wywiady / o książce

Omawianie nie wpływa na realność omawianego – o (nie)prawdziwości miłości i nadziei

Justyna Bargielska

Olga Byrska

Z Justyną Bargielską o drugim wydaniu książki Bach for my baby, rozmawia Olga Byrska.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Olga Byr­ska: Czy war­to pytać poetę o jego wier­sze i pra­wi­dło­wo­ści w nich, widzia­ne przez kry­ty­ka? Czy to tyl­ko pró­ba „dora­bia­nia teo­rii” do poezji? Jak Pani się czu­je, mówiąc o swo­ich utwo­rach?

Justy­na Bar­giel­ska: Jak­bym za dar­mo i bez wiel­kiej przy­jem­no­ści wyko­ny­wa­ła cudzą pra­cę. Od, jak to Pani uję­ła, „dora­bia­nia teo­rii” do poezji są powo­ła­ni spe­cja­li­ści, zazwy­czaj dys­po­nu­ją­cy odpo­wied­nim wykształ­ce­niem, znaj­du­ją­cy wystar­cza­ją­co dużo przy­jem­no­ści w mówie­niu o poezji albo na tyle aro­ganc­cy, że czy­ta­nie tego, co o tej poezji napi­szą, jest nawet dość przy­go­do­we. Nie doro­bię teo­rii, ale mogę poka­zać prak­ty­kę. Tyl­ko że tego rodza­ju ana­liz nikt ode mnie chy­ba nie ocze­ku­je.

Mia­łam jakiś czas temu oka­zję uczest­ni­czyć w czymś, w impre­zie, któ­rą okre­ślo­no – w trak­cie jej trwa­nia – jako sym­bo­licz­ne roz­po­czę­cie roku Kor­cza­ka. Sym­bo­licz­ne, no, bo fak­tycz­ne przy­pa­dło na pierw­szy stycz­nia tego roku kalen­da­rzo­we­go, wia­do­mo. A tam­to się dzia­ło na jesie­ni ubie­głe­go. I to była pro­mo­cja, w sie­dzi­bie Rzecz­ni­ka Praw Dziec­ka, Pamięt­ni­ka Blum­ki Iwo­ny Chmie­lew­skiej. Było parę kry­mi­nal­nych momen­tów, wydaw­ca mówił o pedo­fi­lii w ame­ry­kań­skim koście­le, potem sze­reg podob­nych do sie­bie posta­ci wstał i powie­dział, ale każ­da postać oddziel­nie, jak wiel­bią – cał­ko­wi­cie słusz­nie – Iwo­nę, ale z punk­tu widze­nia dobra dra­ma­tur­gii tego spo­tka­nia było­by lepiej, gdy­by te posta­ci wyde­le­go­wa­ły jed­ną z nich albo powie­dzia­ły to chó­rem, bo przy­kro podob­ne do sie­bie były te oświad­cze­nia. I dopie­ro na koniec Iwo­na zaczę­ła opo­wia­dać, jak Pamięt­nik powsta­wał. Stro­na po stro­nie poka­zy­wa­ła, skąd wziął się któ­ry obraz, jakie­go sko­ja­rze­nia był pochod­ną, jakie – w sen­sie fizycz­nym, kola­żo­wym – środ­ki posłu­ży­ły do stwo­rze­nia go. Jak środ­ki prze­ło­ży­ły się na sym­bo­le. No, rozu­mie Pani, środ­ki: szmat­ki, kawał­ki sta­re­go papie­ru, zdję­cia i tak dalej. To było fascy­nu­ją­ce, ale z nie­ja­snych dla mnie powo­dów trwa­ło może jed­ną ósmą tego, co lau­da­cje. Nie­sa­mo­wi­cie zacne posta­ci Iwo­nę tam lau­do­wa­ły, pan rzecz­nik i Hen­ry­ka Krzy­wo­nos, ale i nie­sa­mo­wi­cie nud­ne te lau­da­cje były, zwłasz­cza w porów­na­niu.

Mówię o Iwo­nie, bo ona jest autor­ką rysun­ku na okład­ce mojej naj­now­szej książ­ki, ale przede wszyst­kim dla­te­go, że wyda­je mi się, że autor nie musi być teo­re­ty­kiem-eks­per­tem na swój wła­sny temat, żeby zain­te­re­so­wać nas poka­zu­jąc nam swój wła­sny warsz­tat. Dosta­łam od Iwo­ny zdję­cie zdję­cia mnie, któ­re wyko­rzy­sta­ła na okład­ce. Zdję­cie przed­sta­wia biur­ko Iwo­ny, okno Iwo­ny, pudeł­ko z kred­ka­mi – sor­ry, Iwo­na, że tak mówię „pudeł­ko z kred­ka­mi” – i w tym pudeł­ku moją wycię­tą gło­wę. Opo­wieść, w pew­nym sen­sie, o warsz­ta­cie, sta­ła się tutaj zacząt­kiem jakiejś zupeł­nie nowej opo­wie­ści, nowej sytu­acji. Iwo­na poka­za­ła mi „tak pra­cu­ję” i moja fan­ta­zja przy­po­mnia­ła sobie, co to wła­ści­wie zna­czy być nie­okieł­zna­ną.

Ale trud­no osią­gnąć ten efekt pyta­jąc poetę o to, któ­rej dyk­cji czu­je się naj­bliż­szy.

Jak Pani czu­je się zatem z efek­tem swo­je­go nie­okieł­zna­nia, Bach for my baby? Kie­dy nastę­pu­je ten moment, w któ­rym Pani jako twór­ca stwier­dza: no dobrze, tyle utwo­rów chcę zamie­ścić w nowym tomi­ku – a może zale­ży to wyłącz­nie od wydaw­cy?

Bo krót­kie to jest, praw­da? Och, po pro­stu nad­szedł ten sąd­ny dzień, w któ­rym mia­łam oddać całość, a nada­ją­cych się poka­za­nia wier­szy mia­łam zale­d­wie tyle, że aż boję się poli­czyć, ile ich tam jest. Nada­ją­cych się do poka­za­nia w tej książ­ce, bo poza nimi oczy­wi­ście mia­łam też wier­sze o sztu­ce i pił­kar­skie, ale to już do następ­nej książ­ki. Raczej się dobrze czu­ję z efek­tem moje­go nie­okieł­zna­nia, jak to Pani życz­li­wie okre­śli­ła, zwłasz­cza po tym, jak uda­ło mi się poukła­dać te wier­sze w odpo­wied­niej kolej­no­ści.

I to aku­rat było naj­trud­niej­sze, bo ja na począt­ku wca­le nie wie­dzia­łam, jaki ta histo­ria ma prze­bieg. Dość powie­dzieć, że wiersz o Nyber­gu wymy­śli­łam sobie wrzu­cić na koniec! I tak dalej, same dra­ma­tur­gicz­ne błę­dy. W pew­nym momen­cie poczu­łam się dość porząd­nie uwię­zio­na przez kon­wen­cjo­nal­ność opo­wia­da­nej w tym tomi­ku histo­rii. Jasne, że wiem, że wszyst­kie histo­rie miło­sne są kon­wen­cjo­nal­ne, miłość jest naj­pięk­niej­szą kon­wen­cją, ale moż­na je reali­zo­wać z ner­wem albo bez ner­wu. I tam­ten układ, któ­ry zapro­po­no­wa­łam na począt­ku, był kom­plet­nie bez ner­wu.

A potem przy­szedł taki pią­tek na jesie­ni, że byłam w pew­nym towa­rzy­stwie, w któ­rym mia­łam spę­dzić ze wzglę­dów zawo­do­wych następ­nych kil­ka mie­się­cy, i słu­cha­łam pew­nych wypo­wie­dzi, i mój język cia­ła był języ­kiem total­ne­go nie­do­pa­so­wa­nia do tej sytu­acji, no, rozu­mie Pani, o co cho­dzi, i wte­dy przy­szedł mój kole­ga Pio­trek Mierz­wa, i poza­bi­jał wszyst­kich, a potem powie­dział, że mnie odpro­wa­dzi dokąd tam idę. I po dro­dze powie­dział mi, jak mam te wier­sze poukła­dać, i tak je poukła­da­łam. Ja to mam szczę­ście w życiu, nie? Zna­czy, w poezji.

Cie­ka­we jest to, co mówi Pani o ich kolej­no­ści – tomik roz­po­czy­na „40 czar­nych ksią­żek” ze stwier­dze­niem „Język ura­to­wał nas przed życiem, inni kochan­ko­wie nie mają tyle szczę­ścia”, mamy do czy­nie­nia ze sce­ną roz­sta­nia; w ogó­le Bach for my baby pełen jest naj­roz­ma­it­szych roz­łąk. A jed­nak – tak mi się wyda­je – „Inna róża”, wiersz wień­czą­cy ten tomik, zawie­ra w sobie nadzie­ję. W nowych poko­le­niach siła, bo sta­re nie dają sobie rady z rela­cja­mi emo­cjo­nal­ny­mi?

„Inna róża” na koniec bez­po­śred­nio odno­si się do tytu­łu. Cechą dzie­cin­no­ści, nie, nie dzie­cin­no­ści, tyl­ko dzie­cięc­twa, jest chłon­ność, otwar­tość, poten­cja. Poten­cja, któ­ra wca­le nie musi ozna­czać kom­pe­ten­cji, praw­da? Sko­ro miłość jest kata­stro­fą, to trze­ba się sta­rać nie tyle wyjść z niej bez szwan­ku, ile pozwo­lić się jej cof­nąć w roz­wo­ju, ogra­bić z prze­ro­bio­nych na zasa­dy i mecha­ni­zmy doświad­czeń, dać się unie­waż­nić miło­ści, żeby móc wró­cić cho­ciaż na tro­chę do tego dzie­cię­ce­go otwar­cia.

I ja tam nie wiem, czy to jest nadzie­ja. Mnie wła­ści­wie dener­wu­je, że jak mamy do czy­nie­nia z zara­zą z kosmo­su, to czu­je­my się w obo­wiąz­ku wytwo­rzyć w sobie nadzie­ję, że damy jej odpór, prze­trwa­my, coś tam. Tej zara­zie. Myślę, że nie do koń­ca rozu­mie­my, po co ta zara­za jest.

Zasta­na­wiam się jed­nak, czy w nowych wier­szach, na przy­kład „Lejek, czy­li lejek” albo „Hans Mem­ling Hotel” ta miłość ist­nie­je. Mam poczu­cie, że wszyst­ko, co dzie­je się u boha­te­rów Bach for my baby i jest zwią­za­ne z miło­ścią tak napraw­dę dzie­je się „obok” niej, ota­cza ją. Ona ist­nie­je, czy nie? A może to tyl­ko nasza inter­pre­ta­cja, dzię­ki któ­rej daje­my odpór życiu, jak i nadzie­ja?

Ale ja nie rozu­miem, czy uwa­ża Pani, że sko­ro tyle mówi­my o miło­ści, mamy pod­sta­wy sądzić, że nie ist­nie­je? Tyle się mówi o Bogu, ale to nie mówie­nie o nim pod­wa­ża jego ist­nie­nie. Tyle się mówi o wszyst­kim i oma­wia­nie nie wpły­wa na real­ność oma­wia­ne­go, a aku­rat w przy­pad­ku miło­ści mia­ło­by upraw­niać do zada­wa­nia pytań, czy ona ist­nie­je, czy nie? Bez sen­su. Co wię­cej, zary­zy­ku­ję stwier­dze­nie, że miłość da się opi­sać, zwłasz­cza w poezji. Nie żaden powi­dok po niej, nie wnio­sek, nie spra­woz­da­nie z miło­ści, ale samą miłość.

Jako że nie jestem zwo­len­nicz­ką dawa­nia odpo­ru życiu, tyl­ko bar­dziej – życia, nie pole­gam na dają­cych nadzie­ję inter­pre­ta­cjach, tyl­ko na fak­tach. W fak­tach moż­na brać udział oso­bi­ście, przy­glą­dać się im albo słu­chać o nich. Słu­cham, jak boha­te­ro­wie Bfmb mówią, że kocha­ją – i raczej im wie­rzę.

Skąd pomysł na tytuł tego zbio­ru?

Ukra­dłam. To jest taka mini­se­ria wydaw­nictw pły­to­wych pod hasłem „clas­sics for my baby”. Bach, Mozart, takie tam. I na pły­cie z Bachem są same szla­gie­ry, a jak­że: aria z waria­cji gold­ber­gow­skich, dwie poje­dyn­cze czę­ści z dwóch róż­nych par­tit for­te­pia­no­wych, jakiś kawa­łek z któ­rejś par­ti­ty na skrzyp­ce, tro­chę powyj­mo­wa­nych z kon­tek­stu frag­men­tów orkie­stro­wych. Cho­ra­ły! Oczy­wi­ście są jakieś cho­ra­ły. Abso­lut­na, mówię Pani, zgro­za. Gdy­bym trzy­ma­ła taką pły­tę w domu, musia­ła­bym cią­gle na niej sie­dzieć, żeby żad­ne z moich dzie­ci nie mogło jej prze­słu­chać. Po pierw­sze, to nie jest pły­ta for babies, bo dzie­ci – w odróż­nie­niu od wycho­wa­nych na i wdro­żo­nych do MTV rodzi­ców – są w sta­nie prze­słu­chać wiel­ką mszę h‑moll od począt­ku do koń­ca, zwłasz­cza jeśli jesz­cze nie umie­ją racz­ko­wać, a mniej wię­cej w tym wie­ku jest tar­get tej skła­dan­ki. Po dru­gie, to jest tak, jak­by wybrać ze „Zło­te­go note­su” sto zdań w rodza­ju „Był kwie­cień, Paryż jak zwy­kle uro­czy” i sprze­da­wać to igno­ran­tom jako wiel­kie dzie­ło noblist­ki w przy­ja­znym wyda­niu. Ta pły­ta, ten spo­sób trak­to­wa­nia muzy­ki, ale w ogó­le dzie­ła, tak mnie ziry­to­wa­ły, że uzna­łam za cie­ka­we i celo­we spró­bo­wać poka­zać, co to napraw­dę zna­czy „Bach”, co zna­czy „for”, co „my”, a co „baby”. Jasne, że robię to na ukos, dla ośmiu­set czy­tel­ni­ków i nie za pomo­cą nut, ale czy tak do koń­ca nie za pomo­cą nut, to nie wiem.

O autorach i autorkach

Justyna Bargielska

Urodzona w 1977 roku w Warszawie. Poetka, pisarka. Laureatka konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej im. Jacka Bierezina (2002). Otrzymała dwa razy Nagrodę Literacką Gdynia (2010 i 2011). Mieszka w Warszawie.

Olga Byrska

Urodzona w 1991 roku. Pisze o literaturze i teatrze ("Polityka", "Newsweek", "Kultura Liberalna", "Art&Business"), dyrektor ds. komunikacji w B-MOOC Factory. Mieszka w Paryżu.

Powiązania

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Fale Dunaju”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wybór stand-upów, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Roastując siebie

wywiady / o książce Justyna Bargielska Ola Kołodziejek

Roz­mo­wa Oli Koło­dzie­jek z Justy­ną Bar­giel­ską towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybór stand-upów Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Wybór stand-upów (2)

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­men­ty książ­ki Wybór stand-upów Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Wybór stand-upów (1)

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­men­ty książ­ki Wybór stand-upów Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Ding

nagrania / złodzieje wierszy Justyna Bargielska

Etiu­da wyróż­nio­na w II edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz”. Zespół w skła­dzie: Tomek Gabryś, Jarek Łuka­sze­wicz.

Więcej

Poezja z nagrodami: Dwa fiaty

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Justy­na Bar­giel­ska odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Dwa fia­ty, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Pierwszy peryskop kici

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Szyb­ko przez wszyst­ko, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Frag­ment z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015. Czy­ta autor­ka.

Więcej

Wesoła czasem makabra

wywiady / o książce Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Alek­san­dra Nawa­rec­kie­go z Justy­ną Bar­giel­ską o książ­ce Nudel­man, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 lip­ca 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 11 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Próba doszorowania

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza „Pró­ba doszo­ro­wa­nia”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nudel­man, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 11 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Nigdy to „ydgin” pisane wspak

wywiady / o książce Joanna Mueller Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 lute­go 2017 roku.

Więcej

Syrenka i dzwoneczek

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do książ­ki Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Zrównoważony rozwój

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy Justy­ny Bar­giel­skiej z ilu­stra­cja­mi Okta­wii Ogniew, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Jestem co się zowie żarówką zgrozy

wywiady / o książce Justyna Bargielska Przemysław Rojek

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Roj­ka z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Rozmowy w zatoce

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Wielki Plan B

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Nudel­man, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci na nowy wiek

nagrania / z fortu do portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Poeci na nowy wiek” z Justy­ną Bar­giel­ską, Joan­ną Muel­ler i Julią Szy­cho­wiak w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Pies ci je kapelusz

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sel­fie na tle rze­pa­ku Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dating sessions

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sel­fie na tle rze­pa­ku Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / o książce Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Alek­san­dra Nawa­rec­kie­go z Justy­ną Bar­giel­ską o książ­ce Szyb­ko przez wszyst­ko, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Chi­na ship­ping, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

We should kiss

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze e‑booka Chi­na ship­ping, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Justyna Bargielska

nagrania / z fortu do portu Justyna Bargielska

Zapis spo­tka­nia „Nowe sytu­acje w Try­bie żeń­skim” pod­czas festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2014.

Więcej

Przegryzanie formy

recenzje / ESEJE Olga Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku w por­ta­lu Xiegarnia.pl.

Więcej

stuk-puk

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lute­go 2016 roku.

Więcej

Komiks „Pinktronic” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Liwia Dzierżawa

Komen­tarz Liwii Dzier­ża­wy, fina­list­ki kon­kur­su „Komiks wier­szem w try­bie żeń­skim”, do wier­sza Pink­tro­nic Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Komiks „Pole bawełny” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Karolina Zalewska

Komen­tarz Karo­li­ny Zalew­skiej, fina­list­ki kon­kur­su „Komiks wier­szem w try­bie żeń­skim”, do wier­sza Pole baweł­ny Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Rozmowa Patrycji Barowicz z Justyną Bargielską

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska

Roz­mo­wa z Justy­ną Bar­giel­ską prze­pro­wa­dzo­na przez repor­ter­kę Aka­de­mic­kie­go Radia LUZ Patry­cję Baro­wicz, wyemi­to­wa­na w pro­gra­mie „Kul­tu­ral­ny Baj­zel”.

Więcej

Moje sztuczki z literą „ż”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Pro­jekt wymia­ny ramek we wszyst­kich obraz­kach, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / o książce Justyna Bargielska

Z Justy­ną Bar­giel­ską o książ­ce Szyb­ko przez wszyst­ko roz­ma­wia Alek­san­der Nawa­rec­ki.

Więcej

„Sól i ogień”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Sól i ogień, towa­rzy­szą­cy dru­gie­mu wyda­niu książ­ki Bach for my baby.

Więcej

„Zatarty fresk”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Zatar­ty fresk, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Rzuć na to okiem i dalej idź sam

recenzje / IMPRESJE Justyna Bargielska

Esej Juli­ty Nowo­sad towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wysze­dłem szu­kać Leopol­da Staf­fa w wybo­rze Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 maja 2012 roku.

Więcej

Był sobie raz Bóg i materia

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do książ­ki Wysze­dłem szu­kać Leopol­da Staf­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 maja 2012 roku.

Więcej

Do Chloris

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Do Chlo­ris, towa­rzy­szą­cy dru­gie­mu wyda­niu książ­ki Bach for my baby.

Więcej

Czas zatarcia w pamięci i czas odzyskania

debaty / książki i autorzy Olga Byrska

Głos Olgi Byr­skiej w deba­cie „Po co nam Dzie­ła zebra­ne Kar­po­wi­cza”.

Więcej

Obecnie jestem panterą

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Bo-ginie (Audycja zawiera lokowanie produktu)

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Recen­zja Mai Staś­ko towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

„Sól i ogień”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Sól i ogień, towa­rzy­szą­cy dru­gie­mu wyda­niu książ­ki Bach for my baby.

Więcej

Napisałam o tym wiersz

recenzje / ESEJE Agnieszka Gruszczyńska

Recen­zja Agniesz­ki Grusz­czyń­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 kwiet­nia 2013 roku.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Kameleon & wstążka. Rzecz o poezji Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Recen­zja Macie­ja Topol­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Do Chloris

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Do Chlo­ris, towa­rzy­szą­cy dru­gie­mu wyda­niu książ­ki Bach for my baby.

Więcej

Sama się! O Bach for my baby Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Pestka, kot, habitus

recenzje / ESEJE Karolina Kurando

Recen­zja Karo­li­ny Kuran­do, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybór stand-upów, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Ding

nagrania / złodzieje wierszy Justyna Bargielska

Etiu­da wyróż­nio­na w II edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz”. Zespół w skła­dzie: Tomek Gabryś, Jarek Łuka­sze­wicz.

Więcej

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Frag­ment z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015. Czy­ta autor­ka.

Więcej

„Wiersze typu jaram się, że mnie wcale nie ma”

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Recen­zja Sabi­ny Misiarz-Fili­pek towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 11 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Filtry i flirty

recenzje / ESEJE Mikołaj Borkowski

Recen­zja Miko­ła­ja Bor­kow­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Można umierać

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Justy­ny Bar­giel­skiej Chi­na ship­ping wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Nudelman Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Monika Piotrowska-Wegner

Recen­zja Moni­ki Pio­trow­skiej-Wegner z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Wszystko i tylko (Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej)

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Frag­ment recen­zji Sabi­ny Misiarz-Fili­pek z książ­kiSzyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Justyna Bargielska Nudelman

recenzje / ESEJE Ula Orlińska-Frymus

Recen­zja Uli Orliń­skiej-Fry­mus z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Od fluktuacji światów do mnożenia języków. Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Łukasz Wróblewski

Recen­zja Łuka­sza Wró­blew­skie­go z książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku.

Więcej

Bo-ginie (Audycja zawiera lokowanie produktu)

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Recen­zja Mai Staś­ko towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Baśniowa poezja Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Klaudia Wawrzynkiewicz

Recen­zja Klau­dii Waw­rzyn­kie­wicz towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Szybko, szybciej, wróć

recenzje / IMPRESJE Marta Koronkiewicz

Recen­zja Mar­ty Koron­kie­wicz towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Napisałam o tym wiersz

recenzje / ESEJE Agnieszka Gruszczyńska

Recen­zja Agniesz­ki Grusz­czyń­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 kwiet­nia 2013 roku.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Kameleon & wstążka. Rzecz o poezji Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Recen­zja Macie­ja Topol­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Sama się! O Bach for my baby Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży o książ­ce Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej