wywiady / o pisaniu

Przepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt

Antonina Tosiek

Marcin Podlaski

Antonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Anto­ni­na M. Tosiek: Zacznij­my od pyta­nia, któ­re doce­lo­wo ma spro­wo­ko­wać Cię do opo­wie­dze­nia paru słów wstę­pu o sobie. Jakim nie­za­spo­ko­jo­nym sady­stą trze­ba być, żeby stwier­dzić, że dosko­na­łym pla­nem na karie­rę zawo­do­wą jest naucza­nie naj­więk­sze­go kosz­ma­ru i hor­ro­ru wszyst­kich stu­den­tów polo­ni­sty­ki – języ­ka sta­ro-cer­kiew­no-sło­wiań­skie­go? No, tłu­macz się!

 Mar­cin Pod­la­ski: Z SCSu wyskil­lo­wa­łem się wła­śnie dla­te­go, że to był kosz­mar. Kil­ka dni przed począt­kiem roku aka­de­mic­kie­go 2013/2014 donie­sio­no mi, że taki przed­miot ist­nie­je i że to sie­kie­ra. Ponie­waż do tam­tej pory byłem strasz­nym ole­wa­cju­szem nauki, a w liceum prak­tycz­nie się nie uczy­łem (dodam, że na stu­dia wyko­pa­li mnie rodzi­ce, bo wca­le nie chcia­łem iść), posta­no­wi­łem coś zro­bić, żeby mnie z tych stu­diów po mie­sią­cu nie wywa­li­li. Wypo­ży­czy­łem więc skrypt do SCSu – i zba­ra­nia­łem. Nie rozu­mia­łem abso­lut­nie nic. Godzi­na­mi śli­zga­łem się wzro­kiem po tych samych stro­nach. Ale jed­no­cze­śnie naro­dzi­ła się pew­na fascy­na­cja. Upar­cie pró­bo­wa­łem pojąć tę enig­mę i w koń­cu zaczą­łem coś łapać. Dość szyb­ko sta­łem się ziom­kiem od SCSu, naj­pierw jako naj­lep­szy stu­dent z tego przed­mio­tu na roku (jesz­cze w pierw­szym seme­strze poma­ga­łem kole­żan­kom i kole­gom), potem jako kore­pe­ty­tor. Moja dzia­łal­ność nauko­wa, od licen­cja­tu po magi­stra, rów­nież opie­ra­ła się w jakimś stop­niu na SCSie jako naj­star­szym lite­rac­kim języ­ku Sło­wian – zaj­mo­wa­łem się bowiem naj­pierw imie­sło­wa­mi sło­wiań­ski­mi, a póź­niej seman­tycz­ny­mi funk­cja­mi dati­wu w języ­kach pół­noc­no­sło­wiań­skich. Skoń­czy­ło się na tym, że teraz, na I roku dok­to­ra­tu, mam przy­jem­ność pro­wa­dzić zaję­cia z SCSu i jaram się tym jak kościo­ły w Nor­we­gii. Ale dość o SCSie, bo widzę, że przy­sy­piasz. Pro­szę następ­ne pyta­nie.

Do wier­szy zatem! Zestaw, któ­ry prze­sła­łeś bez­po­śred­nio przed naszą roz­mo­wą, to już trze­cia wer­sja Trzy­stu cytryn do trze­ciej potę­gi tygry­sa, jaką dane mi było prze­czy­tać. Wier­sze, któ­re pozna­łam w Sien­nej, skła­da­ły się na zupeł­nie inny zbiór. Mam wra­że­nie, jak­by Two­je tek­sty były nie­ustan­nie w dro­dze, w pro­ce­sie prze­po­czwa­rza­nia. Dążysz do jakiejś for­my dosko­na­łej czy po pro­stu czę­sto ule­gasz nowym inspi­ra­cjom?

