Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller
nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna MuellerTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
Joanna Mueller: Siedem przygód Rozalii Grozy zaczynasz mocnym, hitchcockowskim zdaniem: „Kocham cię nie od dziś, Rozalio – powiedziała mama – ale dziś dam temu pełny wyraz”. Podobnie zresztą książka się kończy, tyle że w puencie to Rozalia daje mamie pełny wyraz swojej miłości. Dla mnie Twoja najnowsza proza – dla dzieci, ale przecież także dla dorosłych – jest głównie o tym: o budowaniu relacji między matką a córką. Między konkretną matką a konkretną córką, bo przecież bohaterka ma na imię tak jak Twoja osobista życiowa dziesięciolatka. Czy dla Ciebie, Justyno, ta książka – podobnie jak wiersz puentujący kiedyś tomik Bach for my baby – jest tym oto: „dawaniem wyrazów miłości” do córki? I czy masz – przynajmniej chwilowe – poczucie pełni tych wyrazów?
Justyna Bargielska: „Dawaniem wyrazów”, ale i „wypełnianiem zobowiązań”: pewnie sama doskonale wiesz, jaką moc ma dziecięce „przecież obiecałaś”. Czy może raczej: dawaniem wyrazów przez wypełnianie zobowiązań. Książkę o Rozalii obiecałam Rozalii już jakiś czas temu, w międzyczasie wyszły Obie, też o matce i córce, ale dla Rozalii były niewystarczająco przygodowe i „nie liczyły się”. Życie nie jest fair i to osoba, której złożyłaś obietnicę, decyduje, czy ostatecznie się z niej wywiązałaś: na szczęście Siedem przygód zaspokoiło Rozalię, przynajmniej na jakiś czas. A jeśli ona jest zadowolona, to ja tym bardziej, zwłaszcza że mogę się teraz wziąć za epicką wojenną opowieść osadzoną w Minecrafcie, którą obiecałam synowi.
Ha, to od razu zaczepiłaś o kilka rzeczy, o które chciałam Cię zapytać. Pierwsza – to książka Obie, picturebook z ilustracjami Iwony Chmielewskiej i Twoimi tekstami, którą sobie nawet zamówiłam, ale jeszcze nie mam, bo idzie Wolno (pozdrowienia dla Jarka Borowca!). To nie pierwsza Twoja współpraca z tą graficzką, ale pierwsza tak pełna. Obie książki – Obie i Przygody – ukazały się niemal jednocześnie. Na ile są sobie bliskie, a na ile odmienne od siebie (prócz zawartości „przygód w przygodowości”)?
Przygody są pod względem tekstu około dwadzieścia siedem razy większe. I zdecydowanie są książką w pierwszej kolejności dla dzieci i młodszych nastolatków. Obie, chociaż Rozalia wyznała, że „strasznie się nimi jara”, są raczej dla starszych matek i córek. Iwona wierzy, że mogą mieć charakter terapeutyczny, być punktem wyjścia do rozmowy o przerwanych czy nieprawidłowych więzach i prób jej naprawienia. Bardzo bym chciała, żeby tak było, tym bardziej że Przygodom zaplanowałam – na ile to możliwe, takie planowanie – inną rolę. Chciałabym, żeby były czytane dla zabawy.
Obie może i nieprędko idą, ale zapewniam Cię, że nie rozczarujesz się, gdy dojdą: to skrajnie eleganckie wydawnictwo, po prostu przepiękna książka, a mówię o tym bez fałszywej skromności, bo oceniam swój wkład w jej powstanie jako symboliczny.
Z kolei Rozalia ma, zdaje się, wielki wkład w powstanie Przygód – nie dość, że jest ich bohaterką, to jeszcze, jak wyznałaś, głównie ona pilnowała Cię, żeby – zgodnie z regułą „przecież obiecałaś” – książka ostatecznie powstała. A możesz uchylić rąbka, czy w wymyślaniu kolejnych przygód (o pająku bananowym, o szkolnej syrenie przewieszającej kurtki itd.) Rozalia też Ci jakoś „pomagała”, robiła za Rozę-Muzę? Wiem ze screenu, który umieściłaś na fb, że książka się jej spodobała (wręcz do łez) – to pewnie ulga, co? Bo jak znam życie (i na przykład własne dzieci), to najtrudniej do własnego pisania przekonać najbliższych. Czy nie?
A, nie, pająki, syreny, kosmici i gołe panie na dachu poczty to ja – w naszym tandemie ja jestem od uciekania od rzeczywistości za pomocą takich tanich chwytów, a Rozalia – od oswajania jej za pomocą rzeczowych konkluzji. Niektóre teksty Rozalii to swoją drogą powinny być haftowane na ręczniczkach. Jest pozbawiona złudzeń jak amerykański stand-uper. Nie, Roza nie sprawdzała postępu prac, po prostu pytała: najpierw kiedy skończę, a potem – czy skończę. „Czy” zawsze działa na mnie bardziej motywująco niż „kiedy”, więc byłam jej wdzięczna za tę eskalację terroru.
Do tej pory nie musiałam przekonywać dzieci do mojego pisania, to się w większości działo poza nimi, tomikami wierszy w ogóle się nie chwaliłam, są cienkie i dla dorosłych, zresztą prozy niewiele grubsze. W celu uzyskania szacunku pokazywałam od czasu do czasu takie książki, jak np. wydany przez Uniwersytet Śląski gruby tom esejów o ptakach, który otwiera mój tekst o łabędziach: to jest konkretny lans, a nie jakieś wierszyki. Z oczywistych względów takich publikacji nie mam na koncie zbyt wiele, więc tomu o ptakach używam bardzo oszczędnie, żeby mi się nie potargał. Tym razem sytuacja była jednak inna, nie mogłam książki o dziesięciolatce napisanej na podstawie konkretnej dziesięciolatki nie przetestować na tej dziesięciolatce, zwłaszcza że trzymam tę dziesięciolatkę w mieszkaniu. Stres był, potężny. Ale Rozalia to szczera osoba, a wobec mnie wręcz bezwzględna: nie naściemniałaby mi tylko dla mojego komfortu (to trochę inaczej niż ta książkowa Rozalia, która utrzymuje dziadka w przekonaniu, że panie na dachu szkoły opalają się topless).
Właśnie. Uciekanie od rzeczywistości, eskalacja terroru za pomocą „czy napiszesz?”, a przede wszystkim „pełne miłości” (wcale nie tanie) chwyty takie jak te, kiedy najpierw mama wsadza córkę w autobus i każe jej samej jechać na pętlę (gdzie na nią czeka na rowerze), zaś córka potem odwzajemnia jej się i każe matce podnieść się z sofy, na której leży całymi dniami, i jechać na tę samą pętlę (gdzie czeka na nią na rowerze i gdzie mama pokazuje jej bilet „nie normalny, tylko depresyjny”)… Zatem niby „tylko” dziecięce przygody (bo po drodze pająk i panie nie-topless), a tak naprawdę – mocna, dosadna książka o depresji. Depresji, która jest i która może się przytrafić. I z której trzeba się nawzajem wydobywać. Przygody są i śmieszne, i przygodowe, i lekkie, i można je (nawet wypada) czytać dla zabawy – ale dla mnie osobiście one są, poza wszystkim, dalszym ciągiem Twojego Nudelmana, który przecież jest dziełem z totalnie innego rejestru. Niby wesoła Roza, a przecież zarazem Groza…
Ale różnica jest zasadnicza: w Nudelmanie życie jest depresją, czy też depresja – życiem, w Przygodach depresja jest tylko jego częścią. To zresztą chyba naturalny i jedyny możliwy efekt leczenia tej choroby: umieć uczynić ją równoważną, a nie dominującą częścią życia. Jasne, że w czasach, w których dążymy do maksymalnego komfortu, taki plan minimum może budzić nieufność, ale ja w niego wierzę.
Niepokoi mnie to określenie: „dosadna”. Ja bym powiedziała, że książka jest raczej frywolna. Epizody depresyjne i wzajemne wydobywanie się z nich przez bohaterki starałam się raczej zarysować, niż opisać. Trochę się w Przygodach poobijałam o tabu związane z depresją u dzieci i była to dla mnie sytuacja nieoczekiwana, bo do tej pory, pisząc, po prostu nie zauważałam, że coś jest lub może być postrzegane jako tabu, a tym razem miałam wrażenie, że piszę o czymś, o czym w innej formie bałabym się pisać. Pomysł, że dziecko może chorować na depresję, budzi mój opór, stąd Rozalia doświadcza tylko jakichś chandr czy nud, a stan depresji zarezerwowałam dla matki. Rozumiesz, o jaki opór mi chodzi? Dzieci chorują na raka, giną w wypadkach, jasne, ale ośmiolatek, który popełnia samobójstwo w wyniku depresji – po prostu nie mogę się na to zgodzić. A statystyki mówią, że to się zdarza. Tutaj, w Polsce.
Użyłam słowa „dosadna”, bo je lubię i zawsze mi się napatacza, może lepiej było rzec: „do-sedna”, bo sedno tego wszystkiego chwytasz fenomenalnie. Równie dobrze zresztą mogłam użyć innego mojego ulubionego słowa: „dziarska” – bo taka też jest Twoja książka: dziarsko łapie samo sedno. I jeszcze: ja też mam dziesięciolatkę, która trochę zbyt często leży na sofie, więc świetnie rozumiem „ten opór”, a też konieczność wrzucania dziewczynki w rozmaite „przygody”, żeby się ruszyła i pojechała na pętlę, a nie zapętlała się w smutku.
A skoro o smutku, to poczynię wyznanie, że przy dobrych książkach dla dzieci notorycznie ryczę. To jest frustrujące, bo jak mam czytać dzieciom, skoro łkam. I tak było też z Siedmioma przygodami – na maksa popłakałam się przy ostatnim rozdziale (a głupio tak przy korekcie), kiedy Rozalia pomaga babci posprzątać makiety kolejowe po zmarłym dziadku, ale o włos od łzy było też tam, gdzie Rozalia (nie) okazuje się Chińczykiem, a więc w rozdziale, w którym poetka Wawiłow (a jej wiersze też mi trudno doczytać dzieciom do końca na mocnym głosie) opowiada Rozie i Werce, że czuje się „jako ta kalarepa” między rozchełstanymi wieszczami. Dziewczynki honorują dziwną panią i przewieszają jej portret ponad portrety samych mężczyzn-poetów – a to jest gest świadomie feministyczny, prawda? I w ogóle sporo tej kobiecej i dziewczyńskiej siły (ale też bezsiły) w Przygodach – choćby w opowieści o początku przyjaźni Rozalki Grozy i Werki Skwarki („Siostry Lwie Serce”), a także w „Wiecznej kobiecości”, gdzie Rozalia pyta: „Czy wszystkie kobiety to kosmitki?” lub „Czy wszyscy kosmici na ziemi to kobiety?”. Czy to Twój wkład w budowanie kobiecej „niezobowiązującej, ale jednak wspólnoty”? Hmmm, czy to jest dobrze postawione pytanie?
Cokolwiek powiem, i tak się okaże, że mój feministyczny gest to w istocie podstępny sposób umocnienia patriarchatu, więc wolałabym uniknąć deklaracji, nad którymi mogłaby się pastwić matriarchalna policja myśli. Mogę? Zwłaszcza że staram się nie operować w sferze deklaracji.
Dziewczynki honorują dziwną panią, ponieważ – w odróżnieniu od rozchełstanych poetów – oferuje im ona jakiś konkret, jakieś wsparcie, jakąś odpowiedź. Za kilka lat może znajdą odpowiedź na to pytanie u rozchełstanych. A może wcale nie. Przewieszenie Wawiłow to mój również prywatny hołd: spotkałam panią Danutę we wczesnej młodości, właściwie dzieciństwie, dwa razy, raz na jakimś grupowym spotkaniu wyjątkowo rozgadanych wanna be poetów, drugi raz – u niej w domu, tu już byłam jedynym gościem. Serio, nie wiem, skąd się tam wzięłam. Za żadnym z tych razów nie udało mi się wyksztusić więcej niż dwóch zdań, ale moje niemówienie spotkało się z całkowitą akceptacją, prawdopodobnie ze względu na teksty, które ze sobą przyniosłam. Rodzaj komfortu, o który dość trudno, zwłaszcza w świecie literatury. Oczywiście wyrosłam z tego niemówienia, a nawet znalazłam przyjemność w mówieniu, ale bez tamtego pakietu akceptacyjnego byłoby mi pewnie trudniej.
Płakałaś? No co Ty! A Rozalia powiedziała, że to jest „fajne, niezasmutno napisane”.
No tak, matriarchalne policjantki to jest temat na jakąś godną opisania przygodę. Spotkania z Wawiłow to Ci zazdroszczę, sama bym ją przewiesiła na najwyższe miejsce w klasie. A co do płaczu, to zgadzam się z Rozalią – „niezasmutno napisane” i dlatego właśnie chwyta (bo wiesz, ja czasem tam łzawiłam ze śmiechu). Zresztą z tego, co wiem, to akurat Twoja domowa krytyczka też przy tej książce płakała.
Ale chciałam zagadnąć Cię o innego Twojego domownika, czyli syna, bohatera facebookowych wpisów, któremu – jak chwilę temu mówiłaś – obiecałaś epicką opowieść wojenną na bazie Minecrafta. W Przygodach pojawia się – raczej marginalnie – brat Rozalii, Remek, który ma jedynkę z religii, robi „za ogon” siostry, bo ta musi z nim wychodzić na plac zabaw, ale głównie to siedzi właśnie w Minecrafcie (chyba zresztą dzielisz z nim tę pasję?). Jeśli syn będzie Cię pilnował równie terrorystycznie jak córka, to będzie to już druga Twoja „epicka” książka dla dzieci. Jak się czujesz z tym przeskokiem z wierszy i fabuł dla dorosłych – w sferę pisania dla dzieci? Jest strach, pewna taka nieśmiałość czy może luz i frajda?
Strachu musi trochę być, wiesz, jest ryzyko, jest zabawa. Ale ta powieść wojenna to pieśń przyszłości, na razie mamy z Jurkiem inne sprawności do zdobycia: właśnie wrócił ze szkoły i pochwalił się, że zaliczył Dekalog, ale na minus pięć, bo powiedział go bez intra. Intro? No, wiesz, „jam jest Pan Bóg twój, którym cię wywiódł” i tak dalej. Innymi słowy, poszerzamy granice języka w najbardziej newralgicznych obszarach i to nam zajmuje sporo czasu i nerw. Próbuję też go na boku przekonać, że proza, którą męczę już chyba czwarty rok, to taki trochę wojenny Minecraft. Akurat jak skończę, podrośnie na tyle, żeby móc się z tą tezą zgodzić. To dobry chłopak jest, szanuje moje ograniczenia.
Z drugiej strony wyobraź sobie takie wyzwanie, wiersze dla dzieci. W tej chwili kapituluję przed nim całkowicie, ale jutro, pojutrze? Ludzie to robią, dlaczego nie miałabym spróbować? Chociaż jeśli nie teraz, to znaczy w przewidywalnej przyszłości, to potem pewnie dopiero dla wnuków, trochę trudno mi sobie wyobrazić siebie piszącą książki dla niespokrewnionych dzieci, jeśli wiesz, co mam na myśli.
Wyobrażam sobie takie wyzwanie, bo właśnie się znajduję w jego głębokim podjęciu (ja akurat piszę bardziej z synem niż z córkami, no i planujemy z Jaśkiem w tym roku wydać „poemat na spółę” o piratach). No a skoro tak o tych synach, to czy mogę pytanie dla Ciebie od mojego? Ciekawiło go wiele rzeczy, choć nie czytałam mu jeszcze Siedmiu przygód, a tylko podrzucałam smakowite kąski w trakcie robienia korekty tychże – na przykład chciał wiedzieć, czy Rozalia dostanie psa, skoro nie jest Chińczykiem, czy syrena „przewiesza kurtki tylko dla psotów”, wreszcie: z czego się robi chińskie hot-dogi. Ale z najgłębszą powagą zapytał o to, czy książki takie jak Siedem przygód Rozalii Grozy pisze się po to, żeby z fajnych dzieci wyrośli fajni dorośli?
Ojciec Rozalii uważa, że jej obraz w książce jest wyidealizowany, wyobrażasz sobie? Wiesz, ja wychodzę z założenia, że i dzieci, i dorośli są fajni co do zasady, nie trzeba ingerować w proces wyrastania, pisząc takie czy inne książki, natomiast dorosłe życie rzeczywiście ma potencjał wytrącania nas z tej fajności. I wtedy książki, które się czytało w dzieciństwie, potrafią być bardzo przydatne – żebyśmy sobie sami mogli przypomnieć, że nie jest z nami tak źle.
Są jeszcze przydatne do tego, żeby bywać w dorosłości takim Marcinem Rankiem – bohaterem kreskówki, o której opowiadałaś kiedyś w wywiadzie Agacie Kuli. Ranek budzi się każdego ranka jako ktoś inny, a jego rodzice są na tyle wyrozumiali, że kiedy budzi się jako smok, wycinają mu w spodniach dziurę na ogon. Mówiłaś Agacie, że Tobie nikt takiej dziury na ogon nie wytnie, bo jesteś rodzicem. Czy przygody Rozalii nie są dla Ciebie trochę taką „dziurą na ogon”?Chciałam jeszcze zapytać o ilustracje do książki autorstwa Patrycji Ochman. Zaciekawiło mnie, że jej Rozalia jest trochę jak ten Marcin Ranek – w każdej przygodzie jest inna, raz ma długie włosy, raz krótkie, raz jest smutna, kiedy indziej psotna, wreszcie w przedostatnim rozdziale, co zrozumiałe, ma urodę dalekowschodnią. To trochę jak uwielbiana przez dzieci zabawa w przebieranki (notabene o przebieraniu się za dynię vel kabaczka traktuje czwarta, halloweenowa przygoda Rozalii). Odnalazłaś się w graficznych przebraniach, które stworzyła dla Twoich bohaterek Patrycja?
Wiesz, ja Patrycję wybrałam i oświadczyłam się jej, więc gdybym się teraz nie odnalazła w tym, co zrobiła, raczej nie mówiłabym o tym głośno. A serio: Rozalia źródłowa jest ekstremalnie metamorficzna, co w niej uwielbiam, ale nie jestem pewna, czy udało mi się pokazać to w tekście. Tym bardziej jestem wdzięczna Patrycji, że pokazała to w taki nonszalancki sposób, bez oglądania się na – nie wiem, jak to określić – fizjologiczne prawdopodobieństwo? Skądinąd ciekawe, czy Ty, jako redaktorka, miałaś z tymi „przebierankami” problem merytoryczny.
Gdybym była tylko redaktorką, to może i nawet bym mogła mieć (tam, gdzie były naprawdę merytoryczne wątpliwości, to żeśmy je poprawiły, nie?). Ale jako matka dzieci, z których każde (zwłaszcza najstarsza, rówieśniczka Rozalii) ulega przeobrażeniom dwadzieścia razy na dzień, świetnie to rozumiałam, więc zero problemów. W dodatku Twoja książka jest trochę matrioszkowa, a ja mam matrioszkowego świra, więc jako czytelniczka z radością dziecka odkrywałam kolejną Rozę-w-Rozie. A że na okładce widzimy dopisane czyjąś ręką do właściwego tytułu słówko „pierwszych”, pozostaje mieć nadzieję, że poza magiczną siódemką „pierwszych” przygód pojawią się kiedyś kolejne matrioszki. I tylko nie mów „ydgin”! Serdecznie Ci dziękuję za „gadułkę”.
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Urodzona w 1977 roku w Warszawie. Poetka, pisarka. Laureatka konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej im. Jacka Bierezina (2002). Otrzymała dwa razy Nagrodę Literacką Gdynia (2010 i 2011). Mieszka w Warszawie.
Trzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
WięcejCzytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej, towarzyszący premierze książki Wybór stand-upów, wydanej w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
WięcejRozmowa Oli Kołodziejek z Justyną Bargielską towarzysząca premierze książki Wybór stand-upów Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki Wybór stand-upów Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki Wybór stand-upów Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejOdpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejDziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejAutorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejEtiuda wyróżniona w II edycji konkursu „Nakręć wiersz”. Zespół w składzie: Tomek Gabryś, Jarek Łukaszewicz.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejRozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejJustyna Bargielska odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Dwa fiaty, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 18 kwietnia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejWiersz z tomu Szybko przez wszystko, zarejestrowany podczas spotkania „Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.
WięcejRozmowa Marty Koronkiewicz z Justyną Bargielską.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejFragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.
WięcejRozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Nudelman, wydanej nakładem Biura Literackiego 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza „Próba doszorowania”, towarzyszący premierze książki Nudelman, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
WięcejZapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Nudelman Justyny Bargielskiej.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej z ilustracjami Oktawii Ogniew, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRecenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejRozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.
WięcejWiersz z tomu Nudelman, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WięcejFragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejDziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
WięcejRozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko, towarzysząca premierze e‑booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.
WięcejZapis spotkania „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” podczas festiwalu Port Literacki 2014.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejSzkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę China shipping Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 15 lutego 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejGłos Justyny Bargielskiej w debacie „Wakacje z książkami”.
WięcejKomentarz Liwii Dzierżawy, finalistki konkursu „Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pinktronic Justyny Bargielskiej.
WięcejKomentarz Karoliny Zalewskiej, finalistki konkursu „Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pole bawełny Justyny Bargielskiej.
WięcejRozmowa z Justyną Bargielską przeprowadzona przez reporterkę Akademickiego Radia LUZ Patrycję Barowicz, wyemitowana w programie „Kulturalny Bajzel”.
WięcejWybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
WięcejGłos Justyny Bargielskiej w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.
WięcejZ Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko rozmawia Aleksander Nawarecki.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Sól i ogień, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejZ Justyna Bargielską rozmawia Agata Kula.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Zatarty fresk, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.
WięcejEsej Julity Nowosad towarzyszący premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
WięcejEsej Justyny Bargielskiej.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Do Chloris, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.
WięcejZ Justyną Bargielską o drugim wydaniu książki Bach for my baby, rozmawia Olga Byrska.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
WięcejRecenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejZ Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
WięcejEsej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
WięcejEsej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejRecenzja Aleksandra Nawareckiego, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej z ilustracjami Oktawii Ogniew, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRecenzja Karoliny Kurando, towarzysząca premierze książki Wybór stand-upów, wydanej w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
WięcejRecenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejRecenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejEtiuda wyróżniona w II edycji konkursu „Nakręć wiersz”. Zespół w składzie: Tomek Gabryś, Jarek Łukaszewicz.
WięcejFragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.
WięcejRecenzja Sabiny Misiarz-Filipek towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.
WięcejRecenzja Mikołaja Borkowskiego towarzysząca premierze książki Justyny Bargielskiej Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Zuzanny Sali towarzysząca premierze e‑booka Justyny Bargielskiej China shipping wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.
WięcejRecenzja Moniki Piotrowskiej-Wegner z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
WięcejFragment recenzji Sabiny Misiarz-Filipek z książkiSzybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Uli Orlińskiej-Frymus z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.
WięcejEsej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
WięcejRecenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejRecenzja Łukasza Wróblewskiego z książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku.
WięcejRecenzja Mai Staśko towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.
WięcejRecenzja Klaudii Wawrzynkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.
WięcejEsej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Marty Koronkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.
WięcejRecenzja Agnieszki Gruszczyńskiej, towarzysząca premierze książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 25 kwietnia 2013 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Macieja Topolskiego towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.
WięcejRecenzja Michała Larka towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.
WięcejRecenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
WięcejRecenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejEsej Anny Kałuży o książce China shipping Justyny Bargielskiej.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego o poezji Justyny Bargielskiej.
Więcej