wywiady / o pisaniu

Poezja pozwala oddać wszystkie kadry

Martyna Buliżańska

Rozmowa Magdy Szczubret z Martyną Buliżańską, towarzysząca premierze książki Moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Mag­da Szczu­bret: Mar­ty­no, zacznij­my arcy­ba­nal­nie, piszesz wier­sze, bo…?

Mar­ty­na Buli­żań­ska: Chy­ba muszę odpo­wie­dzieć rów­nie banal­nie – bo lubię. Czę­sto poeci mówią o pisa­niu opar­tym na wła­snych dozna­niach, doświad­cze­niach. Sama spo­tka­łam się z takim stwier­dze­niem, ze wzglę­du na życio­wość tego, co piszę. Moje pisa­nie nie jest też tzw. „prze­le­wa­niem emo­cji na papier”. Raczej mogła­bym ująć to tak: obser­wu­ję w moim umy­śle poszcze­gól­ne „kadry”, na któ­rych potem budu­ję tekst. Jeśli upar­cie widzę jaki­kol­wiek detal, nawet w pierw­szym wra­że­niu – mało istot­ny, to wiem że jest on nie­zbęd­ny do stwo­rze­nia utwo­ru, któ­ry speł­nia moje wyobra­że­nie.

Poroz­ma­wiaj­my zatem o tych „kadrach”. W Two­im arku­szu aż roi się od nawią­zań – z jed­nej stro­ny uży­wasz kalek i słów z języ­ka rosyj­skie­go, przy­wo­łu­jesz ele­men­ty kul­tu­ry wschod­nio­sło­wiań­skiej i grasz ste­reo­ty­pa­mi – z dru­giej prze­wi­ja­ją się tu szcze­gó­ły z juda­izmu, akcen­ty zwią­za­ne z jego dok­try­ną, cha­rak­te­ry­stycz­ne ter­mi­ny. Skąd pomysł na takie połą­cze­nie?

Od daw­na pasjo­nu­je mnie kul­tu­ra i język rosyj­ski. Moim zamy­słem jest przed­sta­wie­nie oby­cza­jów nie tyle w posta­ci czy­stych fak­tów, ale raczej mean­dru­jąc tak, by uchwy­cić nastrój i jed­no­cze­śnie pomóc czy­tel­ni­ko­wi zro­zu­mieć część obrzę­dów. Co do juda­izmu, myślę, że włą­czy­łam jego ele­men­ty do moich tek­stów ze wzglę­du (może to zabrzmieć sprzecz­nie) na chrze­ści­jań­stwo. Poję­cie reli­gii zawsze było dla mnie czymś inte­re­su­ją­cym, podob­nie jak kul­tu­ra wschod­nio­sło­wiań­ska. W kil­ku utwo­rach doty­kam pro­ble­mu „nad-wia­ry”, pry­mi­ty­wi­zmu poglą­dów, przy czym wszyst­ko to dzie­je się na tle kul­tu­ry obu naro­do­wo­ści (Żydzi i Rosja­nie).

Pytam o wybór: Żydzi, Rosja­nie, gdyż połą­cze­nie reli­gij­no-kul­tu­ro­we w tym przy­pad­ku jest dość kon­tro­wer­syj­ne. Wspo­mi­nasz, że uży­wasz takich zesta­wień dla wytłu­ma­cze­nia pew­nych obrzą­dów i pojęć, ale dla­cze­go wła­śnie w tym reje­strze: „zdro­wyj ruskij bie­łu­go­wyj” i meno­ra, Wala i Jezus?

Wala to zbiór moich wła­snych obser­wa­cji i ele­men­tów dopeł­nia­ją­cych obra­zu dziew­czy­ny, któ­rej życie prze­bie­ga w pry­mi­tyw­nych warun­kach, brak roz­wo­ju, do tego pro­blem z Ojcem, z dru­giej stro­ny wycho­wa­nie w Bogu i wie­rze. Wala widzia­ła nie­wie­le i zna nie­wie­le prawd świa­ta. Pod­świa­do­mie czu­je, że jej rela­cje z Ojcem nie są do koń­ca pra­wi­dło­we, ist­nie­je w niej jed­nak prze­ko­na­nie, że domi­na­cja Ojca nad nią, to domi­na­cja Boga nad czło­wie­kiem. Myśli, że Misza, do któ­re­go mówi, jest jej Jezu­sem, któ­ry potra­fi ode­gnać wszel­kie zło. Wszyst­ko to budo­wa­ne jest na kru­chej pod­sta­wie prze­kła­mań wia­ry, któ­re są jed­nak na tyle sil­ne, by dziew­czy­na mogła w nie uwie­rzyć. Pró­bu­ję uka­zać, jakie zma­ga­nia prze­cho­dzą dwie odle­głe kul­tu­ro­wo naro­do­wo­ści, zarów­no nie­szczę­śli­wa Rosjan­ka, jak i wyszy­dza­ny Żyd. Pisząc o Wali, włą­czam szcze­gó­ły z juda­izmu, aby uka­zać nie­któ­re poję­cia spraw­dza­ją­ce się w odręb­nych gru­pach, podo­bień­stwo ist­nie­nia, pomi­mo róż­ni­cy poglą­dów.

Tytuł zesta­wu Two­ich wier­szy to „moja jest ta zie­mia”. Oto mamy w niej kil­ka punk­tów, „kadrów”: Wala, Jezus, Rosja, juda­izm. Jest tu miej­sce i na miłość, i dzie­ci, i mię­so, obraz­ki z życia. Co jesz­cze może­my dorzu­cić, aby napraw­dę czuć się jak „u sie­bie”?

Wyda­je mi się, że każ­dy powi­nien pró­bo­wać szu­kać klu­cza do roz­wią­za­nia dane­go tek­stu. Nie mam tu na myśli porząd­ko­wa­nia, czy upar­te­go roz­szy­fro­wy­wa­nia poje­dyn­czych wer­sów. Jeden utwór jest rozu­mia­ny za pierw­szym prze­czy­ta­niem, inny potrze­bu­je wię­cej cza­su. Myślę, że w moich pra­cach war­to zwró­cić uwa­gę na tytu­ły, bo zawsze sta­ram się, żeby nada­wa­ły one ogól­ny zarys całe­mu wier­szo­wi. Przy­kła­dem może być tekst „lie­bling: ludzie z sza­fą”, w któ­rym bez zna­jo­mo­ści tytu­łu, całość nabie­ra inne­go wymia­ru. Waż­ne jest też tłu­ma­cze­nie zwro­tów z języ­ków obcych, cza­sem nie­zbęd­nych do pod­kre­śle­nia puen­ty wier­sza. Co moż­na dorzu­cić? Myślę, że każ­dy ma moż­li­wość dopo­wie­dze­nia sobie wła­sne­go następ­stwa wyda­rzeń.

Spy­tam zatem ina­czej: co spra­wia, że Ty w poezji czu­jesz się jak „u sie­bie”?

Myślę, że w poezji o wie­le łatwiej mi grać nastro­ja­mi czy­tel­ni­ka. Brzmi to dość dziw­nie, ale mam świa­do­mość, że umie­jęt­ny dobór słów, odpo­wied­nie zesta­wie­nie zdań, mogą zro­bić zdu­mie­wa­ją­ce wra­że­nie na czy­ta­ją­cym tekst. Poza tym lubię oszczęd­ność w sło­wach, uwa­żam, że coś nie­uchwyt­ne­go znacz­nie spraw­niej zamknąć w kil­ku dokład­nie dobra­nych zda­niach, ani­że­li w dłuż­szej wypo­wie­dzi. Z dru­giej stro­ny, poezja pozwa­la mi oddać wszyst­kie „kadry” powsta­łe w moim umy­śle. W moim mnie­ma­niu wiersz musi być dokład­ny, kre­ślą­cy nową histo­rię. Rosja, juda­izm, Wala i mno­gość innych ele­men­tów dają mi nowe pomy­sły na budo­wa­nie nastro­ju w tek­ście. Myślę, że pew­nie wszyst­kie wymie­nio­ne czyn­ni­ki spra­wia­ją, że satys­fak­cję pisa­nia daje mi wła­śnie poezja.

A jak jest z czy­ta­niem? Masz jakichś swo­ich ulu­bio­nych poetów, może jest ktoś na kim się wzo­ru­jesz, kogo szcze­gól­nie cenisz?

Może wyda­wać się to dość prze­wrot­ne, ale nie prze­pa­dam za czy­ta­niem poezji. Jeśli jed­nak już to robię, to zazwy­czaj wybie­ram auto­rów mało zna­nych, czę­sto szu­kam nowa­tor­skich tek­stów na por­ta­lach inter­ne­to­wych, cho­ciaż w tym wypad­ku trze­ba mieć dużo chę­ci i cza­su, by poświę­cić nale­ży­tą uwa­gę każ­dej pra­cy. Lubię za to czy­tać pro­zę, zazwy­czaj daje mi to o wie­le wię­cej przy­jem­no­ści. Aktu­al­nie jestem pod wra­że­niem sty­lu pisa­nia Doro­ty Masłow­skiej i jed­no­cze­śnie mogę powie­dzieć, że zazdrosz­czę jej umie­jęt­no­ści. Nie mam jed­nak szcze­gól­nie cenio­nej oso­by, któ­rej sztu­ka pisar­ska wpły­wa­ła­by na treść moich tek­stów. Przy­znam się jed­nak, że nie jestem znaw­czy­nią poezji, więc moż­li­we, że mojej uwa­dze umknę­ły utwo­ry kil­ku zna­ko­mi­tych poetów, mniej lub bar­dziej zna­nych.

Masz jakieś zda­nie o auto­rach wcze­śniej wyło­wio­nych przez Karo­la Mali­szew­skie­go i Roma­na Hone­ta w Poło­wie 2010? Czy w wier­szach któ­re­goś z nich zna­la­złaś coś, co możesz nazwać „moją zie­mią”?

Aku­rat z utwo­ra­mi auto­rów wyło­wio­nych w Poło­wie 2010 zapo­zna­łam się (z chę­cią) wcze­śniej. Według mnie jest kil­ka tek­stów, któ­re rze­czy­wi­ście mnie urze­kły. Jed­nym z nich jest na pew­no wiersz Fili­pa Wyszyń­skie­go – „N.”. Podo­bał mi się rów­nież utwór Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty pt. „Weź­miesz syna, on ci pomo­że”. Ogrom­ne wra­że­nie wywarł na mnie cały zestaw wier­szy Mariu­sza Par­ty­ki i Bar­to­sza Sadul­skie­go. Prak­tycz­nie u każ­de­go auto­ra zna­la­złam coś, co skło­ni­ło mnie do dal­sze­go czy­ta­nia, jed­nak „moja zie­mia”, to chy­ba po czę­ści „zie­mia” M. Par­ty­ki, w któ­re­go pisa­niu jest lek­kość kre­śle­nia nastro­ju i odręb­ne kadry. Z kolei B. Sadul­ski umie­jęt­nie zesta­wia sło­wa, ma zde­cy­do­wa­nie cha­rak­te­ry­stycz­ny styl two­rze­nia, któ­ry dla mnie jest mistrzow­ski. Tak napraw­dę, wszy­scy lau­re­aci Poło­wu są dla mnie swo­je­go rodza­ju mistrza­mi, któ­rych podzi­wiam i chęt­nie czy­tam.

Teraz i Ty nale­żysz do ich gro­na, Mar­ty­no. Masz jakieś nadzie­je, pla­ny, ocze­ki­wa­nia w związ­ku z tym wyróż­nie­niem?

Cały czas nie mogę w to uwie­rzyć! Wcze­śniej nawet nie myśla­łam, że mogła­bym zostać wybra­na w Poło­wie, jest to dla mnie wiel­ką rado­ścią i jed­no­cze­śnie wyzwa­niem. Myślę, że nadal będę sta­ra­ła się roz­wi­jać umie­jęt­no­ści pisar­skie. Na razie jestem zbyt zszo­ko­wa­na moim suk­ce­sem, żeby zasta­na­wiać się (racjo­nal­nie) co dalej. Wiem na pew­no, że nie chcia­ła­bym, aby cała moja twór­czość i osią­gnię­cia skoń­czy­ły się rów­nie szyb­ko, jak się zaczę­ły. Chy­ba wła­śnie to jest moje ocze­ki­wa­nie, któ­re sta­wiam sobie samej.

O autorach i autorkach

Martyna Buliżańska

Urodzona w 1994 roku. W 2010 roku opublikowała zestaw wierszy w antologii Poetyckie debiuty 2010 w ramach projektu „Połów”, którego jest laureatką. Za debiutancki tom moja jest ta ziemia otrzymała Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius 2014 oraz Złoty Środek Poezji (2014). Mieszka na Kujawach.

Powiązania

Połow 2010

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ci­na Bie­sa, Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, Krzysz­to­fa Dąbrow­skie­go, Rafa­ła Gawi­na, Mar­ty­ny Kul­bac­kiej, Mariu­sza Par­ty­ki, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty, Fili­pa Wyszyń­skie­go i Domi­ni­ka Żybur­to­wi­cza pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Poezja z nagrodami: moja jest ta ziemia

recenzje / KOMENTARZE Martyna Buliżańska

Mar­ty­na Buli­żań­ska odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 14 listo­pa­da 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Bydgoskie mówi burżuazja

dzwieki / RECYTACJE Martyna Buliżańska

Wiersz z tomu moja jest ta zie­mia, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Między książkami: Martyna Buliżańska

nagrania / między wierszami Martyna Buliżańska

Roz­mo­wa Rado­sła­wa Wiśniew­skie­go z Mar­ty­ną Buli­żań­ską.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Nigdy nie widziałam wilgi

wywiady / o książce Bianka Rolando Martyna Buliżańska

Roz­mo­wa Bian­ki Rolan­do z Mar­ty­ną Buli­żań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki wizyj­na, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Wordplay

recenzje / KOMENTARZE Martyna Buliżańska

Komen­tarz Mar­ty­ny Buli­żań­skiej do wier­sza „John Maus word­play” z tomu wizyj­na, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Podmoskiewskie jednostajnie

dzwieki / RECYTACJE Martyna Buliżańska

Wiersz z tomu moja jest ta zie­mia, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Ślady pamięciowe – pobrzeża

dzwieki / RECYTACJE Martyna Buliżańska

Wiersz z tomu moja jest ta zie­mia, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

wizyjna (2)

utwory / zapowiedzi książek Martyna Buliżańska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę wizyj­na Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

wizyjna (1)

utwory / zapowiedzi książek Martyna Buliżańska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę wizyj­na Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

już sprzedają magdalenki

recenzje / KOMENTARZE Martyna Buliżańska

Komen­tarz Mar­ty­ny Buli­żań­skiej do wier­sza „już sprze­da­ją mag­da­len­ki” pocho­dzą­ce­go z książ­ki moja jest ta zie­mia.

Więcej

Nie ze względu na piękne obrazy, ale na moc słowa

wywiady / o książce Martyna Buliżańska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Mar­ty­ną Buli­żań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku.

Więcej

Przeżyć siebie w innych dekoracjach

wywiady / o pisaniu Krzysztof Dąbrowski

Z Krzysz­to­fem Dąbrow­skim roz­ma­wia Mag­da Szczu­bret.

Więcej

Poezja z nagrodami: moja jest ta ziemia

recenzje / KOMENTARZE Martyna Buliżańska

Mar­ty­na Buli­żań­ska odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 14 listo­pa­da 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Bydgoskie mówi burżuazja

dzwieki / RECYTACJE Martyna Buliżańska

Wiersz z tomu moja jest ta zie­mia, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Między książkami: Martyna Buliżańska

nagrania / między wierszami Martyna Buliżańska

Roz­mo­wa Rado­sła­wa Wiśniew­skie­go z Mar­ty­ną Buli­żań­ską.

Więcej

Podmoskiewskie jednostajnie

dzwieki / RECYTACJE Martyna Buliżańska

Wiersz z tomu moja jest ta zie­mia, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Ślady pamięciowe – pobrzeża

dzwieki / RECYTACJE Martyna Buliżańska

Wiersz z tomu moja jest ta zie­mia, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Ambiwalentne rozgrywki

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy z książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, któ­ra uka­za­ła się 13 paź­dzier­ni­ka 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

Ludzie w oknach dają znaki

recenzje / ESEJE Radosław Wiśniewski

Recen­zja Rado­sła­wa Wiśniew­skie­go z książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, któ­ra uka­za­ła się 19 maja 2014 roku na blo­gu juro­di­wy-pie­truch.

Więcej

Oko na rzeczy pozostające w ukryciu

recenzje / IMPRESJE Patrycja Wojkowska

Esej Patry­cji Woj­kow­skiej towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku.

Więcej

już sprzedają magdalenki

recenzje / KOMENTARZE Martyna Buliżańska

Komen­tarz Mar­ty­ny Buli­żań­skiej do wier­sza „już sprze­da­ją mag­da­len­ki” pocho­dzą­ce­go z książ­ki moja jest ta zie­mia.

Więcej

Piłka Celana

recenzje / IMPRESJE Piotr Kępiński

Esej Pio­tra Kępiń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej.

Więcej

Nie ze względu na piękne obrazy, ale na moc słowa

wywiady / o książce Martyna Buliżańska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Mar­ty­ną Buli­żań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku.

Więcej

Ludzie w oknach dają znaki

recenzje / ESEJE Radosław Wiśniewski

Recen­zja Rado­sła­wa Wiśniew­skie­go z książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, któ­ra uka­za­ła się 19 maja 2014 roku na blo­gu juro­di­wy-pie­truch.

Więcej

Piłka Celana

recenzje / IMPRESJE Piotr Kępiński

Esej Pio­tra Kępiń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej.

Więcej