Zde­cy­do­wa­nie to pierw­sze. Mam manię na punk­cie per­fek­cyj­no­ści tego, co robię, i nie cho­dzi tu tyl­ko o poezję, choć w poezji uwi­dacz­nia się to naj­bar­dziej. Nie potra­fię za prze­pro­sze­niem wysrać wier­sza i spu­ścić go w publicz­nej toa­le­cie sztu­ki; muszę cyze­lo­wać, popra­wiać, wyrzu­cać, zastę­po­wać. Nie mam opo­rów przed wywa­le­niem z zesta­wu napraw­dę dobrych, nawet nagra­dza­nych utwo­rów, jeśli kłó­cą mi się z kon­cep­cją tomu. Masz zatem abso­lut­ną rację, moje tek­sty cią­gle doj­rze­wa­ją, są ‒ jak to ład­nie uję­łaś ‒ w pro­ce­sie prze­po­czwa­rza­nia.

Mot­to, któ­re patro­nu­je zbio­ro­wi – „Wypo­wiedź schi­zo­fre­ni­ka’’, to strzał bar­dzo pre­cy­zyj­nie okre­śla­ją­cy spe­cy­fi­kę wier­szy i pozy­cję, któ­rą pro­po­nu­jesz czy­tel­ni­ko­wi, by wobec nich przy­jął. Pew­nie wyj­dę na total­ną igno­rant­kę w dzie­dzi­nie ‘obse­sje i zabu­rze­nia’, ale nie odna­la­złam jego źró­dła – przy­szedł­byś z pomo­cą?

Oczy­wi­ście. Przy­znam, że nie chcę zdra­dzać jego pocho­dze­nia pod cyta­tem dla­te­go, że źró­dło jest bole­śnie banal­ne, jeśli zna się dzie­je fascy­na­cji poetów schi­zo­fre­nią, o czym pisał Karol Mali­szew­ski w świet­nej książ­ce Po debiu­cie: dzien­nik kry­ty­ka. Tym źró­dłem jest oczy­wi­ście Schi­zo­fre­nia Anto­nie­go Kępiń­skie­go. Co mnie jed­nak łączy z Kępiń­skim, to – obok tytu­łu trzy­sta cytryn do trze­ciej potę­gi tygry­sa, rów­nież pocho­dzą­ce­go z wypo­wie­dzi schi­zo­fre­ni­ka zawar­tej w tej książ­ce – wyłącz­nie ten cytat, któ­ry prze­czy­ta­łem kil­ka lat temu, a któ­ry zro­bił na mnie tak potęż­ne wra­że­nie, że przy­rze­kłem sobie umie­ścić go w moim tomie. W docie­ka­niach na temat języ­ka i mowy osób cho­rych na schi­zo­fre­nię opie­ram się na wie­lu źró­dłach, ale zupeł­nie nie na Schi­zo­fre­nii Kępiń­skie­go, ponie­waż nie zna­la­złem w niej inspi­ra­cji stric­te poetyc­kich, a jedy­nie bodziec do zgłę­bia­nia tej cho­ro­by.

Kon­ty­nu­ując mania­kal­no-obse­syj­ny wątek Trzy­stu cytryn…, kre­owa­ni boha­te­ro­wie ule­ga­ją naj­roz­ma­it­szym para­no­jom i obse­sjom. Posze­rzasz dla nich per­spek­ty­wę wier­sza, mno­żysz tro­py i ście­żyn­ki, w któ­rych łatwo się zagu­bić. Co wers poda­jesz czy­tel­ni­ko­wi inne wytycz­ne. Czy to wła­śnie taka Two­ja obse­sja w pisa­niu? Uży­łeś kie­dyś tego sło­wa, cha­rak­te­ry­zu­jąc swo­je wier­sze, więc nie wymi­gasz się od odpo­wie­dzi.

Tutaj wkra­cza­my na grzą­ski grunt, a odpo­wiedź będzie nie­ste­ty dłu­ga. Nie chciał­bym się ośmie­szyć kul­ty­wo­wa­niem mitu poezji natchnio­nej, jed­nak trud­no mi w odpo­wie­dzi na Two­je pyta­nie nie wspo­mnieć o tym, jak wyglą­da mój pro­ces twór­czy. Poznaw­szy dogłęb­nie, nie w teo­rii, ale przede wszyst­kim w prak­ty­ce, myśl i mowę schi­zo­fre­nicz­ną, zauwa­ży­łem u sie­bie po pew­nym cza­sie, że jeśli włą­czę w moim mózgu przy­cisk on, potra­fię myśleć i mówić w podob­ny spo­sób. Sia­da­jąc do pisa­nia tek­stu prze­zna­czo­ne­go do cytryn, odpa­lam ten włącz­nik i sta­ję się zupeł­nie ina­czej per­cy­pu­ją­cym świat czło­wie­kiem. Sta­ję się świa­do­mym schi­zo­fre­ni­kiem, odbie­ram rze­czy­wi­stość tak, jak oso­ba cho­ra i wypo­wia­dam się schi­zo­fa­tycz­nie jako pod­miot dotknię­ty psy­cho­zą. Two­rze­nie wier­szy do cytryn róż­ni się dia­me­tral­nie od całe­go moje­go wcze­śniej­sze­go pisa­nia. To jest czy­ste sza­leń­stwo, nie­prze­my­śla­ne i nie­wy­cy­ze­lo­wa­ne, dopó­ki nie ochło­nę i nie spoj­rzę na tekst schło­dzo­nym okiem. Co do mno­że­nia tro­pów, ście­żek i ogól­ne­go roz­piź­dzie­lu, odpo­wiem dany­mi – według ana­liz skła­dnio­wych wypo­wie­dzi schi­zo­fa­tycz­ne cha­rak­te­ry­zu­ją się zabu­rzo­ną łącz­li­wo­ścią skła­dnio­wo-zda­nio­wą wyra­zów wewnątrz zda­nia; zda­rza się, że kono­ta­cja line­ar­na jest podyk­to­wa­na wyłącz­nie podo­bień­stwem brzmie­nia. Nie­któ­rzy sądzą, że za brak spój­no­ści, zmia­ny modu­la­cyj­ne czy zmia­ny tema­tu w wypo­wie­dziach schi­zo­fre­ni­ków para­no­idal­nych odpo­wia­da poja­wie­nie się dodat­ko­wych „inter­lo­ku­to­rów” w posta­ci oma­mów słu­cho­wych. Wypo­wiedź z jed­nej stro­ny kie­ro­wa­na jest „na zewnątrz”, z dru­giej – „do wewnątrz”. Mam nadzie­ję, że to wyja­śnia w przy­naj­mniej pew­nym stop­niu dez­in­te­gra­cyj­ną natu­rę moich wier­szy.

No dobra, to, że jesteś języ­ko­znaw­czo-dia­chro­nicz­nym zwy­rod­nial­cem już usta­li­li­śmy. Nie unik­nie­my więc pyta­nia o język-two­rzy­wo. W „echo­la­liach” pozwa­lasz sobie na naj­bar­dziej bez­par­do­no­we gnie­ce­nie języ­ka; roz­człon­ko­wu­jesz, zszy­wasz, obśmie­wasz. To Two­ja stra­te­gia na odna­le­zie­nie swo­jej języ­ko­wej spe­cy­fi­ki? Szu­kasz w wier­szach tych „dwu­na­stu języcz­ni­ków”?

Traf­na uwa­ga z tym obśmie­wa­niem, choć nie do koń­ca. Z jed­nej stro­ny rze­czy­wi­ście iry­tu­je mnie naiw­ne ety­mo­lo­gi­zo­wa­nie, i to wca­le nie ludo­we, ale nauko­we, gdzie nie­kie­dy usil­ne ana­li­zy doty­ka­ją leve­lu absur­du i wte­dy chce mi się śmiać w głos. Z dru­giej stro­ny, ponie­waż język sta­no­wi narzę­dzie inter­pre­ta­cji świa­ta, a raczej: język kreu­je naszą inter­pre­ta­cję świa­ta, zabu­rzo­ny pod­miot echo­la­lii nie jest w sta­nie odróż­nić praw­dy od fik­cji, opie­ra się na naj­prost­szych sko­ja­rze­niach, któ­re pro­wa­dzą go do nie­zwy­kłych wnio­sków. Co waż­ne, stan eufo­rii towa­rzy­szą­cy tym nie­sa­mo­wi­tym odkry­ciom, wywo­łu­je poczu­cie wiel­kiej misji, a w kon­se­kwen­cji – bycie obiek­tem roz­gry­wek potęż­nych gra­czy „na górze”.

Wie­le w tym zesta­wie bru­tal­no­ści, wykrzy­wień i okru­cień­stwa, przy­naj­mniej w war­stwie wierzch­niej wier­szy. Oble­piasz je gru­bą war­stwą bru­du. Żeby do nich wejść, trze­ba ją pona­ci­nać. A co pod krwa­wym cię­ciem? Co chciał­byś, żeby zosta­ło tam zna­le­zio­ne, prze­czy­ta­ne?

Wolę, żeby czy­tel­nik sam docho­dził do sed­na, jed­nak nie zaszko­dzi, jeśli co nie­co ujaw­nię: mój tom to histo­ria dubel­to­wa – histo­ria zara­zem cho­ro­by i języ­ka. Moż­na tę książ­kę czy­tać dwo­ja­ko. Po pierw­sze swój głos odda­łem oso­bie cho­rej na schi­zo­fre­nię. Tom pla­nu­ję jako podróż przez cho­ro­bę, dla­te­go jej natę­że­nie będzie się zmie­niać, co k soża­le­ni­ju nie jest dosta­tecz­nie widocz­ne w zesta­wie, któ­ry wybra­łem do anto­lo­gii. Z dru­giej stro­ny, mój tom będzie podró­żą przez język. Chcę poka­zać, że dziś, w dobie degra­da­cji zna­czeń słów i aktów mowy, każ­dy z nas może stać się schi­zo­fre­ni­kiem, nie­mo­gą­cym sobie pora­dzić z języ­ko­wą próż­nią, z nie­zdol­no­ścią do inter­pre­to­wa­nia świa­ta za pomo­cą języ­ka, któ­ry utra­cił przy­pi­sy­wa­ną mu nie­gdyś moc wyja­śnia­ją­cą.

Roz­ci­nam – wcho­dzę. Tak­że w for­mal­ne zawi­ło­ści i wie­lo­stop­nio­we struk­tu­ry, któ­re two­rzysz. Bar­dzo wie­le uwa­gi poświę­casz roz­wią­za­niom edy­tor­skim swo­ich tek­stów. Co przy­cho­dzi do cze­go? Treść do for­my czy odwrot­nie?

Bar­dzo dbam o dźwięk. Muzy­ce sło­wa dyk­tu­ję for­mę. Pisząc wier­sze, sły­szę je i muszę tak roz­wią­zać rzecz gra­ficz­nie, by pal­ce czy­tel­ni­ka same wie­dzia­ły, jak grać na kla­wi­szach. Nato­miast jeśli cho­dzi o pozio­me kre­ski w funk­cji pauz, prze­ją­łem je z zapi­sów wywia­dów psy­chia­trycz­nych ze schi­zo­fre­ni­ka­mi.

Czy­ta­jąc Trzy­sta cytryn… nasu­wa­ją mi się sko­ja­rze­nia zwią­za­ne z tra­dy­cją lite­rac­ką pol­skich futu­ry­stów, w szcze­gól­no­ści tych kra­kow­skich, ale rów­nież śmia­ły romans z Bre­to­now­skim sur­re­ali­zmem. Tak­że ze wzglę­du na sil­ną w Two­ich wier­szach poety­kę… skan­da­lu? Obra­zo­bur­stwa? To duże sło­wa, ale myślę, że to wła­śnie wokół nich krą­żysz. Tra­fi­łam?

Bunt, brud, wul­gar­ność, pro­wo­ka­cyj­ność leżą w mojej natu­rze. Odkąd zaczą­łem na poważ­nie ist­nieć w śro­do­wi­sku nauko­wym, muszę z tym uwa­żać (z róż­nym skut­kiem), ale w poezji szu­kam ujścia dla tych moich obse­sji. Mia­łem w życiu roż­ne eta­py twór­czo­ści, był czas, kie­dy pisa­łem ład­ne, trzy­na­sto­zgło­sko­we sone­ty. Ale zawsze ocie­ra­łem się o tema­ty nie­współ­mier­ne do takich miar. Z cza­sem oka­za­ło się, że naj­le­piej nie nakła­dać na sie­bie kagań­ca jakich­kol­wiek kon­we­nan­sów for­mal­nych i pozwo­lić, żeby treść sama wymu­si­ła for­mę. Jedy­nym dyk­ta­tem dla mnie jest, jak już powie­dzia­łem wcze­śniej, muzy­ka.

W „ter­ro­rze” piszesz: „moje obra­zy nie skła­dają się z pikseli/ zamiast nich gru­zy mia­sta i tru­py”. Nie chcę Cię wcią­gać w tani auto­pro­fe­tyzm, ale myślisz, że ten tur­pi­stycz­ny pej­zaż, to jakiś etap Two­je­go patrze­nia i prze­pi­sy­wa­nia zoba­czo­ne­go, czy może już wypra­co­wa­ny, wła­sny język? Tro­chę Cię oczy­wi­ście pod­pusz­czam, bo chcia­ła­bym się dowie­dzieć, co masz w pisar­skich pla­nach.

Z „ter­ro­rem” jest tak, że wpro­wa­dziw­szy się w stan, o któ­rym już mówi­łem przy innym pyta­niu, rze­czy­wi­ście poczu­łem się jak pro­rok, zbaw­ca, odku­pi­ciel etc. Ale rzecz jasna nie wie­rzę, że poeta może być wenc­lem, prze­pra­szam: wiesz­czem naro­du, roman­tycz­nym pro­fe­tą i prze­wod­ni­kiem ludu. Zresz­tą zamiast pod­jąć miecz, któ­ry niby to zesła­ła mi opatrz­ność, poprze­sta­łem na napi­sa­niu wier­sza, co jest naj­lep­szym przy­kła­dem bez­rad­no­ści mło­de­go poety wobec nad­cią­ga­ją­cej (?) apo­ka­lip­sy.

Podo­ba mi się nie­po­kój i kon­ster­na­cja, któ­re zapew­ne zasie­jesz dooko­ła sie­bie po tej roz­mo­wie. Cały Ty! Dzię­ki, Mar­ci­nie.

Ja rów­nież dzię­ku­ję. Kon­wer­sa­cja z tak dobrą Roz­mów­czy­nią to dla mnie przy­jem­ność!

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry

 

belka_1

O autorach i autorkach

Antonina Tosiek

Poetka, krytyczka literacka i teatralna, animatorka wydarzeń teatralnych oraz badaczka XX-wiecznej diarystyki ludowej. Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk o Języku i Literaturze UAM. Autorka debiutanckiej książki poetyckiej storytelling, nominowanej do Nagrody Poetyckiej Silesius.

Marcin Podlaski

ur. 2 stycznia 1993 r. Poeta, prozaik. Wyróżniony w IX edycji turnieju Poetycki Lombard (2015) oraz w konkursie O Laur Opina (2017), zdobywca II miejsca w Magii Ogrodów (2016). Dotąd publikował w czasopismach „Inter-” oraz „KONTENT”. Doktorant językoznawstwa strukturalnego na UMK w Toruniu. Mieszka w Aleksandrowie Kujawskim.

Powiązania

Rozmowy na koniec: odcinek 35 Przemysław Owczarek

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Przemysław Owczarek

Trzy­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 34 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Roman Honet

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna Mueller

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Mierzyć się z nurtem

recenzje / IMPRESJE Antonina Tosiek

Impre­sja Anto­ni­ny Tosiek na temat poezji Aga­ty Ewy Kor­dec­kiej, wyróż­nio­nej w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te wier­szem 2023”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Precyzyjnie, bez cynizmu

recenzje / ESEJE Antonina Tosiek

Impre­sja Anto­ni­ny Tosiek na temat poezji Pio­tra Okniń­skie­go, wyróż­nio­ne­go w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te wier­szem 2023”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Czy można się o nich pokłócić?

wywiady / o książce Antonina Tosiek Maria Krzywda

Roz­mo­wa Marii Krzyw­dy i Anto­ni­ny Tosiek, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2021, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

storytelling

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek

Czy­ta­nie z książ­ki sto­ry­tel­ling z udzia­łem Anto­ni­ny Tosiek w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Dłuższe formy zasługują na takie słowa, jak: chityna, pancerz, skorupa

debaty / ankiety i podsumowania Antonina Tosiek

Odpo­wie­dzi Anto­ni­ny Tosiek na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 6 storytelling

nagrania / między wierszami Antonina Tosiek

Szó­sty odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

swoi*; chóralna

recenzje / KOMENTARZE Antonina Tosiek

Autor­ski komen­tarz Anto­ni­ny Tosiek w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki sto­ry­tel­ling, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2021 roku.

Więcej

Scena jest cierpliwa, wiersz ma mniej litości

wywiady / o książce Antonina Tosiek Nina Manel

Roz­mo­wa Niny Manel z Anto­ni­ną Tosiek, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze jej książ­ki sto­ry­tel­ling, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wierny jak wiersz

wywiady / o książce Antonina Tosiek Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Anto­ni­ny Tosiek z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

storytelling

utwory / zapowiedzi książek Antonina Tosiek

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Anto­ni­ny Tosiek sto­ry­tel­ling, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2021 roku.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2018

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018 z udzia­łem Marii Hal­ber, Mar­ci­na Pierz­chliń­skie­go, Mar­ci­na Pod­la­skie­go, Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go i Anto­ni­ny Mał­go­rza­ty Tosiek w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Teraz jest czas opowieści

utwory / premiery w sieci Antonina Tosiek

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Anto­ni­ny M. Tosiek Teraz jest czas opo­wie­ści. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka”.

Więcej

Opowieść o ludziach stamtąd

wywiady / o pisaniu Antonina Tosiek Marcin Pierzchliński

Mar­cin Pierz­chliń­ski roz­ma­wia z Anto­ni­ną M. Tosiek, lau­re­at­ką 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

za deszcz

recenzje / KOMENTARZE Antonina Tosiek

Autor­ski komen­tarz Anto­ni­ny M. Tosiek, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Gminne

utwory / premiery w sieci Antonina Tosiek

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Anto­ni­ny M. Tosiek Gmin­ne. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2018”.

Więcej

Otwieranie na przepływ

wywiady / o pisaniu Katarzyna Szaulińska Marcin Podlaski

Mar­cin Pod­la­ski roz­ma­wia z Kata­rzy­ną Szau­liń­ską, lau­re­at­ką 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

terror

recenzje / KOMENTARZE Marcin Podlaski

Autor­ski komen­tarz Mar­ci­na Pod­la­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa

utwory / premiery w sieci Marcin Podlaski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Mar­ci­na Pod­la­skie­go Trzy­sta cytryn do trze­ciej potę­gi tygry­sa. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2018”.

Więcej

Wiersz doraźny: Gwatemala

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Fina­ło­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Głu­sza­ka, Paw­ła Har­len­de­ra, Aglai Jan­czak, Anto­ni­ny Mał­go­rza­ty Tosiek, Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, Jaku­ba Pszo­nia­ka.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2018

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018 z udzia­łem Marii Hal­ber, Mar­ci­na Pierz­chliń­skie­go, Mar­ci­na Pod­la­skie­go, Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go i Anto­ni­ny Mał­go­rza­ty Tosiek w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Miejsca cięcia i podłożenia

utwory / premiera w sieci z Połowu Paweł Kusiak

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Paw­ła Kusia­ka Miej­sca cię­cia i pod­ło­że­nia. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów 2018”.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Notatka zawierająca mgliste spekulacje o możliwych ścieżkach rozwoju polskiej poezji w nadchodzących latach

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recen­zja Dawi­da Kuja­wy towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Pomiędzy patrzeniem

recenzje / ESEJE Antoni Zając

Recen­zja Anto­nie­go Zają­ca towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Za dużo powietrza między słowami

wywiady / o pisaniu Aleksander Trojanowski Katarzyna Szaulińska

Kata­rzy­na Szau­liń­ska roz­ma­wia z Alek­san­drem Tro­ja­now­skim, lau­re­atem 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Schemat budowy wiersza dla hydraulików

recenzje / KOMENTARZE Aleksander Trojanowski

Autor­ski komen­ta­rza Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

utwory / premiery w sieci Aleksander Trojanowski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań. Pre­zen­ta­cja lau­re­ata pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2018”.

Więcej

Opowieść o ludziach stamtąd

wywiady / o pisaniu Antonina Tosiek Marcin Pierzchliński

Mar­cin Pierz­chliń­ski roz­ma­wia z Anto­ni­ną M. Tosiek, lau­re­at­ką 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Jeszcze starszy testament

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Gmin­ne Anto­ni­ny M. Tosiek, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

za deszcz

recenzje / KOMENTARZE Antonina Tosiek

Autor­ski komen­tarz Anto­ni­ny M. Tosiek, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Gminne

utwory / premiery w sieci Antonina Tosiek

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Anto­ni­ny M. Tosiek Gmin­ne. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2018”.

Więcej

Otwieranie na przepływ

wywiady / o pisaniu Katarzyna Szaulińska Marcin Podlaski

Mar­cin Pod­la­ski roz­ma­wia z Kata­rzy­ną Szau­liń­ską, lau­re­at­ką 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Tweet w horyzont zdarzeń

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Nic cięż­sze niż coś Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

California dreaming

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szaulińska

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Nic cięższe niż coś

utwory / premiera w sieci z Połowu Katarzyna Szaulińska

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej Nic cięż­sze niż coś. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2018”.

Więcej

W poszukiwaniu innej gramatyki

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Trzy­sta cytryn do trze­ciej potę­gi tygry­sa Mar­ci­na Pod­la­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

terror

recenzje / KOMENTARZE Marcin Podlaski

Autor­ski komen­tarz Mar­ci­na Pod­la­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa

utwory / premiery w sieci Marcin Podlaski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Mar­ci­na Pod­la­skie­go Trzy­sta cytryn do trze­ciej potę­gi tygry­sa. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2018”.

Więcej

Uwierzyć w czytelnika

wywiady / o pisaniu Marcin Pierzchliński Maria Halber

Maria Hal­ber roz­ma­wia z Mar­ci­nem Pierz­chliń­skim, lau­re­atem 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Nouvelles impressions de Białogard?

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Le voy­age ivre Mar­ci­na Pie­chrz­liń­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Duch

recenzje / KOMENTARZE Marcin Pierzchliński

Autor­ski komen­tarz Mar­ci­na Pierz­chliń­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Le voyage ivre

utwory / premiery w sieci Marcin Pierzchliński

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Mar­ci­na Pierz­chliń­skie­go Le voy­age ivre. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2018”.

Więcej

Nie wierzę w pisanie z dala od świata

wywiady / o pisaniu Aleksander Trojanowski Maria Halber

Alek­san­der Tro­ja­now­ski roz­ma­wia z Marią Hal­ber, lau­re­at­ką 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Thriller, dokumentalny

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy zero waste Marii Hal­ber, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

bardzoładne.jpg

recenzje / KOMENTARZE Maria Halber

Autor­ski komen­tarz Marii Hal­ber, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ojcowie narodowego kapitału. O „storytellingu” Antoniny M. Tosiek

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recen­zja Dawi­da Kuja­wy, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki sto­ry­tel­ling Anto­ni­ny Tosiek, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2021 roku.

Więcej

Jeszcze starszy testament

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Gmin­ne Anto­ni­ny M. Tosiek, lau­re­at­ki 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

W poszukiwaniu innej gramatyki

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Trzy­sta cytryn do trze­ciej potę­gi tygry­sa Mar­ci­na Pod­la­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej