wywiady / o pisaniu

Wywiad z samą Tobą, samym Tobą

Katarzyna Fetlińska

Maciej Taranek

Z Katarzyną Fetlińską rozmawia Maciej Taranek.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Maciej Tara­nek: Kie­dy myśla­łem jak ugryźć temat roz­mo­wy, to jako pierw­sze przy­szło mi do gło­wy: „Wywiad jest dla mnie nową for­mą sztu­ki. Wywiad z samym sobą sta­no­wi dla mnie kwin­te­sen­cję kre­atyw­no­ści. To sta­wia­nie same­mu sobie pytań i znaj­do­wa­nie na nie odpo­wie­dzi. Pisarz odpo­wia­da na sze­reg nie zada­nych pytań” – pisze Jim Mor­ri­son. Dla­te­go moje pierw­sze pyta­nia (a raczej suge­stie) będą nie­ty­po­we: zadaj sobie pyta­nie i spró­buj zna­leźć na nie odpo­wiedź. I powiedz pro­szę, jakie­go pyta­nia nigdy byś sama sobie nie zada­ła lub na któ­re z pytań nigdy nie udzie­li­ła­byś odpo­wie­dzi?

Kata­rzy­na Fetliń­ska: Myślisz, że powiem Tobie, o co nie zapy­ta­ła­bym sie­bie? Naiw­nyś! Zadam sobie naj­bar­dziej sztam­po­we pyta­nie – co mnie skło­ni­ło do pisa­nia? Naj­pierw smut­na dola wiej­skich bur­ków i kur. Uwa­ża­łam, że muszę zawrzeć w sło­wach ten wysi­łek, kie­dy kura zno­si jajo i oczy jej zacho­dzą biel­mem. Dyszy gło­śno i robi ryt­micz­ne przy­sia­dy, wydu­sza­jąc z sie­bie to jaj­ko. Bar­dzo się wte­dy dzi­wi­łam, że opi­sa­nie tego nie jest takie pro­ste, że po prze­czy­ta­niu nie ma tego cze­goś – jasz­czur­cze­go języcz­ka na wierz­chu i schną­ce­go, paru­ją­ce­go jaja. W pią­tej kla­sie opie­wa­łam hero­icz­ne czy­ny boha­te­rów Seve­ran­ce: Bla­de of Dark­ness, a jak mia­łam 15 lat to napi­sa­łam wiersz o pierw­szej miło­ści pt. „Two­je Oczy”. I nie, nie zgry­wam się.

Będę strze­lać pro­sto z mostu, o któ­rym piszesz w tek­ście otwie­ra­ją­cym zestaw. Twój pod­miot lirycz­ny twier­dzi, że „smu­tek roz­pa­la w nim ogień” i dla­te­go opo­wia­da. Opo­wia­da o podró­ży. A Ty – piszesz, bo Ci smut­no? Czym jest ta prze­ci­na­ją­ca Twój arkusz dro­ga, cią­gły ruch i zmia­na miej­sca? Co Cie­bie skło­ni­ło do pisa­nia?

Odpo­wiem krót­ko: nie. Pisa­nie nie jest dla mnie for­mą auto­te­ra­pii. Co do dru­gie­go pyta­nia: cho­dzi wła­śnie o ten ruch. Na przy­kład jaka­kol­wiek gra sama w sobie nie jest wido­wi­sko­wa. Jej naj­bar­dziej atrak­cyj­nym ele­men­tem jest wyko­na­nie ruchu. Maszy­nę trze­ba wpra­wić w ruch. Teraz wykreśl sło­wa „gra” i „maszy­na”. Pod­łóż tam sło­wo „wiersz” i prze­kształć w odpo­wied­niej for­mie. Zro­bi­łem ruch, teraz Two­ja kolej.

Wró­cę jesz­cze do Mor­ri­so­na. Pisze on dalej, że „nic poza wier­sza­mi i pio­sen­ka­mi nie prze­trwa zagła­dy”. Na pod­sta­wie jakie­go wiersza/jakiej pio­sen­ki, według Cie­bie, moż­na by zacząć budo­wać pod­wa­li­ny nowej cywi­li­za­cji?

Kie­dy czy­tam Two­ją wypo­wiedź na temat ruchu, to myślę, że Muy­brid­ge był­by z Cie­bie dum­ny! Nie podo­ba mi się poję­cie „nowa cywi­li­za­cja”, bo prze­cież każ­da „nowa” opar­ta jest na „sta­rej”. Cią­gle się roz­wi­ja­my wraz z języ­kiem, któ­ry sta­no­wi nasze głów­ne narzę­dzie obro­ny, nasz naj­więk­szy atut. Moment, w któ­rym żyje­my, znaj­du­je odbi­cie w naszych słow­ni­kach i Poezji, a jed­no­cze­śnie z każ­dym czy­ta­nym wier­szem wpły­wa­my na świat i ludz­kość (zaczy­na­jąc od mikro­ska­li). Jak to Hegel powie­dział: „Czas mie­ści się w myśli”. Meta­fo­ra dla mnie sta­no­wi głów­ny mecha­nizm ewo­lu­cyj­ny, w niej odzwier­cie­dla się Byt. Uwraż­li­wie­nie choć­by kil­ku osób, zosta­wie­nie pięt­na na ich języ­kach (a przez to myśle­niu) – to już budo­wa­nie cze­goś nowe­go.

A Cie­bie, Twój język, co uwraż­li­wi­ło?

Hmm… Cały jestem pole­pio­ny. Poskle­ja­ny ze wszyst­kie­go, co czy­ta­łem, słu­cha­łem, oglą­da­łem. Skła­dam się jak pop i kul­tu­ra w popkul­tu­rę. Sto kul­to­wych ksią­żek, do kupie­nia od jutra z gaze­tą. Sto pio­se­nek, któ­re zmie­ni­ły histo­rię muzy­ki. Sto fil­mów, któ­re musisz obej­rzeć przed śmier­cią. Sto spo­so­bów na obej­rze­nie stu fil­mów, któ­re musisz obej­rzeć przed śmier­cią. Trzy­sta sześć­dzie­siąt pięć cyta­tów na trzy­sta sześć­dzie­siąt pięć dni. Takie „the best of”. Nie spo­sób wymie­nić jed­nej rze­czy.

I w Two­ich wier­szach dużo jest tro­pów książ­ko­wych („zmarł jose sara­ma­go a ja budzę się w mie­ście ślep­ców”), fil­mo­wych („to nie jest kraj dla samot­nych kobiet”), malar­skich („jak spod pędz­la degas”). Widać więc, że na Tobie popkul­tu­ra też odci­snę­ła swo­ją łapę.

Pop czy nie pop – jak zwał tak zwał. Nie­ste­ty – zwał to ja mam tych wszyst­kich rze­czy, któ­re na mnie w jakiś spo­sób wpły­nę­ły. Prak­tycz­nie cały czas czy­tam, oglą­dam, obcu­ję ze sztu­ką. W dzie­dzi­nie lite­ra­tu­ry Keats, Brow­ning, Schulz, Perec, Joy­ce i Lau­tréa­mont = kisiel w gaciach. Co do fil­mu, to Bra­cia Quay, Gre­ena­way i Waters spra­wia­ją, że mięk­ną mi kolan­ka. No i przede wszyst­kim malar­stwo – Magrit­te, Matis­se, Ensor, Redon. Muzy­ki innej niż poważ­na nie rozu­miem i nie słu­cham – orkie­stra we mnie grać razem nie daje rady. Tak na mar­gi­ne­sie, to lubię jesz­cze Evę Gre­en, mimo że raczej mnie nie inspi­ru­je do nicze­go spe­cjal­nie inte­re­su­ją­ce­go.

Zasta­na­wia mnie tytuł Two­je­go zesta­wu Iro­nia ver­sus Patos. „Ver­sus” suge­ru­je wal­kę – być może prze­ci­wieństw. Czy uwa­żasz, że iro­nia może współ­żyć z pato­sem, pło­dząc iro­nicz­ny patos albo pate­tycz­ną iro­nię? W koń­cu prze­cież (chy­ba) doszło do tego w Two­ich tek­stach: dziec­ko wyda­ło z sie­bie pierw­szy (i nie ostat­ni) krzyk, a pozor­ne prze­ci­wień­stwa zosta­ły pogo­dzo­ne.

„Pamię­tam też mat­kę, na świę­tym obraz­ku, nie była kobie­tą, nie była kra­jem” – to jest jeden z momen­tów, w któ­rych iro­nia przy­pa­dła mi do gustu naj­bar­dziej. Atlas, Chi­ny, Noma­da i wszech­obec­ny motyw podró­ży… Może powiesz, czy według Cie­bie powin­na zacho­dzić pew­ne­go rodza­ju glo­ba­li­za­cja sło­wa, języ­ka i te nasze oso­bi­ste poetyc­kie narze­cza powin­ny wykra­czać poza ogra­ni­cze­nia naro­do­we?

Moż­na wszyst­ko. Two­rzy­my i poru­sza­my się w maso­wej kul­tu­rze remik­su. Prze­cież to wszyst­ko zosta­ło już powie­dzia­ne. Teraz trze­ba mówić jesz­cze raz i od nowa, ale innym języ­kiem. Nie lubię dopo­wia­dać, dla­te­go zacho­wam się jak magik i scho­wam resz­tę nume­rów w ręka­wie.

Dobra, wiem już jakich pytań Ci nie zada­wać, jak patrzysz na pisa­nie, co czy­tasz, co oglą­dasz, cze­go słu­chasz. Powiedz mi teraz: cze­go ocze­ku­jesz?

Tak naj­bar­dziej ogól­nie, to wyzna­ję zasa­dę „wszyst­ko albo nic”. Mam ambi­cje i nadzie­ję, że uda mi się roz­wi­jać nauko­wo, bo mam do tego pełen zestaw pre­dys­po­zy­cji i nie­ziem­sko dobrą pamięć. Nie wyobra­żam sobie innej przy­szło­ści.

Pisać będę bez wzglę­du na oko­licz­no­ści i chcia­ła­bym od cza­su do cza­su coś wyda­wać. Dzię­ki pro­jek­to­wi „Połów” mam na to szan­sę. Miło, że moje nazwi­sko prze­sta­ło być ano­ni­mo­we i mam ponie­kąd „otwar­tą furt­kę”. Jestem bar­dzo wdzięcz­na ludziom z Biu­ra Lite­rac­kie­go, że nie liczy­ło się dla nich imię, a tek­sty. Pamię­tam, że raz nie­śmia­ło wysła­łam kil­ka swo­ich tek­stów do pew­ne­go małe­go kwar­tal­ni­ka z nadzie­ją, że mnie opu­bli­ku­ją. Naj­pierw zosta­łam zigno­ro­wa­na, a potem dosta­łam odmow­ną odpo­wiedź – z czym do ludzi. To bar­dzo przy­kre, że po tym jak moje nazwi­sko zna­la­zło się na liście „wyło­wio­nych” redak­tor tam­te­go pisem­ka pisał do mnie napra­sza­jąc się o publi­ka­cję.

Na „Poło­wie” zetknę­łam się ze szcze­ro­ścią i spra­wie­dli­wo­ścią, a bar­dzo cięż­ko o to w tym pol­skim pie­kieł­ku. Mam ogrom­ny sza­cu­nek do wszyst­kich, z któ­ry­mi mia­łam oka­zję roz­ma­wiać i pra­co­wać, a w szcze­gól­no­ści do Mar­ty Pod­gór­nik, z któ­rą reda­go­wa­ły­śmy mój zestaw. Jak­kol­wiek by się nie uło­ży­ła dalej nasza współ­pra­ca, będę zawsze mieć jak naj­lep­szą opi­nię o Biu­rze, a z „Poło­wu” zosta­ną mi dobre wspo­mnie­nia.

A Ty? Cze­go ocze­ku­jesz?

„Do you expect me to talk? No, Mr. Bond. I expect you to die” – zawsze chcia­łem to powie­dzieć. Chciał­bym wydać książ­kę. Chciał­bym czy­tać wię­cej Fok­sa. Moje kolej­ne i ostat­nie pyta­nie: któ­ry z pozo­sta­łych wyło­wio­nych robi na tobie naj­więk­sze wra­że­nie, na któ­re­go byś sta­wia­ła? Kto może oka­zać się czar­nym koniem?

Nie mam duszy buk­ma­che­ra. Przy­znam szcze­rze, że póki co znam tyl­ko Twój i swój zestaw.

Ok. Dzię­ku­ję za miłą roz­mo­wę.

O autorach i autorkach

Katarzyna Fetlińska

Urodzona 15 czerwca 1991 w Ciechanowie.W 2011 roku została laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty”. Autorka tomów poetyckich „Glossolalia” (2012) oraz „Sekstaśmy” (2015), wydanych nakładem Biura Literackiego. Ukończyła filologię angielską na Uniwersytecie Warszawskim. Mieszka w Warszawie.

Maciej Taranek

Urodzony w 1986 roku. Poeta, student. Publikował w almanachach i prasie literackiej. Wydał tom repetytorium (2013), nominowany do Wrocławskiej Poetyckiej Nagrody Silesius w kategorii debiut roku. Mieszka we Wrocławiu.

Powiązania

Bokser

dzwieki / RECYTACJE Maciej Taranek

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Polityczna, niepartyjna?

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Poli­tycz­na, nie­par­tyj­na?” z udzia­łem Kami­li Janiak, Macie­ja Taran­ka, Toma­sza Bąka i Mar­ty Koron­kie­wicz w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

In Absentia

dzwieki / RECYTACJE Katarzyna Fetlińska

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Szataniarz

dzwieki / RECYTACJE Maciej Taranek

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Bez polskich znaków

wywiady / o pisaniu Maciej Taranek Marta Koronkiewicz

Roz­mo­wa Mar­ty Koron­kie­wicz z Macie­jem Taran­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

nomenklatura

utwory / zapowiedzi książek Maciej Taranek

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersz dla Andrzeja Franaszka

recenzje / KOMENTARZE Maciej Taranek

Autor­ski komen­tarz Macie­ja Taran­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Komentarz do wiersza „Kraksa”

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Fetlińska

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Fetliń­skiej do wier­sza „Krak­sa” z książ­ki Sek­sta­śmy, któ­ra uka­za­ła się 21 czerw­ca nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Chciałabym, żeby żywi ludzie byli mniej martwi

wywiady / o książce Bronka Nowicka Katarzyna Fetlińska

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Fetliń­skiej z Bron­ką Nowic­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nakar­mić kamień, wyda­nej 29 czerw­ca 2015 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dziennik podróży (jednodniowej) na Wyspy

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Fetlińska

Esej Kata­rzy­ny Fetliń­skiej towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze anto­lo­gii poetek bry­tyj­skich Poet­ki z Wysp w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza oraz Mag­dy Hey­del, któ­ra uka­za­ła się 11 maja 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Jeśli to przez tę rozmowę w korytarzu

wywiady / o książce Filip Zawada Katarzyna Fetlińska

Z Fili­pem Zawa­dą o książ­ce Trzy ścież­ki nad jed­ną rze­ką sumu­ją się roz­ma­wia Kata­rzy­na Fetliń­ska.

Więcej

Swoimi słowami

wywiady / o pisaniu Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Fetliń­skiej z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nic o mnie nie wiesz, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w 2012 roku.

Więcej

Komentarz do wiersza „In Absentia”

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Fetlińska

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Fetliń­skiej do wier­sza „In Absen­tia” z książ­ki Glos­so­la­lia, któ­ra uka­za­ła się 21 czerw­ca 2012 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Szkic o szkicu, wiersz o wierszu

recenzje / ESEJE Katarzyna Fetlińska

Recen­zja Kata­rzy­ny Fetliń­skiej z książ­ki Musz­le w kape­lu­szu Andrze­ja Kopac­kie­go.

Więcej

Bokser

dzwieki / RECYTACJE Maciej Taranek

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Hieronim Bosch Wyjmowanie kamienia szaleństwa

dzwieki / RECYTACJE Katarzyna Kaczmarek

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Sublimacja zysku

dzwieki / RECYTACJE Kamil Brewiński

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Z płótna Bacona

dzwieki / RECYTACJE Grzegorz Jędrek

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Uwaga

dzwieki / RECYTACJE Adrian Sinkowski

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Historia trzecia

dzwieki / RECYTACJE Maciej Burda

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

In Absentia

dzwieki / RECYTACJE Katarzyna Fetlińska

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Szataniarz

dzwieki / RECYTACJE Maciej Taranek

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Głos Anioła Bożego

dzwieki / RECYTACJE Szymon Domagała-Jakuć

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Będzie

dzwieki / RECYTACJE Joanna Żabnicka

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Gorgiasz

dzwieki / RECYTACJE Grzegorz Jędrek

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

[Zmienić narracją tożsamościową niczym kobieta]

dzwieki / RECYTACJE Jakub Głuszak

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Parnas

dzwieki / RECYTACJE Kamil Brewiński

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

3/10, 5/10, 10/10, 0/10?

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011.

Więcej

trzy na dziesięć, pięć na dziesięć, dziesięć na dziesięć, zero na dziesięć

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011.

Więcej

W otwartych drzwiach. Bez końca, bez tytułu

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Esej Macie­ja Topol­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011.

Więcej

Jeszcze poczekajmy, jeszcze się nie śpieszmy

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Jaku­ba Głu­sza­ka, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej i Adria­na Sin­kow­skie­go.

Więcej

Nie łączyć, nie dzielić

recenzje / IMPRESJE Roman Honet

Roman Honet współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Kami­la Bre­wiń­skie­go, Macie­ja Bur­dy, Szy­mo­na Doma­ga­ły-Jaku­cia i Grze­go­rza Jędr­ka.

Więcej

O wierszach Urszuli Kulbackiej

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Wyda­je mi się, że w wier­szach Kul­bac­kiej szcze­gól­nie waż­ne jest nie­prze­rwa­ne zacho­wy­wa­nie czuj­no­ści, tyle że powo­dy tego sta­nu – odwrot­nie niż w poprzed­nim wypad­ku – prze­nio­sły się z ludzi, (któ­rzy, ile­kroć by się w liry­ce Kul­bac­kiej nie spo­tka­li, nie­mal zawsze krzy­czą, prze­kli­na­ją, narze­ka­ją) na rze­czy mar­twe i dla­te­go teraz nawet w zetknię­ciu z nimi trze­ba zdać się na obse­syj­ną ostroż­ność…

Więcej

O wierszach Martyny Buliżańskiej

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Buli­żań­ska pisze non­sza­lanc­ko, ale to typ non­sza­lan­cji, któ­ry odno­si się nie do igno­ran­cji, ale do waria­cji powsta­łych dzię­ki jako­ści wyko­na­nia.

Więcej

Przeżyć siebie w innych dekoracjach

wywiady / o pisaniu Krzysztof Dąbrowski

Z Krzysz­to­fem Dąbrow­skim roz­ma­wia Mag­da Szczu­bret.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Dąbrowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Krzysz­tof Dąbrow­ski ujął mnie swo­ją zachłan­no­ścią na życie. Na świat. Prze­ni­ka­ją­ca pazer­ność. Żar­li­wość. Nie­ocze­ki­wa­ne, bła­he zda­rze­nie, przy­pad­ko­wy epi­zod potę­gu­je głę­bię tego nie­na­sy­ce­nia.

Więcej

O wierszach Dominika Piotra Żyburtowicza

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Dale­ko – to mia­ra z nasze­go świa­ta, mogły­by dosko­na­le wid­nieć na niej dokład­niej­sze i wymier­niej­sze stop­nie, ale tu nie cho­dzi o rachu­nek, ale o wysła­nie pew­ne­go sygna­łu: moż­li­wość osta­tecz­ne­go zni­we­cze­nia – może bez­pow­rot­nej śmier­ci, może roz­sta­nia na zawsze – zosta­je wyklu­czo­na.

Więcej

Niewymuszone gry z tożsamością

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Połów 2011. Frag­ment ese­ju Joan­ny Muel­ler Kuter do bazy! – o poezji Macie­ja Taran­ka.

Więcej

repetytorium, czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o młodej poezji, ale baliście się zapytać

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Szkic Mai Staś­ko o poezji Macie­ja Taran­ka. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Język uwagi

recenzje / IMPRESJE Joanna Żabnicka

Esej Joan­ny Żab­nic­kiej towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sek­sta­śmy Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, któ­ra uka­za­ła się 23 wrze­śnia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Echolalia czy iluminacja?

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik z książ­ki Glos­so­la­lia Kata­rzy­ny Fetliń­skiej.

Więcej

Kto się boi słowika?

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki Glos­so­la­lia Kata­rzy­ny Fetliń­skiej.

Więcej

Wywiad z samą Tobą, samym Tobą

wywiady / o pisaniu Katarzyna Fetlińska Maciej Taranek

Z Kata­rzy­ną Fetliń­ską roz­ma­wia Maciej Tara­nek.

Więcej