wywiady / o książce

Małe i duże dramaty Karpowicza

Bogusław Kierc

Joanna Roszak

Rozmowa Joanny Roszak z Bogusławem Kiercem towarzysząca premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Joan­na Roszak: Pod­czas spo­tka­nia autor­skie­go w Pozna­niu wspo­mi­nał pan dedy­ka­cję „Mistrzo­wi Mowy Pol­skiej – Tymo­te­uszo­wi Kar­po­wi­czo­wi”, któ­ra otwie­ra­ła tom Rafa­ła Wojacz­ka Nie skoń­czo­na kru­cja­ta. I powie­dział pan coś, co mnie zain­try­go­wa­ło. Mia­no­wi­cie, że nie był to wca­le kom­ple­ment. Jak zatem rozu­mieć tak jed­no­znacz­ną, zda­wa­ło­by się, dedy­ka­cję i wska­za­nie Mistrza?

Bogu­sław Kierc: Stwier­dza­jąc, że nie był to wca­le kom­ple­ment, mia­łem na myśli dosłow­ność Wojacz­ko­wej dedy­ka­cji, któ­ra nie tyl­ko wyra­ża uzna­nie, ale przede wszyst­kim wska­zu­je na Kar­po­wi­cza jako Mistrza Mowy Pol­skiej (nie – „zale­d­wie” uzna­ne­go za mistrza przez Rafa­ła Wojacz­ka). Powin­no się czy­tać tę dedy­ka­cję w całym jej sze­ro­kim zna­cze­niu, pamię­ta­jąc, że Mowa Pol­ska jest poję­ciem obszer­niej­szym od pol­skiej poezji i obej­mu­je to wszyst­ko, co jest życiem mowy: jej histo­rią i jej przy­szło­ścią, teraź­niej­szą powsze­dnio­ścią i jej świę­ta­mi, jej uzie­mie­niem i wnie­bo­wstą­pie­nia­mi… Obej­mu­je to wszyst­ko, co jest życiem mowy, a więc i to, co jest mową życia. I jeśli dobrze rozu­miem inten­cję Rafa­ła, to wła­śnie mistrzo­stwo życia w Mowie Pol­skiej cenił naj­wy­żej.

Marek Kusi­ba pisze: „Gdy w 10 lat po obro­nie pra­cy magi­ster­skiej – o twór­czo­ści Wojacz­ka – urzą­dza­łem kolej­ne miesz­ka­nie w Toron­to, dosta­łem od przy­ja­ciół wiel­kie lustro w kolo­rze sepii. Przy­kle­iłem je do ścia­ny w cha­rak­te­rze obra­zu: prze­glą­da­ło się w nim down­town. Do lustra przy­kle­iłem w dol­nym pra­wym rogu książ­kę Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza Odwró­co­ne świa­tło. Przez pierw­sze mie­sią­ce każ­dy z gości wido­ko­we­go miesz­ka­nia na 17. pię­trze musiał, w cha­rak­te­rze fry­co­we­go, odczy­ty­wać po jed­nym frag­men­cie z poema­tu. To było trud­ne, w isto­cie, zada­nie: per­cep­cja tych wier­szy, a wła­ści­wie prak­tycz­nie nie­wy­czer­pa­nych moty­wów, połą­czeń, aso­cja­cji, pącz­ku­ją­cych w kolej­nych lek­tu­rach, zachwy­ca­ła świa­tem wyobraź­ni auto­ra Kamien­nej muzy­ki, rzekł­bym – rzu­ca­ła na kola­na. I tak w isto­cie odby­wa­ły się te czy­ta­nia Odwró­co­ne­go świa­tła: na kola­nach”. A jaki pan ma patent na czy­ta­nie Kar­po­wi­cza. I na pod­su­wa­nie jego tomów pod nos innym „czy­ta­czom”?

Nie mam paten­tu na czy­ta­nie Kar­po­wi­cza. Stał mi się bli­ski nie po Kamien­nej muzy­ce, ale po Trud­nym lesie, a więc po tomi­ku znacz­nie już skom­pli­ko­wa­nym w swo­jej sym­fo­nii opar­tej na grze – jak to sam poeta chęt­nie okre­ślał – poli­sy­gna­łów seman­tycz­nych. A prze­cież nie o tę grę cho­dzi­ło, lecz o to, co dzię­ki niej (dopie­ro dzię­ki niej!) moż­na było wydo­być z nie­wy­ra­żal­ne­go (z nie­na­zwa­ne­go dotąd, z nie­po­my­śla­ne­go). Odwró­co­ne świa­tło ogar­nę­ło mnie już tak prze­ni­kli­wie, że mógł­bym powie­dzieć, iż roz­ta­pia­łem się w nim, co wca­le nie zna­czy, że dobrze rozu­mia­łem tę Księ­gę (choć sam Autor utwier­dzał mnie w traf­no­ści egze­ge­zy, wiem o swo­ich nie­kom­pe­ten­cjach i led­wie intu­icyj­nych muśnię­ciach). Innym radził­bym czy­tać Kar­po­wi­cza bez uprze­dzeń, pokor­nie i naiw­nie – ze świa­do­mo­ścią jed­nak, że trze­ba korzy­stać ze wszyst­kich zaso­bów umy­słu i wyobraź­ni, uczu­cia i wie­dzy, mądro­ści i wia­ry. Wia­ry nie­zbęd­nej do wda­wa­nia się w prze­strzeń tajem­nic dru­gie­go czło­wie­ka. Lek­tu­ra Kar­po­wi­cza wyma­ga takie­go wda­nia się w tekst; nie­jaw­nie doma­ga się od czy­tel­ni­ka, by stał się – niczym Leśmia­now­ski topie­lec zie­le­ni – jak bór w borze.

Woja­czek wszedł do cechu Kar­po­wi­cza i Przy­bo­sia. Kogo jesz­cze wpro­wa­dzał Kar­po­wicz, szcze­gól­nie sobie wte­dy upodo­bał?

Kry­sty­nę Godlew­ską i Sta­ni­sła­wa Gost­kow­skie­go. Był czas, kie­dy po Gost­kow­skim spo­dzie­wał się wię­cej niż po Wojacz­ku.

Pod­kre­ślał pan, że Kar­po­wi­czo­wi nie podo­ba­ło­by się, gdy­by ktoś z tzw. kar­po­wi­czą­tek wzo­ro­wał się na nim, że gdy­by zoba­czył, że jest obok nie­go dru­gi Kar­po­wicz, był­by zroz­pa­czo­ny z poczu­cia, że zamknął komuś świat. Dziś wie­lu poetom Kar­po­wicz świat otwie­ra. Choć „nie da się otwo­rzyć świa­ta sze­rzej niż ludz­kich ramion”. Jak pan sądzi – skąd przy­szła ta fala zain­te­re­so­wa­nia auto­rem Odwró­co­ne­go świa­tła?

Może dzia­ła tu podob­ny dyna­mizm jak w odkry­ciu inte­lek­tu­al­nej (nie tyl­ko inte­lek­tu­al­nej) atrak­cyj­no­ści czy­ta­ne­go dzi­siaj Wirp­szy? Wyda­je mi się, że wytwo­rze­nie takie­go dyna­mi­zmu uza­leż­nio­ne jest od poja­wie­nia się swo­istej cefe­idy poetyc­kiej, któ­rej blask aku­rat został dostrze­żo­ny, choć od daw­na świe­ci na swo­jej wyso­ko­ści. Przy­pusz­czam, że gdy­by nie uka­za­ły się w Biu­rze Lite­rac­kim nad­zwy­czaj­ne książ­ki Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, może nie było­by jesz­cze tak istot­ne­go powro­tu do Kar­po­wi­cza i Wirp­szy. Biu­ro Lite­rac­kie sku­pia wokół swo­ich ksią­żek dość szcze­gól­ną publicz­ność czy­tel­ni­czą: rzekł­bym – nie­mal wyznaw­czą (w naj­lep­szym tego sło­wa zna­cze­niu). Czy­tel­ni­cy owi są dosko­na­le wta­jem­ni­cze­ni w aktu­al­ne idio­my pol­skiej poezji, a tym samym w życie Mowy. Czy­ta­nie Miło­będz­kiej przy lek­tu­rze Sen­dec­kie­go czy Sosnow­skie­go dobit­nie uka­zu­je rodzaj gło­du albo pra­gnie­nia, któ­ry ta poezja zaspo­ka­ja – i że nie­moż­li­we by to było bez uży­cia języ­ka nie­zru­ty­ni­zo­wa­ne­go. Że więc nie­oczy­wi­ste uży­cie języ­ka odkry­wa to naj­pro­ściej ludz­kie w całym jego kosmicz­nym wymia­rze. Takie roz­czy­ty­wa­nie się w poezji nie­oczy­wi­ście bez­po­śred­niej wzma­ga ów głód, owo pra­gnie­nie poezji rów­nie rady­kal­nej. Julian Przy­boś powie­dział kie­dyś, że sztu­ka to głód innej sztu­ki. Mamy więc do czy­nie­nia z takim gło­dem, któ­ry pobu­dził cie­ka­wość tego, co zapew­ne sty­mu­lo­wa­ło naro­dzi­ny mówie­nia „jest­nie­niem” jak poezja Kry­sty­ny Miło­będz­kiej. I dopie­ro po niej lek­tu­ra Kar­po­wi­cza tak świe­żo sma­ku­je. Bo pra­wie że nauczy­li­śmy się czy­tać. Od nowa.

O dra­ma­tach Kar­po­wi­cza bada­cze piszą mniej niż o jego poezji. Dla­cze­go?

Myślę, że po pro­stu nie zna­ją ich; że nie wzbu­dzi­ły zain­te­re­so­wa­nia. Na sce­nie bywa­ły rzad­ko – wyłą­czyw­szy dru­gą poło­wę lat 60., kie­dy to Andrzej Wit­kow­ski zna­ko­mi­cie przed­sta­wił ich siłę i fascy­nu­ją­cą odręb­ność, reży­se­ru­jąc w pro­wa­dzo­nym wów­czas przez sie­bie Teatrze Współ­cze­snym we Wro­cła­wiu „Zie­lo­ne ręka­wi­ce”, „Cha­ro­na od świ­tu do świ­tu” i „Prze­rwę w podró­ży”. Były cie­ka­we reali­za­cje radio­we. Gdy­by jed­nak poli­czyć wszyst­kie pre­zen­ta­cje sztuk teatral­nych i słu­cho­wisk Kar­po­wi­cza, oka­że się, że jest to nie­pro­por­cjo­nal­nie mało w sto­sun­ku do war­to­ści i moż­li­wo­ści jego dra­ma­tów. Mam na myśli moż­li­wo­ści two­rze­nia cał­kiem nowe­go (nie­pe­try­fi­ku­ją­ce­go bez­wład myślo­wy i este­tycz­ny) teatru. Oba­wiam się, że dra­ma­ty Kar­po­wi­cza bywa­ją czy­ta­ne „na sta­rą modłę” i dla­te­go nie pobu­dza­ją do ożyw­czej reflek­sji. Nie wiem zresz­tą, kto dzi­siaj mógł­by je kon­ge­nial­nie zre­ali­zo­wać w teatrze. Anna Augu­sty­no­wicz? Piotr Cie­plak?

W zbio­rze swo­ich sztuk dla dzie­ci Kry­sty­na Miło­będz­ka napi­sa­ła, że każ­dy z nas w dzie­ciń­stwie jest wła­ści­cie­lem teatru, choć o tym nie wie: „A wszyst­ko to dzie­je się tyl­ko po to, żeby­śmy mogli «powie­dzieć sobie» albo lepiej – «poka­zać sobie», albo jesz­cze lepiej – «wyko­nać dla sie­bie» myśli i uczu­cia pobu­dzo­ne przez ota­cza­ją­cy świat […]. Teatr […] jest wła­sno­ścią dziec­ka, ale w jego zapi­sy­wa­nie bawi­ła się oso­ba doro­sła. Taka, któ­ra wie­rzy, że przed mową jest mowa obszer­niej­sza, że każ­de sło­wo umie sta­nąć na pod­ło­dze, a każ­da pił­ka jest rzu­co­nym sło­wem”. Andrzej Fal­kie­wicz mówił, że Kar­po­wicz stwo­rzył teatr nie­moż­li­wy do poka­za­nia. Edward Bal­ce­rzan w szki­cu „Mózg czło­wie­ka na sce­nie” pisze, że boha­te­ro­wie sztuk Kar­po­wi­cza muszą roz­gry­wać wła­sną świa­do­mość na sce­nie: „uchwy­ci­li­śmy pierw­szą zasa­dę poety­ki Kar­po­wi­cza – dra­ma­tur­ga. Jest nią wła­śnie prze­kład obie­go­wej meta­fo­ry na afo­ryzm i afo­ry­zmu na język wyda­rzeń sce­nicz­nych. […] Tumo­ro­wie Mózgo­wi­czo­wie ze sztuk Kar­po­wi­cza, zasu­pła­ni w węzy swych myśli, mają tyl­ko jed­ną szan­sę wyzwo­le­nia. Muszą roz­gry­wać wła­sną świa­do­mość na sce­nie”. I po tym wstę­pie – pyta­nie: cóż to zna­czy dla pana, jako akto­ra, roz­gry­wać swo­ją świa­do­mość na sce­nie?

Na począt­ku lat 70. (bodaj w 1973 roku) Tymo­te­usz Kar­po­wicz prze­pro­wa­dził ze mną roz­mo­wę o aktor­stwie, opu­bli­ko­wa­ną przez mie­sięcz­nik „Teatr”. Pani pyta­nie zabrzmia­ło mi podob­nie jak pyta­nia Kar­po­wi­cza wte­dy. Nie usi­łu­ję sobie przy­po­mnieć, co wte­dy odpo­wie­dzia­łem; byłem innym czło­wie­kiem, innym akto­rem. Zaczy­na­łem swo­ją dro­gę reży­ser­ską. Choć moje myśle­nie o teatrze było dość bli­skie tego, co myślę dzi­siaj. Teatr Kar­po­wi­cza był więc teatrem dla mnie. Ina­czej niż – intym­nie mi bli­ski – teatr Hel­mu­ta Kaj­za­ra. Odwle­kam odpo­wiedź, bo w zakło­po­ta­nie wpra­wia mnie ta „jed­na szan­sa wyzwo­le­nia”. Nie sądzę, żeby tak było (u Kar­po­wi­cza). Roz­gry­wa­nie wła­snej świa­do­mo­ści na sce­nie to rodzaj urosz­cze­nia inte­lek­tu­al­ne­go. Nawet, kie­dy uzna­my, że jest to świa­do­mość gra­ne­go prze­ze mnie boha­te­ra. Bo ja uświa­da­miam sobie i uprzy­tom­niam innym jego świa­do­mość: swo­ją świa­do­mo­ścią gram jego świa­do­mość. Ale świa­do­mo­ści nie „roze­gram”, mogę zale­d­wie poka­zać symp­to­my posia­da­nia takiej świa­do­mo­ści czy obja­wy bycia owład­nię­tym przez taką świa­do­mość i to rze­czy­wi­ście mogło­by dopro­wa­dzić w jakieś pobli­że ist­nie­nia Kar­po­wi­czow­skich posta­ci. One są owład­nię­te przez wła­ści­wy im typ świa­do­mo­ści, ale same nie są tego świa­do­me. I to wyda­je mi się szcze­gól­nie fra­pu­ją­ce i trud­ne w byciu akto­rem Kar­po­wi­cza. Żeby zagrać jego świa­do­mość w oso­bie dra­ma­tu, muszę o niej zapo­mnieć, dać się jej owład­nąć. Uto­nąć w niej, stać się borem w borze. I dopie­ro wte­dy mogę szu­mieć.

O autorach i autorkach

Bogusław Kierc

Poeta, aktor, reżyser, pedagog. Edytor utworów Rafała Wojaczka, dramaturg. Mieszka we Wrocławiu.

Joanna Roszak

Urodziła się w 1981 roku. Poetka, badaczka. Pracuje jako profesor w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk oraz jako nauczycielka języka polskiego w jednej z poznańskich szkół. Współfundatorka i wiceprezeska Fundacji Józefa Rotblata. Ostatnio wydała: Miejsce i imię. Poeci niemieckojęzyczni żydowskiego pochodzenia, Słyszysz? Synagoga. Wychodząc spod poznańskiej synagogi przy Wronieckiej oraz Żuraw z origami. Opowieść o Józefie Rotblacie. Redaktorka wielu książek zbiorowych (poświęconych m.in. Ingeborg Bachmann, Paulowi Celanowi czy Fernandowi Pessoi). Autorka tomów poetyckich: lele, wewe, tego dnia. W Biurze Literackim opublikowała zbiory wierszy: przyszli niedokonani (2018) oraz ploso (2020), a dekadę temu – złożoną z wywiadów (m.in. z Edwardem Balcerzanem, Stanem Borysem, Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem, Ewą Sułkowską-Bierezin, Janem Stolarczykiem, Marianem Grześczakiem) – książkę W cztery strony naraz. Portrety Tymoteusza Karpowicza. Redagowała także tom esejów Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się w 2019 roku we Wrocławiu.

Powiązania

Nowy europejski kanon literacki: Viola i Niebieski

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Mat­teo Bus­so­li, Kata­rzy­ny Skór­skiej i Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Głos z ulicy

recenzje / ESEJE Joanna Roszak

Impre­sja Joan­ny Roszak na temat poezji Klau­dy­ny Saczuk, wyróż­nio­nej w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te wier­szem 2023”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

om

nagrania / transPort Literacki Joanna Roszak Resina

Czy­ta­nie z książ­ki om z udzia­łem Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rekordy z poezją

wywiady / o książce Joanna Roszak Ola Kołodziejek

Roz­mo­wa Oli Koło­dzie­jek z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Poezja w odcin­kach. Wier­sze w cza­sach Net­fli­xa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 mar­ca 2024 roku.

Więcej

Żywioł opowiadania

recenzje / ESEJE Joanna Roszak

Impre­sja Joan­ny Roszak na temat pro­zy Toma­sza Kra­siń­skie­go, wyróż­nio­ne­go w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te pro­zą 2023”.

Więcej

Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa

utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak

Frag­men­ty książ­ki Poezja w odcin­kach. Wier­sze w cza­sach Net­fli­xa Joan­ny Roszak, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: „padahastasana”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Roszak

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Roszak, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki om, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 11 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Pewne formy wolności

wywiady / o książce Joanna Roszak Katarzyna Szaulińska

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki om Joan­ny Roszak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 11 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Oclone przyjemności

dzwieki / WYDARZENIA Bogusław Kierc Krzysztof Jaworski Tadeusz Pióro

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Krzysz­to­fa Jawor­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Om (2)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Om Joan­ny Roszak, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko – forma obecności

recenzje / ESEJE Joanna Roszak

Recen­zja Joan­ny Roszak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Om (1)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Om Joan­ny Roszak, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza

utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak Miłosz Biedrzycki Piotr Matywiecki

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 wrze­śnia 2022 roku.

Więcej

Rozmowy rodzinne po latach

dzwieki / WYDARZENIA Bogusław Kierc Mariusz Grzebalski Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mariu­sza Grze­bal­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Niebo w jeżynach i Magnetyczna góra

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Nie­bo w jeży­nach Nata­šy Kram­ber­ger i Magne­tycz­na Góra Réki Mán-Vár­he­gyi z udzia­łem Agniesz­ki Judyc­kiej, Nata­šy Kram­ber­ger, Réki Mán-Vár­he­gyi, Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go i Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Moi Moskale

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go wokół anto­lo­gii Moi Moska­le pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

W państwie środka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Bogu­sła­wa Kier­ca, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Dariu­sza Sośnic­kie­go i Toma­sza Bro­dy pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Świat w ogniu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Świat w ogniu Char­le­sa Bern­ste­ina z udzia­łem Char­le­sa Bern­ste­ina, Kac­pra Bart­cza­ka, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Co widzi, czym żyje, co kocha i traci

wywiady / o książce Artur Burszta Joanna Roszak

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza Zmy­ślo­ny czło­wiek, w opra­co­wa­niu Joan­ny Roszak, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 24 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Lekcje lasu w poezji Tymoteusza Karpowicza

recenzje / ESEJE Joanna Roszak

Szkic Joan­ny Roszak towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza Zmy­ślo­ny czło­wiek, w opra­co­wa­niu Joan­ny Roszak, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 24 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Samotne bohaterstwo

wywiady / o książce Artur Burszta Bogusław Kierc

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Bogu­sła­wem Kier­cem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

Szczera róża

recenzje / ESEJE Bogusław Kierc

Esej Bogu­sła­wa Kier­ca towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

Stany wyjściowe

wywiady / o książce Joanna Roszak Michał Domagalski

Roz­mo­wa Micha­ła Doma­gal­skie­go z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki plo­so Joan­ny Roszak, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 kwiet­nia 2020 roku.

Więcej

jak

recenzje / KOMENTARZE Joanna Roszak

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Roszak, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki plo­so Joan­ny Roszak, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 kwiet­nia 2020 roku.

Więcej

Ploso

utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Joan­ny Roszak Plo­so, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 kwiet­nia 2020 roku.

Więcej

Zaskroniec, Prolegomena i Wte i nazad

dzwieki / WYDARZENIA Anna Podczaszy Bogusław Kierc Zbigniew Machej

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Bogu­sła­wa Kier­ca, Zbi­gnie­wa Mache­ja i Anny Pod­cza­szy w trak­cie festi­wa­lu Port Legni­ca 2003.

Więcej

Odsiecz 2002

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Ceza­re­go Doma­ru­sa, Jaro­sła­wa Jaku­bow­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca, Bar­to­sza Muszyń­skie­go, Kla­ry Nowa­kow­skiej i Tade­usza Pió­ry w trak­cie Por­tu Legni­ca 2002.

Więcej

Szczeniak

nagrania / stacja Literatura Joanna Roszak Mazen Maarouf

Spo­tka­nie w ramach Sta­cji Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Mazen Maaro­uf, Joan­na Roszak i Bar­tosz Kraj­ka.

Więcej

Przyszli niedokonani

nagrania / stacja Literatura Joanna Roszak

Czy­ta­nie z książ­ki Przy­szli nie­do­ko­na­ni z udzia­łem Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Dyskusja: O „Wojaczku wielokrotnym”

dzwieki / DYSKUSJE Różni autorzy

Dys­ku­sja wokół książ­ki Sta­ni­sła­wa Bere­sia i Kata­rzy­ny Bato­ro­wicz-Woło­wiec Woja­czek wie­lo­krot­ny z udzia­łem Romu­al­da Cuda­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Sta­ni­sła­wa Sro­kow­skie­go, Macie­ja M. Szcza­wiń­skie­go, Krzysz­tof Siw­czy­ka.

Więcej

Czynny opór

wywiady / o książce Anna Podczaszy Joanna Roszak

Roz­mo­wa Joan­ny Roszak z Anną Pod­cza­szy, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Gry­ma­sy Anny Pod­cza­szy, z ilu­stra­cja­mi Zuzan­ny Orliń­skiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 listo­pa­da 2018 roku.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Poczucie łączności

wywiady / o książce Joanna Roszak Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Przy­szli nie­do­ko­na­ni, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 5 lute­go 2018 roku.

Więcej

Przyszli niedokonani (2)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Przy­szli nie­do­ko­na­ni Joan­ny Roszak, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 22 stycz­nia 2018 roku.

Więcej

Przyszli niedokonani (1)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Przy­szli nie­do­ko­na­ni Joan­ny Roszak, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 22 stycz­nia 2018 roku.

Więcej

W błysku tasaka. Komentarz Bogusława Kierca do trzech dramatów Tymoteusza Karpowicza

recenzje / KOMENTARZE Bogusław Kierc

Komen­tarz Bogu­sła­wa Kier­ca do trzech dra­ma­tów Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza.

Więcej

Dramat jako sufler. Przypadek Tymoteusza Karpowicza

recenzje / IMPRESJE Joanna Roszak

Esej Joan­ny Roszak towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze pia­te­go tomu Dzieł zebra­nych Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 13 kwiet­nia 2015 roku.

Więcej

Pismo mojemu mężczyźnie

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc

Komen­tarz Bogu­sła­wa Kier­ca do czwar­te­go wyda­nia książ­ki Wier­szy zebra­nych (1964–1971) Rafa­ła Wojacz­ka.

Więcej

Kabalistyczne gęstości języka i poezja cienkiej faktury

wywiady / o pisaniu Joanna Roszak Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim roz­ma­wia­ją Emi­lia Kle­dzik i Joan­na Roszak.

Więcej

Pełnia życia (fragment posłowa do tomu Rzeczy małe)

recenzje / KOMENTARZE Bogusław Kierc

Frag­ment posło­wia Bogu­sła­wa Kier­ca do wybo­ru wier­szy Anny Kamień­skiej Rze­czy małe.

Więcej

Zbieram manatki. Z Bogusławem Kiercem rozmawia Magda Piekarska

wywiady / o książce Bogusław Kierc Magda Piekarska

Roz­mo­wa Mag­dy Pie­kar­skiej z Bogu­sław Kier­cem o jego nowej książ­ce Manat­ki, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 stycz­nia 2013 roku.

Więcej

Wizja lokalna

recenzje / ESEJE Bogusław Kierc

Esej Bogu­sła­wa Kier­ca towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Furia instynk­tu Janu­sza Stycz­nia.

Więcej

Kamień i laur

recenzje / KOMENTARZE Bogusław Kierc

Autor­ski komen­tarz Bogu­sła­wa Kier­ca do wier­sza z książ­ki Rtęć, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 19 sierp­nia 2010 roku.

Więcej

Interpretacja interpretacji. Konieczność poezji niemożliwej

recenzje / IMPRESJE Joanna Roszak

Esej Joan­ny Roszak o twór­czo­ści Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza.

Więcej

Strony

recenzje / ESEJE Bogusław Kierc

Recen­zja Bogu­sła­wa Kier­ca z książ­ki Zdar­te okład­ki Pio­tra Maty­wiec­kie­go.

Więcej

O Lekkich czasach ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc

Nota Bogu­sła­wa Kier­ca o książ­ce Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

Znów, Siedmioro, Inna postać

recenzje / KOMENTARZE Bogusław Kierc

Autor­ski komen­tarz Bogu­sła­wa Kier­ca do wier­szy z książ­ki Cło.

Więcej

O Wojaczku wielokrotnym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Bogu­sła­wa Kier­ca, Jac­ka Guto­ro­wa, Jac­ka Łuka­sie­wi­cza, Andrze­ja Zawa­dy.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Mniej, więcej

recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Bogu­sła­wa Kier­ca, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Wierszach przeciwko opodatkowaniu poezji

recenzje / NOTKI I OPINIE Bartłomiej Majzel Bogusław Kierc Tomasz Fijałkowski

Komen­ta­rze Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca i Bar­tło­mie­ja Maj­zla.

Więcej

O Dowodzie osobistym

recenzje / NOTKI I OPINIE Bartłomiej Majzel Bogusław Kierc

Komen­ta­rze Bogu­sła­wa Kier­ca, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka i Bar­tło­mie­ja Maj­zla.

Więcej

Zdjęcie króla, Zanim, Osmoza

recenzje / KOMENTARZE Bogusław Kierc

Autor­ski komen­tarz Bogu­sła­wa Kier­ca do wier­szy z książ­ki Szew­ski ponie­dzia­łek.

Więcej

Lata w papilotach, Tren, Piosenka Prospera

recenzje / KOMENTARZE Bogusław Kierc

Autor­ski komen­tarz Bogu­sła­wa Kier­ca do wier­szy z książ­ki Zaskro­niec, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Dramat jako sufler. Przypadek Tymoteusza Karpowicza

recenzje / IMPRESJE Joanna Roszak

Esej Joan­ny Roszak towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze pia­te­go tomu Dzieł zebra­nych Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 13 kwiet­nia 2015 roku.

Więcej

Aleatoryzm niekontrolowany. Noc jest to tylko wygnanym dniem Tymoteusza Karpowicza

recenzje / KOMENTARZE Jakub Momro

Komen­tarz Jaku­ba Mom­ry do dra­ma­tu Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza z pią­te­go tomu Dzieł zebra­nych, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 13 kwiet­nia 2015 roku.

Więcej

432 Hz

recenzje / ESEJE Anita Jarzyna

Recen­zja Ani­ty Jarzy­ny, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki om Joan­ny Roszak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 11 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Na końcu tej łąki zaczyna się przyszłość

recenzje / ESEJE Karolina Kurando

Recen­zja Karo­li­ny Kuran­do, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki plo­so Joan­ny Roszak, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 kwiet­nia 2020 roku.

Więcej

Nie uleciało

recenzje / ESEJE Paweł Tański

Recen­zja Paw­ła Tań­skie­go z książ­ki Manat­ki Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Polonistyczne instrumentarium

recenzje / ESEJE Katarzyna Lisowska

Recen­zja Kata­rzy­ny Lisow­skiej z książ­ki Manat­ki Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Wielość razy mnogość

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki Manat­ki Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Dobre zawody

recenzje / ESEJE Arkadiusz Morawiec

Recen­zja Arka­diu­sza Moraw­ca z książ­ki Rtęć Bogu­sła­wa Kier­ca, któ­ra uka­za­ła się w listo­pa­dzie 2011 roku na łamach „Nowych Ksią­żek”.

Więcej

Genialny outsider

recenzje / ESEJE Agnieszka Jeżyk

Recen­zja Agniesz­ki Jeżyk z książ­ki W czte­ry stro­ny naraz. Por­tre­ty Kar­po­wi­cza Joan­ny Roszak, któ­ra uka­za­ła się 5 lip­ca 2010 roku na stro­nie czytelnia.onet.pl.

Więcej

Magdalenki od Karpowicza

recenzje / ESEJE Paweł Sarna

Recen­zja Paw­ła Sar­ny z książ­ki W czte­ry stro­ny naraz. Por­tre­ty Kar­po­wi­cza Joan­ny Roszak.

Więcej

O Cle

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Pod­cza­szy, Jac­ka Deh­ne­la, Tobia­sza Mela­now­skie­go, Paw­ła Sar­ny oraz Jaku­ba Winiar­skie­go, towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Bogu­sła­wa Kier­ca Cło, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 czerw­ca 2008 roku.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Toczy mi się spod stóp Ziemia

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Zaskro­niec Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej