wywiady / o pisaniu

Posłuchaj, to o tobie

Maciej Konarski

Przemysław Suchanecki

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Maciejem Konarskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Prze­my­sław Sucha­nec­ki: Mać­ku, na wstę­pie powiedz nam coś o sobie, skąd jesteś, czym się zaj­mu­jesz?

Maciej Konar­ski: Pocho­dzę z Kro­to­szy­na, mia­sta w Wiel­ko­pol­sce. Po szko­le śred­niej prze­pro­wa­dzi­łem się do Wro­cła­wia, by roz­po­cząć stu­dia na kie­run­ku budow­nic­two na Poli­tech­ni­ce Wro­cław­skiej. Obec­nie pra­cu­ję w biu­rze pro­jek­to­wym jako asy­stent pro­jek­tan­ta kon­struk­cji budow­la­nych. W  mię­dzy­cza­sie zain­te­re­so­wa­łem się lite­ra­tu­rą, w tym poezją. Chy­ba potrze­bo­wa­łem odskocz­ni.

Znam auto­rów, mniej wię­cej moich rówie­śni­ków, któ­rzy albo zaczy­na­li od pro­zy, albo rzu­ca­li poezję na dłuż­szy czas i dopie­ro nie­daw­no do niej powró­ci­li. Czy dla Cie­bie poezja była zawsze głów­ną ścież­ką two­rze­nia? Kie­dy uzna­łeś ją za coś swo­je­go? Jak w ogó­le trak­tu­jesz pisa­nie w odnie­sie­niu do wła­sne­go życia?

W moim przy­pad­ku zain­te­re­so­wa­nie poezją poja­wi­ło się przy­pad­ko­wo, przy oka­zji fascy­na­cji muzy­ką. Muzy­ki słu­cham bar­dzo dużo od począt­ku szko­ły śred­niej. W któ­rymś momen­cie tra­fi­łem na nor­we­ski zespół Ulver, któ­ry nie dość że mie­wa przy­zwo­ite tek­sty, to jesz­cze wyko­rzy­stał kil­ka wier­szy. W utwo­rze „Gno­sis” znaj­dzie­my tłu­ma­cze­nie frag­men­tu „Złej krwi” Rim­bau­da (fra­za not kno­wing hot to express myself witho­ut pagan words I pre­fer to rema­in silent cho­dzi za mną do dziś), a w „Chri­st­mas” za tekst posłu­żył wiersz Pes­soi. Jest też wspa­nia­ły album z muzy­ką do Zaślu­bin nie­ba i pie­kła Wil­lia­ma Blake’a. Wła­śnie Bla­ke dostar­czył mi pierw­szych dobro­wol­nych lek­tur poetyc­kich. Siłą rze­czy poja­wi­ły się rów­nież pierw­sze wła­sne pró­by. Kil­ka lat póź­niej uczest­ni­czy­łem w warsz­ta­tach poetyc­kich, na któ­rych Edward Pase­wicz znisz­czył moje tek­sty. To była cen­na lek­cja, do dziś jestem za to wdzięcz­ny, bo zna­czą­co sko­ry­go­wa­ła moje postrze­ga­nie poezji.

Zaowo­co­wa­ła rów­nież nagro­da­mi w kil­ku kon­kur­sach lite­rac­kich, co uświa­do­mi­ło mi, że jestem na wła­ści­wym kur­sie i moje dzi­wacz­ne tek­sty mogą jed­nak być przez kogoś zauwa­żo­ne. To był klu­czo­wy moment. Zda­rzył mi się rów­nież pię­cio­let­ni roz­brat z pisa­niem, spo­wo­do­wa­ny burz­li­wy­mi doświad­cze­nia­mi pra­cow­ni­czy­mi. Dopie­ro po usta­bi­li­zo­wa­niu sytu­acji dosze­dłem do wnio­sku, że jed­nak bra­ku­je mi poezji, i posta­no­wi­łem odku­rzyć kil­ka ksią­żek, po czym napi­sa­łem nowe tek­sty. I oto moment, w któ­rym znaj­du­ję się teraz.

A teraz poja­dę nie­co gór­no­lot­nie: co chciał­byś swo­im pisa­niem zdzia­łać w świe­cie?

Znasz ten bran­żo­wy żart, któ­ry gło­si, że piszą­cych wier­sze jest wię­cej niż je czy­ta­ją­cych? Gdy­bym chciał coś zdzia­łać w świe­cie, wybrał­bym z pew­no­ścią inną dro­gę. Poprzez pisa­nie mogę jedy­nie spró­bo­wać uka­zać i pod­kre­ślić pew­ne zja­wi­ska, któ­re wyda­ją mi się pro­ble­ma­tycz­ne. A jeśli znaj­dzie się choć jed­na oso­ba, do któ­rej uda­ło mi się tra­fić, już uznam za suk­ces.

Czy­ta­jąc Twój zestaw poło­wo­wy rzu­cił mi się w oczy dobrze prze­my­śla­ny, płyn­ny (nomen omen, tytuł jed­ne­go z wier­szy brzmi „Płyn nie”) i nie­twar­do­gło­wy sto­su­nek do lin­gwi­zmu. W jakiej tra­dy­cji, czy tra­dy­cjach poetyc­kich, w towa­rzy­stwie któ­rych auto­rów Maciej Konar­ski czu­je się naj­bar­dziej u sie­bie?

Lin­gwizm nasu­nął Ci się pew­nie mimo­cho­dem, z uwa­gi na moją sła­bość do gry słów (któ­ra jest ze mną od zawsze). Wagę więk­szą niż do nur­tów przy­kła­dam do kon­kret­nych auto­rów, wypa­tru­jąc raczej uni­kal­nych spo­so­bów ope­ro­wa­nia środ­ka­mi poetyc­ki­mi, niż wypeł­nia­nia zało­żeń mani­fe­stów. Więc cenię Wirp­szę, cenię Som­me­ra (à pro­pos lin­gwi­stów). Lubię ele­gan­cję Andrze­ja Sosnow­skie­go. Z anglo­ję­zycz­nych auto­rów – Ash­be­ry i Lar­kin. Nato­miast z młod­szych poko­leń powi­nie­nem wymie­nić Kon­ra­da Górę. Dość typo­wy wybór.

„Plą­dro­fo­nia”, „Anar­chi­tek­tu­ra wnętrz”, „Teo­lo­gia sto­so­wa­na” – to tyl­ko kil­ka tytu­łów Two­ich wier­szy, któ­re wyraź­nie suge­ru­ją ich zwią­zek z nauko­wym opi­sem świa­ta. Jest ponad­to w samych wier­szach mro­wie pojęć, prze­krój dzie­dzin – od bio­lo­gii przez socjo­lo­gię po muzy­ko­lo­gię. Wiersz dosko­na­le te poję­cia mie­ści, ale jaki obraz chcesz nimi nama­lo­wać? Mówiąc krót­ko i oschle, Mać­ku: po co Ci to szkieł­ko i oko?

W prze­ci­wień­stwie do zde­cy­do­wa­nej więk­szo­ści śro­do­wi­ska w liceum byłem w kla­sie mate­ma­tycz­no-fizycz­nej, potem ukoń­czy­łem stu­dia na Poli­tech­ni­ce Wro­cław­skiej. Obec­nie pra­cu­ję w zawo­dzie. W dodat­ku jako dziec­ko fascy­no­wa­łem się przy­ro­dą, prze­glą­da­łem spo­ro albu­mów i na mia­rę skrom­nych moż­li­wo­ści pró­bo­wa­łem przy­swa­jać zawar­te w nich infor­ma­cje. A od począt­ku szko­ły śred­niej inte­re­su­ję się sze­ro­ko poję­tą muzy­ką. Zapew­ne stąd wszyst­kie te dziw­ne ter­mi­ny w moich tek­stach. Nigdy nie szu­ka­łem ich na siłę. Po pro­stu się­gną­łem po to, co dla mnie natu­ral­ne, przez wspo­mnia­ne szkieł­ko i oko uze­wnętrz­ni­łem swo­je postrze­ga­nie świa­ta. Dla­te­go wyda­je mi się, że pyta­nie powin­no brzmieć nie „jaki obraz chcesz nimi nama­lo­wać?”, a „jak chcesz nimi nama­lo­wać obraz?”. Chcę go malo­wać mie­rząc, ważąc i zamy­ka­jąc w pro­bów­kach. Pomi­mo tego, że w takim podej­ściu jest spo­ro ryzy­ka, akcep­tu­ję je.

A czy wiersz napraw­dę dosko­na­le mie­ści tego typu poję­cia? Cza­sem mie­wam wąt­pli­wo­ści, łatwo tutaj o prze­sa­dę. Nie chciał­bym zna­leźć w wier­szu sfor­mu­ło­wań typu „dualizm kor­pu­sku­lar­no-falo­wy”.  Z dru­giej stro­ny sam szu­kam poezji, któ­ra wyróż­nia się na tle resz­ty choć­by dzię­ki wyko­rzy­sta­niu ory­gi­nal­nych, nie­sza­blo­no­wych rekwi­zy­tów czy rzad­ko uży­wa­nych słów, stąd pró­bu­ję takich szu­kać. Same oczy­wi­ście nicze­go jesz­cze nie zapew­nia­ją, nie czy­nią z tek­stu wier­sza, ale jeśli za ich pomo­cą uda się coś prze­ka­zać, robi się cie­ka­wie.

Dopre­cy­zo­wu­jąc poprzed­nie pyta­nie: tema­ty­ka Two­ich wier­szy obra­ca się zarów­no wokół pra­wa, eko­no­mii i tego, jak te dzie­dzi­ny ukła­da­ją ludz­kie życie w sys­te­my, jak i samej bio­lo­gii, któ­ra rów­nież z sys­te­mów i pod­sys­te­mów się skła­da. Możesz powie­dzieć wię­cej o tym, co widzisz cie­ka­we­go, czy nowe­go na sty­ku tych dwóch optyk – praw­no-eko­no­micz­nej i bio­lo­gicz­nej? Czy ten styk fak­tycz­nie dla Cie­bie ist­nie­je?

 Cie­szę się, że to zauwa­ży­łeś. Owszem, styk ten ist­nie­je. Bar­dzo istot­ny­mi lek­tu­ra­mi były dla mnie książ­ki Gior­gio Agam­be­na z cyklu Homo sacer, w któ­rych roz­wa­ża­ne jest życie w sen­sie bio­lo­gicz­nym i życie w sen­sie praw­nym, ale rów­nież zja­wi­sko odbie­ra­nia mu pod­mio­to­wo­ści.

Świa­do­mość czło­wie­ka zre­du­ko­wa­ne­go do przed­mio­tu dla wspo­mnia­nych przez Cie­bie sys­te­mów jest doj­mu­ją­ca. Język pra­wa, eko­no­mii, bio­lo­gii i innych nauk, tak prze­cież zim­ny i odhu­ma­ni­zo­wa­ny, nada­je się ide­al­nie do uka­za­nia pro­ble­mu, jeśli nało­żyć go na to, co naj­bar­dziej nas doty­ka. Stąd pró­bu­ję tym nie­ludz­kim języ­kiem mówić o tym, co ludz­kie. Użyć go, by pod­kre­ślić zja­wi­sko odpod­mio­to­wie­nia. Para­fra­zu­jąc tytuł pły­ty Kul­tu: posłu­chaj, to o tobie.

Co po „Poło­wie”? Masz już w gło­wie / na dys­ku swo­ją pierw­szą książ­kę?

Zamysł pierw­szej książ­ki mam w gło­wie, chciał­bym, by była roz­wi­nię­ciem arku­sza. Nato­miast  na dys­ku znaj­du­je się ca 75% mate­ria­łu. Muszę jesz­cze zre­ali­zo­wać kil­ka pomy­słów na tek­sty, doszli­fo­wać kil­ka innych, prze­my­śleć kolej­ność i zło­żyć w całość.

 

O autorach i autorkach

Maciej Konarski

urodziłem się w 1983 roku (w tym gorszym półroczu) w Poznaniu. Studiowałem budownictwo na Politechnice Wrocławskiej, obecnie pracuję jako asystent projektanta konstrukcji w biurze projektowym. Próbuję pisać wiersze. Publikowałem m.in. w Odrze, Ricie Baum, biBLiotece. Mieszkam we Wrocławiu.

Przemysław Suchanecki

Ur. w 1992 r. w Szczecinie. Poeta. Publikował m.in. w „Odrze”, „Opcjach” i „2miesięczniku”. Laureat „Połowu” oraz projektu „Pierwsza książka” w ramach festiwalu Stacja Literatura. Mieszka w Krakowie

Powiązania

Chciałem przylgnąć do świata

wywiady / o książce Przemysław Suchanecki Roman Honet

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

O

nagrania / stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czy­ta­nie z książ­ki O z udzia­łem Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zemler.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Koryto dzikiej rzeki

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Kubą Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Miro­na Bia­ło­szew­skie­go Z dnia robię noc, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2022.

Więcej

Produkcja czułej osoby

wywiady / o książce Przemysław Suchanecki Tomek Gromadka

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Tom­kiem Gro­mad­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Komu­nizm, gów­no i może cię kocham, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lute­go 2022 roku.

Więcej

Schodzenie ze szlaku

wywiady / o książce Michał Mytnik Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Micha­ła Myt­ni­ka z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki O, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Paradoksy i zderzenia czołowe

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach cyklu „Wiersz w dro­dze”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki O, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

O

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę O Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Wtracenie

nagrania / stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czy­ta­nie z książ­ki „Wtra­ce­nie” z udzia­łem Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Dedykuję na prawo i lewo

wywiady / o książce Agata Jabłońska Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Aga­tą Jabłoń­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki dla moich dziew­czyn, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Wierny jak wiersz

wywiady / o książce Antonina Tosiek Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Anto­ni­ny Tosiek z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Empatyczny sadyzm

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

EBA

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wtracenie [2]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wtracenie [1]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Nauczki przyrodnicze

utwory / premiery w sieci Maciej Konarski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Macie­ja Konar­skie­go Naucz­ki przy­rod­ni­cze. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Pokładanie

utwory / premiery w sieci Przemysław Suchanecki

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go Pokła­da­nie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

Nierozerwalny element krajobrazu

wywiady / o pisaniu Katarzyna Szweda Maciej Konarski

Maciej Konar­ski roz­ma­wia z Kata­rzy­ną Szwe­dą, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Więcej szperania

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojew­ski roz­ma­wia z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Prawo

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autor­ski komen­tarz Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

Nowa Faza*

wywiady / o książce Jakub Nowacki Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jaku­bem Nowac­kim na temat alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Nierozerwalny element krajobrazu

wywiady / o pisaniu Katarzyna Szweda Maciej Konarski

Maciej Konar­ski roz­ma­wia z Kata­rzy­ną Szwe­dą, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ballady z pogranicza

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pogra­ni­cza Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

-na pograniczu-

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szweda

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Więcej szperania

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojew­ski roz­ma­wia z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wtrącenie

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Prawo

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Żeby wiersz był bryłą (którą i tak będzie jako wiersz)

wywiady / o pisaniu Grzegorz Smoliński Nina Manel

Nina Manel roz­ma­wia z Grze­go­rzem Smo­liń­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Prze­strze­nie reszt­ko­we Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Kontynuacja się zgubi

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Smoliński

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

(podchodzenie)

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Pau­li­ny Pidzik z Krzysz­to­fem Scho­dow­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Bir­nam Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

zimniej

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Schodowski

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pytania, które mnie frapują

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Katarzyna Szweda

Roz­mo­wa Kasi Szwe­dy z Janem Rojew­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Na pohybel obrazom – o wierszach Jana Rojewskiego

recenzje / IMPRESJE

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Świę­te obra­zy Jana Rojew­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pierwsi ludzie mieszkali w dolinie

recenzje / KOMENTARZE Jan Rojewski

Autor­ski komen­tarz Jana Rojew­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wejście w las

wywiady / o pisaniu Patryk Kosenda Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Patry­ka Kosen­dy z Pau­li­ną Pidzik, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Usilność

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pra­wo lasu Pau­li­ny Pidzik, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Zaangażowanie we własne dukanie

wywiady / o pisaniu Grzegorz Smoliński Patryk Kosenda

Roz­mo­wa Grze­go­rza Smo­liń­skie­go z Patry­kiem Kosen­dą, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Z ana­lo­go­wych remi­sji Lucju­sza Blan­cju­sza Patry­ka Kosen­dy, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Poza geo­me­trią Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autor­ski komen­tarz Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Słowa zostaną żyjącym

wywiady / o pisaniu Nina Manel Paweł Bień

Roz­mo­wa Paw­ła Bie­nia z Niną Manel, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”

Więcej

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Niech żyją wszy­skie ukła­dy sen­so­rycz­ne Niny Manel, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Żeby został jakiś obmyślony kształt

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paweł Bień

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go z Paw­łem Bie­niem, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pierwszy krok

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Świę­to ofia­ro­wa­nia Paw­ła Bie­nia, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Spadanie z poczucia pewności

recenzje / KOMENTARZE Paweł Bień

Autor­ski komen­tarz Paw­ła Bie­nia, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pozdrawiam mokrych ludzi przyszłości. Na marginesie O Przemysława Suchaneckiego

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recen­zja Dawi­da Kuja­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki O Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Poza geo­me­trią Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej