Ra
nagrania / transPort Literacki Grzegorz Wróblewski Malina MideraCzytanie z książki Ra z udziałem Grzegorza Wróblewskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
WięcejRozmowa Grzegorza Wróblewskiego z Krzysztofem Jaworskim, towarzysząca premierze książki Krzysztofa Jaworskiego Jak pisałem powieść kryminalną (w tym biednym kraju), wydanej w Biurze Literackim 23 grudnia 2024 r.
Grzegorz Wróblewski: Twoja nowa książka, CONGRATS! Udało się nam przeżyć zdumiewająco dużą ilość sezonów na Ziemi. Wiadomo, na czym to polegało. Na maksymalnej koncentracji i ciężkim unikaniu wysokich pięter w wieżowcach. Wiem, że Twoim „ekranem ochronnym” była na bank potężna wiedza nie tylko o fenomenach typu egzystencjalizm, obiektywizm, ale miałeś zawsze totalne pojęcie o futurystach czy dada. Myślę często o Schwittersie czy Hugo Ballu. Tylko z ludźmi takimi jak Ty, mogłem z Tobą o nich sensownie (po)rozmawiać. Więc kilka słów na temat planetarny, czyli o wszystkim, czyli o Twoim najnowszym rejestrze literackim, please.
Krzysztof Jaworski: Jak wiesz, wszystkie moje książki traktuję jako zamknięte całości, taką przestrzeń artystyczną, której reguły ustalam i konsekwentnie się ich trzymam. Z biegiem czasu przestałem też je dzielić na prozę, poezję etc. To po prostu konstrukcje, powinny być jednorodne i logiczne, takie właśnie a nie inne, jak słusznie zauważyłeś – rejestry. Na marginesie – tu przypomina mi się jedna z Twoich ostatnich książek – Polowanie z 2022 roku. Co do opracowań naukowych, one rządzą się trochę innymi prawami, ale tu też staram się być konsekwentny w tym, co robię, zawsze pociągało mnie to, co jeszcze nie zostało dostatecznie zbadane, odkryte czy opisane, więc polski futuryzm jest tu dobrym przykładem, mimo pozorów, to bardzo mało rozpoznane zjawisko, zwłaszcza w warstwie tzw. faktografii, stąd moja ostatni książka naukowa pt. Niechciani futuryści. Zapomniana awangarda literacka dwudziestolecia międzywojennego (2022), która koncentruje się właśnie na twórczości mało znanego środowiska tzw. „najmłodszych futurystów polskich”, działających w latach 1921–24. Natomiast sam futuryzm, jako kierunek, nie wywarł na mnie żadnego wpływu, te moje zainteresowania nie przekładają się jakoś na inspiracje artystyczne. Z kolei dada podziwiałem zawsze, ale też się raczej nim nie inspirowałem, przynajmniej tak to czuję, pisząc. Mam też kłopot z tzw. komentowaniem własnej twórczości, nigdy nie wiem, co właściwie miałbym komentować i w jaki sposób, a przede wszystkim – po co? „Dopowiadanie” czegoś po skończeniu książki wydaje mi się bezcelowe. Chcę zawsze zostawić czytelnikowi swobodę interpretacyjną, przestrzeń, ponadto duża część moich propozycji opiera się na wieloznaczności, robię to celowo, więc komentarz z miejsca zabiłby pewną zasadę artystyczną.
Znamy, przyjaźnimy się od początku lat 90. Ubiegłego wieku. Jak to odjechanie brzmi – „ubiegły wiek”. I że udało się, dziwnym trafem, przetrwać. To jakaś rewelacja lub kosmiczne nieporozumienie. Zawsze wiedziałem, że znam Ciebie dobrze, nie wiedziałem jednak, kiedy mogliśmy się wcześniej na Mlecznej Drodze spotkać. I dopiero po pewnym czasie, doznałem tzw. „objawienia”, że razem byliśmy u boku Warusa w Lesie Teutoburskim. I właśnie tam popełniliśmy zbiorówkę, widząc, co dzieje się z jego legionami. Nie jestem astrologiem/okultystą, ale to przekonanie mam zawsze jak o Tobie rozmyślam.
Doskonale pamiętam nasze pierwsze spotkanie przy okazji wydania naszych poezji w tzw. fioletowej serii „brulionu”. I rzeczywiście z miejsca złapaliśmy kontakt. Potem odwiedzałem Cię w Kopenhadze, gdzie już wtedy mieszkałeś od wielu lat na stałe, a Ty czasami przyjeżdżałeś do Polski. I podczas tych naszych spotkań, pamiętam, zawsze byliśmy pełni pomysłów i jakiś wspólnych planów, na przykład szkoda mi bardzo niezrealizowanego pomysłu na wspólną książkę, która miała nosić tytuł Terytorium (od tytułu jednego z Twoich wierszy). Zdarzały się nam też akcje typu „Grzegorz Wróblewski do ludzkości” (1997) – czyli Twoja wypowiedź przed kamerą w formie wiersza, którą nagrałem zupełnie spontanicznie, pytając Cię, co masz do powiedzenia ludzkości; lata później zafunkcjonowało to jako taki wiersz/performance i zostało przetłumaczone na język angielski przez Piotra Gwiazdę i dziś tekst znany jest teraz jako „Dear Beloved Humanity”. I tak dalej, i dalej, mnóstwo energii, mnóstwo pomysłów, dużo by opowiadać, w swoim archiwum mam wiele materiałów z tych spotkań. Może się kiedyś komuś do czegoś przydadzą. A co do Lasu Teutoburskiego, to ja tam byłem za życia gdzieś po 2000 roku. Jak się okazuje, nie po raz pierwszy (śmiech). Poza tym, bardzo lubię czytać Twojego Namiestnika. To świetny dramat.
To dla mnie total. Bo to Księga, to co napisałeś. Uniwersum. Zresztą jak w przypadku wszystkich Twoich poprzednich „produkcji poetyckich” i nie tylko tych akurat tzw. form literackich. I zastanawia mnie czysta realistyczność (ludziki by powiedzieli: magiczny realizm), ale też ewidentny surrealizm tego zapisu. Nie ma nikogo, kto by tak to „sfraktatkował”, max skondensował i jednocześnie czysto opowiedział. Widzę TAM wszystko. Już nawet uciekam od wizji, że to o mnie/psach/jaszczurach jebanych, czy o moich przyjaciołach gangsta, z którymi całe życie dane mi było funkcjonować (takie fuckerskie życie). Dziękuję przy okazji za genialny szkic, który dotyczy Philipa K. Dicka z Twojej książki naukowej. To jest to. I to jest jakiś wielki ciąg dalszy opowieści o gołych małpach. Dobrze, że dałeś radę i teorię małpy dalej rozwinąłeś. Kilka słów, poproszę, o tym obecnym rejestrze.
Zanim przejdę do opowieści o ostatnim rejestrze, może zarysuję wstępnie tzw. tło zdarzeń. Zacznę może od tego co stało się po opublikowaniu mojej ostatniej prozy (powiedzmy), czyli Do szpiku kości. Bo po wydaniu tej książki przestałem na jakiś czas „myśleć prozą”, wszystko układało się w poezję. I tak powstał taki cykl trzech książek: .byłem (2014), Ceremonia (2019) i Jak pięknie (2021). (Właściwie czterech, bo udało się jeszcze w 2022, dzięki prezesowi Iskier Władysławowi Uchańskiemu i Ani Matysiak z Convivo, wydać także świetnie wyglądające 10 poematów elementarnych dla dzieci, książkę, właściwie art-book, jakby to dzisiaj określić, rzecz, którą wykonałem 37 lat temu w jednym egzemplarzu). Jak pamiętasz, wszystkim tym trzem książkom towarzyszą Twoje obrazy. I o ile w dwu pierwszych obrazy funkcjonują na okładkach, to w Jak pięknie właściwie ją zamykają, to sekwencja trzech reprodukcji, to jest końcowe wybrzmienie tej pozycji, poza okładką, na której znalazł się detal jednego z nich. Cieszę się, że udało się ładnie w druku wyprowadzić je „kolorystycznie”, bo ten właściwy kolor był mi niezwykle potrzebny, a tak naprawdę potrzebne mi w nich było coś, co sam nazwałeś „ciężkim i konceptualnym mimo ich pozornej lekkości kolorystycznej”. Ceremonia jest wśród tych propozycji książką najbardziej ponurą, ciężką i przygnębiającą, dużo mnie kosztowała; w atmosferę wprowadza okładka, a na niej reprodukcja Twojego obrazu Version 6 (z 2006), obraz niezwykły, bardzo niepokojący, „ruchomy” – on ciągle się zmienia, kiedy się w niego wpatrujesz, idealnie pasował mi do tej poezji. Jak pięknie już nie jest takim posępnym rejestrem, to wyjście, oddech, właśnie dlatego kończą książkę trzy Twoje prace malarskie. A więc trzy książki poetyckie z rzędu – ta dominacja poezji pewnie skłoniła mnie do próby „prozatorskiej”, dla równowagi. Zacząłem po prostu myśleć „prozą”. I taki był chyba pierwotny impuls. Choć pamiętam, że pierwsze szkice powstawały jeszcze w 2019 roku, ale doszedłem do połowy i odłożyłem pracę, myślałem o tym z dystansu, zastanawiałem się, jakoś się nie składało. Całość dokończyłem dopiero w 2024, więc można powiedzieć, że pracowałem nad tą książką pięć lat.
I jeszcze taka refleksja. Całe życie byłeś zawodnikiem. Nigdy nie dałeś ciała, a przecież domniemamy szatan kusi i kusił. Ty jednak, jak w rodzinach sycylijskich, byłeś wierny wizji, dziękuję Ci za To. Już mi na niczym nie zależy, ale zależy mi na Tobie. Jak? Nie wiem, może żebyśmy zamieszkali razem na Hawajach przed atakiem na Pearl Harbour.
No starałem się… Zresztą cały czas odnoszę wrażenie, że to nie ja wybieram tematy książek, tylko tematy wybierają mnie. Tak było z wcześniejszymi projektami i tak jest również z „powieścią kryminalną”.
Więc jeszcze raz gratulacje. To w sumie opowieść o ludzkim mózgu. Ty, jak człowiek znający tajemnice syndykatu, mogłeś to napisać. To arcydzieło. Oddychaj dobrze!
Dziękuję Ci za te słowa. Wraz z upływem lat stwierdzam – i to jest w kontekście tej mojej ostatniej książki – że oddychanie może wcale nie jest takie złe?
Urodzony w 1962 roku w Gdańsku. Poeta, prozaik, dramatopisarz i artysta wizualny. Autor wielu książek (poezja, dramat, proza); ostatnio m.in. Miejsca styku (2018), Runy lunarne (2019), Pani Sześć Gier (2019), Tora! Tora! Tora! (2020), Cukinie (2021), Letnie rytuały (2022), Niebo i jointy (2023), książka asemic writing Shanty Town (2022), tłumaczony na kilkanaście języków, m.in. na język angielski (Our Flying Objects - selected poems (2007), A Marzipan Factory - new and selected poems (2010), Kopenhaga - prose poems(2013), Let's Go Back to the Mainland (2014), Zero Visibility (2017), Dear Beloved Humans (2023). Dwukrotnie wyróżniony w Konkursie na Brulion Poetycki (1990, 1992). Stypendysta Duńskiej Rady Literatury i Duńskiej Państwowej Fundacji Sztuki. Należy do Duńskiego Związku Pisarzy (Dansk Forfatterforening). Od 1985 roku mieszka w Kopenhadze.
Ur. 1966. Poeta, prozaik, dramaturg, scenarzysta, literaturoznawca, profesor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Publikuje od 1988 r.; jego utwory literackie ukazywały się w czasopismach polskich, takich jak „brulion”, „Twórczość” czy „Dialog” oraz amerykańskich (m.in. „The Literary Review”, „Better”, „Kenyon Review“, „Forklift”, „Plume”, „Two Lines”, „The Cincinnati Review”). Dotychczas wydał m.in. – książki poetyckie: Wiersze (1992), Kameraden (1994), Jesień na Marsie (1997), Czas triumfu gołębi (2000), Dusze monet (2007), Hiperrealizm świętokrzyski (1999), .byłem (2014), Ceremonia (2019), Ciąg Fibonacciego (2019), Jak pięknie (2021), 10 poematów elementarnych dla dzieci (2022); powieści i opowiadania: Pod prąd (1999), Batalion misiów (2001), Warzywniak (2009), Do szpiku kości. Ostatnia powieść awangardowa (2013) (nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia, 2014). Autor monografii naukowych i prac edytorskich, m.in.: Niechciani futuryści. Zapomniana awangarda literacka dwudziestolecia międzywojennego (2022). Jego wiersze i opowiadania znajdują się również w wielu antologiach i wyborach poezji, także obcojęzycznych, m.in. w przekładach na angielski, duński, niemiecki, czeski czy węgierski.
Czytanie z książki Ra z udziałem Grzegorza Wróblewskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
WięcejTrzydziesty szósty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejGłos Grzegorza Wróblewskiego w debacie „Kroniki osobiste”.
Więcej51. odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej50. odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejAutorski komentarz Grzegorza Wróblewskiego, towarzyszący premierze książki Ra, wydanej w Biurze Literackim 23 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Rafała Gawina z Grzegorzem Wróblewskim, towarzysząca premierze książki Ra Grzegorza Wróblewskiego, wydanej w Biurze Literackim 23 października 2023 roku.
Więcej49. odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Ra Grzegorza Wróblewskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2023 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Krzysztofa Jaworskiego, Bogusława Kierca i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Ra Grzegorza Wróblewskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2023 roku.
Więcej48. odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej47. odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej46. odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej45. odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej44. odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej43. odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Zbigniewa Macheja i Tomasza Majerana podczas Portu Wrocław 2007.
Więcej42. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej41. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej40. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej39. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej38. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej37. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej36. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej35. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej34. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej33. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej32. odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej31 odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej30 odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej29 odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej28 odcinek cyklu „MATRIX” Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej27 odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej26 odcinek cyklu „MATRIX” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejWiersz z tomu Kosmonauci, zarejestrowany podczas spotkania „Barbarzyńcy i nie” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejPort Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.
Więcej25 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej24 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej23 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej22 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej21 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej20 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej19 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejArchiwalne nagranie z udziałem Krzysztofa Jaworskiego, Darka Foksa, Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej18 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej17 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej16 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej15 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej14 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej13 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej12 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej11 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejKomentarz Grzegorza Wróblewskiego do wiersza z tomu Kosmonauci, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 19 stycznia 2015 roku.
WięcejZ Grzegorzem Wróblewskim o książce Kosmonauci rozmawia Krzysztof Jaworski.
Więcej10 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej9 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej8 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej7 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej6 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejKomentarz do wiersza z tomu .byłem, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 20 października 2014 roku.
WięcejZ Krzysztofem Jaworskim o książce .byłem rozmawia Wojciech Wilczyk.
Więcej5 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej4 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej3 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej2 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej1 odcinek cyklu „Matrix” autorstwa Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejKomentarz do fragmentu ostatniej powieści awangardowej zatytułowanej Do szpiku kości.
WięcejZ Krzysztofem Jaworskim o książce Do szpiku kości rozmawia Marcin Baran.
WięcejRecenzja Marcina Jaworskiego z książki Księga zakładek Jacka Gutorowa.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Krzysztofem Jaworskim, towarzysząca premierze książki Dusze monet, wydanej w Biurze Literackim 29 stycznia 2007 roku.
WięcejPosłowie Rafała Wawrzyńczyka i Dawida Kujawy do książki Ra Grzegorza Wróblewskiego, wydanej w Biurze Literackim 23 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Przemysława Koniuszego z książki Grzegorza Wróblewskiego Kosmonauci, która ukazała się na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.
WięcejRecenzja Marcina Orlińskiego z książki Krzysztofa Jaworskiego Do szpiku kości, która ukazała się na stronie marcinorlinski.pl.
WięcejRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Kosmonauci Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejEsej Pawła Chmielewskiego towrzyszący premierze książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 października 2014 roku.
WięcejRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Do szpiku kości Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejEsej Ilony Podleckiej towarzyszący premierze książki Kosmonauci Grzegorza Wróblewskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 stycznia 2015 roku.
WięcejEsej Zbigniewa Trzaskowskiego towarzyszący premierze książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego, która ukazała się nakładem Biurze Literackiego 20 października 2014 roku.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Dusze monet Krzysztofa Jaworskiego
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Drażniące przyjemności (1988–2008) Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Warzywniak i inne opowiadania Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejRecenzja Marka Olszewskiego z książki Do szpiku kości Krzysztof Jaworskiego.
WięcejRecenzja Łukasza Najdera z książki Do szpiku kości Krzysztof Jaworskiego.
WięcejRecenzja Marcina Sendeckiego z książki Do szpiku kości Krzysztof Jaworskiego.
WięcejKomentarze Grzegorza Hetmana, Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Wojciecha Wilczyka.
WięcejKomentarze Bohdana Zadury, Marcina Sendeckiego, Bartłomieja Majzla i Tomasza Fijałkowskiego.
Więcej