Moje likwidacje
dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman HonetZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejLaureaci 10. edycji projektu Połów odpowiadają na pytania Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego, redaktorów almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
Marta Podgórnik: Państwo Autorzy, pozwolę sobie zapytać cytatem z mojej ulubionej książki krytycznoliterackiej1: „Niepełne struktury zdaniowe. Wydawać się może, że wiersz nowoczesny i wiersz tradycyjny mają wspólną tylko jedną cechę, a mianowicie są wypowiedzią, która nie jest pisana jednym ciągiem, od brzegu do brzegu strony, ale została rozbita na wers jeden po drugim.
Wierszem właściwie może być dzisiaj wszystko, co autor zechce podzielić na wersy.”
Tyle z klasyka. W wierszach Państwa Autorów nie znalazłam przedziału, średniówki ani toniczności. „Bo w wierszu tonicznym przerzutnia zdarza się wyjątkowo, średniówka i koniec wersu wypadają w końcu zdania, albo tam, gdzie w zdaniu jest wyraźna pauza.”
Zatem przechodzę lekkim tangiem do mojego pytania: mamy jeszcze, jako pisarze, szacunek dla polszczyzny? Czy raczej róbta co chceta i jakoś to będzie?
Kacper Adamus: Wydaje mi się, że wybór danego języka wiersza to nie kwestia szacunku bądź jego braku. W moim przypadku na pewno więcej tu intuicji niż świadomego działania – jakoś samo się to wszystko układa i wlewa w pewną formę. Podejrzewam, że gdybym próbował innego zapisu, całość nie żarłaby tak, jakbym sobie tego życzył. Intuicyjność nie oznacza jednak przypadkowości. Tekst układający się w głowie jest cząstką bardzo schludnego mimo swojej randomowości, samoregulującego się systemu i wynika z ostatnio przyswajanych treści. We współczesnej poezji mnóstwo komiksu, serialu, konsolowych hitów i dziwnej muzyki. Jeśli wymieszać to ze światem sieci (#retro; #njuejdż; #memy), kleci nam się przyjemny chaos. Z tego wszystkiego osoba pisząca bardziej lub mniej świadomie tworzy sobie język, który ma ją wyrazić. Jedni potrafią się zdyscyplinować i zaprząc słowa, inni stawiają na flow i pozwalają się temu wylać. Następnie lepią. Jestem z tych drugich. To nie kwestia braku szacunku – moim metrum są oba Baldury, filmy Carpentera, cena PlayStation 4, młynki modlitewne. Lubię piosenki bez taktu. Innej mowy nie znam.
Bartosz Popadiak: Rzeczywiście, wspólnym ogniwem, które łączy tradycyjną i nowoczesną poezję, jest forma wierszowanej wypowiedzi, chociaż i to założenie nie zawsze się sprawdza. Czy wiersz napisany ciągiem, od brzegu do brzegu strony, traci coś ze swojej poetyckości? Samo słowo „wiersz” narzuca już pewien sposób organizacji tekstu. Współcześnie należałoby raczej mówić o dowolnie zorganizowanej „wypowiedzi poetyckiej”.
„Róbta co chceta” – jak najbardziej. Właśnie w ramach tej wypowiedzi, tworzącej wolną, niezamkniętą przestrzeń. Choć i ona może stać się pułapką, wywołać agoralitofobię, wtedy już nie ma „jakoś to będzie”. Ograniczenia formalne nie zawsze są ograniczeniami, tego uczą między innymi warsztaty literackie. Trzeba mieć do nich szacunek. Jak i do polszczyzny – tego cichego głosiku gdzieś z tyłu głowy, niekoniecznie z Litwy.
Michał Domagalski: Szacunek dla polszczyzny może brzmieć górnolotnie. Jednak na pewno uwzględniamy jej strukturę oraz trudne do przecenienia bogactwo. Jako pisarze jesteśmy – lub przynajmniej powinniśmy być – świadomi ograniczeń oraz możliwości, które niesie ze sobą ojczysty język. Ta świadomość jest ważnym czynnikiem. To w końcu tylko dzięki niej możemy przezwyciężać lub przełamywać porządek w znaczący sposób. Poezję od prozy różni oczywiście poddanie zdań rygorowi wersyfikacji, ale także – co zda się równie dla poety cenne – waga słowa z całym bagażem niesionym przez pojedynczy wyraz. Bagażem historii, współczesności oraz powiązań i zależności, jakie każdy fonem umieszczają w systemie polszczyzny. W systemie zmiennym, dynamicznym, a więc niemożliwym do poznania pełnego.
Szacunek pojawia się za każdym razem, gdy tworząc tekst, uświadamiam sobie ogrom tej struktury. A przecież na semantyce się nie kończy. Dla poety nie bez znaczenia jest również brzmienie, a także współbrzmienie słów. Elementy pozornie przypadkowe, które zderzone w wersie, strofie (etc.) budują wiersz. Trudno, myśląc o tym wszystkim, nie odczuwać, jeśli nie szacunku, to przynajmniej pokory.
Sama wersyfikacja może nie zostaje poddana rygorom metrum, powiedzmy: nie w pełnym zakresie. Nie zawsze wynika to z ochoty uciekania od formy, dążenia do systemu bez systemu, ale z potrzeby poszukiwania, z próby wymyślania innego – niekoniecznie nowatorskiego – rytmu lub opisania emocji czy zbudowania znaczeń, pozbawiając wiersz tego rygoru. Czasami udaje się ugrać wiele, rozciągając długość wersu do granic wytrzymałości. Czasami ponosi się porażkę.
Można by odnieść wrażenie, że poetami przed debiutem kieruje buta, że odrzucają tradycję. Prawda chyba wygląda inaczej. Szukamy odpowiednich – to lepsze słowo niż nowych – form i wyrazu(ów) do opisywania współczesnego świata. Pewnie z różnych skutkiem.
Grzegorz Marcinkowski: Szacunek dla języka zakłada szacunek dla jego wewnętrznych niemożliwości, ran, dla braku który stanowi jego najwewnętrzniejszy wymiar, a który znormalizowane użycia słów zapoznają. Nowoczesna literatura staje wobec fenomenu nadmiaru, inflacji słów, nadprodukcji znaczeń. Rola nowoczesnego wiersza zdaje się ugruntowana w geście zwrócenia słowu jego trudu, wizualizacji materialnej pracy znaczenia. Stąd pozorny chaos łamania szyku zdania, ignorowania oczekiwań rytmicznych bierze się z pragnienia uczynienia słów widzialnymi, oczyszczenia ich z natłoku zbanalizowanych sensów. Pozorna anarchia nowoczesnego wiersza nie może się obejść bez ścisłej dyscypliny, nawet jeżeli miałby być to rygor stworzony na potrzeby jednego tylko tekstu. Pozostaje również sieć ograniczeń, jakie stawia piszącemu sam język, rygor składni, który nawet przezwyciężony, negatywnie odciska się na tekście. Nie da się robić wszystkiego, co się chce w wierszu, bez pytania wiersza o zdanie.
Dariusz Sośnicki: Pana wiersze sprawiają wrażenie bardzo dopracowanych, wręcz wycyzelowanych. Jak długo pracuje Pan nad tekstem i kiedy uznaje Pan, że jest gotowy? Czy zdarza się Panu potem mimo wszystko do niego wracać i go poprawiać? Czy widzi Pan jakieś słabe punkty takiej strategii pisarskiej?
Paweł Kobylewski: Myślę, że to nie tylko wrażenie, ale rzeczywiście praca nad wierszem to dla mnie proces żmudny. Wiersz z jednej strony jest obezwładniającym impulsem, błyskiem, momentem; z drugiej zaś to ciężka fizyczna i psychiczna praca, która może trwać od kilku dni do kilkunastu tygodni. Praca nad wierszem to praca na wielu płaszczyznach: rytmika, metaforyka, kolokacje, chromatyka, związki przyczynowe, koncept etc. Pracuję nad wierszem „do końca”, to jest do momentu kiedy uznam, że poszczególne płaszczyzny tekstu „współgrają” – aż do ostatniej sylaby. Nie jestem w stanie opisać całego procesu powstawania tekstu, krok po kroku, gdyż jest to mocno uzależnione od specyfiki wiersza (poza tym zachowam tę odrobinę dla siebie). Kiedy powstanie już szkielet wiersza, wraz ze skórą, krwią, sierścią itp., to ostateczny etap polega na „roztańczeniu”: czyli pracy nad rytmiką. Wygląda to tak, że powtarzam tekst aż do znudzenia; to powtarzanie ma na celu również „oszlifowanie” wiersza: o ile na początku mógł wydawać się potencjalnym diamentem, to z czasem i tak okazuje się jednym z wielu kamieni na poetyckim polu. Próbuję również innych strategii pisania wierszy, jednak jak dotychczas ta była i jest w przewadze.
Jeśli chodzi o powroty do wierszy, to zazwyczaj powracam żeby się w nich przejrzeć, posłuchać na nowo, dopytać…
Na koniec sprawa słabych punktów takiej strategii: myślę że jest ich wiele, na przykład idealizm, perfekcjonizm, konserwatyzm, autorytaryzm, racjonalizm, neurotyczność, romantyczność etc.; a tak poza tym to myślę, że najsłabszym punktem jest nieekonomiczność: człowiek wysiaduje po nocach, nie dosypia, nie dojada, psuje sobie wzrok, dziczeje, dziwaczeje, traci nerwy, przyjaciół, gada sam do siebie, pisze zaledwie kilka wierszy na rok… a czas ucieka.
Dariusz Sośnicki: Słowa w Pana wierszach interesują się przede wszystkim innymi słowami. Mnóstwo tu dwuznaczności, gier z frazeologią, współbrzmień itp. Raz
wprawiony w ruch, wiersz zaczyna żyć swoim życiem. Co wtedy robi autor?
Adrian Tujek: Wprawianie wierszy w ruch to niesamowita sprawa. Historia zbudowana z sekwencji słów, z klatek obrazów, w których nikt nikogo nie zamyka, to szansa na wyzwolenie nowej energii, jeśli tylko odbiorca pod wpływem oddziaływania tekstu ruszy z miejsca, głową na przykład. Z kolei wiersz, który zaczyna żyć własnym życiem to coś, w czym można odkryć duży potencjał, któremu autor na pewno się przygląda z zainteresowaniem, czujnie, odpowiedzialnie i robi jednocześnie wszystko, by go wykorzystać jak najlepiej, tak jak wykorzystuje się szansę, czasem ostatnią – na świeży zew, asumpt, energię. To są dla mnie często synonimy, które dają początek czemuś, może niezwyczajnemu, niepospolitemu, być może jakiemuś pojedynczemu życiu i może da się o nim powiedzieć, że ktoś nim żyje jak własnym.
Dariusz Sośnicki: Zastanawia mnie, co sprawia, że Pani wiersz przybiera taki, a nie inny kształt na stronie. Innymi słowy, czym się Pani kieruje, dzieląc na go na wersy i strofy. I czy przywiązuje Pani do tej czynności dużą wagę.
Justyna Charkiewicz: Zazwyczaj dzielę tekst automatycznie, intuicyjnie, tak żeby dobrze mi brzmiał, co nie znaczy, że po nabraniu dystansu nie zdarza mi się całego zapisu zburzyć i zbudować od nowa. Intensywność podziału zależy od tego, czy na pierwszy plan wysuwa się język sam w sobie, czy „gęsta” treść.
Dariusz Sośnicki: Jaka jest funkcja tych wszystkich obcojęzycznych słów i zdań, które pojawią się w Pani wierszach? Czy chodzi tylko o urozmaicenie faktury wiersza, czy o coś więcej?
Sylwia Rząca: Lubię zabawę słowami. Uwielbiam obce wyrazy – pod względem brzmienia są dla mnie niczym zaklęcia, nawet jeśli doskonale rozumiem ich znaczenie. Poszerzają odbiór tekstu o dodatkowe fantazmaty, takie jak odległa przestrzeń. Mam taką teorię, że w każdym języku można znaleźć słowa, w których zaklęta jest wizja przestrzeni – i nie mam na myśli językowego obrazu świata. To raczej rodzaj muzyki sfer, która sprawia, że brzmienie języka, kształtującego się na danym terenie, nabywa cech miejsca, w którym powstaje. Za każdym takim słowem użytym w wierszu kryją się kolejne wyobrażenia spacjalne.
Urodzony w Kaliszu. Poeta. Absolwent filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Laureat m.in. nagrody „Czasu Kultury” (1994) i Poznańskiego Przeglądu Nowości Wydawniczych (2002), nominowany do Paszportu „Polityki” (2002) i Nagrody Literackiej „Gdynia” (2015). W latach 90. redagował pisma „Już Jest Jutro” i „Nowy Nurt”. W latach 2005–2013 prowadził dział polskiej prozy w Wydawnictwie W.A.B. Publikuje teksty o literaturze w „Dwutygodniku” i „Czasie Kultury”. Mieszka w Poznaniu.
Ur. w 1979 r., poetka, krytyczka literacka, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowana do Paszportu „Polityki” (2001), laureatka Nagrody Literackiej Gdynia (2012) za zbiór Rezydencja surykatek. Za tomik Zawsze nominowana do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej (2016) oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2016). W 2017 r. wydała nakładem Biura Literackiego tom Zimna książka, który również nominowany był do tych samych nagród. Książka Mordercze ballady przyniosła autorce Nagrodę Poetycką im. Wisławy Szymborskiej oraz nominację do Nagrody Literackiej Nike. Mieszka w Gliwicach.
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejZapis całego spotkania z udziałem Julii Fiedorczuk, Jacka Gutorowa i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejOdpowiedzi Marty Podgórnik na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejOdpowiedzi Marty Podgórnik na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Julii Fiedorczuk, Łukasza Jarosza, Krzysztofa Siwczyka i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejAutorski komentarz Dariusza Sośnickiego w ramach cyklu „Wiersz w drodze”, towarzyszący premierze książki Po domu, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Dariuszem Sośnickim towarzysząca premierze książki Po domu, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Po domu Dariusza Sośnickiego, która ukaże się w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Bartłomieja Majzla, Marty Podgórnik, Marcina Sendeckiego i Agnieszki Wolny-Hamkało podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Berek wierszem”.
WięcejRozmowa Marty Podgórnik z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Puste trybuny, która ukazała się w Biurze Literackim 14 czerwca 2021 roku.
WięcejDziesiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Bogusława Kierca, Zbigniewa Macheja, Krzysztofa Siwczyka, Dariusza Sośnickiego i Tomasza Brody podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Marty Podgórnik, Dagmary Sumary, Adama Zdrodowskiego i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2005.
Więcej2. odcinek cyklu „Latarnia lądowa” autorstwa Marty Podgórnik.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Dominika Bielickiego, Marcina Jagodzińskiego, Łukasza Jarosza, Szczepana Kopyta, Rafała Wawrzyńczyka, Mariusza Grzebalskiego i Marty Podgórnik podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
Więcej1. odcinek cyklu „Latarnia lądowa” autorstwa Marty Podgórnik.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Lavinii Greenlaw, Carol Rumens, Julii Fiedorczuk, Marty Podgórnik oraz Jerzego Jarniewicza podczas Portu Legnica 2004.
WięcejSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
WięcejRecenzja Marty Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
WięcejRozmowa Niny Manel z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik, towarzyszący wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
WięcejSpotkanie wokół książki Mordercze ballady Marty Podgórnik z udziałem Marty Podgórnik, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejFragment zapowiadający książkę Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukaże się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejZapis całego spotkania Marcina Sendeckiego i Dariusza Sośnickiego podczas festiwalu Port Legnica 2002.
WięcejRozmowa Marty Podgórnik z Niną Manel towarzysząca wydaniu książki Transparty Niny Manel, wydanej w Biurze Literackim 5 sierpnia 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający almanach Wiersze i opowiadania doraźne 2019, który ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2019 roku.
WięcejSzkic Marty Podgórnik opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
WięcejZapis całego potkania autorskiego Darka Foksa i Marty Podgórnik podczas Portu Legnica 2000.
WięcejFragment zapowiadający książkę Mordercze ballady Marty Podgórnik, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 7 stycznia 2019 roku.
WięcejZapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WięcejFragment zapowiadający książkę Mordercze ballady Marty Podgórnik, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 7 stycznia 2019 roku.
WięcejImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejMarta Podgórnik odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Rezydencja surykatek, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 7 marca 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejWiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejSpotkanie autorskie „Literatura na wysypisku kultury” z udziałem Piotra Matywieckiego, Przemysława Owczarka, Marty Podgórnik, Roberta Rybickiego i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Ambasadorzy Poezji” z Marcinem Sendeckim, Dariuszem Sośnickim i Eugeniuszem Tkaczyszynem-Dyckim w ramach 20. festiwalu literackiego Port Wrocław 2015.
WięcejRozmowa Piotra Czerskiego z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejPierwszy odcinek programu „Poeci”, w którym Justyna Sobolewska rozmawia z Martą Podgórnik.
WięcejFragment zapowiadający Zimną książkę Marty Podgórnik, która ukaże się w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Dwa do jeden, zarejestrowany podczas spotkania „Drobiazgowa eksplozja” na festiwalu Port Wrocław 2006.
WięcejFragment zapowiadający Zimną książkę Marty Podgórnik, która ukaże się w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
WięcejZ Dariuszem Sośnickim o książce Spóźniony owoc radiofonizacji rozmawia Marcin Jaworski.
WięcejKomentarz Dariusza Sośnickiego do wiersza „TLK Starosta. Odcinek Warszawa-Zielona Góra” z tomuSpóźniony owoc radiofonizacji, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 listopada 2014 roku.
WięcejKomentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejWiersz z tomu Spóźniony owoc radiofonizacji, zarejestrowany podczas spotkania „Ambasadorzy Poezji” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejProgram literacki „Poeci”, w którym Justyna Sobolewska rozmawia z Dariuszem Sośnickim.
WięcejKomentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Pawła Bilińskiego „Ciepłe miejsca”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Pawła „Konjo” Konnaka z Martą Podgórnik.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
WięcejKomentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Roberta Jóźwika „Tylko psy i satelity”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejWiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Odsiecz” z Romanem Honetem, Martą Podgórnik i Filipem Zawadą w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejWiersz z tomu Państwo P.. Fragment spotkania „Inne państwa” z festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejZ Autorem rozmawia Grzegorz Jankowicz, książkę komentuje Marta Podgórnik. Etiuda do wiersza „Państwo P. o lekturach” w reżyserii Anny Jadowskiej.
WięcejRozmowa Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego z laureatami 10. edycji projektu Połów, autorami e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejKomentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejGłos Dariusza Sośnickiego w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WięcejWiersz w wykonaniu Marty Podgórnik, zarejestrowany podczas spotkania „Tramwaj” na festiwalu Port Wrocław 2007.
WięcejSzkic Marty Podgórnik towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejWiersz Dariusza Sośnickiego z książki Ikarus.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do wiersza „[Nino, niech będzie Rota]” z książki Zawsze, która ukazała się 2 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejWiersz z książki Paradiso.
WięcejWiersz w drodze tłumacza.
WięcejMarta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Papierskiego.
WięcejMarta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Oliwii Betcher.
WięcejRecenzja Marty Podgórnik z książki Glossolalia Katarzyny Fetlińskiej.
WięcejRozmowa Katarzyny Fetlińskiej z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze książki Nic o mnie nie wiesz, wydanej nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do wiersza Translacja.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Co dał mi Połów?”.
WięcejRedaktor według mnie nie powinien ogrywać żadnej roli. Ma być czytelnikiem. Sam tak traktowałem autorów, którzy trafili do mnie w Połowie.
WięcejMarta Podgórnik współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Jakuba Głuszaka, Katarzyny Fetlińskiej i Adriana Sinkowskiego.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej wydanej nakładem Biura Literackiego 26 stycznia 2012 roku.
WięcejPanie Ludwiku, co też Pan narobił, wsiadając kiedyś w ten legendarny autobus ze swoimi podopiecznymi! Wielu z nich już nigdy nie patrzyło na życie prozą.
WięcejAutorski komenatrz Marty Podgornik do wiersza „Translacja” z książki Rezydencja surykatek, wydanej nakładem Biura Literackiego 17 lutego 2011 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Dariusza Sośnickiego do wiersza „Chiński zodiak” z książki O rzeczach i ludziach (1991–2010), wydanej nakładem Biura Literackiego 20 stycznia 2011 roku.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejCzytam te teksty z rzadko odczuwaną satysfakcją – oto zrealizowany konsekwentnie projekt. W przypadku debiutu – rzecz co najmniej wyjątkowa. Tak iść za językiem, który wydaje się zimny i pozbawiony głębi, jak audycje z ruskiej radiostacji…
WięcejAutokomentarz Dariusza Sośnickiego do książki Państwo P..
WięcejRozmowa Marty Podgórnik z Marcinem Biesem, towarzysząca wydaniu przez Biuro Literackie w serii Połów 2009 arkusza poetyckiego Atrapizm.
WięcejDebata „Wokół ‘Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WięcejKomentarze Wojciecha Brzoski, Marka K.E. Baczewskiego, Marty Podgórnik oraz Jakuba Winiarskiego.
WięcejA ja lubię posłuchać prawdziwej piosenki.
WięcejKomentarze Dariusza Sośnickiego, Justyny Sobolewskiej, Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza.
WięcejKomentarze Dariusza Sośnickiego, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego.
WięcejKomentarze Marty Podgórnik i Grzegorza Olszańskiego.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik.
WięcejKomentarze Julii Szychowiak, Marty Podgórnik, Jerzego Jarniewicza.
WięcejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Franka L. Vigody, Marty Podgórnik i Edwarda Pasewicza.
WięcejKomentarza Jacka Gutorowa, Jarosława Borowca, Dariusza Sośnickiego, Mariana Stali, Piotra Kępińskiego i Kuby Mikurdy.
WięcejPanna Dalloway opuściła kilka przyjęć, jak wiadomo, by w zaciszu swego koszmarnego pokoiku nad sklepikiem z narzędziami ćwiczyć kroczki, geściki i pózki. Gramofon wibrował boską Ellą, a panieńską pakamerę wypełniał blask rykoszetu…
WięcejAutorski komentarz Dariusza Sośnickiego do wierszy z książki Skandynawskie lato.
WięcejWiersz, jak pięknie piszesz, „opowiada pewien zbiór historii”. Jest układem otwartym. Układy sprzedawane jako zamknięte, zaprojektowane jako samowystarczalne, nie mają racji bytu w rozumianej przeze mnie literaturze; to lipa.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Kwiatki i czekoladki”.
WięcejPomyślałam, że skoro siódemka to szczęśliwa liczba, a Rademenes był naprawdę mądrym kotem, w przededniu świąt wielkiej nocy, przedwiośniem, wypowiem życzenia w formie okolicznościowych anegdotek…
WięcejCzyżby więc moje życie nabrało rozpędu? Och nie, nic z tych rzeczy, może jedynie staję się, nareszcie, nieco bardziej uważna? Refleksyjna zgoła?
WięcejHołduję poglądowi, że sztuka ma przede wszystkim wywoływać wzruszenie, a mnie wiersze wymienionych autorów wzruszyły i to na tyle, że zaczęłam sama pisać. Wzruszenie to dla mnie podstawowa kategoria oceny, dotyczy to wszystkich dziedzin sztuki, którą w tym sensie traktuję użytkowo…
WięcejKlasyczniejemy? I kto to mówi! Pewnie, że klasyczniejemy, bo się starzejemy. Mnie coraz mniej rzeczy dokoła przeszkadza, w zasadzie jeżeli coś mnie nie dotyka bezpośrednio, to niech sobie będzie. Nie podjęłabym się urządzenia idealnej rzeczywistości, gdzie nie ma wojen i wszyscy czytają dobrą poezję…
WięcejKomentarze Marty Podgórnik do wierszy „Opole w wodzie”, „wkrótce w polsacie”, „[nieprawda, że mi już na niczym nie zależy]” i „[prawda, że mi już na niczym nie zależy]” z książki Długi maj, wydanej nakładem Biura Literackiego.
Więcejnie dla mnie wydział sławy i prozy uniwersytetu warszawki, posada w resorcie, kumulacja w totolotku, nagroda literacka x‑y, skoki na bungee, miłość tych kilku panów oraz pań
WięcejJeżeli będą Państwo kiedyś w Gliwicach, zapraszam do baru Zielona Gęś na Raciborskiej.
WięcejWiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.
WięcejRozmowa Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego z laureatami 10. edycji projektu Połów, autorami e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Bartosza Popadiaka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Sylwii Rzący w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Grzegorza Marcinkowskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Charkiewicz w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Pawła Kobylewskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Kacpra Adamusa w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Michała Domagalskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Adriana Tujka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejKomenatrz Bartosza Popadiaka do wiersza z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejKomenatrz Sylwii Rzący do wiersza z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejKomenatrz Adriana Tujka do wiersza „Autostrata” z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejKomenatrz Grzegorza Marcinkowskiego do wiersza z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejKomenatrz Justyny Charkiewicz do wiersza z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejKomenatrz Pawła Kobylewskiego do wiersza z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejKomenatrz Michała Domagalskiego do wiersza „Ona jest mną” z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejKomenatrz Kacpra Adamusa do wiersza z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejEsej Mikołaja Borkowskiego towarzyszący premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Po domu Dariusza Sośnickiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
WięcejRecenzja Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
WięcejSzkic Karola Maliszewskiego opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejEsej Moniki Glosowitz o poezji Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Przemysława Koniuszego z książki Zawsze Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Marka Olszewskiego z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się w czasopiśmie „Nowe Książki”.
WięcejRecenzja Marcina Orlińskiego z książki Dariusza Sośnickiego Państwo P., która ukazała się na stronie marcinorliński.pl
WięcejRecenzja Małgorzaty Angielskiej z książki Dariusza Sośnickiego Spóźniony owoc radiofonizacji.
WięcejRecenzja Michała Siedleckiego z książki Marty Podgórnik Zawsze, która ukazała się w kieleckim magazynie kulturalnym Projektor.
WięcejRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Spóźniony owoc radiofonizacji Dariusza Sośnickiego.
WięcejRecenzja Aleksandry Byrskiej z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się 27 kwietnia 2015 roku w portalu Xiegarnia.pl.
WięcejRecenzja Marcina Orlińskiego z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik, która ukazała na stronie marcinorlinski.pl.
WięcejEsej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.
WięcejEsej Jacka Gutorowa towarzyszący premierze książki Spóźniony owoc radiofonizacji Dariusza Sośnickiego, wydanej w Biurze Literackim 3 listopada 2014 roku.
WięcejRecenzja Marka Olszewskiego z książki O rzeczach i ludziach Dariusza Sośnickiego.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
WięcejEsej Michała Czai towarzyszący premierze książki Nic o mnie nie wiesz Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Macieja Woźniaka z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Michała Larka z książki O rzeczach i ludziach (1991–2010) Dariusza Sośnickiego.
WięcejRecenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Państwo P. Dariusza Sośnickiego.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki Państwo P. Dariusza Sośnickiego.
WięcejRecenzja Adriana Sinkowskiego z książki Folia na wietrze Dariusza Sośnickiego.
WięcejKomentarze Piotra Śliwińskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Karola Maliszewskiego, Mariusza Grzebalskiego, Igora Stokfiszewskiego, Joanny Orskiej, Anna Myślak.
WięcejKomentarze Tomasza Fijałkowskiego i Łukasza Jarosza.
WięcejRecenzja Grzegorza Tomickiego z książki Opium i Lament Marty Podgórnik.
Więcej