wywiady / o książce

Powinno mówić niewyrażalne

Kuba Mikurda

Wojciech Bonowicz

Rozmowa Kuby Mikurdy z Wojciechem Bonowiczem.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Kuba Mikur­da: Zacznę prze­wrot­nie. Jakiś czas temu wygło­sił pan krót­ki wykład „Pochwa­ła poezji nie­zro­zu­mia­łej”. Za co pan ją chwa­lił?

Woj­ciech Bono­wicz: Punk­tem wyj­ścia był dla mnie oczy­wi­ście szkic Cze­sła­wa Miło­sza „Prze­ciw poezji nie­zro­zu­mia­łej”, tekst w swo­im cza­sie gło­śny i sze­ro­ko dys­ku­to­wa­ny. Miłosz wyra­żał się w nim scep­tycz­nie o znacz­nej czę­ści poezji współ­cze­snej – a ści­ślej: poezji pisa­nej w cią­gu ostat­nich stu kil­ku­dzie­się­ciu lat – ganiąc ja za to, że ucie­ka od czy­tel­ni­ka, że nad­mier­nie wie­le uwa­gi poświę­ca pod­mio­to­wi, zamiast świa­tu przed­mio­to­we­mu, i że w efek­cie pogrą­ża się w „nie­zro­zu­mial­stwie”, czy­li w poszu­ki­wa­niach for­mal­nych, któ­re efekt spo­łecz­nej izo­la­cji poetów jesz­cze potę­gu­ją. „Pochwa­łę” zmy­śli­łem odro­bi­nę pole­micz­nie. Jest bowiem fak­tem, że ogrom­ny obszar poezji współ­cze­snej nie ma dostę­pu do czy­tel­ni­ków i nawet spe­cjal­nie się o nie­go nie sta­ra. Ale jest też fak­tem, że poezja ta mogła­by ów dostęp uzy­skać, że – by tak rzec – jej „nie­zro­zu­mial­stwo” nie jest abso­lut­ne i moż­na by po stro­nie czy­tel­ni­ków otwo­rzyć tu nie­jed­ną fur­tecz­kę. Zaraz jed­nak posta­wi­łem sobie pyta­nie: czy to wyłącz­nie kwe­stia bra­ku owych fur­te­czek, powią­zań kry­tycz­nych, sto­sow­nych komen­ta­rzy? Nie, nie wyłącz­nie. I wte­dy bar­dzo a pro­pos wydał mi się sam ter­min zapro­po­no­wa­ny przez Miło­sza: „poezja nie­zro­zu­mia­ła” to lepiej niż „awan­gar­da”. Bo oprócz tego, że dźwięcz­na i zadzior­na, zbit­ka ta otwar­cie sta­wia pro­blem rozu­mie­nia, cen­tral­ny dla poezji współ­cze­snej. Czy w poezji cho­dzi w ogó­le o jakieś rozu­mie­nie? A jeśli tak, to o jakie? War­to pamię­tać, że „rozu­mie­nie”, „sens” i tak dalej, to kate­go­rie pod­da­wa­ne w myśli nowo­żyt­nej cią­głym rewi­zjom. W moim prze­ko­na­niu, spo­śród róż­nych dzie­dzin sztu­ki poezja kwe­stię rozu­mie­nia posta­wi­ła naj­ostrzej.

Chcia­łem się zatem „odbić” od tek­stu Miło­sza, „odbić” w kie­run­ku poezji moich rówie­śni­ków (Andrze­ja Sosnow­skie­go, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i innych), a ogól­niej – całej tra­dy­cji pisa­nia ponie­kąd „prze­ciw języ­ko­wi”, czy­li nie­ustan­ne­go spraw­dza­nia, wery­fi­ko­wa­nia jego moż­li­wo­ści, „wie­trze­nia” go, roz­bi­ja­nia języ­ko­wych ska­mie­lin. Tra­dy­cji moc­no obec­nej w poezji pol­skiej za spra­wą takich oso­bo­wo­ści jak Miron Bia­ło­szew­ski, Witold Wirp­sza czy Tymo­te­usz Kar­po­wicz. Stąd „pochwa­ła”, bo „poezja nie­zro­zu­mia­ła” nie nisz­czy języ­ka, wręcz prze­ciw­nie, utrzy­mu­je go w ruchu, zapo­bie­ga zwap­nie­niom, petry­fi­ka­cji. Oczy­wi­ście, nie zna­czy to, że wszyst­ko, co „nie­zro­zu­mia­łe”, nale­ży pochwa­lić za samo to, że „nie­zro­zu­mia­łe” wła­śnie. Prze­ciw­nie, tak­że poetom „nie­zro­zu­mia­łym” tra­fia­ją się rze­czy sła­be, nie­uda­ne, wydu­ma­ne. I oni mają swo­ich naśla­dow­ców, epi­go­nów, swo­je „ogo­ny”. Nie­mniej nie wol­no nie doce­niać ogrom­ne­go wysił­ku tej poezji, któ­ry zmie­rza do demon­ta­żu pew­nej ilu­zji: ilu­zji trwa­łe­go zna­cze­nia, „utwar­dzo­ne­go” w języ­ku. Zna­cze­nia nie nale­ży przyj­mo­wać „na wia­rę”. Nale­ży je nie­ustan­nie spraw­dzać.

W ten spo­sób zain­te­re­so­wa­nie poezją wpi­su­je się w moje szer­sze zain­te­re­so­wa­nia zwią­za­ne z pra­cą ilu­zji, szcze­gól­nie ilu­zji reli­gij­nej, któ­ra pro­wa­dzi do zamknię­cia Boga w okre­ślo­nej wizji, skoń­czo­nej kon­struk­cji inte­lek­tu­al­nej lub inte­lek­tu­al­no-emo­cjo­nal­nej. Powin­ni­śmy być goto­wi na cią­głe „otwie­ra­nie”, prze­kra­cza­nie, rewi­zję takie­go obra­zu. Nie jestem iko­no­kla­stą, uwa­żam, że kon­struk­ty i obra­zy są bar­dzo potrzeb­ne jako pod­sta­wa, punkt wyj­ścia dla ruchu myśli. Ale war­to zdać sobie spra­wę, że jeśli poza nimi jest coś lub Ktoś, to jest ponad to, co potra­fi­my sobie wyobra­zić lub nazwać. I że nawet to nie­do­kład­ne nazy­wa­nie nie powin­no przy­cho­dzić nam łatwo, ot, tak sobie, jako bez­tro­skie naśla­do­wa­nie innych.

„Poeci nie­zro­zu­mia­li”. Pan też?

Ponie­kąd, tak. Wszel­ka nie­ja­sność, nie­do­ry­so­wa­nie, nie­jed­no­znacz­ność bar­dzo mnie zaj­mu­ją. Zarów­no na pozio­mie kon­struk­cji tek­stu, roz­bi­cia zdań, meta­fo­ry­ki, jak i na pozio­mie tre­ści – opi­sy­wa­nych sytu­acji, obra­zów, scen. Bywa to pew­ną barie­rą, stąd zarzu­ty o her­me­tyzm, zwłasz­cza w kon­tek­ście moich dwóch poprzed­nich tomów. Tym­cza­sem ja jestem abso­lut­nym prze­ciw­ni­kiem posta­wy: „im trud­niej, im bar­dziej zagad­ko­wo, tym lepiej”. Nie cho­wam klu­cza, raczej suge­ru­ję, że moż­na użyć wie­lu klu­czy.

Wszyst­ko zale­ży od tego, jak zde­fi­niu­je­my samo pisa­nie. Czy cho­dzi o „roz­ja­śnia­nie” rze­czy­wi­sto­ści przez pro­stą eks­pli­ka­cję? Czy napraw­dę potrze­bu­je­my poezji, żeby powie­dzieć sobie: życie jest krót­kie, jeste­śmy śmier­tel­ni, miłość jest waż­na, krop­ka? Mam wra­że­nie, że cała uro­da, nie­zwy­kłość poezji pole­ga na tym, że uwraż­li­wia nas ona na sze­reg sta­nów pośred­nich, roz­ma­ite sub­tel­ne napię­cia, histo­rie, któ­re, choć nie­wąt­pli­wie się dzie­ją, nie do koń­ca wia­do­mo, czym są. Kom­po­nu­jąc tom, sta­ram się na przy­kład zde­rzać tek­sty „ciem­niej­sze” z „jaśniej­szy­mi”, albo tek­sty, któ­re „twier­dzą” jed­no, z taki­mi, któ­re „mówią” coś wręcz prze­ciw­ne­go. Tym samym to, co pozor­nie zro­zu­mia­łe, nabie­ra dwu­znacz­no­ści, wpa­da w cudzy­słów, sta­je pod zna­kiem zapy­ta­nia.

Podob­nie myślę o roli tytu­łu. W jaki spo­sób tytuł „trzy­ma się” wier­sza? Choć na ogół zapi­su­ję wiersz od razu z tytu­łem, nie zawsze potra­fię powie­dzieć, co się dzie­je mię­dzy jed­nym a dru­gim, na jakiej zasa­dzie zosta­ły zesta­wio­ne, na czym pole­ga ich zgod­ność, dopa­so­wa­nie. Zda­rza­ją się oczy­wi­ste rela­cje – wiersz „Sąd” jest rze­czy­wi­ście o sądzie itd. Ale jed­nej regu­ły nie ma. Dzię­ki temu otwie­ra się kolej­na moż­li­wość gry, napię­cia, roz­my­cia. Jed­no­cze­śnie sta­ram się uni­kać nad­mier­ne­go „obcią­że­nia” tytu­łu. Kie­dy w tytu­le zawar­te jest zbyt wie­le, wiersz wyglą­da tak, jak­by ktoś powie­sił maleń­ki obra­zek na dużym gwoź­dziu.

Pań­skie wier­sze czę­sto „robią to, co mówią”, powta­rza­ją napię­cia for­mal­ne, reto­rycz­ne na pozio­mie obra­zu, aneg­do­ty itd.

To jed­na z tych rze­czy, któ­re „robią się same”. W trak­cie pisa­nia nie przyj­mu­ję świa­do­mie żad­nych zało­żeń, nie zada­ję sobie pyta­nia, jak to powin­no być zro­bio­ne, ani o czym to będzie i czy jed­no zga­dza się z dru­gim. Acz­kol­wiek kie­dy wiersz jest skoń­czo­ny, czę­sto dostrze­gam, że coś jest na rze­czy, poszcze­gól­ne ele­men­ty zda­ją się zazę­biać i sobie „przy­ta­ki­wać”, i – w naj­lep­szym przy­pad­ku – tekst na każ­dym pozio­mie dzia­ła w ten sam spo­sób. Lubię tak myśleć na przy­kład o wier­szu „Góra z dołem” z tomu Wier­sze ludo­we. Jest tam obraz czło­wie­ka leżą­ce­go w łóż­ku, sku­pio­ne­go na swo­jej cho­ro­bie. Jed­no­cze­śnie zale­ża­ło mi na tym, żeby sam wiersz „leżał” – „leżał” razem z boha­te­rem. W tym sen­sie „Góra z dołem” musia­ła być wier­szem odro­bi­nę „nie­uda­nym”, jako histo­ria nie­po­wo­dze­nia, cze­goś, co się nie speł­nia, co koń­czy się poraż­ką. Podob­nie z ubó­stwem, któ­re inte­re­su­je mnie jako temat, a w dość nie­po­ję­ty – dla mnie same­go – spo­sób powta­rza się w ubó­stwie języ­ka, wer­su. Wię­cej skre­ślam, niż piszę. Z kil­ku wer­sji, któ­re zapi­su­ję, naj­czę­ściej wybie­ram tę naj­bar­dziej „chro­pa­wą”.

Raz jesz­cze pod­kre­ślę, że notu­ję i nazy­wam te wszyst­kie związ­ki i zależ­no­ści dopie­ro po napi­sa­niu tek­stu, czę­sto przy oka­zji ukła­da­nia całe­go zbio­ru. Wiersz pisze się „sam”, sam two­rzy swo­ją wyobraź­nię, dra­ma­tur­gię, napię­cia. Dopie­ro zapi­sa­ny sta­je się moją wła­sno­ścią, choć nigdy do koń­ca i na zmien­nych pra­wach.

W recen­zji na łamach „Tygo­dni­ka Powszech­ne­go” Marian Sta­la wska­zał na nurt meta­po­etyc­ki, któ­ry w Peł­nym morzu zyskał pew­ną auto­no­mię. Na ile gło­sy „Z wykła­du” i „Z dys­ku­sji zamknię­tej” są panu bli­skie?

Nie chciał­bym tego jed­no­znacz­nie roz­strzy­gać. Oba są quasi-cyta­ta­mi i funk­cjo­nu­ją w pew­nym kon­tek­ście: w obu znaj­du­ję coś, co jest mi bli­skie i coś, co budzi mój sprze­ciw. Weź­my wiersz „Z wykła­du”: „Wyczer­pa­ły się języ­ko­we ener­gie. / Bo powin­no mówić to, co nie­wy­ra­żal­ne. / A mówi­ło tyl­ko to, co mar­twe i oczy­wi­ste.” To ponie­kąd skrót postu­la­tu, o któ­rym mówi­łem wcze­śniej – bun­tu prze­ciw­ko „oczy­wi­sto­ści” w poezji, oczy­wi­sto­ści, któ­ra choć potrzeb­na, bywa męczą­ca, a osta­tecz­nie spra­wia, że język i rze­czy­wi­stość nie­ru­cho­mie­ją, przy­szpi­lo­ne, spro­wa­dzo­ne do poje­dyn­cze­go zna­cze­nia, okre­ślo­ne moral­nie. Nie prze­czę, sam mora­li­zu­ję, tak­że w poezji, ale mimo to (lub wła­śnie dla­te­go) bar­dzo zale­ży mi na tym, aby w obrę­bie tomu dzia­ło się jak naj­wię­cej, aby poszcze­gól­ne tek­sty wcho­dzi­ły ze sobą w cią­głe inte­rak­cje, wza­jem­nie się kwe­stio­no­wa­ły, pod­wa­ża­ły, dys­ku­to­wa­ły ze sobą.

W Peł­nym morzu sto­sun­ko­wo czę­sto posłu­gu­ję się cudzym gło­sem. Nie­za­leż­nie od wszyst­kich innych wąt­ków, trak­tu­ję ten tom jako pró­bę pomy­śle­nia tego, jak wie­le w mojej poezji zna­czy cudzy głos i – tu muszę posłu­żyć się para­dok­sem – w jakim stop­niu ja sam ten cudzy głos piszę. W tomie przy­wo­łu­ję wprost Cela­na, Kubi­na czy Leo Lip­skie­go. Choć żaden z nich nicze­go już nie stwo­rzy, nie chcę myśleć o ich dzie­łach jako zamknię­tych. Wystar­czy odro­bi­na wysił­ku, żeby ich lek­tu­ra oka­za­ła się kolej­nym otwar­ciem, żeby owo­co­wa­ła nową wer­sją, nową wizją, nowym roz­kła­dem akcen­tów. To, że mamy moż­li­wość takie­go ruchu i że chce­my cza­sem z niej korzy­stać, jest wiel­kim zwy­cię­stwem tych twór­ców. War­to ich „wyczy­ty­wać”, wyczy­ty­wać bez koń­ca…

O autorach i autorkach

Kuba Mikurda

Urodzony w 1981 roku. Dziennikarz, filmoznawca, psycholog, filozof. Członek zespołów redakcyjnych „Wide Screen”, „International Journal for Žižek Studies” i „Krytyki Politycznej”. Współpracuje z Katedrą Kultury Współczesnej UJ, Centre for Advanced Studies in the Humanities UJ. Nagrodzony w konkursie im. Krzysztofa Mętraka (2007, 2008). W 2008 roku zwycięzca polskiej edycji konkursu „International Young Screen Entrepreneur” organizowanego przez British Council. Mieszka w Krakowie.

Wojciech Bonowicz

Urodzony 10 stycznia 1967 roku w Oświęcimiu. Poeta, publicysta, dziennikarz. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Otrzymał wyróżnienie w Konkursie na Brulion Poetycki (1989), nagrodę główną w konkursach poetyckich "Nowego Nurtu" (1995) oraz im. K.K. Baczyńskiego (1995). Laureat Nagrody Literackiej Gdynia za tom Pełne morze (2007). Do Nagrody Literackiej Nike nominowano biografię Tischner (2001) oraz Pełne morze (2007). Tom Echa (2013) nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Stale współpracuje z "Tygodnikiem Powszechnym" (jako felietonista) i miesięcznikiem "Znak". Mieszka w Krakowie.

Powiązania

Pospieszny Legnica-Wroclaw

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis roz­mo­wy z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jolan­ty Kowal­skiej, Kuby Mikur­dy, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Poezja „szkieletu”, ogołocenia

recenzje / ESEJE Wojciech Bonowicz

Recen­zja Woj­cie­cha Bono­wi­cza, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze pre­mie­rze książ­ki Do środ­ka Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Samochód na babilońskich numerach

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski Julia Szychowiak Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Julii Szy­cho­wiak pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Rozmowy rodzinne po latach

dzwieki / WYDARZENIA Bogusław Kierc Mariusz Grzebalski Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mariu­sza Grze­bal­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Pora się obudzić

wywiady / o książce Bronka Nowicka Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Jaku­ba Mikur­dy z Bron­ką Nowic­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Bron­ki Nowic­kiej Kodeks Pomy­lo­nych, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Wieczór, Center, Piasek, Kruki, Występek, Wzgórze

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Szkic Woj­cie­cha Bono­wi­cza opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Wiersze ludowe i Konwalia

dzwieki / WYDARZENIA Adam Wiedemann Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Woj­cie­cha Bono­wi­cza i Ada­ma Wie­de­man­na pod­czas festi­wa­lu Port Legni­ca 2001.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Poeci: Marcin SENDECKI

nagrania / między wierszami Marcin Sendecki Wojciech Bonowicz

Odci­nek nowe­go pro­gra­mu lite­rac­kie­go „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Mar­ci­nem Sen­dec­kim.

Więcej

Katastrofa jest zasadą świata

wywiady / o książce Marek Doskocz Wojciech Bonowicz

Roz­mo­wa Woj­cie­cha Bono­wi­cza z Mar­kiem Dosko­czem.

Więcej

Dialog w ciemności – posłowie

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Autor­ski komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły.

Więcej

Jedzcie dorsze!

wywiady / o książce Kuba Mikurda Łukasz Jarosz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Łuka­szem Jaro­szem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Dwa wiersze z komentarzami

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do wier­szy „Jesz­cze raz” i „Świa­tecz­ne popo­łu­dnie” pocho­dzą­cych z książ­ki Echa.

Więcej

Kraść bezceremonialnie, nie spodziewać się profitów

wywiady / o książce Marcin Baran Wojciech Bonowicz

Z Woj­cie­chem Bono­wi­czem o książ­ce Echa roz­ma­wia Mar­cin Baran.

Więcej

Sebyła. Wojna zabrała mu życie, ale oszczędziła archiwum

recenzje / IMPRESJE Wojciech Bonowicz

Esej Woj­cie­cha Bono­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły.

Więcej

Dialog w ciemności – posłowie

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Autor­ski komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 lute­go 2012.

Więcej

Mała, rozbita dusza

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Ekran kon­tro­l­ny roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

O Dokumentach mających służyć za kanwę

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Joh­na Ash­be­ry­’e­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Kuby Mikur­dy oraz Ada­ma Zdro­dow­skie­go.

Więcej

O Przygodach przyrody

recenzje / NOTKI I OPINIE Bohdan Zadura Tomasz Fijałkowski Wojciech Bonowicz

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Anny Kału­ży oraz Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Hieny, Pickpocket

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Autor­ski komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do wier­szy z książ­ki Hur­tow­nia ran i Wier­sze ludo­we.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

Lekcja Różewicza

recenzje / NOTKI I OPINIE Wojciech Bonowicz

Nota Woj­cie­cha Bono­wi­cza o książ­ce nauka cho­dze­nia / gehen ler­nen Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

O Po sobie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Pio­tra Kępiń­skie­go, Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Po tęczy

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Paw­ła Mac­kie­wi­cza, Kuby Mikur­dy, Igi Nosz­czyk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

Albo-albo, Znaleźli o świcie

recenzje / KOMENTARZE Wojciech Bonowicz

Autor­ski komen­tarz Woj­cie­cha Bono­wi­cza do wier­szy z książ­ki Wybór więk­szo­ści i Wier­sze z oko­lic.

Więcej

O jedno jabłko za dużo

wywiady / o pisaniu Kuba Mikurda Rafał Skonieczny

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Rafa­łem Sko­niecz­nym.

Więcej

Siostra stereofoniczna

wywiady / o książce Karol Pęcherz Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Karo­lem Pęche­rzem o pły­cie Trac­kless Andrze­ja Sosnow­skie­go & Cha­in Smo­kers.

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Niewymuszone znaczenia

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Kuba Mikurda

Z Kac­prem Bart­cza­kiem roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Bez płaczów, dąsów i rzucania mięchem

wywiady / o pisaniu Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem, tłu­ma­czem poezji Phi­li­pa Lar­ki­na z wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim książ­ki Zebra­ne, roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Nieustanny ruch znaczeń

wywiady / o pisaniu Kuba Mikurda Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy ze Zbi­gnie­wem Mache­jem.

Więcej

Dziewczynka z zapałkami (wypisy okolicznościowe)

recenzje / NOTKI I OPINIE Kuba Mikurda

Esej Kuby Mikur­dy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ach, Sosnowski…

recenzje / IMPRESJE Kuba Mikurda

Recen­zja Kuby Mikur­dy z książ­ki Nouvel­les Impres­sions d’A­me­ri­que Andrze­ja Sosnow­skie­go

Więcej

Na szczęście obaj jesteśmy ludźmi dyskretnymi, Brunner

wywiady / o pisaniu Andrzej Sosnowski Kuba Mikurda

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Andrze­jem Sosnow­skim.

Więcej

Notatki o nowej książce Wojtka Bonowicza

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Znaki dla odważnych

recenzje / ESEJE Marian Stala

Recen­zja Maria­na Sta­li z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Znaki wspólnoty

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

„Pół świata nas / nienawidzi. / Drugie pół to my”, czyli esencja i ekstaza w ogrodzie detali

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Echa Woj­cie­cha Bono­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się 20 grud­nia 2013 roku na stro­nie Biblio­te­ka Mło­de­go Czło­wie­ka.

Więcej

Powrót podmiotu odłożony

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Pol­skie zna­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Alt + a i inne polskie znaki Wojciecha Bonowicza

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki Pol­skie zna­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Polska: tyle, ile znaczy z perspektywy dżdżownicy

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki Pol­skie zna­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Nie (wy)obrażać sobie za wiele…

recenzje / IMPRESJE Konrad Wojtyła

Recen­zja Kon­ra­da Woj­ty­ły z książ­ki Pol­skie zna­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Notatki o nowej książce Wojtka Bonowicza

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

Znaki dla odważnych

recenzje / ESEJE Marian Stala

Recen­zja Maria­na Sta­li z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Znaki wspólnoty

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej