wywiady / o książce

Prosty liryk

Adam Poprawa

Marcin Sendecki

Rozmowa Adama Poprawy z Marcinem Sendeckim, towarzysząca premierze książki W, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 27 grudnia 2016 roku, a w wersji elektronicznej 3 lipca 2017 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Adam Popra­wa: Masz już ram­ki? Lub, jeśli wolisz, anty­ra­mę?

 Mar­cin Sen­dec­ki: Jak to było? Już są tam – wyku­te?

Cho­dzi o wiersz 39., nie tytu­łu­jesz w W (we W?) – utwo­rów, ozna­czasz je tyl­ko kolej­ny­mi licz­ba­mi, co zresz­tą pozwa­la też czy­tać książ­kę jako poemat. W każ­dym razie trzy­dziest­ka dzie­wiąt­ka to dwa wer­sy, takie (by spa­ra­fra­zo­wać kapi­tal­ną for­mu­łę Przy­bo­sia) nie-i-iro­nicz­ne, które komen­tu­jesz, a dokład­nie komen­tu­je two­je ja lirycz­ne, oddzie­lo­nym wer­sem ostat­nim: „Teraz tyl­ko tę mądrość opra­wić”. Opra­wie­nie, czy­li domknię­cie cało­ści. Linij­ka ta wyda­ła mi się mode­lo­wa, sta­wia bowiem kwe­stię koń­cze­nia, pod­su­mo­wu­ją­ce­go gestu. Otóż parę two­ich poprzed­nich tomów to były zbio­ry znacz­nie bar­dziej jed­no­rod­ne, tu nato­miast mamy bar­dzo róż­ne wier­sze, od typo­wo sen­dec­kich przez, powiedz­my, epi­fa­nicz­ne czy afo­ry­stycz­ne aż do – jak na two­je przy­zwy­cza­je­nia – wspo­mnie­nio­wo-gawę­dziar­skie. Zało­ży­łeś taką – znów jak na cie­bie – wręcz syl­wicz­ność, czy tak wyszło z nowych wier­szy? I przy oka­zji: wszyst­kie tek­sty są tu nowe?

Zacznę od kwe­stii naj­prost­szej: tak, wszyst­ko jest nowe, napi­sa­ne już po Lame­tach. Nie umiem przy­siąc, że jakieś linij­ki albo zło­że­nia słów nie koła­ta­ły mi w gło­wie wcze­śniej, ale nie ma tu wier­szy scho­wa­nych przed laty na lep­szą oka­zję i teraz wycią­gnię­tych z – powiedz­my – szu­fla­dy. Od począt­ku wie­dzia­łem, że książ­ka ma być „wspo­mnie­nio­wa” i mają to być wspo­mnie­nia zasad­ni­czo war­szaw­skie (co nas odno­si do – nie­cał­ko­wi­te­go – roz­strzy­gnię­cia kwe­stii „w” czy „we”. Otóż, raczej „w W”, jak „w  War­sza­wie” albo „w wier­szu” (albo w wido­kach, bo Wido­ki to był wcze­sny tytuł zbio­ru), niż „we W”, jak „we wspo­mnie­niu, wspo­mnie­niach”, ale dru­ga opcja też ma jakieś pra­wo bytu), więc, rzecz jasna, skła­da się z ułom­ków wspo­mnień i odro­bi­ny, waż­nej z moje­go punk­tu widze­nia, tek­stów, by tak rzec, metaw­spo­mnie­nio­wych, komen­tu­ją­cych  czy kwe­stio­nu­ją­cych owo pro­sto­dusz­ne cza­sem wspo­mi­na­nie. (Nie­kie­dy oba ele­men­ty spo­ty­ka­ją się, zresz­tą, w jed­nym wier­szu.)  W tym sen­sie książ­ka wyda­je mi się rów­nie spój­na jak tomy poprzed­nie, może nawet bar­dziej. To, że jed­ne tek­sty są raczej aneg­do­tycz­ne, a inne, niech będzie, afo­ry­stycz­ne czy nawet „gno­micz­ne”, to są w grun­cie rze­czy tech­ni­ka­lia, skąd­inąd obec­ne tak­że w moich prze­szłych książ­kach. (Przy oka­zji, kom­plet­nie nie wiem, co to są te „sen­dec­kie” wier­sze i czym się róż­nią od innych moich wier­szy, chęt­nie bym się od cie­bie dowie­dział. Skąd­inąd, „syl­wicz­ność” jako kate­go­rię przy­kła­da­ną do tomu poezji uwa­żam za pustą ram­kę, moż­na pew­nie wska­zać jakieś wyjąt­ki, ale W chy­ba do nich nie nale­ży.) No i – tak, lubię ostat­nio myśleć o W jako o poema­cie, choć oczy­wi­ście to są spra­wy umow­ne; brak tytu­łów poszcze­gól­nych tek­stów jest, zresz­tą, w któ­rymś miej­scu krót­ko sko­men­to­wa­ny. Nato­miast, by wró­cić do począt­ku, nie sądzę, by linij­ka, któ­rą cytu­jesz, była jak­kol­wiek mode­lo­wa czy pod­su­mo­wu­ją­ca cokol­wiek poza dys­ty­chem, któ­ry ją poprze­dza. W cało­ści idzie to tak: „Wszyst­ko ina­czej, / cho­ciaż tro­chę tak samo. // Teraz tyl­ko tę mądrość opra­wić.” – i jest to prze­cież, w samej rze­czy, mądrość god­na ram­ki albo makat­ki. Zasad­ni­czo wszyst­ko się zga­dza, ale co z tym począć? Powie­sić na ścia­nie albo wyta­tu­ować na czo­le. W tym wier­szu cho­dzi więc o taką oczy­wi­stą (egzy­sten­cjal­nie) oczy­wi­stość, któ­ra samą sie­bie bez­rad­nie iro­ni­zu­je, a w dodat­ku iro­ni­zu­je wła­sną bez­rad­ność.

Już się krótko tłu­ma­czę. Wier­sze sen­dec­kie to lapi­dar­ne tek­sty z wyzy­wa­ją­co krót­ki­mi wer­sa­mi. Gdy­by – dla wyra­zi­sto­ści przy­kła­du – uśred­nić nakła­dy i wiel­kość czcio­nek sto­so­wa­nych w poezji pol­skiej, to jesteś praw­do­po­dob­nie auto­rem zuży­wa­ją­cym naj­mniej far­by dru­kar­skiej. Oczy­wi­ście, nie tyl­ko takie wier­sze piszesz, i w W dobrze sły­szę twój głos, two­ją pro­zo­dię, dzię­ki któ­rym wszyst­kie utwo­ry sta­no­wią całość. I sły­szę nie tyl­ko dla­te­go, że ileś razy byłem na two­ich wie­czo­rach. Powie­dzia­łeś przed chwi­lą o iro­nii, któ­ra ponie­kąd sama się zno­si (powtó­rzę: ponie­kąd). David Foster Wal­la­ce już ćwierć wie­ku temu tak prze­ko­nu­ją­co pisał o wie­lo­zw­rot­nych iro­niach, któ­re dopro­wa­dzi­ły do sytu­acji, że trud­no cokol­wiek powie­dzieć na serio. Czy to rów­nież twój pro­blem?

OK, daj­my spo­kój bada­niu obję­to­ści far­by, jakie to ma w koń­cu zna­cze­nie. Co do iro­nii, to nie mam z nią abso­lut­nie żad­ne­go pro­ble­mu. Zabaw­ne, że pytasz o DFW, bo nie­daw­no czy­ta­łem tekst, o któ­rym wspo­mi­nasz, i sądzę, że eks­tra­po­lo­wa­nie kło­po­tu Wal­la­ce­’a z ówcze­sną mło­dą pro­zą ame­ry­kań­ską, któ­rą – pew­nie słusz­nie – obwi­niał o naśla­do­wa­nie pew­ne­go typu tele­wi­zyj­nej manie­ry inter­tek­stu­ali­za­cji pro­gra­mów, na uży­cie iro­nii w ogól­no­ści to prze­sa­da, a przede wszyst­kim nie­po­ro­zu­mie­nie. Myślę, że u DFW prze­ro­dzi­ło się to w rodzaj obse­sji i w połą­cze­niu z inny­mi pro­ble­ma­mi przy­czy­ni­ło się do jego tra­gicz­ne­go koń­ca. Mnie się zda­je, że serio nie stoi w opo­zy­cji do iro­nii, lecz do buf­fo; a iro­nia może być śmier­tel­nie poważ­na, tak­że jako narzę­dzie pozna­nia. Zresz­tą, sła­bo wyzna­ję się na tych wszyst­kich teo­riach. Pamię­tam, że na począt­ku sław­ne­go wykła­du Paul de Man cytu­je Schle­gla, któ­ry powia­da, mniej wię­cej, iż jeśli ktoś iro­nii nie czu­je, to mu się jej nijak nie wytłu­ma­czy, i mnie, pro­ste­mu liry­ko­wi, to naj­zu­peł­niej wystar­cza.

Przy­pusz­czam, że wąt­pię (żeby od innej stro­ny przy­po­mnieć o war­szaw­sko­ści). Iro­nia śmier­tel­nie poważ­na – zgo­da. Owszem, okrop­na jest ta defi­ni­cja Miło­sza iro­nii jako chlu­by nie­wol­nych. Nie­mniej cie­ka­wią mnie te sytu­acje u cie­bie, gdzie iro­nia, sama iro­nia, mam wra­że­nie, prze­sta­je wystar­czać. Zamie­ści­łeś otóż w W wiersz nie­le­d­wie papie­ski, jeśli nie ura­zi cię taka hiper­bo­la. Tak więc ktoś – raczej nie­spe­cjal­nie odle­gły od cie­bie – wymie­nia w tym wier­szu rze­czy, któ­re mu się nie podo­ba­ją: męskie klap­ki, rowe­ry na chod­ni­kach, tatu­aże (przede wszyst­kim u dziew­cząt i mło­dych kobiet?). I koń­czysz „cywi­li­za­cja śmier­ci / dopie­ro zmie­nia­ła się / w cywi­li­za­cję śmie­ci”. Jasne, pierw­szą ofia­rą iro­nii jest tu osła­wio­ny papie­ski bon mot. Ale zaczy­na się dziać rów­nież coś bar­dziej skom­pli­ko­wa­ne­go. Cywi­li­za­cja śmie­ci koja­rzy się na przy­kład z Róże­wi­czem, przede wszyst­kim zaś: czy nie oka­zu­je się, że jed­nak było­by ci bli­żej do (zało­żo­nej przez auto­ra wyra­że­nia) powa­gi mówie­nia o cywi­li­za­cji śmier­ci niż do sta­nu okre­ślo­ne­go przez cie­bie jako cywi­li­za­cja śmie­ci? Lub ina­czej. Koła­kow­ski napi­sał kie­dyś, że – jako kry­ty­cy cywi­li­za­cji współ­cze­snej – ze zdzi­wie­niem i zaże­no­wa­niem kon­sta­tu­je­my, że zaczy­na­my mówić tro­chę podob­nie jak wyśmie­wa­ny przez nas ksiądz pro­boszcz. Gdy­byś tyl­ko iro­ni­zo­wał cywi­li­za­cję śmier­ci i odrzu­cał tę śmie­cio­wą, było­by pro­ściej i pew­nie jed­nak gorzej dla wier­sza. Ale ty kom­pli­ku­jesz.

 Papie­ski, papie­ski – to mi się bar­dzo podo­ba, dzię­ku­ję! Ale dla­cze­go „u dziew­cząt i mło­dych kobiet”? Prze­cież ban­dy­ci, mary­na­rze i Bec­kham to nie jest całość męskiej popu­la­cji. Skąd­inąd, na razie to jest rze­czy­wi­ście przy­pa­dłość głów­nie dość mło­dej kohor­ty wie­ko­wej, napraw­dę dziw­nie zacznie się robić, kie­dy damy i pano­wie, któ­rzy robią sobie tę krzyw­dę, zaczną się sta­rzeć. No, ale to na mar­gi­ne­sie. Jeśli zaś cho­dzi o cywi­li­za­cję i cywi­li­za­cję, nie chciał­bym tu jak­kol­wiek roz­plą­ty­wać węzeł­ka, któ­ry opi­su­jesz. (Moż­na by tu zresz­tą dodać parę innych splo­tów.) W koń­cu, prze­cież nie robię tego w wier­szu. Iro­nia, o któ­rej chy­ba mówi­my aż nad­to, bo w W wca­le nie jest domi­nu­ją­ca ani naj­waż­niej­sza, dzia­ła w taki spo­sób, że pro­du­ku­je prze­strzeń, w któ­rej poja­wia­ją się napię­cia – na przy­kład mię­dzy odmien­ny­mi czy sprzecz­ny­mi inter­pre­ta­cja­mi jakiejś kwe­stii. I z natu­ry rze­czy są to czę­sto napię­cia nie­usu­wal­ne. Może nie­po­rad­nie to tłu­ma­czę, ale tak to moim zda­niem wyglą­da.

Wró­cę jesz­cze na moment, jeśli pozwo­lisz, do słu­cha­nia. Tak więc wier­sze piszesz bar­dziej (bio­rą ci się bar­dziej) z ucha czy z tematów? Wiem, że to trud­no roz­róż­nial­ne, ale czy masz jakieś, hmm, częst­sze pierw­sze impul­sy? A pyta­nie, sądzę, tym bar­dziej zasad­ne, że two­je wier­sze świet­nie brzmią, co jest u cie­bie raczej trud­niej­sze do osią­gnię­cia, bo z regu­ły nie roz­pły­wasz się w wer­se­tach. I w spo­rym sen­sie przy oka­zji: jest w tomie osiem jed­no­wer­so­wych tek­stów. Posta­wił­bym to i owo, że przy­naj­mniej nie­któ­re wzię­ły się z brzmie­nia: 17. „Mazowszanka w szkle i ziem­nia­ki z cząbrem” – naj­pierw powtór­ka zbit­ki, potem ten wspa­nia­ły dźwięk; 32. „Nie bądź vege, zjedz kole­gę” – pur­non­sen­so­wy rym; 37. „Rzecz naj­waż­niej­sza to utrzy­mać skrzep” – per­se­we­ra­cja gło­sek ž i š. 42. „Karo­li­na przy­nio­sła cze­re­śnie i ser” – a o a – o a, potem ciąg jasne­go e. I – już tak­że poza dźwię­kiem – te jed­no­wer­so­we wier­sze powsta­ją od razu, czy może zosta­ją po skre­śle­niach więk­szych cało­ści?

 Cie­szę się, że ci to dobrze brzmi i się podo­ba. Od koń­ca: no więc to nie są ścin­ki, tyl­ko jed­no­wer­so­we całost­ki, wokół któ­rych mógł­bym budo­wać coś dłuż­sze­go, ale uzna­łem, że same sobie pora­dzą i – co waż­ne – wła­śnie w takiej posta­ci cie­ka­wie wpi­szą się w struk­tu­rę książ­ki. Ale two­je­mu pyta­niu „co waż­niej­sze” podo­łać nie umiem, bo „temat” i „brzmie­nie” są nie­ro­ze­rwal­ne. To zna­czy, na pew­no nie jest tak, że zakła­dam sobie, iż rąb­nę jakąś sze­lesz­czą­cą, na przy­kład, linij­kę i zaczy­nam się zasta­na­wiać, o czym to ma być. Raczej coś się ukła­da w gło­wie, a jak się ma skłon­ność do instru­men­ta­cji gło­sko­wych, to się ukła­da od razu wła­śnie tak. Zresz­tą, jeden kawa­łek jest z życia wzię­ty: o skrze­pie usły­sza­łem od pani den­tyst­ki po wyrwa­niu zęba. Mazow­szan­ka w szkle odsy­ła do cza­sów przed­pla­sti­ko­wych, w cza­sach co więk­szej bie­dy jada­łem też ziem­nia­ki z czą­brem, bo nic inne­go nie mia­łem, a czą­ber tra­fił się w jakiejś szu­fla­dzie. Co wię­cej, to weso­łe, powiedz­my, haseł­ko rekla­mo­we ma się może jakoś do cywi­li­za­cji śmieci/śmierci, a Karo­li­na pew­ne­go dnia, gdy pisa­łem tę książ­kę rze­czy­wi­ście przy­nio­sła cze­re­śnie i ser – to jest zresz­tą jeden z nie­licz­nych w tomie frag­men­tów „współ­cze­snych”, jeśli idzie o „aneg­do­tę”. Zaraz, chy­ba wycho­dzi na to, że jed­nak temat, cie­ka­we.

Nie­raz pisa­no o two­ich przy­wo­ła­niach lite­ra­tu­ry roman­tycz­nej. W W powta­rzasz słyn­ny finał Nor­wi­da – „Dalej, dalej” – tyle że doda­jesz pytaj­nik, no i ta końcówka jest w wier­szu kata­lo­gu­ją­cym napo­je wysko­ko­we. Bar­dziej intry­gu­je inny kryp­to­cy­tat, w wier­szu 27: „Mecha­ni­ka skry­śle­nia”. Autor Dzia­dów zarze­ka się, że opi­sa­ne wypad­ki „skry­ślił sumien­nie”; choć wia­do­mo, że spo­ro, choć­by w fak­to­gra­fii pozmie­niał… Nie, spo­koj­nie, nie będę pytał ani o sumien­ność, ani o refe­ren­cjal­ność, cho­dzi o coś inne­go. Koń­czysz tom sen­ten­cją, co się zowie: „Im dłu­żej piszę, tym mniej”. W paru zaś wier­szach poja­wia­ją się jak­by pla­ny na przy­szłość. Że coś zapi­szesz, ale też, parę stron dalej, że w sumie nie wiesz, czy zapi­szesz, a jesz­cze gdzie indziej, że cze­goś inne­go nikt nie zapi­sał. Co to jest? Znu­że­nie poezją, w tym wła­sną? („My weari­ness ama­zes me”, by zacy­to­wać przy oka­zji tego­rocz­ne­go nobli­stę.) Czy może zapo­wiedź prze­war­to­ścio­wa­nia wła­snej poety­ki, wła­snych sty­li­styk?

 Powia­ło gro­zą, nie­praw­daż? Ale to mic­kie­wi­czow­skie „kry­śle­nie” napraw­dę lubię, uży­łem go już kie­dyś, chy­ba w Far­szu? A ta „sen­ten­cja” koń­co­wa, myślę sobie po fak­cie, powin­na może nie koń­czyć się krop­ką i przez to otwie­rać pole dla róż­nych dopo­wie­dzeń. Znu­że­nie? Pew­nie masz rację. Coraz czę­ściej zda­je się, że się rzu­ca gro­chem o ścia­nę. Pisze się jed­nak dalej, nicze­go inne­go już dzi­siaj nie umiem. Z kolei, zapo­wie­dzi, o któ­rych wspo­mi­nasz, są może rze­czy­wi­ście zapo­wie­dzia­mi, nie­za­leż­nie od ich funk­cji czy­sto reto­rycz­nej w kon­kret­nych wier­szach. Prze­war­to­ścio­wa­nie? Nie, tak bym tego nie ujął. Może jest tak, że w tej książ­ce inte­re­su­je mnie „oca­le­nie od zapo­mnie­nia”, choć­by dla same­go sie­bie, osób, zda­rzeń, spraw. Pew­nie tak będzie i w książ­ce następ­nej. Dla mnie od zawsze aneg­do­ta była waż­na, czę­sto była punk­tem star­to­wym pisa­nia, ale zwy­kle te histo­rie były sil­nie skom­pre­so­wa­ne i bar­dzo prze­two­rzo­ne. Teraz poja­wia­ją się bar­dziej po boże­mu. To chy­ba wszyst­ko

O autorach i autorkach

Adam Poprawa

(ur. 1959) – filolog, krytyk literacki i muzyczny, edytor, pisarz. Wydał m.in. monografię Kultura i egzystencja w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999), zbiór szkiców Formy i afirmacje (Universitas, Kraków 2003), tomy prozatorskie Walce wolne, walce szybkie (WBPiCAK, Poznań 2009), Kobyłka apokalipsy (WBPiCAK, Poznań 2014), zbiór Szykista. Felietony po kulturze (WBPiCAK, Poznań 2020). Przetłumaczył Epifanie Jamesa Joyce’a (Biuro Literackie, Stronie Śląskie 2016). Przygotował poprawioną (odcenzurowaną i uzupełnioną) edycję Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego (PIW, Warszawa 2014). Opracował poszerzone wydanie Języka poetyckiego Mirona Białoszewskiego (Ossolineum, Wrocław 2016) oraz tom Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej Stanisława Barańczaka (Ossolineum, Wrocław 2017). Jest felietonistą „Nowych Książek”.

Marcin Sendecki

Urodzony w Gdańsku. Poeta. W latach 80. i 90. związany z pismem "brulion", a następnie z tygodnikiem "Przekrój". Za tom poetycki Przedmiar robót (2015) otrzymał Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius.

Powiązania

Pospieszny Legnica-Wroclaw

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis roz­mo­wy z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jolan­ty Kowal­skiej, Kuby Mikur­dy, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Café Cobro

dzwieki / WYDARZENIA Dariusz Suska Jerzy Jarniewicz Marcin Sendecki

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Dariu­sza Suski pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Zahaczyła się chwila

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Z dnia robię noc Miro­na Bia­ło­szew­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2022.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Drugi, a dokładnie czwarty Dylan Łobodzińskiego

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­kra­czam Rubi­kon Boba Dyla­na w tłu­ma­cze­niu Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 paź­dzier­ni­ka 2021 roku.

Więcej

Drobiazgowa explozja

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Mar­ty Pod­gór­nik, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

W owalu cyklonu, w oku stadionu

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Puste try­bu­ny, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

John Lennon ścichapęk

wywiady / o książce Adam Poprawa Filip Łobodziński

Roz­mo­wa Ada­ma Popra­wy z Fili­pem Łobo­dziń­skim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Joh­na Len­no­na Prze­stwo­rzo­ne rze­czy, w tłu­ma­cze­niu Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, któ­rą uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 30 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Po krzyku

dzwieki / WYDARZENIA Krystyna Miłobędzka Marcin Sendecki

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Kry­sty­ny Miło­będz­kiej i Mar­ci­na Sen­dec­kie­go pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

[Z drugiego], [Z wysokości], [Z wysypki]

recenzje / KOMENTARZE Marcin Sendecki

Szkic Mar­ci­na Sen­dec­kie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Opisy przyrody i Symetria

dzwieki / WYDARZENIA Dariusz Sośnicki Marcin Sendecki

Zapis całe­go spo­tka­nia Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas festi­wa­lu Port Legni­ca 2002.

Więcej

Proszę

nagrania / złodzieje wierszy Marcin Sendecki

Zdo­byw­ca II nagro­dy w III edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz”. Zespół w skła­dzie: Zuzan­na Głód, Anto­ni­na Maj.

Więcej

Zamiast autokomentarza

recenzje / KOMENTARZE Marcin Sendecki

Autor­ski komen­tarz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go do książ­ki W, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 grud­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 3 paź­dzier­ni­ka 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Scat

dzwieki / RECYTACJE Marcin Sendecki

Wiersz z tomu Przed­miar robót, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Amba­sa­do­rzy Poezji” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Marcin SENDECKI

nagrania / między wierszami Marcin Sendecki Wojciech Bonowicz

Odci­nek nowe­go pro­gra­mu lite­rac­kie­go „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Mar­ci­nem Sen­dec­kim.

Więcej

Ballady z pogranicza

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pogra­ni­cza Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 2

debaty / ankiety i podsumowania Adam Poprawa

Głos Ada­ma Popra­wy w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Wtrącenie

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Poezja z nagrodami: Po sobie

recenzje / KOMENTARZE Adam Poprawa

Adam Popra­wa, juror Nagro­dy Poetyc­kiej Sile­sius, odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Po sobie Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 30 maja 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Usilność

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pra­wo lasu Pau­li­ny Pidzik, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Poezja z nagrodami: Przedmiar robót

recenzje / KOMENTARZE Marcin Sendecki

Mar­cin Sen­dec­ki odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Przed­miar robót, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 mar­ca 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

[Blo]

dzwieki / RECYTACJE Marcin Sendecki

Wiersz z książ­ki Farsz, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Tade­usz Pió­ro Mar­cin Sen­dec­ki i Euge­niusz Tka­czy­szyn-Dyc­ki” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

W

nagrania / stacja Literatura Marcin Sendecki

Czy­ta­nie z książ­ki W z udzia­łem Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Ola Walic­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Jeden akapit: „Kochając”

nagrania / stacja Literatura Andrzej Sosnowski Henry Green Marcin Sendecki

Spo­tka­nie „Jeden aka­pit” wokół książ­ki Kocha­jąc Hen­ry­’e­go Gre­ena w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go z udzia­łem Mar­ci­na Sen­dec­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Elementy osnowy pajęczyny

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy książ­ki Taran­tu­la Boba Dyla­na w prze­kła­dzie Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 stycz­nia 2018 roku.

Więcej

Pierwszy krok

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Świę­to ofia­ro­wa­nia Paw­ła Bie­nia, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wysokie morza

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy książ­ki Puste noce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

[Ja]

dzwieki / RECYTACJE Marcin Sendecki

Wiersz z książ­ki Farsz, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Tade­usz Pió­ro Mar­cin Sen­dec­ki i Euge­niusz Tka­czy­szyn-Dyc­ki” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Emilia próbuje, ale nie pojmuje

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

13 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Przemyt mroku

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki wizyj­na Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Maciek Tanner otwiera pudełko z tektury

dzwieki / RECYTACJE Marcin Sendecki

Wiersz z tomu Z wyso­ko­ści. Par­ce­le, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Dro­bia­zgo­wa eks­plo­zja” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Wiązanka

dzwieki / RECYTACJE Marcin Sendecki

Wiersz z tomu Trap, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Cafe Cobro” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2008.

Więcej

Ambasadorzy poezji

nagrania / z fortu do portu Dariusz Sośnicki Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Marcin Sendecki

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Amba­sa­do­rzy Poezji” z Mar­ci­nem Sen­dec­kim, Dariu­szem Sośnic­kim i Euge­niu­szem Tka­czy­szy­nem-Dyc­kim w ramach 20. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2015.

Więcej

Pieśni naiwności i dopieszczenia

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

12 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Historia spóźnionego tytułu

recenzje / KOMENTARZE Adam Poprawa

Autor­ski komen­tarz Ada­ma Popra­wy do prze­kła­du Epi­fa­nii Jame­sa Joyce’a, wyda­nych w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 23 sierp­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 27 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Debiut po debiucie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nia autor­skie „Debiut po debiu­cie” z udzia­łem Ada­ma Popra­wy, Tade­usza Dąbrow­skie­go, Bron­ki Nowic­kiej i Arka­diu­sza Żychliń­skie­go w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Profesja afektowanej skromności

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

11 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Pomiar

dzwieki / RECYTACJE Marcin Sendecki

Wiersz z tomu Przed­miar robót, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Amba­sa­do­rzy Poezji” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Komiks wierszem po ukraińsku

nagrania / z fortu do portu Andrij Lubka Krzysztof Ostrowski Marcin Sendecki

Zapis spo­tka­nia z lau­re­ata­mi 3. edy­cji kon­kur­su Komiks wier­szem w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Przyziemna metafizyka

wywiady / o książce Adam Poprawa Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza z Ada­mem Popra­wą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Epi­fa­nie Jame­sa Joyce’a, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2016 roku.

Więcej

Niedomknięte arcydzieło

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Frag­ment posło­wia do książ­ki Por­tret arty­sty w wie­ku mło­dzień­czym Jame­sa Joyce’a, wyda­nej w prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza w Biu­rze Lite­rac­kim 30 maja 2016 roku.

Więcej

Czekając na żonę porucznika Columbo

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

6 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Uroić łezkę w specyficznym klimacie

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

5 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Komentarz do motta

recenzje / KOMENTARZE Marcin Sendecki

Komen­tarz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go do mot­ta z książ­ki Lame­ty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 listo­pa­da 2015 roku.

Więcej

[St]

dzwieki / RECYTACJE Marcin Sendecki

Wiersz z książ­ki Farsz, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Tade­usz Pió­ro Mar­cin Sen­dec­ki i Euge­niusz Tka­czy­szyn-Dyc­ki” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Kochanka Norwida

recenzje / ESEJE Marcin Sendecki

Recen­zja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go z książ­ki Kochan­ka Nor­wi­da Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra uka­za­ła się 4 sierp­nia 2014 roku na stro­nie inter­ne­to­wej Insty­tu­tu Książ­ki.

Więcej

Kochanka Norwida

recenzje / IMPRESJE Adam Poprawa

Szkic Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kochan­ka Nor­wi­da Euge­niu­sza Tka­czy­szyn-Dyc­kie­go.

Więcej

Wiersze mieszkalne W. H. Audena

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki W podzię­ko­wa­niu za sie­dli­sko W.H. Aude­na.

Więcej

Złe towarzystwo

recenzje / ESEJE Marcin Sendecki

Recen­zja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go z książ­ki Do szpi­ku kości Krzysz­tof Jawor­skie­go.

Więcej

Wymyślić siebie

recenzje / ESEJE Marcin Sendecki

Recen­zja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go z książ­ki Zuch Edmund Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się na łamach cza­so­pi­sma „Exlu­siv”.

Więcej

Zamiast (1) albo 6000 przez recenzenta

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Recen­zja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go z książ­ki Prze­lud­nie­nie i sztu­ka Joh­na Cage­’a.

Więcej

Definiując poezje

recenzje / IMPRESJE Adam Poprawa

Esej Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki zbie­ra­ne, gubio­ne (1960–2010) Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

Pięć tez o Tadeuszu Piórze

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Adam Popra­wy z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Gdzie indziej jest teraz

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki Zapi­sy roz­mów Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Raczej się zbarbaryzowało, ogólnie

debaty / ankiety i podsumowania Adam Poprawa

Głos Ada­ma Popra­wy w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Skaczemy po górach, czyli rysowanie grubą kreską najważniejszych punktów odniesienia

debaty / ankiety i podsumowania Różni autorzy

Gło­sy Artu­ra Bursz­ty, Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Ada­ma Popra­wy, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Okienne lustra Piotra Sommera

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki O krok od nich Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Y=

recenzje / IMPRESJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki nauka cho­dze­nia / gehen ler­nen Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

O Duszach monet

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Bar­tło­mie­ja Maj­zla i Toma­sza Fijał­kow­skie­go.

Więcej

Zamiast autokomentarza

recenzje / KOMENTARZE Marcin Sendecki

Autor­ski komen­tarz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go do książ­ki W, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 grud­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 3 paź­dzier­ni­ka 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Poeci: Marcin SENDECKI

nagrania / między wierszami Marcin Sendecki Wojciech Bonowicz

Odci­nek nowe­go pro­gra­mu lite­rac­kie­go „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Mar­ci­nem Sen­dec­kim.

Więcej

W

nagrania / stacja Literatura Marcin Sendecki

Czy­ta­nie z książ­ki W z udzia­łem Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Ola Walic­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Powiedzmy, że widoki*

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki W Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 27 grud­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 3 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Podróż sentymentalna

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki W Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 27 grud­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 3 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ambasadorzy poezji

nagrania / z fortu do portu Dariusz Sośnicki Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Marcin Sendecki

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Amba­sa­do­rzy Poezji” z Mar­ci­nem Sen­dec­kim, Dariu­szem Sośnic­kim i Euge­niu­szem Tka­czy­szy­nem-Dyc­kim w ramach 20. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2015.

Więcej

Po omacku*

recenzje / NOTKI I OPINIE Jakub Nowacki Weronika Janeczko

Dwu­głos Jaku­ba Nowac­kie­go i Wero­ni­ki Janecz­ko o książ­ce Mar­ci­na Sen­dec­kie­go W, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 27 grud­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 3 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Po omacku*

recenzje / NOTKI I OPINIE Jakub Nowacki Weronika Janeczko

Dwu­głos Jaku­ba Nowac­kie­go i Wero­ni­ki Janecz­ko o książ­ce Mar­ci­na Sen­dec­kie­go W, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 27 grud­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 3 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Cierpliwe słuchanie szorstkiej frazy

recenzje / IMPRESJE Andrzej Frączysty

Esej Andrze­ja Frą­czy­ste­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Mar­ci­na Sen­dec­kie­go Lame­ty, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 16 listo­pa­da 2015 roku.

Więcej

Lutując

recenzje / IMPRESJE Ilona Podlecka

Esej Ilo­ny Pod­lec­kiej towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Mar­ci­na Sen­dec­kie­go Lame­ty, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 16 listo­pa­da 2015 roku.

Więcej

P.o. traktatu poetyckiego

recenzje / IMPRESJE Paweł Mackiewicz

Esej Pawe­ła Mac­kie­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Przed­miar robót Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Wieczna lampko zippo

recenzje / IMPRESJE Natalia Malek

Esej Nata­lii Malek towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Przed­miar robót Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Zapis i porozumienie

recenzje / ESEJE Paweł Paszek

Recen­zja Paw­ła Pasz­ka z książ­ki Błam (1985–2011) Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w por­ta­lu Wywrota.pl.

Więcej

W ciemnych, jucznych słowach

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Błam (1985–2011) Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

Ty dwa, ja pół

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Pół Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

Tak mi mów

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Farsz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

Rodzaj przenikliwości

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Farsz Mar­cin Sen­dec­kie­go.

Więcej

Układając składniki Farszu (kilka przyczynków do analizy)

recenzje / IMPRESJE Michał Domagalski

Esej Micha­ła Doma­gal­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Farsz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

Pieczone i nadziewane

recenzje / ESEJE Damian Kowal

Recen­zja Damia­na Kowa­la z książ­ki Farsz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

Hej, Farsz, Sendecki, Shall we?

recenzje / ESEJE Paweł Paszek

Recen­zja Paw­ła Pasz­ka z książ­ki Farsz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

Była sobie raz królewna

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Farsz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

Zamieranie słów

recenzje / ESEJE Marcin Baran

Recen­zja Mar­ci­na Bara­na z książ­ki Farsz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

O Trapie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Ada­ma Zdro­dow­skie­go, Julii Szy­cho­wiak, Kami­la Zają­ca, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej