Strona A, strona B nr 106: Koniec literatury
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta106. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
Artur Burszta: Zapytaliśmy uczestników festiwalu, co było największą wartością tej edycji festiwalu na tle poprzednich. Zacznijmy naszą dyskusję od tego samego pytania. Asia pamięta jeszcze edycje z Legnicy. Ola Olszewska pracuje przy festiwalu od sześciu lat – pamięta trzy ostatnie lata we Wrocławiu i przenosiny imprezy do Stronia Śląskiego. Dawid zaczął bywać na festiwalu jako uczestnik ponad dziesięć lat temu, a teraz po raz pierwszy brał udział w pracach „po drugiej stronie”. Juliusz też ma swoje wieloletnie festiwalowe doświadczenia. Ola Grzemska była z nami po raz drugi.
Joanna Mueller: To może zacznę ja – jako największa (prócz Artura) BL-weteranka. Faktycznie, moje bywanie na festiwalach Biura zaczęło się 16 lat temu, kiedy wraz z koleżankami rzuciłam na scenę bukiet z balkonu w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy, kiedy Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki czytał Zaplecze. To był 2002 rok, wiem, bo musiałam urwać się z wieczornego koncertu Czarnych Ciasteczek, żeby jechać pod Legnicę do ówczesnego narzeczonego w celu poznania przyszłych teściów. Na szybko wzięłam jeszcze tylko autograf od Tomka Majerana, co dla mnie wtedy – rok przed debiutem – było mega ważnym wydarzeniem. Pamiętam, że już wtedy na festiwalach Biura panował dość wyraźny podział na niedostępny stolik „poetów Biurowych”, czyli tych, którzy występowali na scenie i ich znajomych, oraz poboczne stoliki ludzi, którzy przyjechali na festiwal jako publiczność. Ten podział w ciągu kolejnych edycji (a byłam na kilku, pewnie na większości) właściwie się nie zmieniał – oczywiście, następowały przemieszania, do stolika „znanych i uznanych” w trakcie kolejnych festiwali we Wrocławiu dosiadali się nowi Biurowi „adepci” oraz „adeptki” (bo poetek na samym początku prócz trzech czy czterech przy nim nie było), ale sama zasada podziału na „tych ze sceny” i „tych spod sceny” funkcjonowała nawet jeszcze w ubiegłym roku. I nagle tegoroczna edycja zmieniła wszystko – a wiem, że to nie jest tylko moje zdanie, bo podobne opinie padały w ankietach i w prywatnych rozmowach ze strony publiczności (które to słowo – „publiczność” – wobec tej zmiany właściwie mogłoby przestać istnieć, bo wszyscy byliśmy tam „współuczestni(cz)kami”). Reasumując: moim zdaniem największą wartością tegorocznego festiwalu jest to, że zniknął odwieczny podział na poetów Biura i poetów nie-Biura, że „zadziała się” wspólnota, o której – w tonie postulatywnym – pierwszego wieczoru mówił Dawid Mateusz. Ludzie, którzy zjechali do Stronia (czy to jako uczestnicy pracowni, czy to jako „wolni słuchacze” spotkań, czy to jako ekipa BL), wytworzyli atmosferę kooperacji i wzajemności, a nie stolikowych towarzystw wzajemnej adoracji. Marzyłoby mi się, żeby tak już było co roku!
Aleksandra Grzemska: Poczucie wspólnoty i współtworzenia środowiska literackiego/poetyckiego dało się wyczuć już po kilku pierwszych godzinach tegorocznej edycji festiwalu. Ubiegłoroczna, podczas której poznałam zespół pracujący nad festiwalem, ale także osoby współpracujące z Biurem przy innych projektach, to były dla mnie cztery bardzo intensywne i stresujące dni. Wszystko było nowe, czułam się obco, a „stolikowe” podziały na „starych Mistrzów” i „młodych Połowiczan” nie pomagały w asymilacji. Tegoroczna Stacja Literatura 23 udowodniła, że atmosferę festiwalu tworzą ludzie-w-relacjach i że sztuczne podziały można niwelować, na przykład siadając razem wokół ogniska z kociołkiem Konrada Góry (co stało się już festiwalową tradycją).
Juliusz Pielichowski: Po raz pierwszy zetknąłem się z Biurem jako finalista Połowu w 2011 roku, który zresztą prowadziła wtedy – wespół z Romanem Honetem – Asia. Później było Pogotowie Literackie z Bohdanem Zadurą i Andrzejem Sosnowskim. Wszystko to działo się jeszcze we Wrocławiu, a więc mieście, w którym dorastałem, co miało dla mnie swoje znaczenie. Rok temu, po kilku (krakowskich) latach przerwy, przyjechałem do Stronia, które – jak zresztą cała Kotlina Kłodzka – jest dla mnie ważniejszym miejscem niż Wrocław. Wspominam o tym prywatnym planie, bo właśnie poczucie bycia u siebie, gdy myślę o literaturze, jest dla mnie bardzo ważne. Przyznaję zupełnie otwarcie, że towarzyszyło ono mi podczas imprez Biura właściwie od samego początku. W pełni zgadzam się z Asią, że doświadczenie współuczestnictwa jest dziś największą wartością festiwalu. Ja też mam poczucie, że tegoroczna edycja niezwykle skutecznie i – miejmy nadzieję – ostatecznie zlikwidowała wszelkie podziały. Do tego dodałbym jeszcze prawdziwą międzypokoleniowość spotkań. Nie znam innego festiwalu, na którym każdy, kto zdecyduje się przyjechać, może tak łatwo i w atmosferze zasadniczej równości po prostu porozmawiać zarówno z mistrzami tej miary co Tadeusz Sławek, jak i nieznajomymi, którzy po zamienieniu kilku słów okazują się zaskakująco „znajomi”. Wspólnota ludzi, dla których literatura nie tylko nie traci, ale wręcz zyskuje na znaczeniu, to dziś największy kapitał Biura i festiwalu.
Aleksandra Olszewska: Moja perspektywa może być o tyle inna, że podczas festiwalu zawsze byłam w grupie organizatorów, czyli właściwie jeszcze trzeciego „stolika”, tego „zza sceny”. W tym roku jednak rzeczywiście coś przeskoczyło i nie dość, że stoliki poszły w odstawkę, to jeszcze czuć było tyle dobrej woli i wzajemnej życzliwości. Dla mnie to było chyba najważniejsze, bo dało dużo spokoju, a co za tym idzie – ogromną przyjemność związaną z doświadczeniem festiwalu. Czuło się, że wszystkim zależy, że jesteśmy tu po coś. To było prawdziwe i szczere, zero pozerki.
Dawid Mateusz: „Stolikowy” podział na „znanych i uznanych” oraz publiczność był wcześniej bardzo wyrazisty. Przeniesienie festiwalu do Stronia Śląskiego zadziało tutaj na plus, a ostatnia edycja zupełnie zatarła te różnice. Cóż więcej dodać? Chyba tylko to, że naszym zadaniem jest zapewnienie warunków ku temu, żeby to trwało. Wchodzącemu na scenę pokoleniu ideały wspólnotowe są bardzo bliskie, to, co wydarzyło się na festiwalu, jest efektem szerszego zjawiska, któremu bardzo kibicuję i które całym sobą wspieram. Naszą rolą jest tutaj stworzenie przestrzeni do tej wspólnoty, a reszta będzie wydarzać się swoim torem, we właściwym tempie.
Artur Burszta: Piotr Sommer w książce Bitwie o Legnicę na podsumowanie pierwszych ośmiu edycji imprezy napisał: „Legnica to był duży nakręt, przyjacielskość i kupa radości”. We Wrocławiu taka więź była tylko raz. W 2005 roku. Musieliśmy przesunąć o jeden dzień cały festiwal z powodu pogrzebu Jana Pawła II. Nie było Facebooka, a mimo to na pierwszym wydarzeniu zjawiło się 700 osób! W kolejnych latach nie było już nawet wspólnoty między autorami. Dopiero w 2015 roku udało się namówić niemal wszystkich na jeszcze jeden „wspólny występ”. Było jednak jak w rockowej supergrupie, gdzie każdy „gra już dla siebie”. Czy trzeba jeszcze komuś odpowiadać na pytanie, dlaczego zdecydowaliśmy się na wyprowadzkę z Wrocławia? Pamiętacie ten moment ostatniego dnia festiwalu, gdy zapytałem te 200 osób będących wówczas sali, kto był na ostatnim Porcie we Wrocławiu trzy lata temu? Rękę podniosło zaledwie kilka osób. Sądziłem, że to będzie przynajmniej 1/4 sali. Przenosząc festiwal z Wrocławia do Stronia Śląskiego, zaryzykowaliśmy cały dwudziestoletni dorobek. Musieliśmy zresetować wszystko, łącznie z podziękowaniem za współpracę większości autorów, bo okazało się, że tej rewolucji nie da się zrobić bez przewrócenia do góry nogami hierarchii, które mozolnie przez te wszystkie lata tworzyliśmy. Co za tym idzie, odwróciła się od nas część odbiorców, więc trzeba było też odbudować festiwalową publiczność. I to się udało. W dwa lata. To także niemałe wartości Stacji Literatura. A jeszcze przy tym wszystkim pojawili fantastyczni ludzie. Taka niesamowita, dodatkowa nagroda.
Dawid Mateusz: Dla mnie to efekt szerszego zjawiska, zmian pokoleniowych, szczególnie przesunięcia środka ciężkości z „ja” na „my”. To nie tyczy się tylko literatury. Natomiast by ta wspólnota mogła zaistnieć, konieczne jest stworzenie ku temu warunków. I tutaj już odpowiedzialność leży po stronie organizatorów. Miejsce ku temu jest doskonałe. CETiK i samo Stronie Śląskie otoczone górami robią swoje. Równie ważny jest program festiwalu, to było chyba pierwsza tego typu impreza w moim życiu, na której właściwie nie było słabych czytań (a mówię nie tylko o festiwalach BL). Wszystko ładnie razem zagrało i należy to w tej formie kontynuować, pamiętając jednocześnie, że nie ma już biernych obserwatorów, każdy jest współuczestnikiem, współtworzymy razem całość tego wydarzenia. I to „współ” jest tutaj chyba najważniejsze.
Joanna Mueller: Tak, ja też czuję to przesilenie z pozycji „ja” na „my”. Jako prowadząca Pracownię pierwszej książki obawiałam się, jak będzie przebiegać współpraca między uczestnikami, bo przecież wiadomo, że jest to rodzaj rywalizacji – spotykamy się, gadamy, a przecież w efekcie z dwudziestu projektów wydana zostanie jedna książka lub dwie. Ale jak tylko usiedliśmy w naszym ciasnym warsztatowym pokoiku, to już wiedziałam, że ci wspaniali ludzie wcale nie są nastawieni na rywalizację, ale właśnie na współpracę, na kooperację, na wzajemne wspieranie się w pisaniu. Przeczytali propozycje wydawnicze koleżanek i kolegów, wskazywali konkretnie słabsze i silniejsze strony ich książek, wszystko w atmosferze wzajemnego szacunku, a przede wszystkim – zaciekawienia tym, co i jak piszą inni. To było bardzo ożywcze, bo widziałam – i wciąż widzę – jak wielu ludzi ze środowiska zostaje zniszczonych przez zawiść, przez wyścig po nagrody literackie, które czynią wszystkim więcej złego niż dobrego. I, no właśnie, to był pierwszy festiwal, na którym nie słyszałam wciąż – jak wcześniej – kto za jaką książkę dostał jaką nagrodę, i dlaczego to skandal, bo przecież powinna wygrać inna książka. Zwykle na festiwalach – nie tylko BL – ludzie do znudzenia wałkują kwestie nagrodowe, a w tym roku w Stroniu była o tym cisza, jakaż ulga!
Artur Burszta: Jeszcze w trakcie festiwalu poczułem, że piosenka Dylana „Czasy nadchodzą nowe” pięknie nam tutaj zagrała. Że udało się ocalić w nas więcej, niż moglibyśmy chcieć ocalać, i teraz jesteśmy gotowi na więcej. I zaraz pomyślałem, że gdyby Patti Smith była faktycznie z nami za rok, to wszyscy bylibyśmy gotowi na jej „People Have the Power” (Ludzie mają siłę). Myślicie, że przetrwa ta komitywa?
Juliusz Pielichowski: Poczucie pokoleniowej więzi na pewno jest ważne, chociażby dlatego, że skraca dystans do „mistrzów”, pozwala poczuć siłę kolektywu, która działa jak wzmacniacz dla pojedynczych głosów, ale nie powinniśmy go przesadnie fetyszyzować. Najważniejsze, jak zawsze, okazują się konkretne rozmowy i spotkania, zanurzone, by tak rzec, w jednostkowym doświadczeniu. Jestem pewien, że wiele więzi, które w ramach festiwalu się zawiązało, przetrwa jako element wspólnego doświadczenia właśnie, którego było się równoprawną częścią, ale w moim odczuciu ma ono nie tyle charakter pokoleniowy, co związane jest z miejscem, w którym spotkało się tych, a nie innych ludzi. I to jest dobre. Co przetrwa na gruncie literatury, to osobna kwestia, która w tej chwili nie ma większego znaczenia. Z pewnością w Stroniu i w Siennej „ludzie mają siłę”, która wykracza poza jednostkowe interesy czy osiągnięcia, koncentrując się na wspólnotowym doświadczaniu literatury. W tym sensie jest to nowa, bardzo demokratyczna z ducha jakość.
Joanna Mueller: Nie lubię myślenia pokoleniowego, bo zakłada ono naprzemienność: „oni już byli”, „więc teraz my”. Myślę, że siła jest wtedy, gdy ludzie nawzajem zaczynają się szanować, kiedy są siebie ciekawi, potrafią się sobą nawzajem zachwycić. Nawzajem, a zatem niechby ten utytułowany i ponagradzany wielokroć autor zachwycił się szczerze wierszem poety czy poetki przed debiutem, niechby nawet w swoim pisaniu nawiązał do jej czy jego wiersza (bez poczucia, że „nie wypada”), a nie tylko oczekiwał zachwytu ze strony tych, co mają na koncie tych kilka książek mniej od niego. To działa też w drugą stronę – młodzi ludzie wybijają się na niepodległość pewnym pokoleniowym idiomem, i to jest okej, ale niechby oni też nie uważali swojego generacyjnego slangu poetyckiego za jedyny i niepodważalny. Najciekawiej jest, kiedy spotykają się języki, o których moglibyśmy pomyśleć, że nie mają sobie nic do powiedzenia. A niech sobie wreszcie pogadają. To będzie mieć siłę!
Artur Burszta: Wymiana odbiorców na festiwalach następuje mniej więcej co cztery, a czasami co pięć lat. Bardzo dobrze pamiętam i chyba nawet potrafię dość dobrze opisać każdą festiwalową „formację” od 1996 roku. Ta obecna jest trochę podobna do tych pierwszych, jeszcze z Legnicy. Więcej przyjacielskości, otwartości na innych przy jednoczesnym zachowaniu indywidualności. To, co bardzo buduje, to trwanie wielu osób przy naszych działaniach. Na przykład kolejne podejścia do Połowu. Niektórzy z tegorocznych laureatów przesyłali już swoje debiutanckie zestawy nieskutecznie w kilku poprzednich edycjach. Dawniej jedno niepowodzenie w którymś projekcie oznaczało „kosę z Biurem”. Dzisiaj jest tylko mobilizacją do dalszej pracy. Dzięki temu mamy tyle dobrej poezji w pracowniach. Liczę, że podobnie będzie z prozą. Debiutanci prozaicy nie mają swojego Bierezina czy Połowu. Skazani są na samotną pracę. Jeśli za rok wróci kilka osób z tegorocznej edycji, to doczekamy się w Stacji też świetnych debiutów prozą. Podobnie myślę też o Pracowni przekładowej. Mamy w Polsce wielu wybitnych tłumaczy, ale potrzebujemy „świeżej krwi”, młodych ludzi tłumaczących swoich rówieśników. Już prawie osiemnaście lat realizujemy pogotowia poetyckie, laboratoria i warsztaty, ale chyba dopiero teraz te projekty zaczynają w pełni dojrzewać.
Aleksandra Grzemska: Myślę, że to, co wyróżnia Biuro Literackie i Stację Literatura, to właśnie są projekty pracowni, dzięki którym ludzie mogą doskonalić swoją twórczość – poetycką, prozatorską, translatorską, krytyczną – pod okiem specjalistów i wymieniać się opiniami, doświadczeniami między sobą. Konkretne osoby z własną konkretną twórczością dzięki takim projektom, jak w BL mają szansę zaistnieć jako autorki/autorzy i publikować swoje teksty, nie zatrzymując ich w szufladach.
Juliusz Pielichowski: Obecna formuła pracowni bliska jest optymalnej przede wszystkim dlatego, że pozwala rozmawiać o tekstach w znacznie szerszym gronie, niż ma to miejsce na tradycyjnie rozumianych warsztatach. Atmosfera festiwalu, na którym spotykają się ludzie różnych literackich profesji i proweniencji, sprzyja pracy nad tekstem także poza zajęciami, niezależnie od tego, czy jest to poezja, proza czy tekst krytyczny. Pod tym względem Stacja Literatura jest wyjątkowa, bo – mówię to z pełnym przekonaniem – jest otwarta na właściwe każdy przejaw literatury. Wiadomo, niedociągnięcia się zdarzają, ale wydaje mi się, że w ostatecznym rozrachunku obrany kierunek jest właściwy, a wnioski z roku na rok są wyciągane. Wystarczy zresztą spojrzeć na listę uczestników różnych projektów Biura na przestrzeni lat, by uświadomić sobie, jak wielu poetów, ale i prozaików czy krytyków w ten albo inny sposób „otarło się” o biurowe inicjatywy. Jako uczestnik kilku z nich mogę powiedzieć, że już jest bardzo dobrze – a wygląda na to, że będzie jeszcze lepiej.
Dawid Mateusz: Moim zdaniem największą wartością pracowni w obecnej formie jest płynne przejście laureatów zeszłorocznego Połowu do tegorocznej pracowni Pierwszej książki. Drużyna Asi w znacznym stopniu opierała się na poprzednich laureatach. To bardzo silna grupa, która się zna, pracuje ze sobą, inspiruje wzajemnie, podejmuje własne inicjatywy i to nie tylko w czasie festiwalu, ale przez cały rok. Mam nadzieję, że podobnie będzie z „moją” tegoroczną grupą, która za rok przedstawi Asi projekty swoich pierwszych książek.
Joanna Mueller: Tak, to płynne przejście między pracowniami jest ogromną wartością – i nie mówię tu tylko o Połowie, który niemal z automatu przechodzi w Pracownię pierwszej książki (choć przecież są wyjątki, bo niektórzy autorzy i autorki – jak choćby w tym roku Marta Stachniałek – wracają do nas po wielu latach milczenia – i to też jest świetne!), ale też o przechodzeniu autorów i autorek pomiędzy np. pracownią prozatorską, translatorską, poetyckimi itd. – taki transfer „zaliczył” w tym roku choćby Michał Domagalski, który w zeszłym roku był w Pracowni pierwszej książki, potem został jej laureatem i zadebiutował w BL tomem poetyckim, a w tym roku trafił do Pracowni prozatorskiej. Z kolei Ty, Julku, też wróciłeś do nas po latach – w ubiegłym roku byłeś w Pracowni translatorskiej, prawda? A w tym roku nie dość, że wyróżniłeś się wśród prozaików, to dołączyłeś również do ścisłej ekipy BL. Takie „transfery” są bardzo ciekawe – i mam nadzieję, że jak najmniej z nich będzie się kończyło „kosą z BL”.
Aleksandra Olszewska: To, o czym mówicie, dowodzi, że udało się wypracować system. Na pewno jest jeszcze co poprawiać i o tym wiemy. Marzyłby mi się rozwój pracowni kadrowych, by budować współpracę i wspólnotę również między organizatorami wydarzeń literackich (i nie tylko), między instytucjami, wymieniać się doświadczeniami, działać wspólnie. Jasne, na poziomie ogółu brzmi to utopijnie i mało konkretnie, widzieliśmy przy okazji międzynarodowych projektów, że często kończy się to fiaskiem albo tylko złudzeniem współpracy. Ale powinno dawać do myślenia, że łatwiej o takie sojusze w wymiarze międzynarodowym niż krajowym (każdy ma wtedy swoją „językową działkę”, od której jest ekspertem, nie ma rywalizacji o te same granty). Myślę jednak, że warto próbować.
Artur Burszta: Przez dwadzieścia lat w Stroniu Śląskim nie było domu kultury. Dawniej centrum mieściło się w „okrąglaku” w budynku, który jest 200 metrów od CETiK‑u. Byłem ostatnim kierownikiem w tym miejscu w 1991 roku. Cztery lat później, pod koniec 1995 roku, wyjeżdżałem ze Stronia w poczuciu klęski różnych działań, jakie podejmowałem, by kultura mogła się w tutaj ostać. Wiedziałem, że bez niej tutejsza społeczność straci coś bezpowrotnie. Choć było to przez kilka dekad robotnicze miasteczko, to poziom zainteresowania sztuką oraz zaangażowania w kulturę był jednym z największych w tej części Polski. I niestety się nie myliłem. Te dwadzieścia lat bez domu kultury zrobiło swoje. Początki Stacji w 2016 roku były więc naprawdę trudne. I nie chodzi tylko o niewielką liczbę osób ze Stronia uczestniczących w imprezie, ale także zaangażowanie lokalnej społeczności. Pomału to się zmienia i dzisiaj wygląda znacznie lepiej niż dwa lata temu. Bardzo dobrze myślę np. o tegorocznym gastronomicznym wsparciu Dworku Galosa. Ekipa CETiK‑u też już mocno zżyła się z imprezą. Przy okazji pierwszej edycji w Stroniu Śląskim było wiele do stracenia. Sporo osób pytało mnie, czy aby wiem, co robię, rezygnując ze współpracy z Wrocławiem na rzecz „takiego miejsca”. A ja czułem, że Stronie Śląskie to ratunek nie tylko dla festiwalu, ale także wielu obszarów działań, które współtworzą nasze środowisko. Czy po trzeciej edycji festiwalu w tym miejscu możemy już powiedzieć, że ta przeprowadzka była dobrym pomysłem? Czy w takim miejscu „czyta się faktycznie naturalniej”?
Juliusz Pielichowski: Pozwolę sobie odpowiedzieć na Twoje pytanie jako pierwszy, bo – podobnie jak Ty – znam Stronie, jak i całą okolicę, dość dobrze i od dawna. Wydaje mi się, że z perspektywy tej społeczności festiwal ma ogromne znaczenie. Trzeba powiedzieć wprost – nie ma w regionie innej imprezy, która mogłaby konkurować ze Stacją pod względem skali i różnorodności. Obok Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju, który posiada zacną i piękną tradycję – Stacja Literatura jest dziś jedynym naprawdę międzynarodowym wydarzeniem kulturalnym w tej części Polski. Myślę, że mieszkańcy to już widzą i zaczynają doceniać. Mnie ponad 80% poparcia dla festiwalu tutaj, w Sudetach Wschodnich, nie dziwi, bo jestem od tych miejsc absolutnie uzależniony. A czy czyta się tutaj bardziej naturalnie? Wiesz, ja po raz pierwszy przeczytałem W poszukiwaniu straconego czasu pewnego upalnego sierpnia w nieodległym Radochowie, i wtedy ta lektura zmieniła we mnie wszystko. Nie chcę tu uprawiać kombatanctwa ani przesadnej prywaty, ale ja naprawdę nie znam aż tak wielu innych miejsc, w których czytałoby mi się równie dobrze. Nie zliczę też, ile razy podczas czterech festiwalowych dni rozmawiałem o tym z uczestnikami, którzy często przyjechali do Stronia i Siennej po raz pierwszy w życiu – i po prostu się zachwycili.
Joanna Mueller: To ja z kolei powiem coś z perspektywy przebrzydłej mieszczki, dla której przyjazd na festiwal do Kotliny Kłodzkiej z rozleniwionej stolicy (gdzie w imprezach kulturalnych można przebierać, więc w efekcie nie wybiera się niczego) był rzeczywiście odskocznią od codzienności, okazją do skupienia na wierszach i spotkaniach międzyludzkich. Rok temu dojazd do Stronia z Warszawy wydawał mi się upiornym pomysłem, ale podróż podstawionym przez BL autokarem nawet dla osoby w ósmym miesiącu ciąży, mimo zmęczenia, okazała się budującym doświadczeniem, bo już w drodze można było nawiązać relacje z ludźmi jadącymi w to samo miejsce. W tym roku autokaru z Warszawy akurat nie było, ale świetnym pomysłem okazały się BLeBlecary, które też pozwoliły nawiązywać więzi już w podróży (pozdrawiam moją cudowną współtowarzyszkę Beatę Stasińską!). Na miejscu natomiast wspólnota była niejako nieunikniona – bo choćbyśmy nawet klęli na to, że nie da się w łatwy sposób przemieścić ze Stronia do Siennej i z powrotem, więc jest się uzależnionym od podstawionych busów, to jednak to w jakiś sposób sprawia, że ludzie bardziej uczestniczą w spotkaniach, nie rozpierzchają się gdzieś po knajpach, jak na pewno byłoby w większym mieście. Dobrym pomysłem są też wieczorne spotkania „integracyjne” w Czarnej Górze – ludzie nie uciekają do pokojów na popijawy w małych gronach, ale gromadzą się i na live setach, i na afterkach, gdzie towarzystwa się mieszają, a więzi zacieśniają. Inną sprawą jest natomiast kwestia włączenia w festiwal poetycki mieszkańców, bo tutaj, mam wrażenie, jest wciąż sporo do zrobienia. Sama byłam w tym roku w szkole, gdzie wprawdzie zgromadzono na moim czytaniu Piratów dobrej roboty dziewięć klas, czyli jakieś 180 osób, ale miałam wrażenie, że dzieciaki (a i nauczycielki też) są trochę do tego spotkania przymuszone, że nie interesuje ich to, co mówię i czytam, i że patrzą na mnie trochę jak na dziwadło z dalekiego świata – więc i ja, i oni byliśmy tym spotkaniem trochę onieśmieleni, a w efekcie – chyba rozczarowani. Myślę, że warto pomyśleć nad jakimiś bardziej dalekosiężnymi, choć może liczebnie skromniejszymi, warsztatami z dzieciakami i młodzieżą ze Stronia, a także z dorosłymi mieszkańcami (wiem, że jakieś działania w tym roku były, ale nie wiem, jak to się potoczyło), tak żeby kiedy zacznie się festiwal, oni mogli – i chcieli! – być jego częścią, współtworzyć go. Jak zainteresować mieszkańców Stronia naszym festiwalem, żebyśmy nie tylko my czuli się dobrze ugoszczeni przez to miasto, ale też żebyśmy umieli ugościć na festiwalu lokalną społeczność – oto jest pytanie, oto wyzwanie!
Aleksandra Olszewska: Też mi się wydaje, że to pozostaje nadal największym wyzwaniem. Niby postulatem jest wyprowadzanie imprez poza duże miasta, by umożliwić uczestnictwo osobom, które na co dzień mogą nie mieć tak łatwego dostępu do kultury, ale samo zorganizowanie imprezy „in the middle of nowhere” nie wystarczy. Zadaję sobie masę pytań właśnie w związku z tym zagadnieniem. Czy fakt, że Stacja jest w Stroniu, ma znaczenie? Czy też praktycznie każde miejsce – spełniające warunki takie, jak dostępność obiektu (CETiK) i ekipy gotowej do współpracy – ulokowane trochę na odludziu byłoby miejscem dobrym? Jeden z najważniejszych europejskich festiwali literackich odbywa się w malutkiej miejscowości Hay-on-Wye, z tym że jest to miasteczko bardzo literackie, pełne małych księgarni, więc dlatego ta lokalizacja jest naturalna. Trzeba jakoś przygotować lokalną publiczność do uczestnictwa w wydarzeniu, a to jest proces. Na pewno jeden aspekt to angażowanie lokalnych partnerów – jak wspaniały Dworek Galosa. Druga sprawa to regularne spotkania przybliżające twórczość autorów czytających w ramach Stacji. To szczególnie trudne, gdy nie jest się na miejscu.
Artur Burszta: Wygląda na to, że czeka nas w jeszcze wiele pracy. Nie wolno nam spocząć na laurach. Raz jeszcze bardzo dziękuję Wam za pracę przy tegorocznej edycji. Bez Was nie byłoby tak udanego festiwalu.
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, krytyczka literacka, redaktorka i edytorka. Adiunkt w Instytucie Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego; absolwentka edytorstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka monografii Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku (Toruń 2020), wydanej w serii Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Współredaktorka monografii Polityki relacji w literaturze kobiet po 1945 roku (Szczecin 2017) i Po Czarnobylu: miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki (Kraków 2017). Sekretarz czasopisma naukowego „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”. W 2024 roku w wydawnictwie Routledge ukaże się jej monografia Family and Artistic Relations in Polish Women’s Autobiographical Literature w serii: Routledge Auto/Biography Studies. Oprócz pracy naukowej prowadzi zajęcia i warsztaty redakcyjne na Studiach Pisarskich Uniwersytetu Szczecińskiego oraz redaguje prozę.
absolwentka filologii polskiej w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zarządzania Projektami w ramach studiów podyplomowych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Z Biurem Literackim związana od 2013 roku. Koordynatorka projektów zagranicznych, odpowiadająca za kontakty z partnerskimi festiwalami i instytucjami literackimi z Europy i świata, a także za współpracę z Instytutami Polskimi oraz zagranicznymi przedstawicielstwami.
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
Urodzony w 1986 roku. Publikował w licznych pismach zwartych i ulotnych. Podejmował wiele, mniej lub bardziej udanych inicjatyw kulturalnych. Jest autorem debiutanckiej Stacji wieży ciśnień (2016), która ukazała się nakładem Biura Literackiego. Mieszka w Krakowie.
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Urodzony w 1984 r. w Gliwicach. Poeta, tłumacz z języka angielskiego. Autor tomów wierszy Czarny organizm (Mikołów 2019) oraz Przeciwwiersze (Poznań 2023). Przekłada na język polski eseje i pisma H. D. Thoreau (O chodzeniu, Lublin 2019; wybór z „Dziennika”, „Literatura na Świecie” nr 9-10/2020). Przygotował wybór szkiców i opowiadań Elizabeth Bishop (Amerykańska Szkoła Pisania, razem z Andrzejem Sosnowskim i Marcinem Szustrem, Stronie Śląskie 2020) oraz – z angielskiego przekładu – spolszczenie zaginionego opowiadania Marka Hłaski (Diabły w deszczu, Mikołów 2020). Współpomysłodawca i członek Rady Programowej Nagrody Dramaturgicznej im. Tadeusza Różewicza.
106. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej105. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Krzysztofem Siwczykiem, towarzysząca premierze książki Krzysztofa Siwczyka Na przecięciu arterii, wydanej w Biurze Literackim 23 września 2024 roku.
Więcej104. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
Więcej103. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej102. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej101. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej100. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejCzytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej98. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
Więcej97. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej96. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej95. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejWprowadzenie do debaty „Przyszłość literatury” autorstwa Artura Burszty.
Więcej94. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej93. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej92. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
Więcej90. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej87. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej86. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
Więcej84. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
Więcej82. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
Więcej81. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej80. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej79. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej78. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?” autorstwa Artura Burszty i Grzegorza Jankowicza.
Więcej77. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej76. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Oli Lewandowskiej-Ferenc, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej69. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRecenzja Aleksandry Grzemskiej, towarzysząca premierze książki Obce stany Katarzyny Jakubiak, wydanej w Biurze Literackim 13 czerwca 2022 roku.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejOdpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej68. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejZapis rozmowy Artura Burszty z Hubertem Zemlerem z 67. odcinka „Strony A, strony B”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Patricka Leftwicha, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej67. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej66. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej65. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej64. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej62. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej61. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Zofii Kiljańskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej60. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Janem Stolarczykiem, towarzysząca premierze książki Odwrócona strefa, wydanej w Biurze Literackim 13 grudnia 2021 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Bartosza Horyzy, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej59. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej58. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej57. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejSpotkanie wokół książek Niebo w jeżynach Natašy Kramberger i Magnetyczna Góra Réki Mán-Várhegyi z udziałem Agnieszki Judyckiej, Natašy Kramberger, Réki Mán-Várhegyi, Juliusza Pielichowskiego i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Dariuszem Sośnickim towarzysząca premierze książki Po domu, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
Więcej55. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Przemysławem Dakowiczem towarzysząca premierze książki Wiersze odzyskane, wydanej w Biurze Literackim 4 października 2021 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej51. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej50. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej49. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej48. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej47. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Found Footage Niny Voytali, laureatki 15. edycji Połowu.
Więcej46. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej45. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej44. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej43. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy wszystkie moje lesby sprzedam do porno Zuzanny Strehl, laureatki 15. edycji Połowu.
WięcejDziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej42. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej41. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej40. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej39. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wieże Juliana Rosińskiego, laureata 15. edycji Połowu.
Więcej38. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej37. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej35. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejGłos Dawida Mateusza w debacie „Nowe języki poezji”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wykwit Karoliny Kapusty, laureatki 15. edycji Połowu.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej33. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej32. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej31. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej30. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Komunizm, gówno i może cie kocham Tomasza Gromadki, laureatki 15. edycji „Połowu”.
Więcej29. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej28. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Mistrz Worda opanowuje podstawowe kompetencje soszjalu Sary Akram, laureatki 15. edycji „Połowu”.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRozmowa Aleksandry Grzemskiej z Elżbietą Łapczyńską, towarzysząca wydaniu książki Elżbiety Łapczyńskiej Bestiariusz nowohucki, która ukazała się w Biurze Literackim 21 grudnia 2020 roku.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej11. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Radosławem Jurczakiem, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejGłos Artura Burszty w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego i Marcina Szustra, towarzysząca wydaniu książki Elizabeth Bishop Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania, w tłumaczeniu, wyborze i opracowaniu Andrzeja Sosnowskiego, Marcina Szustra, Juliusza Pielichowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 28 września 2020 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Julkiem Rosińskim, laureatem konkursu na „Wiersz i opowiadanie doraźne 2020”.
WięcejSzkic Juliusza Pielichowskiego, towarzyszący wydaniu książki Elizabeth Bishop Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania, w tłumaczeniu, wyborze i opracowaniu Andrzeja Sosnowskiego, Marcina Szustra, Juliusza Pielichowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 28 września 2020 roku.
WięcejKomentarz Juliusza Pielichowskiego, towarzyszący wydaniu książki Elizabeth Bishop Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania, w tłumaczeniu, wyborze i opracowaniu Andrzeja Sosnowskiego, Marcina Szustra, Juliusza Pielichowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 28 września 2020 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, towarzysząca wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
WięcejRecenzja Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
WięcejRozmowa Aleksandry Olszewskiej z Natašą Kramberger, towarzysząca wydaniu książki Niebo w jeżynach Natašy Kramberger, w tłumaczeniu Agnieszki Będkowskiej-Kopczyk, która ukazała się w Biurze Literackim 27 lipca 2020 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Katalog ofert Jakuba Sęczyka, laureata 14. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Réką Mán-Várhegyi, towarzysząca wydaniu książki Réki Mán-Várhegyi Magnetyczna góra, w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, która ukazała się w Biurze Literackim 6 lipca 2020 roku.
WięcejRecenzja Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Réki Mán-Várhegyi Magnetyczna góra, w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, która ukazała się w Biurze Literackim 6 lipca 2020 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Haka! Agaty Puwalskiej, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WięcejFragment zapowiadający książkę Elizabeth Bishop Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania, w tłumaczeniu, wyborze i opracowaniu Andrzeja Sosnowskiego, Marcina Szustra, Juliusza Pielichowskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 19 października 2020 roku.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Elizabeth Bishop, Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania, w tłumaczeniu, wyborze i opracowaniu Andrzeja Sosnowskiego, Marcina Szustra, Juliusza Pielichowskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 19 października 2020 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Ogród w szkle Klaudii Pieszczoch, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WięcejSpotkanie z udziałem Beaty Guli, Sylwii Głuszak oraz Artura Burszty w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Bogusławem Kiercem, towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.
Więcej2. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Jasnozielone albo zmartwychwstanę w słonecznikach Marleny Niemiec, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Hoodshit Michała Mytnika, laureata 14. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Aleksandry Olszewskiej z Arturem Bursztą, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Gdyby ktoś o mnie pytał, która ukazała się w Biurze Literackim 11 marca 2020 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Grypsy proroków Pawła Kusiaka, laureata 14. edycji „Połowu”.
Więcej10. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
WięcejGłos Juliusza Pielichowskiego w debacie „Biurowe książki 2019 roku”.
WięcejPodsumowanie debaty „Biurowe książki 2019 roku”.
WięcejSpotkanie z udziałem Justyny Czechowskiej, Aleksandry Szymańskiej oraz Artura Burszty w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejImresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Umowa śmieciowa Natalii Kubicius, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Zakłady montażu jaźni Pawła Harlendera, laureata 14. edycji „Połowu”.
Więcej9. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
WięcejSpotkanie wokół książek Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Najdziwniejsze, wydanej w Biurze Literackim 28 października 2019 roku.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Elżbietą Sobolewską, towarzysząca wydaniu książki Biblia i inne historie Pétera Nádasa, w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, która ukazała się w Biurze Literackim 7 października 2019 roku.
Więcej8. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejAutorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejPodsumowanie debaty „O poetyckich książkach trzydziestolecia”.
WięcejSzkic Artura Burszty towarzyszący wydaniu almanachu Wiersze i opowiadania doraźne 2019, który ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2019 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Anną Sawicką, towarzysząca wydaniu książki Kroniki ukrytej prawdy Pere Caldersa, w tłumaczeniu Anny Sawickiej, wydanej w Biurze Literackim 15 lipca 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Tadeuszem Sławkiem, towarzysząca wydaniu książki Samotność przestrzeni Emily Dickinson, w tłumaczeniu i wyborze Tadeusza Sławka, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2019 roku.
WięcejRecenzja Juliusza Pielichowskiego książki Samotność przestrzeni Emily Dickinson, w tłumaczeniu i wyborze Tadeusza Sławka, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2019 roku.
Więcej6. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
WięcejSpotkanie autorskie wokół książki Po szkodzie z udziałem Bohdana Zadury, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WięcejZapis rozmowy Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
Więcej5. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Hanną Igalson-Tygielską, towarzysząca wydaniu książki Sroga zima Raymonda Queneau, wydanej w Biurze Literackim 23 kwietnia 2019 roku.
WięcejRecenzja Juliusza Pielichowskiego książki Sroga zima Raymonda Queneau, w tłumaczeniu Hanny Igalson-Tygielskiej, wydanej w Biurze Literackim 23 kwietnia 2019 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WięcejFragment powieści Wczorajdzisiaj Juliusza Pielichowskiego. Prezentacja w ramach projektu „Opowiadania i powieści”.
Więcej5. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.
Więcej4. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRozmowa Artura Burszty i Oli Olszewskiej z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca wydaniu książki Patti Smith Nie gódź się, która ukazała się w Biurze Literackim 18 lutego 2019 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
Więcej3. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
WięcejGłos Juliusza Pielichowskiego w debacie „Biurowe książki 2018 roku”.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Anną Adamowicz, towarzysząca wydaniu książki Animalia, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
Więcej2. odcinek cyklu „Misje niemożliwe”.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.
Więcej1. odcinek cyklu „Misje niemożliwe”.
WięcejRozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Jerzym Jarniewiczem na temat antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Radosław Jurczak, Dawid Mateusz, Magdalena Pułka i Karolina Felberg-Sendecka.
WięcejPodsumowanie debaty „Zmiana warty”.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Życie i przygody Jacka Engle’a Walta Whitmana w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej nakładem Biura Literackiego 21 maja 2018 roku.
WięcejRecenzja Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca premierze książki Życie i przygody Jacka Engle’a Walta Whitmana w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej nakładem Biura Literackiego 21 maja 2018 roku.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Konrada Góry i Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Podręcznik naukowy dla onironautów (1998–2018), wydanej nakładem Biura Literackiego 19 marca 2018 roku.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejGłos Juliusza Pielichowskiego w debacie „Biurowe książki roku 2017”.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Po szkodzie, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 lutego 2018 roku.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca premierze książki Tarantula Boba Dylana w przekładzie Filipa Łobodzińskiego, wydanej nakładem Biura Literackiego 15 stycznia 2018 roku.
WięcejSpotkanie autorskie „Nie będzie naród pluł nam w twarz” z udziałem Pawła Kaczmarskiego, Jakobe Mansztajna, Dawida Mateusza i Piotra Przybyły w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Agatą Jabłońską, towarzysząca premierze książki Raport wojenny, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 listopada 2017 roku.
WięcejGłos Juliusza Pielichowskiego w debacie „Zmiana warty”.
WięcejKomentarz translatorski Juliusza Pielichowskiego do opowiadania Josepha Conrada Placówka postępu, które prezentowane jest w ramach projektu „Klasyka od nowa”.
WięcejPremierowe opowiadanie Josepha Conrada w przekładzie Juliusza Pielichowskiego. Prezentacja w ramach projektu „Klasyka od nowa”.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejRozmowa Aleksandry Olszewskiej z Bronką Nowicką, towarzysząca nowemu i rozszerzonemu wydaniu książki Nakarmić kamień. Obrazy rzeczy, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 września 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Mają Pflüger. Prezentacja w ramach cyklu „Mecenat dla literatury”.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Biagio Guerra. Prezentacja w ramach cyklu „Mecenat dla literatury”.
WięcejTomasz Pułka odpowiada na pytania Aleksandry Grzemskiej.
WięcejAutorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Wybieganie z raju (2006–2012) Tomasza Pułki, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2017 roku.
WięcejWprowadzenie do debaty „Czytam naturalnie 2017”.
WięcejNa pytania z ankiety Artura Burszty odpowiadają uczestnicy 2. Europejskiego Forum Literackiego, które pod hasłem „Mecenat dla literatury” odbędzie się 8 i 9 września w ramach Stacji Literatura 22 w Stroniu Śląskim.
WięcejNa pytania z ankiety Artura Burszty odpowiadają uczestnicy 2. Europejskiego Forum Literackiego, które pod hasłem „Mecenat dla literatury” odbędzie się 8 i 9 września w ramach Stacji Literatura 22 w Stroniu Śląskim.
WięcejCzwarty odcinek cyklu wywiadów Oli Olszewskiej, zatytułowanego „Literary Europe” – rozmowa z Leanne Ellul.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Dar Meneli, wydanej w Biurze Literackim 17 kwietnia 2017 roku.
Więcej3 odcinek cyklu wywiadów Oli Olszewskiej zatytułowanego „Literary Europe” – rozmowa z Jeney Zoltánem.
Więcej2 odcinek cyklu wywiadów Oli Olszewskiej zatytułowanego „Literary Europe” – rozmowa z Övgü Gökçe.
Więcej1 odcinek cyklu wywiadów Oli Olszewskiej zatytułowanego „Literary Europe” – rozmowa z Alexandrą Büchler.
WięcejWiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
WięcejZapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejTłumacze opowiadają o książkach Żółte popołudnie Wallace’a Stevensa, Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota oraz Dokumenty mające służyć za kanwę Raymonda Roussela. Nagranie zrealizowano podczas festiwalu Port Wrocław 2009
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Konradem Górą, towarzysząca premierze książki Nie, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2016 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
WięcejRecenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejRozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
WięcejRozmowa Aleksandry Olszewskiej ze Sławomirem Elsnerem, towarzysząca premierze książki Mów, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2016 roku.
WięcejRozmowa Krzysztofa Sztafy z Dawidem Mateuszem, towarzysząca premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.
WięcejKomentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
WięcejRozmowa Aleksandry Olszewskiej z Juaną Adcock. Prezentacja w ramach projektu Nowe głosy z Europy.
WięcejFragment zapowiadający książkę Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejFragment zapowiadający książkę Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WięcejRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Dawida Mateusza. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRecenzja Aleksandry Grzemskiej towarzysząca premierze Książki o Unie Faruka Šehicia, wydanej w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackiem 8 marca 2016 roku.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Aleksandry Grzemskiej towarzysząca premierze e‑booka Katarzyny Jakubiak Nieostre widzenia, wydanego w Biurze Literackim 23 lutego 2016 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejDziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
WięcejZapis spotkania „100 wierszy polskich stosownej długości” podczas festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejSzkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Arturem Bursztą, autorem wyboru wierszy w antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2015 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejKomentarz Dawida Mateusza do wiersza Literatura małych ojczyzn.
WięcejGłos Artura Burszty w debacie „Po co nam nagrody?”.
WięcejWybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejWprowadzenie do debaty „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Jurijem Andruchowyczem, towarzysząca premierze książki BEgzotyczne ptaki i rośliny, wydanej w Biurze Literackim 3 marca 2007 roku.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
WięcejRecenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejZ Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
WięcejEsej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejGłos Artura Burszty w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejGłosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
WięcejEsej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Krzysztofem Jaworskim, towarzysząca premierze książki Dusze monet, wydanej w Biurze Literackim 29 stycznia 2007 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Bartłomiejem Majzlem, towarzysząca premierze książki Biała Afryka, wydanej w Biurze Literackim 16 stycznia 2006 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Mirosławem Spychalskim, towarzysząca premierze książki Mówi Karpowicz, wydanej w Biurze Literackim 11 listopada 2005 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Agnieszką Wolny-Hamkało, towarzysząca premierze książki Ani mi się śni, wydanej w Biurze Literackim 19 października 2005 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Oranżada, wydanej w Biurze Literackim 28 września 2005 roku.
WięcejRecenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejRecenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejSzkic Mai Staśko i Dawida Kujawy o poezji Dawida Mateusza z tomu Stacja wieży ciśnień. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Kamila Nolberta z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się w czasopiśmie „Topos”.
WięcejRecenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
WięcejRecenzja Sylwii Sekret z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się na stronie Lubimyczytać.pl.
WięcejRecenzja Przemysława Koniuszego z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się 5 czerwca 2015 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.
WięcejAutorski komentarz do wiersza Macieja Roberta będącego poetycką wariacją na temat antologii 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejEsej Marcina Jurzysty towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejEsej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
WięcejRecenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejEsej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
WięcejRecenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej