wywiady / o książce

Pozostaje tylko miłosierdzie

Dawid Mateusz

Konrad Góra

Robert Rybicki

Rozmowa Konrada Góry i Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Podręcznik naukowy dla onironautów (1998-2018), wydanej nakładem Biura Literackiego 19 marca 2018 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Kon­rad Góra: Ryba, jest zima, a poeci, jak wia­do­mo, mają tyl­ko zimy i poża­ry. Zasta­na­wia mnie w histo­rii Rober­ta Rybic­kie­go, że przez całą histo­rię jego pisa­nia – pomi­ja­jąc kil­ka wycie­czek oso­bi­stych, któ­rych nie cenię u niko­go – histo­rię roz­gry­wa­ją­cą się na kom­plet­nie prze­bie­gu­no­wa­nym glo­bie, był on wol­ny od potrze­by szy­der­stwa. Nie od potrze­by śmie­chu i pro­te­stu, ale od pato­su i szy­der­stwa wła­ści­wie zawsze. To u samo­świa­do­me­go poety nie do koń­ca dziw­ne, ale wie­lu ocze­ki­wa­ło­by od Rober­ta Rybic­kie­go czy nawet Kon­ra­da Góry tego płyt­kie­go rewan­ży­zmu, co obja­wia się czę­sto wła­śnie wyży­ło­wa­ną kpi­ną. Jak myślisz, dużo Rybic­kie­go kosz­tu­je rezy­gna­cja z mimo­wol­ne­go zła? Ty w ogó­le znasz tego poetę?

Robert Rybic­ki: Kie­dyś mi się śnił, nie nikł. Miał pecha, znasz go w koń­cu lepiej ode mnie. Owszem, moż­na wypra­co­wać nową jaźń par excel­len­ce. Wczo­raj byli­śmy w Lanc­ko­ro­nie i Mar­cin rzu­cił, że dzwo­ny Lanc­ko­ro­ny, a Lynn grał na skrzyp­cach. Kate­go­ria nico­ści Rober­ta Rybic­kie­go już znu­dzi­ła i nie chce mu się pisać jako­by od sie­bie, dobie­ra sta­ran­nie roz­mów­ców, dzię­ki któ­rym mogą powo­do­wać obja­wie­nia. Nazy­wam się Adam, jestem skop­co­nym schi­zo­fre­ni­kiem. Mar­cin dużo ze mną roz­ma­wia. Jestem pro­stym, nie­uczo­nym i nie­okrze­sa­nym bytem.

 Kon­rad Góra: A widzisz, Kon­rad Góra powie­dział kie­dyś, że jest już tyl­ko do wyna­ję­cia. Moż­na by te dwóch chu­jów poznać wresz­cie ze sobą i niech­że się zastą­pią. Ale dość już o nim, dość zresz­tą tych poznań. U Rybic­kie­go, powia­dasz, nadziei na sło­wo nie ma co loko­wać? Źle. Boli? Kola­rzo­wi powie­dział kie­dyś Seifert: „Nie ma pan pra­wa mil­czeć, kie­dy wszy­scy kła­mią”. Wypa­da na to, że kie­dy aktu­al­na poło­wa łże, wystar­czy poło­wicz­nie mil­czeć?

Robert Rybic­ki i Mar­cin Ostry­chacz poje­cha­li na wyciecz­kę. Prze­spa­li busa, któ­rym jecha­li Joan­na Opa­rek z Igna­cym Czwar­to­siem, zatem poje­cha­li pocią­giem do Kal­wa­rii Zebrzy­dow­skiej Lanc­ko­ro­na, a mie­li udać się do Lanc­ko­ro­ny. Wysie­dli na sta­cji kole­jo­wej. Nie wie­dzie­li dokąd iść, w któ­rą stro­nę, sta­li na pero­nie. I co dalej!? Weszli na esta­ka­dę i poszli pro­sto. Napo­tka­li star­sze­go męż­czy­znę o nie­na­gan­nych manie­rach, któ­ry wska­zał im dro­gę na dwo­rzec auto­bu­so­wy w Kal­wa­rii Zebrzy­dow­skiej. A była to sobo­ta. Zapa­dał zmrok. Za trzy godzi­ny miał się roz­po­cząć kon­cert Lyn­na Suh z zespo­łem! Po pięt­na­stu minu­tach dotar­li pod rząd wiat i wyse­pek. Po dzie­się­ciu minu­tach przy­je­chał bus, ale żaden z nich nie jechał do Lanc­ko­ro­ny. Jeden z kie­row­ców zawiózł obu na przy­sta­nek w nie­wiel­kiej wsi i pole­cił kie­ro­wać się szo­są w pra­wo w kie­run­ku ciem­nej góry. Ruszy­li dro­gą peł­na ostrych zakrę­tów i pną­cą się coraz stro­miej, w ciem­no­ściach.

Po poko­na­niu kolej­ne­go zakrę­tu zauwa­ży­li zwal­nia­ją­cy samo­chód, któ­ry zatrzy­mał się koło nich, a przez okno wyło­nił się czło­wiek i zapy­tał podróż­ni­ków, czy jadą do Lanc­ko­ro­ny. W samo­cho­dzie sie­dzia­ła rodzi­na z nie­mow­la­kiem. I wła­śnie w ten spo­sób dotar­li do celu. Rynek Lanc­ko­ro­ny przy­wo­dził na myśl rynek w Kazi­mie­rzu Dol­nym. Przy­ozdo­bio­no go świa­teł­ka­mi, a po środ­ku sta­ła sta­jen­ka bożo­na­ro­dze­nio­wa. Szyb­ko im oczom uka­za­ła się gospo­da, w któ­rej miał odbyć się kon­cert. Trud­no było uwie­rzyć, że dwa­dzie­ścia lat temu lata­ły tam kufle i strach było wcho­dzić. Na naj­wyż­szej pie­rzei. Wewnątrz gospo­dy było kolo­ro­wo.

Lynn Suh wstał i przy­wi­tał przy­by­łych, kom­pa­nia była weso­ła i miła. Roz­mo­wom nie było koń­ca. Kon­cert był wspa­nia­ły. Rzecz­po­spo­li­ta Babiń­ska vel Rzecz­po­spo­li­ta Baska, gdy to żąda­no jej resty­tu­cji po kon­cer­cie, weszła w życie.

Kon­rad Góra: Ryba, to się nada­je na począ­tek, a dalej jedzie­my z odpo­wie­dzią na dru­gie pyta­nie?

Przy zagłu­sza­niu trud­no roz­ma­wiać.

Dobra; jestem sam w domu, nikt do mnie nie zaga­du­je, nie sły­chać odgło­sów gry kom­pu­te­ro­wej, mogę się skon­cen­tro­wać, więc przy­naj­mniej na to dru­gie pyta­nie mogę odpo­wie­dzieć w tej jako­by usta­lo­nej manie­rze przez Cie­bie, że niby w trze­ciej oso­bie.

Cho­dzi Ci o praw­dę, nie? O to kry­te­rium pod­no­szo­ne od tysiąc­le­ci? I któ­re cemen­tu­je cywi­li­za­cje nie od dziś? O dogmat i aksjo­ma­ty, a tak­że codzien­ną praw­do­mów­ność? No dobra, Robert Rybic­ki śle­dził sfe­rę irra­cjo­nal­ną czło­wie­ka, uży­wa­jąc wszel­kich dostęp­nych środ­ków, idąc przy tym w wie­lu wypad­kach na żywioł, bez racho­wa­nia. Bied­ny czło­wiek. Bo wła­ści­wie po co? Żeby odkry­wać jakieś zaka­mar­ki jaź­ni? Czy żeby poezja sobie mówi­ła ad hoc, bez uwa­run­ko­wań poli­tycz­nych, mod­nych ostat­nio u osób raczej dobrze upo­sa­żo­nych? Sło­wo? Czy może kunszt sło­wa? Rober­ta Rybic­kie­go inte­re­su­je język całe­go świa­ta, bez ogra­ni­czeń typu pol­sz­czy­zna czy cywi­li­za­cja euro­pej­ska tudzież chrze­ści­jań­ska, język świa­ta na wzór gej­ze­ru, w któ­rym sło­wa są jak bąbel­ki uno­szą­ce się ku górze. Kłam­stwo jest narzę­dziem słu­żą­cym uzy­ska­niu jakiejś korzy­ści. Kłam­stwo nie wyma­ga wiel­kiej inte­li­gen­cji, oczy­ta­nia, wie­dzy. Popatrz na pospo­li­tych cwa­niacz­ków. Popatrz na poli­ty­ków. Popatrz na ludzi mediów, dozo­ru­ją­cych sor­tow­nie infor­ma­cji, ludzi uni­wer­sy­te­tów, funk­cjo­nu­ją­cych w hie­rar­chicz­nym, feu­dal­nym sys­te­mie super­mar­ke­tu wie­dzy. Owszem, do kop­czy­ka dorzu­cam dekla­ro­wa­ne posta­wy w poezji i roz­bież­ność ich z życiem. Czy Robert Rybic­ki ura­to­wał przy­zwo­itość w poezji, w tym sta­rym i pięk­nym rze­mio­śle, czy zro­bił cokol­wiek? Chy­ba nie, bo nadal jest zakład­ni­kiem cywi­li­za­cji, uza­leż­nio­nym od jedze­nia i cie­pła, oraz dodat­ko­wych rze­czy, któ­re zosta­ły wymy­ślo­ne na prze­strze­ni dzie­jów. Naj­cen­niej­sze chwi­le są w ciem­no­ściach, w pust­ce, w cał­ko­wi­tej samot­ni, gdy nie docie­ra żaden pro­mień świa­tła, żaden bodziec, gdy to moż­na skon­cen­tro­wać się na jaź­ni, na myśli i dotrzeć zara­zem i do wła­sne­go dna, jak i wyso­ko­ści. Czło­wiek  miej­ski, współ­cze­sny, nie ma takich moż­li­wo­ści, oto­czo­ny sztucz­nym świa­tłem i sztucz­ny­mi dźwię­ka­mi. Gdy­by nie orga­ni­za­cja świa­tła noc­ne­go, nie było­by cywi­li­za­cji takiej, jaką zna­my. Robert Rybic­ki patrzy na spo­łe­czeń­stwo, aktu­al­ną sytu­acje poli­tycz­ną, kłót­nie wyzna­nio­we, kry­ty­kę lite­rac­ką, rodzi­nę, edu­ka­cję i cały sze­reg zja­wisk z per­spek­ty­wy wła­śnie ciem­no­ści jako doświad­cze­nia wła­sne­go ist­nie­nia, oddzie­lo­ne­go od całe­go świa­ta; wte­dy zosta­je tyl­ko myśl we wszel­kich jej odmia­nach, zmia­nach i natę­że­niach. Pozo­sta­je tyl­ko miło­sier­dzie i współ­czu­cie wobec ludzi – po jed­nej stro­nie; po dru­giej jest wkurw na małost­ko­wość ludz­ką, któ­ry – w pocie­sze­niu ciem­no­ści, jed­nost­ko­wym wyci­sze­niu – zosta­je zgru­zo­wa­ny za pomo­cą myślom­ło­ta. Czło­wiek jest jak plac budo­wy, z tym że wie­lu nie budu­je nic, pod­czas śmier­ci jest na pozio­mie wyko­pa­nej dziu­ry.

Kon­rad Góra: Widzisz, widu­je się cza­sem pocho­wa­nych na samej zie­mi. Paru takim ludziom zawdzię­cza­my coś obaj (Lot­ni­ko­wi dom na Kro­me­ra, Kopre­ti­nie kurt­kę). Patrzę zresz­tą na śmierć skło­tin­gu jako na mobi­li­za­cję świa­ta prze­ciw praw­dzie o sobie. Wspo­mi­nasz jesz­cze Kro­me­ra? Psy, koty, nazio­li? Piw­ni­ce? To było 18 lat temu…

Kro­mer był dla mnie prze­ło­mem, jesz­cze wte­dy był ogień w tym skło­tin­gu, po dro­dze ta ener­gia wypa­ro­wa­ła przez te osiem­na­ście lat. Skło­ting był alter­na­ty­wą wobec zmiesz­cza­nie­nia, kupiec­twa, kup­cze­nia wła­ści­wie, szan­są na odbu­do­wę spo­łecz­no­ści w duchu anar­chi­stycz­nym, nawet nie­ko­niecz­nie anar­chi­stycz­nym, po pro­stu była szan­se na zre­du­ko­wa­nie hie­rar­chicz­nych rela­cji mię­dzy­ludz­kich, wła­dzy, sys­te­mu naka­zów, a wresz­cie wol­no­ści od sys­te­mu, tych reguł, któ­re z ludzi robią nie­wol­ni­ków, a przy tym powo­du­ją pro­ces wyko­le­go­wy­wa­nia w bia­łych ręka­wicz­kach oraz wza­jem­ne­go szczu­cia. Myślę, że Bia­ły, Benek, Wiśnia, Cza­cha (Cza­cha!) nie odda­li pola cał­ko­wi­cie tej hydrze sys­te­mu, że coś tam kul­ty­wu­ją, że jesz­cze im się chce przy­naj­mniej myśleć po swo­je­mu. Ale gdzie my jeste­śmy? Jako moc­no zje­cha­ne zia­ren­ka pia­sku w try­bach sys­te­mu? Jako parę słów w medial­nej maszyn­ce do mie­le­nia infor­ma­cji? Mia­sta zosta­ły pożar­te przez ludzi bez skru­pu­łów, ale my przy­naj­mniej mamy swo­ją przy­go­dę, któ­ra się jesz­cze nie skoń­czy­ła. W Wied­niu spo­tka­łem Domi­ni­ka z Kro­me­ra.

Kon­rad Góra: KRO było pierw­szym skło­tem, na któ­rym wylą­do­wa­łeś? Czy bywa­łeś wcze­śniej choć­by na Krzy­ku w Gli­wi­cach?

Nie, na Kro­me­ra, na Krzy­ku byłem póź­niej. Mie­dzy ślą­ski­mi eki­pa­mi pun­ko­wy­mi był sła­by kon­takt, z tego, co pamię­tam, to ryb­nic­cy bar­dziej funk­cjo­no­wa­li w ROW-ie (Jastrzę­bie, Wodzi­sław, Żory), ewen­tu­al­nie Psz­czy­na, no i regio­ny przy­gra­nicz­ne. Pierw­szy skłot w Ryb­ni­ku był w 1992 roku na ul. Kościusz­ki, nie zała­pa­łem się na nie­go, ale za to była meta Badzia i to tam sie­dzie­li miej­scy. My z Elek­trow­ni mie­li­śmy swo­ją zało­gę, jesz­cze jeden kum­pel, Sti­fi­fi­fi, miesz­ka w Kra­ku. Ada­lę, inne­go kum­pla, wyło­wi­li w sta­nie roz­kła­du w pobli­żu rze­ki w Mysło­wi­cach. Baron pocho­wał sta­re­go. Dydżul krą­ży po hrab­stwie Kent. Badzio – Wie­deń (widzie­li­śmy się w Piz­ze­ria Anar­chia, nie chcie­li mu otwo­rzyć, bo… jest łysy), Pre­sley bie­ga, Kaczan wró­cił na Elek­trow­nię, Maju uczy histo­rii, Beton chy­ba też na Elek­trow­ni. Cwa­ra piznął zło­ty strzał, mając juz żonę i cór­kę. Krzy­wy dał na imię cór­ce: Ramo­na, a kil­ka tygo­dni póź­niej zapy­tał mnie, czy wiem, co to za kape­la. Kon­rad, obie­cu­je, że nie będę jak Śli­wa, i nie będę pisał wier­szy o kum­plach z zało­gi. Oni są w moich wier­szach od daw­na. Gdy buja­łem sie ze ślą­ski­mi poeta­mi, mia­łem fraj­dę, że są to pun­ko­we kli­ma­ty, czu­łem to jako mitycz­ne prze­dłu­że­nie zało­gi z Elek­trow­ni.

Kon­rad Góra: Jak Krzy­siek nie będzie nikt. Po Kro­me­ra zro­bi­łeś Lon­dyn, jo?

Ogól­nie Wiel­ka Bry­ta­nia, poło­wę cza­su spę­dzi­łem w Lon­dy­nie.

Kon­rad Góra: Czu­łeś się poetą na wychodźc­twie?

Bar­dziej luk­su­so­wym nie­wol­ni­kiem z Euro­py Środ­ko­wej, jak to mówią, pocho­dzą­cym z kra­ju bar­dzo dobrych robot­ni­ków. Bar­dziej czu­łem się poetą-nie­wy­kwa­li­fi­ko­wa­nym robot­ni­kiem, o. Nie czu­łem tego cię­ża­ru przy­mu­so­wej emi­gra­cyj­no­ści jak po 1831 czy 1939 roku, bo wie­dzia­łem, że w każ­dej chwi­li mogę wró­cić. Moc­no dzia­łał czyn­nik zde­rze­nia z kul­tu­rą bry­tyj­ską, któ­rą chło­ną­łem w każ­dej posta­ci, na jaką pozwa­lał sta­tus skrom­ne­go kiblo­my­ja czy zmy­wa­ka, czy­li cho­dzi­łem do biblio­tek, księ­garń, dużo roz­ma­wia­łem z Angli­ka­mi, dzię­ki cze­mu mogę obec­nie dosyć swo­bod­nie poro­zu­mie­wać się w ich języ­ku. Mam men­tal­ność samo­uka i ucho do języ­ków, więc nic, tyl­ko tego użyć. Z per­spek­ty­wy cza­su wra­cam tyl­ko do naj­cen­niej­szych wspo­mnień, a do nich nale­żą wizy­ty w Tate Modern, gdzie mogłem na spo­koj­nie i – co w moim wypad­ku waż­ne – za dar­mo obej­rzeć malar­stwo awan­gar­do­we XX wie­ku, przy wyj­ściu stał słyn­na rzeź­ba tej Bour­ge­ois – wiel­ka paję­czy­ca.

Kon­rad Góra: Jed­ną z naj­gor­szych i naj­bar­dziej wsty­dli­wych rze­czy, jakich dozna­łem poza admi­ni­stra­cyj­nym obsza­rem pol­skie­go, jest fakt, że pomię­dzy obcy­mi wzma­ga­ją się w orga­ni­zmie odru­chy rasi­stow­skie; po pro­stu, mię­dzy obcy­mi zaczy­nam cią­żyć do miej­sco­wej więk­szo­ści, co tu nie przy­szło­by mi na myśl (oczy­wi­ście, opa­mię­ta­nie potra­fi przyjść w sekun­dę, nie­mniej zazna­łem i tego feno­me­nu). Znasz to uczu­cie? Czy może ze mnie taki dupek?

Nie wiem, jak Ci to powie­dzieć, ale nie jest to naj­lep­sza cecha Pola­ków, bycie emi­gra­cyj­nia­kiem, wza­jem­ne zaże­ra­nie się potra­fi zepsuć życie. Tyl­ko dzię­ki instynk­to­wi samo­za­cho­waw­cze­mu i – jed­nak – ostroż­no­ści nie wylą­do­wa­łem pod mostem. Nie dozna­łem żad­ne­go rasi­stow­skie­go sen­su stric­te zacho­wa­nia. No ale zwy­kłe cham­stwo ze stro­ny wie­lu Pola­ków osią­ga­ło jakieś dia­pa­zo­ny. Pew­ne­go razu sze­dłem przez zachod­ni Lon­dyn i w oko­li­cach jed­ne­go z przy­stan­ków zauwa­ży­łem taką sce­nę: nabz­dyn­go­lo­ny do kwa­dra­tu facet z wąsa­mi obrzu­cał beł­ko­tli­wą mową wyzwi­ska­mi jakie­goś czar­ne­go mło­dzień­ca, mię­dzy nimi sta­ło dwóch poli­cjan­tów, któ­rzy blo­ko­wa­li pijac­kie szar­że von Janu­sza, któ­ry, rze­czy­wi­ście, bo zbli­ży­łem się do nie­go, gro­ził mu śmier­cią, bo jest po pro­stu czar­ny, po pro­stu ten facet szar­żo­wał na tych poli­cjan­tów, żeby się przez nich prze­pchnąć i przy­wa­lić w twarz. A on pija­niu­teń­ki był, jak to się mówi. Było mi wstyd.

Tak, z ludź­mi innych kul­tur mia­łem wie­le pożyw­nych roz­mów.

Kon­rad Góra: Na sta­łe miesz­ka­łeś w Anglii, Austrii i Cze­chach?

Powiedz­my, że liczy­łem się z tym, że może tak być. Nie były to wyciecz­ki z biu­ra tury­stycz­ne­go, zawsze było jakieś zży­cie się z miej­sco­wy­mi.

Dawid Mate­usz: A teraz miesz­kasz w Kra­ko­wie, usu­ną­łeś fejs­bu­ka, robisz Open­maj­ki, uczysz się chiń­skie­go, a ponad­to zosta­łeś per­ku­si­stą w zespo­le Boj­lers.

Wła­śnie za dwie godzi­ny idę tam grać, jestem dru­gim per­ku­si­stą, bo cały czas sta­ram się regu­lar­nie grać. Chiń­ski otwo­rzył mi mózg na język na nowo, roz­wi­ja mi myśle­nie o sta­ro­grec­kiej pro­zo­dii. Kor­ci mnie, by zro­bić rewo­lu­cje w pro­zo­dii – i zro­bię to, bo nie miesz­kam w Ryb­ni­ku, gdzie wedle miesz­kań­ców, wło­da­rzy i repre­zen­tan­tów kul­tu­ry naj­lep­szym miej­scem dla mnie był­by cmen­tarz.

Kon­rad Góra: Przy­po­mnia­ło mi się, jak musia­łeś być rady­kal­niej­szy ode mnie i po tym, jak wró­ci­łem z Pra­gi rowe­rem, rok póź­niej wysze­dłeś z Paliar­ki na Hole­szo­wi­cach i przy­sze­dłeś do Księ­gar­ni Hisz­pań­skiej we Wro­cła­wiu…

Wyobraź sobie, że to nie była kwe­stia rywa­li­za­cji, kto jest bar­dziej rady­kal­ny. Po pro­stu nie mia­łem inne­go wyj­ścia. Nie mia­łem pie­nię­dzy na pociąg, nie mia­łem siły na kom­bi­no­wa­nie haj­su, posta­wi­łem po pro­stu na samo­za­par­cie i instynkt przy­go­dy. Poza tym, gdy czło­wiek idzie sam po pobo­czu dro­gi ileś dni, dozna­je pew­nej for­my oczysz­cze­nia. Lubię mar­sze. Ostat­nio sze­dłem z Lanc­ko­ro­ny do Kra­ko­wa w śnie­ży­cy. Po pro­stu wte­dy jestem ja i cały świat, bez otocz­ki domu, wspar­cia jakie­goś kole­żeń­skie­go, pie­nię­dzy, inter­ne­tu. Tro­chę jak czło­wiek pier­wot­ny prze­ci­na­ją­cy pie­szo jakąś kra­inę. Mam nogi, dla­cze­go z nich nie korzy­stać?

Kon­rad Góra: Masz też skrzy­dła, tyle że moty­le…

W sumie bez Moty­la nie było­by nas tam.

Kon­rad Góra: No głu­pio się tu urwa­ło.

Dawid Mate­usz: W skład Pod­ręcz­ni­ka wcho­dzi m.in. Twój debiu­tanc­ki arkusz Kod gene­tycz­ny, to nawet nie jest bia­ły kruk, tej książ­ki nie­mal nikt na oczy nie widział, a zosta­ła wyda­na przez Elek­trow­nię Ryb­nik…

To jest po pro­stu jakiś tam arkusz, lepiej było­by, gdy­by go nikt nie widział. Jakość  edy­tor­ska przy­po­mi­na szma­tę. Spy­taj Moni­ki Glo­so­witz.

Dawid Mate­usz: Jesie­nią będą  wybo­ry samo­rzą­do­we. Podob­no mia­łeś pro­po­zy­cję zosta­nia pre­zy­den­tem Ryb­ni­ka?

W Ryb­ni­ku zosta­łem wie­lo­krot­nie pobi­ty i okra­dzio­ny. Ostat­ni raz na tere­nie Ryb­ni­ka byłem na auto­stra­dzie już przy Żorach, rok temu, gdy wra­ca­łem z Pra­gi, wte­dy mnie nikt nie bił, bo byłem w auto­bu­sie (Regio­jet? LeoExpress? Pol­ski­Bus?). Ryb­nik to mia­sto ban­dy­tów. Mosz­czą się faszy­ści, któ­rych chro­ni poli­cja.

Kon­rad Góra: Wybie­ram się do Pra­gi mar­cem. Jedziesz?

To nie jest zły pomysł. Goda­jom mi, co by tyn wywiod dokoń­czyć, ale jo Ci godom: niő. I na koniec, jako że ani Ty, ani jo, niő momy cza­su, bo Ty kajś lecisz, jo kajś leca, to jo Ci godom, mom w rzi­ci to wszi­sko, i tak blank zro­bió­ne jest to „wywia­dzisz­cze”, zaroz­ki ida pizgać malo­rzy na wer­ni­saż. Czi­mej sie, cho­pie!

Dawid Mate­usz: Ryba, a cze­kaj jesz­cze, zapo­mnie­li­śmy o jed­nym. Jak Ty się czu­jesz po wyda­niu wier­szy zebra­nych?

Do dupy.

O autorach i autorkach

Dawid Mateusz

Urodzony w 1986 roku. Publikował w licznych pismach zwartych i ulotnych. Podejmował wiele, mniej lub bardziej udanych inicjatyw kulturalnych. Jest autorem debiutanckiej Stacji wieży ciśnień (2016), która ukazała się nakładem Biura Literackiego. Mieszka w Krakowie.

Konrad Góra

ur. w 1978 r. Za tom Pokój widzeń(2011) nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Wydał również książki Requiem dla Saddama Husajna i inne wiersze dla ubogich duchem(2008), Siła niższa (full hasiok) (2012), Nie (2016) i Kalendarz majów (2019), który przyniósł mu nominację do Nagrody Literackiej Gdynia i Nagrody Literackiej Nike. W 2020 r. ukaże się jego wybór wierszy Wojna (pieśń lisów). Autor wyboru wierszy Anny Świrszczyńskiej Kona ostatni człowiek. Mieszka w Ligocie Małej i lasach.

Robert Rybicki

Urodzony w 1976 roku. Poeta, tłumacz, happener, były redaktor pisma artystycznego „Plama” w Rybniku oraz polskiego tygodnika „Nowy Czas” w Londynie. Autor siedmiu tomów poetyckich: Epifanie i katatonie (2003), Motta robali (2005), Stos gitar (2009), Gram, mózgu (2010), masakra kalaczakra (2011), Dar Meneli(2017) wyróżniony Górnośląską Nagrodą Literacką „Juliusz” oraz POGO GŁOSEK (2019). W 2018 roku w Biurze Literackim ukazał się zbiór jego wierszy Podręcznik naukowy dla onironautów (1998–2018). Mieszka w Krakowie..

Powiązania

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Jestem najlepszym polskim poetą piszącym o zwierzętach

debaty / ankiety i podsumowania Konrad Góra

Odpo­wie­dzi Kon­ra­da Góry na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Blair Witch Voytala

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Found Foota­ge Niny Voy­ta­li, lau­re­at­ki 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Kim ona jest, co podmiot ma?

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy wszyst­kie moje les­by sprze­dam do por­no Zuzan­ny Strehl, lau­re­at­ki 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Alessandro Del Piero otwiera Cyc Gada i myśli sobie, jakie to jest dobre

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Wie­że Julia­na Rosiń­skie­go, lau­re­ata 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Chirurgiczna precyzja

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Wykwit Karo­li­ny Kapu­sty, lau­re­at­ki 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Niższa polityczność

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Komu­nizm, gów­no i może cie kocham Toma­sza Gro­mad­ki, lau­re­at­ki 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pętla „for” do pętli „while”: my jeszcze sobie porozmawiamy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Mistrz Wor­da opa­no­wu­je pod­sta­wo­we kom­pe­ten­cje soszja­lu Sary Akram, lau­re­at­ki 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pogo głosek

nagrania / stacja Literatura Robert Rybicki

Czy­ta­nie z książ­ki Pogo gło­sek z udzia­łem Rober­ta Rybic­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Elegia na odejście Stanów Zjednoczonych

wywiady / o książce Dawid Mateusz Radosław Jurczak

Roz­mo­wa Dawi­da Mate­usza z Rado­sła­wem Jur­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Czasu jest mało

wywiady / o książce Aleksander Trojanowski Jakub Sęczyk Konrad Góra

Roz­mo­wa Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go i Jaku­ba Sęczy­ka z Kon­ra­dem Górą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kon­ra­da Góry Woj­na (pie­śni lisów), któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Schyłkiem przedwiośnia dziewięćdziesiątego czwartego

recenzje / KOMENTARZE Konrad Góra

Autor­ski komen­tarz Kon­ra­da Góry, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Woj­na (pie­śni lisów), któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

„Wyjebane” jako pryzmat

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Julek Rosiński

Roz­mo­wa Dawi­da Mate­usza z Jul­kiem Rosiń­skim, lau­re­atem kon­kur­su na „Wiersz i opo­wia­da­nie doraź­ne 2020”.

Więcej

Wojna (pieśni lisów)

utwory / zapowiedzi książek Konrad Góra

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Woj­na (pieśń lisów) Kon­ra­da Góry, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Czterobrygadówka

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Kata­log ofert Jaku­ba Sęczy­ka, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Kalendarz majów

nagrania / stacja Literatura Konrad Góra

Czy­ta­nie z książ­ki Kalen­darz majów z udzia­łem Kon­ra­da Góry w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

„Haka!” Czyli wygrażanie przed lustrem

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Haka! Aga­ty Puwal­skiej, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Między łykiem a drewnem

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Ogród w szkle Klau­dii Piesz­czoch, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Waruj

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki „Waruj Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej z udzia­łem Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Łań­cuc­kiej, Anny Ada­mo­wicz oraz Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Dynamika transgresji, zimno mikrobiologii

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Jasno­zie­lo­ne albo zmar­twych­wsta­nę w sło­necz­ni­kach Mar­le­ny Nie­miec, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Rezultat spojenia oddziałujących na siebie świateł o różnych częstotliwościach

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Hood­shit Micha­ła Myt­ni­ka, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

O wyobcowaniu i rolnictwie

wywiady / o książce Aleksander Trojanowski Konrad Góra

Roz­mo­wa Kon­ra­da Góry z Alek­san­drem Tro­ja­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lute­go 2020 roku.

Więcej

Teoria literatury istnieje tylko w praktyce

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Gryp­sy pro­ro­ków Paw­ła Kusia­ka, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

O niezgodzie w literaturze

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Ramie­go Al-Asze­ka, Kon­ra­da Góry, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Jana Rojew­skie­go, Beaty Sta­siń­skiej i Mag­da­le­ny Riga­mon­ti w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Sami sobie zgotowaliśmy samozatrudnienie

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Imre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Umo­wa śmie­cio­wa Nata­lii Kubi­cius, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Od Kochanowskiego nic nie zrobili!

wywiady / o książce Robert Rybicki Weronika Janeczko

Roz­mo­wa Wero­ni­ki Janecz­ko z Rober­tem Rybic­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pogo gło­sek Rober­ta Rybic­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 grud­nia 2019 roku.

Więcej

PALAMENIDES

recenzje / KOMENTARZE Robert Rybicki

Autor­ski komen­tarz Rober­ta Rybic­kie­go, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pogo gło­sek, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przekłady demontażu ciemni

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Zakła­dy mon­ta­żu jaź­ni Paw­ła Har­len­de­ra, lau­re­ata 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

POGO GŁOSEK

utwory / zapowiedzi książek Robert Rybicki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę POGO GŁOSEK Rober­ta Rybic­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Podręcznik naukowy dla onironautów

nagrania / stacja Literatura Robert Rybicki

Czy­ta­nie z książ­ki Pod­ręcz­nik nauko­wy dla oni­ro­nau­tów (1998–2018) z udzia­łem Rober­ta Rybic­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Trzeba walczyć do końca

wywiady / o pisaniu Robert Rybicki Roman Honet

Zapis roz­mo­wy Roma­na Hone­ta z Rober­tem Rybic­kim, opu­bli­ko­wa­nej w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Płynne, płynne; palne

wywiady / o książce Anna Adamowicz Konrad Góra

Roz­mo­wa Anny Ada­mo­wicz z Kon­ra­dem Górą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kalen­darz majów Kon­ra­da Góry, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 14 maja 2019 roku.

Więcej

A ty jesteś ich

recenzje / KOMENTARZE Konrad Góra

Autor­ski komen­tarz Kon­ra­da Góry do książ­ki Kalen­darz majów, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 14 maja 2019 roku.

Więcej

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Jeszcze starszy testament

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Gmin­ne Anto­ni­ny M. Tosiek, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Tweet w horyzont zdarzeń

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Nic cięż­sze niż coś Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Kalendarz majów

utwory / zapowiedzi książek Konrad Góra

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Kalen­darz majów Kon­ra­da Góry, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 13 maja 2019 roku.

Więcej

W poszukiwaniu innej gramatyki

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Trzy­sta cytryn do trze­ciej potę­gi tygry­sa Mar­ci­na Pod­la­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Conscious Rap

wywiady / o książce Anna Adamowicz Dawid Mateusz

Roz­mo­wa Dawi­da Mate­usza z Anną Ada­mo­wicz, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Ani­ma­lia, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Nouvelles impressions de Białogard?

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Le voy­age ivre Mar­ci­na Pie­chrz­liń­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Kto za tym stoi

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z orga­ni­za­to­ra­mi festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Damian Banasz, Artur Bursz­ta, Mate­usz Grze­go­rzew­ski, Alek­san­dra Grzem­ska, Poli­na Justo­wa, Dawid Mate­usz, Mina, Joan­na Muel­ler, Alek­san­dra Olszew­ska, Tomasz Piech­nik, Juliusz Pie­li­chow­ski, Mag­da­le­na Riga­mon­ti i Mak­sy­mi­lian Riga­mon­ti.

Więcej

Thriller, dokumentalny

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy zero waste Marii Hal­ber, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / o pisaniu Różni autorzy

Dys­ku­sja redak­cji Biu­ra Lite­rac­kie­go z udzia­łem: Alek­san­dry Grzem­skiej, Dawi­da Mate­usza, Joan­ny Muel­ler, Alek­san­dry Olszew­skiej, Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go i Artu­ra Bursz­ty na temat festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Nieśmiertelność

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Rado­sław Jur­czak, Dawid Mate­usz, Mag­da­le­na Puł­ka i Karo­li­na Fel­berg-Sen­dec­ka.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Kraj nieograniczonych możliwości

wywiady / o książce Bohdan Zadura Dawid Mateusz

Roz­mo­wa Dawi­da Mate­usza z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po szko­dzie, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 lute­go 2018 roku.

Więcej

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Lite­ra­tu­ra na wysy­pi­sku kul­tu­ry” z udzia­łem Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Mar­ty Pod­gór­nik, Rober­ta Rybic­kie­go i Mar­ty Koron­kie­wicz w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Polarną nocą i po drugiej stronie lustra

wywiady / o książce Dawid Mateusz Filip Łobodziński

Roz­mo­wa Dawi­da Mate­usza z Fili­pem Łobo­dziń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Taran­tu­la Boba Dyla­na w prze­kła­dzie Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 stycz­nia 2018 roku.

Więcej

Nie będzie naród pluł nam w twarz

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Nie będzie naród pluł nam w twarz” z udzia­łem Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Jako­be Mansz­taj­na, Dawi­da Mate­usza i Pio­tra Przy­by­ły w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Podręcznik naukowy dla onironautów (2)

utwory / zapowiedzi książek Robert Rybicki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pod­ręcz­nik nauko­wy dla oni­ro­nau­tów Rober­ta Rybic­kie­go, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 19 mar­ca 2018 roku.

Więcej

Najpierw weźmiemy Manhattan

wywiady / o książce Agata Jabłońska Dawid Mateusz

Roz­mo­wa Dawi­da Mate­usza z Aga­tą Jabłoń­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Raport wojen­ny, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Podręcznik naukowy dla onironautów (1)

utwory / zapowiedzi książek Robert Rybicki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pod­ręcz­nik nauko­wy dla oni­ro­nau­tów Rober­ta Rybic­kie­go, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 19 mar­ca 2018 roku.

Więcej

Nie

nagrania / stacja Literatura Konrad Góra

Czy­ta­nie z książ­ki „Nie” z udzia­łem Kon­ra­da Góry i Wojt­ka Baj­dy w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Paralaksa w weekend”

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Autor­ski komen­tarz Dawi­da Mate­usza w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Opowieść o pustym koszu (czyta Konrad Góra)

dzwieki / RECYTACJE Anna Świrszczyńska Konrad Góra

Wiersz z tomu Kona ostat­ni czło­wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „44. Poezja Pol­ska od nowa” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Jutro będzie piękna pogoda!

wywiady / o książce Dawid Mateusz Robert Rybicki

Roz­mo­wa Dawi­da Mate­usza z Rober­tem Rybic­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dar Mene­li, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 kwiet­nia 2017 roku.

Więcej

Łyżeczką ze słoika

recenzje / KOMENTARZE Robert Rybicki

Autor­ski komen­tarz Rober­ta Rybic­kie­go do książ­ki Dar Mene­li, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 kwiet­nia 2017 roku.

Więcej

Szczątki kosmosu

dzwieki / RECYTACJE Robert Rybicki

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Dar Meneli

utwory / zapowiedzi książek Robert Rybicki

Frag­ment książ­ki Rober­ta Rybic­kie­go Dar Mene­li, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 kwiet­nia 2017 roku.

Więcej

Dar Meneli (1)

utwory / zapowiedzi książek Robert Rybicki

Frag­ment książ­ki Rober­ta Rybic­kie­go Dar Mene­li, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 kwiet­nia 2017 roku.

Więcej

Wiersz na święta: Idź do Korwina

utwory / zapowiedzi książek Konrad Góra

Pre­mie­ro­wy wiersz z kolej­nej książ­ki Kon­ra­da Góry, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim w 2018 roku.

Więcej

Jeszcze nikt nie oślepł od odwracania wzroku*

wywiady / o książce Dawid Mateusz Konrad Góra

Roz­mo­wa Dawi­da Mate­usza z Kon­ra­dem Górą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nie, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2016 roku.

Więcej

Nigdy dotąd

recenzje / KOMENTARZE Konrad Góra

Autor­ski komen­tarz Kon­ra­da Góry towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nie, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2016 roku.

Więcej

Przez frontowe okno

dzwieki / RECYTACJE Konrad Góra

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Detektor metali

nagrania / złodzieje wierszy Konrad Góra

Zdo­byw­ca głów­nej nagro­dy w VI edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz”. Klip na pod­sta­wie wier­sza Kon­ra­da Góry pod tytu­łem „Mat­ki Boskiej Rzeź­nej”.

Więcej

Wrzeszczymy

utwory / zapowiedzi książek Konrad Góra

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kilka wolt

wywiady / o książce Dawid Mateusz Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Brugata

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Komen­tarz Dawi­da Mate­usza w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Ligustr

utwory / zapowiedzi książek Dawid Mateusz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Perspektywy

utwory / zapowiedzi książek Dawid Mateusz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Livestream

utwory / premiery w sieci Dawid Mateusz

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Dawi­da Mate­usza. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wykształcenie

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Autor­ski komen­tarz Dawi­da Mate­usza w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Nie: fragment 4

utwory / zapowiedzi książek Konrad Góra

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nie Kon­ra­da Góry, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Nie: fragment 3

utwory / zapowiedzi książek Konrad Góra

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nie Kon­ra­da Góry, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Nie: fragment 1

utwory / zapowiedzi książek Konrad Góra

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nie Kon­ra­da Góry, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Nie: fragment 2

utwory / zapowiedzi książek Konrad Góra

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nie Kon­ra­da Góry, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Komentarz Dawida Mateusza do wiersza „Literatura małych ojczyzn”

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Komen­tarz Dawi­da Mate­usza do wier­sza Lite­ra­tu­ra małych ojczyzn.

Więcej

Najgorszy jest język (fragment)

recenzje / ESEJE Konrad Góra

Frag­ment posło­wia Kon­ra­da Góry do wybo­ru wier­szy Anny Świrsz­czyń­skiej Kona ostat­ni czło­wiek.

Więcej

Preparaty

recenzje / ESEJE Konrad Góra

Recen­zja Kon­ra­da Góry z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Wszystkich radiostacjach związku radzieckiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kon­ra­da Góry, Kor­ne­lii Pie­li, Rado­sła­wa Wiśniew­skie­go oraz Kami­la Zają­ca.

Więcej

Podręcznik naukowy dla onironautów

nagrania / stacja Literatura Robert Rybicki

Czy­ta­nie z książ­ki Pod­ręcz­nik nauko­wy dla oni­ro­nau­tów (1998–2018) z udzia­łem Rober­ta Rybic­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Karlheinz Rybicki

recenzje / ESEJE Rafał Wawrzyńczyk

Recen­zja Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pod­ręcz­nik nauko­wy dla oni­ro­nau­tów (1998–2018) Rober­ta Rybic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 mar­ca 2018 roku.

Więcej

Podręcznik naukowy dla onironautów (2)

utwory / zapowiedzi książek Robert Rybicki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pod­ręcz­nik nauko­wy dla oni­ro­nau­tów Rober­ta Rybic­kie­go, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 19 mar­ca 2018 roku.

Więcej

Podręcznik naukowy dla onironautów (1)

utwory / zapowiedzi książek Robert Rybicki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pod­ręcz­nik nauko­wy dla oni­ro­nau­tów Rober­ta Rybic­kie­go, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 19 mar­ca 2018 roku.

Więcej

Módl się do zwierząt

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kon­ra­da Góry Woj­na (pie­śni lisów), któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Schyłkiem przedwiośnia dziewięćdziesiątego czwartego

recenzje / KOMENTARZE Konrad Góra

Autor­ski komen­tarz Kon­ra­da Góry, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Woj­na (pie­śni lisów), któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

„Po dzisiejszym wieczorze się rozwinąłem”

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recen­zja Dawi­da Kuja­wy, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pogo gło­sek Rober­ta Rybic­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Punkty wspólne, punkty odniesienia

recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz Paweł Kaczmarski

Szkic Mar­ty Koron­kie­wicz i Paw­ła Kacz­mar­skie­go o poezji Kon­ra­da Góry i Szcze­pa­na Kopy­ta, pre­zen­tu­ją­cy anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, wyda­ną w Biu­rze Lite­rac­kim 20 wrze­śnia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 18 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Taka prawda posiadania

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa Maja Staśko

Szkic Mai Staś­ko i Dawi­da Kuja­wy o poezji Dawi­da Mate­usza z tomu Sta­cja wie­ży ciśnień. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O poezji Konrada Góry

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Poeta, któ­ry mówi swo­ją praw­dę, nie ma potrze­by oglą­da­nia się wstecz, nie pro­wa­dzi go koniecz­ność kon­fron­to­wa­nia swo­je­go komu­ni­ka­tu wobec inne­go.

Więcej

O poezji Roberta Rybickiego

recenzje / ESEJE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej