wywiady / o książce

Nieskończenie długi poemat poza słowami

Jakub Skurtys

Piotr Matywiecki

Z Piotrem Matywieckim o książce Zdarte okładki rozmawia Jakub Skurtys.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Jakub Skur­tys: Roz­ma­wia­my przy oka­zji wyda­nia przez BL książ­ki Zdar­te okład­ki, któ­ra dała naresz­cie moż­li­wość zebra­nia więk­szo­ści Pań­skich dzieł poetyc­kich. Ze wzglę­du na nie­licz­ne, ale zna­czą­ce, prze­miesz­cze­nia utwo­rów w sto­sun­ku do daw­nych tomi­ków, „Pio­sen­ki moje­go Mistrza” patro­nu­ją teraz całej Pań­skiej twór­czo­ści. Ten patro­nat został świa­do­mie wybra­ny i zazna­czo­ny, dla­te­go chciał­bym naj­pierw zapy­tać o związ­ki, jakie łączą Pana z dzie­łem Jana Śpie­wa­ka?

Piotr Maty­wiec­ki: Poezja Jana Śpie­wa­ka jest świa­dec­twem wyobraź­ni, któ­ra nie tchó­rzy­ła przed cier­pie­niem, wyobraź­ni, któ­ra nie bała się być cha­osem, wyra­zem bólu, psy­chicz­nej szar­pa­ni­ny. Cho­dzi o cier­pie­nie obu wojen świa­to­wych, gło­du, utra­ty naj­bliż­szych. I jed­no­cze­śnie Śpie­wak potra­fił być poetą syn­te­ty­zu­ją­cym histo­rycz­ne doświad­cze­nie i namysł nad nim. W moim rozu­mie­niu wiel­kim poetą nowo­żyt­no­ści moż­na być tyl­ko pod warun­kiem połą­cze­nia tych dwóch aspek­tów: wier­no­ści powszech­ne­mu i indy­wi­dal­ne­mu cier­pie­niu oraz umie­jęt­no­ści syn­te­tycz­ne­go skró­tu, suge­styw­ne­go prze­ka­zu doświad­cze­nia.

W tym sen­sie Jan Śpie­wak jest dla mnie wzo­rem nie­do­ści­głym. A poza tym – był napraw­dę moim men­to­rem w mło­do­ści… I cie­szę się, że cho­ciaż w małym stop­niu mogłem wzbu­dzić zain­te­re­so­wa­nie jego wiel­ką, ale zapo­mnia­ną poezją.

Prze­wi­ja­ją się w Pana twór­czo­ści róż­ne inne nazwi­ska arty­stów, róż­ne pozio­my wchła­nia­nia i prze­twa­rza­nia ich poetyk. Obo­wią­zek wobec Tuwi­ma wypeł­nił Pan już wiel­kim ese­jem Twarz Tuwi­ma (tak­że w wier­szach „Poeta” czy „Rytm”). Patro­na­tem Śpie­wa­ka wyda­je się być prze­siąk­nię­ta cała twór­czość. A co z inny­mi? Skąd tam lite­ra­tu­ra fran­cu­ska? Jacob, Rim­baud?

Za mło­du byłem w czy­ta­nych i prze­ży­wa­nych poetach po pro­stu zako­cha­ny, zauro­czo­ny nimi. Póź­niej stwo­rzy­łem sobie ich intym­ny mit oso­bo­wy, coś w rodza­ju arche­ty­po­wych posta­ci, któ­re wio­dły mnie przez sło­wa i przez życie wewnętrz­ne. Rim­baud przy­po­mi­nał mi, że poezja jest spra­wą zmy­słów, Jacob był nauczy­cie­lem takiej reli­gij­nej wia­ry poetów, któ­ra nie wypie­ra się nie­wia­ry… Dopie­ro od nie­daw­na stać mnie na reflek­sję bar­dziej obiek­tyw­ną (choć pry­wat­ną) nad ich rolą w mojej poezji. Ale to począt­ki tego pro­ce­su, dla­te­go wię­cej o tym powie­dzieć nie potra­fię.

Jed­na z fun­da­men­tal­nych kate­go­rii Pań­skiej twór­czo­ści to sto­su­nek do Gene­zis. W roz­mo­wie z Jaku­bem Winiar­skim, publi­ko­wa­nej kie­dyś w „Stu­dium”, powie­dział Pan, odno­sząc się do poezji Jabe­sa, że naj­bar­dziej inte­re­su­je Pana jego „gene­zyj­ska wyobraź­nia”. Czym więc jest dla Pana „akt two­rze­nia”?

Myślę, że poeta nie tyle „two­rzy”, co we wszyst­kim, o czym pisze, wyczu­wa nurt stwo­rzy­ciel­skiej mocy i sta­ra się do nie­go przy­łą­czyć. Poeta czu­je, jak coś wyż­sze­go od nie­go stwa­rza jego „ja” – wte­dy zysku­je poetyc­ką samo­świa­do­mość. A kie­dy zazna­je momen­tów „odpad­nię­cia” od bło­go­sła­wio­ne­go, ener­ge­tycz­ne­go nur­tu, popa­da w swo­isty, tra­gicz­ny nihi­lizm i dając mu wyraz, nie­ja­ko modli się o powrót gene­zyj­skich inspi­ra­cji, powrót do sie­bie same­go i do świa­ta. W obu przy­pad­kach mowa jest oczy­wi­stym medium – chwi­la­mi eks­ta­tycz­na a chwi­la­mi tru­pia… Nie ma poety, któ­ry nie znał­by obu tych „gatun­ków”, uszczę­śli­wia­ją­ce­go i roz­pacz­li­we­go.

Mimo wszyst­kich chrze­ści­jań­skich kono­ta­cji, bo na nich prze­cież opie­ra się w dużej mie­rze Pań­ska filo­zo­fia, w wier­szach pobrzmie­wa bole­sne roz­dar­cie. Z jed­nej stro­ny pra­gnie­nie real­no­ści rze­czy, zachwy­tu świa­tem, z dru­giej świa­do­mość jego pozor­no­ści. Czy nie jest tak, że w Poema­tach biblij­nych zapi­su­je Pan wiel­kie świa­dec­two Miło­ści, któ­ra pozwo­li­ła ist­nieć, ale rów­nież oso­bi­stą księ­gę odda­la­nia się ludzi od Boga, zry­wa­nia przy­mie­rza? Czy napraw­dę „rów­ni­na któ­ra nas prze­trwa / będzie śle­pa”?

Jakąś odpo­wiedź na to pyta­nie dałem przy pyta­niu poprzed­nim. A co do tej „śle­pej rów­ni­ny”. Mam obse­sję świa­ta poza-ludz­kie­go, świa­ta ist­nie­ją­ce­go z wyklu­cze­niem czło­wie­ka. Nie trak­tu­ję takiej wizji jako cze­goś tra­gicz­ne­go czy absur­dal­ne­go. Raczej sta­ram się zro­zu­mieć modli­twę Simo­ne Weil: „Widzieć kra­jo­braz taki, jaki jest, gdy mnie tu nie ma… Gdzie­kol­wiek jestem, swo­im odde­chem i biciem ser­ca zakłó­cam ciszę nie­ba i zie­mi” – Wiem, że wie­lu takie reflek­sje prze­ra­ża­ją. Mnie nie.

Nie­zwy­kłą siłą tej poezji jest para­doks. „Poezja kar­mi się para­dok­sem.” Tam gdzie sche­ma­tycz­nie poję­ty kla­sy­cyzm chciał­by dawać jasne, sta­bil­ne odpo­wie­dzi, usta­lać hie­rar­chię bytów, Pan zgłę­bia róż­ni­ce mię­dzy sło­wem a rze­czą. Pęk­nię­cie, na któ­re Pan czę­sto wska­zy­wał, jest ele­men­tem „baro­ki­za­cji”, wyzy­ska­niem dra­ma­tu czło­wie­ka poprzez odda­la­nie się od kla­sy­cy­zmu. Myślał Pan kie­dyś o osa­dze­niu wła­snej twór­czo­ści w takim wła­śnie sąsiedz­twie, porów­na­niem jej np. z Sępem-Sza­rzyń­skim?

Sęp-Sza­rzyń­ski to dla mnie poeta bar­dzo istot­ny. Ale wyda­je mi się, że będąc jego uważ­nym czy­tel­ni­kiem, nie inspi­ro­wa­łem się nim.

Spra­wa para­dok­su jest tak wie­lo­aspek­to­wa, że nie da się o niej krót­ko nic powie­dzieć. Może tyl­ko tyle: para­doks jest zarów­no środ­kiem myśli mistycz­nej jak i myśle­nia o języ­ku. Ponie­waż jakiś swo­isty misty­cyzm towa­rzy­szy mojej poezji, a tak­że nie uni­ka ona reflek­sji nad słow­nym two­rzy­wem, to para­doks musiał się w niej poja­wić jako figu­ra naj­waż­niej­sza.

Pana twór­czość roz­brzmie­wa odwiecz­nym dla nasze­go krę­gu kul­tu­ro­we­go dra­ma­tem res-ver­bum. Bez tru­du moż­na rzu­cić nazwi­skiem Wit­t­gen­ste­ina, bo jest mod­ny, ale moż­na się też poku­sić o bar­dziej histo­rycz­ną, egze­ge­tycz­ną nawet wykład­nię. Z dru­giej stro­ny jest krąg mistycz­ny, utoż­sa­mia­ny głów­nie z juda­izmem. Nawią­zu­jąc do poprzed­nie­go pyta­nia, chciał­bym roz­wi­nąć spra­wę Pań­skie­go sto­sun­ku do języ­ka.

Filo­zo­fia mowy i jej sto­sun­ku do rze­czy­wi­sto­ści jest natu­ral­nym pro­ble­mem każ­de­go, jak myślę, poety. W mojej twór­czo­ści ta spra­wa róż­nie się przed­sta­wia w róż­nych okre­sach.

Mogę jedy­nie powie­dzieć, co mnie zawsze fra­po­wa­ło – od pierw­szych wier­szy do dzi­siaj. Jest to rela­cja mię­dzy budo­wą zda­nia a poza-języ­ko­wą struk­tu­rą rze­czy­wi­sto­ści. I poszu­ki­wa­nie mowy przy­ro­dy. Tę „mowę przy­ro­dy” trak­tu­ję nie jako meta­fo­rę, ale jako coś, co daje się odkry­wać w geo­lo­gicz­nej budo­wie Zie­mi, w struk­tu­rach mikro- i makro-świa­ta. Była to rów­nież obse­sja moje­go Mistrza Jana Śpie­wa­ka. O tym samym medy­to­wa­li roman­tycz­ni filo­zo­fo­wie przy­ro­dy. A w naszych cza­sach Wit­t­gen­ste­in tak­że miał intu­icję zrów­ny­wa­nia tau­to­lo­gicz­nej struk­tu­ry zda­nia ze struk­tu­rą rze­czy­wi­sto­ści. W podob­nym kie­run­ku szedł Kar­po­wicz. Mam więc mate­riał do prze­my­śleń na całe poetyc­kie życie.

Godzi Pan chrze­ści­jań­ską naukę o Krzy­żu i Zba­wie­niu, z żydow­ską tra­dy­cją Sło­wa, jego ema­na­cyj­nej natu­ry i nie­do­stęp­no­ści oraz pry­mar­nym zna­cze­niem Pię­ciok­się­gu. U wie­lu kry­ty­ków piszą­cych o Panu, powra­ca twier­dze­nie o „żydow­skiej toż­sa­mo­ści”. Jest Pan iden­ty­fi­ko­wa­ny poprzez tę wła­śnie kate­go­rię, mie­rząc się z pro­ble­mem Pamię­ci i Holo­kau­stu. Czy uwa­ża Pan, że pozo­stał nam nie­spła­co­ny dług wobec tam­tych ludzi? A może lepiej – dług nie­spła­cal­ny?

Pierw­sza, ele­men­tar­na jest „toż­sa­mość”, a póź­niej dopie­ro odpo­wiedź na pyta­nie „jaka?”… Naj­pierw czu­łem głód samo­okre­śle­nia – czu­ję go do dzi­siaj – a póź­niej dopie­ro szu­ka­łem pokar­mu, jakie­goś okre­ślo­ne­go „ja”, któ­rym mógł­bym zaspo­ko­ić to „nic”, któ­rym jeste­śmy we wcze­snej mło­do­ści. Ze wzglę­du na prze­szłość moich naj­bliż­szych musia­łem natra­fić na żydow­skość, prze­jąć się nią do głę­bi.

A co do zabi­tych w Zagła­dzie. Sło­wo „dług” nie jest wła­ści­we na okre­śle­nie nasze­go sto­sun­ku do Nich. Wła­ściw­sze jest poję­cie trwa­nia z Nimi w takiej bez­sil­no­ści rozu­mu i ety­ki, z jaką musie­li ulec maso­wej śmier­ci. Ta bez­sil­ność jest już dana ludz­ko­ści na zawsze. Czu­ję, że nie wol­no mi się przed nią uchy­lić.

Woj­na się skoń­czy­ła, ale bli­zna pozo­sta­nie, będzie­my zawsze trwać z Ofia­ra­mi, ale czy cięż­ko jest dzi­siaj dźwi­gać ten cię­żar asy­mi­la­cji świa­ta, świa­do­mie nasią­kać jego histo­rycz­ną winą? Pytam o to w kon­tek­ście poezji, ale tak­że zwy­czaj­ne­go ludz­kie­go doświad­cze­nia, bo cho­ciaż powta­rza­my nadal za Ador­nem, że liry­ka jest nie­moż­li­wa po Oświę­ci­miu, mło­dzi poeci pró­bu­ją raczej przy­swo­ić świat w jego medial­nym roz­pro­sze­niu niż histo­rycz­nym świa­dec­twie.

Medial­ne roz­pro­sze­nie doty­ka dzi­siaj histo­rycz­ne­go doświad­cze­nia, wie­lu ludziom w Pol­sce histo­ria i jej trau­my są dane jedy­nie poprzez ekra­ny i gaze­ty, nie ma dla nich w histo­rii nic oso­bi­ste­go, a jeśli nawet jest, to rodzin­ne, nie­kie­dy wstrzą­sa­ją­ce prze­ka­zy natych­miast dopa­so­wu­ją do powszech­nie obo­wią­zu­ją­cych medial­nych form i norm. Mło­dzi poeci, naj­czę­ściej poprzez iro­nię i tech­ni­kę kola­żu, chcą oddać ten stan rze­czy. Ja tak­że cza­sa­mi tak postę­pu­ję w swo­ich utwo­rach, na przy­kład w cyklu „Ta epo­ka”, czy w poema­cie „Oda na teraz”. Róż­ni mnie od mło­dych poetów to tyl­ko, że mimo wszyst­ko zacho­wa­łem wia­rę w poza-medial­ną bez­po­śred­niość doświad­czeń histo­rycz­nych. Bo je mia­łem! A sko­ro mia­łem – to mam na zawsze!

W utwo­rze Stwo­rze­nie i psalm napi­sał Pan: „Ale ja i teraz / ocza­mi prze­ciw oczom bez ludzi / chcę widzieć. Bo jeśli nie będę widział / świat nie wytrwa”. Dla mnie jest to wiel­ka dekla­ra­cja, mani­fest, nie tyl­ko poetyc­ki, ale przede wszyst­kim ludz­ki. Jak to jest z tym widze­niem, patrze­niem i dostrze­ga­niem? Musi­my patrzeć, żeby oca­lać? Czy też nasze indy­wi­du­al­ne oca­le­nie znaj­du­je się wła­śnie poza „dostrze­gal­nym”?

Zda­je mi się, że w sło­wach, któ­re Pan cytu­je wyra­żo­na jest taka intu­icja: ist­nie­nie, owo dane nam „raczej coś niż nic”, jest nie­trwa­łe, gdy­by nie pod­trzy­mu­ją­ca moc Boga zapa­dło­by się w nicość. Wpraw­dzie ta boska moc jest abso­lut­na i mamy pra­wo wie­rzyć, że nigdy nie będzie wstrzy­ma­na, to jed­nak lęk o ist­nie­nie świa­ta jest w nas zaszcze­pio­ny jako cią­głe zdu­mie­nie, że świat jest, cho­ciaż mógł­by nie być. To strasz­ne „mógł­by” jest być może naszym doświad­cza­niem śmier­ci? – Wzrok, patrze­nie, widze­nie to w mojej poetyc­kiej sym­bo­li­ce war­tość rów­na ist­nie­niu. Jestem, bo patrzę. Świat ist­nie­je, bo jest w nim czyjś wzrok. (Może to męt­na wypo­wiedź – ale wzrok jasny!)

Jed­nak prze­szy­wa moją poezję i taki wzrok, któ­ry jest „wzro­kiem nico­ści”, wzro­kiem nie-świa­ta, nie­ist­nie­nia. Pewien teo­log pisał o wzro­ku demo­nicz­nym, o „samo­po­tę­pia­ją­cym się spoj­rze­niu”… Chy­ba o takim spoj­rze­niu myśla­łem jako o „oczach bez ludzi”, któ­rym prze­ciw­sta­wi­łem spoj­rze­nie czło­wie­czeń­stwa.

W innym tek­ście („Uto­pia i anty­uto­pia” w Anie­le z ognia i lodu, wła­ści­wie pro­zie poetyc­kiej, ale o tym za chwi­lę) może­my prze­czy­tać zda­nia: „Poeta patrzył w zie­mię. Nale­żał do obu załóg i wsty­dził się oca­le­nia.” Kim jest dla Pana poeta? Jaka jest jego rola wobec spo­łe­czeń­stwa i wobec lite­ra­tu­ry?

Do dwóch załóg jed­no­cze­śnie nale­ży poeta z tego utwo­ru: do zało­gi „nowe­go okrę­tu”, któ­ry przy­bił do wyspy naro­dzo­nej na oce­anie – i do zało­gi „okrę­tu sta­re­go”, któ­ry jest wyko­pa­li­skiem zmur­sza­łym w zie­mi. Nie cho­dzi tu o nowa­tor­stwo i tra­dy­cję. Raczej o to, co gene­zyj­skie i to, co śmier­tel­ne. Poeta jest roz­bit­kiem aktu stwo­rze­nia i roz­bit­kiem wła­snej śmier­ci. W imie­niu wszyst­kich ludzi przyj­mu­je „winę oca­lo­ne­go”, bo wie, że jest stwo­rzo­ny, pod­czas gdy tyle poten­cjal­nych jestestw nie zaist­nia­ło. W swo­im wła­snym imie­niu przyj­mu­je świa­do­mość, że trwa nie­zwy­kle krót­ko i inten­syw­nie – przed śmier­cią, cho­ciaż nie dla śmier­ci.

A co do „ról spo­łecz­nych”, czy „lite­rac­kich”, to mam pew­ność, że poeta jest zaprze­cze­niem jakiej­kol­wiek „roli”. Owszem, moż­na powie­dzieć, że chcąc nie chcąc musi być w roli uwię­zio­ny. Ale im bar­dziej jest prze­ciw niej – tym bar­dziej jest poetą. Być może to jest jego dzi­siej­sza racja – uka­za­nie ludziom, że przyj­mo­wa­nie „ról” nie jest jedy­nym spo­so­bem funk­cjo­no­wa­nia w spo­łe­czeń­stwie. Z podob­nych powo­dów iry­tu­je mnie mod­ne okre­śle­nie: „stra­te­gia poetyc­ka” – poetą jest się wbrew wszel­kiej stra­te­gii!

Wca­le mi nie prze­szka­dza, że taki pogląd jest roman­tycz­ny, nie­dzi­siej­szy.

…wła­śnie, czę­sto powie­la­na jest ta łat­ka „kla­sy­cy­sty”, ze wzglę­du na filo­zo­ficz­ne pro­ble­my, któ­re Pan poru­sza. Ale prze­cież Pamięć, Toż­sa­mość, Prze­mi­ja­nie, a przy tym meta­fi­zycz­na bli­skość „tam­te­go świa­ta”, świa­ta umar­łych, pokrew­na jest rów­nież ducho­wi roman­tycz­ne­mu, podob­nie jak swo­isty „ide­alizm posłan­nic­twa”. Poetę z Pana twór­czo­ści ode­bra­łem wła­śnie tak, jako obser­wa­to­ra i jako wysłan­ni­ka pomię­dzy świa­ta­mi…

Cho­ciaż nie jest rze­czą poety wypo­wia­dać się na temat swo­je­go miej­sca pośród kie­run­ków lite­rac­kich, to jed­nak muszę powie­dzieć, że zadzi­wia mnie, jak kry­ty­cy mio­ta­ją się w tej spra­wie: jed­ni mówią o moim awan­gar­dy­zmie, inni o kla­sy­cy­zmie!

Od począt­ku bar­dzo zasta­na­wia­ła mnie róż­no­rod­ność form w tym wiel­kim zbio­rze. Z jed­nej stro­ny celo­we wyko­rzy­sty­wa­nie indek­sów gatun­ko­wych (pieśń, tren, psalm, haiku), z dru­giej swo­bod­ne ich trak­to­wa­nie, czę­ste wpro­wa­dza­nie sylw, mie­sza­nie środ­ków, ele­men­ty dra­ma­tu. Czy każ­de pyta­nie musi zna­leźć swój wła­sny kształt tek­stu? Otwo­rzyć wiersz na „for­mę-bar­dziej-pojem­ną”?

Bar­dzo mi się podo­ba Pań­ska for­mu­ła: „każ­de pyta­nie musi zna­leźć swój wła­sny kształt tek­stu”. Poję­cie for­my zawsze spra­wia­ło mi kło­pot. Czu­ję kie­dy wiersz jest „ufor­mo­wa­ny”, orga­nicz­nie zwią­za­ny, żywy melo­dycz­nie i ryt­micz­nie, kie­dy pul­su­je. Ale czym jest for­ma in abs­trac­to – nie wiem… Dla­te­go tak­że Miło­szow­ska „for­ma-bar­dziej-pojem­na”, cho­ciaż dobrze rozu­miem inten­cję tego ter­mi­nu, nie budzi we mnie odze­wu. Ale rze­czy­wi­ście, róż­no­rod­ne są ukształ­to­wa­nia moich utwo­rów. Może po pro­stu dla­te­go, że chcę uni­kać mono­to­nii?

Kolej­ną wiel­ką dycho­to­mią jest róż­ni­ca pomię­dzy monu­men­tal­ny­mi poema­ta­mi oraz krót­ki­mi, gno­micz­ny­mi wier­sza­mi. Pod­czas czy­ta­nia przy­szła mi na myśl „kali­gra­fia”, bez­po­śred­nie i kon­tem­pla­cyj­ne obco­wa­nie ze Sło­wem, modli­twa poprzez wiersz. Z dru­giej stro­ny, czę­sto prze­bi­ja z tych utwo­rów rów­nież duch haiku, zatrzy­ma­nia „chwi­li w wiecz­no­ści”, coś z twór­czo­ści Jana Śpie­wa­ka. Któ­re z tych podejść jest Panu bliż­sze?

Łatwo prze­wi­dzieć odpo­wiedź – oba podej­ścia.
Poema­ty pozwa­la­ją mi na reali­za­cję marze­nia o boga­tej poli­fo­nii, prze­pla­ta­niu się wąt­ków. W poema­cie gro­ma­dzę psy­chicz­ne i słow­ne two­rzy­wo z wie­lu lat, z wie­lu sfer moich zain­te­re­so­wań. Wier­sze krót­kie tak­że nie zawsze są „momen­tal­ne”, bywa, że dłu­go nad nimi pra­cu­ję. Jed­nak z pew­no­ścią ich żywio­łem jest chwi­la.

Chciał­bym, żeby w poema­cie czas miał swój dom, żeby w nim żył nie szu­ka­jąc prze­dłu­żeń poza tym domem. Z krót­kich wier­szy czas ma wypro­mie­nio­wy­wać, ma prze­dłu­żać się poza sło­wa, ma być nie­skoń­cze­nie dłu­gim poema­tem poza sło­wa­mi.

Kamień gra­nicz­ny uwa­ża­ny jest bez­względ­nie za książ­kę wiel­ką, ale prak­tycz­nie nie­do­stęp­ną. To w tej chwi­li praw­dzi­wy bia­ły kruk, a myślę, że po publi­ka­cji BL zain­te­re­so­wa­nie jesz­cze wzro­śnie. To książ­ka bar­dzo istot­na, tak dla Pana, jak i dla całej gene­ra­cji ludzi żydow­skie­go pocho­dze­nia, sym­bol, z któ­rym moż­na się iden­ty­fi­ko­wać. Czy nie myślał Pan kie­dyś, żeby posta­rać się o jej wzno­wie­nie?

Nie śmiem sądzić, że Kamień gra­nicz­ny ma taką rolę dla moje­go poko­le­nia… To książ­ka osob­na, cierp­ka, z etycz­nym prze­sła­niem bar­dzo trud­nym do przy­ję­cia. Oczy­wi­ście marzę o wzno­wie­niu, jed­nak wydaw­cy tej książ­ki się lęka­ją…

Mimo dosko­na­łych opi­nii, nigdy nie stał się pan pisa­rzem maso­we­go odbio­ru (o ile w przy­pad­ku poezji może­my o czymś takim mówić). Publi­ka­cja Biu­ra na pew­no umoż­li­wi dotar­cie do szer­sze­go krę­gu odbior­ców, ale wyda­nie takie­go zbio­ru jest zawsze pew­ną „krop­ką nad i”. Uwa­ża się Pan za poetę speł­nio­ne­go? I czy to już czas na pod­su­mo­wa­nia?

Nie chciał­bym, żeby publi­ka­cja Zdar­tych okła­dek była „krop­ką nad i” mojej twór­czo­ści. Ma być wyj­ściem ku dal­sze­mu pisa­niu. Do pod­su­mo­wa­nia, mam nadzie­ję, jesz­cze dale­ko.

Ja rów­nież mam taką nadzie­ję, bo od tomu Ta chmu­ra powra­ca przez Powie­trze i czerń zauwa­żal­na jest zmia­na poety­ki, coraz wię­cej tam sub­tel­nej lirycz­no­ści. Może­my się spo­dzie­wać dal­szych poszu­ki­wań w tym wła­śnie kie­run­ku?

To praw­da, ostat­nie moje tomy są bar­dziej lirycz­ne. Może to duch prze­ko­ry, ale piszę teraz wier­sze „ostrzej­sze”, nace­lo­wa­ne na to, co mię­dzy­ludz­kie, kon­flik­to­we. Mam głód swo­istej poetyc­kiej „socjo­lo­gii”!

O autorach i autorkach

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Piotr Matywiecki

Urodzony 5 czerwca 1943 roku w Warszawie. Poeta, eseista. Uhonorowany m.in. prestiżową nagrodą PEN-Clubu (1994) oraz Nagrodą Literacką Gdynia (2008). Jego książki trzykrotnie znalazły się w finale Nagrody Literackiej Nike (2006, 2008 i 2016). W 2013 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Mieszka w Warszawie.

Powiązania

Język łamanego oporu

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kar­ni­ster Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza

utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak Miłosz Biedrzycki Piotr Matywiecki

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 wrze­śnia 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wiersz niejedno zniesie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Lite­ra­tu­ra na wysy­pi­sku kul­tu­ry” z udzia­łem Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Mar­ty Pod­gór­nik, Rober­ta Rybic­kie­go i Mar­ty Koron­kie­wicz w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Wiek żelazny

wywiady / o książce Eliza Kącka Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Eli­zy Kąc­kiej z Pio­trem Maty­wiec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pala­me­des, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2017 roku.

Więcej

Palamedes – autoprezentacja

recenzje / KOMENTARZE Piotr Matywiecki

Autor­ski komen­tarz Pio­tra Maty­wiec­kie­go do poema­tu Pala­me­des, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2016 roku.

Więcej

Świadkowie kolorów

dzwieki / RECYTACJE Piotr Matywiecki

Wiersz z tomu Zdar­te okład­ki (1965–2009), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Brze­gi, zdar­te, nie­rze­czy­wi­ste” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Palamedes (2)

utwory / zapowiedzi książek Piotr Matywiecki

Frag­ment poema­tu Pio­tra Maty­wiec­kie­go Pala­me­des, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2017 roku.

Więcej

W tej chwili

dzwieki / RECYTACJE Piotr Matywiecki

Wiersz Pio­tra Maty­wiec­kie­go ze zbio­ru Zdar­te okład­ki. Wier­sze z lat 1965–2009.

Więcej

Palamedes (1)

utwory / zapowiedzi książek Piotr Matywiecki

Frag­ment poema­tu Pio­tra Maty­wiec­kie­go Pala­me­des, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Posłowie (fragment)

recenzje / KOMENTARZE Piotr Matywiecki

Autor­ski komen­tarz Pio­tra Maty­wiec­kie­go do książ­ki Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Sztuka

dzwieki / RECYTACJE Piotr Matywiecki

Wiersz z tomu Zdar­te okład­ki (1965–2009), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Brze­gi, zdar­te, nie­rze­czy­wi­ste” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

W tej chwili

dzwieki / RECYTACJE Piotr Matywiecki

Wiersz z tomu Zdar­te okład­ki (1965–2009), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Brze­gi, zdar­te, nie­rze­czy­wi­ste” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Kabalistyczne gęstości języka i poezja cienkiej faktury

wywiady / o pisaniu Joanna Roszak Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim roz­ma­wia­ją Emi­lia Kle­dzik i Joan­na Roszak.

Więcej

Na progu milczenia

recenzje / ESEJE Piotr Matywiecki

Recen­zja Pio­tra Maty­wiec­kie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wysze­dłem szu­kać Leopol­da Staf­fa w wybo­rze Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 maja 2012 roku.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Kilka słów o poezji Tymoteusza Karpowicza

debaty / książki i autorzy Piotr Matywiecki

Głos Pio­tra Maty­wiec­kie­go w deba­cie „Po co nam Dzie­ła zebra­ne Kar­po­wi­cza”.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Konopnicka? Trzeba ją ocalić od zapomnienia*

wywiady / o książce Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Mał­go­rza­ty Matu­szew­skiej z Pio­trem Maty­wiec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej.

Więcej

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

Posłowie (fragment)

recenzje / KOMENTARZE Piotr Matywiecki

Frag­ment posło­wia Pio­tra Maty­wiec­kie­go do książ­ki Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej.

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Lato bez treści, Rysunek, [kiedy spotkasz zabitego]

recenzje / KOMENTARZE Piotr Matywiecki

Autor­ski komen­tarz Pio­tra Maty­wiec­kie­go do wier­szy z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009).

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Człowiek, my, nasza prawda

recenzje / IMPRESJE Piotr Matywiecki

Recen­zja Pio­tra Maty­wiec­kie­go z książ­ki Dni i noce Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

O remoncie poranka

recenzje / NOTKI I OPINIE Maciej Robert Piotr Kępiński Piotr Matywiecki

Komen­ta­rze Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Macie­ja Rober­ta, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Świadkowie kolorów

dzwieki / RECYTACJE Piotr Matywiecki

Wiersz z tomu Zdar­te okład­ki (1965–2009), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Brze­gi, zdar­te, nie­rze­czy­wi­ste” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Sztuka

dzwieki / RECYTACJE Piotr Matywiecki

Wiersz z tomu Zdar­te okład­ki (1965–2009), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Brze­gi, zdar­te, nie­rze­czy­wi­ste” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

W tej chwili

dzwieki / RECYTACJE Piotr Matywiecki

Wiersz z tomu Zdar­te okład­ki (1965–2009), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Brze­gi, zdar­te, nie­rze­czy­wi­ste” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Lato bez treści, Rysunek, [kiedy spotkasz zabitego]

recenzje / KOMENTARZE Piotr Matywiecki

Autor­ski komen­tarz Pio­tra Maty­wiec­kie­go do wier­szy z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009).

Więcej

Rzecz o niegotowości świata

recenzje / ESEJE

Recen­zja Zbi­gnie­wa Bień­kow­skie­go z książ­ki Świa­tło jed­no­myśl­ne Pio­tra Maty­wiec­kie­go.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Strony

recenzje / ESEJE Bogusław Kierc

Recen­zja Bogu­sła­wa Kier­ca z książ­ki Zdar­te okład­ki Pio­tra Maty­wiec­kie­go.

Więcej

Rzecz o niegotowości świata

recenzje / ESEJE

Recen­zja Zbi­gnie­wa Bień­kow­skie­go z książ­ki Świa­tło jed­no­myśl­ne Pio­tra Maty­wiec­kie­go.

Więcej

Strony

recenzje / ESEJE Bogusław Kierc

Recen­zja Bogu­sła­wa Kier­ca z książ­ki Zdar­te okład­ki Pio­tra Maty­wiec­kie­go.

Więcej