

wywiady / o pisaniu Grzegorz Smoliński Nina Manel

Nina Manel roz­ma­wia z Grze­go­rzem Smo­liń­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Prze­strze­nie reszt­ko­we Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Kontynuacja się zgubi

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Smoliński

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

(podchodzenie)

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Pau­li­ny Pidzik z Krzysz­to­fem Scho­dow­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Bir­nam Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

zimniej

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Schodowski

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pytania, które mnie frapują

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Katarzyna Szweda

Roz­mo­wa Kasi Szwe­dy z Janem Rojew­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Na pohybel obrazom – o wierszach Jana Rojewskiego

recenzje / IMPRESJE

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Świę­te obra­zy Jana Rojew­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pierwsi ludzie mieszkali w dolinie

recenzje / KOMENTARZE Jan Rojewski

Autor­ski komen­tarz Jana Rojew­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wejście w las

wywiady / o pisaniu Patryk Kosenda Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Patry­ka Kosen­dy z Pau­li­ną Pidzik, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Usilność

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pra­wo lasu Pau­li­ny Pidzik, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Zaangażowanie we własne dukanie

wywiady / o pisaniu Grzegorz Smoliński Patryk Kosenda

Roz­mo­wa Grze­go­rza Smo­liń­skie­go z Patry­kiem Kosen­dą, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Z ana­lo­go­wych remi­sji Lucju­sza Blan­cju­sza Patry­ka Kosen­dy, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Posłuchaj, to o tobie

wywiady / o pisaniu Maciej Konarski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Macie­jem Konar­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Poza geo­me­trią Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autor­ski komen­tarz Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Słowa zostaną żyjącym

wywiady / o pisaniu Nina Manel Paweł Bień

Roz­mo­wa Paw­ła Bie­nia z Niną Manel, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”

Więcej

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Niech żyją wszy­skie ukła­dy sen­so­rycz­ne Niny Manel, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Żeby został jakiś obmyślony kształt

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paweł Bień

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go z Paw­łem Bie­niem, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pierwszy krok

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Świę­to ofia­ro­wa­nia Paw­ła Bie­nia, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Spadanie z poczucia pewności

recenzje / KOMENTARZE Paweł Bień

Autor­ski komen­tarz Paw­ła Bie­nia, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

Łemkowski palimpsest, odwrotność wymazania

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recen­zja Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Ballady z pogranicza

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pogra­ni­cza Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Poza geo­me­trią Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej