Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller
nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna MuellerTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
Joanna Mueller: Debiutowała Pani w 2005 roku zbiorem wierszy Monsieurs monologer, dwa lata później ukazał się zbiór krótkich opowiadań Hvis man begyndte at spørge sig selv. Chciałam zapytać, jak doświadczenie poetyckie wpłynęło na formę Pani powieści Den mindste modstand z 2009 roku, która pod tytułem Najsłabszy opór ukazała się właśnie w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej w Biurze Literackim? Czy istnieją jakieś pokrewieństwa między Pani poezją i prozą?
Adda Djørup: Od strony stylistycznej te książki są bardzo od siebie oddalone, ale tematycznie już nie. Wydaje mi się, że przez całe pisarskie życie powtarzam właściwe te same dwa „ruchy”: dla każdej nowej pracy zmieniam zarówno gatunek, jak i styl, ale zawsze wychodzę od podstawowego pytania czy obserwacji ontologicznej lub epistemologicznej. Można powiedzieć, że w ten sposób ciągle wracam do tego samego punktu wyjścia – podstawowego zastanawiania się nad istnieniem per se oraz chęci zgłębiania form i granic wiedzy – z tym że za każdym razem jestem wyposażona w nowe narzędzia.
Najsłabszy opór to między innymi opowieść o dojrzewaniu bohaterki Emmy do macierzyństwa. Wiem, że sama jest Pani mamą – czy osobista perspektywa otwarcia na dzieci wpłynęła na ukształtowanie się filozofii „najsłabszego oporu”, która przenika całą tę książkę?
Zarówno Najsłabszy opór, jak i zbiór poezji 37 postkort (2011) czy wreszcie ostatnia powieść Kot Bułhakowa (2020) powstały pod wpływem mojego własnego doświadczenia bycia matką. Dla mnie było to pod każdym względem doświadczenie zmieniające życie, umysł i ciało, coś, co dodało mi jeszcze milion dodatkowych pytań. Te trzy książki napisałam także po to, by wypełnić w duńskiej literaturze lukę polegającą na braku twórczości, która podejmowałaby konkretną kobiecą tematykę przedstawioną właśnie z perspektywy kobiety – związaną z doświadczeniem ciąży, porodu, opieki nad małym dzieckiem, ale też z kwestią szukania sposobu na bycie w świecie, w rodzinie i na rynku pracy jako matka.
Dla mnie to dość dziwne, że z jednej strony tak zwyczajny i powszechny, a z drugiej bardzo wymagający ludzki stan został objęty jakimś tabu, które najwyraźniej aż do niedawna sprawiało, że nie nadawał się do literatury. W Danii sytuacja na szczęście mocno się zmieniła w ciągu ostatniej dekady. Bardzo się cieszę, że jeśli moja córka zdecyduje się zostać matką, to będzie miała dużo łatwiejszy dostęp do tego „wspólnego doświadczenia” i wiedzy – także tej w formie artystycznej – niż ja.
Główną bohaterkę książki Emmę poznajemy w momencie, gdy wpada w swoisty życiowy „ślizg”. Jej partner wyjeżdża na badania kubomeduz do Australii, ona dziedziczy domek letni po zmarłej babci, a do tego poznaje ekscentryczne bogate małżeństwo (Johna i Ingę), którzy wyrywają ją z codziennego kieratu i zachęcają do puszczenia się w beztroski „surf po falach”. I znowu chciałam zapytać o osobistą perspektywę – czy takie „surferskie” podejście do życia jest dla Pani naturalne i bliskie, czy raczej obserwuje je Pani u innych, a sama musi się Pani tego uczyć?
Tak. Ten sposób „surfowania” – choć wolałbym raczej nazwać go stanem otwartości i uważności niż beztroski i nieodpowiedzialności – jest dla mnie naturalny. Dlatego bycie matką okazało się dla mnie pod pewnymi względami bardzo nienaturalne, a nawet szokujące. Ciąża i macierzyństwo to ciężka, czasochłonna i nieprzewidywalna praca, która nieustannie pochłania twoją uwagę, czas, sen, ciało, myśli. Czyni cię całkowicie zależnym od innych ludzi i na zawsze wiąże najsilniejszą więzią, jaką znam, a mianowicie miłością matki do dziecka. „Surfowanie” kończy się w chwili, gdy przyjmiesz to wyzwanie. Od tego momentu część twojego umysłu, nawet gdy dziecko jest starsze, pozostaje zawsze zajęta potrzebami i potencjalnymi przyszłymi potrzebami innego człowieka, za którego powołanie do życia jest się odpowiedzialnym. Chociaż jestem bardzo oddana mojej córce i całkowicie wdzięczna za to, że ją mam, to nadal lamentuję nad utratą tego „surfu” i często zastanawiam się, jak wyglądałoby moje życie, gdybym nie została matką. Nie sposób powiedzieć, czy byłoby lepsze, czy gorsze. Z pewnością byłoby zupełnie inne.
We fragmencie otwierającym książkę czytamy zapowiedź wydarzeń: „życie Emmy popłynęło powolnym, subtelnym, ba, niemal pieszczotliwym i niezaprzeczalnie przyjemnym nurtem, który ją zagarnął i powiódł najpierw do Tisvildeleje, gdzie została właścicielką domu letniego, a następnie znacznie dalej”. Mam wrażenie, że fragmentaryczna, minimalistyczna narracja Pani powieści robi z czytelnikiem/czytelniczką coś podobnego: jej niezaprzeczalnie przyjemny nurt ma siłę zagarniającą, sprawia, że przestajemy stawiać opór, a przede wszystkim filozofia „minimalnego hedonizmu myślenia”, którą wyznaje Emma, zostaje w czytelnikach nawet po lekturze. Ja sama dzięki Pani książce częściej się teraz zatrzymuję, wyrywam z trybów rutyny, pozwalam sobie na oddech, wagary, symboliczne „puszczanie kaczek”. Czy zdaje sobie Pani sprawę, że Najsłabszy opór ma taką uwodzącą, rozleniwiającą i performatywną siłę?
Dziękuję za ten cudowny komplement! Szczerze mówiąc, dużo pracowałam nad tym, aby tekst działał właśnie w ten sposób. Chciałam zobaczyć, czy mogę sprawić, by czytelnik/czytelniczka poczuł/poczuła „surfowanie po mentalnych falach” w trakcie rozwijania się tej historii. To właśnie robi moja bohaterka. Raczej obserwuje, jak rozwija się jej własna historia, niż próbuje ją kontrolować i tworzyć.
Zafascynował mnie – podobnie chyba jak samą bohaterkę – dość długi passus poświęcony parzydełkowcom, zwłaszcza kubomeduzom. Nawet trochę byłam rozczarowana, że ten wątek później w powieści znika, choć z drugiej strony pomyślałam, że temat wielkich parzydełkowców – obraz ich swobodnego pływu, fascynujące zagadki fizjologii i behawioru tych zwierząt – został w dalszej części po prostu przeniesiony na rozważania dotyczące życia ludzi. Takie szukanie powiązań między światem ludzkim a nie-ludzkim, próba wyzbycia się perspektywy antropocentrycznej – to myślenie wpisujące się w nurt ekokrytyczny w literaturze. Czy takie ekokrytyczne nastawienie jest Pani bliskie? Czy w najnowszej literaturze duńskiej ma ono jakieś ciekawe rozwinięcia?
Mogę odpowiedzieć „tak” na wszystkie części tego pytania. Choć sama nie napisałam jeszcze niczego wpisującego się bezpośrednio w nurt ekokrytyczny, to jest to dla mnie bardzo ciekawe zagadnienie w duńskiej literaturze.
Pani książka ukazała się w 2009 roku, otrzymała Pani za nią prestiżową Nagrodę Literacką Unii Europejskiej. W Polsce Najsłabszy opór pojawia się w drugim roku pandemii, kiedy wszyscy spragnieni są przyjemności i swobody, nieograniczonych kontaktów międzyludzkich, braku dystansu. To wszystko można znaleźć w Pani powieści, która w dodatku w polskiej wersji ukazuje się z piękną, „ciepłą” i wakacyjną okładką Marianny Sztymy. Ciekawa jestem, co publikacja Den mindste modstand zmieniła w Pani życiu, a także jak patrzy Pani na swoją powieść po 12 latach od jej publikacji w Danii?
Gdy patrzę wstecz, myślę, że była to całkiem postępowa książka, a przynajmniej wpisująca się w początki nowej fali w duńskiej literaturze, podejmującej tematy płci i macierzyństwa zarówno z perspektywy kulturowej, jak i egzystencjalnej. Nie wydaje mi się, by zmieniła zbyt wiele na planie zawodowym. Nadal piszę książki i sztuki teatralne, opiekuję się rodziną i pracuję jako nauczycielka kreatywnego pisania. Tak jak wcześniej. Ale jeśli chodzi o bardziej osobisty plan, to myślę, że to wiele znaczyło. Fakt, że można było tak wyraźnie zająć się macierzyństwem jako bardzo złożonym doświadczeniem w literaturze i zostać dobrze przyjętą, dał mi nadzieję i pewność siebie oraz sprawił, że poczułam się w świecie bardziej jak w domu.
Dla polskich czytelniczek i czytelników zapewne ciekawe będzie, jeśli powie Pani kilka słów o najnowszej prozie i poezji w Danii – jakie nurty, zjawiska, tematy, książki są teraz najciekawsze?
Wydaje mi się, że obecnie krytyczna i badawcza funkcja literatury jest skierowana głównie na struktury władzy patriarchalnego społeczeństwa kapitalistycznego. Najwyraźniej widać to pewnie w odniesieniu do płci i ekologii. Pod tym względem niezwykle interesujące są dla mnie autorki takie, jak Olga Ravn i Asta Olivia Nordenhof. Bardzo ważnym trendem jest także przypominanie czy nawet wskrzeszanie twórczości wybitnych pisarek z kilku ostatnich stuleci, które ze względu na płeć nie zwróciły uwagi establishmentu kulturalnego i przez to szybko popadły w czytelnicze zapomnienie. Wierzę, że te autorki inspirują teraz nowe pokolenia czytelniczek i czytelników, pisarek i pisarzy oraz pomagają nam „przepisać” narodową historię, która do tej pory była prawie wyłącznie męską narracją.
Na zakończenie – czy chciałaby Pani przekazać coś od siebie swoim polskim czytelniczkom i czytelnikom?
Śledzę w duńskich mediach wiadomości o walce o prawa kobiet w Polsce. Wśród nich prawo do stanowienia o własnym ciele, a tym samym prawo do aborcji. Jest to temat, który dotyka całego naszego rozumienia życia ludzkiego i praw człowieka. Najsłabszy opór stawia w zasadzie pytanie Hamleta – być albo nie być – z tym że w kontekście reprodukcji; powołać nowe życie czy nie powoływać nowego życia. Ze wszystkimi zawiłościami wynikającymi z tego wyboru. Ale jak możemy w ogóle zacząć rozsądną i filozoficzną rozmowę na ten temat, skoro kobietom odbiera się własną wolę i prawo do sprawowania prawnej władzy nad własnym ciałem? Mam takie przeczucie, a też wielką nadzieję, że jesteśmy teraz na całym świecie świadkami początku prawdziwej zmiany paradygmatu – tego wszystkiego, co dotyczy płci, nierówności na tle płciowym, ale także trwającego od pokoleń procesu walki o to, by prawa człowieka w równym stopniu odnosiły się do kobiet i mężczyzn. Myślę o #metoo jako o punkcie zwrotnym, który przynajmniej w Danii sprawił, że ten proces rozumienia praw kobiet jako praw człowieka – tak w teorii, jak i praktyce (a wiemy przecież, że to nie jedno i to samo) – stał się nieodwracalny, chociaż nadal jesteśmy daleko od osiągnięcia tego celu. Wydaje się, że sytuacja w Polsce to jakby „pokolenie wstecz” względem Skandynawii. Dlatego jestem bardzo ciekawa, jak Najsłabszy opór zostanie odebrany i przyjęty przez czytelniczki oraz czytelników w Polsce, i mam nadzieję, że w jakimś stopniu przyczyni się do zmiany w kierunku większej równości i lepszej jakości życia dla wszystkich. Nie wierzę w to, że jakakolwiek nierówność – czy to ze względu na płeć, czy nie – przyczynia się do szczęścia kogokolwiek. Nawet tych, którzy opowiadają się za uprzywilejowaniem jakiejś grupy płciowej, etnicznej, religijnej itp. Naprawdę wierzę, że łączy nas tak wiele więzi kulturowych, ekonomicznych i emocjonalnych, mających tak duży wpływ na dobrobyt nas wszystkich, że „wolność” czy „władza” zdobyta kosztem kogoś innego nie jest tak naprawdę wolnością ani władzą, ale po prostu kolejnym mniej lub bardziej subtelnym źródłem ludzkiego cierpienia.
Publikacja powstała dzięki wsparciu Duńskiej Fundacji Sztuki
Duńska poetka, prozaiczka i dramatopisarka. Debiutowała w 2005 roku tomem Monsieurs monologer, w 2007 roku ukazał się świetnie przyjęty przez krytykę zbiór opowiadań Hvis man begyndte at spørge sig selv, a w 2009 roku powieść Den mindste modstand, za którą autorka została wyróżniona Nagrodą Literacką Unii Europejskiej. Laureatka The Danish National Arts Foundation Award. Mieszka w Kopenhadze.
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Trzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
WięcejCzytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejOdpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek „Najsłabszy opór” Addy Djørup i „Zegary w pokoju matki” Tanji Stupar-Trifunović z udziałem Addy Djørup, Tanji Stupar-Trifunović, Kacpra Bartczaka i Bogusławy Sochańskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejAutorski komentarz Addy Djørup w ramach cyklu „Historia jednej powieści”, towarzyszący premierze książki Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejDziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Addy Djørup Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejAutorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejRozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
WięcejZapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
WięcejRecenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejRozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejDziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejSzkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejWybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
WięcejRecenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejZ Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
WięcejEsej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
WięcejEsej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejAutorski komentarz Addy Djørup w ramach cyklu „Historia jednej powieści”, towarzyszący premierze książki Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Addy Djørup Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Addy Djørup Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejRecenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Addy Djørup Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
WięcejEsej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
WięcejRecenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejEsej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
WięcejRecenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej