wywiady / o pisaniu

Niewymuszone znaczenia

Kacper Bartczak

Kuba Mikurda

Z Kacprem Bartczakiem rozmawia Kuba Mikurda.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Kuba Mikur­da: Czy­ta­łeś już Whe­re shall I wan­der?

Kac­per Bart­czak: Rozu­miem, że jest to zapro­sze­nie do roz­mo­wy o wpły­wie Joh­na Ash­be­ry­’e­go, w tym wypad­ku na mnie, cho­ciaż, jak wszy­scy wie­my, albo wszy­scy powin­ni­śmy wie­dzieć, wpły­wy tego poety są dziś w Pol­sce nie­zwy­kle roz­le­gle, róż­nie roz­ło­żo­ne, roz­ma­icie u róż­nych poetów wystę­pu­ją­ce, z prze­róż­nym skut­kiem reali­zo­wa­ne. Poezja Ash­be­ry­’e­go, dys­ku­to­wa­na czę­sto w kon­tek­ście teo­rii wpły­wu – osta­tecz­nie w tym wła­śnie kon­tek­ście zosta­ła ona przez kry­ty­ków zauważona–sama jest jed­nym wiel­kim wpły­wem: i z innych poetów wypły­wa i ma tę wła­sność, że na innych bar­dzo łatwo wpły­wa. Być może zbyt łatwo. Trze­ba by sobie zdać spra­wę, że to jest poeta, któ­ry publi­ku­je regu­lar­nie od dokład­nie pół­wie­cza, a więc są już naj­roz­ma­it­sze fazy jego twór­czo­ści i cie­ka­we było­by prze­śle­dze­nie, jaki Ash­be­ry na jakich poetów wpły­wa. Na przy­kład: jakie­go Ash­be­ry­’e­go woli Sosnow­ski, a jakie­go Som­mer; albo: jak usta­wia się wobec tego wpły­wu wła­śnie Sosnow­ski, a jak bro­ni się przed nim i z nim dys­ku­tu­je Zadu­ra.

Ash­be­ry to świę­to wol­no­ści w poezji. Tak ja go ode­bra­łem – pew­nie jak wielu–jako roz­wią­zy­wa­cza języ­ków. I to pomo­gło. Ale było też tak, że w tym samym momen­cie zaczą­łem łap­czy­wie czy­tać paru innych: Ste­ven­sa, Zadu­rę, Bishop, Som­me­ra, Moore, O’Ha­rę. Więc to był kom­po­zyt, a przy tym samym odkry­cie pew­nej zasa­dy wol­no­ści, pięk­na zesta­wień nie­roz­strzy­gnię­tych, odkry­cie, że niko­go, ani nicze­go nie trze­ba zmu­szać do „zna­czeń”, że zna­cze­nie, to coś inne­go, niż zda­je się tym, któ­rzy po usły­sze­niu wier­sza zaraz pyta­ją: „ale co o to zna­czy”? Ja uwa­żam, że do zna­czeń nale­ży wra­cać, ale dopie­ro po prze­ży­ciu wier­sza.

A wra­ca­jąc do same­go pyta­nia: nie, nie czy­ta­łem. Ash­be­ry­’e­go prze­sta­łem czy­tać regu­lar­nie jakiś czas temu. Póź­ny Ash­be­ry to w ogó­le enig­ma, ale nadal ze zna­le­zi­ska­mi wyjąt­ko­wej uro­dy. Ale ostat­nio wola­łem się­gać do jego pro­zy kry­tycz­nej. On ma natu­ral­ną zdol­ność do pisa­nia o sztu­ce. Pisze pięk­nie, swo­bod­nie, w nie­wy­mu­szo­ny i nie­na­pu­szo­ny spo­sób. Nie­zwy­kła rzad­kość.

W związ­ku z tym, co powie­dzia­łeś śpie­szę dopy­tać – któ­ry Ash­be­ry jest dla cie­bie naj­waż­niej­szy?

Czy­tam wszyst­kich Ash­be­rych, może w zależ­no­ści od nastro­ju. Gdy cią­gnie mnie w kie­run­ku Ste­ven­sa, się­gam po wcze­śniej­sze książ­ki. Są też róż­ne gatun­ki pod­nio­sło­ści, któ­rą Ash­be­ry potra­fi wmon­to­wać w wiersz jak mało kto, zanu­rza­jąc je w bar­dzo ela­stycz­nych kon­tek­stach. Ist­nie­ją też tomy tego poety, w któ­rych daje się odczuć jakiś kry­zys, zwol­nie­nie, znu­dze­nie sobą. Ale dziś naj­więk­szą zagad­ką jest póź­ny Ash­be­ry, któ­ry w nie­któ­rych, na ogół krót­kich, liry­kach osią­ga jakość trud­ną do opi­sa­nia. Piotr Som­mer prze­ło­żył w ostat­nich latach kil­ka z nich.

Mówi­łeś o komen­ta­rzach kry­tycz­nych Ash­be­ry­’e­go – zawsze cie­ka­wi­ły mnie wszel­kie „krót­kie spię­cia” mię­dzy jego poezją a np. malar­stwem de Koonin­ga czy Pol­loc­ka. Czy i w two­im pro­jek­cie lite­rac­kim jest miej­sce na takie „krót­kie spię­cia”?

Sko­ro już wycho­dzi­my od Ash­be­ry­’e­go, a ja nie mam nic prze­ciw­ko takie­mu wyj­ściu, to war­to zauwa­żyć, że dla tego poety, utoż­sa­mia­ne­go z poety­ką nie­roz­strzy­gal­no­ści, waż­niej­si od Pol­loc­ka i de Koonin­ga są chy­ba w prze­kro­ju całej jego twór­czo­ści mala­rze i arty­ści bar­dziej figu­ra­tyw­ni i posłu­gu­ją­cy się bar­dziej nama­cal­ną, choć czę­sto sur­re­ali­stycz­ną, repre­zen­ta­cją: Cor­nell, Por­ter, de Chi­ri­co. Moje spię­cia iskrzą czę­ściej na złą­czach z filo­zo­fa­mi niż arty­sta­mi. Mniej wię­cej w cza­sie mojej ini­cja­cji poetyc­kiej, pod­czas łap­czy­wych lek­tur wspo­mnia­nych już wyżej poetów, rów­nie inten­syw­nie pochła­nia­łem kil­ku filo­zo­fów. Dla mnie pisma filo­zo­fów w spo­sób natu­ral­ny brzmia­ły, lub wytwa­rza­ły wła­sną aurę poetyc­ką. Czy dzi­siaj, po Der­ri­dzie, Nie­tz­schem nie widzi­my już wyraź­nie, że filo­zo­fia to pochód figur sty­li­stycz­nych? Czym są dziś roz­wa­ża­nia Pla­to­na, Plo­ty­na, Eriu­ge­ny, jeśli nie poezją? Czym­że są docie­ka­nia Wit­t­gen­ste­inow­skie jeśli nie rodza­jem poezji. Dla­te­go są takie podej­rza­ne dla wie­lu ludzi. Sam znam świet­ne­go lin­gwi­stę, któ­ry utrzy­mu­je, że póź­ny Wit­t­gen­ste­in po pro­stu zwa­rio­wał. Tutaj moż­na tyl­ko pole­cić dosko­na­łą książ­kę Mar­jo­rie Per­loff, któ­ra tłu­ma­czy, na czym pole­ga pokre­wień­stwo Wit­t­gen­ste­ina i np. Ste­in, czy Bec­ket­ta.

Dla mnie naj­waż­niej­si byli Emer­son, a póź­niej ame­ry­kań­scy prag­ma­ty­ści. Ror­ty, Dewey, ale przede wszyst­kim James. W ich tek­stach jest jakaś nie­zwy­kle żywot­na ener­gia, jakaś poli­ty­ka śmia­ło­ści wobec życia, jakieś zdro­wo-pro­stac­kie, Whit­ma­now­skie spoj­rze­nie na życie, któ­re mi impo­nu­je bar­dziej od euro­pej­skie­go, po-Nie­tz­sche­ań­skie­go miau­cze­nia. Swo­ją pierw­szą ksią­żecz­kę pisa­łem w jakiejś mali­gnie, na dnie któ­rej pisa­łem pod dyk­tan­do zupeł­nie nie­zwe­ry­fi­ko­wa­ne­go prze­ko­na­nia, że mię­dzy filo­zo­fią a poezją nie ma róż­ni­cy. W tek­ście myśle­nie zysku­je jakąś uro­dę. Ruch myśli jest zja­wi­skiem este­tycz­nym, przy czym mówię tu o takim czy­ta­niu, któ­re igno­ru­je podział na myśle­nie kogni­tyw­ne i este­ty­kę. Znie­sie­nie takich podzia­łów jest naj­bar­dziej płod­ną czę­ścią spad­ku po Jame­sie, Deweyu. Z takich znie­sień wzię­ła się awan­gar­da, przy­naj­mniej ame­ry­kań­ska. Poety­ka Ash­be­row­ska, któ­ra dzi­siaj fascy­nu­je tak wie­lu z nas, też sko­rzy­sta­ła, pośred­nio, z tych zabie­gów.

Jak postrze­gasz wpływ wła­sne­go doświad­cze­nia prze­kła­do­we­go na pisa­nie? Wyda­je się, że w cią­gu kil­ku­na­stu ostat­nich lat naj­bar­dziej wpły­wo­we i roz­po­zna­wal­ne ryt­my, dyk­cje, melo­die, pomy­sły for­mal­ne pro­po­no­wa­li zwy­kle auto­rzy aktyw­nie zaj­mu­ją­cy się tłu­ma­cze­niem. Moż­na to z jed­nej stro­ny tłu­ma­czyć więk­szą dostęp­no­ścią innych tek­stów, innych poetyk. Z dru­giej stro­ny – czy pew­ne cha­rak­te­ry­stycz­ne doświad­cze­nie tłu­ma­cza, kon­fron­ta­cja z nie­prze­kła­dal­no­ścią może być wła­śnie tym miej­scem, skąd star­tu­je poezja?

Two­je pyta­nie strasz­nie Der­ri­dą jest pod­szy­te. Nie­prze­kła­dal­ność nacho­dzi na nie­wy­ra­żal­ność, gra­ni­ce języ­ka, doświad­cze­nia języ­ko­we­go. Ja, w odnie­sie­niu oczy­wi­ście tyl­ko do swo­je­go pisa­nia, wolał­bym mówić o nie­roz­po­zna­wal­no­ści wła­snej sytu­acji życio­wej i o nie­wie­dzy. Gdy mówi­my o nie­wy­ra­żal­no­ści, zakła­da­my, chy­ba, że jest coś co o wyraz się dopra­sza i go nie dosta­je. Ja nie jestem w sta­nie tego poczuć, dopó­ki nie wej­dę w wiersz. Przed wier­szem mam tyl­ko ogól­ne dąże­nie do wier­sza, do wyra­zu, ale ono jest bez­przed­mio­to­we. W wier­szu znaj­dą się zna­cze­nia i wyra­zy, prę­dzej czy póź­niej.

Dla­te­go moje pisa­nie nie wycho­dzi od doświad­cze­nia prze­kła­du, czy­li z jakie­goś prze­sko­ku mię­dzy języ­ka­mi, a więc mię­dzy rze­czy­wi­sto­ścia­mi. Raczej, moje wier­sze wywo­dzą się z doświad­cze­nia bycia w świe­cie, w któ­rym nie ma róż­ni­cy mię­dzy rze­czy­wi­sto­ścią a języ­kiem. Tutaj nie ma pytań o przy­sta­wa­nie języ­ka do rze­czy­wi­sto­ści; tutaj są pyta­nia o to, jaką rze­czy­wi­sto­ści język może z sie­bie wykre­ować. Pro­blem nie­wy­ra­żal­no­ści nale­ży do tego myśle­nia, w któ­rym język i rze­czy­wi­stość to dwie róż­ne baj­ki. Jeśli zmie­ni się myśle­nie, moż­na mówić o pojem­no­ściach i poten­cjach takich a nie innych ujęć języ­ko­wych. Wte­dy zosta­je jesz­cze pro­blem punk­tu odnie­sie­nia: skąd wie­my, że dany język jest pojem­niej­szy i spraw­niej­szy? Z innych wypo­wie­dzi, użyć, czy­li wła­śnie z innych wier­szy. Lep­szy wiersz po pro­stu daje nam wię­cej świa­ta, a więc wię­cej moż­li­wo­ści, ujaw­nia coś, cze­go przed nim po pro­stu nie było. Wiersz pozwa­la cze­muś zaistnieć–a nie odsy­ła do tego cze­goś, jak­by to coś ist­nia­ło przed nim. Czy­li wycho­dzi mi na to, że gra­ni­cą wyra­żal­no­ści jed­ne­go wier­sza jest inny wiersz, moż­li­we, że nie pozna­ny. A idąc dalej, że wiersz suge­ru­je nowy wiersz, obry­so­wu­je go i umoż­li­wia.

Zresz­tą moje doświad­cze­nie tłu­ma­cze­nio­we jest bar­dzo mizer­ne. Jest coś w tłu­ma­cze­niu poezji, co mnie blo­ku­je. Coś mi dech w pier­siach zapie­ra i odbie­ra wła­sny język. Może cho­dzi o bli­skość, z jaką od lat żyję z angiel­skim, ale może też o to, że, jak zauwa­ży­łem, mój zakres wyra­żeń akcep­to­wal­nych w języ­ku jest szer­szy niż u więk­szo­ści piszą­cych wier­sze, a w prze­kła­dzie trze­ba doko­ny­wać wybo­rów. Pew­nie tego nie potra­fię.

Jakie miej­sce zaj­mu­je w two­jej aktyw­no­ści pisar­skiej kry­ty­ka lite­rac­ka?

To jest dziw­na spra­wa. Z jed­nej stro­ny zga­dzam się z tymi ludź­mi, któ­rzy dzi­siaj wska­zu­ją na głę­bo­kie pokre­wień­stwa mię­dzy wypo­wie­dzią kry­tycz­ną i poetyc­ką. Z dru­giej jed­nak są to dla mnie nadal tro­chę inne prze­ży­cia. Nie potra­fił­bym dobrze ująć róż­ni­cy. Może cho­dzi o to, że pod­czas pisa­nia wier­sza pozwa­lam sobie na więk­szy sto­pień „nie­wie­dzy”, czy też nale­ża­ło­by powie­dzieć „nie­we­ry­fi­ko­wal­no­ści”. W ese­ju kry­tycz­nym nato­miast nadal inte­re­su­je mnie pew­na spój­na linia dys­kur­syw­na, jakiś wywód, któ­ry da się kry­ty­ko­wać, bro­nić itd.

Cie­ka­wią mnie oko­licz­no­ści two­je­go debiu­tu – sto­sun­ko­wo póź­ne­go, za to od pierw­sze­go tomu pro­po­nu­ją­ce­go bar­dzo doj­rza­łą i cha­rak­te­ry­stycz­ną poety­kę. Jak roz­wi­ja­ło się two­je pisa­nie? Czy ist­nie­ją wier­sze sprzed inten­syw­nych oko­licz­no­ści lek­tu­ro­wych, o któ­rych opo­wia­da­łeś?

Takie wier­sze, sprzed debiu­tu i zwią­za­nej z nim inten­sy­fi­ka­cji moje­go pisa­nia ist­nie­ją, a raczej ist­nia­ły, ale były­by dzi­siaj zawsty­dza­ją­ce. Pamię­tam, jak Jerzy Jar­nie­wicz, wów­czas mój nauczy­ciel aka­de­mic­ki, musiał usku­tecz­nić coś w rodza­ju uciecz­ki przede mną mię­dzy wago­na­mi tram­wa­ju, żeby unik­nąć potrze­by roz­mo­wy ze mną o tych wier­szach. Zawsze coś bazgra­łem, ale to nie mia­ło kie­run­ku, żad­ne­go usta­wie­nia gło­su, żad­nej for­mu­ły. Coś cie­ka­we­go zaczę­ło się we mnie dziać, kie­dy z moją żoną, jesz­cze wte­dy dziew­czy­ną, zamiesz­ka­li­śmy razem, Jakiś prze­skok, jakieś wyj­ście z domu mamu­si i tatu­sia, któ­re zbie­gło się w cza­sie z lek­tu­ra­mi, o któ­rych już mówi­li­śmy. Tzw. start w doro­słość był dla mnie jakąś dziw­ną, nie­koń­czą­cą się podró­żą przez mia­sto, w któ­rym wła­sne życie codzien­ne i pra­cę zaczą­łem widzieć z jakie­goś sma­ko­wi­te­go odda­le­nia. Cho­dzi­łem po Łodzi, zała­twia­łem spra­wy, a jed­no­cze­śnie byłem gdzieś obok. Ta atmos­fe­ra jest w wie­lu wier­szach z mojej debiu­tanc­kiej ksią­żecz­ki, któ­ra zresz­tą prze­szła bez żad­ne­go echa.

Dzię­ku­ję bar­dzo za roz­mo­wę.

O autorach i autorkach

Kacper Bartczak

Ur. w 1972 roku. Poeta, krytyk, tłumacz poezji, amerykanista. Wydał kilka tomów poetyckich, m.in. Wiersze organiczne (2015), za które był nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody Literackiej Nike, Pokarm suweren (2017), a także zbiór Naworadiowa (2019). Autor monografii o Johnie Ashberym (2006) oraz zbioru esejów o poezji i teorii Świat nie scalony (2009), za który otrzymał Nagrodę „Literatury na Świecie”. Tłumaczył wiersze Johna Ashbery’ego, Rae Armantrout, Charlesa Bernsteina i Petera Gizziego. Stypendysta Fundacji Fulbrighta (dwukrotny) i Fundacji im. T. Kościuszki. Wykłada literaturę amerykańską na Uniwersytecie Łódzkim. Mieszka w Łodzi.

Kuba Mikurda

Urodzony w 1981 roku. Dziennikarz, filmoznawca, psycholog, filozof. Członek zespołów redakcyjnych „Wide Screen”, „International Journal for Žižek Studies” i „Krytyki Politycznej”. Współpracuje z Katedrą Kultury Współczesnej UJ, Centre for Advanced Studies in the Humanities UJ. Nagrodzony w konkursie im. Krzysztofa Mętraka (2007, 2008). W 2008 roku zwycięzca polskiej edycji konkursu „International Young Screen Entrepreneur” organizowanego przez British Council. Mieszka w Krakowie.

Powiązania

Autobiografia śmierci

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Kim Hyesoon Lynn Suh

Spo­tka­nie z udzia­łem Kim Hyeso­on, Lyn­na Suh, Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Pospieszny Legnica-Wroclaw

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis roz­mo­wy z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jolan­ty Kowal­skiej, Kuby Mikur­dy, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czas kompost

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Uwagi wstępne do lektury „Autobiografii śmierci” Kim Hyesoon

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Auto­bio­gra­fia śmier­ci Kim Hyeso­on w tłu­ma­cze­niu Ewy Suh, Lyn­na Suha i Kata­rzy­ny Szu­ster-Tar­di, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Afirmacja w splątaniu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Anny Kału­ży i Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Błąd w legendzie (wakacyjna przygoda)”

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Autokreacja postkonfesyjna i jej program nieczysty

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Dalej pójdzie jak z płatka

debaty / ankiety i podsumowania Kacper Bartczak

Odpo­wie­dzi Kac­pra Bart­cza­ka na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Widoki wymazy

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Wido­ki wyma­zy z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Najsłabszy opór i Zegary w pokoju matki

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek „Naj­słab­szy opór” Addy Djørup i „Zega­ry w poko­ju mat­ki” Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić z udzia­łem Addy Djørup, Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić, Kac­pra Bart­cza­ka i Bogu­sła­wy Sochań­skiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Historia jednego (lub więcej) wiersza, z trzema dygresjami i kodą

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Z niedanych jestem

wywiady / o książce Kacper Bartczak Krzysztof Siwczyk

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Świat w ogniu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Świat w ogniu Char­le­sa Bern­ste­ina z udzia­łem Char­le­sa Bern­ste­ina, Kac­pra Bart­cza­ka, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Widoki wymazy

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Kac­pra Bart­cza­kaWido­ki wyma­zy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Pora się obudzić

wywiady / o książce Bronka Nowicka Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Jaku­ba Mikur­dy z Bron­ką Nowic­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Bron­ki Nowic­kiej Kodeks Pomy­lo­nych, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

„Ulotne momenty performatywnego zatracenia”, czyli formy życia politycznego

wywiady / o książce Charles Bernstein Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­le­sem Bern­ste­inem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Żywiczne wtrącenia, czyli „badania zakrzywione” Charlesa Bernsteina

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Szkic Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy (2)

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Listy z wewnątrz

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Ramie­go Al-Asze­ka, Fadie­go Dżo­ma­ra, Kac­pra Bart­cza­ka i Nata­lii Malek w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Naworadiowa

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Nawo­ra­dio­wa z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Ciemna materia

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak Rae Armantrout

Spo­tka­nie wokół książ­ki Ciem­na mate­ria z udzia­łem Rae Arman­tro­ut, Kac­pra Bart­cza­ka i Bar­to­sza Kraj­ki w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Substancja nie esencja

wywiady / o książce Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Naworadiowa

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Poza granicą czasu i przestrzeni

wywiady / o książce Kacper Bartczak Rae Armantrout

Roz­mo­wa z Rae Arman­tro­ut, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Ciemna materia i błona wiersza

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Esej Kac­pra Bart­cza­ka doty­czą­cy książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Intymność w wierszu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Asja Bakić, Char­lot­te Van den Bro­eck, Llŷr Gwyn Lewis i Kac­per Bart­czak.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Llŷr Gwyn LEWIS

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Llŷr Gwyn Lewis. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Charlotte VAN DEN BROECK

wywiady / o pisaniu Charlotte Van den Broeck Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­lot­te Van den Bro­eck. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Asja BAKIĆ

wywiady / o pisaniu Asja Bakić Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Asją Bakić. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu Nowe gło­sy z Euro­py.

Więcej

Echo-sfera wiersza

wywiady / o książce Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza, czyli pamięć wielu rzeczy

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nieistniejąca pocztówka

dzwieki / RECYTACJE Kacper Bartczak

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Pokarm suweren (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Pokarm suweren (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nowe głosy z Europy 2016: Poezja

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Zapis ze spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe gło­sy z Euro­py 2016: Poezja i Pro­za”, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Anja Golob, Juana Adcock oraz Árpád Kol­lár. Spo­tka­nie odby­ło się w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Julii Miki „Wier­sze czysz­czą­ce”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersz na święta: Konsubstancje

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Wiersz pocho­dzi z książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Kuby Pszo­nia­ka „Chy­ba na pew­no”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Bart­ka Zdun­ka „Sól z zie­mi”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Jedzcie dorsze!

wywiady / o książce Kuba Mikurda Łukasz Jarosz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Łuka­szem Jaro­szem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Sprawa szerszego programu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak

Z Anną Kału­żą o książ­ce Bume­rang roz­ma­wia Kac­per Bart­czak.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

Mała, rozbita dusza

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Ekran kon­tro­l­ny roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

O Żółtym popołudniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Dokumentach mających służyć za kanwę

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Joh­na Ash­be­ry­’e­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Kuby Mikur­dy oraz Ada­ma Zdro­dow­skie­go.

Więcej

O Raju w obrazkach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Ane­ty Kamiń­skiej, Kami­la Zają­ca i Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka o książ­ce Raj w obraz­kach D.J. Enri­gh­ta.

Więcej

O Po tęczy

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Paw­ła Mac­kie­wi­cza, Kuby Mikur­dy, Igi Nosz­czyk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

O jedno jabłko za dużo

wywiady / o pisaniu Kuba Mikurda Rafał Skonieczny

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Rafa­łem Sko­niecz­nym.

Więcej

Siostra stereofoniczna

wywiady / o książce Karol Pęcherz Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Karo­lem Pęche­rzem o pły­cie Trac­kless Andrze­ja Sosnow­skie­go & Cha­in Smo­kers.

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Powinno mówić niewyrażalne

wywiady / o książce Kuba Mikurda Wojciech Bonowicz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Woj­cie­chem Bono­wi­czem.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Bez płaczów, dąsów i rzucania mięchem

wywiady / o pisaniu Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem, tłu­ma­czem poezji Phi­li­pa Lar­ki­na z wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim książ­ki Zebra­ne, roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Nieustanny ruch znaczeń

wywiady / o pisaniu Kuba Mikurda Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy ze Zbi­gnie­wem Mache­jem.

Więcej

Dziewczynka z zapałkami (wypisy okolicznościowe)

recenzje / NOTKI I OPINIE Kuba Mikurda

Esej Kuby Mikur­dy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ach, Sosnowski…

recenzje / IMPRESJE Kuba Mikurda

Recen­zja Kuby Mikur­dy z książ­ki Nouvel­les Impres­sions d’A­me­ri­que Andrze­ja Sosnow­skie­go

Więcej

Na szczęście obaj jesteśmy ludźmi dyskretnymi, Brunner

wywiady / o pisaniu Andrzej Sosnowski Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Andrze­jem Sosnow­skim.

Więcej

Wymknąć się każdemu bogu

recenzje / IMPRESJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka z książ­ki Dowód z toż­sa­mo­ści Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

Pierwiastek niewyjaśnienia. Kilka myśli przy Świecie nie scalonym

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 listo­pa­da 2009 roku.

Więcej

Przeciw scaleniu. Krytyczne tropy

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Nieczyste kompozycje

recenzje / ESEJE Łukasz Żurek

Recen­zja Łuka­sza Żur­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Przeciw scaleniu. Krytyczne tropy

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej